Scielo RSS <![CDATA[Educação & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-733020030002&lang=en vol. 24 num. 83 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Philosophy and music in the "bildung" of Adorno</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio se propõe a rastrear, no transcurso de sua vida e de seus escritos, a seguinte asserção de Adorno: "Estudei filosofia e música. Em vez de me decidir por uma, sempre tive a impressão de que perseguia a mesma coisa em ambas", e mostrar como a relação contínua e dialética entre música e filosofia foi fecunda em sua formação educacional e científica, bem como na constituição de seu original pensamento filosófico.<hr/>This paper goes into the biography and writings of Theodor Adorno to detect the relevance of his statement: "I studied philosophy and music. Instead of deciding for one or the other, I always had the impression that I pursued the same thing in both". It thereby attempts to show how the ongoing dialectical relationship between music and philosophy was fruitful for both his scientific and educational upbringing, and the constitution of his original philosophical thought. <![CDATA[<B>The negative moral philosophy of Theodor W. Adorno</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O problema da universalização na filosofia moral não foi de forma alguma tematizado por Adorno. Contudo, há elementos nas suas obras que nos possibilitam refletir sobre esse tema. Tendo por base os escritos de Adorno, e esta é minha tese, pode-se estudar como a ambivalência das diretrizes normativas é integrada numa teoria crítica da moral sem que se renuncie a uma pretensão de validade crítico-normativa.<hr/>Although Adorno did not approach the issue of universalization in moral philosophy, some elements in his complete works allow us to think about it. My thesis is that, from his writings, we can study how the ambivalence of the normative rules can be integrated into a critical theory without losing their pretension to a critical-normative validity. <![CDATA[<B>Taboos against teachers today</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto tem como objetivo argumentar que as atuais representações aversivas dos alunos com relação aos seus mestres, os chamados tabus, são decorrentes da violência simbólica que o professor exerce sobre o aluno, com ênfase na universidade. E se a atitude violenta causa inicialmente uma sensação de mal-estar, logo é identificada como algo "inerente" ao processo de ensino-aprendizagem. Tal violência torna-se valorizada tanto pelos professores quanto pelos alunos que se identificam com o professor na figura do agressor, sendo que tais alunos procuram encontrar oportunidades para poder se desforrar do ressentimento que foi engendrado nas relações cotidianas com seus mestres.<hr/>This paper intends to argue that the current averse representations students have of their teachers, the so called taboos, follow from the symbolic violence teachers exert on them, mainly in the university. If this violent attitude initially causes a sensation of discomfort, it is soon identified as something "inherent" to the teaching and learning process. Therefore, it is often highly prized by teachers and by the students who identify themselves with the professor as an aggressor, while these students look for opportunities to let go of the resentment generated by their daily relationships to their masters. <![CDATA[<B>Ethical impasses in education today</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo trata da consciência filosófica expressa nas formulações de T. W. Adorno quanto ao desvanecimento da ética como possibilidade inerente ao ato educativo. Tendo em vista compreender o significado do termo "doutrina da vida reta" que, nas palavras de Adorno, teria caído em esquecimento na atualidade, o presente texto revisita o pensamento ético de Aristóteles, procurando elucidar o seu sentido imanente à educação. Por fim, extrairemos desse percurso algumas preocupações referentes ao problema da educação contemporânea sob a ótica das formulações de Adorno.<hr/>This paper deals with the philosophical conscience in the thinking of T. W. Adorno as for the fading of ethics as an inherent possibility for education. In attempt to understand the meaning of the "doctrine of the mean", which, according to Adorno, would have currently been forgotten, this article revisits the ethical thinking of Aristotle, trying clarify its immanent meaning to education. Finally, some issues about contemporary education matters are discussed under the perspective of the thoughts of Adorno. <![CDATA[<b> Schematism and semi-erudition</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo mostrar a relação entre a concepção, de Adorno, da "Teoria da semiformação" e sua sugestão (juntamente com Horkheimer), na Dialética do esclarecimento, de que a indústria cultural usurpa dos indivíduos a capacidade de "esquematizar", isto é - de acordo com o ponto de vista kantiano na Crítica da razão pura -, referir sua percepção sensível a conceitos fundamentais. Já que no capítulo da Dialética do esclarecimento sobre a indústria cultural os autores não desenvolvem essa idéia, tento encontrar um desenvolvimento dela na parte intitulada "Elementos do anti-semitismo", particularmente na seção sobre a "falsa projeção". É possível mostrar, então, que a mesma concepção de semiformação, que na Dialética do esclarecimento liga a teoria sobre o anti-semitismo com a crítica à indústria cultural, poder ser considerada um conceito aplicado às questões educacionais.<hr/>This paper aims at showing the relationship between "Theory of semi-erudition" by Adorno and his (and Horkheimer's) suggestion found in the Dialectic of enlightenment, that the culture industry removes the individual capacity to "schematize", that is - according to Kant's point of view in the Critique of pure reason - to refer their sensible perception to fundamental concepts. Since in the Dialectic of enlightenment, in the chapter on the culture industry, the authors do not develop this idea, I try to find a development of it in the part entitled "Elements of anti-Semitism", particularly in the section on the "false projection". It is then possible to show that the same conception of "semi-erudition", which, in the Dialectic of enlightenment, links the theory on anti-Semitism to the critique to the culture industry, may be considered as a concept applied to educational issues. <![CDATA[<B>Adorno, semi-formation and education</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Semiformação (Halbbildung) é a determinação social da formação na sociedade contemporânea capitalista. Na perspectiva de Adorno, a sociedade deve ser apreendida em seu processo de reprodução material como reificação, mediação socialmente invertida. Cabe à teoria ir além do momento subjetivo da coisificação, ao decifrar as determinações objetivas da subjetividade. Não basta só revelar o sujeito por trás da reificação: ele é também socialmente determinado na adequação ao vigente, como sujeito que se sujeita e não experiencia as contradições sociais da produção efetiva da sociedade, ocultas ideologicamente na ordem social imposta pela indústria cultural. A educação não é idealista, para a emancipação, mas dialeticamente baseada na crítica à semiformação real e se orienta por possibilidades presentes, embora não concretizadas, na experiência das contradições da formação social efetiva.<hr/>Semi-formation (Halbbildung) is the social determination of formation in the contemporary capitalist society. In Adorno's views, society, in its reproduction process, is to be apprehended as reificated, as a socially inverted mediation. Theory has to go beyond the subjective moment of reification, and unravel the objective determinations of subjectivity. Showing the subject behind reification does not suffice since it is also socially determined in accordance with the existing society, as a subject that subjects itself and does not experience the contradictions of the effective production of society, ideologically concealed in the social order imposed by the culture industry. Education is not idealistically aimed at emancipation, but dialectically based on the critique of real semi-formation, and oriented by possibilities that are present, although not effective, in the experience of the contradictions of the effective social production. <![CDATA[<b>Adorno and the musical education through radio broadcasts</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é uma exposição do estudo analítico de um programa semanal da National Broadcasting Company (NBC), The Music Appreciation Hour, destinado a crianças e jovens escolares, realizado por Theodor W. Adorno durante sua participação no Princeton Radio Research Project (1938-1941). Tem duas partes: na primeira, Adorno analisou a pedagogia musical do programa; na segunda, apontou para as implicações culturais desse programa, que, embora não comercial e sustentado pela própria nbc, tinha todas as marcas da indústria do entretenimento comercial.<hr/>This paper is an exposition of the analytical study of The Music Appreciation Hour, a weekly classical music program of the National Broadcasting Company directed to children and young students, that Theodor W. Adorno carried out during his participation in the Princeton Radio Research Project (1938-1941). This study comprises two parts: in the first one, Adorno analyzed the musical pedagogy of the program, while in the second one, he pointed out the cultural implications of the program that, despite its non commercial character and nbc support, carried all the marks of the entertainment industry. <![CDATA[<B>Adorno, art and education</B>: <B>art business as negation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O eixo temático desta investigação trata de compreender que a obra de arte corporifica na sua forma interna uma autonomia relativa com relação à realidade empírica sobre a qual se torna reflexão crítica. Ao se caracterizar como mediação com a realidade social que a produziu, a arte é por isso mesmo a sua negação. É esse princípio de negação determinada, em que se condensam na obra de arte as antinomias e os antagonismos como antíteses da sociedade enquanto problema de sua forma interna, o elemento ao qual Theodor W. Adorno atribui dimensão epistemológica. Nessa categoria do conhecimento assim concebida, pela perspectiva estética, a razão instrumental como práxis brutal da sobrevivência é concretamente questionada na sua forma restritiva de conhecimento.<hr/>The main investigation in this paper aims at understanding that a work of art in its internal form gets a relative autonomy from the empiric reality of which it becomes a critical reflection. As mediation to the social and historical reality that produced it, art is characterized as a negation of this same reality. This principle of determined negation as an antithesis of society is condensed in a work of art as the problem of its internal form, an element to which Theodor W. Adorno conferred an epistemological dimension. In this category of knowledge, considered through the aesthetics perspective, the instrumental reason as a brutal praxis of surviving is concretely questioned in its restrictive form of knowledge. <![CDATA[<b>Academic elites and the schooling of their children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é o resultado de uma pesquisa do SOCED/PUC-RIO sobre as relações das elites acadêmicas com a escolarização dos filhos que cursam o ensino fundamental. Foi desenvolvida com base em um survey com 110 professores de uma tradicional universidade privada do Brasil. Fundamentada nas referências de Pierre Bourdieu e situando a população estudada no contexto da população brasileira (Pesquisa de Padrões de Vida/IBGE-1998) e no contexto dos professores universitários no Brasil (dados do INEP/MEC), a pesquisa oferece interessantes resultados para a discussão das estratégias educativas dessas elites. Um importante subproduto da pesquisa está nas questões levantadas sobre o fundamento empírico do conceito de capital cultural.<hr/>This paper is the result of a research organized by SOCED/PUC-RIO on the relationship between the academic elites and the schooling of their primary school children. It is based on a survey of 110 teachers working in a traditional Brazilian private university. Grounded on Pierre Bourdieu's references and localizing the surveyed population in the context of the Brazilian population, (Pesquisa de Padrões de Vida [standards of living survey]/IBGE-1998) and of the Brazilian university teachers (data from INEP/MEC), this research offers interesting results to discuss the educational strategies of these elites. An important byproduct of this research is the questions raised about the empirical fundament of the cultural capital. <![CDATA[<B>Educational policies in the State of São Paulo</B>: <B>controversies around the concepts of decentralization and autonomy 1983-1999</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto avalia as diretrizes da política educacional da Secretaria de Estado da Educação que outorgaram autonomia pedagógica, administrativa e financeira à rede de escolas. Para análise do discurso oficial foram considerados os principais documentos que justificam as opções políticas na formulação da agenda da Secretaria e que explicitaram suas metas para o período de 1983/1999, bem como as medidas legais que regulamentaram o processo de concessão de autonomia e descentralização à rede de ensino.<hr/>Among the educational policies from the Department of Education of the State of São Paulo, this paper assesses the guidelines that gave pedagogical, administrative and financial autonomy to the network of schools. The official discourse is analyzed on the base of both the main documents that justified the political options to formulate the agenda of the Department and clarified its goals, between 1983 and 1999, and the legal measures taken to regulate the process that granted autonomy and decentralization to that schooling network. <![CDATA[<b>Sociology of education in France</b>: <b>a productive course</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta uma síntese de certos trabalhos da sociologia da educação na França. Ele focaliza as abordagens características das orientações e dos conteúdos de estudos sociológicos marcados pelos desafios e metas sociopolíticos que afetam o funcionamento da escola e têm moldado sua construção há quase um século. As principais pesquisas nesse campo sempre tentaram explicar, por um lado, as relações entre a escola e a sociedade francesa e, por outro, as modalidades de organização do sistema educacional e as interações que se estabelecem entre seus diferentes atores.<hr/>This article presents a synthesis of works of the sociology of education, in France. It focuses on the approaches that characterize the orientations and contents of sociological studies marked by the socio-political stakes that affect the functioning of School and have molded its construction for nearly one century. The main researches in this field always tried to explain, on the one hand, the relationships between School and the French society and, on the other, the conditions of organization of the educational system and the interactions that take place among its various actors. <![CDATA[<b>The political pedagocical project and the construction of school autonomy and democracy in the social representations of the school councilors</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho aqui exposto se propõe a apreender como um objeto de política, a elaboração do projeto político-pedagógico, ganha materialidade no locus onde é implantado: a escola. Para tal, foi utilizada a teoria das representações sociais proposta por Moscovici e seus seguidores, a partir do entendimento de que as diretrizes da política educacional ganham corpo pelos que a executam. A pesquisa empírica realizou-se na Rede Municipal de Ensino do Cabo de Santo Agostinho, Região Metropolitana do Recife, coletando-se as informações com os membros dos Conselhos Escolares. A partir das representações sociais dos conselheiros, buscou-se verificar como o projeto político-pedagógico é entendido, sua relação com a construção da autonomia da escola, além do seu papel na instituição de relações democráticas no cotidiano escolar.<hr/>This paper aims at seizing as a political object, the elaboration of the political-pedagogical project, which acquires substance in the locus where it is implemented: school. For this, it turns to the theory of social representations proposed by Moscovici and his followers, who understand that the guidelines of the educational politics are given shape by those who put it into practice. The empirical research was made in the Rede Municipal do Cabo de Santo Agostinho, in the greater Recife, Pernambuco, by collecting information from the members of the School Councils. The social representations of these councilors allowed us to find how the political pedagogical project is understood, as well as its relationship to school autonomy and its function in the democratic relation in the school daily reality. <![CDATA[<b>Tacit knowledge and school knowledge in teachers' education (why Donald Schön didn't understand Luria)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do texto é mostrar que os estudos de Donald Schön no campo da formação profissional em geral e da formação de professores em particular pautam-se numa epistemologia que desvaloriza o conhecimento científico/teórico/acadêmico e numa pedagogia que desvaloriza o saber escolar. Nesta direção é feita uma análise crítica das idéias de Schön acerca do conhecimento tácito e do conhecimento escolar. Essa análise crítica das idéias de Schön é inserida no contexto de uma crítica aos pressupostos epistemológicos hegemônicos atualmente no campo dos estudos sobre formação de professores.<hr/>This paper defends that Donald Schön's works on professional education in general and more particularly on teachers' education are based both on an epistemology that devalues scientific knowledge and on a pedagogy that devalues school knowledge. A critical analysis of Schön's concepts of tacit knowledge (or reflection-in-action) and school knowledge is presented. This critical analysis is inserted in the context of a criticism of the currently hegemonic epistemological ideas in the field of studies on teachers' education. <![CDATA[<b>Traditions and contradictions in the Brazilian postgraduate studies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo discute o modelo brasileiro de pós-graduação. Dentre vários aspectos são enfocados o caráter dependente dos cursos de mestrado no tocante à produção científica e a forte influência do modelo norte-americano de pós-graduação na estruturação do modelo brasileiro. É tratada também a problemática da incompatibilidade dos títulos pós-graduados conseguidos no Brasil e em instituições estrangeiras, assim como a questão do rigor dos mestrados acadêmicos brasileiros cujas exigências são compatíveis com doutorados de outros países.<hr/>The present essay discusses the Brazilian model of Masters Degree. Among several aspects, it focuses both on its dependence on scientific production and on the strong influence of the North American model on the structure of the Brazilian one. It then approaches the problem of incompatibility between the postgraduate degrees obtained in Brazil and in foreign institutions, and the issue of the rigidity of the Brazilian academic masters whose requirements are compatible with those of Doctor Degrees of some countries. <![CDATA[<b>Knowing one's own talents</b>: <b>public school youngsters in the research institutions of </b><b>Rio de Janeiro</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Intervenções educativas com a juventude merecem ser sempre analisadas e é isto a que nos propomos neste artigo. Trazemos uma reflexão que inicia por uma demarcação fundamental sobre como entendemos o jovem. Seguimos pela apresentação de um projeto específico - Jovens Talentos -, iniciação à ciência dirigida à parcela de estudantes da escola pública no estado do Rio de Janeiro, para que realizem atividades científicas, sob orientação de um pesquisador, freqüentando um determinado laboratório. Procuramos analisar como os que passam por essa experiência indicam compreendê-la. Essa iniciativa foi percebida como fundamental em questões relativas à independência e à autonomia do estudante, mostrando a relevância de ações educativas dirigidas a jovens.<hr/>Educational interventions related to youth always deserve being analyzed. This paper thus brings forward a reflection that begins with a fundamental delimitation of how we understand youngsters. It then presents a specific project - Jovens Talentos (Young Talents) - that initiates the students of public schools in the State of Rio de Janeiro to science. They perform scientific activities under the direction of a researcher and use a laboratory. We tried to analyze how the students that underwent this experience understand it. This initiative is held as fundamental in some issues related to the independence and autonomy of the student, which shows the importance of educational actions directed to youngsters. <![CDATA[<b>Education, prevention and drugs</b>: <b>results and unfolding of the evaluation of an educational game</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os resultados da avaliação do "Jogo da Onda", um jogo sobre a prevenção contra HIV/AIDS e uso de drogas, desenvolvido pela Fundação Oswaldo Cruz. Informado por uma abordagem qualitativa (grupo focal, observação direta do uso do jogo e questionário), o estudo analisa a opinião de 62 estudantes e 17 educadores da rede pública de ensino (Rio de Janeiro/Brasil) sobre o uso do jogo e as temáticas tratadas no material. Para os estudantes e educadores o jogo gera informação, estimula a reflexão e o diálogo acerca de situações do cotidiano relacionadas ao uso de drogas. A visão dos jovens acerca dos temas do jogo aponta para a relevância da percepção do usuário na avaliação do alcance das mensagens veiculadas em recursos de educação em saúde. Os resultados do estudo motivaram o desenvolvimento e a avaliação de novos conteúdos, principalmente sobre saúde reprodutiva e relações de gênero, que irão integrar as edições futuras do "Jogo da Onda". Os novos conteúdos privilegiam as interfaces entre os desafios enfrentados pela juventude na atualidade: epidemia de HIV/AIDS, DST, consumo de drogas lícitas e ilícitas, iniciação sexual, gravidez não-planejada, entre outros.<hr/>This paper presents the results of the evaluation of the "Jogo da Onda", which deals with drug abuse and hiv/aids prevention, and was developed by the Fundação Oswaldo Cruz. Based on a qualitative approach (focus group, direct observation of game sets and questionnaires), the text analyzes the opinion of 62 students and 17 teachers of public schools (Rio de Janeiro/Brazil) on the game and its topics. According to those students and teachers, it provides information, stimulates thinking and fosters the discussion on daily situations related to drug use. The students' view on the topics approached by the game suggests the users' perception relevance in evaluating the reach of messages transmitted by educational resources. Based on the results of the study, new contents, especially on reproductive health and gender relationships, were developed and evaluated. They will be incorporated in the forthcoming editions of the "Jogo da Onda". These new contents emphasize the interface between the different challenges faced by youth nowadays such as AIDS, STD, illicit and licit drug use, sexual initiation, and unplanned pregnancy, among others. <![CDATA[<b>Lessons on screenplay writing, by JLG</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se ao roteiro escrito cabe o mérito de ter permitido o apogeu do cinema clássico hollywoodiano e os grandes momentos de diálogo do cinema francês, a tradição de escrever previamente o que se vai filmar é, em contrapartida, responsável pela hegemonia de narrativas fechadas, de tipo aristotélico, baseadas na identificação psicológica, narrativas que já trazem em si a solução dos problemas apresentados e que, por isso mesmo, inibem uma relação didática do espectador com o filme. A partir da análise de um roteiro construído com imagens e sons, Roteiro do filme "Paixão" (Godard, 1982), avaliamos aqui as contribuições de uma escrita dessa natureza para uma participação ativa do espectador no texto fílmico. Avaliamos também os resultados de uma oficina de roteiro inspirada na pedagogia godardiana.<hr/>If written screenplay allowed the apogee of the classic Hollywood cinema and the great moments of dialogue of the French cinema, the tradition to write previously what will be filmed also gave rise to closed narratives based on psychological identification, in the Aristotelian model. These narratives already carry the solution of their own problems, thus inhibiting any didactic relation between the spectators and the movie. Analyzing Screenplay from the film Passion (Godard, 1981), constructed with images and sound, we assess the contributions of this type of writing to an active participation of the spectators in the film text. We also evaluate the results of a screenwriting workshop inspired in the Godardian pedagogy. <![CDATA[<b>Desafios do conhecimento</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se ao roteiro escrito cabe o mérito de ter permitido o apogeu do cinema clássico hollywoodiano e os grandes momentos de diálogo do cinema francês, a tradição de escrever previamente o que se vai filmar é, em contrapartida, responsável pela hegemonia de narrativas fechadas, de tipo aristotélico, baseadas na identificação psicológica, narrativas que já trazem em si a solução dos problemas apresentados e que, por isso mesmo, inibem uma relação didática do espectador com o filme. A partir da análise de um roteiro construído com imagens e sons, Roteiro do filme "Paixão" (Godard, 1982), avaliamos aqui as contribuições de uma escrita dessa natureza para uma participação ativa do espectador no texto fílmico. Avaliamos também os resultados de uma oficina de roteiro inspirada na pedagogia godardiana.<hr/>If written screenplay allowed the apogee of the classic Hollywood cinema and the great moments of dialogue of the French cinema, the tradition to write previously what will be filmed also gave rise to closed narratives based on psychological identification, in the Aristotelian model. These narratives already carry the solution of their own problems, thus inhibiting any didactic relation between the spectators and the movie. Analyzing Screenplay from the film Passion (Godard, 1981), constructed with images and sound, we assess the contributions of this type of writing to an active participation of the spectators in the film text. We also evaluate the results of a screenwriting workshop inspired in the Godardian pedagogy.