Scielo RSS <![CDATA[Serviço Social & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-662820170002&lang=es vol. num. 129 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200199&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Sense of colonization and Brazilian revolution: criticism of the descriptions of the colonial production mode]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200205&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente trabalho pretende esboçar uma leitura crítica das visões do passado colonial elaboradas por Nelson Werneck Sodré, Jacob Gorender e Ciro Cardoso, a partir da consideração da centralidade da dimensão mercantil na determinação do "sentido da colonização".<hr/>Abstract: This article aims at outlining a critical reading of Nelson Werneck Sodré, Jacob Gorender and Ciro Cardoso's views of the colonial past, from the consideration of the merchant dimension centrality in determining the "sense of colonization." <![CDATA[Crisis of the capital, industrial reserve army and precariat in contemporary Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo que ora apresentamos almeja compreender, nos marcos da crise estrutural do capital e do leque de mudanças que se espraiam em todas as dimensões da vida social, como as alterações processadas no modo de produção capitalista têm modificado a forma de ser e existir da classe trabalhadora em geral e do exército industrial de reserva mais particularmente, destacando o lugar ocupado pelo que vem sendo denominado precariado nesse espaço.<hr/>Abstract: Within the structural crisis of the capital and the range of changes spreading over every dimension of the social life, this article aims at sensing how the changes processed in the capital production mode have transformed the way of being and existing of the working class in general and the industrial reserve army in particular, with emphasis on the position occupied by the so called precariat in such a situation. <![CDATA[La orientación de la política social en el ciclo de recuperación "posneoliberal" en Uruguay (2005-2015)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200245&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: El texto analiza la orientación general de la política social en el denominado "ciclo de recuperación posneoliberal", centrándose en el análisis de la experiencia uruguaya. Luego de delinear genéricamente y sin pretensiones de exhaustividad los principales rasgos de la política social en campos particulares, se analizan los efectos más de las reformas iniciadas en el período, advirtiendo sobre el carácter provisorio de cualquier afirmación acerca de procesos aún en curso.<hr/>Abstract: This article analyzes the general guidelines of the social policies in the so called "cycle of post-liberal recovery", centering in the analysis of the Uruguayan experience. After a general and non-comprehensive description of the main features of the social policy in particular fields, more effects of the reforms started in that period were analyzed, but the temporary character of any information about the processes still in progress must be taken into consideration. <![CDATA[Let the university dress up as people]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200265&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo busca socializar reflexões sobre uma experiência de extensão universitária junto a um acampamento da reforma agrária organizado pelo Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) no estado do Rio de Janeiro.<hr/>Abstract: This article aims at socializing reflections about an experience of university extension at a land reform camp. Such a university extension was organized by the Landless Workers' Movement (Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST) in Rio de Janeiro State. <![CDATA[The trajectory of student assistance in Brazilian higher education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200285&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo do presente artigo é problematizar a trajetória histórica dessa política no Brasil até a implementação do PNAES. A partir de pesquisa bibliográfica, será analisada a definição de assistência estudantil, situada entre a assistência social e a educação. Também será analisado seu reconhecimento enquanto direito social e política pública. Espera-se contribuir para a discussão, tendo em vista a escassez de estudos nessa temática.<hr/>Abstract: This article introduces the main results of the theoretical production study about student assistance; therefore, it characterizes itself as a state-of-the-art research. We understand that student assistance - as a public policy - is a process in construction, which requires continuity, perfectioning and qualification, so as to answer to the diversity of the student issues and to contribute effectively for higher education to be, indeed, everyone´s right. <![CDATA[Profile of the social workers working in the Federal Institutes of Education, Science and Technology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200304&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa o perfil das assistentes sociais dos Institutos Federais de Educação. Pesquisa quantitativa com todas assistentes sociais dos Institutos, com análise estatística descritiva. Os resultados apontam uma profissional qualificada (3% são doutoras), cuja inserção intensificou-se a partir de 2009. A principal demanda da instituição aos assistentes sociais é a execução do Programa de Assistência Estudantil. A demanda por profissionais de Serviço Social nos Institutos aumentará nos próximos anos, requerendo problematizações à luz da política de educação.<hr/>Abstract: This article analyzes the profile of the social workers working in the Federal Institutes of Education. It is a quantitative research comprising all the social workers of the Institutes, together with the descriptive statistical analysis. The results show that they are qualified professionals (3% of them have a PhD degree), and their insertion was intensified from 2009. The main demand of the institution to the social workers is to carry out the Student Assistance Program. The demand for social workers in the Institutes will increase in the next years, requiring some questioning in the light of education policy. <![CDATA[The social worker's performance in cases of parental alienation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200326&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo é parte da pesquisa de mestrado intitulada Judicialização dos conflitos intrafamiliares: considerações do Serviço Social sobre a alienação parental. O tema é tratado sob uma perspectiva crítica de análise, conjugando-se algumas análises teóricas à pesquisa empírica realizada com (as)os profissionais.1 Compreende-se que é fundamental avançarmos na discussão do tema aliando-o ao debate do projeto ético-político da profissão, refletindo os limites e as possibilidades da atuação profissional.<hr/>Abstract: This article is part of a master's degree research called "Judicialization of intrafamily conflicts: Social Service considerations about parental alienation." The theme is dealt with a critical perspective of analysis, combining theoretical analyses and empirical research carried out with the professionals. We understand that it is fundamental to advance in the discussion of such a theme, linking it to the debate of the ethical-political project of the profession, besides thinking about the limits and possibilities of the professional performance. <![CDATA[Social Service and disasters: field for knowledge and the professional performance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200343&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo aborda o tema dos desastres e Serviço Social. Visa contribuir para a inclusão da temática na agenda de pesquisa e intervenção da profissão. Argumenta que o Serviço Social tem uma postura central na gestão das vulnerabilidades a desastres, mas discute pouco a questão. Para isso, apresenta resultados de pesquisa sobre o debate teórico e a produção recente do Serviço Social na área dos desastres no Brasil.<hr/>Abstract: The article approaches the issue of disasters and Social Service. It aims at including such an issue in the research and intervention agenda of the profession. It reasons that although Social Service has a central posture in the management of vulnerabilities and disasters, it does not discuss the issue enough. In order to do that, the article presents research results about the theoretical debate and Social Service recent production related to disasters in Brazil. <![CDATA[Social struggles and challenges the working class experiences: reasserting the Brazilian social service professional Project]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-66282017000200366&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O trabalho pretende analisar os desafios postos à classe trabalhadora frente à conjuntura do país, no período que vai de 2013 ao primeiro semestre de 2016, com a grave crise política decorrente da crise econômica do capitalismo e seus ataques aos direitos sociais e trabalhistas. Retoma os antecedentes dessas crises, o caráter defensivo das lutas, mobilizações e greves a partir de 2013, bem como a necessidade da construção de uma frente única classista anticapitalista. Estabelece a relação entre projeto profissional e projeto societário classista na perspectiva emancipatória.<hr/>Abstract: The article aims at analyzing the challenges the working class is experiencing due to the country´s situation from 2013 to the first term of 2016, with the serious political crisis, owing to the economic crisis of capitalism and its attacks on the social and labor rights. It resumes the background of such crises, the defensive character of the struggles, mobilizations and strikes, from 2013 on, and the necessity to build a single anti-capitalist class-ridden front. It establishes the relation between the professional project and the class-ridden society project from the emancipatory perspective.