Scielo RSS <![CDATA[Educação & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-733020140001&lang=pt vol. 35 num. 126 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Ensino médio</b>: <b>empresários dão as cartas na escola pública</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A escola média brasileira está num momento de transição. Mas transição para onde? Este artigo ajuda a encontrar respostas para essa pergunta, analisando as mudanças no ensino médio e as influências que sofre o complexo e controvertido processo de definição de políticas. O texto examina o que se pode classificar como início de um processo de renovação da racionalidade pedagógica e organizacional desse nível de ensino, no qual têm surgido variadas modalidades, formas de organização e de trabalho pedagógico. Revela o papel privilegiado que uma fração do empresariado assumiu nessa renovação. Identifica as propostas curriculares e organizacionais que tendem à padronização nacional do ensino médio, ao mesmo tempo em que há uma forte fragmentação no interior das redes estaduais e de sua gestão político-educacional.<hr/>Brazilian high schools are in a time of transition. But a transition to where? This article helps find answers to this question by analyzing the changes in high school education and the various influences that shape the complex and controversial process of defining policies. It examines what can be classified as the beginning of a renewal process in the pedagogical and organizational rationality at this level of education, which has given rise to various modalities and forms of organizational and pedagogical work. The analysis also reveals the privileged role that a part of the business sector assumes in this renewal process. It identifies the curriculum and educational proposals that tend to standardize high school education at a national level even while there is a strong fragmentation within state networks and their political-educational management.<hr/>Au Brésil, l'enseignement secondaire passe par un moment de transition. Mais une transition vers où ? Vers quelle direction? Cet article vous aidera à trouver des réponses pour cette question, en analysant les changements dans l'enseignement secondaire et les influences subies par le processus complexe et controversé de la définition de politiques. Le texte examine ce qui se peut classer comme le début d'un processus de renouvellement de la rationalité pédagogique et organisationnelle de ce niveau d'enseignement, au sein duquel on constate des modalités variées , ainsi que des formes d'organisation et de travail pédagogique. Il révèle le papier privilégié que certains chefs d'entreprise ont assumé dans ce renouvellement. Il identifie les propositions curriculaires et organisationnelles qui ont une tendence à la standardisation nationale de l'enseignement secondaire, tout en soulignant une forte fragmentation au sein des réseaux du système d'enseignement de différents Etats brésiliens et de leur gestion politique et éducative. <![CDATA[<b>Enredamentos históricos da participação da esfera privada na questão social e no setor educacional</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nas últimas duas décadas intensificaram-se os mecanismos de intervenção do setor produtivo privado na questão social, com alcance em múltiplos espaços como a educação. O texto problematiza aspectos concernentes dessa relação mediante dois enfoques: no primeiro momento, faz apontamentos acerca das práticas e intenções sociais capitalistas ensejadas no final do século XIX e início do século XX. Posteriormente, analisa os projetos e proposições de diferentes segmentos do setor empresarial para a educação no contexto brasileiro atual. As análises evidenciam similitudes das políticas e práticas do setor privado para com a questão social em distintos contextos e enfatiza a intensificação dos processos de incrementação dos conteúdos e métodos de participação empresarial no âmbito escolar.<hr/>In the last two decades the intervention mechanisms of the private sector in social issues have been intensified, ranging across multiple areas such as education. The text discusses aspects concerning this relationship through two approaches: the first deals with the historical moment of transition from economic individualism to the programmatic economy with emphasis on the social practices of capitalist management, vested in the late nineteenth and early twentieth centuries. It subsequently reviews projects and proposals for education in the current Brazilian context from different segments of the business sector. The analysis reveals similarities between the policies and practices of the private sector regarding social issues in different contexts and emphasizes the intensification of the processes of institutionalization of the "company with a soul" at the present time by the increment in the manner and method of business participation in schools.<hr/>Pendant les dernières deux décennies se sont intensifiés les mécanismes d'intervention du secteur privé dans la question sociale, en s'étendant dans de multiples sphères comme celle de l'éducation. Le texte souligne les aspects de cette relation selon deux approches : d'abord le moment historique, on analyse les pratiques et les intentions sociales capitalistes épiées à l'occasion de la fin du XIX siècle et début du XX siècle. Ultérieurement, on analyse les projets et les propositions de différents segments du secteur privé pour l'éducation dans le contexte brésilien actuel. Les analyses prouvent les similitudes des politiques et des pratiques du secteur privé envers la question sociale dans de distincts contextes et soulignent l'intensification des processus d'augmentation des contenus et les méthodes de participation du secteur privé dans le contexte scolaire. <![CDATA[<b>Gramsci e os movimentos populares</b>: <b>uma leitura a partir do caderno 25</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Tendo como base a análise do Caderno 25, nesse texto são destacados os elementos de proximidade e as diferenças entre o significado que Gramsci confere aos "grupos sociais subalternos" e a configuração dos movimentos populares brasileiros e latino-americanos nestas últimas décadas. De um lado, as atenções se concentram sobre as contradições e os riscos aos quais os movimentos populares estão expostos, sobre seu "subversivismo esporádico", suas fragilidades e cooptação. Por outro lado, são colocados em evidência "o valor inestimável das suas iniciativas", seu "espírito criativo", suas peculiares experiências político-pedagógicas e o desenho de um projeto alternativo de sociedade frente à crise que afeta o sistema-mundo atual.<hr/>Based on the study of Notebook 25, this text analyses the similarities and differences between the meaning that Gramsci gives to the "subaltern social groups" and the configuration of popular movements in Brazil and Latin America in these last decades. On the one hand, our attentions are focused on the contradictions and the risks to which the popular movements are exposed to, on their "casual subversiveness", weaknesses and cooptation. On the other hand, we highlight "the inestimable value of their initiatives, their "creative spirit", their peculiar political-pedagogical experiences and the design of an alternative project of society for addressing the current world-system crisis.<hr/>En ayant comme base l'analyse du Cahier 25, dans ce texte sont détachés les éléments de proximité et les différences entre la signification que Gramsci attribue aux "groupes sociaux subalternes" et la configuration des mouvements populaires brésiliens et latino-américains dans ces dernières décennies. D'un côté, les attentions se concentrent sur les contradictions et les risques auxquels les mouvements populaires sont exposés, sur le "subversivisme sporadique", leurs fragilités et cooptation. D'autre part, sont placés en évidence "la valeur inestimable de leurs initiatives", son "esprit créatif", leurs particulières expéri-ences politico-pédagogiques et le dessin d'un projet alternatif de société devant la crise qui touche le système-monde actuel. <![CDATA[<b>Manoel Bonfim</b>: <b>relações entre projetos nacionais de educação e saúde</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste estudo é descrever a relação de um importante intelectual, Manoel Bonfim, e suas propostas educacionais com o pensamento higienista. Teve como hipótese que a análise do povo brasileiro construída por Bonfim estaria próximo dos ideais higienistas. Para o estudo deste problema foi realizada uma pesquisa histórica com a contextualização de fontes primárias, delimitadas pelos livros de Bonfim. Concluiu-se que a mentalidade de Manoel Bonfim, que defendia o aumento da intervenção do Estado no campo da Educação e Saúde, aproximou os higienistas de suas posições. Para ele, a educação popular era fundamental para o desenvolvimento do país, tese comum em sua época que, posteriormente, se consolidou no pensamento social brasileiro no pós-1930.<hr/>The objective of this study is to describe the relationship between the educational proposals of an important intellectual, Manoel Bonfim, and the thought of hygienists. The hypothesis is that the analysis of the Brazilian people, built by Bonfim, was similar to the ideals of sanitarians. To conduct the study a historical research was carried out, delimited by Manoel Bonfim's books. It was concluded that the mentality of this intellectual, as the hygienists', advocated a state intervention in the field of Health and Education. According to Bonfim, popular education was fundamental to the development of the country, a common argument in his time, which was later consolidated in the Brazilian social thought after the 1930's.<hr/>L'objectif de cette étude est de décrire la relation d'un important intellectuel, Manoel Bonfim, et ses propositions scolaires avec la pensée hygiéniste. Elle a eu comme hypothèse que l'analyse du peuple brésilien construit par Bonfim serait proche des idéaux hygiénistes. Pour l'étude de ce problème nous avons mené une recherche historique qui a examiné les livres de Manoel Bonfim. Il s'est conclu que la mentalité de Manoel Bonfim, qui défendait l'augmentation de l'intervention de l'État dans le champ de l'Éducation et de la Santé, a approché les hygiénistes de ses positions. Pour lui, l'éducation populaire est fondamentale pour le développement du pays, thèse commune dans son temps qui, ultérieurement, s'est consolidée dans la pensée sociale brésilienne des anées 1930. <![CDATA[<b>A contribuição de Paulo Freire à educação na África</b>: <b>uma proposta de descolonização da escola</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta uma leitura crítica da participação de Paulo Freire no processo de descolonização na África durante a década de 1970, bem como uma análise da atualidade de sua proposta político-pedagógica para a realidade educacional daquele Continente. No primeiro momento, procuramos situar social, histórica e culturalmente a colonização na África, suas características e as particularidades da dominação. No segundo momento, apontamos as principais propostas político-educacionais de Paulo Freire para a África pós-colonial, deparando-se com a pluralidade cultural africana. E, para finalizar, apresentamos um panorama conjuntural da situação político-educacional africana, de modo a identificar a atualidade da contribuição de Freire diante dos novos desafios educacionais naquele Continente.<hr/>This article presents a critical reading of Paulo Freire's participation in the process of decolonization in Africa during the 1970s, as well as an analysis of today's relevance of his political-pedagogical proposal for the education's reality in that continent. Firstly, it tries to situate the social, historical and cultural aspects of colonization in Africa, its characteristics and particularities of domination. Subsequently, we consider Freire's main political-educational proposals for the post-colonial Africa encountering the African cultural plurality. Lastly, we present a comprehensive overview of the political-educational situation in Africa in order to identify the contemporaneity of Freire's contribution against the backdrop of the new educational challenges in the African Continent.<hr/>Cet article présente une lecture critique de la participation de Paulo Freire dans la procédure de décolonisation en Afrique pendant les années 1970, ainsi qu'une analyse de l'actualité de sa proposition politico-pédagogique pour la réalité scolaire de ce Continent. Tout d'abord, nous cherchons à placer la colonisation en Afrique sous un regard social, historique et culturel, aussi bien ses caractéristiques et particularités de la domination. Ensuite, nous indiquons les plus importantes propositions politiques éducatives de Paulo Freire pour l'Afrique post-colonial, où se trouve une vaste pluralité culturelle. Et, pour finir, nous présentons un panorama conjoncturel de la situation politique et éducative africaine, afin d'identifier l'actualité de la contribution de Freire devant les nouveaux défis scolaires dans ce Continent. <![CDATA[<b>De como escrevemos a vida e a vida se inscreve em nós</b>: <b>um estudo da socialização através da análise de autobiografias</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo desenvolve uma abordagem biográfica dos processos de socialização, equacionando teorias clássicas e recentes das ciências sociais, à luz da análise de 53 autobiografias de trabalhadores portugueses, produzidas no quadro de um programa inovador de educação de adultos. Depois da discussão teórica e metodológica, em diálogo com avanços recentes no campo das neurociências, defende-se uma noção de socialização em três níveis distintos, ainda que articulados: emocional, prático e reflexivo.<hr/>A biographical perspective on socialization processes is developed in this paper, discussing classic and recent theories in the Social Sciences, in the light of an analysis of 53 Portuguese workers' autobiographies, carried out under an innovative adult education program. After a theoretical and methodological discussion, in dialogue with recent advances in neuroscience, a concept of socialization is sketched, which is organized in three distinct - although articulated - levels: emotional, practical and reflective.<hr/>L'article développe un abordage biographique des procédures de socialisation, en égalant théories classiques et récentes des sciences sociales, à l'égard de l'analyse de 53 autobiographies de travailleurs portugais, produites dans le cadre d'un programme innovateur d'éducation d'adultes. Après la discussion théorique et méthodologique, en dialoguant avec les progrès récents dans le champ des neurosciences, on défend une notion de socialisation à trois niveaux distincts, bien qu'articulés : émotionnel, pratique et réfléchi. <![CDATA[<b>Educação, literatura e cultura da infância</b>: <b>compreendendo o folclore infantil em Florestan Fernandes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A proposta deste artigo nasce da busca por uma postura pedagógica que propicie a inclusão efetiva do folclore nas escolas, bem como a consequente pluralidade de saberes que daí advém como processo de significação do passado no presente. Propomos assim uma poética da linguagem que enfatize a relação entre o folclore e a literatura na cultura da infância. Tomamos como suporte teórico as reflexões do sociólogo e educador Florestan Fernandes, que tratou o folclore como primeiro tema de pesquisa na sua trajetória discente e docente na Faculdade de Filosofia em São Paulo.<hr/>This article's proposal originates from the search for a pedagogical path which could not only foster the effective inclusion of folklore in schools but also the consequent plurality of knowledge stemming from the process of signification of the past in the present. We thus propose a poetics of the language that emphasizes the relation between folklore and literature in the culture of childhood. The theoretical support for the proposal is based on the reflections of the sociologist and educator Florestan Fernandes who dealt with folklore as his first research topic in his learning and teaching trajectory in the Faculty of Philosophy in São Paulo.<hr/>La proposition de cet article vient de la quête d'une position pédagogique qui rend possible l'inclusion effective du folklore dans les écoles, aussi bien que la pluralité de savoirs qui y apparaît comme procédure de signification du passé dans le présent. Nous proposons ainsi une poétique du langage qui souligne la relation entre le folklore et la littérature dans la culture de l'enfance. Nous prenons comme support théorique les réflexions du sociologue et éducateur Florestan Fernandes, qui a abordé le folklore comme son premier sujet de recherche dans sa trajectoire comme enseignant dans la Faculté de Philosophie à São Paulo. <![CDATA[<b>Young people entering the university world</b>: <b>tensions between being and remaining</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta los resultados del componente Jóvenes recién llegados a la Universidad del estudio macro Configuración del sujeto niño-Joven en la cotidianidad escolar, realizado en el Curso Posdoctoral en Investigación en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, ofrecido por instituciones latinoamericanas. Sustentado en fundamentos hermenéuticos y mediante grupos focales y entrevistas abiertas a 12 jóvenes de Medellín, el estudio permitió analizar la categoría Experiencias del primer año de formación universitaria, cuyos resultados se agrupan en tres tendencias: incursión en el ambiente universitario instituido: entre la experiencia y la acomodación; el devenir sujeto en el contexto de la universidad y el sujeto estudiante como vértice del mundo universitario.<hr/>This article presents the results of the investigation Young people as University newcomers which is part of the comprehensive study Configuring the subject child-young person in the University everyday life, carried out in the Postdoctoral course in Investigation in Social Sciences, Childhood and Youth, offered by Latin American institutes. Sustained in hermeneutic foundations and by means of focal groups and open interviews with 12 young individuals from Medellin, the study enabled the analysis of the category Experiences in the first year of University, whose results are grouped under three tendencies: entering the institutionalized University environment: from the experience to fitting in; becoming a subject in the university context and the subject student as a vertex of the university world.<hr/>Cet article présente les résultats de la composante Nouveaux étudiants à l'université de l'étude Configuration du sujet enfant-jeune dans le quotidien scolaire, réalisée au long du cursus post-doctoral en Recherches de Sciences Sociales, de l'Enfance et de la Jeunesse, offert par des institutions latino-américaines. Soutenue sur des fondements herméneutiques et devant les groupes de discussions et des entretiens ouverts avec 12 jeunes de Medellín, l'étude a permis d'analyser la catégorie Expériences de la première année de formation universitaire, dont les résultats se regroupent en trois tendances: incursion dans l'environnement universitaire, entre l'expérience et l'accomodation; l'acte de devenir sujet dans le contexte de l'université et le sujet étudiant comme le point le plus considérable du monde universitaire. <![CDATA[<b>Gender, sexual rights, biography and school</b>: <b>articulations and tensions in teachers' discourse in Argentina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Presentamos resultados de un proyecto de investigación en el que buscamos analizar los discursos de los docentes en torno a la sexualidad y la recepción de su parte del curso virtual de Educación Sexual Integral, implementado desde el Ministerio de Educación de Argentina, en el que participaron desde 2008 a 2011 más de 3.000 docentes de todo el país. Utilizando técnicas de investigación social cualitativa, analizamos las participaciones de docentes en los foros virtuales de dicho curso durante las ediciones 2009 y 2010. Identificamos las principales categorías emergentes de las reflexiones y relatos biográficos de los docentes alrededor de las dimensiones de género, derechos sexuales, el rol de la escuela en la educación sexual y la visión de sus propias experiencias biográficas.<hr/>We present the results of a research project in which we analyze the discourses of schoolteachers around sexuality and their response to the online course Comprehensive Sex Education, implemented by the Argentine Ministry of Education. The course was attended by over 3.000 schoolteachers from all over the country during the period 2008-2011. By using qualitative social research techniques, we analyzed the participation of the schoolteachers in the virtual forums of the online course during the 2009 and 2010 editions. We identified the main categories which emerged from the teachers' reflections and biographical stories around the dimensions of gender, sexual rights, the role of schools in sex education, and their view on their own biographical experiences.<hr/>Nous présentons les résultats d'un projet de recherche dans lequel nous analysons les discours des enseignants autour de la sexualité et de la réception de leur part du cours virtuelÉducation Sexuelle Intégrale, mis en œuvre par le Ministère de l'Éducation de l'Argentine, y ont participé entre 2008 et 2011 plus de 3000 enseignants de tout le pays. En utilisant des techniques de recherche sociale qualitative, nous avons analysé les participations des enseignants dans les forums virtuels de ce cours pendant les éditions de 2009 et 2010. Nous avons identifié les principales catégories émergentes des réflexions et histoires biographiques des enseignants autour des dimensions de genre, droits sexuels, le rôle de l'école dans l'éducation sexuelle et la vision de leurs propres expériences biographiques. <![CDATA[<b>Refletindo sobre as redes sociais digitais</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta os resultados da primeira etapa da investigação realizada pelo grupo de pesquisa Ciência, Tecnologia e Sociabilidade do Mestrado em Promoção da Saúde. Nele situamos a área da Promoção da Saúde; em seguida apresentamos uma discussão em torno do conceito de "redes sociais digitais" e, finalmente, apresentamos alguns resultados da pesquisa bibliográfica realizada nesta etapa. Os dados bibliográficos encontrados (artigos, teses e dissertações) indicaram um aumento de trabalhos publicados sobre o tema a partir de 2005, bem como uma concentração nas áreas de Comunicação e Educação.<hr/>This article presents the results of the first stage of research conducted by the research group Science, Technology and Sociability of the Masters in Health Promotion program. First, the area of Health Promotion is situated; then a discussion around the concept of digital and social media is presented and finally some results of the literature review undertaken at this stage is discussed. The bibliographic data found (articles, theses and dissertations) indicate an increase in published papers on the topic as from 2005, as well as a concentration in the areas of Communication and Education.<hr/>Cet article présente les résultats de la première étape d'une étude menée par le groupe de recherche "Sciences, Technologie et Sociabilité", Maîtrise en Promotion de la Santé. D'abord, nous situons le secteur de la Promotion de la Santé; ensuite nous présentons une discussion autour du concept de "réseaux sociaux numériques" et, finalement, nous présentons quelques résultats de la recherche bibliographique réalisée dans cette étape. Les données bibliographiques trouvées (articles, thèses et mémoires) ont indiqué une augmentation d'articles publiés sur le sujet à partir de 2005, ainsi qu'une concentration dans les domaines de la Communication et de l'Éducation. <![CDATA[<b>Capacitações perecíveis do trabalhador</b>: <b>a busca de saberes comportamentais e técnicos no novo capitalismo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo problematiza as estratégias pelas quais a atualização permanente de saberes se impôs como imprescindível ao perfil profissional contemporâneo. Para tanto, opero com os conceitos foucaultianos de discurso, cuidados de si e tecnologias do eu, bem como trabalho imaterial, de Lazzarato e Negri - articulados a uma crítica ao capital humano - , a fim de analisar o caderno Empregos & Oportunidades do jornal Zero Hora. Centrando-me nas exigências comportamentaise técnicas, destaco algumas implicações: o autoconhecimento torna-se a resposta à trivialidade do trabalho, orientando o sujeito a estabelecer relações superficiais consigo e com o outro; a busca por conhecimento técnico gera contingentes de trabalhadores capacitados que se mantêm em defasagem; a inovação faz-se "dobradiça" entre o mercado e a exigência de novos saberes. Hoje, a condição perecível das capacitações dá o tom à formação do trabalhador.<hr/>This paper problematizes the strategies through which the permanent updating of knowledge has been imposed as indispensable to the contemporary professional profile. In order to do that, I have worked with the Foucauldian concepts of discourse, care of the self and technologies of the self, as well as Lazzarato and Negri's concept of immaterial work - articulated with a criticism of human capital - to analyze the supplement called Jobs & Opportunities of Zero Hora newspaper. Focused on behavioral and technical requirements, I have highlighted some implications: self-knowledge has become the answer to work triviality, leading the subjects to establish superficial relationships with themselves and the others; the search for technical knowledge has generated contingents of skilled workers that lag behind; innovation has become a "hinge" between the market and the requirement for new knowledge. Nowadays, the perishable situation of worker training dominates worker learning.<hr/>Cet article discute les stratégies par lesquelles la mise à jour permanente de savoirs s'est imposée comme indispendable au profil professionnel contemporain. Pour cela, j'utilise les concepts foucaldien du discours, souci de soi et techniques de soi, ainsi que le travail immatériel, de Lazzarato et de Negri - articulés à une critique au capital humain - , afin d'analyser le cahier Emplois et Occasions du journal Zero Hora. En me centrant dans les exigences comportamentales et techniques, je dégage quelques implications: la connaissance de soi devient la réponse à la futilité du travail, en guidant le sujet à établir des relations superficielles avec soi-même et avec l'autre; la recherche de la connaissance technique produit des contingents de travailleurs capables qui se maintiennent en décalage; l'innovation se fait charnière entre le marché et l'exigence de nouveaux savoirs. Aujourd'hui, la condition périssable des qualifications joue le ton à la formation du travailleur. <![CDATA[<b>Carreira e remuneração do magistério no município de São Paulo</b>: <b>análise legislativa em perspectiva histórica</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O trabalho estuda a carreira e a remuneração do magistério público municipal de São Paulo e analisa a forma de ingresso, jornada de trabalho, movimentação na carreira, dispersão salarial e composição da remuneração. As fontes primárias foram normas que tratam da carreira do magistério entre 1951 e 2010. Verificou-se que o concurso público foi o principal processo de contratação de docentes; houve alteração no número, tempo e composição da jornada de trabalho; para movimentação na carreira, preponderaram antiguidade, titulação e formação continuada; a dispersão do vencimento sofreu variações até 1994, tornando-se estável a partir de então, e a composição da remuneração apresentou acréscimos e variações em termos de adicionais, gratificações, abonos e prêmios.<hr/>This paper examines the teaching career and remuneration of São Paulo's public educational system and analyzes the form of admission, workday, career progress, wage dispersion and salary composition. It is based on the rules for the teaching career between 1951 and 2010. It was found that the public tender was the main process of hiring teachers; there were changes on the number, composition and duration of the workday; when progress in the career is considered, seniority, qualification and continuing education predominated; wage dispersion underwent changes until 1994, becoming more stable thereafter; and there were variations on the remuneration composition in terms of additional bonuses, allowances, compensation and awards.<hr/>Ce travail étudie la carrière et la rémunération des enseignants de la municipalité de São Paulo et analyse la condition d'accès, la journée de travail, la mobilité dans la carrière, la dispersion salariale et la composition de la rémunération. Les sources primaires ont été des normes qui abordent la carrière de l'enseignement entre 1951 et 2010. On a constaté que la concurrence publique a été la principale procédure pour embaucher des professeurs; il y a eu une modification dans le nombre, temps et composition de la journée de travail ; pour la mobilité dans la carrière, l'ancienneté, la qualification et la formation continue prédominaient pour faire avancer la carrière; la dispersion des salaires a fluctué jusqu'en 1994, en se rendant stables à partir de ce moment-là, et la composition de la rémunération a présenté des ajouts et variations sous forme des bonus supplémentaires, indemnités et récompenses. <![CDATA[<b>Qualidade e trabalho docente</b>: <b>as experiências e oportunidades de aprendizagem dos professores</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo insere-se numa investigação levada a cabo em Portugal, cujo objectivo é compreender o impacto de legislação produzida recentemente com o objetivo expresso da melhoria da qualidade do trabalho docente, objetivo que se reflete nas oportunidades de aprendizagem dos professores e na sua identidade profissional. No texto evidenciamos alguns resultados decorrentes da análise de conteúdo efetuada com recurso ao programa NVivo, versão 9.0, à informação recolhida através de narrativas orais e escritas, grupos de discussão e às questões abertas de um questionário aplicado a 396 professores do 1º Ciclo do Ensino Básico (CEB). Os resultados revelam que a qualidade do trabalho docente está comprometida pelo descontentamento profissional dos professores. Este descontentamento resulta, em grande medida, da ausência de reconhecimento, nomeadamente pelos superiores hierárquicos, cujos efeitos se refletem negativamente na identidade vivida pelos professores e na sua prática docente.<hr/>This communication is part of a research project carried out in Portugal. Its main objective is to understand the impact of recent legislation - which aims at improving teachers' work quality - on aspects such as teachers' learning opportunities, the teaching career and the (re)construction of professional identity. In this text, we highlight some results of the analysis (performed with the help of the NVivo program version 9.0) of data obtained from oral and written narratives, discussion groups and an open-ended questionnaire given to 396 primary school teachers. The results reveal that the teaching work is compromised due to professional discontentment; discontentment resulting mostly from lack of recognition, mainly from their hierarchic superiors, which, in turn, has negative effects on the teachers' identity and their teaching practices.<hr/>Cet article s'insère dans une recherche prise en œuvre au Portugal, dont le principal l'objectif est de comprendre l'impact de la récente législation avec l'objectif d'améliorer la qualité du travail enseignant, objectif évidencé dans les opportunités d'apprentissage des enseignants et dans son identité professionnelle. Dans le texte nous prouvons quelques résultats obtenus à l'analyse de contenu effectuée avec ressource au programme NVivo, version 9.0, aux informations rassemblées à travers les récits oraux et écrits, groupes de discussion et aux questions ouvertes d'un questionnaire appliqué à 396 enseignants du 1er Cycle de l'Education de Base (CEB). Les résultats révèlent que la qualité du travail enseignant est compromise par le mécontentement professionnel des enseignants. Ce mécontentement résulte, dans une large mesure, de l'absence de reconnaissance, notamment par les supérieurs hiérarchiques, dont les effets se reflètent négativement dans l'identité vécue par les enseignants et dans leur pratique de l'enseignement. <![CDATA[<b>Jovens professores no contexto da prática e as tecnologias de informação e comunicação (TIC)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Como jovens professores compartilham seus saberes e práticas referentes às TIC é a pesquisa associada a esse estudo. Nesse trabalho, orientada pelos subsídios teórico-metodológicos do Ciclo Contínuo de Produção de Políticas (BALL, 2009), defendo a micropolítica escolar no estabelecimento de políticas curriculares. Em nosso caso, o uso das TIC, articulado com as concepções de contextualização, cotidiano e formação para cidadania, possibilitou que professores pudessem defender a melhoria do processo ensino-aprendizagem, não no sentido de sua eficiência, mas de desenvolvimento crítico, dando voz ao aluno sujeito de produção de conhecimento.<hr/>How novice teachers share their knowledge and practices concerning ICT is the research associated with this study. In this paper, guided by theoretical and methodological subsidies of the Continuous Cycle of Policy Production (BALL, 2009), I defend the micro politics produced at schools in the establishment of curricular policies. In our case, the use of ICT, in conjunction with the concepts of contextualization, everyday life and formation for citizenship, has enabled teachers to improve the teaching-learning process. Not in the sense of efficacy, but in terms of critical development, giving voice to the student, the subject of knowledge production.<hr/>Comment les jeunes-enseignants partagent leurs savoirs et pratiques liés aux TIC c'est la recherche associée à cette étude. Dans ce travail guidé par les subventions théorique et métodologique du Cycle Continu de Production de Politiques (BALL, 2009), on défend la micropolitique scolaire pour établir les politiques curriculaires. Dans notre cas, l'utilisation des TIC, articulée avec les conceptions de contextualisation, quotidien et de formation pour la citoyenneté, rend possible aux enseignants de défendre l'amélioration du processus enseignement-aprentissage, non seulement dans le sens de son efficacité, mais du développement critique, en donnant voix à l'élève sujet de production de connaissance. <![CDATA[<b>Fracasso na implementação de políticas educacionais</b>: <b>uma abordagem pelo discurso psicanalítico</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo insere-se no campo de análises de políticas públicas ao dedicar-se ao estudo da linguagem e dos discursos, como terrenos próprios da propagação das políticas, refletindo a importância de se compreender cada vez mais a relação da subjetividade com a linguagem. A escolha do ferramental psicanalítico se justificou na medida em que este nos possibilitou interrogar os efeitos da linguagem na constituição subjetiva. Para tanto, buscamos interrogar o discurso sobre o "fracasso da política educacional" como um sintoma associado aos discursos do mestre, do capitalismo e da universidade, implicando a presença real do inconsciente nos laços sociais instituídos por meio do campo das políticas educacionais na contemporaneidade.<hr/>This article is situated in the field of analysis of public policies and aims to explore both the role of language and discourse as appropriate domains for spreading policies, reflecting the importance of understanding the relation between subjectivity and language. A choice was made on psychoanalytic tools that allow us to examine the effects of language in the subjective constitution. In order to accomplish this task, we examined the discourse about the "failure of educational policies" as a symptom, associated with several types of discourse: the master's, the capitalism's, and the universities'. All of them imply the actual presence of the unconscious in the social links established by educational policies nowadays.<hr/>Cet article s'insère dans le champ d'analyses de politiques publiques en se tournant à l'étude du langage et des discours, comme terrains propres de la propagation des politiques, en reflétant l'importance de comprendre de plus en plus la relation de la subjectivité avec le langage. Le choix d'utiliser un outil psychanalytique s'est justifié dans la mesure où celui-ci nous a rendus possible d'interroger les effets du langage dans la constitution subjective. Pour cela, nous cherchons à interroger le discours sur "l'échec de la politique scolaire" comme un symptôme associé aux discours du maître, du capitalisme et de l'université, en impliquant la présence réelle de l'inconscient dans les rapports sociaux institués par le biais du champ des politiques scolaires dans la contemporanéité. <![CDATA[<b>Sobre a inadequação da metodologia de cálculo das notas do Sisu</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A adoção da Teoria de Resposta ao Item (TRI) no cálculo das notas do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) tem sido apontada como o fator principal de dúvidas, questionamentos e até protestos pela parte da população afetada por esse processo. Embora a introdução, no contexto brasileiro, de um método mais moderno de avaliação educacional marque um necessário avanço metodológico, a utilização corrente da TRI na seleção para o ensino superior é fundamental e conceitualmente equivocada. Isso ocorre porque as habilidades estimadas pela TRI, definidas em escalas específicas, são diretamente combinadas à nota da redação, que é obtida em escala diferente. Dessa forma, o método utilizado pelo Sistema de Seleção Unificada (Sisu/MEC) gera distorções determinantes no processo de seleção. Esses desvios fazem com que até 76% dos candidatos que seriam aprovados, caso não houvesse essa mistura equivocada de notas, não mais o fossem.<hr/>The adoption of the IRT (item response theory) in the National High School Exam (Enem) has generated doubt and complaints from the student population. Even though this type of measurement marks a necessary and salutary step towards a more modern educational assessment culture, the use of the IRT in university entrance examinations is fundamentally flawed. This is a direct consequence of the fact that the IRT grades are combined with essay marks which are obtained through a completely different measurement scale. As such, the current method of combining these incompatible numerical grades generates a significant distortion in the final ranking of approved students. Up to 76% of students that would have been approved if the standard methodology were used fail to do so and have to try again in the following year.<hr/>L'adoption de la Théorie de Réponse à l'Item (TRI) dans le calcul des notes de l'Examen National de l'Enseignement sécondaire (Enem) a été indiquée comme le facteur principal de doutes, questionnements et jusqu'à des protestations de la partie de la population touchée par cette procédure. Bien que l'introduction, dans le contexte brésilien, d'une méthode plus moderne d'évaluation scolaire marque une nécessité de l'avance méthodologique, l'utilisation courante de TRI pour l'accès à l'enseignement supérieur est fondamentale et conceptuellement confondue. Cela se produit parce que les habilités demandées par la TRI sont définies dans des échelles spécifiques, directement attachées à la note de la rédaction, celle qui est obtenue dans une échelle différente. De cette forme, la méthode utilisée par le Système de Séléction Unifiée (Sisu/MEC) produit des déformations déterminantes dans le processus. Ces détours font que jusqu'à 76% des candidats qui seraient approuvé, au cas où il n'y aurait pas ce mélange confondu de notes, ne seront plus. <![CDATA[<b>Maurício Tragtenberg</b>: <b>10 anos de encantamento</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302014000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A adoção da Teoria de Resposta ao Item (TRI) no cálculo das notas do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) tem sido apontada como o fator principal de dúvidas, questionamentos e até protestos pela parte da população afetada por esse processo. Embora a introdução, no contexto brasileiro, de um método mais moderno de avaliação educacional marque um necessário avanço metodológico, a utilização corrente da TRI na seleção para o ensino superior é fundamental e conceitualmente equivocada. Isso ocorre porque as habilidades estimadas pela TRI, definidas em escalas específicas, são diretamente combinadas à nota da redação, que é obtida em escala diferente. Dessa forma, o método utilizado pelo Sistema de Seleção Unificada (Sisu/MEC) gera distorções determinantes no processo de seleção. Esses desvios fazem com que até 76% dos candidatos que seriam aprovados, caso não houvesse essa mistura equivocada de notas, não mais o fossem.<hr/>The adoption of the IRT (item response theory) in the National High School Exam (Enem) has generated doubt and complaints from the student population. Even though this type of measurement marks a necessary and salutary step towards a more modern educational assessment culture, the use of the IRT in university entrance examinations is fundamentally flawed. This is a direct consequence of the fact that the IRT grades are combined with essay marks which are obtained through a completely different measurement scale. As such, the current method of combining these incompatible numerical grades generates a significant distortion in the final ranking of approved students. Up to 76% of students that would have been approved if the standard methodology were used fail to do so and have to try again in the following year.<hr/>L'adoption de la Théorie de Réponse à l'Item (TRI) dans le calcul des notes de l'Examen National de l'Enseignement sécondaire (Enem) a été indiquée comme le facteur principal de doutes, questionnements et jusqu'à des protestations de la partie de la population touchée par cette procédure. Bien que l'introduction, dans le contexte brésilien, d'une méthode plus moderne d'évaluation scolaire marque une nécessité de l'avance méthodologique, l'utilisation courante de TRI pour l'accès à l'enseignement supérieur est fondamentale et conceptuellement confondue. Cela se produit parce que les habilités demandées par la TRI sont définies dans des échelles spécifiques, directement attachées à la note de la rédaction, celle qui est obtenue dans une échelle différente. De cette forme, la méthode utilisée par le Système de Séléction Unifiée (Sisu/MEC) produit des déformations déterminantes dans le processus. Ces détours font que jusqu'à 76% des candidats qui seraient approuvé, au cas où il n'y aurait pas ce mélange confondu de notes, ne seront plus.