Scielo RSS <![CDATA[História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-907420150002&lang=es vol. 34 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Apresentação]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Entrevista com Stanley Stein]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Civil Society and Paths to Abolition]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Through a comparative analysis, this article aims to present an overview of British, French, Russian, American and Brazilian abolitionist action, between the late eighteenth century and throughout the nineteenth century. Indicating the struggles of pro-abolition civil associations, the paths taken in Britain, France, the US and Brazil are presented in parallel - either to emphasize approaches, either to highlight the undeniable peculiarities - revealing the marks of violence and negotiation present in the emancipation process.<hr/>Resumo Através de uma análise comparativa, este artigo procura apresentar um panorama da ação de abolicionistas britânicos, franceses, russos, americanos e brasileiros, no final do século XVIII e ao longo do século XIX. Ao indicar os percalços das associações civis pró-abolição, os caminhos tomados nos domínios supracitados são colocados em paralelo - ora para enfatizar aproximações, ora para ressaltar as inegáveis particularidades -, revelando as marcas de violência e de negociação presentes no processo de emancipação dos cativos. <![CDATA[And the plantations went up in smoke: aristocracy (nobreza da terra), Ancien Regime and slavery]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200058&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo parte do pressuposto de que as famílias dos conquistadores e dos primeiros povoadores do Rio de Janeiro quinhentista, nos séculos seguintes, formaram um grupo social capaz de elaborar os seus mecanismos de reprodução social no tempo: no caso, trata-se da nobreza principal da terra. Os eixos desses mecanismos não foram tanto o controle da terra e da mão de obra - através, por exemplo, do sistema de vínculos (morgadios e capelas) ou por meio do mercado -, mas mediante os valores do Antigo Regime católico. Entre tais valores temos: o de prestígio social (fidalguia de pergaminhos e a costumeira dada pela conquista) e de dádivas (troca pessoal desigual). Entre os resultados desse processo temos a fabricação de uma sociedade hierarquizada e pautada na ideia de superioridade social como sinônimo de viver do trabalho alheio. Nesse contexto a prática dádiva surge como movimento fundamental, pois era capaz, ao mesmo tempo, de reafirmar superioridade social e da promoção social, a exemplo da alforria. A Nobreza principal da terra, no Rio de Janeiro, sucumbiu no século XVIII; porém, a sociedade e o seu ideário sobreviveram, inclusive entre os grupos ditos subalternos. Estas hipóteses foram construídas a partir da empiria do Rio de Janeiro dos séculos XVII e XVIII, mas procuram contribuir para o entendimento da América lusa baseada no Antigo Regime luso e na escravidão mercantil.<hr/> Abstract The article assumes that the families of the conquerors and first settlers of Rio de Janeiro, in the sixteenth and seventeenth centuries, formed a social group capable of designing their social reproduction mechanisms in time: local aristocracy. The axes of these mechanisms were not so much control of land and labor - through, for example, entails (morgadios and capelas) or through the market - but by the values of the Old Catholic regime. Among these values are: the social prestige and gifts (personal unequal exchange). Among the results of this process we are making a hierarchical society and guided by the idea of social superiority as a synonym of life of other people's work. In this context the gift practice arises as a fundamental movement, it was able at the same time, to reaffirm social promotion and social superiority, such as the emancipation of slaves. The local aristocracy (nobreza da terra) in Rio de Janeiro, succumbed in the eighteenth century, but the society they helped shape and its worldview survived; such a worldview survived, including between said subaltern groups. These hypotheses were built from the empirical Rio de Janeiro of the seventeenth and eighteenth centuries, but seek to contribute to the understanding of Portuguese America based on the Old Catholic regime and commercial slavery. <![CDATA[The origins of Brazil and Java: compulsory labor and the reconfiguration of the coffee world economy in the Age of Revolutions, c.1760-1840]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200108&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Entre 1760 e 1840, o mercado mundial do café passou por uma grande transformação. Na segunda metade do século XVIII, o centro da produção global estava no Caribe francês. Na década de 1840, ele se moveu para o Império do Brasil e a colônia holandesa de Java. As modificações entre um momento e outro se deveram em grande parte aos impactos que a Era das Revoluções teve sobre a geopolítica da economia-mundo capitalista. O artigo analisa essas alterações por meio de um exame integrado dos diferentes espaços envolvidos na economia global do café. Seu propósito central é o de entender a natureza da reconfiguração dos regimes de trabalho compulsório no Brasil e em Java, bem como suas articulações globais.<hr/> Abstract Between 1760 and 1840 the world coffee market went through a great transformation. In the second half of the eighteenth century, the center of the global coffee production was in the French Caribbean. In the 1840s, it has moved to the Empire of Brazil and the Dutch colony of Java. Changes between one moment and the other were largely due to the impacts that the Age of Revolutions has had over the geopolitics of the capitalist world-economy. The article analyzes these changes based on an integrated examination of the different spaces involved in the global coffee economy. Its main goal is to understand the nature of the reshaping of compulsory labor regimes in Brazil and Java, and its global articulations. <![CDATA[Atlantic circulation: age, work time and functions of slaves and freedmen in the Luso-Brazilian merchant navy, 18th and 19th centuries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200128&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir de elementos de histórias de vida profissional que podem ser construídos de modo ainda fragmentário, procuro identificar as formas de engajamento na marinha mercante luso-brasileira de escravos e libertos africanos ou nascidos em Portugal e na América portuguesa. O recorte temporal vai da década de 1760 (quando os primeiros registros de matrículas de tripulantes começaram a ser feitos) até os anos 1820. O texto procura inventariar as funções desempenhadas por esses homens, bem como apresentar dados de caráter censitário, tais como a idade com que se iniciavam no mundo do trabalho marítimo e o tempo de experiência deles nas profissões do mar.<hr/> Abstract From elements of histories of professional life that can be built even fragmentary way, I try to identify forms of involvement in the Luso-Brazilian merchant marine of slaves and freedmen, born in Africa, Portugal and Portuguese America. The temporality goes from the 1760s (when the first records of crew enrollment began to be made) until the year 1820. The text seeks to inventory the functions performed by these men, and present data of character census, such as age that were initiated in the world of maritime labor and time of their experience in the professions of the sea. <![CDATA[A audacious solution in eighteenth century for slavery in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Análise dos argumentos jurídicos e teológicos da obra de Manuel Ribeiro RochaEtíope resgatado..., além de seus fundamentos políticos e econômicos. O autor, um padre e advogado português que viveu na Bahia do século XVIII, apresenta as circunstâncias da escravidão na África e no Brasil, centrando sua argumentação no estatuto jurídico da remição dos escravos, o que permitiria em médio prazo sua liberdade. O estado português cumpriria assim sua finalidade de instrumento da justiça, dentro dos preceitos cristãos.<hr/> Abstract This approach analyses the legal and theological aspects of Manuel Ribeiro Rocha's bookEtíope Resgatado..., besides they political and economic backgroung. The author, a Portuguese priest and lawyer who lives in XVIII century Bahia, presents the circunstances of slavery in Africa and Brazil focusing its arguments on the legal status of the redemption of slaves, which would allow in the medium term their freedom. The Portuguese State could thus fulfill the Christian commandments, becoming an instrument of justice. <![CDATA[Inequalities polysemy in the Book V of the Philippine Ordinances: the integrated slave.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200165&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo problematiza um dos pontos centrais da crítica dirigida por diferentes integrantes do chamado movimento das Luzes ao mundo do Antigo Regime. Trata-se da noção, já abordada pela historiografia especializada, de "desigualdade perante a lei", compreendida como atributo intrínseco e negativo de diferentes Estados europeus até o final do Setecentos. Parte-se aqui do pressuposto de que é imprescindível ao trabalho do historiador interessado no estudo das formas de exercício da justiça compreender os significados conferidos a conceitos e estatutos jurídicos dentro dos limites das épocas e lugares em que foram elaborados e utilizados cotidianamente pelos contemporâneos. Especificamente, pretende-se, a partir da análise dos dispositivos legais presentes no Livro V do Código Filipino, ou, Ordenações e Leis do Reino de Portugal - compilação de 1603 que no Brasil continuou, em grande medida, vigente até 1830 -, realizar um estudo das ambivalências e simultaneidades de sentido presentes nas penas impostas a pessoas de diferentes qualidades ou condições que integraram o Estado Português entre os séculos XVII e XVIII, com especial enfoque nas punições previstas exclusivamente aos escravos, tidos simultaneamente como coisas e pessoas.<hr/> Abstract This article aims to discuss one of the central points of criticism levelled by different members of the so-called Enlightenment movement to theAncien Régime's world. This notion, namely "inequality under the law", was already debated and explored by specialized historiography, and is understood as an intrinsic and negative attribute of different European states until the end of XVIIIth century. It is assumed that is essential to the historian interested in the justice form's study the understanding of the meanings given to many concepts and legal status. Such ideas must be considered within the limits of time and place in which they were developed and used by their contemporaries. Specifically, it is intended to take a closer look of the legal procedures presented in theBook V of thePhilippine Code, orOrdinances and Laws of the Kingdom of Portugal, a 1603 compilation of laws that remained, in Brazil, largely observed until 1830. From such analyses, a study of ambivalence and simultaneities of meaning present in the sentences imposed on people of different qualities or conditions, between the seventeenth and eighteenth centuries, will be conducted. To conclude, a special focus on punishments destined exclusively to slaves, considered both as things and people, will be given. <![CDATA[The Rights of African-Born Freedpersons in Nineteenth-Century Brazil: Between Legal Reasons and Political Considerations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200181&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo aborda a história da cidadania no Brasil imperial a partir do estatuto dos libertos africanos, os quais, apesar de terem gozado de direitos como súditos portugueses durante o período colonial, seriam excluídos da cidadania durante o Império. Pela Constituição de 1824, apenas os libertos nascidos no Brasil seriam cidadãos brasileiros. O Brasil não foi o único país no Atlântico oitocentista a atribuir apenas direitos limitados aos egressos da escravidão, nem a discriminar os africanos daqueles nascidos em seu território. Parece, no entanto, ter sido o único a ter deixado os africanos libertos em um limbo entre a falta de cidadania - não eram nacionais brasileiros - e a falta de nacionalidade, o que implicava não serem tratados como estrangeiros, uma vez que não gozavam de proteção das unidades políticas de onde provinham. Através do debate político acerca dos direitos dos africanos no Império, o artigo evidencia o funcionamento jurídico dessa política deliberada de exclusão, que visou manter os africanos libertos em situação vulnerável e ao sabor do arbítrio das autoridades imperiais.<hr/> Abstract The article addresses the history of citizenship in nineteenth-century Brazil, from the perspective of the status of the African-born freedpersons, who were excluded from Brazilian citizenship after having been considered Portuguese subjects during the colonial period. The Brazilian constitution of 1824 recognized only Brazilian-born freedpersons as citizens. Brazil was not the only country in the Atlantic to attribute limited rights to freedpersons, nor to disciminate against Africans in favor of those born in the territory. It seems, however, to have been the only one to have left African freedpersons on a limbo between the lack of citizenship - they were not Brazilian nationals - and the lack of nationality, implying they were not treated as foreigners, because they did not enjoy protection from the political units where they were born. Through the political debate about the rights of Africans in Brazil, the article highlights the legal workings of this deliberate policy of exclusion, aimed at keeping Africans vulnerable and subject to the whim of government authorities. <![CDATA[Slavery prescription and "oppressed freedom" in nineteenth century Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200206&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo discute o instituto legal da prescrição como dispositivo de extinção da escravidão no Brasil do Oitocentos. A investigação teve como base ações da "liberdade oprimida", por meio do que se escravizava ou reescravizava pessoa considerada livre ou liberta. Selecionou-se o argumento daprescrição extintiva do cativeiro dentre as apelações guardadas no Fundo de Relação do Rio de Janeiro, do Arquivo Nacional. Realizou-se, ainda, a pesquisa de legislações, resoluções, acórdãos e votos publicados em livros e periódicos. Discutiram-se os principais fundamentos da argumentação jurídica, bem como a motivação dos autores ou réus escravizados. A interpretação se concentrou no vocabulário empregado pelas partes processuais na construção das assertivas a respeito da lide. Buscou-se perscrutar os liames entre liberdade e escravidão no debate; as interpretações jurídicas em face das ações impetradas por escravos e a ressignificação de antigas legislações como regra hermenêutica.<hr/> Abstract This paper examines the legal institute of prescription as a mean to end slavery in Brazil in the nineteenth century. The research focused on "opressed freedom" lawsuits through which a person who was considered free could be enslaved or re-enslaved. To that end, a thorough look was directed at the argument of prescriptive extinction of captivity in the appeals stored at the Fundo de Relação do Rio de Janeiro, of the Brazilian National Archive. In addition, a survey has been conducted of the contemporary law, sentences and individual votes available at books and journals of the time. The main foundations of the judicial logic, as well as the motivation of both sides, plaintiffs or enslaved defendants, were carefully scrutinized. The interpretation was based on the vocabulary employed by the contending sides when framing their arguments on the object of the legal action. The goal was to bring to light the links between freedom and slavery in the judicial proceedings involving slaves, particularly the new meanings attributed to old body of law known as hermeneutic rule. <![CDATA[Utopia, Liberalismo e Escravidão: Henri-Auguste Milet e a "reforma social" para a crise da indústria açucareira no Brasil (1840-1880)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo pretende esclarecer a "contraditória" presença do trabalho escravo nos projetos de reforma social propostos pelo engenheiro fourierista francês Henri-Auguste Milet (1840-1880) para solucionar a crise da lavoura açucareira no Brasil. Para tanto, o artigo investiga referências que fundamentaram diferentes projetos liberais entre os séculos XVI e XIX, em destaque os argumentos que originalmente vincularam utopia, ciência, política e filosofia moral.<hr/> Abstract The article intends to clear up the "contraditory" presence of slave labour in the projects of social reform, wich was proposed by the french fourerist engeneer Henri-AugusteMilet (1840-1880), in order to resolve the sugar industry crisis in Brazil. In this purpose, it searchs references in differents liberal projects formulated between XVI and XIX centuries, particularly the original arguments that linked utopia, science, politics and moral philosophy. <![CDATA[The Life of the Jura Fathers and the subsistence of the monks of Condat]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200243&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Vida dos Padres do Jura , escrita entre 512 e 515, conta a história do monastério de Condat sob o governo de três abades: Romano, Lupicino e Eugendo. Meu objetivo neste artigo é analisar o desenvolvimento material de Condat, prestando particular atenção aos meios de subsistência dos monges. Contrariamente ao que supõem os estudiosos acerca dos monastérios da Gália dos séculos IV e V, sugiro que Condat não era economicamente autônomo. Considero, em um primeiro momento, quais eram as despesas do monastério e, em um segundo momento, como os monges faziam para pagá-las.<hr/> Abstract The Life of the Jura Fathers , written between 512 e 515, recounts the story of the monastery of Condat under the government of three abbots: Romanus, Lupicinus and Eugendus. My purpose in this article is to analyze the material development of Condat, paying particular attention to the monks' subsistence. Contrarily to what scholars suppose regarding monasteries in fourth- and fifth-century Gaul, I suggest that Condat was not economically autonomous. I consider, firstly, the monastery's maintenance expenses, and, secondly, how the monks paid them. <![CDATA[In the gist of medieval epistolography: epistolary typology and policy in Peter Damian's correspondence (1040-1072)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200263&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Entre os séculos XI-XII, a arte de bem escrever cartas ganhou destaque entre os homens que dominavam a escrita. A epistolografia adquiriu um novo fôlego sob a pena dos medievais, tanto pela quantidade de textos produzidos e conservados, quanto pelo aperfeiçoamento das técnicas de composição. Por isso, consideramos pertinente investigar a epistolografia do século XI num conjunto de cartas que representasse o peso sociopolítico deste meio de comunicação. Especificamente, optamos por acompanhar a trajetória de escrita epistolar de um religioso que se tornou referência de estilo para os dictatores posteriores: Pedro Damiano. Ao fazer de sua correspondência o principal instrumento para a comunicação de preceitos cenobítico-eremíticos, Pedro Damiano nos legou uma complexa teia de relações estabelecidas pelo aperfeiçoamento dos mecanismos de comunicação epistolar. Essas cartas demonstram sua tentativa de intervir nos debates doutrinais e nas estratégias políticas adotadas tanto pelo papado, quanto pelas lideranças clericais regionais com quem ele dialogou.<hr/> Abstract Between XIth and XIIth centuries, the art of writing letters got prominence among men who dominated the writing. The epistolography acquired a new impetus under the medieval man's feather, both by the amount of text produced and preserved, as for the improvement of the techniques of composition. Therefore, we consider appropriate to investigate the epistolography in XIth century, notably, in a set of letters that represents its socio-political weight as a means of communication. Specifically, we chose to follow the epistolary trajectory of Peter Damian, an important reference to dictatores in XIIth century. Peter Damian did use his correspondence as an instrument for the communication of cenobitic and eremitical precepts. He gave us a complex scene of the relationships established by the improvement of epistolary communication mechanisms. These letters demonstrate his attempt to intervene in doctrinal debates and political strategies adopted by both the papacy, as the regional clerical leaders with whom he spoke. <![CDATA[Imago Mundi: the travel instructions as an education of the eye and revelation of the world, Eighteenth and Nineteenth centuries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200286&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo As instruções de viagem estão ligadas à necessidade de se estabelecer um método para a viagem, para torná-la mais adequada para cumprir o desejo de objetividade científica e de verdade em um momento em que a aquisição de conhecimento não estava mais ligada à aceitação pura e simples da tradição, mas através da prática e da reflexão. O objetivo deste artigo é ressaltar as interferências do subjetivo e do sujeito pitoresco na produção das instruções de viagem e o crescente interesse pelos quadros em movimento das sociedades visitadas, pinturas verbais que revelam sentimentos, ações e a vida moral da sociedade.<hr/> Abstract The instructions for travelers are related to the need to establish a method for the voyage, to make it more suitable to fulfill the desire of scientific objectivity and truth at a time in which the acquisition of knowledge was no longer linked to the pure acceptance and simple tradition, but through practice and reflection. The purpose of this article is to highlight the interference of subjectivity and picturesque subject in the production of travel instructions and the increasing interest in moving frames of the visited societies, verbal paintings that reveal feelings, actions and the moral life of society. <![CDATA[Workers party: recreative associations and construction of identities]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200310&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo pretende problematizar a noção de um operariado tutelado, cuja identidade teria sido forjada a partir de relações de dominação/subordinação no espaço de trabalho. Para isto trará à evidência experiências em que outras esferas da vida social, como a da família, da vizinhança e especialmente a esfera do lazer - embora marcadas pela centralidade do trabalho fabril -, constituíram espaços em que se forjavam identidades a partir de outros critérios que podiam ser ao mesmo tempo antagônicos e complementares. Aponta também para a complexidade que marca as experiências no cenário de transformação do caráter rural do contexto de atuação desses trabalhadores.<hr/> Abstract This article aims to discuss the notion of a tutored working class, whose identity had been forged from relations of domination / subordination in the workspace. For this will bring the evidence experiences in which other spheres of social life such as family, neighborhood and especially the leisure sphere - although marked by the centrality of factory work - formed spaces in which forged identities from other criteria, It could be both antagonistic and complementary. Also points to the complexity of brand experiences in the scenario of transformation of the rural character of the context of performance of these workers. <![CDATA[Routes and mishaps: Operational Deficits, Balance Sheet and Goods of the Estrada de Ferro Vitoria a Minas at times of crisis (1902-1942)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200334&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A construção da Estrada de Ferro Vitória a Minas (EFVM), no início do século XX, buscava estabelecer comunicações mais efetivas entre os estados de Minas Gerais e do Espírito Santo, integrando importante região do hinterlandbrasileiro ao Porto de Vitória. Nosso objetivo é compreender as especificidades dessa ferrovia no que se refere à sua forma de atuação regional, saldos operacionais e Balanços Financeiros em fase na qual, dentro dos marcos da periodização proposta (1902-1942), o transporte de café foi prioritário para as receitas, dado o desenvolvimento dessa lavoura na região leste de Minas Gerais e no norte/noroeste do estado do Espírito Santo. Utilizamos como fonte os relatórios da EFVM, a partir dos quais percebemos o movimento de cargas nas distintas estações dessa companhia ferroviária, a natureza da receita e das despesas, seus aspectos financeiros e o crescimento econômico da região cortada pelos trilhos.<hr/> Abstract The construction of the Estrada de Ferro Vitória a Minas (EFVM), in the early twentieth century, sought to set up more effective communications between the states of Minas Gerais and Espírito Santo, integrating important region of the Brazilian hinterland to the Victoria Port. Our goal is to understand the specificities of this railroad in relation to their form of regional operations, operating balances and balance sheets in phase in which, within the frameworks of the periodicity proposed (1902-1942), coffee transport was the priority for recipes since the development of this crop in eastern Minas Gerais and north / northwest of the state of the Espírito Santo. Used as main source reports EFVM, from which we perceive the movement of loads in the different stations of this railway company, the nature of revenue and expenditure, financial aspects and economic growth in the region cut the tracks. <![CDATA[Digging, criticize and document: multiple aspects of film production in São Paulo in the years 1920-1940]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200364&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A intenção deste artigo é identificar alguns desafios que marcaram o trabalho de operadores de câmera e cinegrafistas que atuaram no cinema paulista, entre as décadas de 1920 a 1940. Nesse período, a produção não ficcional, conhecida como "natural", se intensificou como resultado da chamada "cavação". Isso ocorreu, em parte, para atender as demandas de uma elite econômica e da propaganda do governo que brotavam das necessidades de registrar símbolos e práticas de poder. O recorte da análise partirá de alguns desses filmes e das primeiras experiências de documentários produzidos entre as décadas de 1920 e 1940, para a Prefeitura Municipal de São Paulo. Relacionado a esses objetivos, serão analisados textos da historiografia clássica do cinema brasileiro e críticas publicadas em jornais e revistas, que caracterizavam e classificavam essa produção, identificando os bons filmes, determinando padrões estéticos, e, sobretudo, censurando o trabalho exercido por muitos dos homens de câmera do cinema paulista.<hr/> Abstract The intention of this article is to identify some challenges that have marked the work of cameramen and camera operators who acted in the film São Paulo, between 1920 and 1940. During this period, non-fiction production, known as "natural", intensified as result of the "digging". This occurred, in part, to meet the demands of an economic elite and government propaganda, which sprouted needs to register symbols and practices of power. The clipping of the analysis will depart from some of these films and first experiences of documentaries produced between the 1930s and 1940s, to the Municipality of São Paulo. Related to these objectives, texts of classical historiography of Brazilian cinema and reviews published in newspapers and magazines will be analyzed, that characterized and classified this production, identifying the good movies, determining aesthetic standards, and especially censoring the work done by many men of the São Paulo film camera. <![CDATA[KELLY, Christopher (org.). Theodosius II: Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity. Cambridge/UK: Cambridge University Press, 2013. eBook. ISBN 9781107273535.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200383&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A intenção deste artigo é identificar alguns desafios que marcaram o trabalho de operadores de câmera e cinegrafistas que atuaram no cinema paulista, entre as décadas de 1920 a 1940. Nesse período, a produção não ficcional, conhecida como "natural", se intensificou como resultado da chamada "cavação". Isso ocorreu, em parte, para atender as demandas de uma elite econômica e da propaganda do governo que brotavam das necessidades de registrar símbolos e práticas de poder. O recorte da análise partirá de alguns desses filmes e das primeiras experiências de documentários produzidos entre as décadas de 1920 e 1940, para a Prefeitura Municipal de São Paulo. Relacionado a esses objetivos, serão analisados textos da historiografia clássica do cinema brasileiro e críticas publicadas em jornais e revistas, que caracterizavam e classificavam essa produção, identificando os bons filmes, determinando padrões estéticos, e, sobretudo, censurando o trabalho exercido por muitos dos homens de câmera do cinema paulista.<hr/> Abstract The intention of this article is to identify some challenges that have marked the work of cameramen and camera operators who acted in the film São Paulo, between 1920 and 1940. During this period, non-fiction production, known as "natural", intensified as result of the "digging". This occurred, in part, to meet the demands of an economic elite and government propaganda, which sprouted needs to register symbols and practices of power. The clipping of the analysis will depart from some of these films and first experiences of documentaries produced between the 1930s and 1940s, to the Municipality of São Paulo. Related to these objectives, texts of classical historiography of Brazilian cinema and reviews published in newspapers and magazines will be analyzed, that characterized and classified this production, identifying the good movies, determining aesthetic standards, and especially censoring the work done by many men of the São Paulo film camera. <![CDATA[ROY-LYSENCOURT, Philippe. Les membres du Coetus Internationalis Patrum au Concilie Vatican II. Inventaire des interventions et souscriptions des adhérents et sympathisants. Liste des signataires d'occasion et des théologiens. Leuven: Peeters, 2014, 484p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742015000200388&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A intenção deste artigo é identificar alguns desafios que marcaram o trabalho de operadores de câmera e cinegrafistas que atuaram no cinema paulista, entre as décadas de 1920 a 1940. Nesse período, a produção não ficcional, conhecida como "natural", se intensificou como resultado da chamada "cavação". Isso ocorreu, em parte, para atender as demandas de uma elite econômica e da propaganda do governo que brotavam das necessidades de registrar símbolos e práticas de poder. O recorte da análise partirá de alguns desses filmes e das primeiras experiências de documentários produzidos entre as décadas de 1920 e 1940, para a Prefeitura Municipal de São Paulo. Relacionado a esses objetivos, serão analisados textos da historiografia clássica do cinema brasileiro e críticas publicadas em jornais e revistas, que caracterizavam e classificavam essa produção, identificando os bons filmes, determinando padrões estéticos, e, sobretudo, censurando o trabalho exercido por muitos dos homens de câmera do cinema paulista.<hr/> Abstract The intention of this article is to identify some challenges that have marked the work of cameramen and camera operators who acted in the film São Paulo, between 1920 and 1940. During this period, non-fiction production, known as "natural", intensified as result of the "digging". This occurred, in part, to meet the demands of an economic elite and government propaganda, which sprouted needs to register symbols and practices of power. The clipping of the analysis will depart from some of these films and first experiences of documentaries produced between the 1930s and 1940s, to the Municipality of São Paulo. Related to these objectives, texts of classical historiography of Brazilian cinema and reviews published in newspapers and magazines will be analyzed, that characterized and classified this production, identifying the good movies, determining aesthetic standards, and especially censoring the work done by many men of the São Paulo film camera.