Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220100003&lang=en vol. 30 num. 82 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Por que refletir sobre o que significa educar para a compreensão do tempo?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Teaching and learning of historical time in elementary schools</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El tiempo es un concepto muy complejo y sólo se entiende a partir de un análisis amplio y transdisciplinario. Cuando se enseña la historia a los niños se debe considerar esa complejidad remitiéndonos, por lo tanto, a nuevas representaciones del tiempo histórico. En este texto se destaca el papel de la didáctica de la historia para proponer un modelo conceptual de tiempo a través de la síntesis de diversas investigaciones sobre el tema. Por último se desea que la historia tenga significado para los niños como una herramienta para comprender mejor el presente de un pasado y aprender a intervenir en el futuro de un presente.<hr/>Time is a very complex concept that can only be understood from broad and transdisciplinary analyses. When teaching history to children such complexity should be considered, thus referring us to new representations of historical time. This text highlights the role of teaching history in the proposal of a conceptual model of time based on the synthesis of several investigations on that matter. Ultimately, it whishes that, for children, history had the meaning of a tool that helps them better understand the present of a past time and learn to intervene in the future time of a present. <![CDATA[<b>Children's media culture and the construction of the notion of historical time</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo pretende analisar como desenhos animados infantis e revistas infanto-juvenis abordam a noção do tempo quando tratam de temas históricos. A partir destas análises, tem-se a intenção de pensar como estes produtos midiáticos podem ser discutidos nas aulas de História das séries iniciais do ensino fundamental, favorecendo a reflexão e a formação da noção de tempo histórico.<hr/>This paper examines how cartoons and magazines for children approach the notion of time when they deal with historical themes. These analyses are intended to think how these media products can be discussed in history classes of the first grades of elementary school to encourage reflection and the formation of the concept of historical time <![CDATA[<b>Children and narratives</b>: <b>ways of remembering and understanding time in childhood</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto resulta de uma pesquisa de doutoramento em processo de finalização que investiga as dinâmicas da memória na infância. Por meio da análise das elaborações das crianças na comunicação de suas lembranças através de narrativas, observa-se como se configura a habilidade das crianças para estabelecer relações entre tempos. Propor às crianças que contem sobre o seu passado, sob a mediação dos artefatos produzidos no cotidiano escolar, pode proporcionar-lhes uma experiência narrativa com forte potencial para promover a compreensão da temporalidade histórica.<hr/>This text is part of an almost concluded doctoral research aimed at discovering the dynamics of memory in childhood. Analyzing the children's constructions when they communicate their memories in narratives, we explore their abilities to establish relationships between times. Asking children to tell us about their past, based on objects they made earlier at school, can engage them in a narrative experience that might help them understand historical temporality. <![CDATA[<b>Contributions of children's literature to learn notions of historical time</b>: <b>reading and questioning</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo aborda o desenvolvimento das noções do tempo histórico a partir das contribuições da literatura infantil. Como a linguagem literária ficcional, constitutiva do processo de formação da criança, contribui para a aprendizagem da temporalidade histórica nos primeiros anos de escolaridade? As autoras analisam a temática, tendo como referência a leitura de obras literárias, de ampla divulgação no universo da educação escolar brasileira.<hr/>This paper approaches the development of notions of historical time based on contributions of children's literature. How can the fiction literature language, which is constitutive of the child formative process, contribute to learn historical temporality in the first grades? The authors analyze the theme having as reference readings of well known literature works in Brazilian school education. <![CDATA[<b>Dislocations in time and History learning in the first years of elementary school</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresentamos neste artigo a análise da progressão do conhecimento no sentido da complexidade do pensamento histórico, com ênfase nos deslocamentos temporais. Situamos nossa investigação no processo de entendimento do aluno quanto aos deslocamentos temporais, o que nos aproximou do constituído e/ou em constituição pela criança em termos de pensamento histórico perante a história ensinada.<hr/>This work analyzes the knowledge progression of first grades students towards the complexity of historical thought with an emphasis on dislocations in time. Classroom situations and children's production made us understand their constituted and or/under construction representations of dislocation in time, which, in turn, help us understand the child's historical thinking process within the context of the History taught in school. <![CDATA[<b>Strange pasts found in a museum</b>: <b>children and their views on unknown times</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse artigo é problematizar os encontros da criança com as marcas do tempo passado no presente. Partindo de um acontecimento no qual, pela primeira vez na vida, um grupo de crianças foi um museu, discute-se, com base nas falas e estranhamentos das crianças, seus critérios de nomeação e busca de inteligibilidade desse estranho passado.<hr/>This paper discusses children's problems when they encounter marks of past times in the present. Starting from an event in which, for the first time ever, a group of children went to a museum, it discusses their criteria to name and try to understand this strange past, based on the children's speech and uncanniness. <![CDATA[<b>Meanings of times in the museum-school relationship</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto apresentamos reflexões a respeito da questão da processualidade dos tempos históricos na relação museu-escola, sinalizando para a relevância dos estudos sobre a memória, a história e o esquecimento para qualificar esta discussão. A relação pedagógica estabelecida com o museu é compreendida como parte de um processo educativo que não se encerra na visitação museal, mas atravessa esse momento, buscando compreender a dinâmica da dimensão formativa desta interação em que o protagonismo e a criatividade dos sujeitos envolvidos são considerados como fatores determinantes.<hr/>This paper reflects on how historical time is processed in the museum-school relationship. It points out the relevance of studies on memory, history and forgetfulness to qualify this discussion. The pedagogical relationship established with museums is understood as part of an educational process that does not end with the visits, but exceeds them. The text tries to comprehend the dynamics and formative dimension of this interaction in which the subjects´ creativity and protagonism seem to be determining factors. <![CDATA[<b>A matter of time</b>: <b>the uses of memory in History classes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Levando em consideração que, na atualidade, o tema da memória tem ocupado a agenda de movimentos (ou instituições) classificados como "culturais", o texto faz uma reflexão sobre a fundamentação teórica e os procedimentos metodológicos do conhecimento histórico diante do que se convencionou chamar de "direito à memória". Assim, percebe-se que é preciso estabelecer de maneira mais criteriosa as distinções entre os campos rememorativos e a reflexão crítica que a história pode realizar, no sentido de garantir seu papel educativo.<hr/>Considering that the theme of memory has now become part of the agenda of movements (or institutions) classified as "cultural", this text reflects on the theoretical base and methodological procedures of the historical knowledge on the so called "right to memory". It thus shows that more careful distinctions should be established between reminding fields and the critical reflection that history can undertake to ensure its educational role. <![CDATA[<b>Exhibiting, retaining, transforming and/or projecting</b>: <b>temporalities staged in contemporary museums</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta experiências desenvolvidas por museus no cenário contemporâneo, com o intuito de analisar as transformações no campo. Assim, apresenta brevemente possibilidades de ruptura com o modelo predominante de expor o passado como narrativa linear, ou mesmo revivê-lo por meio de encenações.<hr/>This paper presents the experiences developed by museums in the contemporary setting to analyze the transformations in this field. It thus briefly brings forth possibilities to break away from the prevailing model of exposing the past as a linear narrative or even of reliving it by means of enactments.