Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220000003&lang=en vol. 20 num. 52 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>The didactic book as a source of research on Education History</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo trata sobre o livro didático como fonte de pesquisa em História da Educação. Compreende-o como possuidor de valores que se desejou fossem transmitidos num dado momento histórico, ao mesmo tempo em que é portador de um projeto de nação a ser construído por meio da educação escolar. Entende que esse tipo de material faz parte do universo da cultura escolar residindo aí a importância da sua utilização para a compreensão das práticas escolares no interior das instituições educativas ao longo da história da educação. Tece considerações sobre sua produção e sua comercialização como elementos a considerar na sua organização.<hr/>This article is about the didactic book as a source to research on Education History. It is considered possessing the desired values to be transmitted in such a historical period and at the same time it has a project of nation which is constructed by means of the school education. This article also understands that this kind of material is part of the universe of the school culture and that is the importance of using it to comprehend the school pratice in the educational instituions through the Education History. This article considers the production and commercialisation of the didactic book as elements to be examined in its organisation. <![CDATA[<B>The faces of the reading book</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho pretende ser uma contribuição para a compreensão da história do livro didático no Brasil, mais especificamente no tocante ao estado de São Paulo. Trata-se da análise de alguns dos livros de leitura mais utilizados nas escolas primárias no final do século XIX e início do XX (1890-1920), compreendendo o livro como um objeto cultural. Delineamos as suas diferentes faces e o seu uso na escola, considerando o conteúdo, a finalidade, o formato, a produção editorial e a autoria, fazendo a interseção entre a história das disciplinas escolares e a história da leitura.<hr/>This study is a contribution to understanding the historical development of reading books in Brazil, in particular in the state of São Paulo, an analyse of some text books more frequently used in the primary schools at the end of XIX century and at the beginning of XX century (1890-1920), as a cultural instrument. We describe their different faces and their use in the school in terms of contents, objectives, format, publisher production and copyright. We attempt to determine the intersection between teaching in classroom and history of reading. <![CDATA[<B>The literacy first reader and the school culture</B>: <B>a century agreement</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en No Brasil, a partir da última década do século XIX, com a organização republicana da instrução pública, observa-se o início de um movimento de escolarização das práticas de leitura e escrita e de identificação entre o processo de ensino inicial dessas práticas e a questão dos métodos. A partir de então, a cartilha vai-se consolidando como um imprescindível instrumento de concretização dos métodos propostos e, em decorrência, de configuração de determinado conteúdo de ensino, assim como de certas silenciosas, mas operantes, concepções de alfabetização, leitura, escrita e texto, cuja finalidade e utilidade se encerram nos limites da própria escola e cuja permanência se pode observar até os dias atuais. O objetivo deste artigo é, mediante análise dessas questões, problematizar a relação entre cartilha de alfabetização e cultura escolar e seus desdobramentos na história da educação e da alfabetização em nosso país.<hr/>In Brazil since the last decade of the XIX century with the republican organisation of the public education, it is observed the beginning of a school movement toward the reading and writing practices and the identification between the process of initial teaching of these practices and the methods issues. Since then the literacy first reader is being consolidated as an essential instrument to concrete the proposed methods. In consequence of certain content of teaching as well as silent but effective conceptions of literacy, reading, writing and text, whose goal and use are limited to the school itself and whose permanence is observed up to nowadays. The objective of this article is to consider the above issues, to question the relationship between the literacy first reader and the school culture and its consequences to the education history and the literacy in our country. <![CDATA[<B>Prescribing rules of good life</B>: <B>school culture and the scientific rationality</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa as estratégias de higienização da escola elaboradas pelos médicos-higienistas, nas décadas iniciais do século XX, momento em que as exigências de universalização do ensino primário põem em cena a necessidade de configuração de uma organização pedagógica racional. Para tanto, toma-se como fonte um manual escolar, buscando-se compreender os propósitos que perpassam as prescrições higiênicas, as representações em relação à escola e a seus agentes e, ainda, a articulação entre as pautas de higienização e os objetivos de modernização pedagógica em voga no período.<hr/>This article analyses the strategies of hygiene in school elaborated by hygienists in such a period that the exigencies of the universality of the primary education are the necessities of organisation constitution of rational pedagogy. Thus a school manual is taken as a source to try to understand the proposes that go through the hygiene prescriptions as representations in relation to school and their agents and yet the joint of the hygiene contents and the objectives of the well known pedagogic modernisation in a period of time. <![CDATA[<B>Object Lessons</B>: <B>scientific conception and the modernisation project to society</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é compreender alguns aspectos da cultura escolar, assinalando a seleção de valores culturais, econômicos e educacionais operada pela instrução escolar, com base na análise de manuais didáticos para uso de professores, elaborados nas décadas finais do século XIX e fundamentados no Método de Ensino Intuitivo ou Lições de Coisas. Embora expressem a mesma fundamentação filosófica, os manuais apresentam diferentes procedimentos para o ensino dos conteúdos escolares que se configuram como visões específicas do progresso científico. Vinculados ao projeto modernizador da sociedade, em curso no século XIX, as diferenças apresentadas pelos manuais nos informam sobre as diversas vertentes constitutivas desse projeto.<hr/>The objective of this article is to comprehend some aspects of the school culture, to remark the selection of cultural, economic and educational values examined by the school instruction from the analysis of didactic manuals to teachers use, which were elaborated during the last decades of XIX century and based upon the Intuitive Method or Object Lessons. Although the manuals express the same philosophical basis, they present different procedures to the teaching of the school contents which are specific views of the scientific progress. The differences presented by the manuals linked to the modernisation project of society, in progress during XIX century, inform us about several points that constitute that project. <![CDATA[<B>School culture and the ecclesiastical history</B>: <B>reflections upon the roman pedagogical action to the catholic priests education and the Diocesan Seminary of Santa Maria (1915-1919)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo propõe apresentar, explicar e analisar como a cultura escolar se manifestou em ambientes de instrução eclesiástica, utilizando o contexto histórico dos seminários de tradição tridentina. Sabemos que no Brasil, até meados do século XIX, não existiam seminários tridentinos para a formação do clero. Somente com a ação dos bispos ultramontanos, d. Romualdo Seixas, prelado da diocese de Salvador, d. Antônio Ferreira Viçoso, da diocese de Mariana e d. Antônio Joaquim de Melo, da diocese de São Paulo, todos eles, especialmente os dois últimos, perceberam que era quase impossível reformar o clero sem criar seminários tridentinos. Para eles, os seminários fechados, onde os internos entravam antes da puberdade, para não conhecer a maldade do mundo, sendo isolados do convívio social, era um procedimento eficaz na formação de um clero moralizado, ilustrado e ultramontano. Seguindo a compreensão de Dominique Julia (La culture scolaire comme objet historique), o principal objetivo deste artigo é entender e explicar a cultura escolar como definidora de saberes e condutas que permitiram a transmissão e a incorporação de valores no comportamento dos internos do Seminário Diocesano de Santa Maria, entre os anos de 1915 e 1919.<hr/>The article aims to present, to explain and to analyse how the school culture is manifested in ecclesiastic instruction environment utilising the historical context of the "tridentina" tradition seminaries. It is known that in Brazil up to the half of XIX century there weren't "tridentinos" seminaries to the clergymen education. With the power of the "ultramontanos" bishops, Don Romualdo Seixas, prelate from Salvador diocese, Don Antônio Ferreira Viçoso from Mariana diocese and Don Antônio Joaquim de Melo from São Paulo diocese, all of them, especially the last two ones noticed that it was almost impossible to reform the clergy without creating "tridentinos" seminaries. In their opinion the closed seminaries, where the interns arrived before puberty in order to not know the evil world and were isolated from the social relationship, were efficient procedure to a moral, illustrated and "ultramontano" clergy. Following the comprehension of Dominque Julia (La culture scolaire comme objet historique), the main objective of this paper is to understand and to explain the school culture as a definition of knowledge and behaviour that permitted the transmission and incorporation of values to the behaviour of the interns from the Diocesan Seminary of Santa Maria, from 1915 to 1919.<hr/>Cet article se propose à présenter, expliquer et analyser comme la culture scolaire s'est manifestée aux milieux d'instruction ecclésiastique, en employant le contexte historique des Séminaires de tradition tridentine. Nous savons que, au Brésil, jusqu'au milieu du XIXéme siècle il n'y avait pas de séminaires tridents pour la formation du clergé. Seulement avec l'action des évêques ultramontains, D. Romualdo Seixas, prélat de la diocèse de Salvador (Bahia), D. Antônio Ferreira Viçoso, de la diocèse de Mariana (Minas Gerais) et D. Antônio Joaquim de Melo, de la diocèse de São Paulo (São Paulo), tous eux, particulièrement les deux derniers, ils ont aperçu qu'il était presque impossible réformer le clergé sans créer de séminaires tridents. Pour eux, les séminaires fermés, où les internes entraient avant la puberté, pour ne pas connaître la malignité du monde et où ils restaient isolés de la convivialité social, c'était une manière eficace dans la formation d'un clergé moralisé, ilustré et romanisant. Selon la compréhension de Dominique Julia (La culture scolaire comme objet historique) le principal but de cet article est de comprendre et expliquer la culture scolaire qui définit de savoirs et conduites qui ont permis la transmission et incorporation de valeurs dans le comportement des internes du Séminaire Diocésain de Santa Maria (Campinas - São Paulo), parmi les ans de 1915 et 1919. <![CDATA[<B>The infancy militarism</B>: <B>expressions of nationalism in the Brazilian culture</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622000000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto compreende um estudo sobre as práticas de militarização da infância, isto é, práticas de natureza patriótica, cívico-militar que predominaram no ensino primário, no início do século XX. Nesse sentido, destaca a introdução da disciplina "Ginástica e exercícios militares" nos programas de ensino e seus desdobramentos mediante a criação dos Batalhões Infantis. Analisa, também, o escotismo escolar, movimento efervescente no estado de São Paulo nas décadas de 1910 e 1920, identificando-o como mais uma expressão do militarismo e do nacionalismo na educação brasileira. Para a realização deste estudo foram utilizadas fontes manuscritas encontradas no Arquivo do Estado de São Paulo e periódicos educacionais da época.<hr/>The text comprehends one study about the practices of the infancy militarism, that is practices of patriotism nature, civil - military practices that predominate during the primary education, in the beginning of XX century. In this sense, it remarks the introduction of the discipline "military gymnastic and exercises" in the educational curriculum and its implications in the face of the infancy battalion formation. It also analyses the school scouts, the effervescent movement in São Paulo state during the 1910s and 1920s, identified as one expression of militarism and nationalism on the Brazilian education. Manuscript sources were found and used to carry out this investigation in the Estado de S. Paulo newspaper files and educational journals from that time.