Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220040002&lang=en vol. 24 num. 63 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Language pedagogies</B>: <B>much soundness, little fun</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste ensaio, revisito as noções de "práticas de educação não-formal" e "práticas de educação formal", tomadas em sentido genérico. Rememorados os sentidos comumente atribuídos aos dois termos do binômio "práticas de educação não-formal" e "práticas de educação formal", passo a refletir sobre elas especificamente como fulcros de aprendizagem da língua materna. Participando, direta ou indiretamente, das práticas sociais cotidianas, aprendemos os gêneros discursivos a elas associados. Nelas, aprendemos as fôrmas, mas aprendemos também a potência de diferenciação das línguas vivas que não se deixam imobilizar por sistemas. Contudo, quando a língua materna vira matéria escolar, sua potência de diferenciação vira uma anomalia a ser corrigida, curada. Tem sido assim ao longo de toda a história do ensino formal de língua portuguesa na instituição escolar.<hr/>In this essay, I revisit the notions of 'informal education practices' and 'formal education practices' taken in their generic sense. After remembering the meanings commonly attributed to both terms, I reflect upon them specifically as fulcrums of mother tongue learning. Since they are direct or indirect participants in the daily social practices, we learn the discourse genres associated with them. With them, we learn not only the rules of language but also the differentiation potential of living languages, which foil the petrifying power of rules. Nevertheless, when mother tongue becomes a school subject, its differentiation potential becomes an anomaly to be corrected or cured. It has always been so all through the whole history of the formal education of the Portuguese language in school institutions. <![CDATA[<B>Brazilian immigrants</B>: <B>efforts for first language maintenance</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho etnográfico descreve a socialização de 12 famílias brasileiras residentes nos Estados Unidos diante de uma nova língua/cultura. Foi investigada a competência comunicativa nas duas línguas em cinco domínios sociais. Verificou-se, em crianças/adolescentes, a manifestação do "bilingüismo subtrativo". Formas de ação exercidas pelos pais são reveladas como esforços para assegurar a preservação da língua materna; a igreja e a televisão brasileira demonstram exercer papel relevante no sentido de promover "aulas de conversação" em português.<hr/>This ethnographic study, involving twelve Brazilian families in the United States, describes the socialization process o people confronted to a new language/culture. The bilingual communicative competence was investigated within five social domains. Children/adolescents of the study manifest a kind of "subtractive bilingualism". Parents express strategies of actions aimed at maintaining the first language. The church community and Brazilian television programs have become important forces to promote "conversational lessons" in Portuguese. <![CDATA[<B>Women teaching and girls and a boy as readers: teaching writing and reading in the patriarchal Brazilian rural society. A view based on Graciliano Ramos' novel <I>Infância</B></I>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Propomo-nos, neste trabalho, a realizar, com base na obra Infância de Graciliano Ramos, uma análise da participação da mulher no processo de iniciação escritural das crianças, nas primeiras décadas do século XX, no nordeste brasileiro. A despeito do lugar ocupado pela mulher no patriarcalismo rural, sua presença mostra-se expressiva na multiplicidade de modelos de escolarização, seja na esfera pública ou na esfera doméstica, herdados do século XIX. Trabalhando nas interfaces entre a história cultural, a antropologia, a sociologia e os estudos da linguagem, pretendemos focalizar tanto os espaços e as práticas em que as crianças eram iniciadas na aprendizagem da leitura e da escrita por suas professoras, familiares e amigas quanto os significados de que se revestiam, para essas mulheres e crianças, as tarefas relativas ao ensino.<hr/>Based on the novel Infância, by Graciliano Ramos, we analyse the role of women in the process of teaching children to write and read during the first decades of the 20th Century, in Northeastern Brazil. Despite their secondary position in the patriarchal Brazilian rural society, the presence of women is expressive in the numerous educational models inherited from the 19th Century, be they in the public or domestic sphere. Working at the interfaces between cultural history, anthropology, sociology, and linguistics, we focus both the practices and the locus these teachers, relatives, and friends adopted in the process of teaching children to write and read. We also analyse the meaning content of the educational tasks involving these women and children. <![CDATA[<B>Two journals, three papers, multiple voices</B>: <B>a study on the ways of saying and social positions in texts for teachers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto, apresentamos um estudo analítico comparativo de duas revistas da área da educação, destinadas a professores. Colocamos em foco, mais especificamente, dois números que tiveram como reportagem de capa o tema da violência e destacamos para análise três textos nelas publicados. Buscamos colocar em evidência algumas condições de produção que caracterizam as revistas e os textos - o contexto histórico-social, o suporte material, as posições e as imagens dos interlocutores (autores, leitores, professores, editores, repórteres) -, discutindo como essas condições são constitutivas da autoria e dos modos de apresentação da temática.<hr/>This text presents an analytical comparative study of two journals published for teachers in Elementary Education. It focuses more specifically on two issues whose cover matter was violence, through three selected texts related to this problem. Through these analyzes, it attempts to turn visible some conditions of production that characterize both the journals and the texts - the historical social context, the material support, the positions and images of interlocutors - and discusses how such conditions of production are constitutive of authorship as well as of the modes of thematic presentation. <![CDATA[<B>Printed media and scientific education</B>: <B>an analysis of the marks of the discursive functioning in three publications</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A divulgação de saberes elaborados na esfera científica é constitutiva das funções educativas da mídia. Diante disso, este artigo discute as relações e os diferentes valores sociais atribuídos a textos da esfera científica e da jornalística; compara a difusão de saberes na mídia e na escola e identifica as marcas do funcionamento discursivo em textos de divulgação científica na mídia impressa.<hr/>The diffusion of knowledge elaborated in the scientific sphere is constitutive of the educational functions of the media. This study thus discusses the relationships between texts in the scientific and journalistic spheres and the different values they are given; comparing the diffusion of knowledge by the media and the formal educational system, it identifies the marks of the discursive functioning in texts dealing with the transmission of scientific knowledge.