Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220050003&lang=en vol. 25 num. 67 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>The challenges of science</B>: <B>scientific models in history teaching</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho pretende contribuir para a discussão sobre a questão da ciência no ensino de história. Defende que a aprendizagem escolar pode ser caracterizada como uma iniciação científica colocando no centro de suas preocupações as diferentes bases lógicas da construção do conhecimento científico. O texto parte da constatação de que nas percepções de professores e alunos há uma dificuldade de definir o conhecimento como científico. A partir daí, o trabalho procura caracterizar a diversidade dos modelos de ciência, discutindo como o saber histórico científico se apóia em várias lógicas explicativas. A discussão permite caracterizar como o saber disciplinar acadêmico é reconfigurado no contexto escolar, permitindo que na escola seja possível explorar a diversidade científica.<hr/>This paper aims to contribute to the discussion on the issue of science in history teaching. It advocates that school learning may be characterized as a scientific initiation focusing on the different logical bases of the construction of scientific knowledge. The text first observes that both teachers and students feel how difficult it is to define any knowledge as scientific. It then attempts to characterize the different models of science, discussing how the scientific historical knowledge relies on many explicative logics. The discussion allows characterizing how the academical discipline knowledge is reconfigured in the context of school, enabling the possibility of exploring the scientific diversity at school. <![CDATA[<B>The formation of the historical awareness of students and teachers and everyday life in history classes</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en As reflexões contidas neste artigo fazem parte do conjunto de preocupações relacionadas com o significado escolar do conhecimento histórico e sua participação no processo de renovação da escola que, "(...) tem uma terrível necessidade de ser transformada" (Snyders, 1988, p. 11). Trata-se de transformar a escola, reformulando os conteúdos que a definem. As reflexões apresentadas colocam em debate elementos norteadores da redefinição dos conteúdos e de suas abordagens, no ensino de história das séries iniciais, tendo como finalidade a formação da consciência histórica de alunos e professores. Estas reflexões foram produzidas no contexto do projeto "Recriando Histórias".<A NAME="tx01"></A><A HREF="#nt01">1</A> Como resultados, aponta-se a explicitação de princípios que poderão nortear a vivência de novas práticas em aulas de história, em especial quanto à possibilidade de novas formas de captação e didatização de conteúdos que contribuam para o desenvolvimento da consciência histórica crítico-genética (Rüsen, 1992).<hr/>The reflections contained in this article are part of a series of concerns related to the scholar meaning of the historical knowledge and its ambitious participation in the process of renewing school, because "our school has a terrible need of being transformed" (Snyders, 1988, p. 11). According to this author, transforming school requires reformulating its contents, since, "every school is defined by the contents that it selects, proposes and privileges - the ones that it silences (...)". In this perspective, this paper discusses some elements to define new contents and approaches in the history teaching of the first grades, to form the historical awareness of both students and teachers. These reflections are the results of the project "Recriando Histórias" (Recreating [Hi]Stories), developed by researchers from the Federal University of Paraná, in partnership with third grade teachers and students of Municipal Elementary Schools. <![CDATA[<B>Registers and representation of everyday life</B>: <B>popular music in history classrooms</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en As linguagens alternativas têm sido utilizadas como um importante recurso didático para a aprendizagem de história. Entre essas linguagens, a música popular tem ocupado espaço, como instrumento pelo qual se revela o registro da vida cotidiana, na visão de autores que observam o contexto social no qual vivem. As representações sociais de autores e intérpretes serão instrumentos na transformação dos conceitos espontâneos em conceitos científicos, porque como registros são evidências, restos que o passado deixou para trás e que facilitam a compreensão histórica pelos alunos, pela empatia que estabelecem entre eles e aqueles que viveram em outros contextos históricos.<hr/>Alternative languages have been used as an important didactic resource for History learning. Among these languages, popular music has its space as an instrument that reveals registers of everyday life according to the vision of authors who observe the social context in which they live. The social representations of authors and interpreters will help transform spontaneous concepts into scientific concepts, because as registers, they are evidences, rests that the past left behind. They make historical comprehension easier for students through the empathy established between these and the people who lived in other historical contexts. <![CDATA[<B>Politics, advertisement and history teaching</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute-se o significado da publicidade na sociedade contemporânea e seu relacionamento com a constituição da consciência histórica da população, por meio da aprendizagem histórica. Argumenta-se também que a publicidade é um documento precioso para a pesquisa e o ensino da história. O exemplo proposto é a publicidade com tema histórico (Independência do Brasil) no período do "milagre econômico brasileiro" (1969-1973)<hr/>This paper discusses the meaning of advertisement in the contemporary society and its relationship to the historical awareness of the people, through history learning. It also argues that advertisements are a precious document for History research and teaching. An illustration of this is an advertisement recurring to a historical theme (the Independence of Brazil) during the "Brazilian Economical Miracle" (1969-1973) <![CDATA[<B>Between strange and familiar</B>: <B>the use of analogies in history teaching</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem por objetivo discutir o uso das analogias no ensino de história, utilizando as contribuições dos autores que operam teoricamente com o conceito de saber escolar, considerando sua especificidade e originalidade. As analogias são freqüentemente utilizadas pelos professores de história como recurso para facilitar a compreensão de conteúdos escolares, uma vez que possibilitam mediações simbólicas e aprendizagens significativas. Revelam-se recurso tentador para superar o estranhamento dos alunos face ao desconhecido que é, através delas, relacionado ao que lhes é familiar. Entre o científico e o senso comum, tornam-se recursos didáticos com grande potencial para a ressignificação de saberes e práticas, sintetizando de forma emblemática uma criação do saber escolar. No entanto, o risco do anacronismo exige cuidado e atenção para evitar que sua utilização se torne fonte de erros ou equívocos<hr/>Based on the contributions of authors who use the concept of "school knowledge" and consider it as an original and specific creation of the school culture, this paper discusses the use of analogies in history teaching. Since they help establish symbolic mediations and meaningful learning, analogies are often used by history teachers as a tool to help students understand school contents. They are recognized as a helpful resource to surpass the strangeness of unknown facts which become familiar by means of the comparisons provided. By relating scientific information to common sense, they help to transform the meanings of concepts and practices which are being studied, and configure an emblematic creation of school knowledge. Nevertheless, the risk of anachronism requires teachers be attentive and cautious to avoid errors <![CDATA[<B>Shared representations and social memories</B>: <B>challenges for the processes of teaching and learning history</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Numa sala de aula de história para crianças de 9 a 11 anos, do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), durante o 2º semestre de 2001, realizamos uma pesquisa com o objetivo de identificar e analisar as representações dessas crianças acerca dos negros na história do Brasil. Na primeira e última aula desenvolvida sobre a temática "Os negros na formação de nossa história", solicitamos às crianças que desenhassem "Os negros e seus modos de vida" e que escrevessem o que significava seus desenhos. O que teria mudado, o que teria permanecido nas representações das crianças? Haveria relações entre as representações e práticas que circulam sobre os negros nos espaços de relações sociais dessas crianças, nos meios de comunicação, na escola e outros espaços e as representações por elas incorporadas? Que contribuições os estudos sobre representações sociais podem oferecer aos professores de história na sua tarefa de formação de uma nova cidadania e novas identidades sociais? São essas as questões que estaremos discutindo nesse artigo<hr/>During the second semester of 2001, a research was conducted in a history class for children, aged 9 to 11 who studied at UFMG's Pedagogical Center. It aimed at identifying and analyzing the representations of these pupils concerning black people throughout the History of Brazil. The first and last classes developed the following theme: "the role of Black people in the shaping of Brazilian History". We asked the children to draw "Black people and their ways of life" and write captions for their drawings. Between these two classes, a set of activities was developed, which used various historical sources and the teacher's mediation. They were intended to allow the pupils to raise this issue and broaden their own representations in order to incorporate a more complex and pluralistic vision of the presence of black people in the shaping of Brazilian History. Some of the questions discussed in this article are: "What changed and what remained of the children's initial representations?", "Was there any relationship between the representations and practices concerning the Black people transmitted through these children's social relation network, the means of communication, school or other places and the children's own representations?" and "What contribution can the studies of social representations may offer to history teachers in their task of forming a new idea of citizenship and new social identities <![CDATA[<B>The State and private publishing houses in Brazil</B>: <B>the role and profile of textbook publishers (1970-1990)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se da comunicação de resultados de investigação no campo da história das disciplinas escolares, com foco no papel e no perfil dos editores de livros didáticos de história brasileiros que atuaram entre as décadas de 1970 e 1990. Partiu-se da constatação de que boa parte das grandes editoras do final da década de 1990 era ligada à produção de livros didáticos, sendo empresas que tinham iniciado suas atividades em meados da década de 1970. Para subsidiar a análise foram consultados tanto a bibliografia e documentação pertinente quanto os depoimentos de editores brasileiros. Ao mesmo tempo em que se operava a passagem de uma forma de produção quase artesanal para uma produção industrial, vivenciou-se um processo de melhoria da qualidade tanto dos conteúdos, quanto da edição, o que significava a disponibilização de um material mais adequado para a população, seja por meio da política distributivista operada pelo Estado, seja por meio da aquisição nas livrarias pela população.<hr/>This paper presents the results of a research in the field of the history of school disciplines, focusing on the role and profile of the Brazilian publishers of History textbooks from the 1970s to the 1990s. The study first verified that, at the end of the 1990s, many of the large publishing houses were connected with the production of textbooks and had begun their activity in the 1970s. To complement this analysis, the pertinent bibliography and documentation as well as the testimony of Brazilian publishers was consulted. At the same time as a shift from an almost handcrafted form of production to industrialized production occurred, there was a process of improvement in both quality of content and of publication. This meant the availability of more adequate material for the population either through the distributional policies carried out by the State or the direct purchase in bookstores. <![CDATA[<B>History teaching and cultural diversity</B>: <B>challenges and perspectives</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622005000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O tema da diversidade cultural e suas implicações no ensino de história são o objetivo deste ensaio. A edição da Lei nº 10.639, de 2003, que introduziu a obrigatoriedade do estudo da história e cultura afro-brasileira e africana no currículo escolar da educação básica, contribui para a discussão deste tema, possibilitando a ruptura do modelo eurocêntrico no ensino e a construção de uma educação multicultural na escola brasileira.<hr/>This essay discusses the theme of cultural diversity and its implications in History teaching. The adoption of Law nº 10.639, in 2003, which introduced the obligation of teaching the African-Brazilian and African history and culture in the basic education syllabus, contributed to the discussion of this issue, by allowing a rupture with the Eurocentric education model, and the construction of a multicultural education system in Brazilian schools.