Scielo RSS <![CDATA[Educação & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-733020150001&lang=pt vol. 36 num. 130 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[A internacionalização espetacular dos periódicos de educação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Os <em>khâgneux</em> de 68, objetos e leitores de <em>Os Herdeiros</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A trajetória dos estudantes da khâgne de origem popular, muitos deles entre os sociólogos debutantes dos anos 1960, permite explicar as condições de uma "revolução científica" que se apoiaram sobre a reconversão, para a sociologia, de aprendizes de filósofos formados em um curso de elite dos mais tradicionais e conservadores do ponto de vista dos valores universitários (com latim, grego, domínio da dissertação). A relação ambivalente com a cultura dominante, da qual eles são o produto, se explica na realidade pelo domínio de uma cultura "erudita" que se torna o motor de uma reconversão a uma só vez política, identitária e profissional.<hr/>Khâgne is the name of the classes préparatoires training for the entrance examinations in the "humanities" for the Grandes écoles. The trans-class trajectory of the sociogists coming from working class, a significant important group by the intellectuals of the generation of 1960, is perhaps one of the main raisons of the success of a "scientific revolution" in the french social sciences. The analysis of the ambivalent relation with the Elite Culture was the critical instrument of a political, personal and professional reconversion.<hr/>RÉSUMÉ La trajectoire des khâgneux d'origine populaire, nombreux parmi les sociologues débutants des années 1960, permet d'expliquer que les conditions d'une "révolutions scientifique" aient pu s'appuyer sur la reconversion vers la sociologie d'apprentis philosophes formés dans la filière d'élite la plus traditionnelle du point de vue des valeurs universitaires (latin, grec, maîtrise de la dissertation etc.). L'analyse du rapport ambivalent en envers la culture dont ils sont le produit s'avère l'instrument critique d'une reconversion à la fois politique, identitaire et professionnelle. <![CDATA[<em>Os Herdeiros</em>: fundamentos para uma sociologia do ensino superior]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo faz um exame do livro Os Herdeiros publicado, em 1964, na França, por P. Bourdieu e J.-C. Passeron. Inicia pela caracterização do contexto social e sociológico da obra e do corpus de dados empíricos que dá sustentação às análises dos autores. Envereda por suas teses sobre as desigualdades de acesso ao ensino superior, sobre as diferenças nas escolhas de cursos e de percursos acadêmicos no interior desse nível de ensino, e sobre as diferentes formas de se relacionar com a cultura legítima e o mundo universitário, segundo os diferentes grupos sociais. Finaliza examinando a proposta, defendida ao final da obra, de uma "pedagogia racional", como o único meio possível de neutralizar a ação da herança cultural sobre os destinos escolares dos indivíduos.<hr/>The article proposes a reflection on the book The Inheritors published in 1964, in France, by Bourdieu and Passeron. The text starts by characterizing the work's social and sociological context, as well as the empirical data that supports the authors' analysis. It continues by dealing with their thesis on the inequalities of access to higher education, disparities in choice of majors and in pathways, as well as the different ways of relating with the legitimate culture and the university world, according to their different social groups. It ends with an examination of the proposal of a "rational pedagogy", defended at the end of the book, as the only possible way to neutralize the action of cultural inheritance over the individuals' schooling destinies.<hr/>RÉSUMÉ L'article propose une réflexion sur l'ouvrage Les Héritiers publié en 1964, en France, par Boudieu et Passeron. Le texte débute par une caractérisation du contexte social et sociologique de l'œuvre et du corpus de données empiriques qui soutient les analyses des auteurs. Il se poursuit par l'examen de leurs thèses sur l'inégalité d'accès à l'université, sur les disparités de choix de filières et de cursus à l'intérieur de ce niveau d'enseignement et sur le rapport à la culture légitime et au monde de l'université, selon l'appartenance sociale. Il s'achève par l'examen de la proposition, soutenue dans les pages finales du livre, d'une "pédagogie rationnellle", comme le seul moyen de neutraliser l'action de l'héritage culturel sur les destins scolaires des individus. <![CDATA[Inclusão e segmentação social no Ensino Superior público no Estado de São Paulo (1990-2012)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Quais os efeitos da expansão de vagas e das ações afirmativas sobre a inclusão social nas universidades públicas? Ao analisar as características sociais dos estudantes que ingressaram em quatro universidades paulistas - USP, Unicamp, Unifesp, UFABC - no ano de 2012, esse artigo mostra que elas receberam um número significativo de jovens oriundos de famílias com menor renda e sem diploma de ensino superior. O formato institucional da expansão fez com que esses jovens continuassem a ser dirigidos para os cursos menos prestigiados, impulsionando forte segmentação interna. A UFABC é exceção. Ela recebeu um número maior de estudantes oriundos de famílias de renda mais alta, mas sem diplomas de ensino superior e parece ter adiado a segmentação social com a adoção dos Bacharelados Integrados.<hr/>What are the consequences of expansion and affirmative action for social inclusion in Brazilian public universities? The analysis of the social characteristics of the 2012 freshman in four universities in the state of Sao Paulo - USP, Unicamp, Unifesp, UFABC - shows that they received a substantial number of high school graduates coming from less privileged background. The institutional model of the expansion directed these students to the less prestigious majors, reinforcing the already high internal segmentation. UFABC appears to be an exception. It received a greater number of high school graduates from higher income families whose parents did not finish higher education and it seemed to have postponed social segmentation by adopting the Integrated Bachelor's majors.<hr/> RÉSUMÉ Quelles sont les conséquences de l'augmentation des places et des actions affirmatives pour l'inclusion sociale dans les universités publiques brésiliennes? L'analyse des caractéristiques sociales des étudiants inscrits en 2012 dans quatre universités publiques de l'État de São Paulo - USP, Unicamp, Unifesp, UFABC - pour la première fois, montre qu'elles ont reçu un nombre important de jeunes issus de familles moins privilégiées. Les modèles institutionnels de l'expansion ont relégué ces étudiants aux filières moins prestigieuses. UFABC apparaît comme une exception. Cette université a reçu un plus grand nombre d'étudiants issus de familles de plus hauts revenus dont les parents toutefois n'ont pas obtenu un diplôme d'enseignement supérieur et la segmentation sociale semble avoir été retardé... <![CDATA[<em>Os Herdeiros</em> e os bolsistas do ProUni na cidade de São Paulo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute dados de uma pesquisa empírica efetuada com 50 bolsistas do Programa Universidade para Todos (ProUni) na cidade de São Paulo, dialogando com reflexões presentes em Os Herdeiros. Utilizou-se a metodologia qualitativa na análise das entrevistas e dos questionários por meio da articulação das condições familiares e de trabalho e das experiências de acesso e permanência dos bolsistas no ensino superior privado lucrativo. Os resultados sugerem diferenças importantes entre três subgrupos de bolsistas (bacharelandos, licenciandos e tecnólogos), com acentuada positividade para os bacharelandos quando se compara com os outros dois subgrupos no que se refere à formação escolar, origem social e econômica, condições culturais e acesso a cursos e universidades mais prestigiados.<hr/>The article discusses data from an empirical research carried out with fifty higher education students enrolled in private institutions who were awarded scholarships from the University for All Program (ProUni) in São Paulo, by establishing a dialogue with reflections present in The Inheritors. Qualitative methodology was used in the analysis of interviews and questionnaires through the articulation of family and working conditions and access and permanence experiences in the for-profit higher education sector in Brazil. The results suggest important differences among three subgroups of scholars (who are either pursuing a bachelor's degree, a teaching licensure or a technologist degree), with marked positive aspects for scholars pursuing a bachelor's degree with regard to their educational background, social and economic origin, cultural conditions as well as access to more prestigious courses and universities.<hr/> RÉSUMÉ L'article discute des données obtenues à partir d'une recherche empirique réalisée avec 50 boursiers du Programme Université Pour Tous (ProUni) à São Paulo, en parlant avec des réflexions présentes dans Les Héritiers . Nous avons utilisé une méthodologie qualitative dans l'analyse des entretiens et des questionnaires par l'articulation des conditions familiales et de travail et les expériences d'accès et de la permanence des boursiers dans l'éducation privée lucrative supérieure. Les résultats suggèrent des différences assez importantes entre les trois sous-groupes de boursiers (au Brésil il y a trois types d'étudiants: bacharelando , licenciandos et techniciens), avec une forte positivité pour les "bacharelando" par rapport aux deux autres sous-groupes à l'é... <![CDATA[Condições objetivas e investimentos acadêmicos dos estudantes do ensino superior]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Que condições objetivas orientam os investimentos acadêmicos dos estudantes do ensino superior? O presente artigo discute essa questão apresentando os resultados de uma análise dos recursos sociais e culturais mobilizados pelos estudantes do curso de Pedagogia na construção de suas trajetórias universitárias. As informações foram obtidas por meio de um questionário aplicado a 114 estudantes em vias de conclusão do curso. O artigo aponta a importância da trajetória escolar pregressa dos investigados (se estudou em escolas públicas ou privadas; se conciliou ou não estudo e trabalho durante o ensino médio), a religião declarada pelos estudantes e o tipo de atividade remunerada realizada durante o curso de Pedagogia na constituição dos diferentes percursos universitários.<hr/>Which objective conditions guide the academic investments of higher education students? This article examines this question by discussing the socio and cultural resources that undergraduate students in the Faculty of Education at a major public university in Brazil use in the construction of their college pathways. The data was obtained through a questionnaire applied to 114 seniors. The results show the importance of the previous educational trajectory (whether they studied at public or private schools; whether they worked while attending high school), the religion declared by the students and the type of job they had while attending college in shaping their academic investments.<hr/>RÉSUMÉ Quelles sont les conditions objectives qui guident l'investissement scolaire des étudiants de l'enseignement supérieur? Cet article examine cette question en analysant les résultats d'une enquête sur les ressources sociales et culturelles mobilisées par les étudiants du cours de Pédagogie dans la construction de leur carrière universitaire. Les informations ont été obtenues à partir d'un questionnaire rempli par 114 étudiants en dernière année. Les résultats indiquent l'importance du passé scolaire des étudiants (s'ils ont étudié dans des écoles publiques ou privées; s'ils ont concilié ou non les études et le travail pendant leurs études secondaires), la religion des étudiants et le type de travail accompli pendant le cours de pédagogie dans la constitution de leur trajectoire universitaires. <![CDATA[Uma democratização relativa? Um estudo sobre o caso da expansão da Unifesp]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta os resultados parciais de uma pesquisa sobre as características sociais dos estudantes da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), instituição de ensino que apresentou expressivo crescimento da matrícula nos últimos dez anos. Os procedimentos incluíram uma análise de dados estatísticos sobre os ingressantes do ano de 2011 e a realização de entrevistas com estudantes. O objetivo principal do estudo foi interrogar como antigos padrões de ingresso no ensino superior brasileiro teriam sido preservados ou modificados após a expansão. Os resultados permitem identificar uma "democratização quantitativa" do acesso, mas também os significados do ingresso em uma universidade pública na percepção de estudantes que se beneficiaram dessa recente expansão.<hr/>This paper presents partial results of a survey on the social characteristics of students of the Federal University of São Paulo (Unifesp), an educational institution that showed significant growth in enrollment over the past ten years. The procedures included an analysis of statistical data on the freshmen of the year 2011, as well as interviews with students. The main objective of the study was to examine whether and how old patterns of enrollment in higher education in Brazil would have been preserved or modified after the expansion. The results allowed not only the identification of a "quantitative democratization" of access, but also of the meanings of admission into a public university in the perception of students who have benefited from this recent expansion.<hr/> RÉSUMÉ Cet article présente les résultats partiels d'une enquête sur les caractéristiques sociales des étudiants de l'Université Fédérale de São Paulo (Unifesp), établissement d'enseignement qui a montré une croissance importante du nombre d'inscriptions au cours des dix dernières années. Les travaux ont consisté à une analyse des données statistiques sur les entrées de l'année 2011 et des entretiens avec les étudiants. L'objectif principal de l'étude a été de soulever la question : comment des vieux schémas de scolarisation dans l'enseignement supérieur brésilien aurait été conservé ou modifié après l'expansion? Les résultats permettent d'identifier une "démocratisation quantitative" de l'accès, mais aussi le sens de l'admission dans une université publique dans la perception des é... <![CDATA[Ação afirmativa na educação superior: o caso de Kerala na Índia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Um debate duradouro lançado por Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron em The Inheritors: French Students and Their Relation to Culture (1964) é se as forças que mantém a hierarquia social e sua concomitante distribuição de vantagens e desvantagens podem ser quebradas de forma genuína, significativa e duradoura. Por meio do caso do Estado de Kerala na Índia, o presente artigo considera o papel das forças históricas na mediação do impacto de uma política de ação afirmativa na educação superior a nível nacional. Devido a uma combinação de fatores, incluindo seu legado de matrilinidade e a experiência com o comunismo, Kerala expandiu, de maneira bem-sucedida, o acesso à educação superior para alunos de castas baixas, incluindo mulheres, em uma proporção que ainda não foi concretizada no restante da Índia.<hr/>An enduring debate launched by Pierre Bourdieu and Jean-Claude Passeron in The Inheritors: French Students and Their Relation to Culture (1964) is whether the forces that maintain social hierarchy and its attendant distribution of advantages and disadvantages can be disrupted in a genuine, meaningful, and lasting manner. Using the case of the Indian state of Kerala, this paper considers the role of historical forces in mediating the impact of a nation-wide affirmative action policy in higher education. Due to a combination of factors, including its legacy of matriliny and experience with communism, Kerala has successfully expanded access to higher education for low-caste students, including women, to an extent that remains unrealized in the rest of India.<hr/> RÉSUMÉ Un long débat lancé par Pierre Bourdieu et Jean-Claude Passeron dans Les Héritiers: les étudiants et la culture (1964): les forces qui maintiennent la hiérarchie sociale et sa distribution concomitante des avantages et des inconvénients peuvent être réparties d'une manière authentique, significative et durable. À travers le cas de l'Etat du Kerala en Inde, cet article examine le rôle des forces historiques dans la médiation de l'impact d'une politique d'action positive dans l'enseignement supérieur à l'échelle nationale. Grâce à une combinaison de facteurs, y compris son héritage de matrilinéarité et de l'expérience avec le communisme, le Kerala a élargi, d'une manière très efficace, l'accès à l'enseignement supérieur pour les étudiants de caste infé... <![CDATA[What we can learn from the cultural capital to reflect upon the erotic capital]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo recupero ciertos análisis sobre el capital cultural. Con ellos me interrogo acerca de su utilidad para analizar el capital erótico. El trabajo se centra, fundamentalmente, en dos problemas. El primero es la débil institucionalización del capital erótico, diferencia de peso respecto del capital cultural. La segunda en cómo podemos analizar las desigualdades corporales atendiendo a ciertos problemas de la investigación sociológica y filosófica sobre el capital cultural. Como conclusión se justifica que el capital erótico puede considerarse un tipo de capital cultural y se definen las condiciones por las que los sujetos pueden enfrentarse a formas de dominación vinculadas al capital erótico.<hr/>In this article some analyses on cultural capital have been retrieved. Based on them, we interrogated about their usefulness for analyzing erotic capital. The work focuses primarily on two issues. The first one is the weak institutionalization of erotic capital, when compared to the weight given to cultural capital. The second one is related to how we can analyze the body inequalities in response to certain problems regarding the sociological and philosophical research on cultural capital. We conclude by asserting that erotic capital can be considered a kind of cultural capital. The article also defines the conditions under which individuals can fight against forms of domination linked to erotic capital.<hr/>RÉSUMÉ Dans cet article je récupère certaines analyses sur le capital culturel pour m'interroger sur leur utilité pour comprendre le concept de capital érotique. Le texte se centre, exactement, dans deux problèmes. Le premier est la faible institutionnalisation du capital érotique, différence important par rapport au capital culturel. La seconde est comment analyser les inégalités autour du capital érotique, question pour laquelle j'utilise enquêtes philosophiques et sociologiques sur le capital culturel. Pour conclure on justifie que le capital érotique peut être considéré un type de capital culturel et on définît des formes possibles d'antagonisme autour de la domination du capital érotique. <![CDATA[Contribuição para uma história de <em>Os Herdeiros</em> - Entrevista com Monique de Saint-Martin]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nessa entrevista, Monique de Saint-Martin examina o contexto e as operações de pesquisa que cercaram a produção do livro Os Herdeiros - Os estudantes e a cultura. Ela também reflete sobre o lugar desse livro no desenvolvimento da contribuição particular dos pesquisadores e pesquisadoras do Centre de Sociologie Européenne e do Centre de Sociologie de l'éducation et de la Culture para fazer avançar a nossa compreensão sobre o lugar social da escola nas sociedades contemporâneas.<hr/>In this interview, Monique de Saint-Martin examines the context and the research operations that gave origin to the book The Inheritors - French Students and Their Relation to Culture. She also reflects on the place of this book in the development of the particular contribution that the researchers gathered at the Centre de Sociologie Européenne and the Centre de Sociologie de l'Éducation et de la Culture have given to our understanding of schooling in contemporary societies.<hr/>RÉSUMÉ Dans cet entretien, Monique de Saint-Martin examine le contexte et les opérations de recherche qui sont à l'origine du livre Les Héritiers: Les étudiants et la culture. Elle réfléchit aussi sur la place de ce livre dans le développement de la contribution particulier des chercheurs et chercheuses du Centre de sociologie européenne et du Centre de sociologie de l'éducation et de la culture pour faire avancer notre compréhension de la scolarisation dans les sociétés contemporaines. <![CDATA[Expansão do ensino superior: o que isso nos ensina sobre o vínculo entre as relações sociais e as políticas de educação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo reflete sobre os termos em que devemos colocar a análise da conexão entre as relações sociais estabelecidas e as políticas públicas de educação. O ponto de partida e referência empírica é o processo de expansão do ensino superior no século XX, com foco em três países: Estados Unidos, Alemanha e França. Começamos por examinar como e por quê a expansão desse nível de ensino superior tem diferentes motivações e desenhos em diferentes países e situações históricas. Em especial, procura-se mostrar como a forma adquirida pelas relações sociais e o desenho do estado modelam as opções dos formuladores de políticas, tanto quanto as demandas de seus beneficiários. Desse modo, o leitor pode confrontar os diferentes modos de inclusão e de exclusão que estes países adotam. Em especial, a comparação entre o caso norte-americano e a Europa ocidental permite ver como o modelo de sociedade interfere no desenho das políticas educativas, um tema que aqui apenas se sugere, uma vez que demanda investigação mais demorada.<hr/>The article theoretical issue is the connection between the social relationships and educational policies. The starting point and empirical reference is the process of expansion of higher education in the twentieth century, with a focus on three countries: United States, Germany and France. We start by examining how and why the expansion of higher education has different motivations and designs in different countries and historical situations. In particular, we try to show how the social relationships and the state structures circumscribe the options of policymakers, as well as the demands of their beneficiaries. So, we can compare the different modes of inclusion and exclusion that these countries adopt. In particular, the comparison between U.S.A. and Western Europe lets us see how the model of society interferes in the design of educational policies, an issue that we only suggest, since it demands further research.<hr/> RÉSUMÉ L'article porte sur les conditions dans lesquelles nous devons analyser le rapport entre les relations sociales et les politiques publiques pour l'éducation. Le point de départ et de référence empirique est le processus d'expansion de l'enseignement supérieur au XXe siècle, en mettant l'accent sur trois pays: Etats-Unis, Allemagne et France. Nous commençons par examiner, a travers ce processus, les différentes motivations et modèles dans différents pays et situations historiques. En particulier, nous procurons démontrer comment la forme acquise par les relations sociales et de la conception de l'état modèle les choix des responsables des politiques, ainsi que les exigences de leurs bénéficiaires. En particulier, la comparaison entre les Etats-Unis et l'Europe occidentale nous permet de voir, dans la conception des politiques é... <![CDATA[O problema da avaliação das habilidades socioemocionais como <em>política pública</em>: explicitando controvérsias e argumentos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto analisa a proposta de avaliação de competências sócioemocionais - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - que vem sendo disseminada como consensual e inovadora no Brasil. O artigo explicita controvérsias; examina os fundamentos do construto Big Five que sustenta a proposta; discute a utilização da análise fatorial como base para o estudo da personalidade; problematiza a separação das dimensões cognitiva e emocional e contesta a redução da personalidade a poucos traços analisáveis separadamente. Diante dos riscos de simplificar a complexidade do desenvolvimento humano e de estigmatizar alunos que não demonstrem as competências estipuladas como desejáveis, questiona-se a pertinência de se assumir tal proposta como política pública.<hr/>This article analyzes the Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) proposal, which has been disseminated as consensual and innovative in Brazil. The paper expounds some of its controversies; examines the foundations of the Big Five construct that supports the proposal; discusses the use of factor analysis as a basis for the study of personality; questions the separation of the cognitive and emotional dimensions and disputes the reduction of personality to a few traits that could be separately analyzable. Given the risks of simplifying the complexity of human development and of stigmatizing students who do not demonstrate the competencies stipulated as desirable, we call into question the pertinence of taking such a proposal as a public policy.<hr/> RÉSUMÉ Cet article analyse la proposition d'évaluation des compétences socio-émotionnelles - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - qui a été diffusée comme consensuelle et innovante au Brésil. L'article a pour but d'expliciter des controverses; il examine les fondements du construct Big Five qui soutient la proposition; il discute l'utilisation de l'analyse factorielle comme base de l'étude de la personnalité; il met en question la séparation des dimensions cognitives et émotionnelles et la réduction de quelques traits de personnalité qui peuvent être séparément analysés. Compte tenu des risques de simplifier la complexité du développement humain et de stigmatiser les élèves qui ne démontrent pas les compétences stipulé... <![CDATA[Os dilemas da escola republicana]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto analisa a proposta de avaliação de competências sócioemocionais - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - que vem sendo disseminada como consensual e inovadora no Brasil. O artigo explicita controvérsias; examina os fundamentos do construto Big Five que sustenta a proposta; discute a utilização da análise fatorial como base para o estudo da personalidade; problematiza a separação das dimensões cognitiva e emocional e contesta a redução da personalidade a poucos traços analisáveis separadamente. Diante dos riscos de simplificar a complexidade do desenvolvimento humano e de estigmatizar alunos que não demonstrem as competências estipuladas como desejáveis, questiona-se a pertinência de se assumir tal proposta como política pública.<hr/>This article analyzes the Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) proposal, which has been disseminated as consensual and innovative in Brazil. The paper expounds some of its controversies; examines the foundations of the Big Five construct that supports the proposal; discusses the use of factor analysis as a basis for the study of personality; questions the separation of the cognitive and emotional dimensions and disputes the reduction of personality to a few traits that could be separately analyzable. Given the risks of simplifying the complexity of human development and of stigmatizing students who do not demonstrate the competencies stipulated as desirable, we call into question the pertinence of taking such a proposal as a public policy.<hr/> RÉSUMÉ Cet article analyse la proposition d'évaluation des compétences socio-émotionnelles - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - qui a été diffusée comme consensuelle et innovante au Brésil. L'article a pour but d'expliciter des controverses; il examine les fondements du construct Big Five qui soutient la proposition; il discute l'utilisation de l'analyse factorielle comme base de l'étude de la personnalité; il met en question la séparation des dimensions cognitives et émotionnelles et la réduction de quelques traits de personnalité qui peuvent être séparément analysés. Compte tenu des risques de simplifier la complexité du développement humain et de stigmatiser les élèves qui ne démontrent pas les compétences stipulé... <![CDATA[Sociologia do Ensino Médio: crítica ao economicismo na política educacional]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100249&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto analisa a proposta de avaliação de competências sócioemocionais - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - que vem sendo disseminada como consensual e inovadora no Brasil. O artigo explicita controvérsias; examina os fundamentos do construto Big Five que sustenta a proposta; discute a utilização da análise fatorial como base para o estudo da personalidade; problematiza a separação das dimensões cognitiva e emocional e contesta a redução da personalidade a poucos traços analisáveis separadamente. Diante dos riscos de simplificar a complexidade do desenvolvimento humano e de estigmatizar alunos que não demonstrem as competências estipuladas como desejáveis, questiona-se a pertinência de se assumir tal proposta como política pública.<hr/>This article analyzes the Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) proposal, which has been disseminated as consensual and innovative in Brazil. The paper expounds some of its controversies; examines the foundations of the Big Five construct that supports the proposal; discusses the use of factor analysis as a basis for the study of personality; questions the separation of the cognitive and emotional dimensions and disputes the reduction of personality to a few traits that could be separately analyzable. Given the risks of simplifying the complexity of human development and of stigmatizing students who do not demonstrate the competencies stipulated as desirable, we call into question the pertinence of taking such a proposal as a public policy.<hr/> RÉSUMÉ Cet article analyse la proposition d'évaluation des compétences socio-émotionnelles - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - qui a été diffusée comme consensuelle et innovante au Brésil. L'article a pour but d'expliciter des controverses; il examine les fondements du construct Big Five qui soutient la proposition; il discute l'utilisation de l'analyse factorielle comme base de l'étude de la personnalité; il met en question la séparation des dimensions cognitives et émotionnelles et la réduction de quelques traits de personnalité qui peuvent être séparément analysés. Compte tenu des risques de simplifier la complexité du développement humain et de stigmatiser les élèves qui ne démontrent pas les compétences stipulé... <![CDATA[Errata]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100255&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto analisa a proposta de avaliação de competências sócioemocionais - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - que vem sendo disseminada como consensual e inovadora no Brasil. O artigo explicita controvérsias; examina os fundamentos do construto Big Five que sustenta a proposta; discute a utilização da análise fatorial como base para o estudo da personalidade; problematiza a separação das dimensões cognitiva e emocional e contesta a redução da personalidade a poucos traços analisáveis separadamente. Diante dos riscos de simplificar a complexidade do desenvolvimento humano e de estigmatizar alunos que não demonstrem as competências estipuladas como desejáveis, questiona-se a pertinência de se assumir tal proposta como política pública.<hr/>This article analyzes the Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) proposal, which has been disseminated as consensual and innovative in Brazil. The paper expounds some of its controversies; examines the foundations of the Big Five construct that supports the proposal; discusses the use of factor analysis as a basis for the study of personality; questions the separation of the cognitive and emotional dimensions and disputes the reduction of personality to a few traits that could be separately analyzable. Given the risks of simplifying the complexity of human development and of stigmatizing students who do not demonstrate the competencies stipulated as desirable, we call into question the pertinence of taking such a proposal as a public policy.<hr/> RÉSUMÉ Cet article analyse la proposition d'évaluation des compétences socio-émotionnelles - Social and Emotional Non-cognitive Nationwide Assessment (SENNA) - qui a été diffusée comme consensuelle et innovante au Brésil. L'article a pour but d'expliciter des controverses; il examine les fondements du construct Big Five qui soutient la proposition; il discute l'utilisation de l'analyse factorielle comme base de l'étude de la personnalité; il met en question la séparation des dimensions cognitives et émotionnelles et la réduction de quelques traits de personnalité qui peuvent être séparément analysés. Compte tenu des risques de simplifier la complexité du développement humain et de stigmatiser les élèves qui ne démontrent pas les compétences stipulé...