Scielo RSS <![CDATA[História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-907420160001&lang=en vol. 35 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[ENTREVISTA COM JEAN-MICHEL CARRIÈ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Rumour, Crises and Political Opportunities in Late Antiquity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Comparado à organização política do Principado, o regime imperial da Antiguidade Tardia obteve um controle muito maior sobre a circulação da informação política em decorrência da centralização do poder e do número ainda maior de funcionários qualificados dedicados a coligir, cotejar e recuperar informações em todo o Império. Ainda assim, a vastidão do Império Romano e a lentidão das comunicações continuavam a representar as principais ameaças ao poder absolutista, especialmente nos momentos de crises políticas, quando a própria ausência de informações oficiais alimentava os canais subterrâneos e incontrolados de notícias. Do ponto de vista da plebe urbana e dos atores políticos locais, o recurso a essas notícias clandestinas que nós chamamos de "boatos" podia representar uma tentativa de avaliar a abertura de oportunidades para a ação em um ambiente político marcado por uma profunda incerteza. O objetivo deste artigo é explorar como a plebe urbana, as facções religiosas ou seus líderes percebiam (e encorajavam) a difusão de notícias sobre as mudanças no poder imperial como uma "janela de oportunidades" e como uma forma de organizar uma ação coletiva.<hr/>ABSTRACT Compared to the situation prevalent in the Early Empire, the imperial regime of Late Antiquity undoubtedly enhanced its ability to control the flow of political information, by the use of skilled personnel primarily dedicated to collect, collate and retrieve information. Yet even so, the vastness of the empire and the slowness of communications remained the most important challenges to imperial absolutism. From the point of view of the urban plebs or of local political actors, the use of these clandestine news that we call "rumours" could represent an attempt to assess the opening of opportunities for action in a political environment marked by a deep uncertainty. The objective of this paper is to understand how the urban plebs, the religious factions or their leaders perceived (and encouraged) the flow of official or unofficial news about the fate of the ruler as a "window of opportunity" and as a method of mobilizing an action. <![CDATA[The barbarian as a discursive tool in the thought of Augustine of Hippo during the fall of Rome in 410 in the contextc of the conflict between Christians and pagans intellectuals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los intelectuales romanos realizaron durante la tardo-República y el Alto Imperio una construcción histórica conocida como el mito de la eternidad de Roma. En esa construcción tuvieron un rol fundamental los bárbaros que habían tomado la ciudad eterna y habían ocupado la ecúmene romana en sólo dos siglos: el IV y V. Esta circunstancia produjo en la Tardo antigüedad un importante número de escritos acerca de la caída de Roma producida por la acción militar y política del Rex Gothorum Alarico. Este trabajo indagará en los escritos de Agustín de Hipona para reconocer la intencionalidad, el modo y la estructura discursiva de este obispo del norte de África con el fin de interpretar su visión sobre la barbarie en el contexto de la caída de Roma del año 410. Fecha importante en la lucha intelectual entre paganos y cristianos.<hr/>ABSTRACT During the late-Republic and the beginning of the Empire there were roman philosophers, historians and writers constructed what is known as the myth of the eternal Rome. The barbarians played an essential role in this construction. It only took them two centuries, the IV and V, to claim the city and occupy the roman ecúmene. In the late antiquity these circumstances produced a vast number of writings based on the fall of Rome carried on by Rex Gothorum Alaric and both his political and military incursions. The year is 410, a crucial moment for the intellectual struggle between pagans and Christians. This work will swim in the waters of the many writings written by Augustine of Hippo, a Bishop from the north of Africa. We will recognize his ways, discursive structure and intentionality with the objective of understanding his vision of the barbarity in the context of the fall of Rome in the year 410. <![CDATA[Vikings in the west of al-Andalus. Some topics surrounding the impact of their arrival at the coast near the Tagus]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Tem-se como objetivo no presente artigo analisar a chegada dos Vikings na costa do rio Tejo, colocando em destaque os impactos das navegações no período do VIII ao IX século d.C.Para interpretar tal episódio serão utilizadas fontes textuais e arqueológicas além da construção de uma contextualização acerca do período abordado. Será possível observar que a chegada dos vikings ou normandos é um momento chave para a história da região em redor de Lisboa. De região esquecida e lateral, na perspectiva dos poderes estabelecidos em Córdova, o litoral do Gharb al-Andalus, o futuro litoral português central, passará por uma fase de surpresa, de ataques mas também, de revitalização e de novos desafios.<hr/>ABSTRACT The goal of this article is to analyze the Vikings' arrival at the coast of the Tagus, highlighting the impacts of the sailings in the period from the VII to the IX century A.D. To interpret such episode, textual and archeological sources will be used, as well as the construction of a contextualization regarding the addressed period. It will be possible to observe that the Vikings' or the Normans' arrival is a key moment for the history of the region around Lisbon. From a forgotten and lateral region, in the perspective of the established powers in Cordoba, the coast of Gharb al-Andalus, the future central Portuguese coast, will undergo a phase of surprise, of attacks, but also, of renovations and of new challenges. <![CDATA[THE EMPEROR AS A 'MAN OF GOD': THE IMPACT OF CONSTANTINE THE GREAT'S. Conversion on Roman Ideas of Kingship]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In numerous ways, the first Christian emperor, Constantine I (r. 306-337) indicated that he saw parallels between himself and St. Paul. These include his story of divine intervention (the vision of the Cross) and his decision to be buried amid markers for the twelve Apostles. But his biographer, Bishop Eusebius of Caesarea, chooses to liken Constantine instead to Moses, who led the Israelites out of captivity. By focusing on the different connotation of "Man of God" (Constantine's preferred label for himself) and "Friend of God" (the phrase Eusebius used), this article suggests that the reason for this difference lay in Eusebius's concern to prevent Constantine - and by extension all future emperors - from asserting priority over Christian bishops.<hr/>RESUMO De várias maneiras, o primeiro imperador cristão, Constantino I (306-337), indicou as semelhanças que ele via entre si e São Paulo. Nessas semelhanças, ele incluiu a sua história de intervenção divina (a visão da Cruz) e a sua decisão de ser enterrado em meio as marcas para os doze Apóstolos. Seu biográfo, porém, o Bispo Eusébio de Cesaréia, escolhe comparar Constantino, ao invés de São Paulo, com Moisés, que liderou os israelitas na saída do cativeiro. Focando sobre as diferentes conotações de "Homem de Deus" (como Constantino preferiu se definir) e "Amigo de Deus" (termo usado por Eusébio), este artigo sugere que a razão para essas diferenças estava na preocupação de Eusébio em evitar que Constantino - e por extensão todos os futuros imperadores - se declarasse melhor que os outros bispos cristãos. <![CDATA[Considerations about death and memory of the Emperor Julian in the testimonies of Libanius and Ammianus Marcellinus. (Fourth Century A.D.)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Dentre os vários temas que tratam sobre o Imperador Juliano, o assunto sobre a sua morte chamou nossa atenção. Vários autores da Antiguidade Tardia, cristãos ou não cristãos, forneceram várias versões sobre tal acontecimento. O sofista Libânio e o militar Amiano Marcelino registraram cenas relevantes da morte do Príncipe, redigiram seus textos na mesma época, eram antioquianos e provavelmente, se comunicavam. Porém, suas narrativas sobre a morte de Juliano se diferenciam. Portanto, temos como objetivo analisar as diversas mortes do Imperador Juliano apresentadas nos testemunhos de Libânio, assim como realizar a comparação desses relatos com o testemunho de Amiano Marcelino sobre o mesmo tema. A comparação servirá para termos uma melhor compreensão acerca da maneira como o sofista e o militar construíram uma memória virtuosa desse Imperador, transformando a morte daquele Príncipe em uma memória viva. Acrescentamos que os dois autores redigiram seus textos no período do Imperador Teodósio I. Logo, temos como hipótese que as diversas versões sobre a morte de Juliano estão relacionadas com eventos que permeiam os momentos da escrita das narrativas da morte. Dessa maneira, os autores tornam viva a memória sobre Juliano através dos vários relatos sobre o acontecimento fúnebre.<hr/>ABSTRACT Among the many topics regarding the emperor Julian, the subject of his death has caught our attention. Many authors of the Late Antiquity, Christians or not, provided many versions about such event. The sophist Libanius and the serviceman Ammianus Marcellinus registered relevant scenes of the Prince's death, wrote their texts at the same period, were antiochenes and probably communicated. However, their narratives about Julian's death differ. Therefore, our goal is to analyze the many deaths of Emperor Julian presented in the testimonies of Libanius, as well as perform the comparison of these reports with the testimony of Ammianus Marcellinus about the same subject. The comparison will serve for us to have a better understanding about the way that the sophist and the serviceman built a virtuous memory of this Emperor, turning the death of that Prince into a living memory. We add that both authors wrote their texts in Emperor Theodosius I's period. Ergo, we have a hypothesis that the many versions about Julian's death are related to events that permeate the timing of the writing of the death, thus the authors make the memory alive about Julian through the many reports about the mournful event. <![CDATA[HADRIAN THE TRAVELER: Motifs and Expressions of Roman Imperial Power in the Vita Hadriani]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100306&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This paper explores the links between travel and power that the journeys of Hadrian in the Vita Hadriani reveal, and suggests that these links have broader implications for our interpretation of the Historia Augusta as a whole, and of its author's literary skill and political awareness. It offers a close reading of the contexts in which Hadrian is depicted traveling in the Vita Hadriani, and argues that they may be interpreted as part of an internal dialog over alternate strategies for expressing and legitimating imperial power. It suggests that it is the moments when Hadrian is in the act of traveling that provide the clearest clues as to our author's attitude towards appropriate behavior by an emperor.<hr/>RESUMO Este artigo explora as ligações entre as viagens e poder de Adriano na Vita Hadriani, e sugere que estas ligações têm implicações mais amplas para a nossa interpretação da Historia Augusta como um todo, e da habilidade literária e consciência política de Adriano. Oferecemos uma leitura atenta dos contextos em que Adriano é retratado em suas viagens por Vita Hadriani, e argumentamos que elas podem ser interpretadas como parte de um diálogo interno sobre estratégias alternativas para expressar e legitimar o poder imperial. Sugerimos que os momentos em que Adriano está no ato de viajar fornecem as pistas mais claras quanto ao comportamento adequado de um imperador para nós. <![CDATA[The circle of Symmachus: agreements and disagreements between its members]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo é identificar a relação entre as ideias políticas e as ações demonstradas por Quinto Aurélio Símaco e seus amigos, representantes da elite tradicional romana do fim do século IV e início do V. Procura, além, entrar nas profundezas do grupo, composto por aqueles que compartilhavam a mesma mentalidade e que conformavam um verdadeiro círculo nascido de uma grande e ativa rede de contatos vindos de todas as regiões do Império. Interessa desvendar coincidências e dissidências, alianças e rupturas entre os membros do mencionado grupo, e inferir as razões que iluminaram seus escritos, guiaram suas decisões e levaram suas intervenções para todas as áreas da realidade social, tornando-os personagens-chave para compreender os eventos multifacetados do período analisado.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study consists in identifying the existing relationship between the political ideas and manifested actions taken by Quintus Aurelius Symmachus and his friends, representatives of the traditional Roman elite of the late 4th century and early 5th century. This study dives deeply into the interiority of this group, integrated by those who shared the same mentality and formed an authentic circle originated by a rich and active network of contacts from all the regions of the Empire. It also unravels the coincidences and dissidents, alliances and estrangements among its members, and infers the reasons that enlightened their writings, guided their decisions and led them to the interventions in all areas of social reality, making them key protagonists for the understanding of the multifaceted events of the analyzed period. <![CDATA[Christianity, power and space in Late Antiquity: the episkopeion as an expression of the episcopal power]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100308&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Na historiografia tradicional, a elite eclesiástica tardo-antiga exercia ampla autoridade e gozava de prestígio sendo capaz de influenciar imperadores em determinados acontecimentos. Um dos exemplos mais evocados, que evidenciaria o poder dos bispos, é o narrado por João Crisóstomo sobre a influência do bispo Flaviano junto Teodósio no conflito do Levante das Estátuas (387 d.C.). No presente artigo, argumentamos que os bispos ainda não exerciam tal influência no contexto do século IV. Para tanto, recorremos ao debate sobre o episkopeion a partir das evidências arqueológicas.No século IV, não há indícios da existência de residências episcopais definidas, separadas do espaço da Igreja - estas somente se desenvolveram entre os séculos V e VI. Isso significaria pensar que aquele desenvolvimento estivesse relacionado à ampliação gradual do prestígio e da atuação sociopolítica do bispo (CEYLAN, 2005, p. 170; MARANO, 2005, p. 97). Logo, refletiremos sobre o caso do bispo Flaviano e sua interferência no Levante das Estátuas de modo a definir os parâmetros do poder episcopal antioqueno no século IV.<hr/>ABSTRACT A traditional historiography suggests that an ecclesiastical elite had an authority and prestige that were able to influence emperors in certain events. One of the most mentioned examples, which would demonstrate the power of the bishops, is narrated by John Chrysostom. According with Chrysostom Flavian, Bishop of Antioch, was able to influence Theodosius in the affair of The Riot of Statues (387 A.D). In this paper, we argue that bishops have not exercised such influence in Fourth Century AD. For that, we benefit from the debate on episkopeion that was emerged from archaeological data. In the fourth century, there is no evidence of the existence of well-defined Bishop's residence separated from the space of the Church - these only have developed between the fifth and sixth centuries - therefore we are able to link this development to the expansion of prestige and social and political power of the bishop (CEYLAN, 2005, p 170; MARANO, 2005, p. 97). Thus, our aim is to understand the interference of bishop Flavian in The Riot of the Statues in order to define the parameters of power and prestige of the late roman antiochian bishop. <![CDATA[Funerary rites and rapports of sociability at Antioch: some remarks on the Banquet of Mnemosyne Mosaic]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100309&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, temos por objetivo refletir sobre as práticas mortuárias pagãs na Antiguidade Tardia, momento em que, diante da progressiva cristianização do Império Romano, observa-se uma sensível alteração na maneira pela qual gregos e romanos lidavam com a experiência da morte. Como estudo de caso, elegemos a cidade de Antioquia, capital da província da Síria, que, na segunda metade do século IV, foi alvo de uma intensa campanha cristianizante liderada pelas autoridades eclesiásticas. Pretendemos, assim, investigar até que ponto é possível tratar Antioquia como uma polis cristianizada, mas sem recorrer à literatura patrística. A fim de captar a dinâmica religiosa que se estabelece no cotidiano e que tende a escapar da tutela das autoridades episcopais, julgamos por bem explorar dados provenientes da cultura material, em especial dos mosaicos, estratégia capaz de aumentar o nosso grau de compreensão acerca do modus vivendi de atores sociais que, de outra maneira, permaneceriam no anonimato ou seriam conhecidos apenas por intermédio das fontes escritas.<hr/>ABSTRACT In this article, we aim at reflecting about the pagan mortuary practices in the Late Antiquity, when, due to the progressive Christianization of the Roman Empire, occurred a deep change in the way Greeks and Romans dealt with the experience of death. As case study, we chose the city of Antioch, capital of the Syrian province, which, in the second half of the fourth century, was the scenario of a massive Christianizing campaign led by the ecclesiastical authorities. Therefore, we intend to discuss whether Antioch actually was then a Christian polis, but without considering the Patristic literature, full of misrepresentations. In order to comprehend the religious dynamic of daily life that tended to undermine the control exerted by the clergy over the town, we decided to explore the information provided by the archaeological sources, more specifically the mosaics, a strategy capable of increasing our amount of knowledge regarding the way of life of social actors who otherwise would either remain anonymous or be known by means of the written sources only. <![CDATA[The Imperium to the Regnum in late antiquity the example of Hispano-visigothic kingdom of Toledo (VI-VII centuries)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100310&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Para o historiador, estabelecer balizas cronológicas precisas é uma tarefa de difícil realização. Mais complexo ainda se o período estudado está marcado com o selo de uma época de crise, como a Antiguidade Tardia. Denominado por alguns como "Baixo Império", para outros a "Alta Idade Média", o mundo tardoantigo (séculos II-VIII) se apresenta como portador de uma "identidade propria", como indicaram em seu momento Brown e Marrou, no qual a ideia de crise deve substituir-se por conceitos mais atuais, como os de transformação ou de readequação. Neste estudo, partindo dos elementos políticos e institucionais, analisamos como, de forma paulatina, fez-se a passagem do poder imperial romano às monarquias romano-bárbaras herdeiras da autoridade imperial no Ocidente romano. De forma particular, lançaremos um olhar especial à monarquia hispano-visigoda dos séculos VI e VII que manteve alguns importantes elementos políticos do passado imperial romano.<hr/>ABSTRACT For the historian, establish a precise chronological marker is a difficult task completion. More complex even if the study period is framed with the stamp of a time of crisis, as Late Antiquity. Dubbed by some as the "Low Empire", for others the "High Middle Ages", the Late Antique world (II-VIII centuries) is presented as a carrier of "identity" as they pointed at the time Brown and Marrou, in which the idea of crisis should be replaced by more current as would be the transformation or retrofit concepts. In this study, based on political and institutional elements, we analyze how, gradually, became the passage of imperial power imposed on the choice of a single ruler to a multiplicity of emperors and kings always supported by aristocratic groups interested in participating and grant such powers in roman barbarian's monarchies heirs of imperial authority in the Roman West. In particular, we take a special look to the Hispano Visigothic monarchy of the sixth and seventh centuries that kept some important political elements of Roman imperial past. <![CDATA[Power relationship between Bishop and the Emperor: an interpretative proposal about official recognition of Christianity by Gregory of Nyssa and Theodosius I (4th century AD)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100311&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta uma proposta interpretativa alternativa à visão consolidada na historiografia sobre a "oficialização do cristianismo" concedida ao imperador Teodósio I tendo como princípio o favorecimento imperial ao grupo de cristãos nicenos. Durante décadas, a historiografia sobre a Antiguidade Tardia discutiu a relação entre o poder imperial e o cristianismo a partir de interpretações que analisavam os imperadores sob a ótica de uma "cristianização" do Império. Entretanto, desde a primeira década de nosso século, o debate pode ser revisitado a partir de novas problemáticas que consideram diferentes grupos cristãos no século IV, assim como a linha tênue entre os vários cristianismos e suas relações com o poder imperial. A partir da relação de poder entre bispo e imperador, protagonizadas por Gregório de Nissa e Teodósio I, este artigo objetiva analisar um estudo de caso que reflete uma dentre as várias facetas que compunham a proposta de governança político-cultural de Teodósio em relação aos vários cristianismos que compunham o Império Romano daquele espaço e contexto.<hr/>ABSTRACT This paper presents an alternative interpretation of the well-established historiography concept of "official christianity" granted Theodosius I, which takes as a starting point the imperial benefit to nicene-christians. For decades, Late Antiquity historiography has debated the relationship between the imperial power and christianity based on interpretations who reflect Roman Emperors under the perspective of the christianization of the Empire. Nonetheless, since the 2000s, this debate has been thoroughly revisited through a more complex perspective, which considers the presence of different christian groups during the 4th century AD as well as the tenuous line between the various christianities and their relationship with the imperial power. From the power relationship between Bishop and Emperor, personified by Gregory of Nyssa and Theodosius I, this paper aims to analyze a case study that reflects one of several facets behind the political and cultural governance proposal of Theodosius I to the different christian groups present in the Roman Empire at that time. <![CDATA[Considerations about imaginary, representations of the Evil and its evolution from the Roman Classical Antiquity to Late Antiquity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100312&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Através de uma análise evolutiva das representações o Mal, do ponto de vista cristão, da Antiguidade Clássica Romana até a Antiguidade Tardia, este artigo procura estabelecer, dentro do escopo compreendido, um diálogo entre as principais fontes desde a Igreja Primitiva até a Patrística, apresentando um panorama de como os autores cristãos pensaram e externaram na literatura teológica e hagiográfica as representações imaginárias a respeito do Mal. Ao indicar as proposições dos autores cristãos do período acima citado, vemos uma lenta e gradual modificação no pensamento a respeito das representações do Mal, nas diferentes conjunturas, presentes no processo de análise de tais fontes na longa duração.<hr/>ABSTRACT Through an evolutionary analysis of representations of Evil, in Christian point of view, from Classical Roman Antiquity to Late Antiquity, this article aims to present, inserted in this scope, a dialogue between the main sources from the Early Church to the Patristic, presenting an overview of how the Christian writers thought and voiced, in the theological and hagiographic literature, the imaginary representations about the Evil. By indicating the propositions of Christian writers of the mentioned period it could be seen a slow and gradual change in thinking about the representations of Evil, in different situations present in the analysis process of such sources in the long term. <![CDATA["Indigenous Land": historical aspects of construction and application of a legal concept]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100501&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A partir da análise de diversas Constituições Federais brasileiras do período republicano, bem como do Estatuto do Índio, o artigo discute histórica e antropologicamente o conceito jurídico de terra indígena, bem como sua aplicabilidade e dificuldades geradas de sua não compreensão. O trabalho também analisa as repercussões sobre a demarcação de terras indígenas no Brasil após o julgamento da Petição nº 3.388 RR pelo STF, o qual quebra a tradição jurídica brasileira abandonando a teoria do indigenato em favor da teoria do fato indígena. Como consequência há a adoção do marco temporal para a determinação das terras de ocupação tradicional indígena. O texto perpassa ainda por questões de ordem política e administrativa que viabilizam ou inviabilizam a efetivação dos direitos territoriais indígenas no Brasil.<hr/>ABSTRACT From the analysis of several Brazilian Constitutions of the Republican period, and the Indian Statute, the article discusses the anthropological and the historical legal concept of indigenous land, as well as their applicability and difficulties caused by misunderstood. The paper also analyzes the effects on the indigenous lands demarcation in Brazil after the trial of Petition number 3388 RR by Supreme Court of Brazil, which breaks the Brazilian legal tradition abandoning indigenato theory for the theory of indigenous fact. As a result there is the adoption of the time frame for the determination of traditional indigenous occupation of the land. The text also look after the political and administrative questions that makes possible and impossible the realization of indigenous land rights in Brazil. <![CDATA[Commerce, industry and regional projection of the nineteenth-century Diamantina: the fragilities of the "North Great Emporium"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100502&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo analisa o comércio atacadista e a indústria de Diamantina no período 1870- 1920, enfatizando sua projeção regional e vinculações com a mineração. São discutidos os fatores que tornaram frágil e provisória a condição de Diamantina como centro polarizador do Norte de Minas. As fontes empregadas são principalmente documentação cartorária e jornais locais.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the commerce and industry of the Diamantina in the years 1870-1920, emphasizing its regional projec- tion and their links with the mining. Here are discussed the factors that made fragile and temporary the condition of Diamantina like polarizing center of the North of Minas. The fonts used are mainly registry record and local newspapers. <![CDATA[The British and their Empire: debates and new historiographic fields of the victorian age]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100503&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo apresenta os debates historiográficos referentes à expansão do Império Britânico no século XIX, tendo como eixo norteador as transformações sociais e acadêmicas decorrentes da derrocada daquele sistema planetário e as revisões quanto ao lugar da Grã-Bretanha nas relações internacionais. São expostas as mais destacadas linhas interpretativas originadas em meados do século XX, momento da desconstrução imperial, quando ainda predominavam análises originárias da própria metrópole. Essas leituras são contrapostas à ascensão de outras, provenientes das ex-colônias, marcadas pelo fortalecimento de novas interpretações sobre as limitações e contradições internas àquele sistema. O objetivo é demonstrar de que forma a própria crise imperial levou a novas análises, possibilitando olhares e interpretações que se distanciaram de clássicas afirmações sobre o poder imperial e suas estruturas.<hr/>ABSTRACT The paper presents the recent historiographical debates on the expansion of the British Empire, focusing on social and academical changes after de fall of that planetary system and the revision of the force of Great Britain in the international relations. It presents the mainstream interpretative school, based on the metropolis, whose origins in middle 20th century is related to the deconstruction of the Empire. They are opposed to the rise of other interpretations, born in the former colonies, related to new scholars focused on the constraints and contradictions of that system. The aim of the article is to show in which way the imperial crisis itself give force to this new analysis, opening new fields and interpretations so distant of that classic discourses on imperial power and structures. <![CDATA[British abolitionism and trade in enslaved children to Brazil, 1810-1850]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100504&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Sob constante estrangulamento por parte da Inglaterra desde 1810, o comércio negreiro para o Brasil se adaptou até o seu fim definitivo, em 1850, a um padrão de demanda das elites escravistas pautado em crescentes aquisições de crianças africanas. Semelhante movimento revela uma lógica demográfica flexível, fundada na utilização do próprio tráfico visando estender temporalmente a escravidão. A aferição de semelhante hipótese está calcada no manejo dos registros dos navios negreiros constantes do The Transatlantic Slave Trade Database: Voyages. No intuito de verificar a efetividade da ação das elites escravistas, foram igualmente analisados os inventários post-mortem de grandes proprietários rurais do Rio de Janeiro, coletados nos anos terminados em 1, 2, 3 e 5, 6, e 7 entre 1810 e 1831.<hr/>ABSTRACT Under constant pressure by England since 1810, the slave trade to Brazil has adapted itself to a standard demand of the slaveholding elites, ruled by the increase of purchase of African children, until its definitive end in 1850. A similar movement reveals a flexible demographic logic, based on the use of the slave trade to extend the slavery. Such hypothesis is grounded in the management and analysis of the lists and descriptions of slave ships on The Transatlantic Slave Trade Database: Voyages. In order to verify the effectiveness of the action of slaveholding elites, inventories of large landowners in Rio de Janeiro, collected in years ending in 1, 2, 3 and 5, 6, and 7 between 1810 and 1831, were also analysed. <![CDATA[Oblivion and memories of a communication assembly. An approach to the underground memories of former members of the Revolutionary Left Movement in Chile]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100505&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo se aproxima a un acontecimiento escasamente investigado y que, sin embargo, circula como una memoria subterránea entre los sobrevivientes y ex militantes del Movimiento de Izquierda Revolucionario; me refiero a la llamada Conferencia de Prensa de Villa Grimaldi, montaje comunicacional organizado por la DINA (Dirección de Inteligencia Nacional) que tuvo como protagonista a un grupo de militantes de esta organización que se encontraban secuestrados en el Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). El operativo consistió en que los prisioneros llamaran públicamente a deponer la resistencia armada en contra de la dictadura, declarando la derrota política y militar del MIR. Una vez realizado el montaje, los cuatro militantes fueron acusados de traición y condenados a muerte por ésta organización, medida que finalmente no se implementó. En este artículo me aproximo a las diversas memorias (muchas de ellas en conflicto) que existen en torno a este acontecimiento, incluyendo el testimonio de sus dos sobrevivientes.<hr/>ABSTRACT This paper approaches to a poorly researched event and yet circulates as an underground memory between survivors and former members of the Revolutionary Left Movement: I refer to the "Villa Grimaldi Press Conference", a communicational montage organized by DINA (National Intelligence Directorate) in which the center was a group of militants of this organization who were abducted in the Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). The operation consisted of prisoners publicly call to lay down the armed resistance against the dictatorship, declaring the political and military defeat of the MIR. Once the montage was complete, four militants were accused of treason and sentenced to death by this organization, even when finally was not implemented. In this article I approach to the various reports (many of them in conflict) that exist on this event, including the testimony of two survivors. <![CDATA[LANTERI, Ana Laura. SE HACE CAMINO AL ANDAR. Dirigencia e instituciones nacionales en la "Confederación" (Argentina, 1852-1862). Rosario: Prohistoria, 2015, 282p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100601&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo se aproxima a un acontecimiento escasamente investigado y que, sin embargo, circula como una memoria subterránea entre los sobrevivientes y ex militantes del Movimiento de Izquierda Revolucionario; me refiero a la llamada Conferencia de Prensa de Villa Grimaldi, montaje comunicacional organizado por la DINA (Dirección de Inteligencia Nacional) que tuvo como protagonista a un grupo de militantes de esta organización que se encontraban secuestrados en el Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). El operativo consistió en que los prisioneros llamaran públicamente a deponer la resistencia armada en contra de la dictadura, declarando la derrota política y militar del MIR. Una vez realizado el montaje, los cuatro militantes fueron acusados de traición y condenados a muerte por ésta organización, medida que finalmente no se implementó. En este artículo me aproximo a las diversas memorias (muchas de ellas en conflicto) que existen en torno a este acontecimiento, incluyendo el testimonio de sus dos sobrevivientes.<hr/>ABSTRACT This paper approaches to a poorly researched event and yet circulates as an underground memory between survivors and former members of the Revolutionary Left Movement: I refer to the "Villa Grimaldi Press Conference", a communicational montage organized by DINA (National Intelligence Directorate) in which the center was a group of militants of this organization who were abducted in the Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). The operation consisted of prisoners publicly call to lay down the armed resistance against the dictatorship, declaring the political and military defeat of the MIR. Once the montage was complete, four militants were accused of treason and sentenced to death by this organization, even when finally was not implemented. In this article I approach to the various reports (many of them in conflict) that exist on this event, including the testimony of two survivors. <![CDATA[FUREIX, Emmanuel; JARRIGE, François. LA MODERNITÉ DÉSENCHANTÉE. Relire l'histoire du XIXe siècle français. Paris: Éditions La découverte, 2015. 390 p. ISBN 9782707171573.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742016000100602&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este trabajo se aproxima a un acontecimiento escasamente investigado y que, sin embargo, circula como una memoria subterránea entre los sobrevivientes y ex militantes del Movimiento de Izquierda Revolucionario; me refiero a la llamada Conferencia de Prensa de Villa Grimaldi, montaje comunicacional organizado por la DINA (Dirección de Inteligencia Nacional) que tuvo como protagonista a un grupo de militantes de esta organización que se encontraban secuestrados en el Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). El operativo consistió en que los prisioneros llamaran públicamente a deponer la resistencia armada en contra de la dictadura, declarando la derrota política y militar del MIR. Una vez realizado el montaje, los cuatro militantes fueron acusados de traición y condenados a muerte por ésta organización, medida que finalmente no se implementó. En este artículo me aproximo a las diversas memorias (muchas de ellas en conflicto) que existen en torno a este acontecimiento, incluyendo el testimonio de sus dos sobrevivientes.<hr/>ABSTRACT This paper approaches to a poorly researched event and yet circulates as an underground memory between survivors and former members of the Revolutionary Left Movement: I refer to the "Villa Grimaldi Press Conference", a communicational montage organized by DINA (National Intelligence Directorate) in which the center was a group of militants of this organization who were abducted in the Cuartel Terranova (Villa Grimaldi). The operation consisted of prisoners publicly call to lay down the armed resistance against the dictatorship, declaring the political and military defeat of the MIR. Once the montage was complete, four militants were accused of treason and sentenced to death by this organization, even when finally was not implemented. In this article I approach to the various reports (many of them in conflict) that exist on this event, including the testimony of two survivors.