Scielo RSS <![CDATA[Educação & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-733020160003&lang=en vol. 37 num. 136 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[TEMPOS DE DESCONSTRUÇÃO E RESISTÊNCIA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300591&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[PISA, POLICY AND KNOWLEDGE IN EDUCATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300601&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[RATIONALES FOR AND RECEPTION OF THE OECD'S PISA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300609&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Levando em consideração o trabalho da Organização para a Cooperação e o Desenvolvimento Econômico (OCDE) na educação e o lugar transformador que o Programa Internacional de Avaliação de Alunos (Pisa) ocupa nela, o presente artigo analisa a fundamentação da OCDE para o PISA. Para tal, abordam-se as estratégias de comunicação, a educação da OCDE e as habilidades que a Diretoria utiliza para administrar a mensagem do PISA. O documento também descreve as várias fundamentações que as nações empregam para participar no PISA. Os usos que são feitos do PISA no contexto nacional envolvem mais frequentemente a externalização do que a aprendizagem política, sendo os resultados comparativos do PISA aplicados para legitimar reformas políticas geralmente desconectadas das políticas de países com melhor desempenho no teste. O artigo apresenta três casos de tal externalização, levando-se em conta as respostas dadas nos Estados Unidos, na Inglaterra e na Austrália ao excelente desempenho de Xangai, China, na prova do PISA de 2009.<hr/>RÉSUMÉ: Tenant compte l'intervention de l'OCDE sur l'éducation et la place changeante du PISA en son sein, cette article analyse la rationalité de l'OCDE sur PISA. Cela implique un compte des stratégies de communication utilisées para la Direction-Générale de l'Éducation et de la Culture pour gérer le message du PISA. On décrit les divers arguments que les nations utilisent pour participer au PISA. Les utilisations qui sont faites du PISA dans des contextes nationaux impliquent plus souvent des processus d''externalisation que d'apprentissage politique, et les résultats comparatifs du PISA sont souvent utilisés pour légitimer des réformes politiques généralement déconnectées des politiques des pays meilleurs performantes au test PISA. On présente trois cas d'externalisation, en prenant en compte les réponses données aux États-Unis, en Angleterre et en Australie face aux excellentes performances de Shanghai dans le test PISA 2009.<hr/>ABSTRACT: Set against the backdrop of the education work of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and the changing place of Program for International Student Assessment (PISA) within it, the paper analyzes the OECD's rationale for PISA. It involves an account of the media strategies, the OECD's education, and skills that the directorate utilizes to manage the PISA message. The document then outlines the various rationales that the nations use for participating in PISA. The national usage of PISA often involves externalization rather than policy learning, with comparative performance on PISA being used to legitimize the policy reforms which are usually not connected to the policies in top performing nations. Three cases of such externalization are proffered as responses to the United States, England, and Australia in comparison to Shanghai's outstanding performance on PISA 2009. <![CDATA[PISA TEACHERS: THE HOPE AND THE HAPPENING OF EDUCATIONAL DEVELOPMENT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300629&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: As atividades do Programme for International Student Assessment (PISA) e os seus efeitos são diversos, sendo possível dizer que o PISA cria e forma uma fundamentação específica (HACKING, 1992) para discutir, falar e pensar sobre a educação. Neste estudo sobre as atividades do PISA, são analisadas as ideias sobre os professores, as atividades que realizam, e como estas são conceitualizadas no interior de uma narrativa própria ao PISA. Os resultados mostram que os professores são apresentados como sendo importantes e cruciais para a transformação e para o desenvolvimento da educação. Os professores também são representados como sendo essenciais para reduzir as "disparidades no desempenho" dos alunos medidas pelo teste PISA. Ademais, os "bons" professores e o ensino "eficaz" são descritos como os professores e as estratégias que conduzem a tal redução. Consequentemente, os principais relatórios do PISA enfatizam uma imagem dos professores como os atores que desenvolvem a educação e o ensino, e não como executantes de políticas determinadas pelo Estado. Deste modo, os professores são considerados como indicadores da eficácia dos sistemas de educação e importantes para elevar os padrões de desempenho, sendo assim considerados como a esperança e a realização da educação.<hr/>RÉSUMÉ: Les activités du Programme for International Student Assessment (PISA) et ses effets sont nombreux, et on peut dire que PISA crée et forme un raisonnement spécifique (HACKING, 1992) pour discuter, parler et penser à l'éducation. Dans cette étude sur les activités du PISA, on analyse comment le récit propre au PISA conceptualise les idées des enseignants et les activités qu'ils accomplissent. Les résultats de l'étude montrent que les enseignants sont présentes comme importantes et déterminantes pour la transformation et le développement de l'éducation. Les enseignants sont également vues comme essentielles pour réduire les " écarts de performance " des élèves, mesurés par le test PISA. En outre, les " bons " enseignants et l'enseignement " efficace " sont décrits comme les enseignants et les stratégies qui conduisent à une telle réduction. Par conséquent, les principaux rapports PISA mettent l'accent sur une image des enseignants comme les acteurs qui développent l'éducation et l'enseignement, et non comme exécutants de certaines politiques de l'État. Ainsi, les enseignants sont considérés les indicateurs de l'efficacité des systèmes d'éducation et importants pour élever leur niveau de performance, donc ils sont regardées comme l'espoir et la réalisation de l'éducation.<hr/>ABSTRACT: Programme for International Student Assessment (PISA) activities and their effects are diverse, and it can be said that PISA both creates and forms a specific reasoning (HACKING, 1992) about how to argue, talk, and think about education. In this study of PISA activities, ideas about teachers, the activities they perform, and how these are conceptualized within a textual PISA narrative are analyzed. The results show that teachers are highlighted as being important in and crucial for educational transformation and development. Teachers are also interpreted as being essential for closing a measured "achievement gap" among students in terms of how they perform in PISA tests. Moreover, "good" teachers and "effective" teaching are described as teachers and strategies that facilitate the closure of measured "achievement gaps". Consequently, the main PISA reports emphasize teachers as developers of education and educational strategies, rather than deliverers of state determined policy. As such, teachers are regarded as indicators of the effectiveness of the education system, and as important factors for raising the performance standards, thereby regarding them as the hope and the process of education. <![CDATA[THE "THIN DESCRIPTIONS" OF THE SECONDARY ANALYSES OF PISA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300647&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Os métodos da OCDE e do PISA para influenciar a política por meio dos rankings e do aconselhamento político estão bem documentados. Este artigo é especulativo e explora as implicações mais sutis e talvez mais profundas da evolução da base de dados do PISA, e da análise secundária que é realizada utilizando-a. Com base em conceitos dos Science and Technology Studies , este artigo sugere que o PISA reduz "objetos ontologicamente luxuriantes" em "objetos ontologicamente empobrecidos" por meio da padronização e simplificação. Libertos das suas amarras e traduzidos em inscrições, esses objetos ontologicamente empobrecidos são promíscuos, combinando-se livremente, de diferentes formas, com outros tantos objetos, através de espaços e tempos, tendo em vista a produção de lições para as políticas e as práticas. Neste artigo, sugiro que, embora essas relações promíscuas possam produzir afirmações matematicamente defensáveis, esses resultados podem ser ontologicamente um absurdo. Utilizando dados de entrevistas com especialistas da avaliação e com políticos, bem como análises secundárias publicadas, este artigo introduz algumas ideias sobre como podemos compreender o banco de dados do PISA e o seu uso em análises secundárias. O artigo argumenta que a análise secundária não é um exercício meramente matemático ou técnico, mas sociotécnico, e que, dada a sua influência e o seu alcance, intenta abrir as caixas negras do banco de dados do PISA e as práticas das análises secundárias, disponibilizando-as para uma análise e uma crítica sociológica e filosófica mais ampla.<hr/>RÉSUMÉ: Les méthodes lourds de l'OCDE et de PISA pour influencer la politique à travers les 'rankings' et les recommandations politiques sont bien documentés. Cet article est spéculatif et explore les implications plus subtiles et peut-être plus profondes de l'évolution de la base de données de PISA, et l'analyse secondaire qui est effectuée en utilisant cette base de données. En spéculant de concepts des Science and Technology Studies, cet article suggère que l'enquête PISA vide "des objets ontologiquement luxuriantes" dans des "objets ontologiquement pauvres" grâce à la standardisation et la simplification. Libérés de ses amarres et traduites en des inscriptions, ces objets ontologiquement pauvres sont sujets à la promiscuité, en s'associant librement, de différentes manières, avec autant d'objets à travers l'espace et le temps, afin de produire des leçons pour la politique et des pratiques. Dans cet article, je suggère que, bien que ces relations de promiscuité puissent produire des assertions mathématiquement défendables, ces résultats peuvent être ontologiquement un absurde. En utilisant des données à partir d'entretiens avec des experts de l'évaluation et de la politique et des analyses secondaires publiées, cet article introduit des idées spéculatives sur la façon dont nous pouvons comprendre la base de données du PISA et son utilisation dans des analyses secondaires. Cet article soutient que l'analyse secondaire n'est pas un exercice purement mathématique ou technique, mais sociotechnique, et que, compte tenu de son influence et de la portée, a l'intention d'ouvrir les boîtes noires de la banque de données PISA et des pratiques des analyses secondaires, en les fournissant pour une analyse et une critique, plus large, sociologique et philosophique.<hr/>ABSTRACT: The heavy hammer methods of OECD and PISA in influencing policy through the rankings and through its policy advice are well documented. This speculative paper explores the more subtle and perhaps deeper implications of the development of the PISA database, and of the secondary analysis that is performed using this database. Speculating with concepts from Science and Technology Studies, this paper suggests that PISA deflates "ontologically luxuriant objects" into "ontologically impoverished objects" through standardization and simplification. Freed from their moorings and translated into inscriptions, these ontologically impoverished objects are promiscuous, freely combining with other such objects across spaces and times in different ways to produce lessons for policy and practice. In this paper, I suggest that, while these promiscuous relations may produce mathematically defensible assertions, such findings may be ontologically absurd. Using data from interviews with measurement and policy experts, as well as published secondary analyses, this paper ventures some speculative ideas about how we might understand the PISA database and the use of this database in secondary analysis. The paper argues that secondary analysis is not merely a mathematical or technical exercise but a sociotechnical one, and that, given its influence and reach, it attempts to open up the black boxes of the PISA database and the practices of secondary analysis, and make them available for wider sociological and philosophical examination and critique. <![CDATA[THE INTENSIFICATION AND SOPHISTICATION OF TRANSNACIONAL GOVERNANCE IN EDUCATION: AN ANALYSIS OF OECD'S PISA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300669&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O artigo aborda os modos como em um plano transnacional se vêm fabricando agendas para o governo da educação em nome de um conhecimento pericial. Para isso, analisa a intervenção da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico (OCDE) por meio de um dos seus principais, senão o principal, dispositivos - o Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA). O artigo faz um balanço nos processos e efeitos das dinâmicas de regulação transnacional no contexto do PISA. Depois, mostra como a intervenção da OCDE no campo educativo se vem intensificando e sofisticando, dando para isso atenção a um conjunto de dinâmicas de alargamento da influência do PISA, por via de novos modos de produção, de troca e de difusão de conhecimento pericial.<hr/>ABSTRACT: The paper discusses the fabrication of agendas for the education governance in the name of an expert knowledge at a transnational scale. For this, it analyzes the intervention of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) through one of its main, if not the main, devices - the Programme for International Student Assessment (PISA). The article gives an account of the processes and effects of the dynamics of transnational regulation that occurs with PISA, and shows how the OECD intervention has been intensified and sophisticated, giving attention to a set of dynamics that supports the increasing influence of PISA, via new modes of expertknowledge production, exchange and diffusion.<hr/>RÉSUMÉ: L'article adresse la production au niveau transnational des agendas politiques pour le gouvernement de l'éducation au nom de l'expertise. Pour cela, l'article analyse l'intervention de l'OCDE (Organisation de coopération et de développement économique) à travers d'un de ses principaux, sinon le principal, dispositifs d'intervention en éducation - le Programme international de l'évaluation des élèves (PISA). L'article dresse un bilan sur les processus et les effets de la dynamique de régulation transnationale dans le contexte PISA. Ensuite, l'article montre comment l'intervention de l'OCDE dans le domaine de l'éducation a intensifié et sophistiqué, en donnant l'attention sur un ensemble de nouvelles dynamiques d'élargissement de l'influence du PISA grâce à de nouveaux modes de production, d'échange et de diffusion de connaissances spécialisées. <![CDATA[PISA FOR DEVELOPMENT AND THE SACRIFICE OF POLICY-RELEVANT DATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300685&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este artigo examina como o PISA vem sendo alargado de modo a incluir países de 'renda baixa e média', e levanta questões sobre a importância do teste em tais contextos e sobre a sua pretensão de produzir dados politicamente mais relevantes. O artigo começa por apresentar a história do PISA para o Desenvolvimento (PISA-D) e, depois, discute como este programa é negociado enquanto instrumento de política. Com base na noção de 'comunidade epistémica' (Haas, 1992), bem como na semiótica sócio-material (Law, 2008), este artigo analisa entrevistas sobre o PISA-D realizadas com atores da OCDE, da The Learning Bar (uma empresa privada) e, ainda, com atores políticos de alto nível do Equador e do Paraguai (dois países PISA-D). Ao debruçar-se sobre o processo de negociação em função do qual se estabeleceu o 'limiar de relevância política' do PISA-D, o artigo revela os múltiplos interesses envolvidos. Ao fazê-lo, o artigo põe em questão a reivindicação da relevância política do PISA-D e argumenta que a aceitação do 'limiar de relevância política' do PISA-D é determinada pelo compromisso com a 'comunidade epistêmica do PISA' (Bloem 2015). O artigo conclui questionando o que significa 'relevância política' no mundo PISA. Em tempos de 'governança epistemológica' (Sellar e Lingard 2013), a comunidade mundial da educação global parece ter deslocado a sua atenção dos conhecimentos são relevantes para a política para os conhecimento que contam para a política.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article examine comment PISA est élargi pour inclure les pays à revenu faible et moyen, soulevant des questions sur sa signification dans tels contextes et sa prétention à produire plus de données pertinentes destinées aux politiques. Le texte raconte l'histoire du 'PISA pour le Développement' (PISA-D) et discute comment il est négocié comme outil politique. Appuyée sur le concept de communautés épistémiques (Haas, 1992) et aussi sur la théorie de l'acteur-réseau (Law, 2008), l'article analyse des entrevues sur PISA-D menées à l'OCDE, à The Learning Bar (un entrepreneur privé), et avec les acteurs politiques de haut niveau en Equateur et le Paraguay (deux pays PISA-D). En exposer le processus de négociation sur lequel le seuil de pertinence politique de PISA-D a été établi, le texte identifie les multiples intérêts investis dans PISA-D. Ce faisant, le texte mette en question la pertinence politique demandé par PISA-D. Dans les jours de la gouvernance épistémologique (Sellar et Lingard 2013), la communauté mondiale de l'éducation semble avoir être déplacée l'attention des connaissances qui sont pertinentes pour la politique à ceux qui comptent pour la politique.<hr/>ABSTRACT: This paper examines how PISA is being extended to include lower and middle income countries, raising questions about its significance in such contexts and its claim to produce more policy-relevant data. The paper tells the history of PISA for Development (PISA-D), before discussing how PISA-D is negotiated as a policy tool. Drawing on Haas' (1992) epistemic communities, and on socio-material semiotics (LAW, 2008), this paper discusses qualitative data consisting of document analysis and interviews on PISA-D carried out at the OECD, The Learning Bar (a private contractor), and with high level policy actors in Ecuador and Paraguay (two PISA-D countries). By unpacking the negotiation process upon which PISA-D's policy-relevance threshold was established, the paper unravels the multiple interests invested in PISA-D. These interests, and PISA-D's policy-relevant data being more PISA-relevant, challenge PISA-D's policy-relevance claim and argue its relevance threshold is driven by a commitment to the PISA epistemic community (BLOEM, 2015). The paper concludes questioning the meaning of "policy-relevance" in the PISA era. In the days of epistemological governance (SELLAR; LINGARD, 2013), the global education community appears to have moved away from what knowledges are relevant for policy to whose knowledge counts for policy. <![CDATA[KNOWLEDGE ACTORS AND THE CONSTRUCTION OF NEW GOVERNING PANORAMAS: THE CASE OF THE EUROPEAN COMMISSION'S DG EDUCATION AND CULTURE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300707&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este artigo aborda o tema da governança da educação na Europa. Esse espaço da política tem sido dominado por grandes interesses e organizações transnacionais, entre as quais se destacam a Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE) e a Comissão Europeia (CE). Este artigo procura explorar e explicar quais são os efeitos constitutivos que as práticas sistemáticas de 'medição' e de estandardização têm na intensificação da convergência entre a Direção-Geral de Educação e Cultura da CE e a OCDE, a qual, por meio do PISA e de outros testes internacionais, tornou-se um ator influente na política educativa em uma escala global. O artigo pretende identificar os feitos do 'governo pelos números' nas interdependências criadas entre as duas organizações internacionais.<hr/>RÉSUMÉ: Ce texte se concentre sur le cas de la gouvernance de l'éducation en Europe. Ce domaine a été dominé par les intérêts et les organisations transnationales, parmi lesquelles l'OCDE et la Commission Européenne (CE) sont deux des plus importants. Le texte vise à explorer et expliquer les effets constitutifs de la mesure et des pratiques de standardisation dans l'intensification de la convergence des politiques entre la Direction Générale de l'Éducation et de la Culture (DG EAC) de la CE et l'OCDE; ce dernier - grâce au PISA et à d'autres tests internationaux est devenu un acteur influent dans la politique d'éducation à l'échelle mondiale. L'article vise à identifier les effets de "gouverner par des nombres" dans les relations entre les deux organisations internationales.<hr/>ABSTRACT: This paper focuses on the case of education governance in Europe. This field has been dominated by major transnational interest and organizations, among which the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) and the European Commission (EC) are two of the most significant. The paper aims to explore and explain what the constitutive effects of measurement and standard setting practices are in the increasing policy convergence, between the EC's Directorate General Education and Culture (DG EAC) and the OECD; the latter - through PISA and other international test - has become an influential actor in education policy globally. The paper aims to identify the effects of "governing by numbers" in the interrelationships between the two international organizations themselves. <![CDATA[STATISTICS REASONING, GOVERNING EDUCATION, AND SOCIAL INCLUSION AND EXCLUSION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300727&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA), da Organização para a Cooperação e o Desenvolvimento Econômico (OCDE), pode ser entendido historicamente como uma forma particular de dizer a verdade sobre as pessoas e a mudança. Primordial nesse estilo de raciocínio da investigação contemporânea e das reformas escolares é a estatística. Historicamente, as estatísticas modernas envolvem o paradoxo da administração das populações pelo Estado em nome da independência e da liberdade. Os cálculos internacionais contemporâneos e o ranking do desempenho dos alunos incorporam esse paradoxo da administração das populações. Os seus números fabricam os princípios sobre quem é - e como deverá ser - a criança. A fabricação que torna a criança certo tipo de pessoa é produzida por intermédio das distinções, categorias e magnitudes incorporadas nas estatísticas. Além disso, a comparabilidade nos inventários ou perfis dos tipos de pessoa produz, no impulso para a inclusão, diferenças e exclusões. A análise realizada neste artigo é direcionada para os estudos da ciência e para as políticas do conhecimento.<hr/>Résumé: Le Programme International pour le suivi des Acquis des Élèves (PISA) de l'OCDE (Organisation de coopération et de développement économiques) peut être compris historiquement comme un mode particulier de dire la vérité sur les sujets et le changement. Primordial de ce style de raisonnement de la recherche contemporaine et de la réforme de l'école est la statistique. Historiquement, les statistiques modernes impliquent le paradoxe de l'administration des populations par l'État au nom de l'indépendance et de la liberté. Les calculs internationaux contemporains et le classement de la performance des élèves intègrent ce paradoxe de l'administration des populations. Leurs numéros fabriquent les principes sur qui est l'enfant et comment il devrait être. La fabrication qui fait de l'enfant une sorte de personne est produite par les distinctions, les catégories et les grandeurs incorporées dans les statistiques. En outre, la comparabilité dans les inventaires et les profils des types de personnes produit différence et exclusions dans la poussée pour l'inclusion. L'analyse est dirigée vers les études de la science et les politiques de la connaissance.<hr/>Abstract: Organization of Economic Co-operation and Development (OECD)'s Program for International Student Assessment can be understood historically as a particular way of telling the truth about people and change. Central to this style of reasoning in contemporary research and school reforms is statistics. Historically, modern statistics entail the paradox of the state administration of populations in the name of freedom and liberty. Contemporary international calculations and ranking of student performance embody this paradox of the administration of populations. Their numbers fabricate principles about who the child is and should be. The fabrication or making the child as a certain kind of person is produced through the distinctions, categories, and magnitudes embedded in statistics. Further, the comparativeness in the inventories or profiles of classes of people produces difference and exclusions in the impulse to include. The analysis is directed to science studies and to the politics of knowledge. <![CDATA[The formation in time and space of the internet of things]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300757&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: A Internet das Coisas tem revolucionado a forma de produção e reprodução do conhecimento. Trata-se de um tipo de interface comunicacional entre humanos, máquinas e objetos que, ao fundir os mundos material e informacional, suscita as seguintes questões: (1) a possibilidade de obtenção imediata de quaisquer informações implicaria na produção do pensamento crítico, em uma espécie de relação causa-efeito?; (2) se é possível acessar as informações em quaisquer tempo e espaço, quais seriam as transformações decorrentes no processo formativo dos alunos e dos professores? Justamente essas questões motivaram os autores do artigo a elaborar o seguinte objetivo: refletir criticamente sobre a revitalização do conceito de formação (Bildung ) na temporalidade e localidade da Internet das Coisas.<hr/>ABSTRACT: The Internet of Things is revolutionizing the way of production and reproduction of knowledge. This is a type of communicational interface between humans, machines and objects which fuse the material and informational worlds and raises the following questions: (1) the possibility to immediately obtain any information would result in the production of critical thinking through a kind of cause-effect relationship ?; (2) if you can access the information at any time and space, what would be the changes related to the formativ process of students and teachers? Precisely these issues have motivated the authors of the article to draw up the following objective: to critically reflect on the revitalization of the concept of formation (Bildung) in the Internet of Things' time and spaciality.<hr/>RESUMÉ: L'Internet des objets a révolutionné la façon de la production et de la reproduction de la connaissance. Ce type d'interface de communication entre les humains, les machines et les objets, de fusionner les mondes matériels et d'information, soulève les questions suivantes: 1) La possibilité d'obtenir immédiatement toute information se traduirait par la production de la pensée critique, par une sorte de relation de cause à effet?; 2) Si vous pouvez accéder à l'information à tout moment et l'espace, quels sont les changements qui en résultent dans le processus de formation des étudiants et des enseignants? Précisément ces questions ont motivé les auteurs de l'article à élaborer l'objectif suivant: une réflexion critique sur la revitalisation du concept de formation (bildung) dans le temps et l'espace de l'Internet des objets. <![CDATA[Between the common core national curriculum and testing: on tecnological substitution in elementary schools]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300775&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO : Este artigo visa a analisar o desenho de uma nova regulação para o ensino fundamental, com base nas relações entre o par currículo centralizado e avaliação externa unificada. Está estruturado em quatro seções. A primeira introduz a temática por meio do diálogo com autores de diferentes filiações teóricas. A segunda discute a configuração atual das políticas, bem como as condições de possibilidade de expropriação do trabalho docente. A terceira propõe a noção de substituição tecnológica como elo entre competências e avaliação, concentrando-se no caso da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro. Finalmente, a quarta seção empreende a análise crítica dos discursos de professores, de modo a dimensionar os sentidos em disputa por hegemonia.<hr/>ABSTRACT : This paper aims at analysing the design of a new regulation for the elementary school, on the basis of the relationship between the pair centralized curriculum and unified testing. It is structured in four sections. The first one introduces the theme by means of dialogue with authors of different theoretical affiliations. The second discusses the configuration of current policies, as well as the conditions of possibility to expropriate the teaching work. The third proposes the notion of technological substitution as a link between competencies and assessment, focusing on the case of the Municipal Secretariat of Education of Rio de Janeiro, Brazil. Finally, the fourth section undertakes a critical analysis of teachers' discourses, so as to grasp the senses in hegemonic struggle.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article vise à analyser la conception d'un nouveau règlement pour l'éducation au collège, basé sur la relation entre la paire: curriculum centralisé et l'évaluation externe unifiée. Il est structuré en quatre sections. La première présente le problème par le dialogue avec les auteurs de différentes affiliations théoriques. La deuxième traite de la configuration des politiques actuelles ainsi que des conditions de possibilité de l´expropriation du travail des enseignants. La troisième propose la notion de substitution technologique comme un lien entre les compétences et l'évaluation, en se concentrant sur le cas du secrétariat municipal de l'éducation de la municipalité de Rio de Janeiro. Finalement, la quatrième section se lance dans une analyse critique des discours des enseignants afin d'intensifier les sens en lice pour l'hégémonie. <![CDATA[Parliamentary functions portrayed on brasilian paliament's websites and the role of educational programs]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300793&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O objetivo deste artigo foi analisar as funções parlamentares desempenhadas pelos websites parlamentares (WPs) brasileiros em escala subnacional, tendo como foco a função educativa. Nossa análise baseia-se no modelo metodológico proposto por Cristina Leston-Bandeira, em seus diversos trabalhos sobre os WPs europeus. Os resultados apontam para uma ampla desigualdade na distribuição das funções educativas entre os portais legislativos brasileiros, ao mesmo tempo em que ocorrem experiências de vanguarda que contribuem para um maior enraizamento social dos órgãos legislativos brasileiros.<hr/>ABSTRACT: This article aims to analyse the parliamentary functions portrayed by Brazilian legislative websites at the subnational scale, focusing on the educational function. Our analysis is based on the methodological model proposed by Cristina Leston-Bandeira, in her several works about European parliamentary websites. The results point to a wide inequality in the distribution of educational functions between the Brazilian legislative portals. However, we can also observe some forefront educational experiences that contribute to increase the social rooting of Brazilian legislative bodies.<hr/>RÉSUMÉ: L'objectif de cette étude était d'analyser les fonctions parlementaires effectuées par les sites Web législatifs (WP) de l'échelle sous-nationale brésilienne, en se concentrant sur la fonction éducative. Notre analyse se base sur le modèle méthodologique proposé par Cristina Leston-Bandeira, dans ses différents travaux relatifs aux sites Web parlementaires (WPS) Européens. Les résultats montrent une grande inégalité dans la répartition des fonctions éducatives entre les portails législatifs brésiliens, tout en se produisant avant-garde des expériences qui contribuent à l'enracinement social des organes législatifs brésiliens. <![CDATA[Media literacy through curricular content on the primary education stage in Spain]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300821&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: En este artículo se revisó el currículo del cuarto curso de educación primaria en la normativa de todas las comunidades autónomas de España para comprobar la presencia o ausencia de la competencia mediática en el documento. El método utilizado fue el análisis de contenido. Los resultados muestran que todas las dimensiones de la competencia mediática quedan reflejadas en dichos contenidos. Asimismo, en todas las áreas del currículo, se aprecia una relación entre los descriptores de la competencia mediática y los contenidos curriculares.<hr/>ABSTRACT: In this paper, we analyzed the curriculum of the fourth-year of primary education in the laws of all the autonomous regions of Spain to verify the presence or absence of the media competence in such document. The analysis of content was used as the main method. The results show that all dimensions of the media competence are in the above-mentioned contents. In addition, in all the curriculum areas, a relation is seen between the descriptors of the media competence and the curricular contents.<hr/>RÉSUMÉ: Dans cet article on révise le curriculum du quatrième cours d'Instruction primaire dans les lois de toutes les communautés autonomes de l'Espagne pour vérifier la présence ou l'absence de la concurrence médiatique dans elle. La méthode utilisée a été l'analyse de contenu. Les résultats montrent que toutes les dimensions de la concurrence médiatique sont présentes dans ces contenus. De la même manière, dans toutes les aires du curriculum une relation est vue entre les descripteurs de la concurrence médiatique et les contenus des programmes d'enseignement. <![CDATA[Professional Development of Educators in Superior Education: Reflections about Learning for Teaching]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300841&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O desenvolvimento profissional do professor da educação superior é o tema deste estudo. Os estudos sobre a formação docente embasam a opção conceitual para a análise teórica. Esta se sustenta na ideia de que o desenvolvimento profissional é um processo mais vivencial e integrador do que a formação contínua. Entender como se deu a aprendizagem para a docência1 de professores que atuam em uma instituição pública brasileira de educação superior foi objetivo deste estudo. Compreender como as experiências profissionais são interpretadas por estes professores e analisar como estas contribuem para a sua constituição profissional complementaram esta proposta. A abordagem qualitativa, por meio de um questionário e a realização de grupos de discussão permitiu a coleta de dados. Os resultados revelam que os professores da Instituição de Ensino Superior pesquisada não escolheram a docência como profissão inicial; as experiências profissionais foram marcadas por tentativas e erros e a solução dos problemas ocorria a partir de suas próprias experiências; e a responsabilidade pelo fracasso e sucesso profissionais está atrelada ao perfil dos estudantes. A natureza complexa da universidade e da profissão docente é uma realidade. O professor, no contexto da universidade pesquisada, tende a analisar o seu papel profissional de forma reducionista, caracterizando a sua atividade como intelectual e a docência como secundária ou inexistente. A formação para a docência se constitui como um processo sólido para o desenvolvimento profissional docente.<hr/>ABSTRACT : The subject of this study is educators' professional development for teaching. Studies on teacher education supports the conceptual theoretical analysis option. Professional development is sustained by the principle of integration between experience and continuous education. The goals of this study were to understand how learning happens when teaching educators that work in a Brazilian public higher education institution, and to understand how professional experiences are interpreted by these professors. The study analyzed how the professional experiences contribute to educators' professional education. The qualitative approach through a questionnaire and the creation of discussion groups were the methods used. The results show that professors do not choose teaching as a primary profession; professional experiences were punctuated by trial and error and the solution of problems usually happened based on experience; and the responsibility for failure or success is connected to students' profiles. The complex nature of universities and of the teaching career is a reality; professors tend to analyze their professional role in a simplistic manner, characterizing their main activity as intellectual and teaching as secondary or non-existent; and education aimed towards teaching is constituted of a solid process for professional development in teaching.<hr/>RÉSUMÉ: Le développement professionnel des professeurs d'Enseignement Supérieur est le sujet de cette étude. L'option conceptuelle a rencontré dans les études de Formosinho (2009), Marcelo et Pryjma (2013) et Oliveira et Pereira (2013) la base pour l'analyse théorétique. Le développement professionnel repose sur le principe de l'intégration entre l'expérience et la formation continue. Les objectifs sont : comprendre comme l'apprentissage se forme pour l'enseignement par les professeurs d'enseignement supérieur brésilien, comprendre comme les expériences professionnelles sont interprétées pour eux en analysant comme ces expériences contribuent à la constitution professionnelle. Une abordage qualitative à travers d'un questionnaire et un groupe de discussion ont permis de collecter telles données. Les résultats démontrent que les professeurs n'ont pas choisi l'enseignement comme profession initiale; les expériences professionnelles ont été vraiment marqués par essais et erreurs, et la solution des problèmes se sont produits, généralement, à partir de leurs propres expériences; la responsabilité pour l'échec ou la réussite professionnelle est directement liée aux profils des étudiants. La nature complexe de l'université et de la profession de professeur est une réalité; le professeur, normalement, analyse son propre rôle de manière réductionniste en définissant leur rôle principal comme intellectuel et l'enseignement comme une chose secondaire ou non-existant. Par ailleurs, la formation à l'enseignement est vue comme un processus solide pour le développement professionnel des professeurs. <![CDATA[Education and law: challenges for learning political and democratic culture]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300861&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Analisa, sob a perspectiva sociopolítica, a relação entre educação e legislação e como ambas convergem para o aprendizado político do cidadão, a formação da cultura cívica e o fortalecimento da cultura democrática. Os pressupostos teóricos são ancorados em contribuições reconhecidas do campo da sociologia política, com ênfase para os autores que enfatizam o papel político da educação nas sociedades democráticas, como Max Weber e Hannah Arendt. As conclusões ressaltam os contributos desses autores para a compreensão da inserção social da educação política nas relações do cotidiano e suas práticas de construção, interpretação e compartilhamento de sentidos no mundo vivido, espaço em que o aprendizado político se aplica no plano concreto da existência humana.<hr/>ABSTRACT: Analyzes, under the sociopolitical perspective, the relationship between education and law and as both converge to the citizen's political learning, the formation of civic culture and strengthening of democratic culture. The theoretical contributions are anchored in recognized contributions in the field of political sociology, with emphasis on the authors that emphasize the political role of education in democratic societies, such as Max Weber and Hannah Arendt. The conclusions highlight the contributions of these authors to the understanding of social inclusion of education policy in their daily relations and building practices, interpretation and sharing of meaning in the living world, space in which the political learning is applied at the concrete level of human existence.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article analyse la relation entre l'éducation et la loi sur le point de vue socio-politique, et la façon dont les deux convergent à l'apprentissage politique du citoyen, la formation de la culture civique et le renforcement de la culture démocratique. Les apports théoriques se fondent sur la sociologie politique, surtout les auteurs qui soulignent le rôle politique de l'éducation dans les sociétés démocratiques, comme Max Weber et Hannah Arendt. Les conclusions mettent en évidence la contribution de ces auteurs à la compréhension de l'inclusion sociale de l'éducation politique dans les relations quotidiennes et les pratiques de sa construction, sa interprétation et son partage de sens dans le monde vivant, l'espace où l'apprentissage politique est mettre en œuvre au niveau concret de l'existence humaine. <![CDATA[EDUCATION <strong><em>IN</em></strong> AND <strong><em>FOR</em></strong> DEMOCRACY IN BRAZIL: REMARKS BASED ON J. DEWEY AND J. HABERMAS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300873&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O artigo tem por objetivo a reflexão sobre a educação para a democracia, no âmbito do Estado Democrático de Direito, no Brasil, fundamentando-a na filosofia social do pragmatista norte-americano John Dewey e do representante da "segunda geração" da Escola de Frankfurt, Jürgen Habermas. À luz do conceito de discurso e de seu potencial de aprendizagem racional, cognitiva e moral, propõe hermenêutica enriquecida do projeto constitucional de 1988, em que, superando o passado autoritário brasileiro, educação e democracia constituam experiências comunicativas indissociáveis na realização do projeto moderno de emancipação.<hr/>ABSTRACT: The purpose of this article is to discuss the education for democracy, within the Brazilian Democratic Rule of Law, looking at the social philosophies of American pragmatist John Dewey and Jürgen Habermas, from the "second generation" of the Frankfurt School. This article uses the concept of discourse and of its rational, cognitive and moral learning potential to interpret the constitutional project of 1988, in which the education and the democracy, overcoming the authoritarian past of the country, can constitute inseparable communicative experiences in the realization of the modern emancipation project.<hr/>RESUMÉ: Cet article a pour but la réflexion sur l'éducation pour la démocratie, dans la démocratie,dans le cadre de l'État de droit démocratique au Brésil, fondée sur la philosophie de John Dewey, auteur du pragmatisme nord-américain, et Jürgen Habermas, qui incarne la deuxième génération de l'ècole de Francfort. À la lumière du concept de discours et de son potentiel d'apprentissage rationnel cognitif et moral, l'article propose une herméneutique enrichie du projet constitutionnel de 1988 dans lequel l'éducation et la démocratie peuvent surmonter le passé autoritaire brésilienne et devenir expériences de communication inséparables pour la réalisation du projet moderne émancipatoire. <![CDATA[Environmental Cinema and Education in the Restinga de Jurubatiba National Park: Interdisciplinary and Transversal Reflections and Practices]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300893&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO : Este trabalho tem como objetivo principal analisar a produção de cinema-documentário no campo da educação ambiental (EA) crítica, no Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba. No presente estudo, é apresentada a metodologia utilizada para produção de quatro documentários sobre o Parque Nacional, e a análise dos discursos dos personagens dos documentários. O Parque Nacional foi caracterizado pelos personagens dos documentários, pelas contradições existentes na sua criação, implantação e gestão, pelos entraves existentes para o desenvolvimento local sustentável e pelos conflitos socioambientais. Os documentários demonstraram ser uma importante ferramenta pedagógica para a EA na criação de espaços para diálogos sobre as relações existentes entre a sociedade e o meio ambiente.<hr/>ABSTRACT: This study aimed at analyzing the production of documentary filmmaking in critical environmental education (EE) in the Restinga de Jurubatiba National Park. The study presents the methodology used for the production of four documentaries about the National Park, and the analysis of the speeches of the documentaries' characters. The National Park was featured by the characters for the contradictions in its creation, implementation and management, the existing barriers to sustainable local development and the socio-environmental conflicts. The documentaries were shown to be an important educational tool for EE in the creation of dialogue spaces about the relationship between society and the environment.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article vise à analyser la production des films documentaires sur l'éducation relative à l 'environnement (ErE) socialement critique dans le Parc National de la Restinga de Jurubatiba . Dans cette étude, nous présentons la méthodologie utilisée pour produire quatre documentaires sur le Parc National, et l´analyse du discours des personnages aux documentaires. Le Parc National a été caractérisé par les personnages des documentaires par les contradictions existantes pendant sa création, implantation et gestion, par les entraves pour soutenir le développement local durable et par les conflits socio-environnementaux. Les documentaires se sont dégagés importantes outil pour l´ErE pour la création d´espaces pour dialoguer à propos des relations entre la société et l´environnement. <![CDATA[A INSTRUMENTALIZAÇÃO DA SUBJETIVIDADE NO TRABALHO PELO CAPITAL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300913&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO : Este trabalho tem como objetivo principal analisar a produção de cinema-documentário no campo da educação ambiental (EA) crítica, no Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba. No presente estudo, é apresentada a metodologia utilizada para produção de quatro documentários sobre o Parque Nacional, e a análise dos discursos dos personagens dos documentários. O Parque Nacional foi caracterizado pelos personagens dos documentários, pelas contradições existentes na sua criação, implantação e gestão, pelos entraves existentes para o desenvolvimento local sustentável e pelos conflitos socioambientais. Os documentários demonstraram ser uma importante ferramenta pedagógica para a EA na criação de espaços para diálogos sobre as relações existentes entre a sociedade e o meio ambiente.<hr/>ABSTRACT: This study aimed at analyzing the production of documentary filmmaking in critical environmental education (EE) in the Restinga de Jurubatiba National Park. The study presents the methodology used for the production of four documentaries about the National Park, and the analysis of the speeches of the documentaries' characters. The National Park was featured by the characters for the contradictions in its creation, implementation and management, the existing barriers to sustainable local development and the socio-environmental conflicts. The documentaries were shown to be an important educational tool for EE in the creation of dialogue spaces about the relationship between society and the environment.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article vise à analyser la production des films documentaires sur l'éducation relative à l 'environnement (ErE) socialement critique dans le Parc National de la Restinga de Jurubatiba . Dans cette étude, nous présentons la méthodologie utilisée pour produire quatre documentaires sur le Parc National, et l´analyse du discours des personnages aux documentaires. Le Parc National a été caractérisé par les personnages des documentaires par les contradictions existantes pendant sa création, implantation et gestion, par les entraves pour soutenir le développement local durable et par les conflits socio-environnementaux. Les documentaires se sont dégagés importantes outil pour l´ErE pour la création d´espaces pour dialoguer à propos des relations entre la société et l´environnement. <![CDATA[A REDESCOBERTA DE DEBRET NO BRASIL MODERNISTA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000300917&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO : Este trabalho tem como objetivo principal analisar a produção de cinema-documentário no campo da educação ambiental (EA) crítica, no Parque Nacional da Restinga de Jurubatiba. No presente estudo, é apresentada a metodologia utilizada para produção de quatro documentários sobre o Parque Nacional, e a análise dos discursos dos personagens dos documentários. O Parque Nacional foi caracterizado pelos personagens dos documentários, pelas contradições existentes na sua criação, implantação e gestão, pelos entraves existentes para o desenvolvimento local sustentável e pelos conflitos socioambientais. Os documentários demonstraram ser uma importante ferramenta pedagógica para a EA na criação de espaços para diálogos sobre as relações existentes entre a sociedade e o meio ambiente.<hr/>ABSTRACT: This study aimed at analyzing the production of documentary filmmaking in critical environmental education (EE) in the Restinga de Jurubatiba National Park. The study presents the methodology used for the production of four documentaries about the National Park, and the analysis of the speeches of the documentaries' characters. The National Park was featured by the characters for the contradictions in its creation, implementation and management, the existing barriers to sustainable local development and the socio-environmental conflicts. The documentaries were shown to be an important educational tool for EE in the creation of dialogue spaces about the relationship between society and the environment.<hr/>RÉSUMÉ: Cet article vise à analyser la production des films documentaires sur l'éducation relative à l 'environnement (ErE) socialement critique dans le Parc National de la Restinga de Jurubatiba . Dans cette étude, nous présentons la méthodologie utilisée pour produire quatre documentaires sur le Parc National, et l´analyse du discours des personnages aux documentaires. Le Parc National a été caractérisé par les personnages des documentaires par les contradictions existantes pendant sa création, implantation et gestion, par les entraves pour soutenir le développement local durable et par les conflits socio-environnementaux. Les documentaires se sont dégagés importantes outil pour l´ErE pour la création d´espaces pour dialoguer à propos des relations entre la société et l´environnement.