Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-018820180003&lang= vol. 38 num. 79 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Dossiers in Perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300001&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[A Great Diference]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300002&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[Central African Utopias: Redefining Ancestry in Brazilian Calundus in the 17 <sup>th</sup> and 18 <sup>th</sup> Centuries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300003&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO Este artigo discute alguns dos significados culturais condensados em torno dos calundus, cerimônias religiosas e terapêuticas de origem centro-africana praticadas na América portuguesa entre os séculos XVII e XVIII. Os calundus eram práticas de cura concebidas, em grande medida, para o tratamento de uma aflição espiritual suscitada pela interrupção do culto aos ancestrais. Como pretendo argumentar, essa “doença dos calundus” difundiu-se entre populações de escravizados nos territórios atlânticos do império português em razão das dificuldades impostas pela escravidão ao funcionamento regular do culto aos antepassados. Pretendo abordar as noções de ancestralidade, doença e cura que emergem nos calundus como expressões de um sistema de pensamento centro-africano que apresentava um discurso crítico em relação à escravidão, concebendo-a como doença, engendrando também novas formas de consciência utópica para os africanos na América.<hr/>ABSTRACT This paper addresses some cultural meanings associated to calundus, religious and therapeutic ceremonies of Central African origin practiced in Brazil during the 17th and 18th centuries. Calundus offered a therapeutic practice to treat a kind of spiritual illness caused by the interruption of ancestor worship. As I intend to argue, the “disease of the calundus” disseminated among slaves and freedmen in the Atlantic territories of the Portuguese empire because slavery created significant encumbrances for the regular practice of ancestor worship. Concepts of ancestry, disease and cure embedded in the calundus will be discussed as expressions of a Central African system of thought that offered a critical counter-discourse against slavery, represented as a kind of disease, and gave birth to new forms of utopian consciousness for Africans in America. <![CDATA[Rita’s Voice and Cross: African Women and Communication under the Slave System]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300004&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO A pesquisa que fundamenta este artigo focaliza os dilemas, escolhas e possibilidades de comunicação e interação linguística que se apresentaram aos africanos escravizados. Mais especificamente, focaliza o uso da então chamada “língua mina” (línguas do grupo Gbe) a partir de um registro produzido em Vila Rica, Minas Gerais, por Antônio da Costa Peixoto (Alguns Apontamentos da Língua Mina com as palavras portuguesas correspondentes, de 1731 e Obra Nova da Língua Geral de Mina, de 1741). A proposta é buscar práticas dialógicas que estiveram na base da elaboração desses documentos e que revelariam, subjacentes ao seu declarado autor, experiências das comunidades linguísticas ali envolvidas. Cotejando a obra com documentação coeva e com a historiografia sobre a escravidão, buscam-se indícios sobre as (e os) possíveis informantes de Peixoto, parti­cular­mente a experiência feminina, a partir da sua atuação no comércio, sua relação com a escrita, e a questão da intimidade. Busca-se ainda compartilhar procedimentos teóricos e metodológicos, contribuindo para o aprofundamento e a sistematização da dimensão linguística da escravidão de africanos no Brasil.<hr/>ABSTRACT The research on which this article is based focuses on the dilemmas, choices and possibilities of communication and linguistic interaction presented to enslaved Africans. More specifically, it examines the use of what was then called the ‘Mina language’ (encompassing diverse languages of the Gbe group) from records written in Vila Rica, Minas Gerais by Antônio da Costa Peixoto (Alguns Apontamentos da Língua Mina com as palavras portuguesas correspondentes, 1731, and Obra Nova da Língua Geral de Mina, 1741). The proposal here is to identify the dialogical practices that informed the elaboration of these documents and reveal, subjacent to their declared author, experiences shared by the linguistic communities involved. Pairing the work with contemporary documentation and historiography on slavery and Mina Africans, the article seeks clues to Peixoto’s possible informants, especially the female experience, based on their commercial activities, their relationship to writing, and the question of intimacy. It also seeks to explain the theoretical and methodological procedures used in the research, thus contributing to deepening and systematizing our knowledge about the linguistic dimensions of the enslavement of Africans in Brazil. <![CDATA[The Threat of Reenslavement: Legal Battles to Maintain Freedom in Seventeenth-Century Mariana, Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300005&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO Neste artigo examinam-se algumas das ações cíveis de manutenção da liberdade produzidas em Mariana (Minas Gerais) durante o período colonial. Para evitar a redução ao cativeiro, indivíduos ameaçados recorreram à justiça. Os autores dos processos optaram por alcançar uma escritura pública que atestasse seu estatuto jurídico de alforriado (ou livre), ou obter outros instrumentos capazes de resguardar a liberdade que já usufruíam. Na arena pública de embates eles mobilizaram várias estratégias. Ciente disso, busca-se relacionar as informações acerca das ameaças à liberdade e os modos como ela pôde ser defendida em juízo para abordar aspectos das relações escravistas até agora pouco explorados. Em especial, observa-se como as diferentes formas de obtenção da liberdade influenciavam a experiência pós-escravidão e como tais diferenças eram significativas para os egressos do cativeiro.<hr/>ABSTRACT This article examines civil lawsuits brought to maintain the freedom of former slaves in Mariana, a town in the Captaincy of Minas Gerais, during Brazil’s colonial period. To avoid reduction to slavery, threatened individuals took their matters to court. The authors of the lawsuits chose to obtain a public deed that certified their legal status as freed people (alforriados), or other instruments capable of safeguarding the freedom they already enjoyed. In the public sphere, they employed several strategies to achieve their goals. Given that, we strive to relate information about threats to freedom and the way by which it was possible to defend it in court, in order to understand aspects of slavery hitherto unexplored. It is of particular concern how the different ways to obtain freedom influenced the post-emancipation stage and how these differences proved relevant to the experience of former slaves. <![CDATA[Compulsory Labor and Indigenous Slavery in Imperial Brazil: Reflections from the Province of São Paulo]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300006&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO Este artigo trata de um tema ainda muito pouco explorado na historiografia, o trabalho indígena no Brasil imperial, principalmente posterior à década de 1840, a partir das alterações da legislação indigenista de 1845 (Regulamento acerca das Missões de Catequese e Civilização de Índios) e imperial de 1850 (Lei de Terras). Em desacordo com a falácia já em voga no século XIX, de que os índios não se prestavam ao trabalho, observamos como essas populações atuaram nos mais diversos ramos econômicos: agricultura, pecuária, atividades extrativistas, serviços domésticos, abertura de estradas e realização de obras públicas, eles prestaram serviços de navegação, foram guias e soldados, entre tantas outras atividades. Sua cooptação nem sempre ocorreu com observância aos critérios legais, e essas populações muitas vezes foram submetidas à escravidão ou a formas análogas de coerção. Essa verdade era conhecida pelas autoridades do período e, também, pelos diversos grupos indígenas do Império, que negociaram e procuraram impor, na medida do possível, suas condições para as relações de trabalho.<hr/>ABSTRACT This article casts new light on indigenous work in Brazil’s Second Empire in the wake of the Indigenous legislation of 1845 (Regulation on the Missions of Catechesis and Indigenous Civilization) and the Land Law of 1850. Contrary to the widespread belief in the nineteenth century that Indians did not lend themselves to work, these populations’ labor weighed upon the most varied economic branches: agriculture, cattle raising, extractive activities, domestic services, opening of roads, public works, and navigation services. Indians served as guides, soldiers, sailors, and servants, among many other roles. Yet, their co-optation did not always occur in compliance with legal criteria, which led to these populations’ subjection to slavery and other forms of coercion. This was a fact known by the authorities of the period, but also by the Empire’s different indigenous groups, who negotiated and sought to impose, as far as possible, their own conditions for labor relations. <![CDATA[Rufina: A Slave-owning Female Slave in Pernambuco, 1853-1862]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300007&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO Os fragmentos de vida que reunimos sobre Rufina ajudam a melhor compreender problemas ainda pouco estudados pela historiografia. Neste artigo, dois pontos serviram como fios condutores da análise: a posse de escravos por escravos e a noção de direito de propriedade a partir das concepções de cativos e libertos. Com isso, o objetivo principal é analisar, mediante fragmentos de vida de Rufina, a sua inserção no mundo da liberdade, buscando compreender a construção de hierarquias sociais no interior das propriedades escravistas, bem como a noção de direito de propriedade que ela trouxe como herança da escravidão. Discutimos, também, as condições que favoreceram sua ascensão social ainda em cativeiro e em que momento se formou sua visão sobre os direitos como proprietária, pautados em costumes construídos nas terras dos beneditinos.<hr/>ABSTRACT The fragments of life we have gathered about Rufina will help to better understand issues that have been little studied by historiography. In this article, two points served as a conduit for our analysis: the possession of slaves by slaves, and the notion of ownership rights that slaves and freed slaves both had. Therefore, our main objective is to analyze, through fragments of Rufina’s life, her insertion in the world of freedom, seeking to understand the construction of social hierarchies within the slave properties, as well as the notion of property rights she inherited from slavery. We also discuss the conditions that allowed her social rise whilst still in captivity, and the moment when she formed her understanding of ownership, based on customs practiced on the lands run by the Benedictine monks. <![CDATA[“Fearless and Bellicoses”: Insubordinate Slaves in the Interprovincial Slave Trade]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300008&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO O artigo analisa os efeitos do comércio interprovincial de escravos sobre as transformações sociais das últimas décadas da escravidão utilizando como fio condutor a experiência de Martinho, escravo de engenho de cana de Alagoas vendido para o Rio de Janeiro em 1873 e retornado à província alguns meses depois. Tendo em vista o diálogo com a historiografia, busca-se problematizar os efeitos da grande migração de mão de obra escrava na segunda metade do século XIX nas províncias compradoras e também naquelas que venderam seus cativos, tratando especificamente da estratégia de se colocarem no comércio escravos insubmissos. Reflete sobre os efeitos do comércio nas comunidades escravas, pautando os momentos em que homens e mulheres estiveram sujeitos à migração forçada como uma experiência em si, a qual permitiu ampliar o conhecimento sobre a realidade social do país e viabilizou troca de informações entre os grupos subalternos.<hr/>ABSTRACT This article analyses the effects of the interprovincial slave trade (domestic slave trade) on the social transformations leading to the abolition of slavery in Brazil. It focuses on the case of Marti­nho, an enslaved man of the sugarcane plantations of Alagoas, Northeast Brazil. Sold to Rio de Janeiro in 1873, he was then returned to the northeastern province a few months later. Here we engage with the available historiography to discuss the effects of the great migration of slave labor in the context of the selling and the buying regions during the second half of the 19th century. We explore the slaveholders’ strategy to sell their rebellious slaves, and its effects on slave communities. The experiences of men and women enduring forced migration broadened the knowledge about the country’s social reality and facilitated the exchange of information among the subaltern groups. <![CDATA[Freed Mothers, Enslaved Children: Gendred Challenges in the Last Decades of Slavery (São Paulo, Brazil)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300009&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO Este artigo aborda uma face ainda pouco visitada das disputas por liberdade nas décadas finais da escravidão no Brasil imperial, qual seja a das disputas de mulheres libertas pela emancipação de seus filhos. A partir da análise de autos judiciais produzidos em São Paulo, sobretudo nos anos 1880, investiga tais disputas destacando práticas de negociação e resistência empreendidas por mães libertas de filhos ainda escravizados ou ingênuos; ao mesmo tempo, sublinha as muitas barreiras que se impunham à consecução de projetos familiares de emanci­pação liderados por essas mulheres. Assim, busca compreender a maternidade como experiência definidora de desafios especificamente femininos na busca por liberdade.<hr/>ABSTRACT This paper addresses the challenges of freed women pursuing their children’s emancipation over the last decades of Brazilian slavery, a topic that requires closer attention from historiography. Based on the analysis of judicial documents produced in the city of São Paulo, mostly during the 1880s, it intends to investigate family emancipation projects headed by mothers of enslaved children, highlighting social practices of negotiation and resistance. At the same time, it considers the many obstacles encountered by these women on the way of their families to freedom. Thus, the paper aims to consider motherhood as a defining experience that sets specific challenges to women coming out of slavery and their children. <![CDATA[Black Freedom and Master’s Authority at the Time of Abolition]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300010&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO O objetivo deste texto é discutir expectativas e disputas em torno da subordinação negra na época em que a escravidão agonizava, a década de 1880. O ponto de partida é a queixa de um representante da baronesa do Rio Vermelho acerca da ação policial ocorrida na residência dela quando seus escravos e criados realizavam um samba em 1885. O revide do subdelegado que liderou essa ação estava articulado ao debate que permeava a crise do escravismo: o limite da liberdade negra. Ao mesmo tempo, a investida dos abolicionistas iria ter como principal alvo em 1884-1885 o barão de Cotegipe, apontado como carrasco da raça negra da qual ele descenderia. Enquanto racializavam sambistas insubordinados, por um lado, e o líder dos escravistas, por outro, os sujeitos que viviam as grandes mudanças sociais da época construíam o mundo do pós-abolição. As principais fontes são documentação policial, correspondências pessoais, a imprensa abolicionista e legislação.<hr/>ABSTRACT This text aims at discussing the expectations and disputes about black subordination when slavery was at its downfall, in the 1880s. The departure point is a complaint made by the representative of the Baroness of Rio Vermelho regarding a police action that occurred at her residence, in 1885, when her slaves and servants gathered to dance samba. The response of the police’s subdelegate who led this action was linked to the debate inherent to the slavery crisis, specifically with respect to the limits of black freedom. At the same time, in 1884-1885, the abolitionist movement’s main target of attack was the Baron of Cotegipe, whom they viewed as a tormentor of the black race from which he was a descendant. On one hand insubordinate samba participants, and the pro-slavery leader on the other, were both subjected to racialization, while those living through the great social transformations of the time were constructing a post-abolition world. The main sources consulted include police documentation, personal correspondence, abolitionist press and legislation. <![CDATA[About the Origins and Motivations of the Institutional Act 5]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300011&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMO O artigo consiste em proposta analítica/interpretativa sobre as motivações dos atores responsáveis pela edição do Ato Institucional 5, em dezembro de 1968, que significou um aprofundamento e radicalização da ditadura militar instaurada em 1964 no Brasil. Com base no estudo de fontes secundárias e primárias, neste caso documentos diplomáticos norte-americanos em grande parte inéditos, o texto pretende revisitar o problema das origens do AI-5 para construir análise dedicada à compreensão e explicação do fenômeno. A principal conclusão é que o novo ato autoritário se prestava não apenas a intensificar a repressão sobre a esquerda, mas, sobretudo, para enquadrar os dissidentes nas próprias hostes da ditadura.<hr/>ABSTRACT The article is an analytical/interpretive proposal on the motivations of the actors responsible for the Institutional Act 5 (December 1968), which meant a radicalization of the military dictatorship established in 1964 in Brazil. Based on secondary and primary sources, in this case largely unpublished US diplomatic documents, the text intends to revisit the problem of the origins of the AI-5 aiming to construct an analysis dedicated to understand and explain the phenomenon. The main conclusion is that the new authoritarian act intended not only to intensify repression targeting the left-wing forces but, above all, to contain dissidents among the original supporters of the dictatorship. <![CDATA[Communism and Democracy during the Latin American Cold War: The Case of the Uruguayan Communist Party in the 60’s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300012&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMEN Este trabajo examina el desarrollo del Partido Comunista Uruguayo (PCU) durante los años sesenta del siglo pasado como un partido pro-soviético ligeramente heterodoxo. En el período más álgido de la Guerra Fría en América Latina, desde la crisis de los misiles de 1962 hasta la deposición del presidente Salvador Allende en 1973, el PCU jugó un papel internacional relativamente importante, considerando su pequeño tamaño. En un tiempo de difíciles relaciones entre cubanos y soviéticos, Rodney Arismendi, su líder principal entre 1955 y 1989, operó como un hombre fiable para ambos lados. Probablemente fue por eso que pudo actuar ocasionalmente como intermediario entre La Habana y Moscú. Al nivel nacional el PCU fue uno de los defensores más vehementes de la revolución cubana y el más enfático crítico de la aplicación mecánica de su estrategia en Uruguay. En esos momentos, no era fácil combinar la preferencia soviética por el camino pacífico hacia el socialismo con la incendiaria retórica revolucionaria cubana. Este artículo analiza los fundamentos y la forma en que los comunistas uruguayos sostuvieron esta ambigua posición, centrándose en la manera en la que trataron de combinar democracia y revolución.<hr/>ABSTRACT This paper examines the development of the Uruguayan Communist Party during the Sixties as a slightly heterodox pro-soviet Latin American party. In the most algid period of the Cold War in Latin America, from the missiles crisis of 1962 to the deposition of President Salvador Allende in 1973, the PCU played an important role for the international Communist movement, considering its small dimension. In a time of difficult relations between Cubans and Soviets, Rodney Arismendi - its main leader from 1955 to 1989, became a reliable man for both sides. Probably because of that he could act as an intermediary between La Habana and Moscow. At the domestic level the PCU was one of the most vehement defenders of the Cuban Revolution and the most emphatic critic of the mechanic application of its strategy to Uruguay. In such times, it was not so simple to combine the Soviet preference for the pacific road to socialism with the Cuban revolutionary rhetoric. This paper analyzes the foundations and the way in which the Uruguayan communists deal with this ambiguous position, focusing on how they tried to combine Democracy and Revolution. <![CDATA[Silva, Daniel Domingues da <em>The Atlantic Slave Trade from West Central Africa, 1780-1867</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300013&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMEN Este trabajo examina el desarrollo del Partido Comunista Uruguayo (PCU) durante los años sesenta del siglo pasado como un partido pro-soviético ligeramente heterodoxo. En el período más álgido de la Guerra Fría en América Latina, desde la crisis de los misiles de 1962 hasta la deposición del presidente Salvador Allende en 1973, el PCU jugó un papel internacional relativamente importante, considerando su pequeño tamaño. En un tiempo de difíciles relaciones entre cubanos y soviéticos, Rodney Arismendi, su líder principal entre 1955 y 1989, operó como un hombre fiable para ambos lados. Probablemente fue por eso que pudo actuar ocasionalmente como intermediario entre La Habana y Moscú. Al nivel nacional el PCU fue uno de los defensores más vehementes de la revolución cubana y el más enfático crítico de la aplicación mecánica de su estrategia en Uruguay. En esos momentos, no era fácil combinar la preferencia soviética por el camino pacífico hacia el socialismo con la incendiaria retórica revolucionaria cubana. Este artículo analiza los fundamentos y la forma en que los comunistas uruguayos sostuvieron esta ambigua posición, centrándose en la manera en la que trataron de combinar democracia y revolución.<hr/>ABSTRACT This paper examines the development of the Uruguayan Communist Party during the Sixties as a slightly heterodox pro-soviet Latin American party. In the most algid period of the Cold War in Latin America, from the missiles crisis of 1962 to the deposition of President Salvador Allende in 1973, the PCU played an important role for the international Communist movement, considering its small dimension. In a time of difficult relations between Cubans and Soviets, Rodney Arismendi - its main leader from 1955 to 1989, became a reliable man for both sides. Probably because of that he could act as an intermediary between La Habana and Moscow. At the domestic level the PCU was one of the most vehement defenders of the Cuban Revolution and the most emphatic critic of the mechanic application of its strategy to Uruguay. In such times, it was not so simple to combine the Soviet preference for the pacific road to socialism with the Cuban revolutionary rhetoric. This paper analyzes the foundations and the way in which the Uruguayan communists deal with this ambiguous position, focusing on how they tried to combine Democracy and Revolution. <![CDATA[Silva, Fernanda O.; Sá, Jardélia R.; Gomes, Luciano da C.; Rosa, Marcus Vinícius de F.; Perussatto, Melina K.; Silva, Sarah C. A.; Santos, Sherol dos. <em>Pessoas comuns, histórias incríveis:</em> a construção da liberdade na sociedade sul-rio-grandense]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300247&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMEN Este trabajo examina el desarrollo del Partido Comunista Uruguayo (PCU) durante los años sesenta del siglo pasado como un partido pro-soviético ligeramente heterodoxo. En el período más álgido de la Guerra Fría en América Latina, desde la crisis de los misiles de 1962 hasta la deposición del presidente Salvador Allende en 1973, el PCU jugó un papel internacional relativamente importante, considerando su pequeño tamaño. En un tiempo de difíciles relaciones entre cubanos y soviéticos, Rodney Arismendi, su líder principal entre 1955 y 1989, operó como un hombre fiable para ambos lados. Probablemente fue por eso que pudo actuar ocasionalmente como intermediario entre La Habana y Moscú. Al nivel nacional el PCU fue uno de los defensores más vehementes de la revolución cubana y el más enfático crítico de la aplicación mecánica de su estrategia en Uruguay. En esos momentos, no era fácil combinar la preferencia soviética por el camino pacífico hacia el socialismo con la incendiaria retórica revolucionaria cubana. Este artículo analiza los fundamentos y la forma en que los comunistas uruguayos sostuvieron esta ambigua posición, centrándose en la manera en la que trataron de combinar democracia y revolución.<hr/>ABSTRACT This paper examines the development of the Uruguayan Communist Party during the Sixties as a slightly heterodox pro-soviet Latin American party. In the most algid period of the Cold War in Latin America, from the missiles crisis of 1962 to the deposition of President Salvador Allende in 1973, the PCU played an important role for the international Communist movement, considering its small dimension. In a time of difficult relations between Cubans and Soviets, Rodney Arismendi - its main leader from 1955 to 1989, became a reliable man for both sides. Probably because of that he could act as an intermediary between La Habana and Moscow. At the domestic level the PCU was one of the most vehement defenders of the Cuban Revolution and the most emphatic critic of the mechanic application of its strategy to Uruguay. In such times, it was not so simple to combine the Soviet preference for the pacific road to socialism with the Cuban revolutionary rhetoric. This paper analyzes the foundations and the way in which the Uruguayan communists deal with this ambiguous position, focusing on how they tried to combine Democracy and Revolution. <![CDATA[Hart, Jennifer. <em>Ghana on the Go:</em> African Mobility in the Age of Motor Transportation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882018000300251&lng=&nrm=iso&tlng= RESUMEN Este trabajo examina el desarrollo del Partido Comunista Uruguayo (PCU) durante los años sesenta del siglo pasado como un partido pro-soviético ligeramente heterodoxo. En el período más álgido de la Guerra Fría en América Latina, desde la crisis de los misiles de 1962 hasta la deposición del presidente Salvador Allende en 1973, el PCU jugó un papel internacional relativamente importante, considerando su pequeño tamaño. En un tiempo de difíciles relaciones entre cubanos y soviéticos, Rodney Arismendi, su líder principal entre 1955 y 1989, operó como un hombre fiable para ambos lados. Probablemente fue por eso que pudo actuar ocasionalmente como intermediario entre La Habana y Moscú. Al nivel nacional el PCU fue uno de los defensores más vehementes de la revolución cubana y el más enfático crítico de la aplicación mecánica de su estrategia en Uruguay. En esos momentos, no era fácil combinar la preferencia soviética por el camino pacífico hacia el socialismo con la incendiaria retórica revolucionaria cubana. Este artículo analiza los fundamentos y la forma en que los comunistas uruguayos sostuvieron esta ambigua posición, centrándose en la manera en la que trataron de combinar democracia y revolución.<hr/>ABSTRACT This paper examines the development of the Uruguayan Communist Party during the Sixties as a slightly heterodox pro-soviet Latin American party. In the most algid period of the Cold War in Latin America, from the missiles crisis of 1962 to the deposition of President Salvador Allende in 1973, the PCU played an important role for the international Communist movement, considering its small dimension. In a time of difficult relations between Cubans and Soviets, Rodney Arismendi - its main leader from 1955 to 1989, became a reliable man for both sides. Probably because of that he could act as an intermediary between La Habana and Moscow. At the domestic level the PCU was one of the most vehement defenders of the Cuban Revolution and the most emphatic critic of the mechanic application of its strategy to Uruguay. In such times, it was not so simple to combine the Soviet preference for the pacific road to socialism with the Cuban revolutionary rhetoric. This paper analyzes the foundations and the way in which the Uruguayan communists deal with this ambiguous position, focusing on how they tried to combine Democracy and Revolution.