Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-018820180001&lang=es vol. 38 num. 77 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<em>Academic Background and Authorship in</em> RBH]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Religious Performance and Social Mobility of Women in Seventeenth and Eighteenth-century Portugal]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo examina trajetórias de mulheres que, no Portugal dos séculos XVII e XVIII, alcançaram certa distinção social a despeito de seu pertencimento a setores subalternos, no que se refere especificamente a hierarquias de gênero ou origem social. A análise funda-se em processos do Santo Ofício relativos aos crimes de molinosismo e fingimento de êxtases, visões e revelações, em livros de fundação de conventos, e em tratados voltados para a discussão de assuntos morais e vidas santas. As táticas e competências de que as mulheres enfocadas lançaram mão para alcançar posições ou papéis distintos dos originalmente destinados a elas não se relacionam à linhagem, à administração do reino ou às atividades econômicas de prestígio, mas à performance religiosa. Entretanto, observam-se homologias entre as ideias enunciadas para descrever e/ou validar os casos aqui estudados e as categorias associadas a processos mais institucionalizados nas instâncias jurídica e de governo.<hr/>ABSTRACT This article deals with the paths of a number of women who achieved a certain social distinction in seventeenth and eighteenth-century Portugal, despite the fact that they belonged to lower strata with respect to gender or social origins. The analysis is based on Inquisition proceedings related to the crimes of molinosism and simulation of ecstasies, visions and revelations; on written memories of religious communities; and on treatises about moral themes and saintly lives. The tactics and competences that enabled these women to reach such positions are not related to lineage, to the kingdom’s administration or to prestigious economic activities, but to religious performance. Notwithstanding the particular characteristics of the cases examined here, there are homologies between the conceptions used to describe and validate them and the ones that refer to more institutionalized processes in the domains of law and government. <![CDATA[The “y”, the Article and Orthography: Censorship and the Portuguese Vernacular in 18th Century]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo explora um debate secreto entre diversos censores portugueses, em 1771, sobre dois livros de ortografia: o Resumo da grammatica da lingua portuguesa de Antonio José dos Reis Lobato e o Breve tratado da orthografia, para os que não frequentam os estudos, ou dialogos sobre as mais principaes regras da orthografia, uteis para o povo menos instruido, accrescentado com hum dialogo da prozodia portugueza, de João Pinheiro Freire da Cunha. Em oito pareceres escritos sobre esses dois manuais, submetidos à Real Mesa Censória para análise quanto a sua publicação, os censores avançaram debates sobre ortodoxia e pluralismo, liberdade de expressão e avanço científico, ao mesmo tempo que buscaram estabelecer parâmetros para firmar um vernáculo oficial da língua portuguesa, expandindo para além da proibição de livros a ideia de censura que é tradicionalmente vista pela historiografia.<hr/>Abstract This article explores a secret debate between several Portuguese censors, in 1771, on two spelling books: the Resumo da grammatica da lingua portuguesa by Antonio José dos Reis Lobato, and the Breve tratado da orthografia, para os que não frequentam os estudos, ou dialogos sobre as mais principaes regras da orthografia, uteis para o povo menos ins­truido, accrescentado com hum dialogo da prozodia portugueza, by João Pi­nheiro Freire da Cunha. In eight written opinions on these two books, submitted to the Real Mesa Censória for analysis as to their publication, the censors advanced debates on orthodoxy and pluralism, freedom of expression and scientific advance, while seeking to establish parameters of an official vernacular of the Portuguese language, expanding beyond the prohibition of books, the idea of censorship that is traditionally seen by historiography. <![CDATA[Between the Lisbon Congress and the Brazilian Constituent Assembly: Concepts of State of the Portuguese-Gaucho Entrepreneur Antônio José Gonçalves Chaves]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo avalia as concepções de Antônio José Gonçalves Chaves, rico charqueador de origem portuguesa radicado no Rio Grande do Sul, sobre como se daria a organização ideal do Estado, num período de transição entre a afirmação do “Reino-Unido” - em que se pensava a autonomia do lado brasileiro num contexto liberal - e a formação da monarquia constitucional num Brasil praticamente independente, em que se convocara a Assembleia Constituinte. Problematizam-se os seus posicionamentos em face do contexto político da época, observando a sua possível inserção no campo considerado “liberal-radical”, a ênfase nas temáticas municipais e provinciais, bem como a articulação entre as suas concepções políticas e socioeconômicas. As fontes primárias do trabalho são as Memórias ecônomo-políticas sobre a administração pública do Brasil, publicadas por Chaves entre 1822 e 1823, em que se analisam a administração colonial, a escravidão, a questão das terras no Brasil e a organização socioeconômica da província do Rio Grande do Sul.<hr/>ABSTRACT This article assesses the concepts of Antônio José Gonçalves Chaves, a wealthy rancher from Portugal based in Rio Grande do Sul, about how would be the ideal state organization during a transitional phase between the “United Kingdom” statement - in which the Brazilian autonomy was contemplated in a liberal context - and the monarchy formation in a country that was almost independent, where the Constituent Assembly is being organized. There is a problematization on his positions, given the political context of that time, and considering his potential integration in what is called the “liberal radical” field, regarding the emphasis in the municipal and provincial issues, as well as the linking between his political and socioeconomic opinions. The primary source of the work is the book Memórias ecônomo-políticas sobre a administração pública do Brasil, published by Chaves between 1822 and 1823, going through topics such as colonial administration, slavery, the land issue in Brazil and the socioeconomic structure of Rio Grande do Sul. <![CDATA[From the Aldeamento of Riacho do Mato to Colônia Socorro: Defense of Lands and Political Learning among Indigenous People of Pernambuco (1860-1880)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100081&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo do presente artigo é analisar o processo de formação do aldeamento do Riacho do Mato, na década de 1860, a partir das reivindicações de populações indígenas que habitavam a região e que tiveram intensa participação nas revoltas ocorridas no início do século XIX em Pernambuco. A constituição desse aldeamento é compreendida como um importante ganho dos indígenas en­volvidos nos conflitos armados iniciados pelas elites. Mesmo com a extinção da aldeia do Riacho do Mato e a criação da Colônia Socorro em seu lugar, os indígenas continuaram lutando pelo acesso às terras. Manejando as legislações e disposições dos governos central e provincial visando às suas próprias necessidades, os indígenas construíram o seu protagonismo na vida política regional e imperial.<hr/>ABSTRACT In this study we intend to analyze the process of formation of the indigenous al­dea­mento of Riacho do Mato (1860s) based on the claims of indigenous groups in the region, active in the revolts that occurred in the early nineteenth century in Pernambuco (Northeastern Brazil). The constitution of this indigenous settlement constitutes an important gain for the natives involved in armed conflicts initiated by the elites of Pernambuco in the nineteenth century. Even with the replacement of the village of Riacho do Mato by Colônia Socorro, the Indians continued to struggle for access to the lands, using the legislations and provisions of the central and provincial governments aiming at their interests and their needs. In this sense, we see the natives constituting their historical protagonism in regional and imperial political life. <![CDATA[<strong>“¡Desorganización, suciedad!, ¡Esto es progreso!”: Representaciones sobre las inseguridades urbanas a través del diario <em>El Sur</em> de Concepción (1920-1935)</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100103&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo busca, a través de la revisión del principal diario de la ciudad de Concepción y de otras fuentes complementarias, estudiar las representaciones construidas y difundidas sobre las inseguridades urbanas, visualizadas a través de temáticas puntuales como la degradación de la idea de progreso, la pobreza, las enfermedades y el delito. Tal perspectiva, desde nuestro punto de vista, no sólo aporta a la comprensión de la historia regional y local, sino además a la de la ciudad misma, vista desde uno de sus actores, como es la prensa. En tal sentido, el período aquí seleccionado (1920-1935), permite apreciar las visiones previas y posteriores de este medio impreso sobre la crisis de 1929 y su evaluación intencionada de la realidad material y humana de la urbe.<hr/>Abstract Through the revision of the main newspaper of the city of Concepción and other complementary sources, this paper seeks to study the representations built and disseminated on urban insecurities, visualized through specific themes such as the degradation of the idea of progress, Poverty, disease and crime. Such a perspective, from our point of view, not only contributes to the understanding of regional and local history, but also to that of the city itself, seen from one of its actors, such as the press. In this sense, the period here selected (1920-1935) allows us to appreciate the previous and later visions of this printed medium on the crisis of 1929 and its intentional evaluation of the material and human reality of the city. <![CDATA[Lúcio Rangel Eating “Soft-Boiled Eggs with Noel Rosa”: The Invention of a Historiography of Popular Music]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Durante as décadas de 1950 e 1960 uma geração de jornalistas que vivia na cidade do Rio de Janeiro se preocupou em comentar e analisar de maneira sistemática diversos aspectos da formação da música popular urbana no Brasil. Profundamente interessados no assunto que fazia parte também de suas próprias experiências de vida, eles ultrapassaram os limites da crônica jornalística e trataram de realizar exaustivos inventários, organizaram admiráveis coleções privadas e reuniram bibliografia sobre o assunto. O jornalista Lúcio Rangel (1914-1979) estava no centro desse processo. Sua trajetória de vida carioca foi importante na constituição de certa memória em torno do fenômeno, e seu trabalho jornalístico ocupou lugar de destaque na formação da crítica especializada sobre música popular. Este artigo tem como objetivo examinar de modo crítico aspectos desse conjunto para compreender melhor o papel de Lúcio Rangel na construção de certa narrativa historiográfica sobre a música popular.<hr/>ABSTRACT During the 1950s and 60s, a generation of journalists living in the city of Rio de Janeiro became engaged in systematically commenting on and analysing various aspects of the origins of Brazil’s urban popular music. Deeply interested in the subject, which also formed part of their own life experiences, they pushed beyond the limits of newspaper columns and produced exhaustive inventories, organized remarkable private collections and compiled bibliographies on the subject. Journalist Lúcio Rangel (1914-1979) was at the heart of this process. His life experience in Rio de Janeiro was important in building a memory around the phenomenon and his journalistic work had a major role in the development of specialized reviews of popular music. This article aims to critically examine aspects of this process so as to better understand Lúcio Rangel’s role in building a historiographic narrative on popular music. <![CDATA[A Historian who Never Sleeps: The “Red Years” of Luiz Alberto Moniz Bandeira]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100149&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Durante as décadas de 1950 e 1960 uma geração de jornalistas que vivia na cidade do Rio de Janeiro se preocupou em comentar e analisar de maneira sistemática diversos aspectos da formação da música popular urbana no Brasil. Profundamente interessados no assunto que fazia parte também de suas próprias experiências de vida, eles ultrapassaram os limites da crônica jornalística e trataram de realizar exaustivos inventários, organizaram admiráveis coleções privadas e reuniram bibliografia sobre o assunto. O jornalista Lúcio Rangel (1914-1979) estava no centro desse processo. Sua trajetória de vida carioca foi importante na constituição de certa memória em torno do fenômeno, e seu trabalho jornalístico ocupou lugar de destaque na formação da crítica especializada sobre música popular. Este artigo tem como objetivo examinar de modo crítico aspectos desse conjunto para compreender melhor o papel de Lúcio Rangel na construção de certa narrativa historiográfica sobre a música popular.<hr/>ABSTRACT During the 1950s and 60s, a generation of journalists living in the city of Rio de Janeiro became engaged in systematically commenting on and analysing various aspects of the origins of Brazil’s urban popular music. Deeply interested in the subject, which also formed part of their own life experiences, they pushed beyond the limits of newspaper columns and produced exhaustive inventories, organized remarkable private collections and compiled bibliographies on the subject. Journalist Lúcio Rangel (1914-1979) was at the heart of this process. His life experience in Rio de Janeiro was important in building a memory around the phenomenon and his journalistic work had a major role in the development of specialized reviews of popular music. This article aims to critically examine aspects of this process so as to better understand Lúcio Rangel’s role in building a historiographic narrative on popular music. <![CDATA[Baena Zapatero, Alberto; Roselló Soberón, Estela (Coord.). <em>Mujeres en la Nueva España</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100157&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Durante as décadas de 1950 e 1960 uma geração de jornalistas que vivia na cidade do Rio de Janeiro se preocupou em comentar e analisar de maneira sistemática diversos aspectos da formação da música popular urbana no Brasil. Profundamente interessados no assunto que fazia parte também de suas próprias experiências de vida, eles ultrapassaram os limites da crônica jornalística e trataram de realizar exaustivos inventários, organizaram admiráveis coleções privadas e reuniram bibliografia sobre o assunto. O jornalista Lúcio Rangel (1914-1979) estava no centro desse processo. Sua trajetória de vida carioca foi importante na constituição de certa memória em torno do fenômeno, e seu trabalho jornalístico ocupou lugar de destaque na formação da crítica especializada sobre música popular. Este artigo tem como objetivo examinar de modo crítico aspectos desse conjunto para compreender melhor o papel de Lúcio Rangel na construção de certa narrativa historiográfica sobre a música popular.<hr/>ABSTRACT During the 1950s and 60s, a generation of journalists living in the city of Rio de Janeiro became engaged in systematically commenting on and analysing various aspects of the origins of Brazil’s urban popular music. Deeply interested in the subject, which also formed part of their own life experiences, they pushed beyond the limits of newspaper columns and produced exhaustive inventories, organized remarkable private collections and compiled bibliographies on the subject. Journalist Lúcio Rangel (1914-1979) was at the heart of this process. His life experience in Rio de Janeiro was important in building a memory around the phenomenon and his journalistic work had a major role in the development of specialized reviews of popular music. This article aims to critically examine aspects of this process so as to better understand Lúcio Rangel’s role in building a historiographic narrative on popular music. <![CDATA[Morse, Richard (Org. Beatriz Helena Domingues). <em>Cidades e cultura política nas Américas</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100161&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Durante as décadas de 1950 e 1960 uma geração de jornalistas que vivia na cidade do Rio de Janeiro se preocupou em comentar e analisar de maneira sistemática diversos aspectos da formação da música popular urbana no Brasil. Profundamente interessados no assunto que fazia parte também de suas próprias experiências de vida, eles ultrapassaram os limites da crônica jornalística e trataram de realizar exaustivos inventários, organizaram admiráveis coleções privadas e reuniram bibliografia sobre o assunto. O jornalista Lúcio Rangel (1914-1979) estava no centro desse processo. Sua trajetória de vida carioca foi importante na constituição de certa memória em torno do fenômeno, e seu trabalho jornalístico ocupou lugar de destaque na formação da crítica especializada sobre música popular. Este artigo tem como objetivo examinar de modo crítico aspectos desse conjunto para compreender melhor o papel de Lúcio Rangel na construção de certa narrativa historiográfica sobre a música popular.<hr/>ABSTRACT During the 1950s and 60s, a generation of journalists living in the city of Rio de Janeiro became engaged in systematically commenting on and analysing various aspects of the origins of Brazil’s urban popular music. Deeply interested in the subject, which also formed part of their own life experiences, they pushed beyond the limits of newspaper columns and produced exhaustive inventories, organized remarkable private collections and compiled bibliographies on the subject. Journalist Lúcio Rangel (1914-1979) was at the heart of this process. His life experience in Rio de Janeiro was important in building a memory around the phenomenon and his journalistic work had a major role in the development of specialized reviews of popular music. This article aims to critically examine aspects of this process so as to better understand Lúcio Rangel’s role in building a historiographic narrative on popular music. <![CDATA[Franco Júnior, Hilário. <em>Dando tratos à bola:</em> ensaios sobre futebol]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000100165&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Durante as décadas de 1950 e 1960 uma geração de jornalistas que vivia na cidade do Rio de Janeiro se preocupou em comentar e analisar de maneira sistemática diversos aspectos da formação da música popular urbana no Brasil. Profundamente interessados no assunto que fazia parte também de suas próprias experiências de vida, eles ultrapassaram os limites da crônica jornalística e trataram de realizar exaustivos inventários, organizaram admiráveis coleções privadas e reuniram bibliografia sobre o assunto. O jornalista Lúcio Rangel (1914-1979) estava no centro desse processo. Sua trajetória de vida carioca foi importante na constituição de certa memória em torno do fenômeno, e seu trabalho jornalístico ocupou lugar de destaque na formação da crítica especializada sobre música popular. Este artigo tem como objetivo examinar de modo crítico aspectos desse conjunto para compreender melhor o papel de Lúcio Rangel na construção de certa narrativa historiográfica sobre a música popular.<hr/>ABSTRACT During the 1950s and 60s, a generation of journalists living in the city of Rio de Janeiro became engaged in systematically commenting on and analysing various aspects of the origins of Brazil’s urban popular music. Deeply interested in the subject, which also formed part of their own life experiences, they pushed beyond the limits of newspaper columns and produced exhaustive inventories, organized remarkable private collections and compiled bibliographies on the subject. Journalist Lúcio Rangel (1914-1979) was at the heart of this process. His life experience in Rio de Janeiro was important in building a memory around the phenomenon and his journalistic work had a major role in the development of specialized reviews of popular music. This article aims to critically examine aspects of this process so as to better understand Lúcio Rangel’s role in building a historiographic narrative on popular music.