Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220070003&lang=en vol. 27 num. 73 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Contributions from professional health education to teachers' preparation for work at hospital schools</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo discute-se a capacitação de pedagogos e professores para o trabalho em classes hospitalares a partir da reafirmação do caráter multidisciplinar do campo do conhecimento, de onde emanam as práticas e saberes necessários à formação qualificada destes profissionais. Nesta perspectiva, a proposta apresentada aponta, em especial, a grande proximidade existente entre os desafios da formação de pessoal técnico e de nível médio do setor de saúde e aquele da formação de professores para classes hospitalares. A contribuição específica e inovadora deste artigo está, ainda, na sugestão de uma estratégia de ensino-aprendizagem baseada na utilização de narrativas literárias sobre saúde e doença - as chamadas Narrativas em Medicina. As propostas aqui sugeridas não estão detalhadas operacionalmente. Diga-se, também, que foram pensadas para atender a demandas de educação profissional continuada, ou seja, se prestariam prioritariamente a professoras em serviço, o que não impede, contudo, suas adaptações para os contextos dos cursos superiores de Pedagogia e Licenciaturas.<hr/>This paper fosters a discussion on the qualification of pedagogues and teachers for teaching ill children at hospitals. The discussion springs from the assurance of interdisciplinarity in that field, which is the source of knowledgement and practices necessary for the education of the above professionals. With this perspective, we point out to the close similarity between the challenges of educating individuals to be technical and undergraduate health workers and to be hospital class teachers. The specific and innovative contribution of this paper lies in suggesting a teaching and learning strategy based on storytelling about health and illness - the so-called Narratives on Medicine. The operational use of this suggestion is not detailed in this article. Besides, the suggestions are meant to answer the demands of continuous professional education, which means they are useful mostly for preparing teachers already at work. Nevertheless, that does not mean that they cannot be adapted for pedagogy and licentiateship courses. <![CDATA[<B>The role of education in hospitals: a reflection based on Wallon and Vygotsky's studies</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A educação no hospital ainda é um tema novo para a academia e possui poucos estudos nesta área. Com o objetivo de contribuir para o debate, o texto apresenta, através da análise de cenas de um atendimento pedagógico em hospital, possibilidades de interlocução entre a educação e a saúde. Com base nos estudos de Wallon e Vigotski, o artigo discute cenas de interação entre quatro crianças, os diferentes papéis que a educação pode desempenhar no contexto hospitalar. A aprendizagem como elemento propulsor do desenvolvimento ganha novos contornos numa enfermaria pediátrica. Além de resgatar a auto-estima da criança, o ato de aprender gera conhecimentos que contribuem para refletir sobre sua doença e compreender as causas que lhe trazem desconforto emocional, diminuindo a tensão de uma hospitalização. Assim, ao proporcionar momentos de construção, expressão e reelaboração de pensamentos, a educação tem um importante papel a desempenhar no resgate da saúde da criança hospitalizada.<hr/>Education in hospitals is still a new subject in academic terms, and not many studies have been carried out in this area. With the goal of adding to the debate, this paper presents possibilities of interrelation between education and health, through an analysis of images of a pedagogic approach to patients in hospitals. Drawing on Wallon and Vygotsky's studies, the article presents an analysis of interaction between four children and a discussion on the different roles that can be played by education within hospitals. Learning as an element to trigger development acquires new elements when it happens within a children's ward in a hospital. Not only does it bring back children's self-esteem; it also brings knowledge that helps children think about their illnesses and understand the reasons why these illnesses bring them emotional unease, thus reducing the level of tension commonly experienced in hospitals and providing them with moments of thought construction, expression and restructuring. This is how education has been playing an important role in the recovery of hospitalized children's health. <![CDATA[<B>Experiences of teaching, research and extension at the HIJG pedagogy department</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo objetiva discutir a experiência de projeto de extensão e de estágio curricular obrigatório da última fase do Curso de Pedagogia (CED/UFSC), nas habilitações de Orientação Educacional e Supervisão Escolar, desenvolvido junto ao Setor de Pedagogia do Hospital Infantil Joana de Gusmão (HIJG). Tal experiência, desde o ano de 2000, tem trazido resultados positivos tanto para o trabalho do hospital como para a formação de novos pedagogos. Estágio curricular e extensão universitária se entrelaçam, atendendo as exigências de formação universitária, ao mesmo tempo em que fornecem assessoria e efetivo trabalho para a comunidade. Destaca-se a organização da classe hospitalar de 5ª a 8ª série para atender alunos/pacientes internados no HIJG e a produção de materiais informativos sobre o trabalho da classe hospitalar como os principais resultados desse estudo.<hr/>The goal of this article is to discuss the experiences with the extension project and the curricular practice (training period) in the last stage of the Pedagogy Course (CED/UFSC), in the School Counseling and School Supervision graduation courses. This experience was developed with the Pedagogy department of the Joana de Gusmão Children's Hospital (Hospital Infantil Joana de Gusmão - HIJG). It has been having positive results since 2000, both for the hospital work and for the education of new Pedagogy academics. The Curricular practice (training period) and the academic extension get entwined to answer the academic education demands and, at the same time, provide the community with assistance and effective work. This text focuses on the organization of the Hospital Class from the 5th to the 8th grade to assist hospitalized students/patients at the Joana de Gusmão Children's Hospital and on the production of informative material about the hospital class work as the main results of this study. <![CDATA[<B>Children and teenagers who fly in cages</B>: <B>technology providing freedom in hospital</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse artigo é analisar as oportunidades que os meios de comunicação oferecem às crianças e adolescentes hospitalizados. O texto reflete a experiência da autora como professora hospitalar e pesquisadora em hospitais de diferentes regiões do Brasil: Brasília (DF), São Luís (MA), Salvador (BA) e Ponta Grossa (PR). Nestes locais, os instrumentos tecnológicos auxiliavam as crianças e adolescentes tanto no entretenimento, quanto na mudança de atitudes e comportamentos. A conclusão encontrada foi que a tecnologia no ambiente hospitalar era um instrumento de inclusão social e proporcionava às crianças e adolescentes liberdade e superação de desafios nos ambientes hospitalares repletos de limitações.<hr/>The aim of this article is to analyze the opportunities that the media offer to children and teenagers in hospital. The text reflects the author's experience as a hospital teacher and researcher in hospitals in different regions of Brazil: Brasília (DF), São Luís (MA), Salvador (BA), and Ponta Grossa (PR). In those areas, technology instruments helped children and teenagers, both in terms of getting entertainment and changing their attitudes and behaviors. The conclusion was that technology in the hospital environment was a social inclusion instrument and provided children and teenagers with freedom and an opportunity to overcome challenges in hospital environments with plenty of limitations. <![CDATA[<B>Online learning laboratory</B>: <B>a collaborative learning experiment with the use of the Eurek@Kids virtual learning environment</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622007000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo apresenta o ambiente virtual de aprendizagem denominado Eurek@Kids, que permite a crianças e adolescentes hospitalizados darem continuidade a sua escolarização. Tal ambiente virtual de aprendizagem resulta de um trabalho de pesquisa de professores e alunos do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUCPR. Este projeto, financiado pelo CNPq, teve o seu início autorizado em junho de 2005, com previsão de encerramento da primeira fase em 2007. A iniciativa é alicerçada na experiência de desenvolvimento e uso do ambiente virtual de aprendizagem da PUCPR - Eureka, que permite o desenvolvimento de propostas de aprendizagem colaborativas. Este trabalho apresenta ainda uma proposta metodológica de aprendizagem colaborativa, denominada Laboratório On-Line de Aprendizagem.<hr/>This paper presents the virtual learning environment known as Eurek@Kids, which allows children and adolescents in hospital to continue their studies. The Eurek@Kids virtual learning environment is the result of research by teachers and students at the Postgraduate Education Program at PUCPR. This project, which was financially supported by CNPq, received approval to be started in June 2005, with its first phase expected to be finished in 2007. The initiative has been built upon experience gained with the development and use of the PUCPR Eureka virtual learning environment, which allows collaborative learning approaches to be developed. This paper also describes a collaborative learning approach known as On-line Learning Laboratory.