Scielo RSS <![CDATA[História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-907420040002&lang=en vol. 23 num. 1-2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Apresentação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>History taught under memory empire</B>: <B>discipline history questions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho trata de uma reflexão acerca da história ensinada nas séries iniciais do ensino fundamental na perspectiva da História das disciplinas. O texto procura mostrar a contribuição das atuais pesquisas sobre História e Memória para a compreensão da trajetória desta disciplina escolar a partir do discernimento de ambos os termos no trato de seus percursos disciplinares. Registra que a história ensinada, principalmente nas séries iniciais, esteve dominantemente sob o império da memória não apenas porque havia a compreensão de que o ensino de História se fazia pela memorização de datas e vultos nacionais, mas porque foi a partir do recurso metodológico e historiográfico do século XIX que a História se tornou um meio importante para dispor da memória e converter-se em História nacional.<hr/>This work deals with the history taught in initial grades of elementary school, under the perspective of history of disciplines. The text intends to show the current researches contribution about history and memory in order to understand this school discipline trajectory discerning both terms and dealing with their disciplinary courses. It registers that the history taught, mainly in initial grades, was dominantly under the memory empire not only due to the view that history teaching was constructed by dates and national important figures memorization, but also because history became an important mean to dispose memory and change into national History through methodological and historiographic resources from the nineteenth century. <![CDATA[<B>The political and economical aspects of the History textbook circulation and its implications with the curriculum</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto aborda aspectos da circulação do livro didático, que antecedem sua entrada na escola, mas deixam marcas nos saberes que circulam na sala de aula. Para isto, apresenta um panorama das políticas públicas para o livro didático no Brasil, em 2004, e traz um estudo sobre como esses processos interferem, tacitamente, no currículo em ação, por meio dos livros didáticos de História recebidos pelas escolas públicas da cidade de São Paulo, em 2002.<hr/>The article considers some aspects of the textbook circulation that precedes its ingress into the school, but interferes directly with the knowledge present at the classroom. It reveals the Brazilian public policies for the textbooks, in 2004, and analyses the interference of this policies on the curriculum through the History textbooks, adopted in the public school system of the city of Sao Paulo, during 2002. <![CDATA[<B>Reforming the teaching of History</B>: <B>lessons of continuity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo objetiva trabalhar o ensino de História focando a problemática da continuidade em seus conteúdos. A problematização situou o tema em dois momentos representativos da História do Brasil. O primeiro período, ditatorial, é apresentado por meio dos objetivos da disciplina Educação Moral e Cívica. O segundo, pós-abertura política, é caracterizado por uma democracia (re)nascente e é demonstrado apresentando-se o Projeto Político-Pedagógico do Estado do Paraná e as expectativas depositadas por ele no ensino de História. Metodologicamente, trabalhamos de forma comparativa. Os resultados obtidos consideraram que o caminho percorrido demonstra que é falaciosa a idéia de que houve uma ruptura com a forma e com os conteúdos do ensino de História e apontam que está nas mãos dos professores compromissados com sua nação a possibilidade de transformá-la. Foram eleitos como fontes o Jornal da Educação, o Decreto-Lei de criação da disciplina Educação Moral e Cívica, o Projeto Pedagógico e o Currículo básico para a escola pública do Paraná.<hr/>The teaching of History and the problem of its contents' continuity are discussed. The theme was problematized at two important landmarks in Brazilian history. Whereas the aims of the discipline Moral and Civic Education show the dictatorial period, the post-dictatorial one is characterized by the (re)birth of democracy. Further, the political and pedagogical project of the state of Paraná and its expectations in the teaching of History are provided. Since our research is based on comparative analysis, results show that the idea that a chasm exists between the form and contents of the teaching of History is misleading. They rather indicate that it is the job of teachers committed to their country to transform it. The Jornal de Educação, the law that established the discipline Moral and Civic Education, the Pedagogical Project and the Basic School Curriculum of the state of Paraná have been used as first sources. <![CDATA[<B>Reading strategies and reading comprehension</B>: <B>contributions to the teaching of History</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem por objetivo tecer algumas considerações sobre as contribuições que a metodologia de leitura apresentada por Isabel Sole pode oferecer para a prática do ensino de História. O aprimoramento da competência leitora, papel central da escola, deve ser preocupação permanente dos professores dessa disciplina, contribuindo desse modo para a melhoria do desempenho dos alunos do Ensino Básico.<hr/>This article intends to discuss about the benefits of the reading strategies to the teaching of History, showed by Isabel Solé, in order to improve the development of the students' reading comprehension and, this way, improve their school learning perfomance. <![CDATA[<B>The Macedo's garrulity and the History of Brazil teaching</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo realizamos a leitura do romance A Moreninha, de Joaquim Manuel de Macedo, sob o ângulo da produção de textos que visavam à construção da idéia de modernidade, valor comum nos discursos médico, pedagógico e historiográfico no século XIX. Tratamos também de fornecer elementos metodológicos para a análise histórica de documentos literários e avaliamos os limites e possibilidades de utilização dessa linguagem no ensino de História. Entendemos a literatura como uma fonte documental específica, que merece uma análise acurada para que se possa apreender os elementos históricos associados à dimensão textual e aos contextos de produção e recepção.<hr/>In this article we do a reading of Joaquim Manuel de Macedo's novel, A Moreninha, from the point of view of the production of texts that aims the construction the idea of modernity, common worth for medical, educational and historiographical discourse in the 19th. Century. We also intend to provide methodological elements to the historical analysis of literary documents and we evaluate the limits and possibilities of the use of this language in History teaching. We take the literature as a specific documental source that needs a refined analysis, in order to apprehend the historical elements that are associated with the textual dimension and the contexts of production and reception. <![CDATA[<B>América of the wish</B>: <B>nightmare, exoticism and dream</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo questiona como, desde a modernidade, matizes diferentes de pensamento político perpetuaram para o continente latino-americano a construção de lugar de pesadelo, exotismo e sonho. Ou melhor, como assumiram a América como lugar de estranhamento (Unheimlichkeit).<hr/>This article questions how, since the modernity, different nuances of political thought have perpetuated, for Latin-American continent, the construction of a place of nightmare, exoticism and dream. That is, how they assumed America as a place of a strange finding (Unheimlichkeit). <![CDATA[<B>Hermann Gottlieb Dohms, a biographical profile</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo verifica a inserção de comunidades de descendentes de alemães luteranos no Rio Grande do Sul, entre os fins do século XIX e o Estado Novo, valendo-se do perfil biográfico de Hermann Gottlieb Dohms, filho de imigrantes radicados no interior gaúcho. Após estudos teológicos na Europa, retornou ao Rio Grande do Sul, onde exerceu importante ação teológica, educacional e política. Na primeira metade do século XX fundou uma revista, uma escola, e foi destacado teórico da inserção de imigrantes alemães e de seus descendentes na sociedade brasileira. A partir de temática aparentemente circunscrita, o artigo aponta para questões que atingem o todo da inserção de imigrantes em um momento histórico marcado pelo fascismo e pelo totalitarismo.<hr/>The article verifies the communities insertion of German Lutherans' descendents in Rio Grande do Sul trough the end of 19th century and Estado Novo, motivated by the biographical profile of Hermann Gottlieb Dohms, son of immigrants settled at the inner of the gaucho state. After his theological studies in Europe, Dohms returned to Rio Grande do Sul, where he had an important theological, educational and political role. During the first half of The 20th century he founded of a magazine, a school and proheminent theoretical of the German immigrants and their descendents' insertion in Brazilian society. Coming up with an apparently circunscript theme, the article points out questions that touch the whole insertion of immigrants in an historical moment which was marked by fascism and totalitarism. <![CDATA[<B>The tradition against political parties in Uruguay</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La política uruguaya ha sido reconocida incluso en términos comparativos como una política de partidos. Si esa fue la pauta que permitió la acumulación de aprendizajes ciudadanos y cívicos, nada autoriza a pensar que ella se impuso de un modo incontestable. Este trabajo se propone indagar en la contracara del proceso, a hurgar en la historia de las ideas de quienes fueron contrarios a los partidos y sus tradiciones, hasta el punto de configurar, también ellos, una tradición política. Un pilar de esta tradición antipartidista es la escuela pública como agencia de formación ciudadana.<hr/>The uruguayan politics has been recognized as party-politics, even in comparative terms. If this was the clue that permited the acumulation of civic aknowledgments, nothing allows us to think that it was established in an un-cuestionable way. This work aims to look into the other face of the process, to search in the history of the ideas who where opponents to the parties and their traditions. They also configured a political tradition. <![CDATA[<B>1968 as a turning point in historical thinking</B>: <B>changes in western historiography</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article deals with an evolution of the meaning of 1968 Cultural Revolution as an "rupture event". Big ruptures have occurred since then in the historiography, affecting convictions present in several conceptions of History and directing this discipline to the cultural studies.<hr/>Este artigo faz uma análise do significado da Revolução Cultural de 1968 como um "evento de ruptura". Grandes rupturas ocorreram desde então na historiografia, abalando certezas presentes em diversas concepções de História e direcionando essa disciplina para os estudos culturais. <![CDATA[<B>Political transition and the quotidian of São Paulo's penitentiary</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho dedica-se ao estudo das décadas de 1980 e 1990 no Brasil, a partir da transição política, mas procurando abordar também seus desdobramentos que se materializaram, em grande parte, nos anos 1990. A abordagem baseia-se no estabelecimento de relações entre as mudanças políticas, em suas possibilidades e seus limites, e no cotidiano de instituições penitenciárias do Estado de São Paulo inicialmente, e posteriormente em uma região específica, o Oeste Paulista. Chegou-se assim à identificação das diferentes temporalidades próprias de cada uma delas, por vezes materializadas em fissuras no processo de democratização que envolvia o debate acerca dos direitos humanos, além da identificação das relações de poder comuns e específicas.<hr/>This paper dedicate oneself to the study of the 1980's and 1990's decades in Brazil, since political transition, searching also to approach its extend that materialized, the most part, at the 1990's. The approach is based on establishing relations among political changes, its possibilities and its limits, and the quotidian of São Paulo's prisons institutions initially, and afterwards of a specific region: the São Paulo western. We could reach, then, to identify distinct own temporalities of each one, sometimes materialized in fissures at democratization process that involved human rights discussion, besides the identification of common and specific power relationship. <![CDATA[<B>Dominators and dominated in Palestine of the first century</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A relação entre dominadores e dominados na Palestina do século I emerge de forma indireta em um documento produzido com o objetivo de relatar o testemunho do autor, Flávio Josefo, sobre a guerra entre judeus e romanos. Mais que uma guerra contra os romanos, o que se vislumbra é uma crise interna profunda envolvendo diferentes interesses de grupos judaicos alinhados ou distantes do poder do "inimigo".<hr/>The relationship between dominators and dominated in Palestine of the first century emerges in an indirect way in a document produced with the objective of telling the testimony of the author, Flavius Josephus, about the war among Jews and Romans. More than a war against the Romans, what one sees is a deep inner crisis involving different interests of Jewish groups aligned or distant of the " enemy's " power. <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742004000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 05:09:34 01-09-2014-->