Scielo RSS <![CDATA[História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-907420180001&lang=en vol. 37 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Thinking about the Atlantic Diaspora]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto procura discutir os diferentes significados que o termo diáspora tem assumido desde seu o surgimento nos primeiros anos do século XX passando pelos debates na História da África, História da Diáspora Atlântica e os sentidos contemporâneos.<hr/>ABSTRACT The text seeks to discuss the different meanings that the term diaspora has assumed since its emergence in the early years of the twentieth century through the debates in the History of Africa, History of the Atlantic Diaspora and the contemporary senses <![CDATA[Some come from there, others from here: the Amazon in the Brazilian internal slave trade (19<sup>th</sup> century)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo é voltado ao tráfico de escravos africanos e crioulos no âmbito da região amazônica e entre esta e outras partes do Império do Brasil, denominado pela historiografia como tráfico interno de escravos. A partir de uma gama variada de evidências, são analisadas quatro questões específicas (desdobradas no texto em cinco seções): a importância do tráfico interno para a economia escravista da região amazônica no período colonial; a situação da região no contexto de intensificação desse tráfico após 1850; a configuração do tráfico intraprovincial de escravos no Pará, com destaque para o lugar crucial ocupado pelo mercado de escravos de Belém; por fim, as experiências e a agência escrava no tráfico interno.<hr/>ABSTRACT This article focuses on the slave trade of african and creole slaves within the Amazon region and between this and other parts of the Brazilian Empire, called by historiography as internal slave trade. From various evidences, four specific questions are analyzed (which are divided into five sections): the importance of internal slave trade for the slave economy of the Amazon region in the colonial period; the situation of the region in the context of the intensification of this slave trade, after 1850; the configuration of slave trade within the Province of Pará, especially the crucial place occupied by the slave market in Belém; and, finally, the experiences and the slave agency in internal slave trade. <![CDATA[Atlantic Routes: a slave trade route in the Atlantic between Pernambuco and the Costa de Mina (c.1724-c.1752)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho expõe as primeiras conclusões alcançadas por uma pesquisa desenvolvida nos últimos três anos na qual procuramos contemplar o comércio atlântico de escravos para Pernambuco na primeira metade do século XVIII. Sob o crivo da História Social, buscamos criar um quadro inteligível de como se articulavam os processos que abrangeram o comércio de gente, observando associados contratadores dos direitos de transportar escravos; os aspectos demográficos, logísticos e fiscais demandados pela Praça de Pernambuco. Por fim, analisamos a documentação de uma viagem realizada por uma Galera que saiu de Pernambuco e fez comércio em vários portos da Costa da Mina, retendo-se principalmente em Ajudá no ano de 1752.<hr/>ABSTRACT This article presents the preliminary conclusions of a research that has been developed in the past three years regarding the slave trade to Pernambuco in the first half of the 18th century. Under the perspective of Social History, the goal was to create an intelligible framework of the articulation of the processes of people trade, observing the associated contractors of slave transport rights, and the demographic, logistical and fiscal aspects demanded by Praça de Pernambuco. Finally, an analysis is presented with the documented voyage of a Galera that left Pernambuco and made commerce in several ports of the Costa da Mina, being retained mainly in Aid in the year of 1752. <![CDATA[Between the Field and the Village: devotion and sociability of slavery and liberty in the brotherhood of the Rosary of the Blacks of Taubaté - the XIX century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo, apoiando-se na constatação da ausência de pesquisas acerca das irmandades de pretos constituídas no âmbito rural, procura contribuir com uma breve análise a respeito da “Confraria dos Homens Pretos da Irmandade do Rozario” de Taubaté, cidade do Vale do Paraíba Paulista, que se transformou na segunda metade do século XIX, juntamente com Bananal, em sustentáculo da economia imperial brasileira. Através do cruzamento de fontes diversas, foi possível empreender um esforço de aproximação com os irmãos do Rosário de Taubaté, identificando-os nos plantéis de seus proprietários, no caso daqueles escravizados, e ainda constatar a participação de livres e libertos, brancos e pardos no interior da irmandade. A convivência dos pretos do Rosário com uma gama variada de tipos sociais denota a importância dessa irmandade como um espaço estratégico de circulação de cativos e libertos entre o eito e a vila, possibilitando ainda a interação destes com a sociedade mais ampla<hr/>ABSTRACT This article, based on the lack of research on the black brotherhoods constituted in the countryside, seeks to contribute with a brief analysis about the “Brotherhood of Black Men of the Brotherhood of the Rozario” of Taubaté, a city in the Paraíba Valley Paulista, which was transformed in the second half of the nineteenth century, together with Bananal, in support of the Brazilian imperial economy. Through the crossing of diverse sources, it was possible to make an effort to approach the brothers of the Rosário de Taubaté, identifying them in the plots of their owners, in the case of those enslaved, and also to note the participation of free and freedmen, whites and pardos in the inside the fellowship. The coexistence of Rosario’s blacks with a varied range of social types denotes the importance of the brotherhood as a strategic space for the movement of captives and freedmen between the village and the village, enabling their interaction with the wider society. <![CDATA[The children of slavery and the first sacrament: baptism, cronyism and slave society in the parish of Santo Antônio do Recife, Capitania of Pernambuco, at the end of the eighteenth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A pesquisa sobre a escravidão em Pernambuco tem por objetivo entender o funcionamento do apadrinhamento e as lógicas sociais seguidas por um grupo específico de homens e mulheres, os escravos. Para isso, usamos fontes eclesiásticas do final do século XVIII da freguesia de Santo Antônio do Recife, parte central e de grande movimentação na época. Através da catalogação e análise das fontes, conseguimos ter uma compreensão das dinâmicas existentes na localidade e entender as apropriações feitas pelos escravos. Identificamos formas de inserção social somadas às diferenças existentes dentro do grupo de escravos que, mesmo possuindo uma condição igual, eram díspares dentro do conjunto.<hr/>ABSTRACT The research on slavery in Pernambuco aims at understanding the functioning of sponsorship and the social logics followed by a specific group of men and women, the slaves. For this purpose, we used ecclesiastical sources from the late eighteenth century of the parish of Santo Antônio do Recife, central region with great movement at the time. Through the cataloging and analysis of the sources, it is possible to understand the dynamics existing in that region and, through them, to understand the appropriations made by the slaves. Forms of social insertion were identified, together with the differences existing within the group of slaves, who were very different despite sharing slavery condition. <![CDATA[Producing liberty in 19<sup>th</sup> Century Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo trata da transição da escravidão para a liberdade no Brasil do século XIX. Ainda que as pesquisas historiográficas recentes tenham sublinhado características sociais dos escravos libertos, este artigo se debruça sobre os "outorgantes" de cartas de alforria. São duas as questões a guiar a análise: por que as cartas de alforria eram tão comuns no Brasil Imperial? Como essa prática se inseria nas relações sociais e conformava a sociedade em geral? Esses problemas são aproximados tomando a cidade de Bagé, na província do Rio Grande do Sul, no extremo sul do Brasil, como locus de análise. Por um lado, o papel relevante das mulheres como proprietárias naquele mundo rural e escravocrata é digno de nota. Por outro, pequenos donos de escravos, que representavam a maioria do grupo, adotaram estratégias específicas na emancipação de cativos, de modo a não perder seu status hierárquico de mestres. Além disso, este trabalho mostra que a produção da liberdade no Brasil Imperial foi um processo complexo que transcende cálculos quantitativos. Entre outros aspectos, enfatizamos a relevância da influência das matrizes culturais ibéricas e africanas para entender a sociedade brasileira do século XIX.<hr/>ABSTRACT This paper focuses on the transition from slavery to freedom in Brazil in the 19th century. Although current historiographical researches highlighted the social characteristics of freed slaves, this work also concentrates on the freedom letters “grantors”. Two main questions guided the analysis: why freedom letters were so common in Imperial Brazil? How did this practice intertwine with social relationships and shape society as a whole? To approach these problems, the locus chosen for the analysis was the city of Bagé, in the southernmost province of Rio Grande do Sul. On one hand, the relevant role of women in that slaveholder and rural world is worth of notice. On the other hand, small slave-owners, who represented the majority of their group, adopted specific strategies when emancipating captives, so as not to lose their own hierarchical status of masters. Furthermore, this work shows that the production of freedom in Imperial Brazil was a complex process that must transcend quantitative calculations. Among other aspects, we emphasize the relevance of understanding the influence of Iberian and African cultural matrices to understand the 19th Century Brazilian society. <![CDATA[A flag with the word “Freedom”: land and work at post-abolition. Mariana, Minas Gerais]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho tem por objetivo analisar o processo de “construção da liberdade” que norteou a formação do mercado de trabalho livre no Brasil, ao longo do século XIX e início do século XX, tendo como foco o município de Mariana, Minas Gerais, entre 1871 e 1920. A partir da análise de corpos documentais diversificados, como os registros paroquiais, registros civis, processos criminais, investigamos os laços familiares e as redes de sociabilidade constituídas pelos antigos cativos, assim como os impactos dessas “vivências” da escravidão na vida em liberdade.<hr/>ABSTRACT This aim of this study is to analyze the process of “construction of liberty” that guided the formation of the free labor market in Brazil throughout the nineteenth century and early twentieth century, we turned our attention to the Municipality of Mariana, Minas Gerais, between 1871 and 1920. From the analysis of a diverse body of documents such as parish records, civil records, criminal records and we investigated the family ties and social networks constructed by former slaves, as well as the impacts of these “experiences” of slavery on their life of freedom. <![CDATA[Freedom and Solidarity: visions of captivity in a 17<sup>th</sup> century African trial in Bahia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo consiste em uma leitura do processo inquisitorial de Simão, africano liberto nascido no Congo e residente no Recôncavo Baiano no final do século XVII. Simão foi denunciado ao Santo Ofício de Lisboa em 1685 após ser acusado pelo proprietário André Gomes de Medina e por seus escravos de matar outros cativos com feitiços. Antes de ser remetido à inquisição, foi informalmente julgado na propriedade de André de Medina e condenado como feiticeiro em uma cerimônia judiciária e religiosa de origem africana, conduzida por uma sacerdotisa chamada Grácia, praticante de calundus. A interpretação do julgamento de Simão conduzido pelos escravos intenta evidenciar as concepções de culpa, inocência e de liberdade no seio da comunidade escrava da região. A partir da análise, sugiro que muitos cativos africanos exerceram uma forma ideológica de resistência à escravidão que não se pautava na reivindicação da liberdade, em termos modernos, mas sim na defesa de um ideal caracteristicamente africano de solidariedade.<hr/>ABSTRACT This paper presents an interpretation of the process of Simão in the Portuguese Inquisition. Simão was an African freedman born in the Kingdom of Kongo who lived in Bahia in the last decades of the 17th century. Simão was denounced to the Inquisition in 1685 after having been accused by slave-owner André Gomes de Medina and by Medina’s slaves of performing witchcraft to kill other Medina’s captives. Before being sent to the Inquisition, Simão had already been informally judged and condemned in André de Medina’s lands by means of a judicial and religious ceremony conducted by an African priestess named Grácia, who was a practitioner of an African-American cult called “calundu”. The analysis of Simão’s trial by African slaves aims at shedding light on concepts of guilt, innocence, and freedom that existed in the Bahian African community at the time. I argue that many African slaves have engaged in a kind of ideological resistance to slavery which did not conform to a paradigm based on the demand for liberty, in modern terms, but which instead was built upon a characteristically African understanding of solidarity. <![CDATA[The Antônio Confusão affair: a farmer and an ex-slave in the bars of Justice. For an analysis of post-abolition through the Crimes Processes of the Public and Historical Archives of Rio Claro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo pretende estudar e conhecer melhor a história de relações entre grupos étnicos em sociedades de imigração. O estudo tenta analisar o processo de diferenciação e as relações cotidianas entre imigrantes, negros e brasileiros brancos na cidade de Rio Claro, no Oeste Paulista, nos últimos anos antes da Abolição e nas primeiras décadas imediatamente depois desse evento (1887-1914).<hr/>ABSTRACT The present article intends to study and to know better the history of relations between ethnic groups in immigration societies. The study tries to analyze the process of differentiation and daily relations between immigrants, blacks and white Brazilians in the city of Rio Claro, in the West of São Paulo, in the last years before Abolition and in the first decades immediately after that event (1887-1914). <![CDATA[The “second slavery” in the Princess of the Valley (Vassouras, RJ) and in the Princess of the West (Campinas, SP), 1797-1888]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do artigo é fazer uma discussão da “segunda escravidão” à luz da experiência escravista de Campinas (SP), região pouco explorada pelos estudiosos dessa corrente de pensamento. O trabalho está dividido em três partes e a conclusão: na primeira analisamos a “segunda escravidão”, segundo seus principais formuladores; em seguida, fazemos a incursão pela historiografia de Vassouras (RJ), destacando os estudiosos da “segunda escravidão”. Na terceira parte, analisamos a escravidão em Campinas (SP) no momento de profundas transformações econômicas e sociais na passagem da economia açucareira para a cafeeira, ressaltando as semelhanças e as diferenças em relação à economia cafeeira de Vassouras (RJ). Nas considerações finais, voltamos ao ponto inicial - “segunda escravidão” - para pensar sobre sua capacidade em iluminar a experiência campineira e vice-versa.<hr/>ABSTRACT The paper aims to discuss the “second slavery”, in the light of the slave experience of Campinas (SP), a region until now scarcely studied by the main thinkers of this current of thought. The paper is divided in three parts and a conclusion: the first one analyzes the “second slavery” as formulated by its main proponents; the second one makes an incursion into the historiography of Vassouras (RJ), developed according to the “second slavery”; the third one we analyze slavery in Campinas (SP) at the moment of deep economic and social transformations in the transition from the sugar economy to the coffee, stressing similarities and differences vis-à-vis Vassouras (RJ). In the conclusions, a reflection on the capacity of the “second slavery” to illuminate the experience of Campinas, and vice versa. <![CDATA[Neither Free, nor Slave: coartado people in legal disputes (Mariana/MG - 1750-1819)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO De posse de um acordo de liberdade que previa o pagamento parcelado do seu valor, os coartados encontravam-se numa zona de incerteza entre a escravidão e a liberdade. Durante a vigência do coartamento, muitos já “viviam como forros”, mas alguns enfrentaram desafios para manter tal condição social e a expectativa de, em breve, transformar seu estatuto jurídico. A revogação da coartação por inadimplência ou desobediência das cláusulas previstas no papel de corte poderia resultar na reescravização. E para efetivá-la, evitá-la ou revertê-la, a Justiça foi acionada ora pelos outorgantes, ora pelos beneficiados. São esses conflitos registrados em dezenas de ações cíveis produzidas no juízo da cidade de Mariana, entre o século XVIII e primeiras décadas do XIX que este artigo enfoca. Busca-se, por meio deles, analisar as condições de validação e revogação da coartação, relacionando-as às diferentes estratégias dos litigantes para mover, sustentar e alcançar sentença favorável a seus interesses. É em meio a tais embates sobre a reescravização que sobressaem as práticas costumeiras que davam forma à coartação e, consequentemente, às possibilidades e limitações que marcaram as experiências dos coartados no cotidiano.<hr/>ABSTRACT Coartado people were the slaves who had a contract predicting a payment in installments in exchange for their freedom, and therefore they found themselves in an uncertain zone between slavery and freedom. While they were coartados, many of these people “lived as freed people,” but some of them faced challenges to keep their social condition as well as their expectation of changing their judicial status in a short term. The revocation of a contract of coartação for non-payment or disobedience of another clause in the agreement could result in a lawsuit against slaves with the purpose of re-slavement. In order to avoid re-slavement, to reverse it or to put it into effect, sometimes masters sometimes slaves in process of being coartado recurred to the Court of Mariana to solve their conflicts. This article discusses these feuds between masters and slaves through dozens of Civil Actions in the Court of Mariana city between the beginning of the 18th Century and the first decades of the 19th century. The goal is to analyze the conditions of validation or revocation of lawsuits of coartação, relating different strategies of litigants to dismiss, sustain, or reach a favorable verdict according to their interests. It is in the middle of these disputes for or against re-slavement that emerged customary practices that shaped the processes of coartação, and consequently, that also shaped the possibilities and constraints faced by coartado people in their daily lives. <![CDATA[Filinto Justiniano Ferreira Bastos: the trajectory of an abolicionist (1879-1882)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo trata sobre a trajetória de Filinto Justiniano Ferreira Bastos, abolicionista e intelectual baiano. Nascido na vila de Feira de Santana, na Bahia, em 1856, Filinto Bastos foi um importante jurista e professor da Faculdade Livre de Direito da Bahia. Durante os anos que cursou a faculdade, atuou junto ao movimento abolicionista nas províncias de São Paulo e de Pernambuco, entre 1879 e 1882. Aqui, procuro evidenciar sua experiência a partir da atuação de associações abolicionistas que tinham lugar nas faculdades de Direito no Brasil daquele período.<hr/>ABSTRACT This article is about the trajectory of Filinto Justiniano Ferreira Bastos, abolitionist and intellectual Bahia. Born in the village of Feira de Santana, Bahia, in 1856, Filinto Bastos was an important jurist and professor at the Free School of Law of Bahia. During his years he attended the abolitionist movement in the provinces of São Paulo and Pernambuco between 1879 and 1882. Here, I try to show his experience from the activities of abolitionist associations that took place in the Brazilian law faculties of this period. <![CDATA[This “magnanimous volition”: the Colored Men Federatio]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo investiga a Federação dos Homens de Cor (FHC) - uma associação cuja finalidade principal era trabalhar pelo desenvolvimento moral, cultural, político e social dos afro-brasileiros -, fundada em São Paulo em 1909, mas que se transferiu para o Rio de Janeiro em 1920. A FHC promoveu ações coletivas, celebrou referenciais afrodiaspóricos, preconizou narrativas de igualdade, interveio na agenda nacional, estabelecendo diálogos e urdindo alianças com diferentes setores da sociedade. A proposta deste artigo é reconstituir alguns aspectos da trajetória dessa associação à luz de suas aspirações e formas de organização, luta e identidade.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to investigate the Colored Men Federation (FHC - Federação dos Homens de Cor), an association whose main goal was to act towards the moral, cultural, political and social development of Afro-Brazilians. The federation was founded in São Paulo, in 1909, but it was transferred to Rio de Janeiro, in 1920. FHC promoted collective actions, set African diasporic references, advocated for an equality discourse, influenced the national agenda by setting debates and alliances with different sectors of Brazilian society. Thus, the aim of this article is to rebuild some aspects of the trajectory of this association according to its aspirations and organization, struggle and identity forms. <![CDATA[Tradition and experimentalism: the dance of the meanings of popular music]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este pequeno ensaio é uma discussão sobre os significados da expressão música popular. Nosso ponto de partida provém das constatações de Richard Middleton sobre a polissemia da música popular. No entanto, problematizamos as questões de Middleton quando o cotejamos com a perspectiva dos Estudos Culturais sobre o que se entende por cultura popular, bem como com a perspectiva da teoria crítica sobre o que se entende por vanguarda. Assim, a expressão música popular, mais que um conceito, torna-se um campo em disputa pelas várias forças culturais que constituíram a sonoridade contemporânea, do folclore ao modernismo, da cultura de massa ao experimentalismo.<hr/>Absctract This short essay is a discussion of the meanings of the expression popular music. Our starting point are Richard Middleton’s findings on the polysemy of popular music. However, we problematize the discussion of Middleton when we compare it with the perspective of Cultural Studies on what is meant by popular culture, as well as with the perspective of Critical Theory about what is understood by the vanguard. Thus, the expression popular music, rather than a concept, becomes a field for disputing various cultural forces that constituted the contemporary sonority, from folklore to modernism, from mass culture to experimentalism. <![CDATA[The opera in Brazil’s modernizing project (Rio de Janeiro, 1889-1914)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A ópera ocupou importante espaço na vida cultural do Rio de Janeiro, recebendo, durante o período de implantação da República, especial atenção de cronistas e críticos que atuavam na imprensa. Esses intelectuais percebiam no gênero músico-teatral uma forma de promover a civilização e o aprimoramento do gosto artístico da população da cidade. Assim, a ópera figurou, para parte significativa desses escritores, como aspecto que deveria ser contemplado nos planos de modernização, integrando-se a um projeto de civilização e modernização, articulado a outras propostas discutidas naquele momento, inclusive a própria reforma urbana do Rio de Janeiro colocada em prática nos primeiros anos do século XX.<hr/>Abstract The opera has occupied important space in the cultural life of Rio de Janeiro, receiving, during the period of implementation of the Republic, special attention of chroniclers and critics who were in the press. These intellectuals perceived in opera a form to promote civilization and the improvement of the city's artistic taste. Thus, the opera figured, for a significant part of these writers, as an aspect that should be included in the modernization plans, integrating a project of civilization and modernization, linked to other proposals discussed at that time, including the urban reform of Rio de Janeiro, put into practice in the early years of the twentieth century. <![CDATA[Pianos, Guitars and Batuques: paths of the artistic and folklorist invention of the black music in Paraense Amazonia (1923-1940)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda a produção de músicas ligadas ao tema do negro por pianistas paraenses, compositores de canções de projeção folclórica voltadas para assuntos amazônicos, entre as décadas de 1920 e 1940. As trajetórias artísticas de Waldemar Henrique e de Gentil Puget indicam os caminhos que artistas vanguardistas das primeiras décadas do século XX, no norte do Brasil, percorreram na produção de sentidos sobre o campo da cultura negra. O estudo analisa registros constantes em jornais e revistas da época, em textos de autoria dos artistas focalizados e em relatos memorialísticos. A junção da visão modernista sobre a música folclórica como interesse por manifestações culturais populares (folguedos tradicionais, rituais de religião afro, rodas boêmias de violonistas) e por expressões de entretenimento urbano (teatro de revista, programas de rádio, apresentações musicais em bares) contribuiu para o surgimento da obra dos músicos folcloristas aqui pesquisados. Os primeiros anos das carreiras de Waldemar Henrique e de Gentil Puget, marcados por trocas intelectuais com estudiosos do folclore e artistas de alcance regional e nacional, resultaram na produção, dentre outros temas, de um padrão regional para a música negra folclórica.<hr/>Abstract The article approaches the production of songs related to the theme of black culture by paraense pianists, composers of works of folklorist projection linked to Amazonian subjects, between the 1920’s and the 1940’s. The artistic careers of Waldemar Henrique and Gentil Puget point out ways through which avant-garde artists, from the first decades of the 20th century, in the north of Brazil, produced a set of references on the black cultural field. The study analyses the historical information available in newspapers and magazines of the period, in texts produced by the artists here focused and in memorial reports. The linkage of the modernist view on folklorist music with the attachment to popular cultural expressions (traditional feasts, African religion rituals, groups of bohemian guitar players) and to urban entertainment events (popular plays, radio programs, musical shows in bars) contributed to the emergence of the compositions from the folklorists here researched. The first years of Waldemar Henrique’s and Gentil Puget’s careers, engaged in intellectual exchanges with folklore researchers and artists of regional and national scope, brought into light, among other things, a regional pattern for the black folklorist music. <![CDATA[Show Opinião: when the MPB goes into on the scene (1964-1965)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Produzido em meados dos anos 1960 por integrantes do extinto CPC da UNE, o Show Opinião pode ser considerado, a um só tempo, síntese e dissonância de aspectos importantes do campo cultural que estiveram em destaque no contexto pré e pós-golpe de 1964. Nesse artigo, nossa intenção é mapear a inserção de elementos da cultura popular, através principalmente do contato e da mediação de expoentes da Música Popular Brasileira (MPB), que na segunda metade da década adentrou nos palcos nacionais e, nessa mesma época, se consagrou gênero musical.<hr/>Abstract Produced in the 1960s by members of the extinct CPC da UNE, the Show Opinião can be considered the most complete synthesis in the cultural field of everything that came before and after the coup of 1964. This article, our intention is analyse elements of popular culture, through of the contact and mediation of exponents Popular Brazilian Music (MPB) that, in the second half of the decade, inside the national stages at the same time as the musical. <![CDATA[The manufacture of Pernambucália in Recife (1967-1973): historical configurations of the “tropicalist movement” in Pernambuco]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No final da década de 1960 e início dos anos 1970, uma série de iniciativas culturais intentou fabricar, em Pernambuco, um movimento que buscava se aproximar do chamado tropicalismo, na esteira do que se produzia em outros espaços do país, através de ações diversas, especialmente protagonizadas pelos debates musicais. Nesse sentido, este artigo pretende analisar o esforço de fabricação a posteriori de uma dita Pernambucália, designação que tal iniciativa ganhou em Pernambuco por volta de 1973, bem como os manifestos culturais e as polêmicas anteriores, que ocuparam as páginas dos periódicos recifenses Diário de Pernambuco e Jornal do Commercio entre os anos de 1967 e 1968, envolvendo figuras como Ariano Suassuna, Celso Marconi e Jomard Muniz de Britto. As fontes utilizadas são hemerográficas e literárias, e sua metodologia se baseia principalmente na análise de discursos. O objetivo final é perceber em que medida essa fabricação discursiva promoveu um remodelamento do télos construído em torno da cultura nordestina e brasileira que ora era dominante na cidade do Recife, bem como de que forma essa buscava se associar a uma discussão que extravasava para outras regiões do Brasil.<hr/>Abstract In the late 1960s and early 1970s, a series of cultural initiatives attempted to fabricate a movement in Pernambuco that sought to approach the so-called tropicalism, in the wake of what was happening in other parts of the country, through various actions, by the musical debates. In this sense, this article intends to analyze the effort of a posteriori manufacture of a said Pernambucália, designation that such initiative has won in Pernambuco around 1973, as well as the cultural manifestos and the previous controversies that occupied the pages of the Recife’s newspapers Diário de Pernambuco and Jornal do Commercio between the years 1967 and 1968, involving figures such as Ariano Suassuna, Celso Marconi and Jomard Muniz de Britto. The sources used are news papers and literary, and its methodology is based, mainly, in the analysis of speeches. His final objective is to understand to what extent this discursive fabrication promoted a remodeling of the telos built around the Northeastern and Brazilian culture that was now dominant in the city of Recife, as well as in what form that sought to associate itself with a discussion that went beyond other regions of Brazil. <![CDATA[Under the gaze of the Red Cross: Brazil and the international protection of human rights (1930-1945)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100601&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este artigo procura explicar a posição que o governo brasileiro assumiu a respeito do tema das migrações e dos direitos fundamentais dos estrangeiros nos anos entre 1930 e 1945. Analisamos essa questão considerando não só as políticas interna e exterior, mas, também, verificando a influência de Organizações Não Governamentais de Alcance Transnacional (Ongat), como a Cruz Vermelha Internacional (CVI), enquanto elemento externo de pressão sobre o governo brasileiro. O projeto político varguista determinava a seleção de estrangeiros conforme critérios eugênicos, mas, ao mesmo tempo, buscava construir a imagem do Brasil como país sensível à causa humanitária. Neste sentido, a participação brasileira junto aos foros da CVI representava tanto a projeção no cenário mundial - com a demonstração de suas ações beneméritas, quanto o empecilho para a realização de sua proposta política autoritária e excludente, uma vez que o governo Vargas deveria cumprir as obrigações assumidas no plano internacional.<hr/>ABSTRACT: This article aims to explain the position of Brazilian government on the theme of migration and fundamental rights of foreigners between 1930 and 1945. We analyze this matter not only considering internal and external policies, but also checking out the influence of Non-Governmental Organizations with Transnational Activities (Ongat), such as the International Red Cross (IRC), as an external element of pressure on Brazilian government. Vargas’ political project determined the selection of foreign people according to eugenic criteria, yet trying to build up the image of a country sensitive to humanitarian causes. In this sense, Brazilian participation in IRC’s forums represented both the projection on the world scene, demonstrating meritorious actions, and the embarrassment to the realization of his authoritarian and excluding political proposal, since Vargas’ government should meet obligations at the international level. <![CDATA[La territorialización del otro: espacio urbano, segregación y cuerpos infames en Rosario, Argentina]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100602&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: El presente artículo construye una mirada histórica sobre el proceso de configuración de áreas urbanas segregadas basadas en principios y lógicas de diferenciación y exclusión. La espacialidad es abordada a través de la observación de sentidos aplicados por lentes normativas sobre los cuerpos y prácticas tipificados como infames, peligrosos y abyectos. La abyección como marca indeleble permite visualizar la conexión existente entre lo anómico o anormal y una imaginación sobre la regularidad que acompaña las construcciones de sentido sobre un deber ser de ciudad moderna. Metodológicamente estos sentidos son aislados tras la triangulación de tipos documentales (prensa, documentación oficial, discurso médico) para contrastar la efectividad de los intentos normativos con los órdenes de prácticas observados. Asimismo, el artículo permite comprender la variabilidad de las construcciones sobre los cuerpos otros y los espacios que habitan y la conexión entre esos otros y aquellos adscriptos a un orden nombrado como regular.<hr/>RESUMO: Este artigo constrói uma perspectiva histórica sobre o processo de configuração de áreas urbanas segregadas baseadas em princípios e lógicas da diferenciação e exclusão. A espacialidade é abordada através da observação de sentidos aplicada por órgãos reguladores sobre os corpos e práticas classificados como infames, perigosos e abjetos. A abjeção como marca indelével permite visualizar a ligação entre o anômico ou anormal e a imaginação sobre a regularidade que acompanha as construções de sentido sobre um deve ser da cidade moderna. Metodologicamente, esses sentidos são isolados após a triangulação de tipos de documentos (jornais, documentos oficiais, discurso médico) para contrastar a efetividade dos esforços regulatórios com as ordens de paráticas observadas. Além disso, o artigo permite compreender a variabilidade das construções sobre os outros corpos e os espaços que habitam, bem como a conexão entre esses outros e aqueles atribuídos a uma ordem nomeada como regular. <![CDATA[“The country where it is forbidden to mention proletariat”: Bertolt Brecht´s ideas on workers and fascism]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100603&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O poeta e dramaturgo Bertolt Brecht vivenciou o período de efervescência cultural durante a República de Weimar, interrompido pela ascensão do Partido Nacional Socialista na Alemanha, que determinou a emigração de muitos intelectuais. No exílio desde 1933 até o final da Segunda Guerra, o escritor, familiarizado com a teoria marxista, fez reflexões sobre a classe operária e sua relação com o nazismo em suas peças, seu filme, em sua correspondência pessoal e em seus diários de trabalho. Alguns desses documentos permitem antever sua interpretação dialética da história imediata a partir da perspectiva marxista, no relato dos acontecimentos políticos relacionados à guerra e em sua expectativa quanto à emancipação do proletariado.<hr/>ABSTRACT: Poet and drama author Bertolt Brecht, lived in a period of cultural effervescence in the Weimar Republic, disrupted by the rise to power of the National Socialist Party in Germany, which determined the emigration of many intellectuals. In exile from 1933 till after the end of the Second World War, the writer made reflections on the state of the working class and its relation to nazism which are at his plays, at his film, his private letters, and at his working journals. Some of these documents allow us to see his dialectical interpretation of immediate history from a Marxist perspective and from the account of political events related both to war as to the emancipation of the proletariat. <![CDATA[From the province to the court: Representation and political struggle in the province of Minas Gerais benches for the 1st (1826-1829) and 2nd (1830-1833) legislatures of the Empire]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100604&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo tem como objetivo lançar luz sobre a composição das bancadas mineiras na Câmara dos Deputados da 1ª (1826-1829) e 2ª (1830-1833) legislaturas do Império. Partindo do princípio de que ambas não constituíam um conjunto homogêneo, mas sim um locus de enfrentamento político em constante mudança, pretende-se analisar a maneira como setores provinciais se projetaram dentro do cenário político da Corte durante o Primeiro Reinado. Ao verificar que a montagem dessas bancadas derivou de uma confluência de elementos - entendimentos diversos sobre representação e organização do Estado, questões eleitorais e institucionais, alianças provinciais e interprovinciais, disputas entre grupos adversários, conflitos envolvendo perspectivas de negócios, mercado e ocupação de espaços na administração pública -, o artigo propõe, a um só tempo, realçar o caráter multifacetado desses agrupamentos políticos e questionar a ideia de “elites provinciais” indistintas, conflitantes tão somente na disputa por cargos e poder.<hr/>ABSTRACT This article aims to shed light on the composition of Minas Gerais deputies in the Chamber of Deputies elected to the 1st (1826-1829) and 2nd (1830-1833) legislatures of the Brazilian Empire. Assuming that these groups were not a homogeneous set of men chosen by vote, but a locus of political confrontation in constant change, we intend to analyze here how provincial sectors were projected within the political scenario of the Court during the First Reign. When verifying the assembly of these benches came from a confluence of elements - diverse understandings about representation and organization of the State, electoral and institutional issues, provincial and interprovincial alliances, disputes between opposing groups, conflicts involving business prospects, market and occupation of spaces in the public administration - the article proposes, at the same time, to emphasize the multifaceted character of these political groupings and to question the idea of indifferent “elites provinciais”, conflicting only in the contest for positions and power. <![CDATA[The Invention of a tradition: the role of historical sources in the debate between Afrocentrists and their critics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100605&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este artigo visa analisar o uso das fontes históricas no debate entre a corrente filosófica do Afrocentrismo e as críticas que esta recebeu. O Afrocentrismo, principalmente na versão elaborada por Asante, propõe a revisão radical e a superação do paradigma eurocêntrico. O alicerce desta proposta é a ideia de que o pensamento filosófico e científico surgiu em África, nomeadamente na civilização egípcia, considerada “negra”, de acordo com a lição de Anta Diop. As provas de matriz histórica utilizadas pelos afrocentristas foram largamente contestadas. O artigo pretende evidenciar a forte ligação entre elaboração filosófica, aparato ideológico e “invenção” duma tradição histórica por parte do Afrocentrismo, cujo uso instrumental das fontes entra em choque com as regras básicas da ciência histórica. Daqui, as duras críticas recebidas, devido à sua escassa fiabilidade epistemológica e metodológica.<hr/>ABSTRACT: This article aims at analysing the use of historical sources in the debate between the philosophical current of Afrocentricity and the criticisms it received. Afrocentricity, especially in the version elaborated by Asante, proposes a radical revision and the overcoming of the Eurocentric paradigm. Its groundwork is the idea that the philosophical and scientific thought emerged in Africa, namely in Egyptian civilization, considered as a «black» one, according to the lesson of Anta Diop. The historical evidences used by Afrocentrists have been largely disputed. The article aims at pointing out the strong relationship among philosophical elaboration, ideological apparatus and «invention» of a historical tradition by Afrocentricity. The instrumental use made by Afrocentricity in relation to the sources clashes with the basic rules of history as a science. Hence, the harsh criticisms Afrocentricity received, due to its scarce epistemological and methodological reliability. <![CDATA[Researches on migrations and ethnicity: learning about collective identities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100606&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo desta análise é mostrar a potencialidade dos processos de migração na geração de identidades coletivas no contexto de chegada. Mais especificamente, buscou-se observar, em termos teóricos, a aplicabilidade das teorias de etnicidade para interpretar as situações manifestadas, tendo por pressuposto que fatores econômicos e sociais influenciam na produção de classificações identitárias. O estudo se amparou em trabalhos de pesquisa sobre migrações internas no país, divulgados em teses, dissertações e artigos acadêmicos, os quais, preferencialmente, utilizaram a metodologia da história oral, pois depoimentos costumam descrever vivamente os momentos e os modos como se exteriorizam as categorias sociais.<hr/>ABSTRACT We intend through this analysis to present the potentialities of migration processes in creating collectives identities in the context of peoples’ arrivals. In particular, we tried to observe theoretically the ways ethnicity theories can be applied to interpret some situations under the assumption that economic and social factors influence the creation of identities’ classification. This study was supported by researches on internal migrations in the country, published in theses and dissertations and articles, whose main methodology was oral history, once testimonies are a living source for describing moments and means social categories are exposed. <![CDATA[Magazine Notes for the work Social: A look to them women intellectuals of the NGO and the generation of knowledge on it popular-feminine in Chile, 1980-1989]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100607&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El siguiente artículo busca dar cuenta de cómo un grupo de trabajadoras sociales vinculadas a distintas ONG durante la dictadura chilena, construyen, por una parte, conocimiento sobre su campo de experticia y, por otra, sobre las condiciones de las mujeres populares. A partir de estas reflexiones y del debate que instalaron en la revista Apuntes para el Trabajo Social, perteneciente al Colectivo de Trabajo Social, estas mujeres tensionaron los modelos culturales de género vigentes instalando el tema en la agenda política de los sectores de oposición a la dictadura. De esta manera, el estudio de la praxis de estas intelectuales de los movimientos de mujeres se vuelve relevante en la medida que nos entrega indicios desde donde poder comprender las transformaciones culturales del mundo popular desde las relaciones de género.<hr/>ABSTRACT The following article aims to give an account of how a group of social workers linked to various NGOs during the chilean’s dictatorship, they built, on the one hand, knowledge about their field of expertise, and on the other, on the conditions of the popular women. Based on these reflections and debate that were installed in the magazine Notes for the work Social, belonging to the collective of Social work, these women stressed cultural models of gender force installing the theme in the political agenda of the sectors of the opposition to the dictatorship. Of this way, the study of the praxis of these intellectual of them movements of women is returns relevant in the measure that us delivery signs from where can understand them transformations cultural of the world popular from them relations of gender. <![CDATA[The Hegemony of the margins: the work of Jacques Le Goff at the beginning of the 21th Century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100608&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Em 2014, a tribo dos historiadores perdeu um de seus líderes, Jacques Le Goff. Autor inspirador e controverso, o medievalista francês influenciou não apenas os estudos sobre a Idade Média, mas também sobre a disciplina histórica de maneira geral durante a segunda metade do século XX. Seu legado é, sem dúvida, importante; contudo, as reflexões do último Le Goff apresentam algumas especificidades que merecem maior atenção por parte de seus pares. Assim, o presente artigo, após apresentar um sobrevoo a respeito de seus percursos profissional e historiográfico, se dedicou a traçar os principais aspectos da recepção de sua obra produzida em sua última década de vida. Ao final de nosso percurso, os trabalhos do medievalista terão nos conduzido a um de seus últimos legados: suas contribuições para a velha discussão entre especialistas e difusores do conhecimento histórico.<hr/>ABSTRACT In 2014 the tribe of historians lost one of their leaders, Jacques Le Goff. An inspiring and controversial author, the French medievalist influenced not only the study of the Middle Ages, but also the historical discipline in general during the second half of the twentieth century. His legacy is certainly important, but the reflections of the last Le Goff have some specificities that deserve greater attention from their peers. This article, after presenting an overview of his professional and historiographical path, tries to outline the main aspects of the reception that his works produced during his last decade of life. At the end of our journey, the works of this medievalist will have led us to one of his final legacy: his contributions to an old discussion between experts and the ones who disseminate historical knowledge. <![CDATA[The Commercial House of João da Costa Soares in Recife: merchant institutions and overseas merchants in the eighteenth century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100609&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo elenca e analisa três instituições mercantis distintas e seus níveis de interação no que concerne às normas e práticas comerciais durante o século XVIII. O funcionamento da Junta do Comércio em Lisboa modificou as relações institucionais, num primeiro nível, entre as próprias instituições do Estado português, como a Alfândega de Lisboa e suas congêneres no Reino e possessões, e, num segundo nível, entre os negociantes e suas respectivas práticas entre suas sociedades e casas comerciais. O Estado português buscou normatizar as atividades, os limites e possibilidades de cada negócio e negociante, assim como formular e fazer cobrar os tributos, emolumentos e taxas que esses negociantes deveriam repassar ao Estado português. Por outro lado, os negociantes - no intuito de atender aos seus interesses, notadamente o ingresso no mundo dos negócios coloniais, as concessões de privilégios e exclusivos, além de resolver contendas em nível jurídico, baseados em prerrogativas distintas entre a justiça civil e a justiça mercantil - buscaram essas mesmas instituições a fim de atender suas demandas privativas.<hr/>ABSTRACT This article lists and analyzes three different mercantile institutions and their levels of interaction regarding commercial regulations and practices throughout the eighteenth century. The operation of the Chamber of Commerce in Lisbon changed the institutional relations first within the own institution of the Portuguese State, such as the Lisbon Customs and its similar institutions within the reign and its possessions and, second, among traders and Mercantile Societiesor trading houses. The Portuguese State sought to regulate the activities, the limits and possibilities of each deal and each merchant, as well as formulate taxes, fees and charges which should be paid to the State. On the other hand, traders, aiming to fulfill their interests -mainly the entrance in the colonial trades world business, concessions of privileges and exclusives and the need to solve disputes in legal terms, due to the difference in mercantile justice and civil justice -, pursued these same institutions to satisfy their private demands. <![CDATA[The feathered serpents of Chichén Itzá, Mexico, and the stages of construction of the Great Terrace]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100610&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The chronology of the pre-colonial city of Chichen Itza is quite controversial. This is due to an old problem that relates to the great amount of literature that has occurred since the discovery of the site on a possible foreign invasion of the called Toltecs, whose capital, Tula, is more than thousand miles away, in the Mexican plateau. Due to the similarity of the architectural structures between both sites, it was long postulated that Chichén Itzá was a Toltec enclave in the Maya area. From the 1980s on, the discussion became heated and what was considered to be Toltec could actually be a style of art, architecture and iconography shared by several urban centers of the Epiclassic, ca. 800-1000 AD, as many in the Mexican highlands as on the Gulf Coast and Mayan area. This article offers arguments that Chichen Itza is a Mayan site and that the chronology of the city can be explained from the iconography of feathered serpents, an important Mesoamerican symbol. Until then studied only under the iconographic scope, it is proposed that there was a cognitive program of architectural construction in Chichén Itzá based on the feather types of the serpents.<hr/>RESUMO A cronologia da cidade pré-colonial de Chichén Itzá é bastante controversa. Isto se deve a um antigo problema que se relaciona a grande quantidade de literatura que se produziu desde a descoberta do sítio sobre uma possível invasão estrangeira dos chamados toltecas, cuja capital, Tula, está há mais de mil quilômetros de distância, no altiplano mexicano. Devido à semelhança das estruturas arquitetônicas entre ambos os sítios, por muito tempo postulou-se que Chichén Itzá foi um enclave tolteca na área maia. A partir da década de 1980 a discussão acirrou-se e o que era considerado tolteca, na verdade, pode ser um estilo de arte, arquitetura e iconografia compartilhado por diversos centros urbanos do chamado Epiclássico, ca.800-1000 d.C., tanto no altiplano mexicano, como na costa do Golfo e área maia. Este artigo oferece argumentos que Chichén Itzá é um sítio maia e que a cronologia da cidade pode ser explicada a partir da iconografia de serpentes emplumadas, um importante símbolo mesoamericano. Até então estudado somente sob o âmbito iconográfico, propõe-se que houve um programa cognitivo de construção arquitetônica em Chichén Itzá baseado nos tipos plumários das serpentes. <![CDATA[Reason of state and colonization: some conceptual and historiographical issues]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100611&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem por objetivo retomar aspectos da análise sobre as formas de governo e colonização lusas na época moderna com o intuito de destacar como o conceito de razão de estado pode com ela contribuir. Para tanto, procura-se apontar, numa primeira parte, a diferença entre a razão de estado - noção que remete a uma importante literatura elaborada durante o Renascimento e o Antigo Regime - e a razão de Estado, que diz respeito à discussão sobre os interesses das nações no mundo contemporâneo. Num segundo momento, a discussão é aprofundada através da análise de um importante texto de Bartolomé Clavero sobre o tema.<hr/>Abstract This paper aims at reviewing some aspects of the analysis about the Portuguese ways of governing and colonization in the early modern age to highlight the importance of the concept of reason of state for the debate. For that purpose, it is pointed out, in a first section, the difference between the reason of state - notion that refers to an important literature elaborated during the Renaissance and the Ancien Régime - and the reason of State, which is related to the discussion about the nation’s interests in the contemporary world. In a second section, the discussion is deepened through the analysis of an important text by Bartolomé Clavero on the subject. <![CDATA[“Dollar Heart”: the Espírito Santo’s Bank Employees Union on the trail of the Basic Reforms (1953-1964)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100612&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho lida com um momento da trajetória do Sindicato dos Empregados em Estabelecimentos Bancários do Espírito Santo (SEEB/ES), entre 1953 e 1964, que correspondeu a uma fase de progressiva radicalização política e alinhamento com o projeto das Reformas de Base. O propósito é o de explicar o abandono de uma orientação reformista moderada em favor de uma postura radical. Para tanto, busca-se articular as influências teóricas de E. P. Thompson e Adam Przeworski, de forma a considerar a relação entre a experiência de classe no plano da cultura e o papel das lideranças nas conjunturas dadas. Tendo em vista as diferenças entre o plano nacional e o regional, no caso, do Espírito Santo, defende-se a tese de que as elites sindicais articularam aspectos mais amplos com a realidade local, de forma a apelar aos bancários capixabas como membros da classe trabalhadora, sendo este o sentido instrumental das Reformas de Base. Foi tal estratégia que permitiu, ao mesmo tempo, mobilizar a categoria com base tanto em suas condições de trabalho quanto em um sentido mais geral. A base empírica usada constou de entrevistas, notícias da imprensa local e documentos da entidade.<hr/>ABSTRACT This work deals with a moment of the trajectory of the Espírito Santo’s Bank Employees Union between 1953 and 1964, corresponding to a phase of progressive political radicalization and alignment with the Basic Reforms (Reformas de Base) program. The purpose is to explain the abandonment of a moderate reformist orientation in favor of a radical stance. Therefore, it seeks to articulate the theoretical influences of E. P. Thompson and Adam Przeworki, considering the relationship between class experience in the cultural plan and the role of leadership in the given circumstances. Considering the differences between brazilian national and regional instances, and taking the case of the state of Espírito Santo, it defends the thesis that union elites articulated broader aspects with the local reality, in order to appeal to Espirito Santo’s bank employees as members of the whole national working class, for which the Basic Reforms program worked well. It was this strategy that allowed the mobilization of the category based on both their working conditions and in a more general sense. The empirical basis used consisted of interviews, local news coverage and the Union’s documents. <![CDATA[The hermit Manuel Correa, the Church of Our Lady of Desterro and the religious field of Rio de Janeiro in the colonial period]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100613&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo pretende analisar a trajetória do ermitão Manoel Correa, responsável pela manutenção da ermida de Nossa Senhora do Desterro, na cidade do Rio de Janeiro, nas últimas décadas do século XVII e princípios do século XVIII. O texto desenvolve três objetivos: ajudar a suprir a lacuna existente na historiografia a respeito de uma forma de vida religiosa pouco conhecida na América Portuguesa; mostrar como, por meio da coleta de esmolas, o ermitão alcançou projeção socioeconômica como administrador de imóveis urbanos e rurais, levando-o a adotar práticas devocionais próximas das elites coloniais; por fim, quando se analisam os conflitos envolvidos na execução do testamento de Manoel Correa, mostrar que havia indefinição sobre o estatuto do ermitão, ora aproximado dos devotos leigos, ora do clero.<hr/>Abstract The article intends to analyze the path of Manoel Correa hermit, responsible for the maintaining of Nossa Senhora do Desterro church, in Rio de Janeiro city, in the last decades of the 17th century and begins of 18th century. The text develops three objectives: help to suply the blank that exists in historiography about a religious lifestyle poorly known in Portuguese America; show how through the alms collecting, the hermit reached socioeconomic projection as a administrator of urban and rural properties, leading him to adopt nearby devotional practices of the colonial elites; and finally, when analyzing the conflicts involved in the will’s execution of Manoel Correa, to show there was no definition about the hermit’s status, sometimes approximated of laity devoteds, sometimes approximated of clergy. <![CDATA[Doctor Thomas and tropical medicine in Amazonia in the beginning of the XX<sup>th</sup> century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100614&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Harold Howard Shearme Wolferstan Thomas foi um pesquisador da Escola de Medicina Tropical de Liverpool que teve fugaz destaque na medicina britânica na época em que foi deslocado para a Amazônia (1905). Cinco anos antes, uma expedição da mesma Escola estivera na região para investigar a febre amarela. Thomas e Anton Breinl viajaram para Manaus ainda com o objetivo de estuda essa doença. Naquele intervalo, transcorreram processos muitos dinâmicos na medicina tropical, em particular no tocante às tripanossomíases. Thomas ganhou projeção ao demonstrar que o atoxyl era eficaz no tratamento de animais e humanos infectados por tripanossomos. No presente artigo, Thomas é o fio que conduz a uma trama formada por diferentes atores e doenças na América, Europa e África, cujas sinergias revelam contornos da medicina tropical e o lugar nela ocupado pela região amazônica no começo do século XX. Enfatizaremos especialmente as tripanossomíases. Até sua morte em Manaus, em 1931, Thomas envolveu-se com outros problemas de saúde locais e com médicos que lideravam a saúde pública e a medicina experimental no Amazonas - curso discrepante daquele tomado pela maioria dos médicos europeus que participaram de missões em colônias e áreas de influência das metrópoles imperiais. Nos anos 1950, Thomas foi ‘redescoberto’, ao receber (postumamente) parte de um prêmio conferido aos descobridores da cura da doença do sono. Sua memória teve outros revivals em ambientes acadêmicos.<hr/>Abstract Harold Howard Shearme Wolferstan Thomas was a researcher from the Liverpool School of Tropical Diseases who enjoyed brief prominence in British medicine at the time he was transferred to Amazonia (1905). Five years earlier, an overseas expedition from this school had been in the region to investigate yellow fever. When Thomas and his colleague Anton Breinl set sail for Manaus, their mission was still to investigate this disease. In the interval between the two expeditions, dynamic processes were underway in the realm of tropical medicine, especially with regard to trypanosomiasis. Thomas gained recognition when he showed that atoxyl was an effective treatment for humans and animals infected with trypanosomes. In this article, Thomas guides us through a web of actors and diseases in the Americas, Europe and Africa. Their synergies reveal the outlines of tropical medicine and the place occupied by the Amazon region within this field at the beginning of the twentieth century, with special emphasis on trypanosomiasis. Until his death in Manaus in 1931, Thomas involved himself with other local health problems and with physicians who were on the forefront of Amazonian public health and experimental medicine, an unusual course for most European researchers sent on missions to colonies and areas influenced by imperial metropolises. Thomas was ‘rediscovered’ two decades after his death when he was named one of the recipients of a prize from the Belgian government granted to the scientists who discovered the treatment for sleeping sickness. As we shall see, his memory was revived on other occasions in the academic sphere. <![CDATA[The abdication of Vetranio (AD 350) and the remains of the Tetrarchic model]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100615&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo se volta para o efêmero reinado de Vetranião (março a dezembro de 350), governante aclamado pelos soldados estacionados nas províncias da Ilíria. Elevado à púrpura em meio a um contexto de crise política que marcou o início da década de 350, Vetranião tem sido tradicionalmente retratado como um “usurpador” que ascendeu ao imperium a fim de atender aos interesses da dinastia constantiniana. Diante disso, este trabalho se assenta sobre um duplo viés: por um lado, buscar-se-á reavaliar o reinado de Vetranião a partir de dois tipos monetários emitidos pelo imperador. Por outro, será assinalada em que medida a ascensão de Vetranião pode ser pensada como uma experiência política cuja legitimidade teria sido construída sobre as bases do sistema tetrárquico forjado por Diocleciano meio século antes.<hr/>ABSTRACT The paper deals with the short reign of Vetranio (March to December 350), a ruler acclaimed by the regional field army of Illyricum. Considering the political crisis that took place in the beginning of the 350’s, Vetranio has usually been regarded as an “usurper” who was elevated to the throne to support the Constantinian house. Thus, the aim of the paper is twofold: on one hand, it attempts to reassess Vetranio’s rule by analyzing two monetary types issued by his mints. On the other hand, it points out how his rise to power can be understood as a political experiment whose legitimacy had been built on the principles of the Tetrarchic system instituted by Diocletian half a century earlier. <![CDATA[Historical patrimonial study and three-dimensional restitution of the Tolima soft drink factory (1945-2016)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100616&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La fábrica de gaseosas Tolima fue pionera en la introducción del lenguaje industrial en la arquitectura de Ibagué a mediados del siglo XX. A pesar de su demolición, en sus vestigios se reconocen las adaptaciones de los principios de las escuelas de arquitectura moderna en el contexto local. Además, fue el detonante para el desarrollo urbanístico del norte de la ciudad entre 1950 y 1980. Su estudio permite comprender las dinámicas existentes entre el territorio destinado a la vivienda y su articulación con la producción industrial. La investigación presenta el descubrimiento y recuperación digital de la cartografía histórica del barrio Interlaken, su reconstrucción y génesis urbano-arquitectónica en relación con la fábrica de gaseosas. El estudio de sus ruinas condujo a su restitución virtual mediante el uso de fuentes notariales y levantamiento oral. Finalmente, se presenta una controversia entre las relaciones éticas y estéticas del planeamiento urbano y el patrimonio industrial.<hr/>ABSTRACT The Tolima soft drink factory pioneered the introduction of industrial language in the architecture of Ibagué city in the mid-twentieth century. In spite of its demolition, in its vestiges we can recognize the adaptations of the principles of the schools of modern architecture in the local context. In addition, it was the trigger for the urban development of the north of the city between 1950 and 1980. Its study allows to understand the existing dynamics between the territory destined to the dwelling and its articulation with the industrial production. The research presents the digital discovery and retrieval of the historical cartography of the Interlaken neighborhood, along with its reconstruction and urban-architectural genesis in relation to the soda factory. The study of its ruins led to its virtual restitution through the use of notarial sources and oral survey. Finally, a controversy arises between the ethical and aesthetic relations of the urban planning and industrial patrimony. <![CDATA[Sambas e bambas sem o breque do Estado Novo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000100701&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La fábrica de gaseosas Tolima fue pionera en la introducción del lenguaje industrial en la arquitectura de Ibagué a mediados del siglo XX. A pesar de su demolición, en sus vestigios se reconocen las adaptaciones de los principios de las escuelas de arquitectura moderna en el contexto local. Además, fue el detonante para el desarrollo urbanístico del norte de la ciudad entre 1950 y 1980. Su estudio permite comprender las dinámicas existentes entre el territorio destinado a la vivienda y su articulación con la producción industrial. La investigación presenta el descubrimiento y recuperación digital de la cartografía histórica del barrio Interlaken, su reconstrucción y génesis urbano-arquitectónica en relación con la fábrica de gaseosas. El estudio de sus ruinas condujo a su restitución virtual mediante el uso de fuentes notariales y levantamiento oral. Finalmente, se presenta una controversia entre las relaciones éticas y estéticas del planeamiento urbano y el patrimonio industrial.<hr/>ABSTRACT The Tolima soft drink factory pioneered the introduction of industrial language in the architecture of Ibagué city in the mid-twentieth century. In spite of its demolition, in its vestiges we can recognize the adaptations of the principles of the schools of modern architecture in the local context. In addition, it was the trigger for the urban development of the north of the city between 1950 and 1980. Its study allows to understand the existing dynamics between the territory destined to the dwelling and its articulation with the industrial production. The research presents the digital discovery and retrieval of the historical cartography of the Interlaken neighborhood, along with its reconstruction and urban-architectural genesis in relation to the soda factory. The study of its ruins led to its virtual restitution through the use of notarial sources and oral survey. Finally, a controversy arises between the ethical and aesthetic relations of the urban planning and industrial patrimony. <![CDATA[Errata]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742018000101001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La fábrica de gaseosas Tolima fue pionera en la introducción del lenguaje industrial en la arquitectura de Ibagué a mediados del siglo XX. A pesar de su demolición, en sus vestigios se reconocen las adaptaciones de los principios de las escuelas de arquitectura moderna en el contexto local. Además, fue el detonante para el desarrollo urbanístico del norte de la ciudad entre 1950 y 1980. Su estudio permite comprender las dinámicas existentes entre el territorio destinado a la vivienda y su articulación con la producción industrial. La investigación presenta el descubrimiento y recuperación digital de la cartografía histórica del barrio Interlaken, su reconstrucción y génesis urbano-arquitectónica en relación con la fábrica de gaseosas. El estudio de sus ruinas condujo a su restitución virtual mediante el uso de fuentes notariales y levantamiento oral. Finalmente, se presenta una controversia entre las relaciones éticas y estéticas del planeamiento urbano y el patrimonio industrial.<hr/>ABSTRACT The Tolima soft drink factory pioneered the introduction of industrial language in the architecture of Ibagué city in the mid-twentieth century. In spite of its demolition, in its vestiges we can recognize the adaptations of the principles of the schools of modern architecture in the local context. In addition, it was the trigger for the urban development of the north of the city between 1950 and 1980. Its study allows to understand the existing dynamics between the territory destined to the dwelling and its articulation with the industrial production. The research presents the digital discovery and retrieval of the historical cartography of the Interlaken neighborhood, along with its reconstruction and urban-architectural genesis in relation to the soda factory. The study of its ruins led to its virtual restitution through the use of notarial sources and oral survey. Finally, a controversy arises between the ethical and aesthetic relations of the urban planning and industrial patrimony.