Scielo RSS <![CDATA[Educação & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-733020120001&lang=en vol. 33 num. 118 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Sociology</b>: <b>science and job</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A autora analisa aqui os principais aspectos da evolução do ofício de sociólogo. Para tanto, parte da sua experiência em sociologia nas fronteiras da educação e do trabalho e da revisão de um vasto corpus de arquivos oriundos de diversas fontes. Reconstitui, assim, a história da sociologia do trabalho na França dos anos de 1950 aos anos de 1990, graças a um esquema de análise que também poderia ser transposto para a sociologia da educação. Recoloca essa história no seu contexto social e intelectual, retraça as ações dos pesquisadores para definir teorias, torná-las reconhecidas, e assim informar normas de cientificidade às gerações seguintes. Examina algumas indagações sobre o ofício de sociólogo: como conjugar autonomia de pensamento e engajamento na sociedade no seu momento histórico? A figura do sociólogo intelectual dos anos de 1950-1960 estaria sendo substituída pelo papel de consultor (expert)?<hr/>The author analyses the main aspects of the evolution of the sociologist profession. She does it on the ground of her experience in a sociology located between education and work and on the inventory of a very important corpus of archives from different sources. She rebuilds the history of the sociology of work in France from the 1950s to the 1990s with an analytic schema that could also be used by the sociology of education. She puts that history in its social and intellectual context. She recalls the scientists' actions to define theories, get them recognised and impose scientificity norms for the new generations. She also looks into a set of questions about the sociologist profession: how can one combine autonomy of thought and involvement in their own society? Will the expert image take over of intellectual, specific of the 1950-1960s?<hr/>L'auteure analyse ici les aspects majeurs de l'évolution du métier de sociologue. Elle le fait à partir de son expérience en sociologie aux frontières de l'éducation et du travail et du dépouillement d'un vaste corpus d'archives de sources différentes. Elle reconstitue ainsi l'histoire de la sociologie du travail en France des années 1950 aux années 1990 à l'aide d'un schéma d'analyse qui pourrait également être transposé à la sociologie de l'éducation. Elle replace cete histoire dans son contexte social et intellectuel, retrace les actions des chercheurs pour définir des théories, les faire reconnaître, et faire admetre des normes de scientificité à destination des générations suivantes. Elle examine ainsi un ensemble de questions sur le métier de sociologue : comment conjuguer autonomie de la pensée et engagement dans la société de son temps? La figure du sociologue intellectuel des années 1950-1960 est-elle en train de laisser sa place à celle de l'expert? <![CDATA[<b>Thinking working-class culture to deconstruct knowledge ranking</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Como dar conta da depreciação dos saberes operários num contexto de forte valorização das formações por aprendizagem em empresas? A implementação de uma sociologia das relações permite não apenas esclarecer os mecanismos que organizam a depreciação da qualificação operária - e feminina -, mas ainda mostra que a análise não pode ignorar a questão da cultura operária, à qual a sociologia francesa raramente atribui o devido lugar.<hr/>How to account for working-class knowledge disqualification in a context of strong valorization of training by apprenticeship in companies? Implementing a sociology of relations allows not only to enlighten the mechanisms that organize the denial of working-class and women's qualification, but also to highlight that the analysis cannot disregard the issue of workingclass culture, too ofen underestimated by the French sociology.<hr/>Comment rendre compte de la dépréciation des savoirs ouvriers dans un contexte de forte valorisation des formations par apprentissage en entreprise ? La mise en œuvre d'une sociologie des relations permet non seulement d'éclairer les mécanismes qui organisent le déni de la qualification ouvrière-et féminine- mais aussi de montrer que l'analyse ne peut évacuer la question de la culture ouvrière trop souvent minorée par la sociologie française. <![CDATA[<b>The market of fashion design schools</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em cem anos, o número de franceses trabalhando na moda diminuiu em 93%, o que acarretou uma modificação da estrutura da mão de obra empregada nesse setor. Perante a internacionalização crescente da economia, os países ocidentais tendem a dar as costas às atividades de produção para se concentrar nos ofícios com alto valor agregado. Entre eles, as atividades relacionadas à criação, realizadas pelos estilistas, estão em forte crescimento. Longe de estar à margem deste movimento, a escola acompanhou o deslocamento em direção a níveis mais elevados de escolaridade observados nos empregos propostos. A partir dos anos de 1970, cursos especializados na criação de moda começaram a ser criados. Inicialmente confiada à iniciativa pública, a oferta de formação foi crescendo, impulsionada por escolas privadas sem vínculos com o Estado. Um mercado da certificação escolar se configurou, no qual essas escolas tentam mostrar, em salões do estudante, uma relação estreita entre formação e emprego.<hr/>In a century, the number of French working in fashion has dropped 93%, changing the structure of the employed labor. Faced with the increased internationalization of the economy, Western countries have let go off certain activities to concentrate on high value types of jobs. Among them, activities linked to creation, represented by fashion stylists, have developed. Far from being marginalized from that movement, schools have been keys to stimulate this trend on the employment market. Starting in the 1970s, specialized jobs in fashion creation have been offered by the public school system, first, but private schools have soon taken over and offered training and education. A market of scholar certifications is building up with these schools promoting, in fashion shows specifically designed for students, a tight relationship between education and employment.<hr/>En un siècle, la population française travaillant dans la mode a chuté de 93% entrainant une modification de la structure de la main-d'œuvre employée. Face à l'internationalisation croissante de l'économie, les pays occidentaux délaissent les activités de production pour se concentrer sur des métiers à forte valeur ajoutée. Parmi eux, les activités liées à la création, incarnées par les stylistes, connaissent une croissance importante. Loin d'être restée en marge de ce mouvement, l'école a été tenue d'accompagner le déplacement vers le haut des emplois proposés. A partir des années 1970, des cursus spécialisés dans la création de mode ont été instaurés. Relevant de l'initiative publique, l'offre de formation s'est ensuite accrue sous l'impulsion d'écoles privées sans lien avec l'Etat. Un marché de la certification scolaire se dessine où ces écoles metent en scène, dans des salons destinés aux étudiants, une relation étroite entre formation et emploi. <![CDATA[<b>The borders between two spheres of social activities</b>: <b>education and work</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Como construir análises de determinadas dimensões da realidade social que são tratadas, geralmente, de maneira separada, ora pela sociologia da educação, ora pela sociologia do trabalho? Para responder a esta questão a obra de Lucie Tanguy é examinada. Ao propor a análise crítica sobre um campo de conhecimento que é objeto de debate e de discursos programáticos, é possível relevar as tensões nas quais a educação profissional é objeto. De forma geral, a educação profissional, seja aquela destinada à formação de operários, seja aquela destinada à formação de técnicos, é desconhecida dos sociólogos que estudam a educação escolar. A análise permite romper com certos mitos sobre a formação profissional, entre os quais aqueles que representam a educação como instrumento de reprodução social.<hr/>How can we draw up analysis of certain social reality dimensions which are generally treated, separately, either by the sociology of education and by the labor sociology? To answer this question, the work by Lucie Tanguy is examined. By proposing a critical analysis of a field of knowledge which is the object of debates and action plan speeches it is possible to overlook the tensions in which the professional education is the object. In general, professional education, either the one targeted to the formation of blue collar workers or the one targeted to the formation of technicians, is not known by the sociologists who study school education. The analysis allows us to break down certain myths about professional formation, among them the ones that refer to education as an instrument of social reproduction.<hr/>Comment construire les analyses de certaines dimensions de la réalité sociale qui sont traitées, généralement, de manière séparée, soit par la sociologie de l'éducation, soit par la sociologie du travail? Pour répondre à cete question l'oeuvre de Lucie Tanguy est examinée. La proposition d'une analyse critique sur un champ de connaissance, qui est l'objet de débats et de discours programmatiques, permet de relever les tensions liées à l'éducation professionnelle. Souvent, l'éducation professionnelle, aussi bien celle destinée à la formation d'ouvriers, que celle destinée à la formation de techniciens, est méconnue par les sociologues qui étudient l'éducation scolaire. L'analyse permet de briser certains mythes sur la formation professionnelle, dont ceux qui représentent l'éducation comme instrument de reproduction sociale. <![CDATA[<b>Professional education and modernization in Brazil (1930-1960)</b>: <b>an analysis based on the theoretical and methodological considerations of Lucie Tanguy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O termo modernização é constantemente empregado para caracterizar e justificar um conjunto de mudanças que podem ocorrer na sociedade, envolvendo diferentes grupos políticos e sociais. Foi a partir dessa perspectiva, destacada por Lucie Tanguy (2002), que desenvolvemos a pesquisa, centrada na identificação dos projetos de modernização em curso para a sociedade brasileira, expressos na organização do ensino técnico industrial entre 1930 e 1960. Três questões são apontadas por Tanguy ao analisar o projeto de modernização na França do século XX e sua relação com a Formação: "Quem promove tais mudanças? O que se promove? Como se promove?". Com base nessas questões, analisamos o contexto brasileiro, a partir da organização do ensino técnico industrial, tomando como referência a Escola Técnica de Curitiba, numa abordagem sócio-histórica, a partir das categorias analíticas formação e relações sociais de gênero.<hr/>The term modernization is constantly adopted to characterize and justify a set of changes that can occur in the society involving different social groups. This study was conducted from this standpoint, emphasized by Lucie Tanguy (2002), and centred on the identification of ongoing modernization projects for Brazilian society expressed in the organization of industrial technical education between 1930 and 1960. Three aspects are discussed by Tanguy based on analysis of the modernization project of 20th century in France and its relation to Education: "Who promotes these changes? What is promoted? How is it promoted?" These issues serve as a basis for analysing the Brazilian context, considering the Escola Técnica de Curitiba (Training School of Curitiba), in Brazil, as reference, in a social and historical approach, including the category Training (Tanguy) added to the category of gender relations.<hr/>Le terme de modernisation est constamment employé pour caractériser et justifier un ensemble de changements susceptibles de se produire dans la société impliquant différents groupes sociaux. Ainsi, c'est à partir de cete approche, mise en exergue par Lucie Tanguy (2002), que nous développons nos travaux de recherches basés sur l'identification des projets de modernisation en cours dans la société brésilienne, mis en place au sein de l'organisation d'enseignement technique industriel entre 1930 e 1960. Tanguy soulève trois questions en analysant le projet de modernisation en France au XXème siècle ainsi que son lien avec la Formation : "Qui promeut de tels changements? Que promeut-on? et Comment?". Nous analysons ainsi le contexte brésilien, dans une approche socio-historique, en nous appuyant sur le modèle de l'Ecole Technique de Curitiba, basé sur des catégories d'analyse: Formation et Rapports sociaux de genre. <![CDATA[<b>Outline of a social history of first generation of labor sociologists and brazilian employees</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo anuncia as questões que guiam a pesquisa em desenvolvimento e que podem ser assim resumidas: as relações individuais dos primeiros sociólogos do trabalho com os grupos hegemônicos dentro da sociologia universitária; sua integração nos outros institutos ou departamentos aos quais a sociologia oferecia seus quadros; a incidência de sanções políticas que tiveram o efeito de interromper ou de desviar suas carreiras; as probabilidades de exposição à circulação internacional das ideias, através dos deslocamentos pessoais ao exterior ou por seu pertencimento a redes internacionais; assim como também sua exposição diferencial à circulação das ideias entre as classes sociais, em particular com relação ao seu próprio objeto de estudo: a classe trabalhadora.<hr/>This paper announces the questions that guide the research in development that can be summarized as follows: the individual relationships of the first labor sociologists with the hegemonic groups inside university sociology; their integration into other institutes or departments where sociology offered its staff ; the existence of political sanctions that interrupted or deviated their carriers; the probabilities of their exposure to the international circulation of ideas, by means of personal trips abroad or their involvement into international networks; and also their different exposure to the circulation of ideas among and between social classes, particularly in relation to their own research object, the working-classes.<hr/>L'article annonce des questions qui guident la recherche en cours, telles que: les rapports individuels des premiers sociologues du travail avec les groupes hégémoniques à l'intérieur de la sociologie universitaire; leur intégration à d'autres instituts ou départements où la sociologie offre ses cadres; l'incidence de sanctions politiques qui ont eu pour effet d'interrompre ou de dévier leur carrière; les probabilités d'exposition à la circulation internationale des idées par le biais de voyages à l'extérieur, ou l'appartenance à des réseaux internationaux; et finalement leur exposition à la circulation des idées entre les classes sociales, en particulier par rapport à leur objet d' étude, la classe ouvrière. <![CDATA[<b>Reading notes of the Lucie Tanguy work</b>: <b>the research as social activity and the relationship between science and politics</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Destacar duas dimensões analíticas a partir da leitura do último livro de Lucie Tanguy, que nos estimula a refletir sobre nossa sociedade e a sociologia brasileira - da educação e do trabalho -, mesmo considerando as dessemelhanças e diferenças de nossas trajetórias históricas. Refiro-me à pesquisa como atividade social e às relações entre ciência e política. Recuperar as formas de poluição e domesticação da sociologia (Florestan Fernandes), especialmente do trabalho e da educação, é uma das tarefas que nos é imposta por meio da leitura do livro de Lucie Tanguy. Para nós, a história da sociologia permanece, ainda muito frequentemente, como uma história dos autores, temas e teorias gerais. Lucie Tanguy foi além, buscou compreender as fontes nos arquivos que informavam as relações de poder - econômicas e sociais - na constituição de uma disciplina e as trajetórias acadêmicas de seus pesquisadores. Ela "levantou o véu" da produção do conhecimento, procurando sua importância na relação entre educação (formação) e trabalho (produtividade).<hr/>Highlight two aspects which the reading of the last book by Lucie Tanguy encourages us to reflect on ourselves, our society and sociology in Brazil - the education and work - even considering the differences and dissimilarities of our historical trajectories. I refer to research as social activity and the relationship between science and politics. Recover the form of pollution and domestication of sociology (Florestan Fernandes), especially in work and education, is one of the tasks imposed on us by reading the book of Lucie Tanguy. For us, the history of sociology still remains too of en, as a story of the authors, themes and general theories. Lucie Tanguy went further, sought sources in the file that tells the relations of power - economic and social - in the constitution of a discipline and the academic trajectories of its researchers. She "lifed the veil" of knowledge production, looking for their importance in the relationship between education (training) and work (productivity).<hr/>Metre en exergue deux dimensions tirées de la lecture du dernier livre de Lucie Tanguy est une incitation à réfléchir sur nous-mêmes, notre société et la sociologie brésilienne - de l'éducation et du travail - même en considérant les dissemblances et les différences de nos trajectoires historiques. Je me réfère à la recherche comme activité sociale et aux relations entre science et politique. Récupérer les formes de pollution et de domestication de la sociologie (Florestan Fernandes), particulièrement du travail et de l'éducation, est une des tâches qui nous est imposée par la lecture du livre de Lucie Tanguy. Pour nous, l'histoire de la sociologie reste, encore très fréquemment, comme une histoire des auteurs, thèmes et théories générales. Lucie Tanguy est allée au-delà, elle a cherché à comprendre les sources dans les documents qui informaient des relations de pouvoir - économiques et sociales - dans la constitution d'une discipline et les trajectoires universitaires des chercheurs. Elle a "levé le voile" de la production des connaîssances, cherchant son importance dans la relation entre éducation (formation) et travail (productivité). <![CDATA[<b>The practice of child labor between beneficiary of "Bolsa-Escola Program" in Belo Horizonte</b>: <b>a study of the socio-demographic determinants</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho infantil atinge mais de cinco milhões de crianças e adolescentes no Brasil e é atribuído principalmente à pobreza. Este artigo tem por objetivo estudar as características das famílias com e sem registro de trabalho infantil inscritas no Programa Bolsa-Escola de Belo Horizonte e comparar os dois grupos para se detectar fatores possivelmente associados ao trabalho infantil. Foi realizado estudo transversal com 9.252 famílias participantes do programa, de 2003 a 2006, com enfoque nas características do domicílio, da mãe e da família. Entre as 9.252 famílias estudadas, 1.293 (13,9%) apresentaram registro de trabalho infantil. Observou-se relação positiva entre a ocorrência de trabalho infantil e o maior número de pessoas na casa, ausência do cônjuge no domicílio, baixa escolaridade da mãe e inserção trabalhista da mãe. Apesar da consolidação do programa, o trabalho infantil continua presente entre os bolsistas. Além da pobreza, outros fatores podem contribuir para o trabalho infantil.<hr/>Child labor aff ects more than five million of children and adolescents in Brazil. It is mainly atributed to poverty. This article aims to study the characteristics of families with and without records of child labor registered in the Bolsa-Escola Program in Belo Horizonte city, and to compare the two groups in order to identify factors possibly associated with child labor. It is a cross-sectional study of 9,252 families that took part in the Program from 2003 to 2006. It were analyzed the characteristics of the home, the mother and family. Among the 9,252 families studied, 1,293 (13.9%) had a record of child labo r. There was positive relationship between the occurrence of child labor and the greatest number of people in the house, the absence of the husband at home, low level of maternal education, and labor market insertion of the mother. Despite the consolidation of the Program, child labor still exists in these families. In addition to poverty, other factors may contribute to child labor.<hr/>Le travail infantile concerne plus de cinq millions d'enfants et adolescents au Brésil et est atribué principalement à la pauvreté. Cet article a pour objectif d'étudier les caractéristiques des familles avec et sans indice de travail infantile inscrites au programme Bourse-Ecole de Belo Horizonte et de comparer les deux groupes pour détecter des facteurs pouvant être associés au travail infantile. Une étude transversale a été réalisée avec 9252 familles participantes du Programme de 2003 à 2006 ayant pour cible les caractéristiques du domicile, de la mère et de la famille. Parmi les 9252 familles étudiées, 1293 (13,9%) ont démontré des indices de travail infantile. On a observé une relation positive entre le fait du travail infantile et le plus grand nombre de personnes à la maison, l'absence de conjoint au domicile, la faible scolarité de la mère, et l'insertion professionnelle de la mère. Malgré la consolidation du Programme, le travail infantile continue présent parmi les boursiers. Outre la pauvreté, d'autres facteurs peuvent contribuer au travail infantile. <![CDATA[<b>Higher education in contemporary Brazil</b>: <b>transition to a mass' system</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo analisa o processo de expansão da educação superior no Brasil nas últimas três décadas, com especial atenção para o período que cobre os governos Fernando Henrique Cardoso e Luis Inácio Lula da Silva. Examinam-se as seguintes questões: podemos afirmar que o Brasil contemporâneo produziu um sistema de massa? Se sim, como e por meio de que políticas têm se processado a mudança para o sistema de educação superior de massa? Para analisar tal problemática nos apoiamos principalmente na perspectiva teórica desenvolvida por Trow e nos dados estatísticos gerados pelo Censo da Educação Superior e pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. A principal linha de argumentação gira em torno da transformação da educação superior em "sistema de massa", indicando fases de crescimento, características predominantes e por meio de quais políticas tem se processado a transição do sistema de elite para o sistema de educação superior de massa.<hr/>The study examines the expansion of higher education in Brazil in the last three decades, with special atention to the period covering the governments of Fernando Henrique Cardoso and Luiz Inácio Lula da Silva. It addresses the following questions: Can you say that Brazil has produced a mass' higher education system? If so, how and whereby policies and initiatives have taken place the changes? To analyse this problem we mainly rely on the theoretical perspective developed by Martin Trow, and the statistics generated by the Census of Higher Education and the Brazilian Institute of Geography and Statistics. The main line of argument turns on the transformation of higher education into a "mass system", indicating phases of growth, predominant features and policies through which have been processed the transition from system elite to mass' higher education system<hr/>L'étude analyse le processus d'expansion de l'éducation supérieure au Brésil dans les trois dernières décennies, en particulier pendant les gouvernements Cardoso et Lula. On y discute les questions suivantes: peut-on affi rmer que le Brésil contemporain a créé un système éducatif de masse? Si oui, comment et au moyen de quelles politiques s'est fait le changement vers un système d'éducation supérieure de masse? Pour essayer d'analyser un tel problème on s'appuie sur les théories développées par Trow et sur les données statistiques du Recensement de l'Éducation Supérieure et sur les données de l'Institut Brésilien de Géographie et Statistique. Notre principale ligne d'argumentation tient à la transformation de l'éducation supérieure en «système de masse», en passant par des périodes de croissance, des caratéristiques dominantes et par des politiques de transition d'un système d'élite vers un système d'éducation supérieure de masse. <![CDATA[<b>Espinosa and the ethical radicalization in public education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho pretende dialogar com um capítulo do livro Transgressões convergentes, assinado por João Wanderlei Geraldi, Maria Benites e Bernd Fichtner. O problema central abordado neste texto é a "radicalização ética na educação pública". O mencionado capítulo, a certa altura, recupera três exemplos de ações educativas inovadoras que dão aos educandos o "direito de aprender a ser um ser humano" e formam o "compromisso pessoal com o futuro". Tendo sido o filósofo holandês moderno Bento de Espinosa (1632-1677) evocado para esclarecer com exatidão de que forma tais exemplos se implementam como prática social, o principal objetivo deste artigo é mostrar como as ideias do texto supracitado estão, de fato, associadas à filosofia espinosana e evidenciar como Espinosa pode contribuir ainda mais para uma radicalização ética na educação pública, à qual dever-se-ia acrescentar, conforme argumenta-se aqui, mais duas propriedades: democrática e laica.<hr/>This work discusses a chapter of Transgressões Convergentes by João Wanderlei Geraldi, Maria Benites and Bernd Fichtener. The main problem tackled in this text is the "ethical radicalization in public education". The abovementioned chapter rescues three examples of innovative actions in education that give the students "the right to learn how to be a human being" and form a "personal commitment to the future". The modern Dutch philosopher Bento de Espinosa (1632-1677) had been evoked to clarify how such examples have developed into social practices. This paper thus shows that the ideas of that text are indeed associated to Espinosa's philosophy and that philosopher can increasingly contribute to an ethic radicalization in public education to which, in our opinion, two more adjectives should be added: democratic and lay.<hr/>Ce travail cherche à dialoguer avec un chapitre du livre Transgressões Convergentes, de João Wanderlei Geraldi, Marie Benites et Bernd Fichtner. Le problème central abordé dans ce texte est la "radicalisation éthique dans l'éducation publique". A un certain moment, le chapitre mentionné récupère trois exemples d'actions éducatives novatrices donnant aux élèves le "droit d'apprendre à être un être humain" et forment un "engagement personnel envers le futur". Comme le philosophe hollandais moderne Baruch Spinoza (1632-1677) a été évoqué pour laisser bien clair comment ces exemples se mettent en place comme pratiques sociales, le principal objectif de cet article est de montrer comment les idées du texte cité ci-dessus sont en fait associées à la philosophie spinozienne et de metre en évidence comment Spinoza peut contribuer plus encore à une radicalisation éthique dans l'éducation publique, à laquelle il faudrait ajouter, comme nous le défendons ici, deux autres adjectifs: démocratique et laïque. <![CDATA[<b>Walter Benjamin</b>: <b>time of school - time of the present. </b><b>Prolego me non to an education for holidays</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O propósito deste artigo é relacionar o pensamento de Walter Benjamin com o universo da educação e da infância, através da noção de tempo. A infância, para Benjamin, representa a suspensão do tempo vazio e linear, em favor de um tempo "artístico", um tempo de "dias feriados". A educação, em sua forma tradicional, trabalha com a formação da criança para o tempo linear, mas a infância, em sua potência revolucionária, é a suspensão do tempo como repetição mecânica, em favor de um tempo artístico, um "tempo de agora". Com base na constelação conceitual construída por Benjamin, pretendemos pensar uma agenda voltada para o futuro da educação, onde a escola deve, então, voltar seus investimentos para o tempo intensivo, o das surpresas, o dos cortes, o do inusitado. O artigo aponta para a educação pensada como experiência de outra temporalidade - aquela que se faz num encontro intensivo entre coisas e pessoas, livre e aberto para o inédito, aberto para o radical e para o agora.<hr/>The purpose of this article is to relate the thoughts of Walter Benjamin with the universe of education and childhood through the track of time. For Benjamin, the childhood represents an interruption of the time line and the emptiness regarding an "artistic" time of "holidays". The education in its traditional form works with the education of children as a time line, but childhood in its revolutionary power is the interruption of time as a mechanical repetition in favor of an artistic time which is "a time of present". Based on this concept built by Benjamin, we can consider a schedule faced for the future of the education where the school should use its investments for full time, the time of surprises, of interruptions, and the unexpected. This paper shows the education as an experience of another time - a time for an intensive encounter among things and people free and opens for the new, and open for the radical and for the present time.<hr/>Le propos de cet article est de metre en relation la pensée de Walter Benjamin avec l'univers de l'éducation et de l'enfance à travers la notion de temps. L'enfance, pour Benjamin, représente la suspension du temps vide et linéaire, en faveur d'un temps "artistique", un temps de "jours fériés". L'éducation, dans sa forme traditionnelle, travaille à l'éducation de l'enfant pour le temps linéaire, mais l'enfance, dans sa puissance révolutionnaire, est la suspension du temps comme répétition mécanique, en faveur d'un temps artistique, un "temps de maintenant". A partir de la constellation conceptuelle construite par Benjamin, nous voulons penser un programme tourné vers le futur de l'éducation, où l'école doit, alors, orienter ses investissements pour le temps intensif, celui des surprises, celui des coupures, celui de l'inhabituel. L'article propose une éducation conçue comme expérience d'une autre temporalité - celle qui se fait dans une rencontre intensive entre choses et personnes, libre et ouverte à l'inédit, ouverte au radical et au maintenant. <![CDATA[<b>Cultural identity and individual formation</b>: <b>Germany in 19<sup>th</sup> century and the foundation of modern pedagogy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en As origens da moderna pedagogia e sua reverberação no interior das mais recentes teorias da educação nos remetem ao modelo alemão, que se articula duplamente: como prática derivada de uma série de condições socioculturais específicas e como sistema conceitual, na medida em que responde a uma nova concepção de liberdade humana surgida no limiar do pensamento moderno. Este artigo pretende avaliar os imbricamentos entre essas duas dimensões.<hr/>The origins of modern pedagogy and its reverberation within the most recent education theories leads us backwards to German model, that articulates itself in two ways: as a set of pragmatic actions, derived from a series of social and cultural conditions, and as conceptual system, as long as it responds to a new conception of human freedom that came up in the beginning of modern thought. This paper intends to evaluate the imbrications between those two dimensions.<hr/>Les origines de la pédagogie moderne et sa réverbération dans les théories les plus récentes de l'éducation nous renvoient au modèle allemand, qui s'articule doublement: comme pratique issue d'une série de conditions socio-culturelles spécifiques et comme système conceptuel, dans la mesure où il répond à une nouvelle conception de liberté humaine surgie au seuil de la pensée moderne. Cet article vise à évaluer les imbrications de ces deux dimensions. <![CDATA[<b>Cultural differences, interculturality and education in human rights</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en As questões relativas às diferenças culturais vêm se multiplicando na nossa sociedade, e a consciência dessa realidade é cada vez mais forte entre educadores/as. Entretanto, inúmeras têm sido as pesquisas que identificam, descrevem e denunciam situações em que alunos/as com determinadas marcas identitárias são rejeitados/as, objeto de discriminações e excluídos no cotidiano escolar. Essa realidade nos obriga a afirmar a urgência de se trabalhar as questões relativas ao reconhecimento e à valorização das diferenças culturais nos contextos escolares. Neste sentido, o presente trabalho pretende analisar os diferentes sentidos atribuídos pelos professores aos termos "igualdade" e "diferença", apresentar a perspectiva sobre educação intercultural que vimos construindo nos últimos anos e evidenciar a interrelação entre essas questões e a educação em direitos humanos.<hr/>Questions that concern cultural differences are multiplying in our society, and more and more educators are geting aware of this reality and its importance. At the same time, there are host of researches which identify, describe and denounce situations where students are rejected, discriminated and excluded in the daily school for having particular identitary signs. This reality let us to pronounce the urgency of thinking over the recognition and valorization of cultural differences in school contexts. This paper intends to analyze the various meanings given by teachers to the words equality and difference, and also to present the perspective about intercultural education elaborated over the last years and to demonstrate the interrelation between these questions and the education in human rights.<hr/>Les questions concernant la diversité culturelle se sont multipliées dans notre société et la conscience de cete réalité est chaque fois plus forte chez les enseignants. Par ailleurs, de nombreuses recherches permet ent d'identifier, de décrire et de dénoncer des situations dans lesquelles des étudiants avec des marques d'identité bien déterminées sont rejetés, ils sont l'objet de discrimination et se trouvent même exclus dans le quotidien scolaire. Cet e réalité nous oblige à souligner l'urgence de l'approfondissement des questions relatives à la reconnaissance et à la valorisation positive des diff érences culturelles dans les contextes scolaires. Cet article se propose, tout d'abord, d'analyser les diff érentes significations atribuées par les enseignants aux termes "égalité" et "différence" pour ensuite présenter la perspective d'une éducation interculturelle telle que nous l'avons conçue pendant ces dernières années de recherche et, finalement, nous essayons de metre en évidence l'interrelation entre les questions étudiées et l'éducation pour les droits de l'homme. <![CDATA[<b>Technology and education</b>: <b>some considerations regarding the contemporary pedagogical discourse</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo pretende analisar os fundamentos do discurso predominante sobre as relações entre as tecnologias e a educação, tomando por base um estado da arte realizado sobre os usos do computador na educação escolar, no período de 1997 a 2007 no Brasil. Nesse estado da arte foram encontrados 107 trabalhos relacionados a essa temática e a referência a 1.330 autores. A análise destes trabalhos conduz à reflexão que busca apoio teórico em um descolamento dos discursos habituais sobre o uso das tecnologias em educação: tanto aqueles que se baseiam nas prescrições normativas para a incorporação dos instrumentos tecnológicos (visão instrumental), como aqueles que impõem as TIC como uma fatalidade no seio das escolas (determinismo tecnológico). O corpus total foi objeto de análise de conteúdo, indicando as categorias: o computador como recurso didáticopedagógico e o computador como recurso político-pedagógico.<hr/>This article intends to analyze the principles of the dominant discourse upon the relationship between technology and education based on a state-of-the-art of the computer use in school education from 1997 to 2007 in Brazil. During the research, 107 related works was found on this subject and also references 1330 authors. The analysis of these researches lead to a reflection that searches theoretical support in the displacement of customary discourses concerning the uses of technology in education: those based on the normative prescriptions that seek the incorporation of the technological tools (instrumentalist view) as well as those that impose the ICT (Information and Communication Technologies) as an inevitableness within the schools (determinist view). The whole corpus was used as object of content analysis, indicating the following categories: the computer as a pedagogical-didactic resource and the computer as a political pedagogical resource.<hr/>Cet article se propose d'analyser les fondements du discours prédominant sur les relations entre les technologies et l'éducation, en prenant comme base un état des lieux réalisé sur l'utilisation des ordinateurs dans l'éducation scolaire, durant la période de 1997 à 2007 au Brésil. Dans cet état des lieux furent trouvés 107 travaux en lien avec cete thématique et la référence à 1330 auteurs. L'analyse de ces travaux conduit à une réfl exion qui cherche un appui théorique dans la dissociation des discours habituels sur l'usage des technologies dans l'éducation: aussi bien ceux qui se fondent sur des prescriptions normatives pour l'incorporation des instruments technologiques (vision instrumentale) que ceux qui imposent les TIC comme une fatalité au sein des écoles (déterminisme technologique). Le corpus total a été l'objet d'une analyse de contenu, indiquant les catégories suivantes: l'ordinateur comme moyen didactico-pédagogique et l'ordinateur comme moyen politico-pédagogique. <![CDATA[<b>Some relations between skill, teaching work and gender</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo, com base em uma revisão bibliográfica, apresenta uma análise da qualificação do trabalho docente como produto e produtora de uma construção social. Nessa ótica, argumenta que as condições sociais vividas pelos professores e professoras levam ao reconhecimento diferenciado do trabalho docente e que, embora a área educacional seja eminentemente feminina, ainda se reconhecem, como trabalho docente qualificado, os atributos masculinos. Além desse aspecto, argumenta que a configuração da qualificação do trabalho docente de homens e mulheres está condicionada aos processos de organização da instrução pública, aos fatores externos à escola e a experiências e saberes dos indivíduos, apropriados por eles e elas ao longo de suas vidas.<hr/>This text, by bibliographic revision, presents an analyzes about skill of teacher's work as a producer and product of social construction. In addition, it discusses the social condition which had been experienced by male and female teachers resulting in different recognitions of male and female teachers' skills. Moreover, the skill of male and female teachers has been conditioned by the processes of public instruction organization, the external factors of the school and the experiences and knowledge of the individuals, which had been acquired by them throughout their lives.<hr/>Cet article, fondé sur une révision bibliographique, présente une analyse de la qualification du travail d'enseignement comme produit et producteur d'une construction sociale. Dans cete perspective, l'article développe l'idée que les conditions sociales vécues par les professeurs hommes et femmes conduisent à la reconnaîssance différenciée du travail d'enseignement et que, bien que le domaine éducationnel soit éminemment féminin, on reconnaît encore, comme travail d'enseignement qualifié, les atributs masculins. Outre cet aspect, l'article montre que la configuration de la qualification du travail d'enseignement des hommes et femmes est conditionnée par les processus d'organisation de l'instruction publique, par les facteurs externes à l'école et aux expériences et savoirs des individus, hommes et femmes, appropriés par ceux-ci et celles-ci tout au long de leur vie. <![CDATA[<b>Literacy</b>: <b>a discussion about implications of conceptual boundaries </b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo topicaliza um desconforto decorrente de alargamentos e circunscrições das fronteiras do conceito de letramento e defende que ambos os comportamentos incidem sobre a relevância conceitual do neologismo, tanto quanto têm implicações complexas no universo educacional. Esta abordagem contém a defesa do seguinte ponto de vista: a escrita é um processo com contornos socioculturais e econômicos de apropriação naturalística, contornos aos quais o fenômeno do letramento é sensível. Em se tratando das controversas relações entre letramento e alfabetização, defende-se a concepção de letramento como continente, tendo a alfabetização como um de seus conteúdos, o que não legitima sobreposições entre ambos os fenômenos nem tampouco expressões como alfabetização para o/com letramento.<hr/>The topic of this article derives from a discomfort caused by broadening and restrictions of the edges of the concept of literacy, and supports that both behaviors affect the conceptual relevance of the neologism, and have complex implications to the educational environment. This paper adopts the following point of view: writing is a process with sociocultural and economic delineation of naturalistic appropriation from which literacy is sensitive. Taking into account the controversial relationship between literacy and teaching/learning of reading and writing, it is claimed the concept of literacy as continent, considering teaching/learning of reading and writing as one of its contents, a view that neither legitimate overlapping between both phenomena nor expressions such as teaching/learning of reading and writing to/with literacy.<hr/>Cet article traite d'un embarras qui provient d'élargissements et de circonscriptions des frontières du concept de litéracie et défend que ces deux comportements ont une incidence sur la pertinence conceptuelle du néologisme, tout comme ils ont des implications complexes dans l'univers éducationnel. Cete approche contient la défense du point de vue suivant: l'écriture est un processus ayant des contours socio-culturels et économiques d'appropriation naturalistique, contours auxquels le phénomène de litéracie est sensible. Quant aux controversées relations entre litéracie et alphabétisation, l'article défend la conception de litéracie comme contenant, l'alphabétisation étant comme un de ses contenus, ce qui ne permet pas de légitimer la superposition entre les deux phénomènes, ni non plus des expressions comme alphabétisation pour la/avec litéracie. <![CDATA[<b>Anuário educativo brasileiro</b>: <b>visão retrospectiva</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo topicaliza um desconforto decorrente de alargamentos e circunscrições das fronteiras do conceito de letramento e defende que ambos os comportamentos incidem sobre a relevância conceitual do neologismo, tanto quanto têm implicações complexas no universo educacional. Esta abordagem contém a defesa do seguinte ponto de vista: a escrita é um processo com contornos socioculturais e econômicos de apropriação naturalística, contornos aos quais o fenômeno do letramento é sensível. Em se tratando das controversas relações entre letramento e alfabetização, defende-se a concepção de letramento como continente, tendo a alfabetização como um de seus conteúdos, o que não legitima sobreposições entre ambos os fenômenos nem tampouco expressões como alfabetização para o/com letramento.<hr/>The topic of this article derives from a discomfort caused by broadening and restrictions of the edges of the concept of literacy, and supports that both behaviors affect the conceptual relevance of the neologism, and have complex implications to the educational environment. This paper adopts the following point of view: writing is a process with sociocultural and economic delineation of naturalistic appropriation from which literacy is sensitive. Taking into account the controversial relationship between literacy and teaching/learning of reading and writing, it is claimed the concept of literacy as continent, considering teaching/learning of reading and writing as one of its contents, a view that neither legitimate overlapping between both phenomena nor expressions such as teaching/learning of reading and writing to/with literacy.<hr/>Cet article traite d'un embarras qui provient d'élargissements et de circonscriptions des frontières du concept de litéracie et défend que ces deux comportements ont une incidence sur la pertinence conceptuelle du néologisme, tout comme ils ont des implications complexes dans l'univers éducationnel. Cete approche contient la défense du point de vue suivant: l'écriture est un processus ayant des contours socio-culturels et économiques d'appropriation naturalistique, contours auxquels le phénomène de litéracie est sensible. Quant aux controversées relations entre litéracie et alphabétisation, l'article défend la conception de litéracie comme contenant, l'alphabétisation étant comme un de ses contenus, ce qui ne permet pas de légitimer la superposition entre les deux phénomènes, ni non plus des expressions comme alphabétisation pour la/avec litéracie.