Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220080002&lang=en vol. 28 num. 75 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Presentation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Labor as an analysis category in the education of the visual deficient</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste texto é discutir o trabalho como uma categoria de análise na educação do deficiente visual. Sob esse aspecto, evidencia que a compreensão das formas de trabalho, em cada momento da existência humana, revela a organização social e a própria história da humanidade. Para tanto, baseando-se no conceito de trabalho em Marx, houve a preocupação de revisitar a trajetória da educação especial, situando a organização dos modos de produção da sociedade e a educação do deficiente visual. Assinala que as alternativas para superar dificuldades de emprego e da possibilidade de inclusão social das pessoas com deficiência visual exigem investimento em sua educação, na qualidade de vida e na sua inserção no trabalho. Conclui-se que é de fundamental importância a existência de uma proposta educacional que supere a exclusão e a necessidade de transformação das atuais relações de trabalho na sociedade capitalista, bem como o estabelecimento de um novo projeto político-social.<hr/>The aim of this text is to discuss labor as an analysis category in the education of the visual deficient. In this sense, it indicates that the comprehension of the kinds of labor, in each moment of the human existence, reveals the social organization and the humanity history itself. Thus, from the concept of labor in Marx, there was a care to review the way of especial education, situating the organization of the production manners of society and the education of the visual deficient. It marks that the alternatives to overcome the labor difficulties and the possibility of social inclusion of the people with visual deficiency require investments in their education, in quality of life and their insertion in labor. It concludes that it is basically important the existence of an educational proposal that overcomes the exclusion and the necessity of transformation of the labor relation in capitalist society nowadays, as well as the establishment of a new political and social project. <![CDATA[<b>The blind person and the inclusion</b>: <b>a cultural-historical psychology view</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste trabalho discutimos a inclusão do aluno com diferenças visuais considerando suas lembranças escolares. Foram coletados depoimentos orais de três alunos com diferenças visuais matriculados em cursos de graduação com o intuito de compreender como as relações estabelecidas ao longo do percurso escolar podem ter auxiliado esses alunos a vencerem o estigma da exclusão. As análises aqui apresentadas apóiam-se nos aportes teóricos da psicologia histórico-cultural, segundo a qual o psiquismo humano se constitui socialmente, trazendo em si a marca da cultura em que o homem está imerso. Os resultados apresentados indicam que a história escolar desses alunos decorreu em meio a muitas dificuldades, que foram sendo superadas na medida em que esses sujeitos passam de uma situação de dependência para uma situação de controle maior sobre suas próprias vidas, com papéis sociais mais definidos e valorizados em suas comunidades.<hr/>In this work we discuss the inclusion of the students with visual differences considering his memories about school time. We collect verbal testimonies of three academic students with visual differences. Our intention was to understand as the relationships which were established throughout the school time may have helped these students to surpass the stigma of the exclusion. The analyses presented here are based on the historic-cultural psychology. According to this theory, the human psyche is constituted socially, bringing inside itself the mark of the culture in which the man is immersed. The presented results indicate that in their school history these students have passed by many difficulties that go from the lack of suitable materials, to the isolation because of the prejudice that the blind person or with other visual limitations have to daily face. The presented results indicate more that the pertaining to school history of these pupils elapsed in way to many difficulties, that had been being surpassed in the measure where these citizens pass of a situation of dependence for a situation of bigger control on its proper lives, with defined and valued social papers in its communities. <![CDATA[<b>Denied access and the reiteration of dependence</b>: <b>the library and its role in the education of the blind</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando a importância da leitura no processo formativo dos indivíduos, o artigo analisa o acesso aos livros em Braille, sua materialidade, circulação, práticas e usos, disponíveis em uma biblioteca, para os sujeitos com deficiência visual. Para tanto, a pesquisa empírica foi desenvolvida em uma biblioteca pública, através da utilização de fontes primárias de coleta, como observação e entrevista, realizadas em dois momentos, nos anos 2002 e 2007, com o objetivo de comparar o acervo disponível à demanda de leitores e aos suportes materiais do livro em Braille nestes períodos. A análise foi desenvolvida tendo como interlocutor privilegiado a perspectiva de Roger Chartier. O estudo aponta o quanto os sujeitos com deficiência visual, em especial a pessoa cega, ainda têm o seu direito à leitura subjugado pela ausência de políticas públicas e, conseqüentemente, limitação do acervo, dificuldades de acesso ao livro e precariedade dos títulos disponibilizados.<hr/>Considering the importance of reading in the educational process of individuals, this article analyzes access to Braille books, their material conditions, circulation and the practices and uses of Braille books available in a library to individuals with visual deficiency. An empirical study was undertaken in a public library using primary sources, such as observation and interview, conducted in two periods, in the years 2002 and 2007, in order to compare the available collections, the demand of readers and the material conditions of Braille books in these periods. The analysis was undertaken with the theoretical perspective of Roger Chartier. The study indicated to what degree individuals with visual deficiencies, in particular a blind person, still has his or her rights to reading subjugated to the absence of public policies and consequently a limited supply of books, difficult access to books and the precarious conditions of those available. <![CDATA[<b>To see, not to see and to learn</b>: <b>the participation of low vision and blind children at school</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tomando como ponto de partida as teorias que compreendem os processos de desenvolvimento humano enquanto processos sociais, o presente artigo discute o desenvolvimento e a aprendizagem de crianças com deficiência visual, seus modos de apreensão do mundo e o uso de recursos para auxiliar na participação escolar. Trata-se de integrar, na prática pedagógica inclusiva, tanto a compreensão dos processos gerais de desenvolvimento como os aspectos particulares que a deficiência visual implica, de modo que seja possível agenciar os recursos necessários para a participação escolar plena.<hr/>Taking as point of departure the theories that understand the developmental processes as social, this paper discusses the development and learning processes of children with visual impairments, their modes of apprehension of the world and the use of resources to aid school participation. It focuses on the ways of integrating within the school practices, the understanding of the more general processes of human development, as well as the particular aspects related to visual impairments, to turn possible to allocate the resources needed to guarantee a full participation at school. <![CDATA[<b>Orthographic writing and text revision in Braille</b>: <b>a story about reconstructing learning paradigms</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O desenvolvimento da escrita ortográfica pela criança é uma ferramenta importante para a expressão e organização do seu pensamento através do texto escrito. A revisão textual contribui de forma significativa neste desenvolvimento ao possibilitar que a criança reflita sobre as escolhas lingüísticas que realiza ao escrever. No entanto, se o aprendiz percebe o erro como evidência de seu fracasso em aprender, a revisão da própria produção pode ser uma experiência dolorosa. Este trabalho descreve o processo de revisão de texto realizado por uma criança cega, explorando a importância da realização de atividades de natureza metalingüística e do fazer-de-conta para o domínio da escrita ortográfica no sistema Braille, desenvolvimento da auto-estima e reconstrução de paradigmas sobre o aprender.<hr/>The development of the orthographic writing is a tool for children to express and organize their thought through their written production. Text revision contributes to this development as it allows children to think about the linguistic choices they make in their writing. However, if children take their mistakes as proof of their failure to learn, the revision of their own written production may be seen as a painful experience. This study describes the process of text revision carried out by a blind child, pinpointing the importance of metalinguistic activities and of the use of role-play to the acquisition of writing in Braille, to the development of self-esteem and to the reconstruction of learning paradigms. <![CDATA[<b>Musicians that are blind or blind musicians</b>: <b>representations of sensory compensation in art history</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A representação de músicos cegos foi tema recorrente entre os artistas desde a Antiguidade. O presente estudo descreve historicamente as concepções sobre a figura do músico cego baseado nas obras que atravessam os séculos. A análise da concentração de harpistas na Antiguidade, de tocadores de viola de roda na Idade Média até o Barroco, de violinistas e violonistas entre os séculos XVII e XIX e o aparecimento do acordeão a partir do século XIX permite falar do flutuante papel do músico cego na sociedade. O estudo mostra que na Era Cristã predominava o papel de cego músico, trabalhando na marginalidade e na miséria, onde sua performance musical legitimava a mendicância.<hr/>Representations of blind musicians have been a recurring theme among artists since Antiquity. A survey of artworks uncovered nearly 160 portrayals of visual impairment, of which 25 represented blind musicians. This paper presents a historical description of conceptions of blind musicians based on these depictions covering several centuries. The analysis of the concentration of harpists in Antiquity, hurdy-gurdy players from the Middle Ages to the Baroque, violinists and guitar players from the 17th to the 19th century and the emergence of the accordion by the mid 19th century enables us to reflect on the fluctuating role of blind musicians in society, depending on prevailing stereotypes. Analyzing visual cues in artwork shows how musicians that are blind often play the role of blind musicians, working in poverty, on the fringe of society where their musical performance makes begging a legitimate business. The conceit of sensory compensation for loss of sight through heightened hearing is also explored. <![CDATA[<b>Compendium</b>: <b>national policy on special education from the perspective of inclusive education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622008000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A representação de músicos cegos foi tema recorrente entre os artistas desde a Antiguidade. O presente estudo descreve historicamente as concepções sobre a figura do músico cego baseado nas obras que atravessam os séculos. A análise da concentração de harpistas na Antiguidade, de tocadores de viola de roda na Idade Média até o Barroco, de violinistas e violonistas entre os séculos XVII e XIX e o aparecimento do acordeão a partir do século XIX permite falar do flutuante papel do músico cego na sociedade. O estudo mostra que na Era Cristã predominava o papel de cego músico, trabalhando na marginalidade e na miséria, onde sua performance musical legitimava a mendicância.<hr/>Representations of blind musicians have been a recurring theme among artists since Antiquity. A survey of artworks uncovered nearly 160 portrayals of visual impairment, of which 25 represented blind musicians. This paper presents a historical description of conceptions of blind musicians based on these depictions covering several centuries. The analysis of the concentration of harpists in Antiquity, hurdy-gurdy players from the Middle Ages to the Baroque, violinists and guitar players from the 17th to the 19th century and the emergence of the accordion by the mid 19th century enables us to reflect on the fluctuating role of blind musicians in society, depending on prevailing stereotypes. Analyzing visual cues in artwork shows how musicians that are blind often play the role of blind musicians, working in poverty, on the fringe of society where their musical performance makes begging a legitimate business. The conceit of sensory compensation for loss of sight through heightened hearing is also explored.