Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-018820190003&lang=en vol. 39 num. 82 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Impact, Social Relevance and Citation: New and Old Challenges for Historiography]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Amazon and Borders of History]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[“A Forest Full of Viruses!” Science and Development in the Frontiers of the Brazilian Amazon]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Baseado em extensa pesquisa de fontes primárias e secundárias em diferentes ins­tituições, o presente artigo tem como objetivo estabelecer um panorama das ações voltadas a ciência e saúde nos projetos direcionados à região amazônica durante a chamada Era do Desenvolvimento, nos anos 1950 e 1960. Para demonstrar a associação pretendida entre as ações governamentais e a ciência, o artigo traz à luz pesquisadores e agências que lá estiveram no período, com destaque para o Laboratório de Vírus de Belém, instituição que fazia parte de um amplo programa global de pesquisa em virologia capitaneado pela Fundação Rockefeller.<hr/>ABSTRACT From an extensive database of primary and secondary sources, deposited in several institutions, this article aims to establish a panorama of the actions taken to foster science and health in the Brazilian Amazon during the so-called Age Of Development (the 1950s and 60s). Researchers and institutions present in the region during the period looking to form the intended connections between science and governmental actions is the focal point of this article. Especial emphasis is put on “Laboratório de Vírus de Belém” (Belém Virus Laboratory) which was a member of a global virology research program led by the Rockefeller Foundation. <![CDATA[Narratives and Amazonialism: Representations of the Amazon in Paul Walle]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300043&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo discute o modo como o viajante francês Paul Walle narra a Amazônia brasileira, seus habitantes e suas culturas. Interessa destacar que, em narrativas publicadas no início do século XX, Walle adota posturas baseadas em valores eurocêntricos ancorados em pressupostos de superioridade racial, moral, cultural e econômica em voga no contexto temporal de seus escritos. No que tange à dimensão analítica, o foco do artigo está voltado para problematizar o olhar e colocar em evidência as representações, modos de sentir e ver narrados por Walle, tendo como referência as formulações teóricas dos estudos culturais, com destaque para a noção cunhada por Stuart Hall de que “os sistemas de representação são os sistemas de significado pelos quais representamos o mundo para nós mesmos e para os outros”. O diálogo com abordagens presentes em vários autores permite refletir sobre as relações coloniais/decoloniais em contextos “latino” americanos e amazônicos.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss how the French traveler Paul Walle narrates the Brazilian Amazon, its inhabitants and its cultures. At the beginning of the 20th century, Walle’s reports were written based on Eurocentric principles anchored in assumptions of racial, moral, cultural and economic superiority. The focus of the article is on the problematization of Walle’s ‘look’ upon the Amazon region, considering the theoretical formulations of the Cultural Studies with emphasis on the Stuart Hall’s perspective in which “systems of representation are the systems of meaning by which we represent the world to ourselves and to others.” Also, the article takes into account some authors that enable to reflect on colonial/decolonial relations in ‘Latin’ American and Amazonian contexts. <![CDATA[Beyond Tordesilhas: Uncertain Itineraries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300065&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A floresta amazônica, literária e imaginariamente construída como região que ultrapassa as fronteiras brasileiras, é central às reflexões deste artigo. As referências iniciais aos textos paradigmáticos de Joseph Conrad (Coração das Trevas) e Alberto Rangel (Inferno Verde), em narrativas que constroem espaços, viagens e caminhos percorridos, buscam traduzir o fascínio pelo desconhecido - trevas, inferno - assim nomeados com relação ao mundo considerado civilizado na virada para o século XX. Ponto de partida para leituras relacionadas às narrativas e discursos sobre a Amazônia, que oscilaram entre o elogio e a detratação: “terra bruta”, espaços que ultrapassam a linha de Tordesilhas, apontando para diferentes Brasis em suas especificidades e para a constante presença e permanência do lado obscuro da modernidade. Finalizo por referenciar leituras contemporâneas que abordam a região em sua universalidade pelo alargamento de horizontes e concepções, bem como pela aproximação de diferenças.<hr/>Abstract The Amazon rainforest, which has been imaginarily and literarily constructed as a region that extends beyond the Brazilian borders, is crucial to the reflections of this article. The opening references to the paradigmatic books written by Joseph Conrad (Heart of Darkness) and Alberto Rangel (Green Hell), grounded in narratives that construct spaces, journeys and paths, try to express the fascination with the unknown (darkness, hell), which is to say, to terms that are nominated in relation to the civilized world at the turn to the 20th century. This is a starting point for interpretations dealing with narratives and discourses on the Amazon rainforest that oscillate between eulogy and detraction: “raw land” and spaces beyond the line of the Treaty of Tordesilhas that point to different Brazils, according to their specificities and the constant presence and permanence of the dark side of modernity. I finish the article with references to contemporary interpretations that grasp the region in its universality as an effort at broadening the horizons and conceptions as well as at approximating differences. <![CDATA[Imperial History, Science and Power: The Anglo-Brazilian Border Dispute]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300083&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo trata da ciência como veículo produtor de um discurso de verdade sobre a disputa diplomática por limites geográficos entre diferentes nações no século XIX. A mudança do estatuto que a ciência adquiriu entre os séculos XVIII e XIX como instrumento para solução de conflitos é trabalhada especificamente na análise do caso da disputa anglo-brasileira pelo Pirara, terras fronteiriças entre Roraima e Guiana Inglesa, lugar de encontro da bacia do rio Essequibo com a do Amazonas. A ciência inglesa manifestou-se na disputa com o Brasil produzindo um mapeamento cartográfico muito bem elaborado, construtor de um discurso do verdadeiro sobre o território. A representação gráfica, mais do que a ocupação humana, teve função legitimadora da posse territorial na disputa judicial sobre o Pirara. O discurso da autoridade científica baseou-se na obra cartográfica produzida por Robert Schomburgk (1840; 1841; 1843), cuja passagem pela região pode ser definida como o ponto de inflexão nessa disputa (Figura 1).<hr/>ABSTRACT This article deals with science as a vehicle able for producing a truth speech on the diplomatic dispute over geographical boundaries between different nations in the nineteenth century. The change of status that science acquired since the eighteenth up to the nineteenth century as a tool for conflict resolution is specifically analyzed in the case of the Anglo-Brazilian dispute of Pirara, the borderland between Roraima and British Guiana, a meeting point between the Essequibo River basin and the Amazon Basin. In the frontier dispute with Brazil, English science produced a very well-drawn cartographic mapping, constructor of a discourse of the true about the territory. The graphic representation, more than the human occupation, had legitimizing function of the territorial possession in the judicial dispute of Pirara. The discourse of the scientific authority was established from the cartographic work produced by Robert Schomburgk (1840; 1841; 1843), whose passage through the region could be defined as the point of inflection in this dispute. <![CDATA[Tame the Waters and Hinterlands of the Intra-American Border: The Centrality of the Amazonian Waterways in the Iberian Disputes of the Treaty of Santo Ildefonso]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo discute o processo das demarcações dos limites entre as possessões portuguesas e espanholas, na conjuntura do Tratado de Santo Ildefonso (1777). Durante o processo, que se deu efetivamente entre 1780 e 1791, os rios se constituíram em importantes pontos de disputas intra-americanas entre as comissões demarcadoras luso-espanholas, dado que poderiam ser tomados como as linhas divisórias naturais do espaço físico subordinado a uma ou outra monarquia, assim como caminhos pelos quais poderiam ser mapeadas as localidades ainda desconhecidas, seus recursos naturais e as populações nativas. Temos como eixo de discussão diversas incursões militares aos afluentes dos rios Negro e Japurá, centrais nas disputas paralelas de portugueses e espanhóis durante as demarcações, demonstrando a grande preocupação com as fronteiras intra-americanas dos domínios portugueses, sobretudo em razão do problema de domar os sertões e transformá-los em jurisdições.<hr/>ABSTRACT This article discusses the process of demarcation of boundaries between Portuguese and Spanish possessions, at the juncture of the Treaty of Santo Ildefonso (1777). During the process, which took place between 1780 and 1791, the rivers became important points of intra-American disputes between the Iberian demarcation commissions, since they could be taken as the natural dividing lines of the physical space subordinated to one or another monarchy, as well as ways in which the unknown localities, along with their natural resources and native populations, could be mapped. We will focus on several military incursions into the tributaries of the Negro and Japurá rivers, central to the parallel disputes between Portuguese and Spanish during the demarcations, which demonstrate the great concern with the intra-American borders of Portuguese dominions, to tame the backlands and turn them into jurisdictions. <![CDATA[Settlers, Indians and Blacks in the Border of the Cabo Norte (1700-1750)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo pretende analisar o território chamado Cabo Norte (Amapá), durante as primeiras décadas do século XVIII, enquanto espaço que agregava diversificados indivíduos e/ou grupos sociais (índios, negros, mestiços, colonos franceses e portugueses, autoridades e missionários) e interesses imperiais - especialmente os das coroas de Portugal e França. Com base em correspondências trocadas entre autoridades diversas, observa-se que os grupos mencionados condicionavam a situação fronteiriça, e por ela eram condicionados, para satisfazer os respectivos interesses e elaborar suas políticas de atuação. Da mesma forma, enquanto objeto especial de nossa atenção, o faziam os variados grupos indígenas que ali habitavam, principalmente os aruãs.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the territory called Cabo Norte (Amapá) during the first decades of the 18th century, as a space that included diverse individuals and social groups (Indians, blacks, mestizos, French and Portuguese settlers, authorities, and missionaries) and imperial interests - especially those of the crowns of Portugal and France. Based on diverse correspondences, we will observe that the mentioned groups conditioned the frontier situation and were conditioned by it, to satisfy their respective interests and elaborate their policies of action. In the same way, a special object of our attention are the various indigenous groups that inhabited it, principally, the aruãs. <![CDATA[Anti-Jesuitism in the Portuguese Amazon (First Half of the Eighteenth Century)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300153&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO As pesquisas sobre a Amazônia portuguesa colonial costumam abordar, sobretudo, os períodos mais agitados daquela região, como o de atuação do padre Antônio Vieira no século XVII ou o período pombalino na segunda metade do século XVIII. Esta pesquisa estuda justamente uma parte da História do Maranhão e Grão-Pará negligenciada porque, aparentemente, não houve grande agitação: a primeira metade do século XVIII. Em nossas análises, destacou-se a atuação de um agente com ideias peculiares, que compreendemos como uma espécie de projeto de governo conflituoso em pontos importantes com o projeto pensado para a região pela Coroa portuguesa. Esse agente é Paulo da Silva Nunes, inimigo acérrimo da Companhia de Jesus, que atuou na colônia e posteriormente na Corte realizando uma dura campanha contra a ação dos jesuítas naquela região e contra as leis que, em sua concepção, favoreciam apenas os padres. Para tanto, autointitulou-se Procurador dos Povos do Maranhão e Grão-Pará e fez de sua campanha antijesuítica um projeto político, social e econômico para a região.<hr/>ABSTRACT Research about colonial Portuguese Amazon usually elaborates periods of agitations in that region, such as the action of priest Antônio Vieira in the seventeenth century or the pombalino period in the second half of eighteenth century. This research brings part of Maranhão and Grão-Pará’s neglected history, apparently, because it does not fall in the period of large agitations: the first half of eighteenth century. In our analysis, the performance of an agent with peculiar ideas stood out, that we understood as a kind of conflicting government project in important points with the project conceived for the region by the Portuguese Crown. This agent is Paulo da Silva Nunes, a strong enemy of the Society of Jesus, who participated in the colony and later in the Court, carrying out harsh campaigns against Jesuits in the region and against the laws, which to him only favoured the priests. Therefore, he declared himself the prosecutor of the people of Maranhão and Grão-Pará, and transformed his anti-Jesuit campaign into a political, social and economic project for the region. <![CDATA[The Ideas of Jacques Maritain and Emmanuel Mounier on the Brazilian Catholic Field and the Liberation Education of Paulo Freire]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300177&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo examina a força interventora de uma militância católica brasileira após a Segunda Guerra Mundial, impulsionada por uma matriz intelectual francesa e pelas experiências de vivência nos espaços de vulnerabilidade social. Paulo Freire, alvo específico da análise deste artigo, foi um desses militantes católicos dedicado ao campo educacional. Em sua obra Educação como prática de liberdade, publicada em 1967, Freire aplicou e formulou uma pedagogia da ação inspirada na filosofia política de Jacques Maritain e na filosofia da ação de Emmanuel Mounier, estabelecendo uma relação com a teoria marxista. Para melhor compreender essa movimentação dos atores sociais católicos e, em particular, de Paulo Freire na elaboração de um novo discurso pedagógico e de uma nova ação político-social no Brasil, o artigo mobiliza os conceitos de campo social em Pierre Bourdieu e de genealogia das relações de poder em Michel Foucault.<hr/>ABSTRACT The article examines the interventional force of the Brazilian Catholic militancy after the Second World War, which enabled for a French intellectual matrix and through the living experiences in spaces of social vulnerability. The specific target of the analysis of this article focuses on how Paulo Freire was one of these dedicated militant Catholics in the field of education. In his work Educação como prática de liberdade [Education as Practice of Freedom], published in 1967, Freire applied and created a pedagogy of action inspired by the political philosophy of Jacques Maritain and the philosophy of action of Emmanuel Mounier, establishing a relationship with Marxist theory. To better understand this movement of social Catholic actors and in particular, of Paulo Freire on the elaboration of a new pedagogical discourse and a new political social action in Brazil, this study presents the mobilization of the concepts of the social field of Pierre Bourdieu and Michel Foucault’s genealogy of power relations. <![CDATA[“Political Transition” and Dictatorship in Brazil: The 1970’s and Their Political and Intellectual Agendas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300199&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo é prospectivo e encerra uma proposta de agenda de pesquisa. Apoia-se em recentes descobertas historiográficas e na pesquisa material dos autores e investiga o estabelecimento de uma tendência dos anos 1970: a da imaginação de projetos de prospecção da democracia, a partir da ditadura, por meio de agendas de “transição política”. O foco da análise é duplo, mas relacionado: por um lado, apontamos formas como tais projetos foram agenciados, a partir de saberes e práticas intelectuais, entre temáticas como direitos humanos, questão social e Estado de Direito; de outro, sinalizamos a renovação, na década de 1970, das estratégias norte-americanas de Guerra Fria, fornecedora de vetores de agendamento e institucionalização, decisivos na constituição de modelos de “transição democrática”.<hr/>ABSTRACT This essay is based on recent historiographical discoveries and on the material research of the authors and investigates the establishment of a tendency of the 1970s: that of the imagination of projects of prospecting of democracy from the dictatorship through ‘political transition’ agendas. The focus of the analysis is twofold but related: on the one hand, we deal with the intervention of knowledge and intellectual practices of such projects between themes such as human rights, social issues and the rule of law; on the other hand, we discuss the renewal in the 1970s of the US Cold War strategies, which provide the vectors of scheduling and institutionalization, decisive in the constitution of ‘democratic transition’ models. <![CDATA[The World of Marcondes de Sá: Education and Instruction in Two Generations of a Countryside Elite Family in the 19th Century’s Paraná]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo interroga o relato memorialístico e a correspondência da família Marcondes de Oliveira e Sá com o intuito de investigar as práticas educativas. Essa família pertencia à chamada elite campeira paranaense. Acompanha o patriarca, barão de Tibagy, e seu filho, Jesuíno Marcondes de Oliveira e Sá, com o objetivo de identificar as práticas mobilizadas para a educação e instrução de alguns de seus filhos, bem como o lugar que elas ocupavam em suas vidas. A hipótese é de que a família se valia de um universo de práticas educativas comuns a esse grupo e a outros segmentos da população, porém, apropriando-as com base nas representações que tinha de seu lugar social e sua classe, com vistas à manutenção de um lugar de poder do qual a própria educação e a instrução eram elementos constituidores. A pesquisa vislumbrou um pouco desse mundo, percebendo a existência de dimensões (familiar, material, política e social) que se complementam e se fortalecem ao longo de duas gerações.<hr/>ABSTRACT This article interrogates the memorialistic report and the correspondence of the Marcondes de Oliveira e Sá family, in order to investigate their educational practices. That family belonged to the so-called countryside elite of Paraná, and its patriarch was the farmer José Caetano de Oliveira, Baron of Tibagy. We will accompany the Baron and his son, Jesuíno Marcondes de Oliveira e Sá, aiming to identify the practices they mobilized for the education and instruction of some of their children, as well as the place education occupied in their lives. Our hypothesis is that this family used a universe of educational practices common to their group and other segments of the population, but appropriating them on the basis of representations of their social place and class, aiming to maintain a place of power, of which education and instruction were constituent elements. The research glimpsed a little of the family’s world, realizing the existence of dimensions (familiar, material, political and social) that complement and strengthen each other over two generations. <![CDATA[Jews, Communists and International Brigades: Intersections and Ambivalences in the 1930s from a Transnational Perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300241&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo estudia al sujeto judío comunista durante los años treinta desde una perspectiva transnacional, explorando las complejas relaciones entre ambas identidades. El texto resalta las particularidades de la militancia comunista judía atendiendo al discurso orgánico de matriz soviética y a la casuística presente en varios contextos geográficos. En su segunda parte analiza, desde un amplio corpus de egodocumentos y del texto de Gina Medem Los judíos voluntarios de la libertad, las claves de autoafirmación política y de judeidad en miembros del contingente comunista encuadrado en España en las Brigadas Internacionales. Las conclusiones resaltan el notable peso de la hibridación identitaria y política en este colectivo.<hr/>ABSTRACT The article studies the communist Jewish subject during the 1930s from a transnational perspective. It explores the complexity of the relations between the two identities and establishes particularities of Jewish communist militancy, with attention to the official organic discourse of the Soviet matrix and the casuistry in different contexts. In its second part, the article analyses, through egodocuments and political publishing such as Gina Medem’s book Los judíos voluntarios de la libertad, the keys to political self-affirmation and Jewishness in members of the communist contingent organized in Spain (International Brigades). The conclusions highlight the notable weight of political hybridization and identity tension in this group. <![CDATA[“Plano Pirata” of the Possessed Poem: Time and Humor in the Brazilian Poetry of the 1970s]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300265&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo se propõe a analisar as formas de pensar e lidar com o tempo no “Plano Pirata”, experimento poético publicado pelos poetas Paulo Leminski, Antonio Risério e Régis Bonvicino no final da década de 1970 que fazia uma paródia-homenagem ao “Plano Piloto para Poesia Concreta”. Defende-se aqui que o texto traduzia a vivência de uma geração de poetas que apostava no humor como modo do fazer artístico, crítica ético-política e conduta temporal que se configurava como uma das formas pelas quais essa geração participava das disputas pelo tempo naquele momento histórico. Em contraposição ao desejo de atualização e de submissão instrumental do passado às demandas (assumissem elas formas consumistas ou vanguardistas) do presente, tal geração questionava o atual por meio de uma tensão deste com os múltiplos passados que o habitam, abrindo o agora para suas possibilidades inatuais, desatualizando-o.<hr/>ABSTRACT This article proposes to analyze the ways of thinking and dealing with time in the Pirate Plan, poetic experiment published by the Brazilian poets Paulo Leminski, Antonio Risério and Régis Bonvicino in the late 1970s, which made a parody-homage to the “Pilot Plan of Concrete Poetry”. It is argued here that the text expresses the experience of a generation of poets that bet on humor as a way of art, of ethical-political critic and temporal conduct that was configured as a way that generation found to participate in disputes over temporality in that historical moment. As opposed to the desire for updating and instrumental submission of the past to the demands (assuming the consumerist or avant-garde forms) of the present, such a generation questioned the actuality by means of a tension of this with the past multiples that inhabit it, opening the now for its possibilities, outdating it. <![CDATA[The Lost Gaze: Books on the Amazonian Region by the Blind Writer Gábor Molnár]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300287&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Una de las personas con influencia marcada sobre la imagen de la Amazonia, y en general, de la imagen de Brasil en Hungría en la segunda mitad del siglo XX, fue Gábor Molnár, capataz de una hacienda y miembro de una fallida expedición amateur a Brasil en 1930. Vivió, trabajó, cazó y recolectó especímenes en la Región Amazónica entre 1930 y 1932, hasta perder la vista en una explosión. Con el accidente se perdió un excelente tirador zurdo y nació un escritor apasionado, quien mecanografió sus historias ubicadas en Brasil a ciegas, con tenacidad, a través de varias décadas, convirtiéndose en uno de los autores más leídos en Hungría en los años 1960 y 1970. Este ensayo analiza, dentro del contexto de las relaciones húngaro-brasileñas, los factores que contribuyeron a la popularidad de sus textos.<hr/>ABSTRACT One of the people with a marked influence on the image of Amazonia, and in general, on the image of Brazil in Hungary in the second half of the 20th century was Gábor Molnár, foreman by profession and member of a failed amateur expedition to Brazil in 1930. He lived, worked, hunted and made animal collections in the Amazonian Region between 1930 and 1932, until he lost his sight in an explosion. Due to the accident, the excellent left-handed shooter was lost forever, and in his place a passionate writer was born, who typed his stories situated in Brazil, with tenacity, blindly, over various decades, turning himself into one of the most read authors in Hungary in the 1960s and 1970s. This essay, within the context of Hungarian-Brazilian relations, analyzes the factors that contributed to the popularity of his texts. <![CDATA[Duarte, Regina Horta. <strong><em>Noites circenses</em></strong>: espetáculos de circo e teatro em Minas Gerais no século XIX]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882019000300309&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Una de las personas con influencia marcada sobre la imagen de la Amazonia, y en general, de la imagen de Brasil en Hungría en la segunda mitad del siglo XX, fue Gábor Molnár, capataz de una hacienda y miembro de una fallida expedición amateur a Brasil en 1930. Vivió, trabajó, cazó y recolectó especímenes en la Región Amazónica entre 1930 y 1932, hasta perder la vista en una explosión. Con el accidente se perdió un excelente tirador zurdo y nació un escritor apasionado, quien mecanografió sus historias ubicadas en Brasil a ciegas, con tenacidad, a través de varias décadas, convirtiéndose en uno de los autores más leídos en Hungría en los años 1960 y 1970. Este ensayo analiza, dentro del contexto de las relaciones húngaro-brasileñas, los factores que contribuyeron a la popularidad de sus textos.<hr/>ABSTRACT One of the people with a marked influence on the image of Amazonia, and in general, on the image of Brazil in Hungary in the second half of the 20th century was Gábor Molnár, foreman by profession and member of a failed amateur expedition to Brazil in 1930. He lived, worked, hunted and made animal collections in the Amazonian Region between 1930 and 1932, until he lost his sight in an explosion. Due to the accident, the excellent left-handed shooter was lost forever, and in his place a passionate writer was born, who typed his stories situated in Brazil, with tenacity, blindly, over various decades, turning himself into one of the most read authors in Hungary in the 1960s and 1970s. This essay, within the context of Hungarian-Brazilian relations, analyzes the factors that contributed to the popularity of his texts.