Scielo RSS <![CDATA[História (São Paulo)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0101-907420110002&lang=es vol. 30 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>APRESENTAÇÃO</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>The young Nietzsche, a reader of Wagner</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Seguindo as pistas do jovem leitor Nietzsche em sua relação intensa e apaixonada com a música, abordamos historicamente seu envolvimento inicial com a causa wagneriana, no final da década de 1860 e inícios da década de 1870. Nas ideias e escritos de Richard Wagner os anseios nietzscheanos ecoaram em sua busca por um estilo, por uma sonoridade na palavra e por um arrebatamento do leitor. Em sua correspondência e em seus textos, percebemos um jovem filólogo(sofo) empolgado, mas, às vezes, desconfiado: Wagner representaria uma alternativa para um novo modelo cultural aos alemães na segunda metade do XIX? O músico poderia ensinar a nação a estabelecer novas relações com a palavra? Poderia ensinar a ler artisticamente?<hr/>Following clues from the young reader, Nietzsche, with regards to his intense and passionate relationship with music, we can historically approach his initial involvement in the Wagnerian cause during the late 1860s and early 1870s. The ideas and writings of Richard Wagner echoed Nietzschian concerns in his search for a style, for the sonorous quality in words, and for the enthusiasm of the reader. In his correspondence and in his writings, we see a young philologist (philosopher) excited, but sometimes suspicious: does Wagner represent an alternative to a new cultural model for the Germans in the second half of the 19th century? Could a musician teach a nation to establish new relationships through words? Could he teach a more artistic manner of reading? <![CDATA[<b>Books come - books go</b>: <b>exchanges among a community of readers in the correspondence of Capistrano de Abreu and Joao Lucio de Azevedo (1916-1927)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a troca de correspondências entre Capistrano de Abreu e o português João Lúcio de Azevedo, dois "homens de letras". Ambos participaram ativamente do campo intelectual, respectivamente, no Brasil e em Portugal. Por meio das correspondências trocadas, mostra-se toda uma rede de sociabilidades que se forma em torno de trocas e práticas de leitura. Analisamos os comentários que os missivistas faziam sobre suas leituras, numa busca de apreender que tipo de apropriações eles faziam dos livros partilhados entre eles, enfocando a troca de romances e obras de ficção. O período abrange as primeiras décadas do século XX (1916-1927).<hr/>This paper analyzes the exchange of correspondence between the historians Joao Capistrano de Abreu and Joao Lucio de Azevedo, two "men of letters". They both participated actively in the intellectual field in Brazil and in Portugal, respectively. These correspondences show a network of sociability that was shaped around reading exchanges and skills. We analyze the comments that the writers made about their readings, in a quest to grasp what kind of appropriations were made from the books shared between them, focusing on the exchange of novels and works of fiction. The correspondences were written in the first decades of the 20th century (1916 - 1927). <![CDATA[<b>Authors, editors, readers</b>: <b>What do children's civic books of the Brazilian First Republic say about them?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es A produção literária infantil com teor cívico se sobressai no conjunto dos primeiros livros brasileiros concebidos para atrair a criança leitora publicados desde os últimos anos do século XIX. Trata-se, na verdade, da maior parte da produção ficcional originalmente escrita para aquele público específico. Considerando este dado, o objetivo deste artigo é investigar conteúdos e estratégias discursivas, assim como aspectos editoriais e gráficos, com os quais se pretendia conformar um mercado que despontava com infinito potencial de crescimento. No curso da análise, procurar-se-á, também, sublinhar a especificidade e a dinâmica das relações entre alguns dos principais sujeitos envolvidos na produção, na circulação e na recepção dos livros infantis da passagem do século XIX para o XX: autores, editores e leitores.<hr/>Books for children with civic content is a strong feature in the set of the first books designed to attract the young Brazilian readers, published since the end of the nineteenth century. In fact, these books represents the major fictional production originally written for that audience. Thereby, this paper aims to investigate the content and discursive strategies, as well as graphics and editorial aspects, which a potentially growing market should comply with. Throughout the analysis, we will also attempt to underline the specificity and dynamics of relationships between some of the key individuals involved in the production, circulation and reception of children's books of the late nineteenth and early twentieth century: authors, editors and readers. <![CDATA[<b>From the hands of the author to the eyes of the reader. A study on school books</b>: <b><i>"Pedrinho"- A Series of Guided Reading by Lourenço Filho</i></b><b> (1950/1970)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objeto importante da cultura escolar os manuais escolares se firmam como elemento material para uso de professores e alunos e como representação de todo um modo de conceber e praticar o ensino. Os manuais escolares aqui problematizados para investigação circularam a partir da década de 1950 até a década de 1970, com o nome de Série de Leitura Graduada Pedrinho - de autoria do Professor Manuel Bergström Lourenço Filho (1897-1970) e foram amplamente utilizados em Santa Catarina e no Brasil como livros de leitura. Este trabalho pretende examinar, nesta coleção de manuais escolares, personagens leitores/as e prescrições relacionadas ao ato de ler. Procurar-se-á evidenciar, no conjunto de seus textos e imagens, cenas de leitura que contribuíram para conformar a leitura e os impressos como ícones da cultura escolar.<hr/>An important part of scholarly practice, guided school books have become important elements for the use of both teachers and students, and represent a way to perform and practice teaching. The guided books herein under examination circulated between the decades 1950 and 1970, and were designated as "Pedrinho - A Series of Guided Reading", written by Professor Manuel Bergström Lourenço Filho. They were widely used in the State of Santa Catarina as readers. This article aims to examine within this collection of guided reading the characters who read, and the precepts related to the act of reading. The aim is to show clearly, within the groups of texts and images, the reading scenes that contributed to shaping reading and the printed material as icons of scholarly practice. <![CDATA[<b>Textbooks from the early 20<sup>th</sup> century in Sergipe</b>: <b>institutional teaching material for school groups</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Ao investigar a cultura escolar dos grupos escolares sergipanos, questionou-se acerca da presença de manuais didáticos nestas instituições no início do século XX e suas características. Assim, com base em pesquisa bibliográfica e documental desenvolvidas sob a perspectiva da História Cultural, objetivou-se identificar quais manuais didáticos integraram a cultura dos grupos escolares, analisar a materialidade dos documentos e identificar aspectos característicos da cultura escolar do período, por meio da análise do conteúdo dos textos dos manuais escolares.<hr/>When investigating the school institutions of Sergipe, the presence and characteristics of textbooks at the beginning of the twentieth century were examined. Thus, based on a literary and documentary search developed from the perspective of Cultural History, the objective was to identify which textbooks had been integrated into the school institutions, then analyze the materiality of the documents, identifying characteristic features of the school institutions of that period through an analysis of the content of the textbooks. <![CDATA[<b>Teacher manuals for History education and the constitution of the Brazilian History disciplinary code</b>: <b>1935-1952</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste trabalho, tomou-se como fonte para a investigação três manuais produzidos por professores de Didática da História e publicados, respectivamente, em 1935 (dois manuais) e 1952 (um manual), no contexto de duas reformas educacionais: a Reforma Francisco Campos (1931) e a Lei Orgânica do Ensino Secundário, Reforma Capanema (1942). Pesquisas recentes (CHOPPIN, 1998) têm indicado os manuais didáticos como elementos destacados da cultura escolar, situando-os como importantes e substanciais fontes para a História da Educação. Assim, tomou-se como objeto de análise manuais destinados à formação de professores que, devido à sua natureza e ao seu conteúdo, têm sido reconhecidos como diferentes dos manuais destinados aos alunos. Apreendidos como "textos visíveis do código disciplinar" (FERNANDEZ CUESTA, 1998), da Didática da História, estes manuais revelaram-se como indiciários de determinadas formas de pensar e do sentimento comum da prática profissional, bem como permitiram distinguir algumas evidências de maneiras pelas quais foram concebidas certas representações da História como saber escolar. Neste sentido, a análise dos três manuais permitiu sistematizar algumas questões, como certas concepções de História, bem como de um saber "técnico-prático" - ou um conjunto de princípios e estratégias de ensino. Isto permite sugerir que esta História com Pedagogia constituiu o fundamento de uma nova disciplina, a Didática da História, bem como levantar a hipótese de que muitos dos seus elementos passaram a contribuir para a constituição da representação da identidade profissional do professor de História no Brasil.<hr/>In this study, the sources of investigation were three manuals produced by History education teachers and published in 1935 (two manuals) and 1952 (one manual), as a result of two educational reforms: the Francisco Campos Reform (1931) and The Secondary School Organic Law - Capanema Reform. Recent research (CHOPPIN, 1998), has shown that these didactic manuals are outstanding elements in school institutions, and are considered important and substantial sources in the History of Education. Thus the objects of analysis were manuals directed toward the education of teachers, which because of their nature and content, are recognized as different from the students' textbooks. Understood as the "visible texts of the History Education Disciplinary Code" (FERNANDEZ CUESTA, 1998), these manuals were revealed as indicative of determined ways of thinking and the shared sentiment of the professional practice. Also, they permitted the distinguishing of evidence of the ways in which certain representations of History were conceived as scholarly knowledge. Therefore, the analysis of these three manuals allowed for the systematization of questions, such as certain conceptions of History, as well as "a practical-technical" knowledge or a set of teaching principles and strategies. This information suggests that this History with Pedagogy constituted the foundation of a new subject, History Education, and possibly that many of its elements started to contribute to the development of the professional identity of the History teacher in Brazil. <![CDATA[<b>Republican Readings</b>: <b>production and dissemination of Brazilian Constitutional Law books during the First Republic</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Os livros de Direito Constitucional brasileiro publicados durante a Primeira República são parte importante da história do livro no Brasil e constituem um dos mecanismos responsáveis pela construção de normas constitucionais e de compreensões sobre as novas configurações políticas e jurídicas introduzidas no país após a proclamação da República e a promulgação da Constituição Federal de 1891. Com o objetivo de perceber aspectos relacionados a participação e contribuição dos publicistas brasileiros no processo de formação e formatação da nova ordem política republicana, a análise da produção e difusão dos livros de Direito Constitucional permite inserir os autores nos debates do seu tempo, reconstruindo um embate discursivo concretizado nos livros, permeados por elementos sociais, econômicos e políticos que vão além de uma relação pura e dual entre autor e leitor.<hr/>The Brazilian Constitutional Law books published during the First Republic are an important part of the History of the Book in Brazil and are one of the mechanisms responsible for the construction of constitutional norms and understandings about the new political and legal settings introduced in the country after the proclamation of the Republic and the promulgation of the Federal Constitution in 1891. In order to perceive aspects of the participation and contribution of the Brazilian authors in the process of formation and formatting of the new political order, the analysis of the production and dissemination of Constitutional Law books allows to insert the authors in the debates of their own time, rebuilding a discursive struggle materialized in books affected by social, economic and political elements that go beyond the dual relationship between author and reader. <![CDATA[<b>Influence and counter-influence in the inversion of the publishing power between Portugal and Brazil</b>: <b>narrative and activity of Portuguese publishers</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tempo fértil em alterações que transformaram a face do universo editorial em Portugal e no Brasil, os anos que decorrem entre a última metade da década de 1930 e o fim da década de 1960 constituem o período em que se assiste a uma inversão nos processos de influência tipográfica entre os dois países, com Portugal a passar de exportador para importador de livros no seu comércio com o Brasil. Este artigo pretende analisar o ponto de vista da edição portuguesa nos modos variados como os seus agentes foram representando o Brasil enquanto centro produtor e disseminador do livro, e como as mudanças suscitadas foram ocorrendo num contexto de oscilação - e tensão - entre discursos amarrados a uma época de ouro (ou imaginada como tal) que ficava relutantemente para trás e práticas de colaboração efectiva entre os universos tipográficos português e brasileiro, essencialmente suportadas na actuação de editores individuais.<hr/>There was a time of many alterations that changed the face of the publishing world in Portugal and Brazil during the years spanning from the second half of the 1930's to the end of the 1960's. This was a period in which one could observe an inversion of publishing influences between the two countries, with Portugal shifting its role and becoming a net book importer in its trade with Brazil. This article intends to analyze the Portuguese publishing world's point of view as their agents in different ways changed their attitudes toward Brazil as a centre of book production and diffusion. The text also sets out to understand how these transformations occurred in a context of oscillation - and tension - among discourses tied to a golden age (or imagined as such) that was reluctantly left behind, and practices of effective collaboration between the Portuguese and Brazilian publishing worlds - resulting fundamentally from the actions of individual publishers. <![CDATA[<b>The</b><b> book "<i>Direitos das mulheres e injustiça dos homens" (Women's Rights and Men's Injustice)</i> by Nísia Floresta</b>: <b>literature</b><b>, women and 19<sup>th</sup> century Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O livro Direitos das mulheres e injustiça dos homens foi publicado por Dionísia Gonçalves Pinto (1810-1885), mais conhecida como Nísia Floresta, em 1832. Tal obra foi considerada uma tradução livre de A Vindication of the rights of woman de Mary Wollstonecraft (1759-1797), autora inglesa que se tornou o principal nome em defesa dos direitos das mulheres no século XIX. No entanto, tratava-se da tradução de Woman not inferior to man de Mary Wortley Montagu (1689-1762). O artigo apresentado contextualiza o livro de Wollstonecraft no período, enfoca a trajetória da autora brasileira e a influência do Positivismo na sua obra, principalmente no que tange ao papel social das mulheres.<hr/>The book Direitos das Mulheres e Injustiça dos Homens (Women's Rights and Men's Injustice) was published by Dionisia Goncalves Pinto (1810 -1885) in 1832. She was more popularly known as Nisia Floresta. This book was considered to be a loose translation of A Vindication of the Rights of Woman by Mary Wollstonecraft (1759-1797), an English author who became a leading figure in women's rights during the 19th century. However, it actually was a translation of Woman not Inferior to Man by Mary Wortley Montagu (1689-1762). This paper contextualizes Wollstonecraft's book from that period and focuses on the biographical aspects of the Brazilian author and the influence of Positivism on her work, especially concerning the role of women in society. <![CDATA[<b>The art of storytelling</b>: <b>the arangement of the collection <i>Contos Flumineses</i> by Machado de Assis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Contos Fluminenses foi a primeira coletânea de contos organizada por Machado de Assis. Com uma única exceção, foi composta por narrativas que tiveram versões anteriores, publicadas no Jornal das Famílias. Contar histórias e organizá-las em livros constituía-se em um caminho viável de discussão das principais questões para a formação da literatura nacional, como também uma importante fonte de renda. O objetivo deste artigo é mostrar a importância do suporte inicial de publicação daqueles contos, bem como buscar indícios a respeito das motivações de seu autor para a realização do trabalho de organizar livros.<hr/>Contos fluminenses was the first collection of short stories compiled by Machado de Assis, which, with one exception, consisted of stories that had earlier been published in the Jornal das Famílias. Telling stories and arranging them in books was not only a viable way to discuss key issues in the evolution of national literature, but also an important source of income. The aim of this paper is to show the importance of the initial publishing support for those stories, and to seek clues about the motives of its author in assuming the work of compiling collections. <![CDATA[<b>"The morning"</b>: <b>the</b><b> Republic on the pages of the illustrated periodical, <i>O Mequetrefe</i>, 1875-1889</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O periódico ilustrado O Mequetrefe iniciou sua circulação no Rio de Janeiro em 1875 e manteve suas atividades até janeiro de 1893. No transcurso de sua trajetória, os temas políticos se sobressaíram tratados em irreverentes ilustrações e em textos de opinião. Em suas páginas foram noticiadas as principais mudanças políticas ocorridas no Brasil Imperial, como a Abolição dos Escravos e o fim do Império com o advento republicano. O Mequetrefe publicou, ao longo de seus anos de atuação, notícias e opiniões sobre o ideário republicano difundido por seus adeptos na Corte. Já no final dos anos 1880, o jornal defendia a mudança de governo no Brasil com a República. O objetivo principal deste artigo é, portanto, averiguar quais as considerações deste periódico que foram dirigidas à questão republicana até a Proclamação da República. Outro assunto a ser tratado aqui é como a República - por meio do emprego das alegorias femininas e seus propagandistas - surgiu nas produções artísticas dos desenhistas e nas opiniões dos colaboradores do jornal, que igualmente se dedicavam ao humor e a sátira.<hr/>O Mequetrefe, an illustrated periodical, was first published in Rio de Janeiro in 1875, and continued in circulation until 1893. In its history, political issues were dealt with through irreverent illustrations and commentaries. On its pages the main political changes during Imperial Brazil were announced, such as the abolition of slavery and the end of the Empire itself after the Declaration of the Republic. During its lifetime, O Mequetrefe published news and opinions on Republican ideas divulged by its supporters at the Imperial Court. By the end of the 1880s the periodical defended changes in the government of Brazil. The main purpose of this article is to investigate which positions at that time were directed toward Republican matters until the Declaration of the Republic. Another issue to be addressed in this article is how the Republic -through female allegories and its enthusiasts - was represented in the artistic representations by cartoonists and in the opinions of the publication's collaborators, which likewise was dedicated to humor and satire. <![CDATA[<b>Reverse heroism</b>: <b>the "antipopes" and the historiographical memory of papal policy (1040-1130)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A palavra antipapa integra o vocabulário básico de todo estudioso da Idade Média. Antigo e familiar, este termo, todavia, esconde uma atitude intelectual repleta de implicações para o conhecimento do passado: ele nos induz a qualificar e avaliar, de maneira imediata e frequentemente isenta de espírito crítico, o significado histórico assumido por conflitos políticos e relações sociais decisivos para a constituição da Igreja romana e da Cristandade. Este artigo tem um duplo propósito: debater a pertinência analítica deste conceito elementar e, sobretudo, examinar uma importante razão para sua irrestrita perpetuação historiográfica. Para isso, propomos um texto que aborde não só a difícil relação do vocábulo antipapa com a complexidade da realidade medieval, mas que explore os laços existentes entre sua utilização e as expectativas e projeções sociais dos próprios historiadores.<hr/>The word antipope is included in the basic vocabulary of every researcher of the Middle Ages. Ancient and vulgar, this term, nevertheless, hides an intellectual attitude replete with implications for the study of the past: it leads us to qualify and evaluate, in a frequently uncritical and hasty manner, the historical significance superceded by political conflicts and social relations decisive for the constitution of the Roman Church and Christianity. This article has a dual purpose: to debate the analytical relevance of this elementary concept and to examine an important reason for its unrestricted historiographical perpetuation. For this, we propose a text that investigates the difficult relationship existent between the term antipope and the complexity of medieval reality, and the links that bound its conceptual use to the social expectations and projections of the historians themselves. <![CDATA[<b>"Catholic, from the bottom of the heart!" One <i>Wild</i><i> Geese</i> at Santo Ofício of Lisbon</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse artigo investiga o processo inquisitorial do católico irlandês Robert Walters que, após servir aos ingleses na ilha de São Cristóvão, no Caribe, apresentou-se ao Santo Ofício de Lisboa, em 1631. O jovem, que seguiria para lutar contra os neerlandeses no Brasil, reflete na sua trajetória as contradições inerentes aos sentimentos religiosos da sua época, submetidos aos objetivos das políticas nacionais e mercantis da Era Moderna.<hr/>This article investigates the inquisitorial process of the Irish Catholic, Robert Walters, who, after serving the English at Saint Christopher Island in the Caribbean, presented himself to the Santo Oficio of Lisbon in 1631. The youth, later to fight against the Dutch in Brazil, reflected on his chosen path with all the inherent contradictions concerning the religious feelings of his time, subjugated to the objectives of the national and mercantile politics of the Modern Era. <![CDATA[<b>Foreign Immigration to Sergipe (1875 - 1930)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem como objetivo identificar o debate sobre a imigração para Sergipe na passagem do século XIX para o século XX. A pesquisa foi desenvolvida principalmente com base em jornais e coleções de leis. Ao final, pôde-se verificar que, não obstante ter vivenciado uma única experiência concreta, a imigração foi tema de leis e discursos que a associava à modernização econômica de Sergipe.<hr/>This article aims to examine the debate over immigration to Sergipe from the late 19th century into the 20th century. The research was based on newspapers and a collection of laws. In conclusion it was observed that, although without the evidence of a single concrete fact, immigration had been the reason for laws and the subject of discourses that associated it somehow with the economic modernization of Sergipe. <![CDATA[<b>A possible imperialism</b>: <b>migratory flows and colonialist strategies in Mediterranean Europe (1870-1914)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa algumas das diferentes implicações do fluxo migratório nos principais países fornecedores de contingentes, durante o período conhecido como new emigration: Itália, Espanha e Portugal. Considerando suas especificidades, o objetivo é identificar as estratégias de cada um para transformar esse movimento em fator de desenvolvimento econômico: conquista de mercados, criação e fomento de colônias, incorporação e tutela das remessas dos emigrados. Reino em formação e maior fonte de emigrantes, a Itália seguiu naturalmente os caminhos que identificavam a emigração como um dos agentes de prosperidade da nação, contrastando com Portugal e Espanha.<hr/>This paper analyses some of the various implications of the migratory flow from the main countries supplying workers during the period known as the new emigration: Italy, Spain and Portugal. Considering their peculiarities, the objective is to identify the strategies of each country that transformed this movement into a factor of economic development: conquest of markets, creation and promotion of colonies, use and protection of remittances from emigrated ones. With its kingdom in formation, and the largest source of emigrants, Italy had naturally followed the paths that revealed emigration as one of the agents of national prosperity, in contrast to Portugal and Spain. <![CDATA[<b>Modern</b><b> agriculture in Sao Paulo in the late 19<sup>th</sup> century</b>: <b>some proposals</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa se insere dentro da história da agricultura no Brasil, especialmente no Estado de São Paulo, a partir da segunda metade do século XIX, início do século XX. As propostas de modernização agrícola giravam em torno de diferentes assuntos, mas sempre interligados, como: diversificação da agricultura, adubação química e natural, cultura intensiva do solo, mão de obra, povoamento e colonização, instalação de núcleos coloniais dentro dos moldes da moderna agricultura então desejada, instrução agrícola por meio de campos de experiências e demonstração, ensino agrícola para diferentes graus, a mecanização da lavoura, o que era chamado, na época, de Moderna Agricultura, em substituição ao que era considerado como agricultura rotineira ou atrasada, praticada desde o início da agricultura no Brasil.<hr/>This study immerses itself in the history of agriculture in Brazil, especially in the State of São Paulo, from around the late 19th century and beginning of the 20th century onward. The agricultural modification proposals revolved around different subjects, but always interconnected, such as: agricultural diversification; natural or chemical fertilization; intensive soil culture; labour, population and colonization; installation of colonial areas attending the desired patterns and necessities of modern agriculture; farming instruction through experience and demonstration in the fields; farming education at different levels; farming mechanization, which was called Modern Agriculture by that time; in substitution for what had been considered to be routine and outdated agriculture, practiced since the beginning of agriculture in Brazil. <![CDATA[<b>Contributions</b><b> of historical demography toward the understanding of geographic and socioeconomic mobility</b>: <b>an</b><b> approach to the theme</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Após apresentar um breve apanhado do desenvolvimento da demografia histórica no Brasil para o período 1970-1995, visando evidenciar a ampla abrangência, em termos sociais, econômicos e geográficos, dos estudos efetuados por pesquisadores da aludida área, pretende-se demonstrar como se pode, valendo-se de dados empíricos colhidos em estudos da história demográfica, alcançar informações concernentes à vivência socioeconômica de nossas populações pretéritas, bem como identificar a dispersão pelo espaço geográfico de grupos populacionais e conhecer as condições defrontadas pelos recém-nascidos em face do comportamento econômico das localidades que os albergaram em sua infância.<hr/>After presenting a brief look at the historical development of Brazil's demography during the period 1970 - 1995, and seeking to show the wide range, in social, economic and geographic terms, of these studies accomplished by researchers in this area, the author will show how it is possible, based on existing empirical studies of demographic history, to access information about the socioeconomic life of the Brazilian populations of the past. Also, to identify the geographic areas of the dispersal of groups of the population and discover the conditions faced by the newly born in the face of the economic conditions of the locations where they were born. <![CDATA[<b>Popular culture</b>: <b>the construction of a concept of historiographic production</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es A proposta central deste artigo é fazer uma discussão em torno da construção do conceito de cultura popular. Também serão efetuados, num segundo momento, breves apontamentos acerca do conceito de "cultura popular negra". A ideia central aqui é mostrar que, na produção do conhecimento histórico, consolida-se a tendência de questionar as delimitações essencialistas que separam cultura popular e erudita (ou de elite) em compartimentos estanques.<hr/>The purpose of this article is to raise a discussion on the construction of the concept of popular culture. Also brief notes will be made concerning the concept of "black popular culture". The central idea here is to show that, in the production of historical knowledge, it is a consolidated trend to question the essentialists' delimitations that separate popular and erudite or elite culture into tight compartments. <![CDATA[<b>De nova Lisboa a Brasília</b>: <b>a invenção de uma capital (séculos XIX-XX)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es A proposta central deste artigo é fazer uma discussão em torno da construção do conceito de cultura popular. Também serão efetuados, num segundo momento, breves apontamentos acerca do conceito de "cultura popular negra". A ideia central aqui é mostrar que, na produção do conhecimento histórico, consolida-se a tendência de questionar as delimitações essencialistas que separam cultura popular e erudita (ou de elite) em compartimentos estanques.<hr/>The purpose of this article is to raise a discussion on the construction of the concept of popular culture. Also brief notes will be made concerning the concept of "black popular culture". The central idea here is to show that, in the production of historical knowledge, it is a consolidated trend to question the essentialists' delimitations that separate popular and erudite or elite culture into tight compartments. <![CDATA[<b>A arquitetura da alteridade</b>: <b>a cidade Luso-Brasileira na literatura de viagem (1783-1845)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-90742011000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es A proposta central deste artigo é fazer uma discussão em torno da construção do conceito de cultura popular. Também serão efetuados, num segundo momento, breves apontamentos acerca do conceito de "cultura popular negra". A ideia central aqui é mostrar que, na produção do conhecimento histórico, consolida-se a tendência de questionar as delimitações essencialistas que separam cultura popular e erudita (ou de elite) em compartimentos estanques.<hr/>The purpose of this article is to raise a discussion on the construction of the concept of popular culture. Also brief notes will be made concerning the concept of "black popular culture". The central idea here is to show that, in the production of historical knowledge, it is a consolidated trend to question the essentialists' delimitations that separate popular and erudite or elite culture into tight compartments.