Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Ciências do Esporte]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-328920130004&lang=en vol. 35 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Importantes avanços em 2013</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Physical Education curriculum guidelines</b>: <b>reform and subordination to the market in the process of formation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en As reformas educacionais ocorridas na década de 1990 objetivaram intervir na formação dos trabalhadores para torná-los aptos às demandas da mundialização do capital. Na área da Educação Física, as novas diretrizes curriculares são o resultado dessas reformas, assumindo o papel de mediar as relações entre a formação e a intervenção do professor. Este artigo, extrato de uma pesquisa bibliográfica e documental fundada no Materialismo Histórico-Dialético, analisou o processo de elaboração das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física. Assinala-se que esses documentos legais, além de legitimar os interesses da classe social ideologicamente identificada com o capital, tendem a subsumir a formação do trabalhador em Educação Física a essa lógica.<hr/>The educational reforms in the 1990s aimed to intervene in employee formation to make them fit the demands of capital globalization. In the area of ​​Physical Education, the new curriculum guidelines are the result of these reforms, assuming the role of mediating the relationship between formation and teacher intervention. This article, an extract of bibliographical and documentary research, based on Dialectical-Historical Materialism, analyzed the process of preparing the National Curriculum Guidelines for undergraduate courses in Physical Education. It is noted that these legal documents, and to legitimize the interests of social class ideologically identified with capital, tend to subsume the worker’s formation in Physical Education this logic.<hr/>Las reformas educativas dirigidas, en la década de 1990, tuvo por objetivo intervenir en el proceso de formación de los trabajadores para adaptarlos a las exigencias de la globalización del capital. En la área de Educación Física, las nuevas directrices curriculares son el resultado de estas reformas, asumiendo el papel de la mediación de las relaciones entre la formación y la intervención del profesor. Este artículo, extracto de una investigación bibliográfica y documental basada en el Materialismo Histórico Dialéctico, se analiza el proceso de elaboración de las Directrices Curriculares Nacionales para los cursos de graduación en Educación Física. Se señala que estos documentos legales convierten en legítimos los intereses de la clase social identificada con el capital y tienden para la sujeción de la formación este trabajador en esta lógica. <![CDATA[<b>Football as a business</b>: <b>one financial comparison with other segments</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O futebol é considerado um grande negócio desde o início do século passado. Apesar de diversos autores tentarem definir esta afirmação, o presente estudo demonstrou interesse em investigá-la através de outra perspectiva, objetivando comparar os grandes clubes esportivos com as principais empresas dos demais ramos empresariais, utilizando dados financeiros. Inicialmente, adotou-se como método a revisão bibliográfica em fontes secundárias, apresentando, posteriormente, etapas empírico-analíticas, ao realizar técnicas de coleta, tratamento e análise dos dados, com comparações entre os valores encontrados. Apesar deste esporte apresentar-se como um grande negócio devido aos valores de faturamento anual, ao utilizar como referência Brand Value (valor de marca), Market Value (valor de mercado) e receitas operacionais, essa investigação exibe como resultado a grande diferença econômica entre os clubes de futebol e as maiores empresas do Brasil e do mundo expondo, desta forma, a pequena parcela econômica que este esporte representa em relação às principais organizações mundiais.<hr/>Football is considered a big business since the beginning of the last century. Although many authors try to define this statement, the present study demonstrated an interest in investigating it through another perspective, aiming to compare the largest sports clubs with leading companies in other business sectors using financial data. Initially, it was adopted as the method literature review of secondary sources. Subsequently, steps were conducted empirical-analytic techniques through collection, processing and analysis of data, with comparisons between the values found. Football presented itself as a big business because the values of revenues, but when compared to Brand Value, Market Value and Revenues with leading companies, the research showed that as a result the vast economic gap between the football clubs and largest companies in Brazil and the world, exposing thereby the economic small portion that represents this sport in relation to biggest organizations worldwide.<hr/>El fútbol es considerado como un gran negocio desde el principio del siglo pasado. Aunque muchos autores tratan de definir esta declaración, el presente estudio demostró un interés en la investigación a través de otro punto de vista, con el objetivo de comparar los grandes clubes deportivos con empresas líderes en otros sectores empresariales, utilizando los datos financieros. En este artículo se aprobó como método una revisión bibliográfica de fuentes secundarias. Sin embargo, los pasos siguientes se caracterizaron como empírico-analíticos a través de las técnicas de recolección, procesamiento y análisis de datos, con comparaciones entre los valores encontrados. El fútbol se presentó como un gran negocio debido a que los ingresos totales, pero si se compara el valor de marca, valor de mercado y los ingresos con empresas líderes, la investigación mostró como resultado la enorme brecha económica entre los clubes de fútbol y las mayores organizaciones de Brasil y del exterior, exponiendo así la parte económica reducida que representa este deporte en relación con las organizaciones más importantes del mundo. <![CDATA[<b>Curriculum presence of physical activity and sport psychology in undergrade and graduate Physycal Education versus Psychology curriculum, in Mexican universities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del estudio fue comparar la presencia curricular de las unidades de aprendizaje de Psicología de la Actividad Física en los planes de estudio de las licenciaturas (pregrado) y posgrado de Educación Física versus Psicología en las universidades que se ofertan en la República Mexicana. Estudio descriptivo y transversal que tuvo de universo 144 programas de estudio de psicología y 68 de educación física; encontrando que en los Posgrados de Psicología el peso porcentual es un poco mayor (16.36) que en los Posgrados de Educación Física (14. 33). Pero al unir pregrado y posgrado se triplica el peso porcentual de las unidades de aprendizaje en las disciplinas de Educación Física (3.13) a diferencia que en psicología (0.93). Estos resultados permiten concluir que, como eje de formación curricular, la psicología de la actividad física y del deporte tiene mayor presencia en Educación Física que en Psicología, lo que significa la necesidad interdisciplinar y transdisicplinar de nuestro objeto de estudio; la unión e interconexión de la psicología y la actividad física y el deporte. Un problema y necesidad enfrentada fue la distinta nomenclatura de los programas de formación curricular tanto de los planes de estudio como de la unidad de aprendizaje, que pueden llevar a la necesidad nacional e internacional de acordar nombres, niveles, carga horaria y competencias (u objetivos) profesionales que pueden facilitar este tipo de análisis, pero sobretodo que faciliten el intercambio académico de estudiantes y profesores.<hr/>O presente estudo teve como objetivo comparar o peso percentual das unidades de aprendizagem de psicologia da atividade física na estrutura curricular para a formação profissional inicial e de pós-graduação nos currículos de Educação Física versus Psicologia, em universidades mexicanas. De caráter descritivo e transversal, e tendo como universo 144 currículos de Psicologia e 68 de Educação Física, o estudo mostrou que nos Programas de pós-graduação em Psicologia o peso percentual é um pouco maior (16.36) que nos Programas de Pós-graduação em Educação Física (14.33). Entretanto, ao considerarmos graduação e pós-graduação conjuntamente, o peso percentual das unidades de aprendizagem é três vezes superior nas disicplinas de Educação Física (3.13) em relação às de Psicologia (0.93).<hr/>The aim of this study was to compare the percentage of Learning Units in Psychology of Physical Activity in the curriculum structure for the training of the degree (undergraduate) and graduate curricula in Physical Education versus Psychology offered in universities in Mexico. This study was descriptive and cross-sectional, it had an universe of 144 programs of study in Psychology and 68 in Physical Education. We found that percentage in graduate programs of Psychology is slightly higher (16.36) than Graduate programs of Physical Education (14.33). But by combining Undergraduate and Graduate, the percentage of Learning Units in the disciplines of Physical Education (3.13) triples the percentaje weight in Psychology (0.93).These results allow the conclusion that, as the axis of training curriculum, Psychology of Physical Activity and Sport has a greater presence in Physical Education than in Psychology, which means the need interdisciplinary and transdisciplinary of our object of study; the connection and interconnection of the Psychology and the study of Physical Activity and Sport. A problem found during this study which needs to be faced was the nomenclature of the different training programs from both the curriculum plans of study and the learning units, which can lead to national and international agreements on names, levels, load time and professional competences (or targets) to provide this type of analysis, but especially to facilitate academic exchange programs of students and teachers. <![CDATA[<b>Visibility of sports and games through the Brazilian philately</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo trata da divulgação dos esportes e jogos por meio das imagens impressas nos selos postais. Os selos comemorativos podem ser um poderoso meio de divulgação científica para sensibilizar as sociedades, de um modo geral, sobre a importância das pesquisas científicas que foram realizadas, por exemplo, no campo dos esportes. Foram analisados todos os selos brasileiros emitidos entre 1843 e 2010, separando e classificando aqueles com conotações nos esportes. Apresenta-se uma estatística da distribuição dos selos postais segundo as várias modalidades esportivas e a descrição de alguns deles, além de uma proposta do uso desse rico material no ensino do esporte, e para uma maior divulgação do patrimônio esportivo brasileiro.<hr/>This article discusses the dissemination of sports and games through postage stamps images. Commemorative stamps can be a powerful way of science communication, to persuade societies, in general, about the relevance of scientific research and what was made, for example, in the field of sports. We have analysed all Brazilian stamps issued from 1843 to 2010, separating and classifying those with connotations in sports. We also present a statistical distribution of postage stamps according to the various sports, in addition to a proposal to the use of this rich material during the teaching of sports and to increase the dissemination of the Brazilian sportive heritage.<hr/>Este artículo trata de la divulgación de los deportes y juegos por medio de las imágenes impresas en lo sellos postales. Los sellos conmemorativos pueden ser un poderoso medio de divulgación científica para sensibilizar a las sociedades, de un modo general, sobre la importancia de las investigaciones científicas que han sido realizadas, por ejemplo, en el campo de los deportes. Han sido analizados todos los sellos brasileños emitidos entre 1843 y 2010, separando y clasificando aquellos con connotaciones deportivas. Se presenta una estadística de la distribución de los sellos postales según las varias modalidades deportivas, además de una propuesta para el uso de ese rico material en la enseñanza del deporte y para una mayor divulgación del patrimonio deportivo brasileño. <![CDATA[<b>Evaluation in Physical Education</b>: <b>singularities and differentiation of a curriculum component</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo tem por objetivo apresentar um diálogo com três professoras de Educação Física das séries iniciais do ensino fundamental, dedicando especial atenção para as práticas avaliativas. Define como instrumento de pesquisa a entrevista semiestruturada e como base interpretativa a análise de conteúdo. Os dados apresentam possibilidades de avaliar nas aulas de Educação Física a partir de diferentes instrumentos de registro, levando em consideração a especificidade desse componente curricular. Aponta caminhos para se projetar a avaliação, ultrapassando os discursos acadêmicos que fundamentam suas análises em diagnósticos de denúncias.<hr/>This study aims to present the dialogue with three teachers of Physical Education from the earlier grades of elementary school, giving a special attention to the evaluation practices. It was conducted a semi-structured interview as the research tool, and the analysis of the content was used for the interpretative basis. Results show possibilities of evaluating Physical Education classes based on different recording instruments, considering the specificity of this curriculum component. It shows directions to enhance the evaluation, in order to overcome academic discourses which support their analysis in diagnosis of complaints.<hr/>Este estudio tiene por objetivo presentar un diálogo con tres profesoras de Educación Física de las series iniciales de la enseñanza fundamental, dedicando especial atención a las prácticas evaluativas. Define como instrumento de pesquisa la entrevista semiestructurada y como base interpretativa el análisis de contenido. Los datos presentan posibilidades de evaluar las clases de Educación Física a partir de diferentes instrumentos de registro, llevando en consideración la especialidad de ese componente curricular. Indica caminos para se proyectar la evaluación ultrapasando los discursos académicos que fundamentan sus análisis en diagnósticos de denuncias. <![CDATA[<b>Band of congo and the official politics</b>: <b>sceneries of traditions and body esthetic transformation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo foi analisar os grupos de congo do município de Vitória-ES, quanto aos elementos que os estruturam, como: expressões corporais, inserção de novos atores e a relação com o Poder Público. Foram utilizadas entrevistas abertas com três lideranças de grupos de congo e as análises pautaram-se nas categorias e conceitos identificados nas falas dos entrevistados, conforme Minayo (2007). Concluiu-se que há transformações no processo de expressões corporais advindos da entrada de novos atores nos grupos, entre esses os jovens, que introduziram novas estéticas corporais. A relação com o Poder Público possibilitou aos grupos se conhecerem e se relacionarem, aderindo a novos arranjos estéticos. Identificou funções e noções de papéis quanto ao gênero dos atores dos grupos analisados. Coletivamente as expressões corporais não possuem destinações de papéis, mas revelou que individualmente o congo as reproduz.<hr/>The objective was to analyze groups of congo in the city of Vitória - State of Espírito Santo, regarding their structure elements, such as: body expressions, introduction of new actors and their relation with the Government. An open interview was conducted with three leaders and the analysis were guided according to categories and concepts identified in the answers of the interviewees, according to Minayo (2007). The results showed that the introduction of new actors in the group caused transformation in the body expressions among these young people and their relation with the Government, which enabled the groups to acquire new body esthetics. Functions and participation of the actor role type in the analyzed groups were identified. Collectively, the body expressions do not have destination of role types, but, individually, congo reproduces it.<hr/>El objetivo fue analizar los grupos de congo del municipio de Vitória-ES, en cuanto a los elementos que los estructuran, como: expresiones corporales, inserción de nuevos actores y la relación con el Poder Público. Se utilizaron entrevistas abiertas con tres liderazgos y los análisis se pautaron en las categorías y conceptos identificados en las conversaciones con los entrevistados, conforme a Minayo (2007). Se concluye en que hubo transformaciones en las expresiones corporales devenidas de la entrada de nuevos actores en los grupos, entre esos los jóvenes y la relación con el Poder Público posibilitó a los grupos adherir a nuevos arreglos estéticos. Identificó funciones y nociones de papeles en relación con el género de los actores de los grupos analizados. Colectivamente las expresiones corporales no poseen destinaciones de papeles, pero individualmente el congo las reproduce. <![CDATA[<b>Representations on female body and education of women by expansion of scouting/guiding during the first decades of the twentieth century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é analisar representações sobre corpo e educação feminina no interior da expansão do movimento escoteiro, que ocorreu nas primeiras décadas do século XX. Estudamos trabalhos de especialistas em história da educação, escritos de fundadores do movimento na Inglaterra e Estados Unidos e de artigos sobre o Bandeirantismo brasileiro. Concluímos que as atividades corporais e a educação do corpo praticadas no escotismo e no Bandeirantismo foram espaços de tensão entre a manutenção e a mudança dos papéis sociais atribuídos às meninas e aos meninos.<hr/>The objective of this paper is to analyze the representations on body, education and women within the expansion of Scout movement, which occurred in the early decades of the twentieth century. We studied the work of specialists in the history of education, writings of the founders of the movement in England and in the United States and published articles on Brazilian Guiding. We conclude that the bodily activities practiced within Scouting and Guiding were territories for debate between maintaining and changing social roles assigned to girls and boys.<hr/>El objetivo de este trabajo es analizar las representaciones del cuerpo y la educación de la mujer en el interior de la expansión del movimiento Scout, que se produjo en las primeras décadas del siglo XX. Se estudió el trabajo de especialistas en la historia de la educación, escritos de los fundadores del movimiento en Inglaterra y en Estados Unidos y los artículos sobre el brasileño Bandeirantismo. Llegamos a la conclusión de que la actividad física y la educación corporal practicada en escultismo y guidismo fueran espacios de tensión entre el mantenimiento y el cambio de los roles sociales asignados a niñas y niños. <![CDATA[<b>The campaign <i>#foraricardoteixeira</i> on Twitter</b>: <b>social interactions and public debate about sport</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 2011 ganhou espaço na mídia um movimento que se iniciou no Twitter e que reivindicava a saída do então presidente da Confederação Brasileira de Futebol (CBF). O episódio demonstrava o poder que a mobilização popular assumia nas Redes Sociais. A partir dessa temática, realizamos uma pesquisa com o objetivo de investigar como são os debates públicos sobre fatos esportivos na Rede Social Twitter, a partir de um estudo de caso da campanha "Fora Ricardo Teixeira". Para tal, analisamos 725 postagens textuais do Twitter e acompanhamos a campanha por seis meses. Constatamos que, para protestar, os participantes debatem entre si, divulgam opiniões pessoais e informações da mídia que não são presentes nos meios televisivos, além de abordarem a temática esportiva de modo amplo e crítico.<hr/>In the year 2011 there was a lot of mentions in the media about a movement initiated in Twitter which claimed the president of the Brazilian Soccer Confederation (CBF). The episode showed the power that a popular mobilization is getting on the social network. From this thematic we did a research with the objective of investigating how the public discussions about sport facts are on the social network denominated Twitter, starting with a case study of the campaign "Out Ricardo Teixeira". We analyzed 725 text posts from Twitter and we spent 6 months monitoring the campaign. We are seeing that to protest, people involved keep discussions with others in the group, share personal opinions and information that are not available on the television. In addition, we have seen the sportive thematic being approached in a large and critical way.<hr/>En 2011 tuvo espacio en los multimedios un movimiento que empezó en el Twitter y que reivindicaba la salida del presidente, a la época, de la Conferedação Brasileira de Futebol. El acontecimiento demostraba el poder que la movilización popular asumía en las Redes Sociales. A partir de esa temática realizamos una investigación con el objetivo de descubrir como son los debates públicos a respeto de acontecimientos deportivos en la Red Social Twitter, a partir de un estudio de la campaña "Fora Ricardo Teixeira". Para ello analizamos 725 postajes textuales del Twitter y acompañamos la campaña por seis meses. Constatamos que para hacer la protesta, los participantes debaten entre sí, divulgan puntos de vista personales y informaciones obtenidas a partir de los multimedios y que no son presentes en la media televisiva, además de abordaren la temática deportiva de modo amplio y crítico. <![CDATA[<b>Where are the men? Where are the people who live far away? Where are the young?….? Profile of users of physical activity programs offered by Family Health Suport Centers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A criação do Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) representou um importante avanço para o sistema de saúde brasileiro, bem como uma importante oportunidade de inserção profissional da Educação Física. O objetivo do estudo foi verificar o perfil dos usuários de programas de atividade física oferecidos pelo NASF de Londrina (PR). Realizou-se entrevista com todos os participantes de programas de atividade física oferecidos em 5 Unidades Básicas de Saúde (n=167). Em geral, a participação ficou restrita às mulheres, pessoas com mais de 50 anos, que já apresentam algum tipo de doença e que moram próximas aos locais onde eram realizados os programas. Faz-se necessária a criação de estratégias mais abrangentes para aumentar a chance de a população se tornar fisicamente ativa.<hr/>The creation of the Family Health Suport Centers (FHSC) represented an important advance for the Brazilian health system, and an important opportunity for Physical Education. The objective of this study was to determine the profile of users of physical activity programs offered by the FHSC in a city in southern Brazil. We conducted interviews with all participants in physical activity programs offered in five Primary health care units (n = 167). In general, participation in physical activity was restricted to women, people over 50 years, people who already have some kind of disease and who live close to where the programs are conducted. The strategies related in context to FHSC to physical activity not to be limited to the creation of practice groups. It is necessary that broader strategies are developed.<hr/>La creación del Centro de Apoyo a la Salud de la Familia (NASF) representó un importante avanzo para el sistema de salud brasileño, así como una importante oportunidad para la integración del profesional de Educación Física. El objetivo del estudio fue determinar el perfil de los usuarios de programas de actividad física que ofrecen las Unidades Básicas de Salud (UBS) de Londrina (PR). Realizamos entrevistas con todos los participantes en programas de actividad física que se ofrecen en cinco UBS (n = 167). Se observó que la participación en programas de actividad física es en gran parte restringido a las mujeres, las personas mayores de 50 años, que ya tienen algún tipo de enfermedad y que viven cerca de los sitios donde los programas se llevan a cabo. Es necesario crear estrategias más amplias para aumentar las oportunidades para que las personas sean activas físicamente. <![CDATA[<b>Muscle strength in the oldest old and associated factors</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en The objective of this cross-sectional household-based study was to investigate the factors associated with muscle strength in the oldest old (≥ 80 years) living in a rural area, of southern Brazil. We interviewed a total of 56 men (85.0 ± 4.4 y) and 78 women (84.5 ± 4.8 y). Prevalence of poor performance in the handgrip test (isometric strength) was 39.2% and was associated with illiteracy, underweight, and cognitive deficit. Poor performance in the "chair stand" test (lower body strength/physical function) was observed in 48.5% of the elderly and was more prevalent in men and among those who consumed more alcoholic drink/week. The results may be useful as indicators to public health surveillance, and to the development of prevention and intervention actions.<hr/>O objetivo deste estudo transversal de base populacional e domiciliar foi avaliar os fatores associados à força muscular em idosos longevos (≥ 80 anos), residentes em área rural, no sul do Brasil. Foram entrevistados 56 homens (85,0 ± 4,4 anos) e 78 mulheres (84,5 ± 4,8 anos. A prevalência de desempenho fraco no teste de força de preensão manual (foi 39,2%, sendo associado ao analfabetismo, baixo peso e déficit cognitivo. O desempenho fraco no teste "sentar e levantar" (força de membros inferiores/função física) foi observado em 48,5% dos idosos, sendo mais prevalente entre os homens e entre os que consumiam mais bebidas alcoólicas. Os resultados poderão ser usados como indicadores para vigilância em saúde e no desenvolvimento de ações de intervenção e prevenção.<hr/>El objetivo de este estudio transversal de base poblacional y domiciliar fue evaluar los factores asociados a la fuerza muscular en ancianos muy viejos (≥ 80 anos) residentes en área rural, en el sur de Brasil. Fueron entrevistados 56 hombres (85,0±4,4 años) y 78 mujeres (84,5±4,8 años). La frecuencia de desempeño débil en la prueba de fuerza de la mano fue 39,2%, siendo asociada al analfabetismo, bajo peso y déficit cognitivo. El desempeño débil en la prueba "sentar y levantar" (fuerza de miembros inferiores/función física) fue observado en 48,5% de los ancianos, siendo más prevalente entre los hombres y entre los que consumían más bebidas alcohólicas. Los resultados podrán ser usados como indicadores para vigilancia en salud y en el desarrollo de acciones de intervención y prevención. <![CDATA[<b>Prevalence of inadequate habits of students from Elementary School of Teutônia city</b>: <b>a population study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo verificar a prevalência de hábitos posturais inadequados de escolares do Ensino Fundamental da cidade de Teutônia, estado do Rio Grande do Sul, Brasil, a partir de um estudo de base populacional. Os 1597 escolares participantes responderam o questionário autoaplicável denominado Back Pain and Body Posture Evaluation Instrument (BackPEI). Os resultados demonstraram alta prevalência de hábitos posturais inadequados nas seguintes posturas: sentar para escrever e para utilizar o computador, sentar em um banco, além de pegar objeto do solo. Verificou-se também que os escolares permanecem por muito tempo na posição sentada em frente ao computador e à televisão, e não dormem a quantidade de horas necessária por dia. Estudos desta natureza podem subsidiar o trabalho preventivo dos professores de Educação Física, no ambiente escolar.<hr/>This study aimed to determine the prevalence of inadequate habits of Elementary students of the city of Teutônia, state of Rio Grande do Sul from a population study. The 1597 school participants completed the Back Pain and Body Posture Evaluation Instrument (BackPEI) self-administered questionnaire. The results showed a high prevalence of inappropriate postural habits in the following positions: sitting to write and to use the computer, sitting on a bench, and picking up objects from the ground. It was also found that students remain long time sitting in front of the computer and television, and that they do not sleep the required hours per day. Studies like this are important because their results provide direct educational work.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo determinar la prevalencia de hábitos posturales inadecuados de los estudiantes primarios de la ciudad de Teutônia, Estado de Rio Grande do Sul, a partir de un estudio de la población. El 1597 los participantes de la escuela completaron lo cuestionario auto-administrado Back Pain and Body Posture Evaluation Instrument (BackPEI). Los resultados mostraron alta prevalencia de malos hábitos posturales en las siguientes posiciones: sentarse a escribir y usar la computadora, sentarse em uno banco y recoger objetos del suelo. También se encontró que los estudiantes permanecen mucho tiempo sentados frente al computador y la televisión, y no duermen la cantidad de horas requeridas por día. Estudios como este son importantes debido a que sus resultados permiten dirigir el trabajo educativo. <![CDATA[<b>The meaning of physical pain in practice of sport performance</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo compreender o significado referente à dor física presente na experiência vivida por mulheres atletas de rendimento. Para isso, cinquenta e duas atletas de futsal, basquete e voleibol, relataram suas percepções referentes às experiências de dor, por intermédio da aplicação das técnicas de entrevista e questionário. Os dados obtidos foram analisados mediante aplicação da estatística descritiva e Análise de Conteúdo de Bardin. Desta forma, a dor foi apresentada pelos sujeitos como parâmetro para a origem de experiências prazerosas na prática esportiva, como resposta natural do corpo ao treinamento, que permite a identificação do alcance máximo de esforço, e também como um agente limitador e incapacitante, principalmente durante a competição.<hr/>This study aimed to understand the meanings related to physical pain present in lived experience of women athletes. Therefore, 52 women athletes of indoor soccer, basketball and volleyball reported their perceptions about the experience of pain through the use of questionnaires and interviews. Data was analyzed by descriptive statistics and content analysis of Bardin. The pain has presented as a parameter to the source of pleasurable experiences, it identified as a body’s response to training, which allows identification the range of maximum effort, but also as an agent limiting and disabling of sports, especially during the competition.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo comprender los significados relacionados con el dolor físico presente en la experiencia vivida de las mujeres atletas. Por lo tanto, el 52 atletas de fútbol sala, baloncesto y voleibol reportaron sus percepciones acerca de la experiencia del dolor, mediante el uso de cuestionarios y entrevistas. Los datos fueron analizados mediante estadística descriptiva y análisis de contenido de Bardin. El dolor se presenta como un parámetro para la fuente de experiencias placenteras, lo identificó como la respuesta del cuerpo a la formación, que permita identificar el rango de máximo esfuerzo, sino también como un agente limitante e incapacitante de los deportes, sobre todo durante la competición. <![CDATA[<b>Anthropometrical and physiological parameters of Brazilian rugby athletes sample</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Verificou-se parâmetros fisiológicos e antropométricos de jogadores de rugby. Quinze atletas, agrupados de acordo com a posição de jogo: forwards (GF) e backs (GB) realizaram avaliação antropométrica e teste de potência anaeróbia com análise do lactato sanguíneo, frequência cardíaca e percepção subjetiva de esforço. O teste t de Student mostrou diferenças entre grupos para as variáveis antropométricas, em especial massa corporal (GF=102,6±16,0 kg; GB=80,0±6,8 kg) e massa gorda (GF=28,0±10,6 kg; GB=13,8±5,6 kg), mas não para as variáveis mensuradas no teste de potência. Além disso, o teste de correlação de Pearson mostrou influência negativa da massa gorda no tempo de teste para GF (r=0,73) e positiva da massa isenta de gordura na potência para GB (r=0,80), ressaltando que a composição corporal influencia a performance no rugby, e deve ser utilizada juntamente a parâmetros fisiológicos para discriminar posições nesta modalidade.<hr/>We examined physiological and anthropometrical parameters of rugby players. Fifteen athletes, grouped according to game position: forwards (GF) and backs (GB), underwent anthropometric assessment and anaerobic power test with blood lactate analysis, heart rate and perceived exertion measures. The Student t test showed differences between groups for anthropometrical variables, particularly for body mass (GF=102.6 ± 16.0 kg; GB=80.0 ± 6.8 kg) and fat mass (GF=28.0 ± 10.6 kg; GB=13.8 ± 5.6 kg), but no differences for variables measured in the power test. Furthermore, the Pearson correlation test showed negative influence of fat mass in test time for GF (r=0.73) and positive of fat-free mass in power for GB (r=0.80), highlighting that body composition influences rugby performance and should be used with physiological parameters for position determinations.<hr/>Hemos examinado indicadores fisiológicos y antropométricos de jugadores de rugby. Quince atletas, agrupados de acuerdo con la posición de juego: hacia delante (GF) y espalda (GB) realizaron evaluación antropométrica y test de potencia anaeróbica con análisis de lactato sanguíneo, frecuencia cardíaca y el esfuerzo percibido. El test t de Student mostró diferencias entre los grupos para las variables antropométricas, en particular de masa corporal (GF=102,6±16,0 kg; GB=80,0±6,8 kg) y la masa grasa (GF=28,0±10,6 kg; GB=13,8±5,6 kg), pero no para las variables medidas en el test de potencia. Además, el test de correlación de Pearson mostró influencia negativa de la masa grasa en el tiempo de test para GF (r=0,73) y positiva para la masa libre de grasa en la potencia para GB (r=0,80), resaltando que la composición corporal influye en el desempeño en el rugby, y se debe utilizar en conjunto con los parámetros fisiológicos para discriminar las posiciones en este deporte. <![CDATA[<b>Effect of the periodization model with selective loads on motor abilities during a preparatory mesocycle in futsal players</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi verificar o efeito do modelo de cargas seletivas durante um mesociclo preparatório em jogadores de futsal profissionais. Nove jogadores de futsal (23±2 anos) de uma equipe da Federação Paulista de Futebol de Salão compuseram a amostra, caracterizada como intencional. Aptidão aeróbia intermitente, salto horizontal, salto triplo unipodal, velocidade de 15m, agilidade e potência anaeróbia foram avaliadas em dois momentos: microciclo-2 (PRE) e microciclo-7 (POS). A análise estatística compreendeu o teste-t de Student e teste Wilxocon (P<0,05). Salto horizontal, aptidão aeróbia intermitente e potência média melhoraram, a velocidade nos 15 m piorou. O modelo de cargas seletivas é uma boa opção de periodização para o mesociclo preparatório no futsal.<hr/>The aim of this study was to verify the effect of selective loads model in professional futsal players, during a preparatory mesocycle. Nine futsal professional players (23±2 anos), from the team of Federation Paulista of soccer indoor championship, composed the sample, characterized by intentional. The players were evaluated in two moments although of a preparatory mesocycle, microcycle 2 (PRE) and microcycle 7 (POS), by the tests of intermittent aerobic fitness, horizontal jump, one leg triple jump, velocity of 15m, agility and anaerobic power. The statistical analysis included the Student-t and Wilxocon tests (P<0.05). The results of horizontal jump, intermittent aerobic fitness and medium power improved, the velocity at 15 m decreased. The select loads model is a good option for the periodization to preparatory mesocycle in futsal.<hr/>El objetivo de este estudio fue determinar el efecto del modelo con cargas selectivas durante el mesociclo preparatorio en jugadores de futsal. Nueve jugadores de futsal (23±2 anos) que pertenecen a un equipo de campeonato Paulista de Fútbol de Salón, compuso la muestra, que se caracteriza como intencional. Aptitud aeróbica intermitente, salto horizontal, triple salto con uno de los pies, velocidad del 15m, agilidad y potencia anaerobica fueron evaluados en dos momentos: mesociclo-2 (PRE) y mesocilo-7 (POS). Análisis estadístico incluyó la prueba del t-Student y la prueba del Wilxocon (P<0,05 ). Salto horizontal, aptitud aerobic intermitente y potencia media han mejorado, la velocidad en los 15 m ha empeorado. El modelo con cargas selectivas es una buena opción para la periodización durante mesociclo preparatorio en el futsal. <![CDATA[<b>Nutritional knowledge of fitness instructors in Aracaju-SE</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo analisar o conhecimento em nutrição de instrutores de musculação do município de Aracaju/SE. Os participantes eram compostos por 111 professores e 58 estagiários e responderam um questionário com perguntas sobre alimentação, orientação nutricional e um teste sobre conhecimento em nutrição. 65% dos instrutores relataram dar orientação nutricional aos seus alunos. Os participantes responderam corretamente a 59,7% das questões do teste de conhecimento nutricional. Os instrutores de forma geral tiveram maiores percentuais de acerto nas questões sobre Nutrição geral, do que Nutrição esportiva.<hr/>The purpose of this study was to analyse the nutrition knowledge of fitness instructors in Aracaju/SE. The participants were compound of 111 teachers and 58 trainees and completed questionnaires regarding feeding, nutrition advice and nutrition knowledge. 65% of the respondents provided nutrition advice. The participants correctly answered to 59,7% of the nutrition knowledge questionnaire. Fitness instructors showed to have a higher percentage of correct answers in questions related to General nutrition than in Sports nutrition.<hr/>El objeivo del estudio fue analizar el conocimiento de los instructores de preparación física en Aracaju/SE. Los participantes eran 111 profesores y 58 pasantes, que respondieron a preguntas acerca de la alimentación, asesoramiento nutricional y uma prueba de conocimientos de nutrición. 65% de los instructores dijeron que orientan sus alumnos. Los participantes respondieron correctamente a 59,7% de las preguntas de la prueba de conocimiento de nutrición. Los profesores, en general, tenían un mayor porcentaje de respuestas correctas a preguntas acerca de la nutrición en general, que acerca de la nutrición deportiva. <![CDATA[<b>Nutritional supplementation and oxidative stress</b>: <b>implications for physical activity and sport</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Exercícios físicos associados a uma dieta balanceada são importantes fatores para a promoção da saúde. Contudo, a realização de exercícios físicos intensos e prolongados ou de caráter exaustivo pode promover inflamação crônica, overtraining e maior susceptibilidade a infecções. Sendo causa ou consequência, um dos fatores que contribuem para estes efeitos é o aumento exacerbado da síntese de compostos pró-oxidantes, conhecidos como espécies reativas do oxigênio (ERO) e nitrogênio (ERN). O aumento de ERO e ERN pode reduzir a capacidade antioxidante corporal, situação conhecida como estresse oxidativo. O estresse oxidativo tem sido relacionado como promotor de lesões a diversos constituintes celulares, principalmente sobre as membranas, efeito denominado como peroxidação lipídica. Para neutralizar os efeitos das ERO e ERN, o organismo dispõe do sistema de defesa antioxidante, localizado em diferentes compartimentos celulares e com funções diversas. Estudos têm, cada vez mais, demonstrado que o sistema antioxidante pode ser influenciado por intervenções nutricionais específicas, dentre as quais se incluem vitaminas, minerais, flavonóides e aminoácidos. Considerando o fato de muitas pessoas iniciarem a prática de exercícios físicos a cada dia, e que muitas destas ultrapassam seus limites, esta revisão visa abordar os principais sítios de síntese de ERO e ERN durante exercícios físicos, bem como possíveis estratégias nutricionais e seus mecanismos de ação sobre o sistema de defesa antioxidante.<hr/>Physical exercises associated with a balanced diet are important factors for health promotion. However intense and prolonged or strenuous exercise may promote chronic inflammation, overtraining and increased susceptibility to infections. Being cause or consequence, one of the factors that contribute to deleterious effects is exacerbated increase in the synthesis of pro-oxidant compounds, known as reactive oxygen species (ROS) and nitrogen species (RNS). The increase of ROS and RNS may reduce the body antioxidant capability, a condition known as oxidative stress. Oxidative stress has been implicated as a promoter of injuries to various cellular constituents, especially on the membranes, an effect known as lipid peroxidation. To attenuate the effects of ROS and RNS, the body has the antioxidant defense system, located in different cellular compartments and with different functions. Studies have increasingly shown that the antioxidant system can be influenced by specific nutritional interventions, among which are included vitamins, minerals, flavonoids and amino acids. Considering the fact that thousands of people engage in the practice of physical exercise every day, and that many of them go beyond their limits, this review aims to address the major sites of synthesis of ROS during exercise and nutrition strategies and their possible mechanisms action on the antioxidant defense system.<hr/>Ejercicios físicos asociados con una dieta equilibrada son factores importantes para la promoción de la salud. Sin embargo el ejercicio intenso y prolongado puede promover la inflamación crónica, el sobreentrenamiento y el aumento de la susceptibilidad a las infecciones. Siendo causa o consecuencia, uno de los factores que contribuyen a los efectos nocivos es el aumento exagerado de la síntesis de compuestos pro-oxidantes, conocidos como especies reactivas del oxígeno (ERO) y nitrógeno (ERN). El aumento de ERO y ERN puede reducir la capacidad antioxidante del cuerpo, una condición conocida como estrés oxidativo. El estrés oxidativo ha sido implicado como un promotor de las lesiones de varios componentes celulares, especialmente en las membranas, un efecto conocido como la peroxidación lipídica. Para atenuar los efectos de los ERO y ERN, el cuerpo tiene el sistema de defensa antioxidante, ubicado en diferentes compartimentos celulares y con diferentes funciones. Los estudios han demostrado cada vez que el sistema antioxidante puede ser influenciado por intervenciones nutricionales específicas, entre las que se incluyen vitaminas, minerales, flavonoides y aminoácidos. Teniendo en cuenta el hecho de que miles de personas participan en la práctica de ejercicio físico todos los días, y que muchos de estos van más allá de sus límites, esta revisión tiene como objetivo abordar los principales sitios de síntesis de ERO durante el ejercicio y estrategias de nutrición y sus mecanismos de acción en el sistema de defensa antioxidante. <![CDATA[<b>O direito ao lazer</b>: <b>políticas culturais</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Exercícios físicos associados a uma dieta balanceada são importantes fatores para a promoção da saúde. Contudo, a realização de exercícios físicos intensos e prolongados ou de caráter exaustivo pode promover inflamação crônica, overtraining e maior susceptibilidade a infecções. Sendo causa ou consequência, um dos fatores que contribuem para estes efeitos é o aumento exacerbado da síntese de compostos pró-oxidantes, conhecidos como espécies reativas do oxigênio (ERO) e nitrogênio (ERN). O aumento de ERO e ERN pode reduzir a capacidade antioxidante corporal, situação conhecida como estresse oxidativo. O estresse oxidativo tem sido relacionado como promotor de lesões a diversos constituintes celulares, principalmente sobre as membranas, efeito denominado como peroxidação lipídica. Para neutralizar os efeitos das ERO e ERN, o organismo dispõe do sistema de defesa antioxidante, localizado em diferentes compartimentos celulares e com funções diversas. Estudos têm, cada vez mais, demonstrado que o sistema antioxidante pode ser influenciado por intervenções nutricionais específicas, dentre as quais se incluem vitaminas, minerais, flavonóides e aminoácidos. Considerando o fato de muitas pessoas iniciarem a prática de exercícios físicos a cada dia, e que muitas destas ultrapassam seus limites, esta revisão visa abordar os principais sítios de síntese de ERO e ERN durante exercícios físicos, bem como possíveis estratégias nutricionais e seus mecanismos de ação sobre o sistema de defesa antioxidante.<hr/>Physical exercises associated with a balanced diet are important factors for health promotion. However intense and prolonged or strenuous exercise may promote chronic inflammation, overtraining and increased susceptibility to infections. Being cause or consequence, one of the factors that contribute to deleterious effects is exacerbated increase in the synthesis of pro-oxidant compounds, known as reactive oxygen species (ROS) and nitrogen species (RNS). The increase of ROS and RNS may reduce the body antioxidant capability, a condition known as oxidative stress. Oxidative stress has been implicated as a promoter of injuries to various cellular constituents, especially on the membranes, an effect known as lipid peroxidation. To attenuate the effects of ROS and RNS, the body has the antioxidant defense system, located in different cellular compartments and with different functions. Studies have increasingly shown that the antioxidant system can be influenced by specific nutritional interventions, among which are included vitamins, minerals, flavonoids and amino acids. Considering the fact that thousands of people engage in the practice of physical exercise every day, and that many of them go beyond their limits, this review aims to address the major sites of synthesis of ROS during exercise and nutrition strategies and their possible mechanisms action on the antioxidant defense system.<hr/>Ejercicios físicos asociados con una dieta equilibrada son factores importantes para la promoción de la salud. Sin embargo el ejercicio intenso y prolongado puede promover la inflamación crónica, el sobreentrenamiento y el aumento de la susceptibilidad a las infecciones. Siendo causa o consecuencia, uno de los factores que contribuyen a los efectos nocivos es el aumento exagerado de la síntesis de compuestos pro-oxidantes, conocidos como especies reactivas del oxígeno (ERO) y nitrógeno (ERN). El aumento de ERO y ERN puede reducir la capacidad antioxidante del cuerpo, una condición conocida como estrés oxidativo. El estrés oxidativo ha sido implicado como un promotor de las lesiones de varios componentes celulares, especialmente en las membranas, un efecto conocido como la peroxidación lipídica. Para atenuar los efectos de los ERO y ERN, el cuerpo tiene el sistema de defensa antioxidante, ubicado en diferentes compartimentos celulares y con diferentes funciones. Los estudios han demostrado cada vez que el sistema antioxidante puede ser influenciado por intervenciones nutricionales específicas, entre las que se incluyen vitaminas, minerales, flavonoides y aminoácidos. Teniendo en cuenta el hecho de que miles de personas participan en la práctica de ejercicio físico todos los días, y que muchos de estos van más allá de sus límites, esta revisión tiene como objetivo abordar los principales sitios de síntesis de ERO durante el ejercicio y estrategias de nutrición y sus mecanismos de acción en el sistema de defensa antioxidante. <![CDATA[<b>Resenha do livro<i> Educação Física Escolar</i></b><b><i>: </i></b><b><i>Ensino e Pesquisa-Ação </i></b><b>, de Mauro Betti</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892013000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Exercícios físicos associados a uma dieta balanceada são importantes fatores para a promoção da saúde. Contudo, a realização de exercícios físicos intensos e prolongados ou de caráter exaustivo pode promover inflamação crônica, overtraining e maior susceptibilidade a infecções. Sendo causa ou consequência, um dos fatores que contribuem para estes efeitos é o aumento exacerbado da síntese de compostos pró-oxidantes, conhecidos como espécies reativas do oxigênio (ERO) e nitrogênio (ERN). O aumento de ERO e ERN pode reduzir a capacidade antioxidante corporal, situação conhecida como estresse oxidativo. O estresse oxidativo tem sido relacionado como promotor de lesões a diversos constituintes celulares, principalmente sobre as membranas, efeito denominado como peroxidação lipídica. Para neutralizar os efeitos das ERO e ERN, o organismo dispõe do sistema de defesa antioxidante, localizado em diferentes compartimentos celulares e com funções diversas. Estudos têm, cada vez mais, demonstrado que o sistema antioxidante pode ser influenciado por intervenções nutricionais específicas, dentre as quais se incluem vitaminas, minerais, flavonóides e aminoácidos. Considerando o fato de muitas pessoas iniciarem a prática de exercícios físicos a cada dia, e que muitas destas ultrapassam seus limites, esta revisão visa abordar os principais sítios de síntese de ERO e ERN durante exercícios físicos, bem como possíveis estratégias nutricionais e seus mecanismos de ação sobre o sistema de defesa antioxidante.<hr/>Physical exercises associated with a balanced diet are important factors for health promotion. However intense and prolonged or strenuous exercise may promote chronic inflammation, overtraining and increased susceptibility to infections. Being cause or consequence, one of the factors that contribute to deleterious effects is exacerbated increase in the synthesis of pro-oxidant compounds, known as reactive oxygen species (ROS) and nitrogen species (RNS). The increase of ROS and RNS may reduce the body antioxidant capability, a condition known as oxidative stress. Oxidative stress has been implicated as a promoter of injuries to various cellular constituents, especially on the membranes, an effect known as lipid peroxidation. To attenuate the effects of ROS and RNS, the body has the antioxidant defense system, located in different cellular compartments and with different functions. Studies have increasingly shown that the antioxidant system can be influenced by specific nutritional interventions, among which are included vitamins, minerals, flavonoids and amino acids. Considering the fact that thousands of people engage in the practice of physical exercise every day, and that many of them go beyond their limits, this review aims to address the major sites of synthesis of ROS during exercise and nutrition strategies and their possible mechanisms action on the antioxidant defense system.<hr/>Ejercicios físicos asociados con una dieta equilibrada son factores importantes para la promoción de la salud. Sin embargo el ejercicio intenso y prolongado puede promover la inflamación crónica, el sobreentrenamiento y el aumento de la susceptibilidad a las infecciones. Siendo causa o consecuencia, uno de los factores que contribuyen a los efectos nocivos es el aumento exagerado de la síntesis de compuestos pro-oxidantes, conocidos como especies reactivas del oxígeno (ERO) y nitrógeno (ERN). El aumento de ERO y ERN puede reducir la capacidad antioxidante del cuerpo, una condición conocida como estrés oxidativo. El estrés oxidativo ha sido implicado como un promotor de las lesiones de varios componentes celulares, especialmente en las membranas, un efecto conocido como la peroxidación lipídica. Para atenuar los efectos de los ERO y ERN, el cuerpo tiene el sistema de defensa antioxidante, ubicado en diferentes compartimentos celulares y con diferentes funciones. Los estudios han demostrado cada vez que el sistema antioxidante puede ser influenciado por intervenciones nutricionales específicas, entre las que se incluyen vitaminas, minerales, flavonoides y aminoácidos. Teniendo en cuenta el hecho de que miles de personas participan en la práctica de ejercicio físico todos los días, y que muchos de estos van más allá de sus límites, esta revisión tiene como objetivo abordar los principales sitios de síntesis de ERO durante el ejercicio y estrategias de nutrición y sus mecanismos de acción en el sistema de defensa antioxidante.