Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220030001&lang=en vol. 23 num. 59 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Hygiene and medical control of infancy and school</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partindo da análise das dissertações apresentadas pelos alunos da Escola Médico-Cirúrgica do Porto, desde 1837 até ao início do século XX, verificamos que para além do somar de teses sobre assuntos relativos à criança, nos últimos 25 anos do Oitocentos, aumentou a variedade dos aspectos abordados. De facto, aos temas tradicionais, que rondavam os momentos da gravidez, do parto e do pós-parto, tratados de modo mais actualizado, juntavam-se outros que se debruçavam sobre determinadas doenças infantis ou sobre instituições dedicadas à infância. Na transição do século XIX para o XX, a escolarização começava também a ser alvo do discurso higienista. Contudo ele não se detinha somente nas condições ambientais da escola, ele pretendia intervir no domínio pedagógico considerando que a pedagogia científica que se estava a construir não se podia consumar sem assentar na fundamentação do saber médico.<hr/>Analyzing the theses presented by the students of the Medical-Surgical School of Porto, between 1837 and the beginning of the XXth century, we noted an increase not only of the number of theses on matters related to children, but also, in the last 25 years of the XIXth century, of the diversity of themes studied. In fact, besides such traditional themes as pregnancy, delivery, and postpartum, treated in a more updated fashion, others emerged as those related to some children diseases or to the institutions dedicated to childhood. By the turn of the XXth century, schooling also started to be addressed in the hygienist discourse. Yet, it was not restricted to the environmental conditions of the premises, but intended to interfere in the pedagogical field, considering that the scientific pedagogy that was being constructed could not be carried out but grounded on the medical knowledge. <![CDATA[<B>Homo hygienicus</B>: <B>education, hygiene and man's reinvention</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O que os higienistas liam? O que faziam com o que liam? Ao explorar essa dupla indagação, trabalho com a hipótese de que os manuais adotados no tempo de formação dos médicos oitocentistas colaboraram para o delineamento e a confirmação da doutrina da higiene entre nós, que implicava, por exemplo, uma reordenação da idéia de medicina e de humanidade. Descrevendo o mundo que viam com base em um pêndulo no qual se marcava o certo e o errado, bem como o caminho que conduziria a um e a outro, os médicos formados na Corte Imperial, variando nas estratégias, incidiam, contudo, em objetivo assemelhado: produzir sujeitos higiênicos, higienizados e higienizadores. Grau de afinidade atingido graças ao que lhes era proporcionado, inclusive as leituras.<hr/>What did the hygienists read? What did they do with that information? Exploring this twofold question, I work on the hypothesis that the manuals adopted to train the Brazilian Eighteenth Century physicians contributed to delineate and confirm the hygiene doctrine among us, which entailed, for example, reordering the concepts of medicine and humanity. Describing the world they saw based on a pendulum that told right from wrong, as well as the ways that lead to one or the other, these physicians graduated in the Imperial Court. However varied their strategies, they all pointed at a similar objective: producing hygienic, hygienized and hygienist citizens. Such degree of affinity was due to what they were supplied with, which includes their readings. <![CDATA[<B>School education and the hygiene of children</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa o modelo de educação sanitária formulado no interior da ampla campanha de regeneração física, intelectual e moral a que se lançou o Instituto de Hygiene de São Paulo, instituição criada em 1918, em cooperação com a Junta Internacional de Saúde da Fundação Rockefeller. Busca compreender as representações sobre a infância e as práticas por meio das quais os médicos-higienistas paulistas procuraram intervir sobre os corpos e as mentes das crianças. Para tanto, toma como fontes documentos produzidos no âmbito do Departamento de Higiene Escolar do Instituto, conferindo especial atenção àqueles que permitem apreender o papel atribuído à escola primária na obra de disciplinamento e conformação da infância aos imperativos da racionalidade higiênica.<hr/>This paper analyzes the model of sanitary education formulated during the wide campaign of physical, intellectual and moral regeneration launched by the São Paulo Institute of Hygiene, created in 1918, in cooperation with the International Health Board of the Rockefeller Foundation. It also tries to understand the representations of childhood and the practices through which the doctor-hygienists from São Paulo tried to interfere on the bodies and minds of children. Therefore, its sources are documents produced within the department of School Hygiene of that Institute, especially those that allow apprehending the role attributed to primary school in the education process and in the conformation of childhood to the imperatives of the hygienic rationality. <![CDATA[<B>Stories of hygienization through labour</B>: <B>children from Paraná in the XIX<SUP>th</SUP> century</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A cruzada higienista empreendida no começo do século XX não poupou os infantes. Ao contrário, fez deles alvo importante de sua investida. E os homens de ciência foram pródigos ao enunciar estratégias para transformá-los de despossuídos em futuros cidadãos laboriosos. Fim do século XX. Outros homens de ciência arregaçam as mangas em nova cruzada: erradicar a labuta das crianças. Este artigo pretende refletir acerca do trabalho infantil à luz das normas higienizadoras do início do século.<hr/>The hygienic crusade undertaken at the beginning of the XXth Century also involved the children. In fact, it took them as its major target. Scientists were lavish when it came to strategies that would turn these destitute into future toiling citizens. By the end of the XXth Century, other scientists launched a new crusade: eradicating children's labor. The present paper reflects on children labor in the light of hygiene rules of the beginning of that century. <![CDATA[<B>Police involvement in the moral education of the lower classes in 19<SUP>th</SUP> Century at Campinas</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O insalubre Largo do Jurumbeval, em Campinas, constituiu durante a segunda metade do século XIX importante espaço de trabalho, diversão e moradia popular. A promíscua aglomeração de pessoas: escravos, libertos, imigrantes e nacionais pobres, inquietava as autoridades que, por meio da ação da polícia, procuravam limitar, controlar e ordenar os movimentos de pessoas vistas como perigosas à sociedade, por seu comportamento considerado imoral e escandaloso. Nessa tentativa de realizar uma higiene social, por vezes, a própria polícia acabava representando um papel ambíguo, ao praticar os mesmos atos que devia reprimir. Resgatar alguns momentos dessa "didática" policial na vida das classes populares constitui o objetivo deste artigo.<hr/>Largo do Jurumbeval, in the city of Campinas, was considered unhealthy and even dangerous place during the second half of the 19th Century, although many lower class individuals either lived or worked there. The uncontrolled conglomeration of such "undesirable" people (blacks, both free and slave, immigrants and other poor Brazilians) was seen as a threat by the authorities, and attempts were made to control these immoral and scandalous individuals by limiting their contact with each other and their access to the area. One of the solutions proposed by county officials involved the moral education of these individuals, to be provided by the police. In these attempts at moral education, however, the police played a rather ambiguous role, as they often practiced those acts which they were supposed to curtail. The present paper was designed to recuperate some of these "police teachings" and their effect on the lives of the people involved. <![CDATA[<B>Bleeders and physicians</B>: <B>practices and medical education in the first half of the XIX<SUP>th</SUP> century</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante a primeira metade do século XIX, a atividade do sangrador (fundamental na terapêutica do período) passou por mudanças relacionadas à progressiva organização dos médicos - sobretudo por meio da institucionalização de sua educação com a criação de faculdades. Estes lutavam pelo monopólio das atividades terapêuticas, buscando desautorizar e desqualificar a prática da sangria por aqueles que não fossem médicos e/ou cirurgiões formados na academia. O artigo pretende analisar tais mudanças, focando a atenção na relação entre os sangradores e os médicos acadêmicos e a crescente preocupação destes com a higienização.<hr/>During the first half of the XIXth Century, the activity of bleeder (crucial in the therapeutics of the period) experienced changes related to the gradual organization of the physicians - above all through the institutionalization of their education with the creation of medical schools. They fought for the monopoly of the medical care activities, and searched to make illegal and to disqualify the practice of bleeding exercised when practiced by anyone who wasn't a doctor and/or a surgeon graduate in the academy. This paper intends to analyze such changes, focusing on the relation between bleeders and doctors and the increasing concern of these for hygiene. <![CDATA[<B>"Advice to the people"</B>: <B>education against the 1918 influenza pandemic</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Quando os primeiros casos de gripe espanhola começaram a vitimar os paulistanos em outubro de 1918, o Serviço Sanitário do Estado de São Paulo publicou uma série de prescrições com a intenção de esclarecer e instruir os moradores da capital do estado sobre a doença, suas características e algumas formas de combate de uma moléstia também chamada de influenza ou influenza espanhola. Resumidos e reeditados na imprensa, muitas vezes sob o título de "Conselhos ao Povo", os pareceres elaborados pela diretoria de saúde ganharam diferentes nuanças, mas algo permaneceu constante: o apelo à higiene pessoal e ao cuidado com os contatos sociais, como maneiras de se evitar a enfermidade e sua propagação. O objetivo deste texto é recuperar um pouco dessa história, em que as questões de higiene, educação e saúde se mesclavam.<hr/>The first residents of São Paulo to catch the Spanish flu became ill in October, 1918. At that time, the Public Health Services of the state of São Paulo designed a series of prescriptions to inform the inhabitants of the state capital about the disease and its symptoms, and provide information about how to treat it and avoid contamination. Summarized, printed and reprinted by the press, usually under the title "Advice to the People", such information underwent variations even though one thing remained the same: the recommendations to practice personal hygiene and avoid large social gatherings to prevent contamination and the spread of the disease. The present paper attempts to rescue some of this story, which incorporates issues of personal hygiene, education, and health in general.