Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-018820140001&lang=en vol. 34 num. 67 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The "enemies of the country"</b>: <b>state repression and workers' struggle in the chemical workers Trade Union of São Paulo (1964-1979)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo tem como objetivo analisar o papel do Sindicato dos Químicos de São Paulo e sua relação com a categoria durante o regime civil-militar. Dessa forma, procura-se compreender o impacto do golpe e as mudanças provocadas no movimento sindical após o processo de intervenção estatal. Por meio da análise da trajetória do Químicos, considerado atualmente uma das entidades trabalhistas mais importantes do país, observam-se os mecanismos utilizados pelos governos autoritários para controlar a entidade sindical, bem como a atuação das diretorias conhecidas como "pelegas" e o movimento de luta e de resistência dos trabalhadores para reocupar a entidade.<hr/>The article aims to analyze the role of the Chemical Workers Trade Union of São Paulo and its relations with the rank-and-file during the Civil-Military Dictatorship. It seeks to understand the impact of the coup d'état in 1964 as well as the changes in the labour movement. The trajectory of the Chemical Workers Trade Union, which is considered one of the most important in the country, enables an investigation of the strategies used by the authoritarian regime to control labour organizations. It also allows an examination of the role of trade unionists called "pelegos", as well as the workers' struggle to resist and to reclaim the trade union again. <![CDATA[<b>"The blood of the youth is flowing"</b>: <b>the political class and their children take on the military in 1968</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en No Brasil, o ano de 1968 é lembrado pelos confrontos violentos entre o movimento estudantil e o regime militar. O artigo sustenta que não é possível entender a crise de 1968 sem levar em conta um grupo ignorado pela maioria dos estudos - os políticos civis que eram ligados aos estudantes por laços de classe social e sangue. Cada vez mais decepcionados após 4 anos de regime militar autoritário que havia tirado várias das suas prerrogativas, muitos políticos se enfureceram ao ver a repressão violenta contra manifestantes estudantis, juntaram-se a passeatas e defenderam os estudantes em ações e palavras. Esse apoio a estudantes esquerdistas, que culminou nos discursos de Márcio Moreira Alves atacando as Forças Armadas, criaram divergências irreconciliáveis entre políticos e militares, levando à decretação do Ato Institucional nº 5, em dezembro.<hr/>1968 in Brazil has long been remembered for the violent showdown between the student movement and military regime. This article argues that we cannot understand the crisis of 1968 without taking into account a group that most studies have ignored - the civilian politicians who were bound to university students by ties of social class and blood. As they grew increasingly frustrated after four years of authoritarian military rule that had taken away many of their prerogatives, many politicians were infuriated as the regime violently repressed protesting students, and they joined marches and defended the students with their actions and words. This support for leftist students, culminating in Márcio Moreira Alves's speeches attacking the military, created irreconcilable differences between politicians and the military, leading in December to the decree of Institutional Act no. 5. <![CDATA[<b>For the "pacification of the Brazilian family"</b>: <b>a brief comparison between the amnesties of 1945 and 1979</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa fontes relacionadas às campanhas pró-anistia realizadas em 1945 e entre 1975 e 1979, buscando os sentidos que os atores políticos atribuíram à medida. Dá especial atenção à associação feita entre anistia e "pacificação da família brasileira" nos dois contextos e aponta para um processo de transformação em curso, no seio do qual a anistia deixou de ser vista como instrumento de conciliação e passou a ser encarada como ferramenta para a conquista de direitos. Esse esforço comparativo entre as anistias do final do Estado Novo e de 1979 (início da transição da ditadura para um regime civil) quer ser uma contribuição da pesquisa histórica para os debates atualmente em curso no Brasil a respeito das heranças ditatoriais e da busca de esclarecimento e justiça.<hr/>This article analyzes sources related to the pro-amnesty campaigns conducted in 1945 and between 1975 and 1979, seeking the meanings the political actors attributed to the act. The article highlights the connection between the amnesty and "pacification of the Brazilian family" in both contexts and points to an ongoing process of transformation, in which the amnesty stopped being considered a tool of reconciliation to be treated as a tool for the achievement of rights. This comparative effort between the amnesties of the end of the Estado Novo (New State) dictatorial regime and the one of 1979 (beginning of the transition from dictatorship to a civilian rule) aims to contribute to the historical research for the current debates in Brazil about the legacy of the dictatorship, the search for clarification and justice. <![CDATA[<b>The practice of civism in dictatorships</b>: <b>commemorations and actions in Conselho Federal de Cultura (1966-1975)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Conselho Federal de Cultura (CFC) foi o principal órgão responsável pelas políticas culturais entre 1967 e 1975. O CFC era formado por 24 intelectuais com o objetivo de organizar o setor cultural e elaborar o inédito Plano Nacional de Cultura. A criação do Conselho está integrada à participação desses intelectuais no campo político e cultural brasileiro desde a década de 1920. Além disso, seus discursos e projetos incorporam o ideário cívico vigente na ditadura civil-militar (1964-1985). Dentre as ações do CFC, a criação de calendários culturais anuais destinados a instituições de ensino e cultura foi uma tentativa de valorizar os elementos cívicos que comporiam a cultura nacional. A associação entre memória e história aparece aqui traduzida na relação entre memória histórica e prática cívica, tão utilizada em períodos autoritários.<hr/>The Conselho Federal de Cultura (CFC) was the main organ responsible for the cultural policies between 1967 and 1975. The CFC was formed by 24 intellectuals with the objective of organizing the cultural sector and elaborating an unprecedented Plano Nacional de Cultura. The creation of the Conselho was integrated to the participation of these intellectuals in the Brazilian political and cultural sectors since the decade of 1920. The speeches and projects organized by the Conselho incorporated the civic ideals elaborated by the civil-military dictatorship (1964-1985). The creation of culture calendar annual for schools and cultural institutions was an attempt to value the civic elements that would compose the national culture. The association between memory and history appear here translated through the ideas of historical memory and civic practice, as used by dictatorships. <![CDATA[<b>The calendar and 1964 military takeover</b>: <b>temporality, history writing and hagiography</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa como os regimes autoritários da América Latina no final do século XX foram tomados como motivo para um desvio em face da tradição cristã dos calendários que orientavam o fiel a lembrar, em cada dia, a vida de um santo. Seguirei, como fio condutor, um caso específico: a vida e a morte de frei Tito de Alencar Lima, dominicano preso e torturado entre os anos de 1969 e 1970. A partir desse recorte, farei uma avaliação a respeito das possibilidades de mapeamento dos sentidos do tempo que estão em jogo nesse "novo" martirológio, procurando entender em que sentido a hagiografia vai tentando se legitimar como "escrita da história". Pretendo, então, fazer uma abordagem historiográfica, entendendo a historiografia como um campo de discussões a respeito das maneiras pelas quais o passado é dado a ler pelo presente.<hr/>The article aims to analyze how authoritarian regimes in Latin America in the late twentieth century were taken as a reason for a deviation facing the Christian tradition of calendars guiding the faithful to remember, every day, a saint's life. I will follow, as a guideline, a specific case: the life and death of Frei Tito de Alencar Lima, Dominican imprisoned and tortured between 1969 and 1970. From this cut, I will make an assessment of the possibilities of mapping the senses of time at work in this "new" martyrology, trying to understand in what sense will hagiography try to legitimize itself as "history writing". Then, I want to make a historiographical approach, understanding the historiography as a field of discussions about the ways in which the past is given to read at present time. <![CDATA[<b>PO-EX</b>: <b>the poetic as an event under the night of the salazarist fascism in Portugal</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O ano de 2014 assinala o quadragésimo aniversário da Revolução dos Cravos, acontecimento que pôs fim ao Estado Novo Salazarista, uma das mais longevas ditaduras de toda a Europa Ocidental. A pretexto dessa efeméride, o artigo procura tomar o PO-EX - movimento literário experimental que renovou a poesia portuguesa entre as décadas de 1960 e 1970 - como signo de uma época em que a linguagem, não apenas em Portugal mas em boa parte do mundo, tornou-se um problema de ordem histórica. Teoricamente o artigo é suportado pela ideia de que a linguagem constitui um dos lugares de acontecimento da história, enquanto do ponto de vista empírico o trabalho se apropria, basicamente, de textos teóricos e de documentos da Poesia Experimental Portuguesa.<hr/>The year 2014 marks the 40th anniversary of the Carnation Revolution an event that ends with the Salazarist dictatorship in Portugal, one of the more long-lasting ones in Western Europe. Having as a pretext this ephemeris, the article seeks to understand the "PO-EX"- a literary movement that renewed the Portuguese Poetry between the years 1960's and 1970's - as sign of a time in which the language, not only in Portugal but in a great part of the world, became a problem of historical order. From a theoretical point of view this work is supported by the idea that language is one of the places where history happens, while from an empirical point of view, this work draws, basically, on theoretical texts and documents from Portuguese Experimental Poetry. <![CDATA[<b>Darwinian evolutionism?</b> <b>Contributions of Alfred Russel Wallace to the theory of evolution</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Teria sido mesmo Charles Darwin o autor da teoria do processo evolutivo? Em suas pesquisas, Darwin discute mais a origem da seleção natural do que propriamente a origem das espécies. Três anos antes da publicação do artigo de Darwin, outro naturalista, Alfred Russel Wallace, publicou um trabalho propondo que todas as espécies vivas descendiam de um único ancestral comum. Foi Wallace o primeiro a notar que cada margem dos rios amazônicos podia ser habitada por espécies diferentes de macacos. Em 1858, Wallace sintetiza a teoria da seleção natural, mas ao invés de publicar a descoberta, remete-a para Darwin que, pouco tempo depois, publica A Origem das Espécies. Este artigo visa discutir quais seriam as contribuições de Wallace para as teorias evolutivas.<hr/>Was Charles Darwin, the real author of the theory of the evolutionary process? In fact, Darwin discusses in his works, specifically the origin of natural selection, and not the origin of species. Three years earlier from the publication of Darwin's article, another naturalist, Alfred Russel Wallace, published a paper proposing that all living species descended from a single common ancestor. Wallace was the first to perceive that each margin of the Amazonian rivers could be inhabited by different species of monkeys. In 1858, Wallace summarized the theory of natural selection but, instead of immediately send the discovery to publication, he sent it to Darwin that, shortly after, published The Origin of Species. Therefore, this article aims to discuss which would the contributions of Wallace for evolutionary theories. <![CDATA[<b>Diplomacy and science in the context of the World War II</b>: <b>Arthur Compton's 1941 trip to Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A literatura em história documenta bem os esforços dos Estados Unidos para buscar o alinhamento dos países latino-americanos com os Aliados às vésperas da entrada daquele país na Segunda Guerra Mundial. Depois de um momento de hesitação e de negociações o governo Vargas alinhou-se com os Estados Unidos. Desconhecido até agora, contudo, tem sido o envolvimento de cientistas nesses arranjos diplomáticos. Fontes recentemente descobertas mostram que a missão do físico norte-americano Arthur Compton no Brasil, em 1941, para participação em uma conferência sobre raios cósmicos, estava articulada com os esforços do Office for Inter-American Affairs liderado por Nelson Rockefeller. Para os físicos brasileiros, que tinham adquirido reputação naquela área de pesquisa sob a liderança de Gleb Wataghin na segunda metade da década de 1930, cooperação científica foi uma forte motivação para a organização dessa visita, mas ela não foi isenta de conotações políticas e de interesses profissionais.<hr/>Literature in history traces the US efforts to bring Latin American countries to the Allies' side in the context of the WWII. After a time of hesitation and negotiation with the US and Germany, the Brazilian government aligned itself with the US. Virtually unknown is involvement of scientists in these diplomatic arrangements. Recently unearthed material has shown that Arthur Compton's 1941 trip to a scientific conference on cosmic rays in Brazil was connected with the efforts led by the Office for Inter-American Affairs under Nelson Rockefeller. For Brazilian physicists, who had excelled in this area of research under the leadership of Gleb Wataghin in the late 1930s, science was a strong motivation for the visit, however, also for Brazilians it was not devoid of political connotation and professional interests. <![CDATA[<b>Brazilian cultural diplomacy in the twentieth century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en No decorrer do século XX, o Brasil desenvolveu uma diplomacia cultural original a fim de defender seus interesses econômicos e estratégicos no mundo. A partir dos anos 1920, o Itamaraty defendeu uma política cultural pragmática, cujos conteúdos e estruturas sofreram importantes modificações conforme o período, o regime político, a composição do corpo diplomático e as diferentes concepções de sua identidade nacional. O artigo analisa a gênese da diplomacia cultural brasileira através de suas instituições, meios de atuação, objetivos e países destinatários, e estuda a significação histórica da ação cultural para uma potência emergente do hemisfério ocidental.<hr/>During the 20th century, Brazil developed a specific cultural diplomacy in order to defend its economic and geostrategic interests on the global chessboard. Beginning in the 1920s, the Brazilian Foreign Office - Itamaraty - mapped out tools for a pragmatic cultural promotion, the contents and structures of which fluctuated depending on the actors, political regimes and conceptions of national identity. A first synthesis on the subject, this article examines the genesis of Brazilian cultural diplomacy, considering its institutions, recipients and objectives, and analyzes the meaning of cultural politics for an emerging power of the Western World. <![CDATA[<b>Occupying spaces, constructing identities</b>: <b>the importance of the movement of <i>pobladores</i> for the political and social history of Chile (1950-1970)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A luta pela conquista de direitos sociais para além do âmbito do trabalho deu a tônica das mobilizações populares que se intensificaram a partir dos anos 1950 no Chile. A proposta do presente artigo é analisar um aspecto fundamental dessas ações que constituem parte do processo de formação da classe trabalhadora urbana chilena, a ocupação do espaço urbano, mobilizada a partir de ações diretas dos trabalhadores na luta por moradia. E também demonstrar que as suas ações foram de vital importância para forjar a sua identidade coletiva, bem como para a ampliação do debate político em torno dos impactos da estrutura capitalista sobre as condições de vida dos trabalhadores. Tais lutas, travadas pela conquista de direitos básicos, contribuíram para uma maior democratização daquela sociedade.<hr/>The struggle for social rights, beyond the scope of the work, gave the keynote to the popular unrest that intensified in Chile from the fifties onwards. The purpose of this paper is to analyze a key aspect of these actions, which are part of the process of formation of the Chilean urban working class, consisting in the occupation of urban space. The mobilization was organized through direct action of the workers in the struggle for habitation. Another purpose is to demonstrate that these actions were vital to forge their collective identity, as well as to expand the political debate about the impacts of the capitalist structure on the workers living conditions. Such struggles, waged by the conquest of basic rights, contributed to a greater democratization of Chilean society. <![CDATA[<b>Citizenship by a thread</b>: <b>the black associativism in Rio de Janeiro (1888-1930)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura investigar um tema pouco explorado na historiografia brasileira: o associativismo negro no Rio de Janeiro no contexto da Primeira República. A partir de um amplo levantamento em fontes jornalísticas, foi possível reconstituir, ainda que em breves apontamentos, a trajetória de várias agremiações fundadas por negros e dedicadas às lutas e mobilizações pelos direitos - civis, políticos e sociais - desse segmento populacional.<hr/>The article investigates a relatively unexplored in Brazilian historiography: the black associations in Rio de Janeiro in the context of the First Republic. From a broad survey of journalistic sources, it was possible to reconstruct, albeit in brief notes, the trajectory of several associations founded by blacks and dedicated to the struggles and mobilizations for rights - civil, political and social - of this population segment. <![CDATA[<b>Searching arms for the farming</b>: <b>immigrants and migrants in São Paulo coffee economy in the late nineteenth century</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo traz algumas reflexões sobre as estratégias políticas engendradas pelos cafeicultores paulistas para arregimentar a força de trabalho necessária à expansão da economia cafeeira nas décadas finais do século XIX. Discute-se a presença de dois grupos que participaram desse processo: os imigrantes europeus e os nacionais livres, no caso, os retirantes fugidos das secas que assolaram o sertão cearense.<hr/>The article offers some thoughts on the political strategies devised by the São Paulo coffee producers to recruit the labor needed for the expansion of the coffee economy in the last decades of the nineteenth century. It discusses the presence of two groups that took part of that process: the European immigrants and the free citizens, in case, the escapes migrants of droughts which ravaged the hinterland Ceará. <![CDATA[<b>Press and women's education on a pioneer zone</b>: <b>the case of the northwest of São Paulo (1920-1940)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute a emergência de uma das zonas pioneiras mais expressivas do estado de São Paulo, a Noroeste Paulista, destacando a importância adquirida pela imprensa regional no ordenamento daquele espaço nas primeiras décadas do século XX. Evidencia que dentre os inúmeros assuntos pautados cotidianamente pelos jornais locais, a temática feminina foi uma das mais recorrentes, num mesmo movimento em que as mulheres se tornavam o público-alvo de uma espécie de processo educativo, "civilizador", perpetrado cotidianamente pelos impressos, conforme o texto pretende demonstrar.<hr/>The present article discusses the rising and consolidation of one of the most expressive pioneer zones of the State of Sao Paulo, the northwest, accentuating the importance earned by regional press on the first decades of the 20th century. Amongst several topics lined daily by local newspapers, women's issues were one of the most recurring ones, as women were becoming the target audience of an educational and "civilizing" process, perpetrated by local press, as demonstrated over this text. <![CDATA[<b>Historical knowledge and social dialogue</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto foi lido como conferência na abertura do XXVII Simpósio Nacional de História realizado em julho de 2013 na cidade de Natal. Aborda, inicialmente, a partir de alguns exemplos, as diversas formas pelas quais as sociedades contemporâneas lidam com o seu passado. A seguir, trata dos desafios do profissional de História no Brasil na atualidade, especialmente no que diz respeito a seus diálogos com outros grupos sociais, enfatizando três facetas dessas interlocuções nas quais a Anpuh esteve bastante envolvida nos últimos anos: o ensino de História, a relação dos historiadores com as comissões da verdade e a atuação desses profissionais em espaços voltados à preservação, organização e disponibilização ao público do patrimônio histórico.<hr/>This paper was read as the opening conference at the XXVII National History Symposium held in July 2013 in the city of Natal. It discusses initially from a few examples, the various ways in which contemporary societies deal with their past. Then focuses on the challenges of professional historian in Brazil today, especially regarding to its dialogues with other social groups, emphasizing three aspects of these dialogues in which Anpuh has been heavily involved in recent years: the teaching of history, the relationship of historians with truth commissions and the work of these professionals in spaces dedicated to the preservation, organization and public disclosure of historical heritage. <![CDATA[<b>Pinto, António Costa; Martinho, Francisco Carlos Palomanes (Org.). <i>O Passado que não passa</i></b>: <b>a sombra das ditaduras na Europa do Sul e na América Latina</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto foi lido como conferência na abertura do XXVII Simpósio Nacional de História realizado em julho de 2013 na cidade de Natal. Aborda, inicialmente, a partir de alguns exemplos, as diversas formas pelas quais as sociedades contemporâneas lidam com o seu passado. A seguir, trata dos desafios do profissional de História no Brasil na atualidade, especialmente no que diz respeito a seus diálogos com outros grupos sociais, enfatizando três facetas dessas interlocuções nas quais a Anpuh esteve bastante envolvida nos últimos anos: o ensino de História, a relação dos historiadores com as comissões da verdade e a atuação desses profissionais em espaços voltados à preservação, organização e disponibilização ao público do patrimônio histórico.<hr/>This paper was read as the opening conference at the XXVII National History Symposium held in July 2013 in the city of Natal. It discusses initially from a few examples, the various ways in which contemporary societies deal with their past. Then focuses on the challenges of professional historian in Brazil today, especially regarding to its dialogues with other social groups, emphasizing three aspects of these dialogues in which Anpuh has been heavily involved in recent years: the teaching of history, the relationship of historians with truth commissions and the work of these professionals in spaces dedicated to the preservation, organization and public disclosure of historical heritage. <![CDATA[<b>van der Linden, Marcel. <i>Trabalhadores do mundo</i></b>: <b>ensaios para uma história global do trabalho</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto foi lido como conferência na abertura do XXVII Simpósio Nacional de História realizado em julho de 2013 na cidade de Natal. Aborda, inicialmente, a partir de alguns exemplos, as diversas formas pelas quais as sociedades contemporâneas lidam com o seu passado. A seguir, trata dos desafios do profissional de História no Brasil na atualidade, especialmente no que diz respeito a seus diálogos com outros grupos sociais, enfatizando três facetas dessas interlocuções nas quais a Anpuh esteve bastante envolvida nos últimos anos: o ensino de História, a relação dos historiadores com as comissões da verdade e a atuação desses profissionais em espaços voltados à preservação, organização e disponibilização ao público do patrimônio histórico.<hr/>This paper was read as the opening conference at the XXVII National History Symposium held in July 2013 in the city of Natal. It discusses initially from a few examples, the various ways in which contemporary societies deal with their past. Then focuses on the challenges of professional historian in Brazil today, especially regarding to its dialogues with other social groups, emphasizing three aspects of these dialogues in which Anpuh has been heavily involved in recent years: the teaching of history, the relationship of historians with truth commissions and the work of these professionals in spaces dedicated to the preservation, organization and public disclosure of historical heritage. <![CDATA[<b>Hawthorne, Walter. <i>From Africa to Brazil</i></b>: <b>Culture, Identity, and an Atlantic Slave Trade, 1600-1830</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto foi lido como conferência na abertura do XXVII Simpósio Nacional de História realizado em julho de 2013 na cidade de Natal. Aborda, inicialmente, a partir de alguns exemplos, as diversas formas pelas quais as sociedades contemporâneas lidam com o seu passado. A seguir, trata dos desafios do profissional de História no Brasil na atualidade, especialmente no que diz respeito a seus diálogos com outros grupos sociais, enfatizando três facetas dessas interlocuções nas quais a Anpuh esteve bastante envolvida nos últimos anos: o ensino de História, a relação dos historiadores com as comissões da verdade e a atuação desses profissionais em espaços voltados à preservação, organização e disponibilização ao público do patrimônio histórico.<hr/>This paper was read as the opening conference at the XXVII National History Symposium held in July 2013 in the city of Natal. It discusses initially from a few examples, the various ways in which contemporary societies deal with their past. Then focuses on the challenges of professional historian in Brazil today, especially regarding to its dialogues with other social groups, emphasizing three aspects of these dialogues in which Anpuh has been heavily involved in recent years: the teaching of history, the relationship of historians with truth commissions and the work of these professionals in spaces dedicated to the preservation, organization and public disclosure of historical heritage. <![CDATA[<b>Garfield, Seth. <i>In Search of the Amazon</i></b>: <b>Brazil, the United States, and the Nature of a Region</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882014000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto foi lido como conferência na abertura do XXVII Simpósio Nacional de História realizado em julho de 2013 na cidade de Natal. Aborda, inicialmente, a partir de alguns exemplos, as diversas formas pelas quais as sociedades contemporâneas lidam com o seu passado. A seguir, trata dos desafios do profissional de História no Brasil na atualidade, especialmente no que diz respeito a seus diálogos com outros grupos sociais, enfatizando três facetas dessas interlocuções nas quais a Anpuh esteve bastante envolvida nos últimos anos: o ensino de História, a relação dos historiadores com as comissões da verdade e a atuação desses profissionais em espaços voltados à preservação, organização e disponibilização ao público do patrimônio histórico.<hr/>This paper was read as the opening conference at the XXVII National History Symposium held in July 2013 in the city of Natal. It discusses initially from a few examples, the various ways in which contemporary societies deal with their past. Then focuses on the challenges of professional historian in Brazil today, especially regarding to its dialogues with other social groups, emphasizing three aspects of these dialogues in which Anpuh has been heavily involved in recent years: the teaching of history, the relationship of historians with truth commissions and the work of these professionals in spaces dedicated to the preservation, organization and public disclosure of historical heritage.