Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220050002&lang=en vol. 25 num. 66 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>The same space for learning and teaching</B>: <B>the urgencies of geography education</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente reflexión intenta indagar en las posibilidades del discurso pedagógico cuando se considera el saber espacial informal como un antecedente de prácticas transformativas. El saber espacial informal ha sido ampliamente negado por los currículos nacionales e incluso menospreciado por las apuestas didácticas que los profesores de geografía desarrollan. En tal sentido urge identificar las relaciones entre un saber que es experiencia y que es al mismo tiempo parte de un proyecto de actor y de sujeto en crisis. Con todo ello se proponen espacios de intervención pedagógica, categorías de síntesis de la experiencia espacial y caminos problematizadores para el desarrollo de una educación geográfica significante.<hr/>The present reflection questions the possibilities of the pedagogical speech when the informal space knowledge is considered as an antecedent of transformations practices. The informal space knowledge has been widely banned from the national curricula and is disdained in the didactic proposals developed by geography professors. It is thus urgent to identify the relations between a knowledge that is experience and a project of actor and subject in crisis. This leads us to propose pedagogical intervention spaces, synthesis categories of the space experience and problematizing ways to develop a significant geographic education. <![CDATA[<B>The intuitive method and sensorial perception as a legacy of Pestalozzi to school geography</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo é uma contribuição para o entendimento da história da prática pedagógica da geografia escolar. Busca subsidiar a formação de professores com elementos que permitam a compreensão das concepções pedagógicas que, a partir do século XIX, passaram a nortear a prática de ensino de geografia. O principal objetivo é apresentar uma reflexão a respeito das contribuições de Pestalozzi acerca da metodologia de ensino de geografia, assim como, da repercussão dessas idéias no ensino da geografia brasileira. A conclusão aponta para o entendimento de que muitas das idéias e princípios pestalozzianos encontram-se presentes nas atuais propostas de ensino, porém enriquecidas pelas reflexões de renomados teóricos do pensamento pedagógico e geográfico contemporâneo.<hr/>This paper is a contribution to the history of the pedagogic practice of school geography. It seeks to provide teachers training with elements allowing to understand the pedagogic conceptions that, from the XIXth century onward, have guided the practice of geography teaching. The main objective is to present a reflection on both the contributions of Pestalozzi to the methodology of geography teaching and the impacts of his ideas on geography teaching in Brazil. Its conclusion highlights that many of the ideas and principles of Pestalozzi are present in the current proposals of teaching, though enriched by the reflections of renowned theoreticians of the contemporary pedagogic and geographical thought. <![CDATA[<B>Everyday life, pedagogical mediation and concept formation</B>: <B>how Vygotsky contributed to geography teaching</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto faz uma síntese da teoria vygotskyana sobre o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores, destacando alguns conceitos dessa teoria, tais como internalização, mediação semiótica, Zona de Desenvolvimento Proximal, conceitos cotidianos e conceitos científicos, que são especialmente instrumentalizadores da análise dos processos educativos e de sua relação com o desenvolvimento dos processos psicológicos. A partir de uma síntese do pensamento de Vygotsky, o texto busca especificar possíveis contribuições dessa teoria para o ensino de geografia, particularmente para a formação de conceitos geográficos.<hr/>This paper synthesizes the theory on the development of the higher mental processes by Vygotsky. It highlights some of its concepts, as internalization, semiotic mediation, Zone of Proximal Development, daily and scientific concepts, which are quite instrumentally helpful to analyze the educational processes and their relationship to the development of the psychological processes. After this synthesis of Vygotsky's thought, it seeks to specify possible contributions of that theory to geography teaching, particularly to the formation of geographical concepts. <![CDATA[<B>Geographic education</B>: <B>psychogenetics and school knowledge</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo tratar da aprendizagem e da didática no âmbito da geografia escolar, respaldado nas concepções teóricas da psicogenética. Para tanto, apresentamos alguns aspectos do pensamento geográfico, articulando-o com o saber pedagógico. A partir dos pressupostos da teoria piagetiana propusemos uma nova leitura da didática no ensino da geografia.<hr/>On the bases of the theoretical conceptions of psychogenetics, this paper explores learning and didactics in school geography. It thus presents some aspects of geographical thought, which it articulates with the pedagogical knowledge. It then proposes a new reading of the didactics in the teaching of geography grounded on the assumptions of the theories of Piaget. <![CDATA[<B>Learning to read the world</B>: <B>geography in the first years of basic schooling</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute a possibilidade e a importância de se aprender geografia nas séries iniciais do ensino fundamental, a partir da leitura do mundo, da vida e do espaço vivido. Para tanto, aborda o papel da geografia nesse nível do ensino e a necessidade de se iniciar, nessa fase, um processo de alfabetização cartográfica. Considera também os conteúdos da geografia presentes nos currículos escolares como uma das maneiras de contribuir na alfabetização da criança. Tendo em vista esse objetivo, discute as exigências teóricas e metodológicas da geografia para referenciar o ensino e a aprendizagem.<hr/>This paper discuss the possibility and the importance of learning geography at elementary school, based on the reading of the world and life and of the space in which one lives. It thus explores the role of geography at elementary school and the need to start a cartographic alphabetization. Considering considers the geographic subjects taught in the early school years as one of the ways to contribute to such child alphabetization, it then discusses the theoretical and methodological requirements of geography related to the teaching-learning process. <![CDATA[<B>Occupation, workshop and profession</B>: <B>considerations on the social place of teachers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este breve ensaio discute o papel social do professor buscando compreender a dimensão social e histórica da profissão, uma vez que articula a relação entre os ofícios que se executam e a dimensão pessoal e política das escolhas pela profissão de professor.<hr/>This short essay explores the social place of teachers to understand the social and historical dimension of this profession, since it relates the occupation to the political and personal dimension of choosing this profession.