Scielo RSS <![CDATA[Cadernos CEDES]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-326220110001&lang=en vol. 31 num. 83 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The creation of the teacher training college</b>: <b>the press and the assertion of a school culture (Campinas, 1901-1903)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto apresenta alguns dos resultados de uma pesquisa que buscou compreender a história da Escola Normal "Carlos Gomes" de Campinas (sp), pela via das memórias dos documentos publicados pela imprensa campineira acerca da importância da criação da primeira instituição pública para formar professores para as séries iniciais do ensino. Os desdobramentos da correlação de forças estabelecida, nos tempos de 1901 a 1903, envolvendo políticos e intelectuais, foram registrados nos jornais campineiros na tentativa de se dar a conhecer, na escritura feita, não somente as normas institucionais e burocráticas que permearam os embates para a implementação da escola, como também os símbolos, valores e a pedagogia moral e cívica que acompanharam os movimentos pela expansão da educação. Busca-se analisar as relações entre imprensa e sociedade no processo de criação dessa escola, cujo modelo e tradição funcionaram como expressão da lógica de um Estado provedor, que consolida o direito de assegurar à população a expansão do ensino na cidade.<hr/>This text presents some results from a research conducted to understand the history of the "Carlos Gomes Teacher Training College", in Campinas (sp, Brazil). It resorts to memories and documents published by the local press on the importance of the creation of the first public institution designed to train first grades teachers. The developments of a force correlation involving politicians and intellectuals, between 1901 and 1903, were reported in the press. This was intended to give information not only the institutional and bureaucratic norms, but also on the symbols, values and pedagogical aspects that accompanied the expansion of education. It then analyzes the relations between the press and the society in the process that led to create the "Carlos Gomes Teacher Training College", whose model and tradition expressed the logic of a Welfare State consolidating the right to expand teaching to the population of Campinas. <![CDATA[<b>Schools drawn with a ruler and a compass in Colombia and Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com este artigo, que é parte de uma pesquisa mais ampla, pretendemos refletir sobre o processo de escolarização da infância, em duas revistas destinadas à formação de professores para o magistério. Ambas produzidas por grupos articulados a políticas educacionais e divulgadas para as redes públicas de ensino de São Paulo (Brasil) e outra para Bogotá (Colômbia), de 1932 a 1939. Fizemos duas perguntas às revistas: O que podem nos dizer sobre as finalidades políticas da formação de professores para o magistério? E sobre as relações entre os métodos científicos da psicologia e da pedagogia? No final, apresentamos nossas suspeitas de cumplicidade entre projetos pedagógicos e projetos políticos autoritários, atuando no conjunto das forças cognitivas, psicológicas, culturais e institucionais.<hr/>This paper, which is part of a broader research, reflects on the schooling process during childhood, based on two journals intended to teachers' education. Written by groups articulated to educational policies, both circulated on public teaching networks in São Paulo (Brazil) and Bogotá (Colombia), between 1932 and 1939.The two questions that underpin this text are: what are the political purposes of training teachers to professorship? What is the relation between the scientific methods used in Psychology and Pedagogy? Finally, it advances the hypothesis of a possible relation between pedagogical and authoritarian political projects acting in the set of cognitive, psychological, cultural and institutional forces. <![CDATA[<b>Public school in Mexico and the uncertain definition of the nation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La escuela en México siempre estuvo bajo el discurso de la integración, la homogenización y la construcción de la identidad nacional. El interés era dar continuidad a la cultura occidental europea, filtrada por las singularidades hispánicas y penetradas por el reconocimiento idealizado de lo autóctono (pueblos originarios). Sin embargo, el crecimiento de la pobreza, sumado a la permanencia de tendencias históricas discriminatorias en términos étnicos que se enfrentan al discurso cada vez más ampliado de respecto a los derechos humanos contraponen una realidad que invalida el logro de los objetivos originales de la escuela. En la última década surgen con fuerza las ideas de pluriculturalidad, como posiciones que desean integrar y renovar de alguna manera las propuestas escolares. Estas derivan del reconocimiento cada vez más expandido que se otorga a la diversidad cultural y de las deficiencias del proyecto del mestizaje cultural implementado en el país en períodos anteriores, que abogaba por una integración cultural casi "forzosa" que no resultó posible.<hr/>In Mexico, schools have always been part of the discourse on integration, homogenization and the construction of national identity. The main interest was to ensure continuity to the Western European culture, filtered through the Hispanic singularity and penetrated by the idealized recognition of the autochthonous (indigenous peoples). However, the growth of poverty and the permanent historical tendency to ethnic discrimination, as opposed to the widening discourse on human rights, have invalidated the achievement of the original school's goals. In the last decade, strong ideas of multiculturalism have arisen, which wish to integrate and renew school's propositions. These ideas derive from the increasing recognition of the expanding cultural diversity and of the shortcomings of the cultural mestizaje project implemented in the country in previous times, which advocated an almost "forced" cultural integration that was impossible. <![CDATA[<b>School and neighborhood</b>: <b>memories and narratives of the Argentine democracy and dictatorship</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través de la memorización y la narración de miembros de un gabinete psicopedagógico del Sistema Educativo de la Provincia de Buenos, se recorre la trayectoria de un barrio y de una escuela, a la par que se recrea la historia de Argentina desde la década de 1970. Dos categorías importantes van norteando el análisis: dictadura y democracia.<hr/>The history of a school and a neighborhood is retraced through memories and narrations of a Psychopedagogic cabinet of the educational system of the Buenos Aires Province. At the same time, the Argentine history from the 1970s onwards is recreated. The analysis is mainly structured around two categories: dictatorship and democracy. <![CDATA[<b><b>School management in Argentina</b></b>: <b><b>role reconfigurations in uncertain contexts</b></b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta resultados parciales de una investigación - realizada en el marco de mi tesis doctoral - sobre las lógicas de acción que priorizan los directores escolares de instituciones que atienden a sectores pobres, entendiendo que la dirección escolar es un factor clave en las posibilidades de revertir o perpetuar las situaciones de exclusión y vulnerabilidad de los alumnos. Dicha investigación se centra en la reconstrucción de las experiencias profesionales de los directores del mismo nivel educativo, desde la perspectiva de las teorías de la acción, y profundiza una línea de indagación previa referida a los estilos de gestión escolar en el Tercer Ciclo de la Educación General Básica (egb3), en el marco de la reforma educativa impulsada durante los años '90.<hr/>This paper presents the partial results of a research that is part of the author's doctor's dissertation on the logics of action that prioritize the directors of school intended to the poor. It asserts that school directory is a key factor to perpetuate or revert students' exclusion and vulnerability. It focuses on the reconstruction of the professional experience of directors on a same education level, based on the theories of action. It deepens a previous line of research on school management in the Tercer Ciclo de la Educación General Básica (egb3), within the education reform promoted in the 1990s. <![CDATA[<b>"Zacaria school is already the school of my dreams"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como primeiro foco o relato do trabalho que vem sendo desenvolvido na Escola Municipal de Ensino Fundamental (EMEF) Mauro Faccio Gonçalves - "Zacaria" - desde 1996 e, ao mesmo tempo, se propõe a refletir sobre questões teóricas de fundamental importância para a construção de uma escola pública séria e compromissada com a formação e aprendizagem das crianças e adolescentes que vivem na periferia da cidade de São Paulo. No relato e análise são abordados os quatro eixos em torno dos quais toda a dinâmica da escola acontece: o processo de ensino e aprendizagem, os projetos da escola, a importância da gestão na construção do ambiente de aprendizagem, a formação do educador.<hr/>This paper focuses on the work developed at school Mauro Faccio Gonçalves - "Zacaria" - since 1996. It also proposes to reflect on fundamental theoretical issues to build public schools committed to serious teaching and learning for children and teenagers living in the São Paulo's outskirts. The report and analysis deals with four axes around which the dynamics of school takes place: the process of teaching and learning, school projects, the importance of management in the construction of a learning environment, teacher training. <![CDATA[<b>Brazilian cinema in search of its public in schools</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como primeiro foco o relato do trabalho que vem sendo desenvolvido na Escola Municipal de Ensino Fundamental (EMEF) Mauro Faccio Gonçalves - "Zacaria" - desde 1996 e, ao mesmo tempo, se propõe a refletir sobre questões teóricas de fundamental importância para a construção de uma escola pública séria e compromissada com a formação e aprendizagem das crianças e adolescentes que vivem na periferia da cidade de São Paulo. No relato e análise são abordados os quatro eixos em torno dos quais toda a dinâmica da escola acontece: o processo de ensino e aprendizagem, os projetos da escola, a importância da gestão na construção do ambiente de aprendizagem, a formação do educador.<hr/>This paper focuses on the work developed at school Mauro Faccio Gonçalves - "Zacaria" - since 1996. It also proposes to reflect on fundamental theoretical issues to build public schools committed to serious teaching and learning for children and teenagers living in the São Paulo's outskirts. The report and analysis deals with four axes around which the dynamics of school takes place: the process of teaching and learning, school projects, the importance of management in the construction of a learning environment, teacher training.