Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Teoria e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-377220160005&lang=en vol. 32 num. SPE lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial a convite]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500100&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Agradecimentos da Editoria]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500101&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Induced Tool Use as Environmental Enrichment for Captive Capuchin Monkeys (Sapajus libidinosus)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Testamos o efeito de um aparato que pudesse induzir o uso de ferramentas no comportamento de seis macacos-prego cativos. Utilizamos “animal focal” para o tempo gasto em estados comportamentais gerais e estados indicativos de estresse, concomitantemente com “todas as ocorrências” de eventos agonísticos e de comportamentos estereotipados. O grupo mostrou perfis de orçamento de atividades diversificados, com respostas variadas aos fatores estressantes a que estavam expostos. Alguns indivíduos reduziram alguns comportamentos indicativos de estresse, porém não houve variação significativa para o grupo. Conclui-se que o aparato não foi eficiente, mostrando suas limitações como medida de enriquecimento para a espécie. Em razão dos efeitos individuais, sugerimos, no entanto, que a técnica possa ser eficaz em grupos específicos ou condições muito estressantes.<hr/>ABSTRACT We tested the effect of an apparatus that could induce tool use on the behavior of six captive Capuchin Monkeys. We used “focal-animal” to estimate the time spent in general behavioral states and those indicative of stress, and “all occurrences” of agonistic and stereotypic behavioral events. The group showed different profiles of activity budget, with varied responses to stressing factors. Some individuals reduced the behaviors indicative of stress, but there was no significant variation for the group. We concluded that the apparatus was inefficient, limited as measure of enrichment for the species. However, due to individual effects, we suggest that the technique can be effective for specific individuals or groups under very stressful conditions. <![CDATA[Identity in narrative: constitution of identity and the female teacher’s aesthetic in the interaction with students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A constituição da identidade acontece na interação com o outro e nas atividades que são desenvolvidas em uma configuração estética de si. Neste artigo, apresentamos uma proposta teórica para o estudo sobre identidade docente a partir da descrição e da análise das dinâmicas narrativas de uma mestranda estagiária de docência do ensino superior. O foco do estudo proposto ampara-se na psicologia histórico-cultural e no dialogismo proposto por Bakhtin. Diante disso, as entrevistas foram realizadas com uma professora em uma universidade pública do Centro-Oeste. A partir das análises das narrativas, identificamos a construção da identidade da professora acontecendo na intersubjetividade com os alunos em um movimento complexo em que a constituição de si acontece como processo dialógico e estético.<hr/>ABSTRACT The identity’s construction happens in the interaction with the other and in the activities developed in an aesthetical configuration of the self. In this article, we introduce a theoretical proposal for the study about a teacher’s identity from the description and analysis of the dynamic narratives of an intern master of the higher education. The focus of the proposed study bolsters on the historical-cultural and in the dialogism proposed by Bakhtin. In view of this, the interviews were conducted with a teacher in a public Brazilian university. From the analysis of the narratives, we identified the teacher’s identity construction going on in the intersubjectivity with students in a complex movement that the construction of the self happens as a dialogical and aesthetical process. <![CDATA[Creativity, Motivation to Learn, Family Environment, and Giftedness: A Comparative Study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo comparou alunos superdotados e não superdotados em relação à percepção do clima de sala de aula para criatividade, do ambiente familiar e motivação para aprender. Participaram 107 alunos de 4a série do Ensino Fundamental. Entre eles, 41 frequentavam um programa de atendimento ao aluno superdotado. Três instrumentos foram empregados: Escala sobre Clima para a Criatividade em Sala de Aula, Escala de Avaliação da Motivação para Aprender de Alunos do Ensino Fundamental e Escalas de Qualidade de Interação Familiar. Diferenças entre os alunos superdotados e não superdotados foram observadas no que diz respeito à percepção do clima de sala de aula e à motivação para aprender. Ambos os grupos avaliaram satisfatoriamente o ambiente familiar.<hr/>ABSTRACT This study compared gifted and non-gifted students with respect to the perception of classroom climate for creativity, family environment, and motivation to learn. The 107 participants were 4th grade students. Among them, 41 attended a program for gifted students. Three instruments were administered: the Classroom Climate for Creativity Scale, the Evaluation of Elementary School Students’ Motivation to Learn Scale, and Quality of Family Interaction Scales. Differences between gifted and non-gifted students were noted regarding the perception of classroom climate for creativity and motivation to learn. Both groups evaluated positively the family environment. <![CDATA[Free Association Norms for 1004 Brazilian Portuguese Words]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Normas de associação para 1004 palavras do português brasileiro são apresentadas. Aplicando-se o paradigma da Associação Livre, coletou-se a primeira palavra que viesse à mente dos participantes, evitando-se efeitos de inibição e encadeamento de respostas. Associadas de cada pista foram produzidas por um mínimo de 100 participantes. Oriundos de IES pública e privada, matriculados em 44 cursos, 871 estudantes universitários participaram da coleta. As normas relatam a Força Associativa Direta de todas as associadas, e várias incluem a Força Associativa Reversa. O número de associadas por pista variou de 2 a 26, sendo que as palavras mais fortemente associadas ocuparam as primeiras seis posições associativas. Discutem-se a generalidade e a validade de normas de associação.<hr/>ABSTRACT Association norms for 1004 Brazilian Portuguese words are presented. The free association paradigm was applied collecting the first word associated with the cue, thus avoiding response chaining and response inhibition. At least 100 participants produced the first associate of each word cue. Eight hundred seventy one undergraduates enrolled in 44 majors in public and private universities participated in the research. The norms report Forward Association Strength of all word cues and Backward Association Strength is included in several words. The number of associates per cue varied from 2 to 26. Stronger cue-to-target associations corresponded to the first six associative positions. Issues related to the validity and generality of norms are discussed. <![CDATA[Theories of Dyslexia: Support by Changes in Auditory Perception]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo teve por objetivo examinar teorias contemporâneas da dislexia, com base nos achados sobre as alterações no processamento auditivo e na percepção de fala em disléxicos. A sustentação das teorias fonológica, alofônica e do déficit auditivo é discutida a partir dos achados sobre essas alterações perceptuais. É proposto um novo modelo teórico, segundo o qual a dislexia é um distúrbio multifatorial, com uma gama de sintomas comportamentais associados. O déficit apresentado pelos disléxicos é em parte linguístico, como enunciado na teoria fonológica, e em parte causado pela alteração perceptual auditiva, como prevê a teoria do déficit auditivo. Ambos os fatores interagem e são indissociáveis na explicação da sintomatologia observada no transtorno de leitura e escrita.<hr/>ABSTRACT This study aims to examine contemporary theories on dyslexia, based on findings related to changes in auditory processing and speech perception found in dyslexics. The support for the phonological, allophonic and auditory deficit theories of dyslexia is discussed based on findings related to these changes in auditory perception. A new theoretical model is proposed, according to which dyslexia is a multifactorial-based deficit, with a gamut of associated behavioral symptoms. The deficit presented by dyslexics is partially linguistic, as advocated by the phonological theory, and partially auditory, as advocated by the theory of auditory deficit. Both factors interact and are inseparable in accounting for the symptomatology observed in reading and writing disorders. <![CDATA[Learning Rudiments of Music Reading with Cumulative and Noncumulative Teaching of Conditional Relations]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O estudo avaliou o efeito de treino cumulativo de relações condicionais sobre a aprendizagem de rudimentos de leitura musical. Os estímulos foram sequências de notas nas modalidades: sonora (A), notação em clave de sol (B) e figura de teclado (C). Cinco estudantes universitários realizaram a Condição Não Cumulativa, composta por treinos AB e BC e testes, com dois exemplares diferentes em cada fase experimental. Na Condição Cumulativa, outros cinco participantes aprenderam as relações condicionais com os exemplares da Fase 2 acumulados aos da Fase 1. A Condição Cumulativa mostrou a manutenção de um número significativamente maior de relações AB, desempenhos superiores nos testes de formação de classes de estímulos equivalentes e escores mais elevados de leitura recombinativa do que a Condição Não Cumulativa.<hr/>ABSTRACT This study investigated the effects of cumulative training of conditional relations on learning rudiments of musical reading. The stimuli were sequences of notes in three modalities: sound (A); treble clef pentagram (B); and picture of keyboard (C). Five undergraduates were exposed to the Noncumulative Condition, which consisted of training AB and BC and testing, using different stimuli in each experimental phase. For the other five participants of Cumulative Condition, stimuli trained in Phase 1 were revised in the training of Phase 2. The Cumulative Condition showed maintenance of a larger number of AB relations, higher performances in tests of equivalence stimulus classes and higher scores of recombinative reading than Noncumulative Condition. <![CDATA[Comprehension of stories after dialogic reading with questions based on narrative thematic dimensions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Investigou-se o efeito da leitura dialógica - leitura em voz alta intercalada com perguntas e feedback baseados em dimensões temáticas (funções) da narrativa - sobre a compreensão de contos dos Irmãos Grimm. Vinte e dois contos foram lidos individualmente a três crianças, sendo duas com oito anos de idade e uma com treze, de forma simples (sem intervenções adicionais) e dialógica, em um delineamento de linha de base múltipla por participante. A compreensão foi avaliada por meio da porcentagem de eventos do enredo e funções da narrativa verbalizadas em tarefas de reconto. A correspondência entre as histórias e os recontos foi superior na condição Leitura Dialógica, especialmente para funções narrativas. Discute-se o papel das perguntas, do reforçamento diferencial e do texto nos efeitos encontrados.<hr/>ABSTRACT We investigated the effects of dialogic reading - reading aloud interspersed with questions and feedback based on narrative thematic dimensions (functions) - on the comprehension of brother Grimm’s tales. Twenty-two tales were read individually to three children (aged 8, 8 and 13 years), in a baseline condition (Straight reading) and intervention (Dialogic reading), using multiple baseline design across participants. Comprehension was assessed through percentage of story events and narrative functions verbalized during retelling tasks. Correspondence between tales and retelling was higher under the Dialogic Reading condition, especially for narrative functions. The role of questions, differential reinforcement and text are discussed. <![CDATA[Pathologization and Medicalization of Higher Education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho apresenta uma pesquisa qualitativa participativa fundamentada na Psicologia histórico-cultural na Universidade de Brasília com o objetivo de compreender de que maneira discursos e práticas patologizantes e medicalizantes se materializam nesse cotidiano e se desdobram em políticas universitárias. Por meio de observação participante, pesquisa documental e encontros individuais e em grupo, foi possível perceber o atravessamento nessas políticas por concepções tradicionais de ensino que individualizam os problemas de escolarização, mantêm sistemas educativos excludentes e terminam por sustentar violações de direito. A pesquisa demonstra a necessidade de a universidade se voltar ao estudo de sua própria realidade e das práticas educativas que realiza, reconhecendo sua função social e seu papel de constante problematização e proposta de soluções para os desafios da sociedade.<hr/>ABSTRACT This paper presents a qualitative participatory research based on Cultural-historical Psychology conducted at University of Brasilia. It aims to understand how pathologizing and medicalizing discourses and practices are materialized in daily routine and unfolded in its educational policies. Through participatory observation, documental research and individual and group meetings, the study illustrated how those policies are crossed by traditional conceptions of teaching that individualize schooling problems, maintain exclusionary education systems and end up supporting rights violations. The research shows the need for the university to study its own reality and educational practices, acknowledging its social duty and role of constantly questioning and proposing solutions to the challenges posed to society. <![CDATA[Teachers in transition: A study on production of meanings in initial practice in inclusive education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Analisamos a produção de significados em posicionamentos docentes em relação a práticas virtuosas em contexto inclusivo, realizando-se estudo de caso de professora em experiência inicial na inclusão, com quatro sessões de entrevistas semiestruturadas, submetidas à análise dialógica temática. Foi elaborado Mapa Semântico composto a partir da posição Ser Professora, pelos temas que interagem dialogicamente em múltiplos planos: Formação do Professor, Práticas Pedagógicas Anteriores e Atuais, Papel do Professor e Expectativas. Resultados indicam que a participante organiza seu discurso a partir da ambivalência entre o que é enunciado pela política pública e as condições de formação e trabalho docente. Conclui-se que as posições orientadas ao fazer virtuoso vinculam-se aos diferentes níveis de reflexividade sobre a ação docente com os alunos em inclusão.<hr/>ABSTRACT We analyzed the production of meanings in teachers’ positioning related to virtuous practices in inclusive education. A teacher in initial professional experience took part in four open-ended interviews sessions, data were submitted to a dialogic thematic analysis and a semantic map was produced. The position “being a teacher” generated 6 main themes that dialogically interact in multiple plans: teacher’s education; previous and present pedagogic practices; the role of the teacher; tensions and expectations. Results indicated that an ambivalence between Public Policy and the conditions of teacher’s education and work in inclusive schools regulated the participant’s discourse. We conclude that positions oriented towards virtuosity were linked to different levels of reflexivity on the teacher’s actions with students in inclusive education. <![CDATA[Narrative of Brazilian Individuals after Deafness Diagnosis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Investigamos neste artigo o que os surdos narram sobre a descoberta de sua própria condição a partir do diagnóstico da surdez. Partimos de uma metodologia qualitativa, estruturada em forma de grupo focal composto por cinco surdos adultos pobres e conduzida por uma equipe multidisciplinar (pedagoga, psicóloga e intérprete de língua de sinais) ao longo de 2013 (Brasília, Brasil). Nos resultados, identificamos fragmentos narrativos reveladores de dois aspectos interdependentes sobre o impacto do diagnóstico da surdez na constituição do surdo: a) o efeito iatrogênico e b) o reposicionamento dramático das relações parentais após o diagnóstico. A conclusão aponta que, após a da descoberta da surdez, os participantes passam a ser vistos a partir do lugar da deficiência indesejada.<hr/>ABSTRACT In this article, we investigate what deaf people report about the discovery of their own deafness diagnosis. Our data was collected in a focal group composed of five poor deaf adults conducted by a multidisciplinary team (educator, psychologist and sign language interpreter). All meetings were held in 2013 in Brasília, Brazil. As a result of our analysis, we identified narrative fragments which reveal two interdependent aspects of the impact of deafness diagnosis on the subjective identity: a) the iatrogenic effect; and b) the dramatic reconfiguration of parental relations after diagnosis. Our conclusion indicates that, after the discovery of their deafness, subjects become identified in the light of the unwelcome deficiency. <![CDATA[Approach to competences, human development and higher education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Tendo como fundamento a psicologia do desenvolvimento humano, apresenta-se, neste artigo, uma ampliação conceitual à compreensão de competência. Esse é um termo polissêmico, com multiplicidade de concepções epistemológicas, éticas e ideológicas que imprimem complexidade aos processos formativos, especialmente em relação à formação pessoal e profissional na educação superior. Defende-se a noção de competência ancorada na mobilização intencional de diversos recursos próprios ao desenvolvimento humano: processos psicológicos, comportamentos, conhecimentos, afetos, crenças, habilidades, escolhas éticas e estéticas, que devem ser mobilizados pelo sujeito. Apresenta-se, a partir dessa ampliação, uma categorização de competências transversais e possibilidades para sua avaliação. A reflexão pode fundamentar uma atuação crítica de psicólogos e educadores para a mediação do desenvolvimento de competências dos atores do ensino superior.<hr/>ABSTRACT Grounded on human development psychology, this paper presents a conceptual expansion of the understanding about competence. This is a polysemic construct, with a wide range of epistemological, ethical and ideological concepts that reinforce the complexity of training processes, especially in relation to personal and professional training in the context of higher education. This paper defends the notion of competence rooted in intentional mobilization of various resources inherent to human development: psychological processes, behaviors, knowledge, emotions, beliefs, aptitudes, ethical and aesthetic choices that the subject must mobilize. From this conceptual expansion, a categorization of transversal competences and possibilities of assessment are presented. Analyses can support critical actions of psychologists and educators to mediate the development of competences of higher education actors. <![CDATA[What Can the Body of an Autistic Child Achieve?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500212&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A Fenomenologia da Vida de Michel Henry nos permite entender a interpretação verbal com crianças autistas como uma ferramenta indispensável para criar a relação de transferência na terapia psicanalítica. Segundo Henry, os princípios de reafirmação e conforto da Intencionalidade como doadores de sentido protegem o sujeito contra o outro. A interpretação tem a pretensão de ocupar um local constitutivo, atribuindo significado ao comportamento da criança, com uma tendência a se aproximar da criança com conhecimento dedutivo e apriorístico. A interpretação verbal é discutida como um princípio reafirmador e calmante para o psicanalista, uma vez que é um princípio intencional, que é doador de sentido. O corpo de uma criança autista pode permitir que o psicanalista o experimente como puro fenômeno de afeição.<hr/>ABSTRACT Michel Henry's Phenomenology of Life allows us to understand verbal interpretation with autistic children as an indispensable tool to create the transference relationship in psychoanalytic therapy. According to Henry, the reassuring and comforting principles of Intentionality as donors of sense protect the subject against the other. The interpretation would have the pretension of occupying a constitutive place through the assignment of meaning to the behavior of the child, tending to approach the child through deductive and aprioristic knowledge. Verbal interpretation is discussed as a reassuring and calming principle for the psychoanalyst, since this principle is intentional, and it is a donor of sense. The body of an autistic child may enable the psychoanalyst to experience it as pure phenomenon of affection. <![CDATA[(In)visibility of violence against women in mental health]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo foi realizar um levantamento acerca da percepção, crenças e conhecimentos sobre violência contra as mulheres e políticas públicas em profissionais de saúde mental. Foram realizadas 12 entrevistas e, a partir da análise de seus conteúdos, foram criadas cinco categorias: “percepção das demandas apresentadas por homens e mulheres”, “experiência no atendimento a mulheres que sofreram violência”, “relação entre violência e saúde mental”, “conhecimento sobre a Lei Maria da Penha e políticas públicas para as mulheres” e “(des)conhecimento da notificação compulsória da violência contra as mulheres”. Os profissionais apresentaram dificuldade para lidar com o tema, principalmente relacionada à notificação da violência e ao encaminhamento do caso. A atuação é baseada na intuição e não em conhecimentos teórico práticos.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to analyze the perception, beliefs and knowledge of mental health professionals about violence against women and public policies related to this issue. To accomplish this objective, 12 interviews were carried out. Based on data analysis, five themes were proposed: “perception of demands presented by women and men”, “experience in providing care to women victims of violence”, “link between violence and mental health”, “knowledge about the Maria da Penha Law and women-centered public policies”, “(Lack of) knowledge about the compulsory notification of violence against women”. Professionals had difficulties dealing with these themes, especially related to addressing and notifying violence. Their practices are based on their intuition rather than on theoretical and practical knowledge. <![CDATA[He was neither a good father nor a good husband: Marital and parental roles in low-income separated families]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500214&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo foi conhecer a diferença entre parentalidade e conjugalidade de pais e mães em situação de separação conjugal, de baixa renda e com filhos pequenos. Esta pesquisa foi realizada em uma clínica-escola universitária de Psicologia, a partir da metodologia qualitativa. Quatro mães e três pais participaram de entrevistas individuais semiestruturadas. Por meio de análise temática, os resultados evidenciaram a realidade dinâmica, paradoxal e recursiva dessas famílias, apresentando aspectos particulares e semelhantes a outros contextos socioeconômicos. Movimentos de manutenção e encerramento da conjugalidade e inclusão de terceiros no conflito conjugal contribuem para confusão entre os papéis parentais e conjugais. Tentativas de diferenciação entre esses papéis também foram observadas, oferecendo recursos que devem ser enfatizados.<hr/>ABSTRACT This study aims to differentiate parental and marital roles of low-income separated parents with small children. This survey was conducted in a university school clinic of Psychology, based on qualitative methodology. Four mothers and three fathers participated in semi-structured individual interviews. Through thematic analysis, the outcomes showed the dynamic, paradoxical, and recursive reality of these families, with particularities and similarities to other socioeconomic contexts. Movements to maintain and to end the marital roles and inclusion of third parties in the marital conflict contribute to confusion between parental and marital roles. Attempts to differentiate these roles were also observed, offering strengths that should be emphasized. <![CDATA[Crack Cocaine Users Seeking Treatment in Brasília]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500215&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Objetivando identificar o perfil de pacientes ambulatoriais que procuram tratamento para problemas relacionados com crack em Brasília, 132 usuários que recebem serviços psicológicos preencheram o Questionário sobre o Perfil de Consumo de Crack e o Cocaine Craving Questionnaire-Brief. Os participantes eram homens (83,6%), solteiros (38,8%) e possuíam residência (100%). O primeiro uso foi motivado pela curiosidade (65,9%), influência dos pares (58,3%) e fácil acesso (50,8%). A maioria (65,2%) relatou poliuso. O mais longo período de abstinência foi de quatro anos (1,5%) e a maioria (46%) relatou menos de 30 dias. O poder letal, dependência e contextos de vulnerabilidade social associados ao crack foram questionados neste estudo. São necessários esforços para melhor atender aos que não acessam o sistema de tratamento.<hr/>ABSTRACT Aiming to identify the profile of outpatients seeking treatment for crack cocaine-related problems in Brasília, 132 clients receiving psychological services completed the Profile of Crack Consumption Questionnaire and the Cocaine Craving Questionnaire-Brief. Most participants were male (83.6%), single (38.8%), and housed (100%). First use was motivated predominantly by curiosity (65.9%), peer influence (58.3%), and easy access (50.8%). Most (65.2%) reported polysubstance use. The longest period of abstinence attained was four years (1.5%), and most (46.2%) reported less than 30 days of abstinence. The stereotypes of extreme social vulnerability of crack users and high lethal and addiction potential of the crack were challenged by this study. Efforts are needed to better serve those missed by the treatment system. <![CDATA[Iconicity and Complexity in Hypnotic Communication]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500216&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho busca promover uma aproximação teórica entre a inconicidade, capacidade dos signos de transmitirem qualidades de um objeto, e uma perspectiva complexa da comunicação hipnótica. Essa discussão é desenvolvida em torno de três tópicos principais. O primeiro é a heterogeneidade semiótica dos processos comunicacionais da hipnose; o segundo consiste numa articulação entre o individual e o coletivo; e o terceiro, nas relações entre a noção de ethos e sentimento. O trabalho é concluído destacando que, malgrado as dificuldades conceituais, as relações entre iconicidade e complexidade proporcionam grandes contribuições no que diz respeito a temas importantes da comunicação hipnótica, como a subjetividade, a experiência do terapeuta, a pesquisa e o pertencimento.<hr/>ABSTRACT The present paper proposes a theoretical approximation between iconicity, which is the signs’ ability to transmit the resemblance with objects, and a complex perspective of hypnotic communication. The discussion is developed based on three main topics. The first is that of semiotic heterogeneity of communicative processes of hypnosis; the second consists of an articulation between the individual and the collective; and third, in the relation between the notions of ethos and sentiment. The paper concludes that in spite of conceptual difficulties the relationship between iconicity and complexity propitiate great contributions regarding important themes in hypnotic communication, such as subjectivity, the therapist’s experience, research, and belonging. <![CDATA[Quality of life of people living with HIV/AIDS: Effects of illness perception and coping strategies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A pesquisa objetivou investigar preditores da qualidade de vida (QV) de pessoas vivendo com HIV/aids (PVHA), baseada no modelo de autorregulação de Leventhal, no qual a influência da percepção da doença na QV é mediada por estratégias de enfrentamento. Foram 95 PVHA a responder aos instrumentos Brief IPQ, Brief Cope e WHOQOL-HIV Bref relativos, respectivamente, à percepção da doença, estratégias de enfrentamento e QV. Os resultados indicaram que a percepção da doença teve efeito direto e indireto na QV, mediado por estratégias de enfrentamento. Maior percepção de ameaça da doença associou-se à pior QV percebida; porém, o uso mais frequente das estratégias aceitação, distração e suporte instrumental e a menor utilização de desengajamento comportamental e de reinterpretação positiva amenizaram esse efeito negativo.<hr/>ABSTRACT This study aims to investigate the quality of life (QOL) predictors of people living with HIV/AIDS (PLWHA), from the perspective of Leventhal’s Self-Regulation Model, in which the influence of the illness perception on QOL is mediated by coping strategies. Ninety-five PLWHA answered to the instruments Brief IPQ, Brief Cope and WHOQOL-HIV BREF concerning, respectively, illness perception, coping strategies and QOL. The results indicate that illness perception has direct and indirect effects in QOL, mediated by coping strategies. The more HIV is perceived as threatening, the worse is the perception of QOL of PLWHA; however, the increased use of acceptance, distraction and instrumental support coping strategies and the less use of behavioral disengagement and positive reinterpretation could mitigate this negative effect. <![CDATA[The relationship between context, attitudes and well-being in organizational change]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500218&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Um modelo para avaliar se atitudes medeiam a relação entre os atributos de mudança organizacional e o bem-estar foi testado com uma amostra de 795 trabalhadores oriundos de três diferentes organizações públicas que passaram por processos de mudança organizacional. Três instrumentos foram aplicados pela internet, a saber: Escala dos atributos da mudança organizacional, escalas de atitudes frente a mudança organizacional e de bem-estar no trabalho. Diferentes amostras foram utilizadas para análises fatoriais confirmatórias das escalas e os resultados indicaram bons índices de validade das estruturas originais das escalas. Análises de trajetória ( Path Analysis ( foram realizadas para testar o modelo de mediação. O modelo foi parcialmente corroborado apontando a influência das atitudes e dos atributos de mudança no bem-estar.<hr/>ABSTRACT A model was proposed to assess whether attitudes mediate the relationship between the context of organizational change and well-being. A quantitative study was conducted to test the model in three Brazilian public organizations that underwent organizational change processes. Seven hundred, ninety-five employees answered the organizational change context attributes scale, attitudes toward organizational change scale and scale of well-being in the workplace. Analyses of validity and reliability were carried out for all measures using three different samples, while Path Analysis were performed to test the mediation model. The model was partially corroborated suggesting the influence of attitudes and attributes of change on the well-being. In addition, the study provides mediation as a methodological strategy that can be used in further research. <![CDATA[Self-efficacy and Quality of Work Life: Study with Military State Police Officers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500219&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo desta pesquisa foi identificar a existência de relação entre qualidade de vida no trabalho e crenças de autoeficácia geral na Polícia Militar do Distrito Federal. A pesquisa se configura como estudo de caso, de delineamento correlacional e abordagem quantitativa. Utilizou-se o Inventário de Avaliação de Qualidade de Vida no Trabalho e a Escala de Autoeficácia Geral. Participaram 1027 policiais militares, sendo 895 homens e 114 mulheres, com tempo médio de 16 anos de serviço na PMDF. A análise dos resultados evidenciou que não há correlações significativas fortes entre QVT e autoeficácia. Conclui-se que não se pode promover QVT focando apenas no indivíduo, pois mesmo os participantes se percebendo autoeficazes não resultou em uma percepção positiva de QVT.<hr/>ABSTRACT The present study aims to identify the relationship between quality of work life and general self-efficacy beliefs in the Military Police of the Federal District. The research is set up as a case study, with correlational design and quantitative approach. We used the Inventory of Assessment of Quality Work Life and General Self-Efficacy Scale. The participants were 1027 police officers, including 895 men and 114 women, with an average time of 16 years of service. The results showed that there are no strong significant correlations between QWL and self-efficacy. It follows that it cannot promote QVT focusing only on the individual, because even the participants realizing effective self, did not result in a positive perception of QWL. <![CDATA[Performance, self-regulation, and competencies of entrepreneurs in Brazilian creative industries]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500220&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo foi testar o poder preditivo das competências empreendedoras sobre o desempenho de profissionais nas indústrias criativas. O desempenho foi mensurado com base na percepção dos empreendedores sobre indicadores de resultado do negócio (e.g., lucratividade) e sobre relacionamentos sociais e carreira (e.g., a imagem do negócio e os avanços na própria carreira). A mediação exercida pela autorregulação também foi testada. Participaram 295 profissionais das indústrias criativas brasileiras. Os dados foram analisados por meio de análises fatoriais e de análise de regressão multivariada. Os resultados indicam que as competências de estratégia e planejamento foram preditores da percepção de desempenho, tanto dos indicadores de resultado do negócio (R2 RF = 0,20) quanto dos relacionamentos sociais e de carreira (R2 RF = 0,24). Uma dimensão da autorregulação, automonitoramento, apresentou mediação parcial sobre a variável-critério (0,09 e 0,10, respectivamente, p&lt;0.001). Os empreendedores do setor de música apresentaram escores significativamente mais elevados nas competências avaliadas. Implicações práticas dos resultados são discutidas.<hr/>ABSTRACT The prediction of entrepreneurial competencies on the perception of business performance by creative industries professionals was tested. Performance was measured based on the entrepreneurs’ perception concerning their satisfaction with the enterprise performance indicators (e.g., profitability) and their social relationships and career (e.g., the image of the enterprise and personal career advancement). Mediation of self-regulation was also tested. Participants were 295 professionals from the Brazilian creative industries. Data were analyzed using both the factor analysis and multivariate multiple linear regression. Strategy and Planning competencies were predictors of performance perception, regarding enterprise performance indicators (R2 FR = 0.20) and social relationship and career (R2 FR = 0.24). The self-monitoring dimension of self-regulation showed partial mediation (0.09 and 0.10, respectively, p&lt;0.001). Entrepreneurs from the music industry had significantly higher scores. Practical implications of these results are discussed. <![CDATA[A Scale of Organizational Values Framed on Schwartz's Theory of Cultural Values]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo foi desenvolver e testar empiricamente a estrutura interna de um instrumento de medida dos valores organizacionais, adotando como modelo de referência a teoria de valores culturais. Três estudos foram conduzidos. O primeiro testou a estrutura interna da escala por meio de escalonamento multidimensional. O segundo descreve a análise fatorial confirmatória da escala e a sua relação com variáveis externas. O terceiro relacionou a nova escala com a Escala de Valores Competitivos. Os resultados do conjunto de estudos apresentaram evidências de adequação da escala e suporte ao modelo teórico. Essa escala pode avançar os estudos na área ao permitir o desenvolvimento e identificação de configurações culturais para além dos modelos anteriores.<hr/>ABSTRACT The objective of this study was to develop and empirically test a new scale to measure organizational values based on a theory of cultural values. Three studies were conducted. The first addresses the internal structure through a multidimensional scaling analysis. The second describes a confirmatory factor analysis and its relation with external variables. And the third relates the scale with the Competing Values Framework. Results from the set of studies support the adequacy of the scale and the theoretical model used. This scale may advance the area allowing for the development and identification of different patterns of cultural configurations beyond previous works. <![CDATA[Political Participation in Brazil and Sweden: The Role of Stereotypes and Contagion]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500222&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo investigou a influência de estereótipos sobre parlamentares e contágio comportamental na participação política, comparando dois países: Brasil e Suécia. Considerou-se que estereótipos podem ser úteis para diferenciar grupos de parlamentares e predizer seus comportamentos. O Contágio Comportamental foi investigado como um possível catalisador da ação política. Os questionários online foram respondidos por 984 brasileiros (37,4% mulheres) e 879 suecos (46,5% mulheres). Empregou-se a Modelagem por Equações Estruturais para aferir as relações entre as variáveis. O Contágio Comportamental foi central na predição do engajamento. Os estereótipos predisseram participação quando desafiavam o senso comum: brasileiros não costumam diferenciar parlamentares, mas aqueles que conseguiam eram mais engajados; na Suécia, o fator “corrupção” predisse a participação não-institucional.<hr/>ABSTRACT This study assessed the influence of Stereotypes about Parliamentarians and Behavioral Contagion on Political Participation, comparing two countries: Brazil and Sweden. Stereotypes were admitted to be useful to tell parliamentarians’ groups apart and predict their behavior. Behavioral Contagion was investigated as a possible catalyst of political action. Online questionnaires were administered to 984 Brazilians (37.4% women) and 879 Swedes (46.5% women). Structural Equation Modeling assessed relationships among variables. Behavioral Contagion played a pivotal role on predicting political engagement. Stereotypes predicted participation where they challenged commonsense: Brazilians usually cannot tell the difference among politicians, then those Brazilians who could were more politically engaged; in Sweden, the factor “corruption” predicts non-institutional types of Participation. <![CDATA[Reappearance of Sequences with Different Number of Responses in Extinction and Variation Contexts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500223&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O reaparecimento de uma resposta previamente extinta quando os reforços para uma resposta alternativa são descontinuados é denominado ressurgência. Foram investigados os efeitos de três variáveis sobre o reaparecimento de sequências de respostas: probabilidade da sequência (alta e baixa), contexto de teste (extinção e variação operante) e número de respostas por sequência (três e cinco). Sequências muito prováveis reapareceram mais frequentemente que sequências pouco prováveis, o reaparecimento da sequência alvo foi mais frequente no contexto de extinção do que de variação e o reaparecimento da sequência alvo variou inversamente ao número de respostas por sequência. O reaparecimento da sequência alvo, entretanto, não foi conceitualizado como ressurgência, uma vez que sua frequência foi menor que a das sequências controle.<hr/>ABSTRACT The reappearance of a response previously extinguished when an alternative response no longer produces reinforcers is called resurgence. The effects of three variables on the reappearance of response sequences - sequence probability (high and low), context of test (extinction and operant variation) and number of responses per sequence (three and five responses) - were investigated. Sequences with high probability reappeared more often than sequences with low probability, the reappearance of the target sequence was more frequent under extinction than under variation, and the reappearance of the target sequence varied inversely with the number of responses by sequence. The reappearance of the target sequence was not conceptualized as resurgence because its frequency was lower than that of the control sequences. <![CDATA[Construction and evidence of validity of the Objective Test of Reaction to Frustration]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722016000500224&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é apresentar o processo de construção e evidências iniciais de validade do Teste de Reação à Frustração Objetivo (TRFO). Construído a partir de uma versão projetiva da mesma medida, o instrumento consta de 31 situações pictóricas, consideradas frustrantes. Cada situação possui 11 possíveis respostas, que representam diferentes possibilidades de reação à frustração. Os itens foram construídos a partir da análise de respostas livres de 112 participantes. Essas respostas foram transformadas em frases que representam cada uma das 11 possíveis reações à frustração. Para análise de evidência de validade, baseado na estrutura interna, o TRFO foi aplicado em 1.766 participantes, de diferentes estados brasileiros. Todas as reações foram correlacionadas entre si, com variações de baixas a moderadas, corroborando os achados na literatura. Os dados sugerem que o TRFO é um instrumento promissor na avaliação de reações a frustração.<hr/>Abstract The aim of this article is to present the process of construction and initial validity evidence of the Brazilian Objective Test of Reaction to Frustation - TRFO. Constructed from a projective version, the instrument consists of 31 situations that pictorially portray different reactions to frustration. Each situation has 11 possible answers, which represent different possibilities of reactions to frustration. The items were constructed from the analysis of free responses of 112 participants. These responses were transformed into phrases that represent each of the 11 possible reactions to frustration. For the validity evidence analysis, based on the internal structure, the TRFO was applied to 1766 participants from different Brazilian states. All the reactions were co-related to each other with low to moderate variations, corroborating the findings in the literature. The data suggest that the TRFO is a promising instrument in the evaluation of reactions to frustration.