Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220090003&lang=en vol. 29 num. 79 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação - </b><b>Educação nas práticas e nas pesquisas em saúde</b>: <b>contribuições e tensões propiciadas pela educação popular</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Research and professional work as social spaces and humanization and creative communion processes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo desenvolvo algumas compreensões sobre práticas de pesquisa e trabalho profissional com comunidades populares. Entendendo que nessas práticas sociais podem ser gerados processos de humanização, propõe-se que elas se constituam em espaços de construção de intersubjetividades e de elaboração do mundo em comunhão, em colaboração-participação, em comunidades de trabalho nas quais nos comprometemos com a construção de uma sociedade mais justa. A convivência é apresentada como vital nesse processo dialógico; para garanti-la, torna-se fundamental prevê-la metodologicamente. Conclui-se que a comunhão e a convivência, quando pautadas no diálogo e no compromisso mútuo entre profissionais e comunidades, propiciam a apreensão das diversas visões de mundo, ampliação conjunta da compreensão de si e do mundo e a construção de propostas transformadoras mais próximas da concretude da vida das pessoas.<hr/>This paper presents some results derived from practices of research and professional work with popular communities. Understanding that such social practices may generate humanizing processes, it proposes that they constitute spaces were intersubjectivities are built and world in communion are designed in a contribution-participation within work communities committed to build a fairer society. Coexistence is introduced as vital in this dialogical process; to guarantee it, it is crucial to foresee it methodologically. Conclusions show that, when grounded in dialogue and mutual commitment between professional workers and communities, communion and coexistence allow to seize different world views, widen the understanding of oneself and the world and present transforming proposals closer to the concrete life of people. <![CDATA[<b>Spirituality within popular education in health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A dimensão espiritual sempre esteve presente em grande parte das práticas de educação popular, mas de forma não claramente reconhecida nas análises teóricas. O instrumental teórico dos estudos sobre espiritualidade permite entender muitas dimensões emocionadas e simbólicas que são marcas centrais da dinâmica educativa destas práticas. Este trabalho procura refletir o significado da espiritualidade como instrumento e espaço de relação educativa entre profissionais e usuários dos serviços de saúde, na luta pela saúde, foco usualmente não discutido nos estudos teóricos predominantes sobre o tema.<hr/>The spiritual dimension has always been present in most of the popular education practices, but without a clear recognized form of theoretical analysis. The theoretical instrument derived from studies of spirituality helps to better understand dimensions linked to emotions and symbols, which are central to the educative dynamic of those practices. This work tries to reflect on the signification of spirituality as an instrument and space of educative relationship in-between professionals and users of health services in their fights for health. Such a focus is usually not discussed in the predominant theoretical studies of this field. <![CDATA[<b>Popular extension experience and the academic training in physiotherapy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en As atividades de extensão universitária vêm ganhando espaço crescente no meio acadêmico. Entretanto, existem concepções e ideologias diversas norteando estas práticas. Nos cursos de graduação em Fisioterapia, em geral, as atividades de extensão são bastante pontuais; mesmo as que funcionam de forma mais regular têm, predominantemente, um caráter assistencialista. Este trabalho se propõe a relatar uma experiência de extensão em fisioterapia, que é realizada em uma comunidade periférica de João Pessoa e se orienta pelos princípios da educação popular. Registra-se a importância dessa experiência para a formação dos acadêmicos de fisioterapia, no sentido de lhes possibilitar uma aproximação com a realidade social da população, vivenciando a atuação na atenção básica, estabelecendo vínculos com as pessoas e organizações da comunidade, pautados no diálogo e na responsabilidade social.<hr/>University extension activities are increasing within the academic sphere. However, different conceptions and ideologies guide these practices. Physiotherapy undergraduate courses do not usually involve extension activities in a constant way, since the aspect of assistance prevails among them. This paper presents an extension physiotherapy project experience based on popular education, performed in a community in João Pessoa. The importance of this experience in physiotherapists training is highlighted, since it improved contacts with the social reality, the local first-level health services and the links to people and community organizations, based on dialogue and social responsibility. <![CDATA[<b>Participant evaluation of educational practices in health services</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo-experimentação, avaliando práticas educativas (PE) em saúde desenvolvidas em Centros do SUS (Campinas/SP), na implantação do Paidéia Saúde da Família, com base em referenciais da avaliação de 4ª Geração, que inclui as pessoas envolvidas com o objeto da avaliação, agrupadas por interesse, e da educação popular e saúde. Realizada em 2004, esta avaliação participante reuniu três grupos de interesse (GI) envolvidos nas ações educativas analisadas (usuários, profissionais e gestores). A partir de entrevistas coletivas com cada GI, e depois intergrupos, foram validados os resultados em cada etapa, identificando contribuições para mudanças e aprimoramentos. A auto-reflexão das práticas educativas vivenciadas e a explicitação de subjetividades, implicações e diferenças entre envolvidos, combinadas à triangulação com dados quantitativos, tornam-se dispositivos de educação permanente e gestão na saúde, criando alternativas para a avaliação apropriada pelos serviços.<hr/>We carried out an experiment-study to assess the health educational practices used by the SUS municipal network (Campinas/SP) during the implementation of the Family Health Paideia. The 4th Generation Evaluation and the Popular Education in Health were used as a support. As it was a critical action-research, this participant evaluation gathered the three groups of interest involved in these practices (users, workers and managers). Based on collective interviews and focal groups within each group of interest and then among them, the results were validated at each step of the process, identifying contributions for changes and improvements. Self-reflection on those lived educational practices, clarification of the subjectivities, implications and differences among the involved parts, combined with the quantitative data, became devices for permanent education and health management, creating alternatives to properly evaluate everyday services. <![CDATA[<b>Popular education, actions in health, demands and social interventions</b>: <b>the role of health community agents (HCAs)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se da análise da intervenção dos agentes comunitários de saúde (ACS) do Programa de Saúde da Família, com relação a demandas sociais, tendo como base uma região do centro expandido de São Paulo, caracterizada pela presença de cortiços e ex-cortiços e de movimento popular de luta por moradia. Essa região contava com a atuação de cinco ACS, dos quais três eram lideranças do movimento social. As análises focalizaram a dimensão da educação popular oriunda da participação no movimento social, a partir de seus militantes que desempenhavam a função de ACS. Objetivou-se apreender se a implantação de políticas e programas sociais possibilita a produção de formas de consolidação das redes sociais de suporte para aqueles em situação de vulnerabilidade social. Trabalhou-se com pesquisa participante, entrevistas e observação. Aponta-se que as políticas e os programas sociais poderão atuar nas redes sociais se ampliarem seus horizontes de intervenção e buscarem a ação intersetorial.<hr/>This paper analyzes the intervention of Health Community Agents (HCAs) from the Family Health Program, with regard to social demands. Our reference is a region of São Paulo's extended center characterized by the presence of tenement houses, former tenement houses and popular movements for housing. It counts on five HCAs, three of which are social movement leaders. The analyses focused on the dimension of popular education that derives from the participation in social movements, as characterized by the actions of these three militants who are also HCAs. Though participative research, interviews and direct observation, we strove to know whether implementing social policies and programs allowed to produce and consolidate social support nets for those in situation of social vulnerability. We concluded that social policies and programs will only be effective in social nets if they extend their intervention objectives and if look for intersectoral action. <![CDATA[<b>The social representations of traditional midwives and their way to care</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute, com base na Sociologia das Ausências e Emergências de Boaventura de Souza Santos, as representações sociais do saber/fazer das parteiras tradicionais. Busca salientar a necessidade de diálogo entre os diferentes saberes e sinaliza que a educação popular pode contribuir para uma ecologia de saberes e para a prática educativa dos profissionais de saúde.<hr/>Based on the Sociology of Absences and Emergencies by Boaventura de Souza Santos, this paper discusses the social representations of the know-how of traditional midwives. It seeks to highlight the need for a dialog between different knowledge and indicates that popular education can contribute to an ecology of knowledge and to the educational practice of health professionals. <![CDATA[<b>The educative dimension of the social fight for health in the Movement of Peasant Women and the political-pedagogical challenges for a popular education in health</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta algumas reflexões e aprendizados obtidos na investigação sobre a luta por saúde desenvolvida pelo Movimento de Mulheres Camponesas no Rio Grande do Sul, através da análise de observações, registros, documentos, histórias de vida e entrevistas feitas com mulheres que dele participam. Revela as bases que sustentam e fundamentam a emergência da luta por saúde neste Movimento e a dimensão educativa, política e terapeutica que nele se expressa. Apresenta os desafios político-pedagógicos que emergem desta experiência para a educação popular em saúde.<hr/>This paper presents some reflections and apprenticeships based on an investigation of the Movement of Peasant Women's fight for health, through the analysis of observations, reports, documents, life stories and interviews made with women who participate in this organization. It unveils the bases that support and found the emergency of the fight for health in this organization and the educative, political and therapeutic dimension expressed in it. It presents the political-pedagogic challenges for the popular education in health, which emerge from this experience. <![CDATA[<b>Popular education, health and social justice</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta algumas reflexões e aprendizados obtidos na investigação sobre a luta por saúde desenvolvida pelo Movimento de Mulheres Camponesas no Rio Grande do Sul, através da análise de observações, registros, documentos, histórias de vida e entrevistas feitas com mulheres que dele participam. Revela as bases que sustentam e fundamentam a emergência da luta por saúde neste Movimento e a dimensão educativa, política e terapeutica que nele se expressa. Apresenta os desafios político-pedagógicos que emergem desta experiência para a educação popular em saúde.<hr/>This paper presents some reflections and apprenticeships based on an investigation of the Movement of Peasant Women's fight for health, through the analysis of observations, reports, documents, life stories and interviews made with women who participate in this organization. It unveils the bases that support and found the emergency of the fight for health in this organization and the educative, political and therapeutic dimension expressed in it. It presents the political-pedagogic challenges for the popular education in health, which emerge from this experience. <![CDATA[<b>Popular education in health salves</b>: <b>a freirean project in neoliberal times</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde la antigüedad el "pequeño resto" que persiste con fe en la vida, es protección frente al caos. El desarrollo local es la respuesta. Paulo Freire dice: "Mi experiencia junto con otras experiencias son la base de la esperanza". La educación popular en salud orienta para hacer un proyecto productivo con identidad. Este ejemplo es el de Balsa Las Perlas, un conglomerado a orillas del Rio Limay de la provincia de Rio Negro, Argentina. Personas que se radican y transforman un territorio de clima desfavorable en una comunidad demandante de sus derechos. Sólo con los intereses de la misma población, logran un centro de salud nivel II, un médico permanente, capacitación de una enfermera y una agente sanitaria, comunicación radial en red hospitalaria y las puertas abiertas a la participación de la gente, que rindió posteriormente sus frutos, haciendo de este paraje un lugar imposible de olvidar a la hora de asignar recursos estatales.<hr/>Since the antiquity, the "small rest" of faith in Life that persists, is a protection against the chaos. Local Development is the answer. Paulo Freire said: "My experience along with other experiences, are the basis for hope". Popular Education in health points to making a productive project with identity. Our example comes from Balsa las Perlas, a township on the banks of Rio Limay of the province of Río Negro, Argentina. People settled in a territory known for its harsh climate and transformed it into a community claiming its rights. The interest of this very population led it to obtain a level II health care center, a permanent physician, the qualification of a local nurse and a health worker, radio communications with a network of hospitals and open doors to the participation of the people. This yielded its fruits later, since this place is never forgotten, nowadays, when it comes to granting state resources.