Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220000001&lang=en vol. 20 num. 50 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<strong>Apresentação</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>The microgenetic analysis in the historic-cultural approach</strong>: <strong>a perspective for the study of the constitution of subjetivity</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho focaliza a análise microgenética enquanto abordagem metodológica que está inscrita numa interpretação histórico-cultural e semiótica dos processos humanos e que é distinta de formas de análise de microeventos ligadas a outros aportes teóricos. O propósito é caracterizar, dentro da matriz histórico-cultural, a vertente dessa abordagem que articula o nível microgenético das interações sociais com o exame do funcionamento dialógico-discursivo, salientando, ainda, as propostas de vinculação com as proposições do paradigma semiótico-indiciário. É salientado o caráter promissor de tais tendências para a investigação da constituição do sujeito, pois elas permitem adensar o estudo dos processos intersubjetivos e expandem as possibilidades de vincular minúcias e indícios de episódios específicos a condições macrossociais, relativas às práticas sociais.<hr/>This paper focuses on microgenetic analysis as a methodological approach that is inscribed in a historico-cultural and semiotic interpretation of human processes, and is distinct from forms of micro-event analysis connected to other theoretical frameworks. The purpose is to characterize, within the historico-cultural perspective, the trends which articulate the microgenetic level of social interactions to the exam of dialogical-discursive functioning and with propositions of the semiotic-indiciary paradigm. Such trends are very seen as very promising for the investigation of the constitution of the subject, since they enrich the study of intersubjective processes and expand the possibilities of relating details and indicial aspects of specific episodes to macro-social conditions concerning social practices. <![CDATA[<strong>The (im)proper and the (im)pertinent in the appropriation of the social practice</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nosso objetivo, neste trabalho, é discutir um certo modo de conceber e elaborar teoricamente a questão da apropriação das práticas sociais, não estritamente ligada ao construto de internalização, mas relacionada principalmente ao problema da significação. Esse deslocamento encontra-se ancorado na concepção de mediação do signo no desenvolvimento humano e na tese formulada por Vygotsky de que as funções mentais são relações sociais internalizadas. Argumentando pela necessidade de considerar a apropriação como uma categoria essencialmente relacional, enfocamos e problematizamos as significações das ações humanas, considerando que todas as ações adquirem múltiplos sentidos, tornam-se práticas significativas, dependendo das posições e dos modos de participação dos sujeitos nas relações.<hr/>In the present paper we aim at bringing the issue of internalization/appropriation again into discussion, exploring possibilities and limits of such terms, departing from an analysis of the notions historically condensed and stabilized in such words, and commenting on the ways they merge in the cultural-historical perspective. We focus on some inherent contradictions which provoke theoretical difficulties and require conceptual refinement. We show how internalization/appropriation has usually implied the notions of accomplishment and adequacy in the incorporation of social practices, being inevitably positively oriented. We analyze how the (im)proper and the (im)pertinent - hence, the inappropriate - in such practices might be seen as locus of resistance, mobility and change, arguing for the need of considering appropriation as an essentially relational category. <![CDATA[<strong>Marks on social history in a speech of a subject</strong>: <strong>a contribution to the discussion about social constitution of handicapped</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo propõe-se a identificar e analisar, na fala de uma pessoa com diagnóstico de deficiência múltipla, aspectos do pensamento coletivo. Nossa pesquisa insere-se na abordagem histórico-cultural, que toma como referência os trabalhos de Vygotsky e Bakthin a respeito da constituição da subjetividade como um processo de apropriação de relações sociais. O trabalho empírico desenvolveu-se em uma instituição particular de caráter assistencial para atendimento de pessoas com deficiência múltipla no estado de São Paulo. Enfocamos a dinâmica discursiva de uma pessoa com deficiência múltipla, apresentando-a marcada por condições macroestruturais de produção e discutimos algumas implicações na relação ensino-aprendizagem.<hr/>The purpose of this study is to identify and analyse, in the speech of a person with diagnosis of multiple deficiency, aspects of the colective thinking. Our research is in the historical-cultural approach, that has as a reference Vygotsky and Bakthin, about the constitution of the subjectiveness as a process of appropriation of the social relations. The empirical work developed in a particular institution that has an assistence character to assist people with multiple deficiency in São Paulo state. We highlight the discursive dynamics of a person with multiple deficiency, showing it by a much bigger structural production and we discuss some implications in the relation between teaching and learning. <![CDATA[<strong>Interaction and silence in the classroom</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho enfoca a interação social na sala de aula e analisa uma situação particular: a das crianças que não falam com os adultos. Com o auxílio das teorias enunciativas, do dialogismo de Bakhtin e da Análise do Discurso, examina algumas alternativas teóricas para a compreensão do silêncio como momento de interação.<hr/>This study focuses on the modes of interaction that are being established in a classroom. We discuss specifically the case of children that do not speak to adults. Aided by the theories of enunciation, by Bakhtin's dialogism and by Discourse Analysis, we examine some theoretical alternatives to study interaction and silence. The study of events related to silence, conceived as moments of interaction, leads us to explore the relationship between these terms and to consider their implications for teacher's work in the classroom. <![CDATA[<STRONG>The pedagogical practice (also) mediated by sign language</STRONG>: <STRONG>working with deaf people</STRONG>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho pretende aprofundar aspectos da educação dos surdos, assumindo a língua de sinais como fundamental no processo educacional. Para tal, será focalizada uma classe de segunda série do ensino fundamental na qual foi inserido um aluno surdo, usuário da Língua Brasileira de Sinais (Libras), acompanhado de uma intérprete. O foco das análises recairá sobre o papel da língua de sinais nas interações em sala de aula visando a contribuir para a discussão da educação dos sujeitos surdos.<hr/>This study intends to deepen the aspects of the deafs' education taking the sign language as fundamental in the educational process. Thus, it will be focused a second grade class of the elementary level in which a deaf student will be introduced. This deaf student uses LIBRAS (Brazilian Sign Language) and he will be accompanied by an interpreter. The focus on the analyses will revert on the role of sign language over the interaction in the classroom aiming at contributing to a discussion of the deafs' education. <![CDATA[<strong>Work on literature</strong>: <strong>memories and histories</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto tematiza a literatura como prática discursiva e explora relações entre linguagem, memória e história, tentando focalizar o movimento intertextual que acontece na leitura de poesias para crianças. Por meio da análise de tal movimento, tentamos discutir diferentes posições - professora, alunos, leitores, ouvintes, autor -, apontando para vários modos de participação de sujeitos em inter-relação.<hr/>This paper focuses on literature as discursive practice. It explores multiple relations among language, memory and history, attempting to highlight the intertextual movement that happens in the reading of poems for children. Through an analysis of such a movement we try to discuss different positions of teacher, students, readers, listeners, author, pointing out to distinct modes of participation of subjects in interrelationship. <![CDATA[<strong>Work and subjectiveness. In the initiation rituals, constitution of the being teacher</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto procurou focalizar o movimento íntimo de constituição e singularização do "ser profissional" em uma jovem professora iniciante, ao longo de seu primeiro ano de trabalho no Ensino Fundamental. Construído numa relação de proximidade e de confiança, fundada na "comunidade de destinos" - a condição de mulheres-professoras - existente entre a pesquisadora e o sujeito da pesquisa, ele emerge da dinâmica interativa e discursiva tecida nos encontros entre ambas, nos quais a prática docente vivida no cotidiano da escola foi tematizada e analisada em suas condições sociais de produção e à luz da categoria de "drama", formulada por Politzer e incorporada por Vygotsky.<hr/>This text tried to focus on the movement of the constitution and uniqueness of the "being professional" of a young beginner teacher, during her first year of work in Fundamental Teaching. This movement was constructed in a relationship of proximity and trust, founded on the "community of destinies" - the condition of women-teachers - existing between the researcher and the subject of the research, and it emerges from the interactive and discursive dynamics that had been intertwined in the meetings between both of them, where teaching practice lived daily at school had been found a theme analyzed in its social conditions of production and through the category of "drama", formulated by Politzer and incorporated by Vygotsky.