Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Teoria e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-377220180001&lang=en vol. 34 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Lack of Impairment of Facial Expression Recognition among Individuals with Parkinson Disease]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100300&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Entre os sintomas não motores da doença de Parkinson, dificuldades no reconhecimento de expressões faciais emocionais vêm sendo amplamente discutidas, pois as áreas cerebrais relacionadas a tal habilidade podem estar afetadas na doença. Este estudo investigou, em idosos, o reconhecimento das seis expressões emocionais faciais consideradas universais por meio do instrumento Teste de Percepção Emocional de Faces, em que participantes executam uma tarefa de reconhecimento de expressões emocionais faciais. Participaram 41 indivíduos com idade média de 64,9 anos, 27 homens e 14 mulheres. Não foi observada significativa dificuldade no reconhecimento de nenhuma das expressões emocionais por parte dos parkinsonianos. Tal resultado pode indicar a necessidade do desenvolvimento de instrumentos e técnicas mais adequadas para esse tipo de investigação na população brasileira.<hr/>ABSTRACT: Among the non-motor symptoms of Parkinson’s disease, impairment in the recognition of emotional facial expressions has been widely discussed, as the disease may affect brain areas related to this skill. The current study has investigated, among elderly people, the recognition of the six emotional face expressions considered universal using the instrument Test of Emotional Perception of Faces, where participants performed an emotional facial recognition task. Forty-one participants with an average age of 64.9 years were enrolled to this study, 27 men and 14 women. No significant impairment in the recognition of emotional face expression was observed among the parkinsonians. This result may indicate the need to develop more adequate tools and techniques able to investigate this issue in the Brazilian population. <![CDATA[Beyond privacy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Apesar de encaminhar a superação do dualismo metafísico, o conceito de evento privado não se apresenta de forma consensual, nem é unânime na abordagem analítico-comportamental dos fenômenos subjetivos. O debate travado entre defensores e críticos do conceito, contudo, parece não enfrentar satisfatoriamente uma importante questão: a noção de privacidade como inacessibilidade a estímulos promove a vinculação dessa proposta a pressupostos filosóficos incompatíveis com o projeto comportamentalista radical. Este trabalho apresenta argumentos críticos para a superação da noção de privacidade e do conceito de evento privado, propondo caminhos alternativos de análise. Questiona-se a desvinculação entre observação e interpretação presente na raiz da distinção público-privado, propondo-se a substituição da noção de privacidade pela noção de complexidade.<hr/>ABSTRACT: Although promoting overcoming metaphysical dualism, the concept of private event does not have a consensual and uncritical development in behavior-analytic approach of subjective phenomena. The debate among advocates and critics of the concept, however, has not satisfactorily touch an important issue: the notion of privacy as inaccessibility to stimuli promotes the link of this proposal with philosophical presuppositions incompatible with the radical behaviorism. This paper presents critical arguments towards overcoming the notion of privacy and the concept of private event, presenting alternative analysis. One questions the connection between observation and interpretation present in the public-private distinction, proposing the replacement of the concept of privacy by the notion of complexity. <![CDATA[Corruption and selection by consequences: a behavioral analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A corrupção é um fenômeno global. Sob os parâmetros teóricos e metodológicos da Análise Comportamental da Cultura, constitui nosso objetivo compor um panorama descritivo-explicativo da corrupção como prática cultural, mediante uma análise funcional de contingências implicadas em sua instalação e manutenção, particularmente no contexto brasileiro. Examinamos as origens etimológicas do termo corrupção, apresentamos um levantamento histórico sobre o tema nas ciências sociais e na Análise do Comportamento, delineamos o modelo de seleção por consequências e analisamos três situações hipotéticas de corrupção: (1) um exemplo de política institucional; (2) um exemplo de corporação privada em relação com o poder público; e (3) um exemplo de corrupção cotidiana. Concluímos apontando possíveis contribuições da Análise Comportamental da Cultura para prevenção e combate a práticas culturais corruptas.<hr/>Abstract Corruption is a global phenomenon. Under the theoretical and methodological parameters of the Behavior Analysis of Culture, our goal is to compose a descriptive explanatory overview of corruption as a cultural practice, through a functional analysis of contingencies involved in its installation and maintenance, particularly in the Brazilian context. We examine the etymological origins of the term corruption, we present a historical survey on the topic in the social sciences and behavior analysis, we outline the consequences for model selection and analyze three hypothetical situations of corruption: (1) an example of institutional policy; (2) an example of private corporation in relation to the government; and (3) an example of everyday corruption. We conclude pointing to possible contributions of the Behavioral Analysis of Culture toward preventing and combating corrupt cultural practices. <![CDATA[Observational Learning in Children with Autism: Effects of Teaching Monitoring Responses via Video Modeling]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100303&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo investigou o estabelecimento de respostas de monitoramento via videomodelação em duas crianças com transtorno do espectro autista e se essas respostas favoreceriam a aprendizagem observacional de tatos e textuais nessas crianças. Foram realizados pré e pós-testes de aprendizagem observacional via videomodelação. O treino de monitoramento foi realizado em três etapas: (1) ensino da resposta de monitoramento; (2) desenvolvimento de controle do responder do participante pelo responder do modelo e (3) controle do responder do participante pela consequência para o modelo. As duas crianças aprenderam a resposta de monitoramento em quatro sessões e houve a aquisição de tatos e textuais por aprendizagem observacional para um dos participantes. Discute-se o potencial da videomodelação para treinar comportamentos precorrentes necessários para a aprendizagem observacional.<hr/>Abstract This study investigated the establishment of monitoring responses via video modeling of two children with autism spectrum disorder and whether those responses stimulate observational learning of tacts and textual behavior for these children. Pre-and post-tests of observational learning via video modeling were performed. Then, monitoring responses were trained in three steps: (1) teaching of monitoring responses; (2) establishment of stimulus control by the model´s behavior and (3) establishment of stimulus control by the consequences of the model´s behavior. The two participants acquired monitoring responses in four sessions. One participant acquired tacts and textual behavior via observational learning. We discuss the potential of video modeling as a tool to train precurrent behavior necessary for observational learning. <![CDATA[Effects of Presenting and Removing Reinforcers on Verbal Correspondence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100304&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presente pesquisa teve por objetivo investigar o efeito da apresentação e da retirada de reforçadores sobre a correspondência verbal. Oito crianças brincaram individualmente e, em seguida, relataram com quais brinquedos haviam brincado. Após linha de base, os relatos de “não brincar”, feitos ora individualmente, ora em grupo, foram punidos (perda de fichas permutáveis por brinquedos). Em seguida, os participantes foram divididos em dois grupos, que passaram por um de dois procedimentos: (1) punição negativa de relatos não correspondentes; ou (2) reforçamento positivo de relatos correspondentes. A punição negativa somente de relatos de "não brincar" produziu um aumento no número de relatos não correspondentes de brincar para quatro crianças e, posteriormente, dificultou o restabelecimento da correspondência, seja sob uma punição negativa, seja sob reforçamento positivo.<hr/>Abstract The present study aimed to investigate the effect of presentation and withdrawal of reinforcers on verbal correspondence. Eight children individually played with toys, and then reported with what toys they had played. After baseline, reports of "no play", sometimes made individually, sometimes in groups, were punished (loss of tokens exchangeable for toys). Next, the participants were divided into two groups, whose participants underwent one of two procedures: (1) negative punishment of not corresponding reports; or (2) positive reinforcement of corresponding reports. The negative punishment of reports of "no play" produced an increase in the number of non-correspondent "play" reports for four children, and subsequently hindered the recovery of correspondence, either by negative punishment or by positive reinforcement. <![CDATA[Advantages of Using HJ-Biplot Analysis in Executive Functions Studies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Executive functions (EFs) are considered a multiple system of processing, associated with different components, such as inhibition, working memory, planning, among others. The study of EFs requires the assessment of all its components, having in mind the socio-demographic and cognitive characteristics of the target population. Nowadays, analysis of variance is used to achieve this goal; nevertheless, HJ-Biplot analysis overcome its limitations by allowing simultaneous examination of multiple data, such as those generated in EFs studies. This study evaluates possible differences in the EFs of 80 8-year-old Colombian children by their sex, socio-economic status and type of school they attend, to exemplify the advantages of using HJ-Biplot analysis in neuropsychological studies.<hr/>Resumo As funções executivas (EFs) são consideradas um sistema de vários componentes associados, como inibição, memoria de trabalho, planejamento e outros. O estudo das EFs requer a avaliação da totalidade dos seus componentes, tendo em conta as caraterísticas sociodemográficas e cognitivas da população-alvo. A analise de variância é usada para atingir esse objetivo. No entanto, a análise HJ-Biplot supera suas limitações, permitindo o exame simultâneo de dados múltiplos, como os gerados nos estudos de EFs. Este estudo avalia as possíveis diferenças nas EFs de 80 crianças de 8 anos de idade na Colômbia segundo seu sexo, nível socioeconômico e tipo de escola que frequentam, para exemplificar as vantagens de usar a analise HJ-Biplot nos estudos neuropsicológicos. <![CDATA[Temporality and Interpretability: Analysis of Narratives]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100400&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Destacamos a importância de manter uma consistência vertical nos estudos que versam sobre narrativas para a compreensão da psique humana. Nessa direção, os princípios da temporalidade e sua íntima relação com a interpretabilidade, propostos por autores clássicos como Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, são tomados como guias na manutenção dessa consistência. Para ilustrá-la, analisamos duas narrativas versando sobre temas diversos: experiência escolar e supervisão acadêmica em psicoterapia. Na primeira, os processos de segmentação e encadeamento do tempo engajado no mundo da ação constituem elementos-chave de análise na significação da experiência escolar. Na segunda, o interdiscurso entre a estagiária e a supervisora se interliga e cria significado pela própria inter-relação entre tempos narrativos diversos.<hr/>Abstract This paper highlights the importance of maintaining vertical consistence in narrative studies investigating human psyche. The principles of temporality and interpretability, proposed by classic authors as Bruner, Polkinghorne, Ricoeur e Sarbin, are taken as guidelines to maintain this consistence. To illustrate this idea, two narratives dealing with different themes are analyzed: one referring to school experience and the other to academic supervision of psychotherapy. For the first one the processes of segmentation and entanglement of the engaging time in the world of action compose the key-elements to analyze the meaning of school experience. For the second, different narrating times - one of the trainee and the other of the supervisor - create an interdiscourse from which meaning emerges as a consequence of the interrelationships of diverse narrating times. <![CDATA[Imaginary Companions: Contributions to Child Development]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A criação de amigos imaginários é uma manifestação de faz de conta comum na infância, que tem sido pouco explorada na literatura psicológica. A presente pesquisa teve como objetivo investigar a relação entre esse fenômeno e o desenvolvimento da linguagem e da cognição social. Quarenta crianças entre 6 e 7 anos (18 com amigos imaginários e 22 sem) foram avaliadas por medidas de teoria da mente, compreensão emocional e vocabulário, bem como entrevistas para explorar o engajamento em fantasia. Uma entrevista sobre as experiências de fantasia da criança foi feita com 11 pais/responsáveis. Os resultados sugerem que o fenômeno se associa a um vocabulário receptivo mais desenvolvido e não é indicativo de déficits em desenvolvimento sociocognitivo.<hr/>Abstract The creation of imaginary companions is a frequent manifestation of pretend play in childhood, which has been little explored in psychological literature. The goal of the present research was to investigate the relation between this phenomenon and language and social cognitive development. Forty children between 6 and 7 years of age (18 with imaginary companions and 22 without) were assessed by theory-of-mind, emotion understanding and vocabulary measures, as well as by interviews exploring engagement in fantasy. An interview on children’s fantasy experiences was conducted with 11 parents/caretakers. Results suggest that the phenomenon is associated with a more developed receptive vocabulary and is not indicative of deficits in social cognitive development. <![CDATA[Personal Conceptions of Competence and Academic Achievement: Longitudinal Study in Portuguese Secondary School]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100402&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As concepções pessoais de competência (CPC) influenciam o rendimento escolar e/ou o contrário? Com base nesse questionamento, neste estudo pretendeu-se analisar a relação entre CPC (concepções pessoais de inteligência, atribuições causais, autoconceito, autoeficácia e competência emocional) e o rendimento escolar ao longo do ensino secundário, especificamente em Português. Com esse objetivo, administrou-se o Questionário Compósito de Competência Percebida (162 itens) para 433 alunos, entre os quais estão 52,8% de meninas com idade entre 14 e 18 anos (M=15,3; DP=0,63), num desenho longitudinal com três momentos separados por um ano de intervalo. Globalmente, os resultados revelaram relações recíprocas: o rendimento de um ano influenciou as CPC no ano seguinte e o autoconceito e a autoeficácia foram os principais preditores do rendimento escolar.<hr/>Abstract Do personal conceptions of competence (PCC) influence academic achievement and/or academic achievement influences PCC? In this context we sought to examine the relationship between PCC (personal conceptions of intelligence, causal attributions, self-concept, self-efficacy and emotional competence) and academic achievement throughout secondary school in Portugal. With this aim, the Composite Questionnaire of Perceived Competence (162 items) was administered to a sample of 433 students, 52.8% girls, aged between 14 and 18 years (M=15.3; SD=.63), in a three-wave longitudinal design separated by a gap of one year. Overall, the results evidenced reciprocal relationships: the achievement in the first year influenced PCC in the following year and self-concept and self-efficacy were the main predictors of academic achievement. <![CDATA[Exploration of the Relationship between Theory of Mind and Language in Students of Public Schools]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100403&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A pesquisa avaliou e também explorou algumas das possíveis relações entre a teoria da mente e a linguagem. Participaram deste estudo 85 alunos do primeiro ano do ensino fundamental de duas escolas públicas mineiras com média de idade de 6,8 anos (DP= 3,0). Utilizou-se uma escala de tarefas de teoria da mente e um livro com narrativa por imagem. Os resultados mostraram uma associação positiva entre a teoria da mente e linguagem, que mesmo sendo discreta, é um achado convergente com pesquisas anteriores. Além disso, possíveis variáveis que podem motivar diferenças no desenvolvimento sociocognitivo infantil foram discutidas.<hr/>Abstract The aim of this research was to evaluate and explore some of the possible relationships between theory of mind and language referring to mental states. The participants were 85 first graders of two public elementary schools in Minas Gerais, with an average age of 6.8 years (SD=3.0). The instruments used were a scale with theory of mind tasks and a picture story book. The results showed a positive but weak association between theory of mind and language, a finding which converges with previous research. Possible variables that may motivate differences in children's social cognitive development are discussed. <![CDATA[Use of Technology in Teaching Practice: Influence on Elementary School Students’ Creativity and Motivation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100404&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo comparou alunos de escolas que usam tecnologias de informação e comunicação nas práticas pedagógicas e de instituições que não fazem uso desses recursos. Participaram 76 alunos do 5º ano do ensino fundamental, os quais responderam a três instrumentos sobre criatividade, clima de sala de aula para criatividade e motivação para aprender. Os resultados indicaram médias mais altas em criatividade figural e motivação extrínseca entre alunos cujos professores utilizavam tecnologia. Os alunos das escolas sem uso da tecnologia relataram maior interesse pela aprendizagem. Este estudo contribuiu para desmistificar a ideia de que a utilização de tecnologias na prática docente é uma condição essencial para o desenvolvimento da criatividade e da motivação do aluno.<hr/>ABSTRACT This study compared students from schools that use and that do not use information and communication technologies on their teaching practices. Seventy-six 5th grade-students participated in the study and answered three instruments on creativity, classroom creativity climate, and motivation to learn. The results indicated higher means in figural creativity and extrinsic motivation among students whose teachers use technology. The students from the schools that do not use technology reported more interest for learning. This study contributed to demystify the idea that the use of technology in teaching practice is an essential condition for the development of student’s creativity and motivation. <![CDATA[Parental Perceptions of Infant Temperament and its Relation to Family Sociodemographic Variables]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100405&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste estudo foi analisar as percepções parentais sobre o temperamento de crianças com idade entre quatro e seis anos e a sua relação com as variáveis sociodemográficas. Participaram da pesquisa 104 famílias biparentais, totalizando 208 mães e pais respondentes. Os instrumentos aplicados foram o Questionário Sociodemográfico e o Children’s Behavior Questionnaire (CBQ), que avalia o temperamento infantil. Os resultados indicaram o afeto negativo como o fator do temperamento mais fortemente relacionado a diferentes variáveis sociodemográficas. Assim, obteve-se que, quanto maior o número de filhos e de membros da família, bem como menor a renda e a escolaridade parental, maiores os indicativos de reações infantis de desconforto, tristeza, medo, raiva e baixa capacidade de se acalmar.<hr/>ABSTRACT The aim of this study was to analyze parental perceptions of the temperament of children aged between four and six years and its relation to sociodemographic variables. Participants were 104 two-parent families, totaling 208 respondents. The instruments were a Sociodemographic Questionnaire and the Children's Behavior Questionnaire (CBQ), which assesses infant temperament. The results indicated negative affect as the factor of temperament most strongly related to different sociodemographic variables. Thus, results suggest that the higher the number of children and family members, and the lower the income and level of education of the parents, the stronger are indications of children's reactions of discomfort, sadness, fear, anger, and low soothability. <![CDATA[Effects of Focused Meditation on Stress and Dispositional Mindfulness in College Students]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100500&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Intervenções meditativas têm sido utilizadas nas universidades para reduzir estresse. Este trabalho objetivou investigar o efeito de um treino de meditação focada de seis semanas no estresse (utilizando o Inventário de Sintomas de Estresse da Lipp) e mindfulness disposicional (utilizando o Questionário das Cinco Facetas de Mindfulness versão Brasileira) em universitários. Um ensaio controlado não randomizado comparou um grupo experimental e um grupo de lista de espera antes e após a intervenção. Apenas o grupo experimental reduziu a presença de estresse nas fases resistência, quase-exaustão e geral. Apresentou, ainda, aumento significativo de mindfulness nas facetas descrever, não reagir e no escore total. Conclui-se que treinos meditativos podem configurar uma alternativa para intervenções visando ao manejo de estresse e aprimoramento de habilidades de mindfulness nas universidades.<hr/>ABSTRACT: Meditation based interventions have been used in universities to reduce stress. This study aimed to investigate the effect of a six-week focused meditation-training on stress (using Lipp´s Inventory of Stress Symptoms) and dispositional mindfulness (using the Five Facet Mindfulness Questionnaire - Brazilian version) in college students from southern Brazil. A nonrandomized controlled trial was conducted to compare the experimental group and the waitlist control group before and after the training. Compared with controls, the experimental group demonstrated significant improvements for stress, and increases in mindfulness scores, particularly for the facets describe and non-react. The results suggest that meditative practice may be an alternative for interventions aiming to tackle stress and enhance mindfulness skills in the university context. <![CDATA[Resilience and vulnerability in ecological systems: Aging and public policies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100501&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O envelhecimento da população brasileira leva ao questionamento do papel dos serviços de saúde e das políticas públicas, principalmente no que se refere ao cuidado do idoso dependente e sua família. Realizou-se um estudo de caso com uma família investigando fatores de risco e de proteção presentes nos sistemas ecológicos: meso-, exo- e macrossistema de um idoso dependente fisicamente, por meio de entrevista semiestruturada, Entrevista Familiar Estruturada, Inventário de Percepção do Suporte Familiar, observação naturalística, genograma e pesquisa documental. Foram identificados diversos fatores de risco - como a falta de apoio social e o ageísmo - e fatores de proteção - como a oferta de cuidados domiciliares por uma equipe de saúde e a presença de legislação condizente com as mudanças populacionais. Percebe-se a importância desses indicadores no processo de resiliência familiar.<hr/>ABSTRACT: The aging of the Brazilian population questions the role of health services and public policies, especially the care of dependent elderly and their families. We conducted a family case study investigating risk and protective factors in ecological systems (meso-, exo- and macrosystem) present in a physically dependent elderly, through semi-structured interview, the Structured Family Interview, Perceived Family Support Inventory, naturalistic observation, documentary research and a genogram. We identified various risk factors - as lack of social support and ageism - and protective factors - as home care provided by a health team, as well as legislation consistent with population changes. The importance of these indicators for the process of family resilience is stressed. <![CDATA[Research on systemic psychology in Latin America: An integrative review with methods and data triangulation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100502&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT: This integrative review synthesizes convergent qualitative and quantitative data about the research on systemic psychology in Latin America, in populations without diagnosed morbidity. Eligibility criteria followed PRISMA and PICO protocols. The quality of studies was evaluated with CASP, and the synthesis method was the triangulation of methods and data. With the results from the article content analysis by means of word clouds, it was possible to contrast keywords with emerging categories and to develop a meta-synthesis, including a meta-model of the research on systemic psychology. The search was restricted to Pepsic and Web of Science databases, with a narrow focus on the theme. As the theme is inherently interdisciplinary, potential relevant studies might not have been included.<hr/>RESUMO: Esta revisão integrativa sintetiza dados qualitativos e quantitativos convergentes sobre a pesquisa em psicologia sistêmica na América Latina, em populações sem morbidade diagnosticada. Os critérios de eligibilidade seguiram os protocolos PRISMA e PICO. A qualidade dos estudos foi avaliada com o CASP, e o método de síntese foi a triangulação de métodos e dados. Como resultados, a partir da análise de conteúdo dos artigos por meio da nuvem de palavras, foi possível contrastar palavras-chave com categorias emergentes e desenvolver uma meta-síntese, incluindo um meta-modelo da pesquisa em psicologia sistêmica. A busca restringiu-se às bases Pepsic e Web of Science, com foco estreito no tema. Como o tema é inerentemente interdisciplinar, estudos potencialmente relevantes podem não ter sido incluídos. <![CDATA[Gender and health discourses: Debating PNAISH with users]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100503&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho visa confrontar o corpo instituído pela PNAISH com os corpos performatizados pelos usuários dessa política na Atenção Primária à Saúde (APS) de Belo Horizonte. Através da Análise do Discurso e da teoria da performatividade de gênero, analisou-se o corpus proveniente de entrevistas com 09 homens que utilizam os serviços da APS. Os resultados evidenciam, tanto performances de gênero que, consonantes com a PNAISH, se pautam no corpo genitalizado como forma de resistência ao cuidado; quanto performances de gênero que transgridem as perspectivas desta Política. Procurou-se fomentar as discussões sobre as dificuldades de integração de homens às políticas de saúde.<hr/>Abstract The objective of this study was to confront man’s body as conceptualized by PNAISH with man’s body performatized by male users of this policy in Basic Health Care (BHC) in Belo Horizonte. Using speech analysis and the theory of gender perfomativity, the corpus derived of the interviews with 9 men who use the BHC services was analyzed. The results highlighted gender performance which, consistent with PNAISH, is based on a genitalized body as a way of care resistance, as well as gender performance that transgress the perspectives of this policy. This study sought to encourage discussions about difficulties of men´s integration to health policies. <![CDATA[Family and Down syndrome: Stress, coping and family resources]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100504&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo objetiva identificar níveis de estresse e coping - ou estratégias de enfrentamento - de genitores de crianças com síndrome de Down (SD), bem como a adequação dos recursos familiares. Quatorze famílias com um(a) filho(a) com SD foram visitadas e os genitores responderam ao questionário de caracterização do sistema familiar, inventário de estresse, inventário de coping e escala de recursos familiares. Os resultados mostram que mães (n=7) e pais (n=6) apresentam sintomas de estresse, nas fases de resistência e quase exaustão. As estratégias de enfrentamento mais utilizadas pelos genitores são resolução de problemas e suporte social. Os dados da escala de recursos indicam certa adequação destes às necessidades das famílias. Ressalta-se a importância de programas de intervenção dirigidos a essas famílias.<hr/>Abstract This study aims to identify levels of stress and coping strategies of parents of children with Down syndrome (DS), as well as the adequacy of family resources. Fourteen families with a child with DS were visited. The parents filled out the questionnaire of family system characteristics, the inventory of stress, the coping strategies inventory and the scale of family resources. The results show that mothers (n = 7) and fathers (n = 6) present symptoms of stress in resistance and quasi exhaustion stages. The coping strategies used by parents are problem solving and social support. The data from family resources scale indicate that these are fairly adequate to the needs of these families. We highlight the importance of intervention programs for these families. <![CDATA[Relating depression, social skills, sex and socioeconomic status in large samples of adolescents]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100505&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ainda não se têm claras as relações entre presença de indicadores de depressão, habilidades sociais, sexo e nível socioeconômico em adolescentes. Este estudo comparou uma amostra geral de 642 adolescentes em relação à mesma amostra, porém, sem os participantes com indicadores de depressão (539 adolescentes), buscando verificar o impacto desse controle no que se refere as habilidades sociais, o sexo e o nível socioeconômico. Houve rebaixamento do escore global, das habilidades sociais de empatia e autocontrole, na amostra feminina. Não houve diferença estatisticamente significativa quanto ao nível socioeconômico. Conclui-se sobre a importância de prover os manuais de testes com informações sobre as variáveis controladas e não controladas nas amostras utilizadas para o estabelecimento de padrões normativos.<hr/>Abstract It is still unclear whether indicators of depression, social skills, sex and socioeconomic status are related in adolescents. This study compared a general sample of 642 adolescents with the same sample, but without the participants with depression indicators (539 adolescents) seeking to verify the impact of this control over social skills, sex and socioeconomic status. The global score of social skills diminished, and also the scores of empathy and self-control in the female sample. There were no statistically significant differences in socioeconomic status. on the results indicate the importance of providing information in tests manuals on the controlled and not controlled variables in the samples used to establish normative standards. <![CDATA[Understanding the Experience of Depressivity from the Tradition of Phenomenological Psychopathology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100506&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Estudos sobre a depressão e a melancolia ocuparam um lugar de importância na tradição da psicopatologia fenomenológica. O desenvolvimento desses estudos esbarrou na descrição da experiência de depressividade como o fundamento constitutivo para a compreensão da própria depressão. Arthur Tatossian foi o teórico que, ao estudar o vivido depressivo, resgatou a experiência de depressividade e a sua importância jaz na saída de um pensamento voltado aos conteúdos materiais do vivido depressivo para a experiência vivida que engloba tal fenômeno. Neste artigo, temos como objetivo compreender a experiência de depressividade, com base no pensamento de Tatossian, e as contribuições da tradição da psicopatologia fenomenológica para o desenvolvimento dessa experiência.<hr/>Abstract Studies on depression and melancholy occupied an important place in the tradition of phenomenological psychopathology. The development of these studies stalled in describing the experience of depressivity as the constitutive basis for understanding depression itself. Arthur Tatossian was the theorist who, while studying the experienced depression, rescued the experience of depressivity and its importance lies in the output of a thought directed to the material contents of the experienced depression for the experience that encompasses such a phenomenon. In this this article, we aim to understand the experience of depressivity, based on Tatossian’s work, and the contributions of phenomenological psychopathology’s tradition to develop this experience. <![CDATA[Adolescence in perspective: an examination of the variability of passage into adulthood between different societies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100507&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo propõe um exame da adolescência a partir de um debate entre a psicanálise e a etnologia. Considerando a variabilidade dessa passagem em diferentes sociedades, apresentamos alguns recortes extraídos de estudos etnológicos a fim de compreender o que garante essa operação em culturas não ocidentais. Com esse percurso, visamos contribuir para um melhor entendimento das coordenadas de Freud e de Lacan acerca da puberdade e seus desdobramentos no laço social, bem como vislumbrar novas leituras dos problemas da adolescência na contemporaneidade.<hr/>Abstract This article proposes an examination of adolescence based on a debate between psychoanalysis and ethnology. Considering the variability of this passage in different societies, we present some insights taken from ethnological studies in order to understand what ensures this transition in non-Western cultures. Through this approach we expect to contribute to a better understanding of Freud’s and Lacan's perspective about puberty and its consequences in the social bond, envisioning new readings on teenage problems nowadays. <![CDATA[Psychological Assistance Protocol in a Human Reproductive Service of Brazilian Unified Health System.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100508&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este trabalho apresenta uma solução otimizada para atender casais submetidos a tratamentos de infertilidade em um serviço público. O objetivo foi a construção de um protocolo de atendimento psicológico. A metodologia foi baseada em técnicas da pesquisa operacional, sendo o protocolo elaborado em cinco etapas: 1) construção do fluxograma de atendimento; 2) elaboração do instrumento de entrevista semiestruturada; 3) aplicação de instrumentos de avaliação; 4) criação do grupo de apoio aos casais; 5) estabelecimento da rotina de atuação da psicologia. Como resultado, apresenta-se o protocolo criado. A criação desse protocolo busca contribuir para a necessária sistematização da entrevista psicológica, melhorando a qualidade da assistência integral a esses casais.<hr/>Abstract This paper presents an improved solution for the care of couples undergoing infertility treatments in a public service. The purpose of the study was to develop a psychological treatment protocol. The methodology used was based on techniques of operations research and protocol elaborated of five steps: 1) construction of service flowchart; 2) preparation of semi-structured interview tool; 3) application of assessment tools; 4) creation of a support group for couples;; 5) establishment of psychological intervention routine. As a result the elaborated protocol is presented. The creation of this protocol aims to contribute to the necessary systematization, improving the quality of comprehensive care to these couples. <![CDATA[Crack-Cocaine Users and Reception of an Anti-drug Television Campaign]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100509&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é discutir como a recepção e a apropriação das formas simbólicas interferem no cotidiano das pessoas. Pretende-se mostrar algumas das representações sociais que usuários de cocaína-crack têm em relação às formas simbólicas presentes em uma campanha televisiva antidrogas. O campo de pesquisa foi em um Centro de Atenção Psicossocial - Álcool e Drogas (CAPS AD) localizado em uma cidade do interior do Brasil. Para colher informações, foram utilizadas diferentes estratégias: observação participante, diário de campo e grupos focais. Os resultados sugerem que o conteúdo da mídia modifica e é modificado pelo self do receptor e que a mídia de massa tem colaborado com a criação e manutenção de relações de dominação de diferentes ordens.<hr/>Abstract The aim of this paper is to discuss how the reception and appropriation of symbolic forms interfere in daily life. We intend to show some of the social representations that crack-cocaine users have in relation to the symbolic forms presented on an anti-drug television campaign. The fieldwork was a Psychosocial Care Center - Alcohol and Drugs (CAPS AD) located in a countryside city in Brazil. To gather information, we used different strategies: participant observation, field diary and focus groups. The results suggest that the content of the media modifies and is modified by the self of the receptor and that the mass media have contributed to the creation and maintenance of relations of dominance of different types. <![CDATA[Quality of Life of Patients with Anorexia and Bulimia Nervosa]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100510&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo teve por objetivo avaliar a qualidade de vida relacionada à saúde (QVRS) de pacientes com transtornos alimentares (TAs). A amostra foi composta por 40 pacientes consecutivos, em sua maioria mulheres jovens e adultas, com diagnóstico de Anorexia Nervosa e em tratamento ambulatorial. A coleta de dados foi realizada por meio da aplicação de um instrumento de QVRS (SF-36) e do Teste de Atitudes Alimentares (EAT-26). Os resultados evidenciaram QVRS rebaixada, especialmente nos Componentes Mentais. Constatou-se prejuízo em seis dos oito domínios de QV avaliados naqueles pacientes com maior pontuação no EAT-26, em cinco domínios nos pacientes com idade acima de 22 anos, nos domínios Estado Geral de Saúde (p = 0,02) e Saúde Mental (p = 0,03) naqueles pacientes com menos de cinco anos de tratamento e no domínio Aspectos Físicos (p = 0,02) naqueles que receberam diagnóstico de Bulimia Nervosa.<hr/>ABSTRACT This study aimed to evaluate the health-related quality of life (HRQoL) of patients with eating disorders (ED). The sample consisted of 40 predominantly young and adult female patients diagnosed with anorexia in outpatient treatment. A HRQoL instrument (SF-36) and the Eating Attitudes Test (EAT-26) were used. Results showed lowered HRQoL, especially in Mental Components. Impairments were observed in six of the eight domains evaluated regarding HRQoL of patients with higher scores on EAT-26, in five domains in patients with 22 years old or more, in General Health Perceptions (p = 0.02) and Mental Health domain (p = 0.03) in patients with less than five years of treatment and in Physical Functioning domain (p = 0.02) of patients with Bulimia Nervosa. <![CDATA[Drugs - Why do I want them? Drug Addiction and Adolescence According to Social Educators]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100511&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Foi estudada a compreensão de seis socioeducadores sobre a relação entre o uso de drogas e a prática infracional de adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa em meio aberto. O método qualitativo descritivo foi instrumentalizado por entrevistas semiestruturadas, e a análise se deu a partir das interpretações por eles atribuídas para o uso de drogas. Para os socioeducadores, tal uso está relacionado às condições históricas de exclusão social, ressaltando a dificuldade de acesso ao lazer e aos serviços de tratamento. A relação com a prática infracional foi constatada para um pequeno grupo poliusuário de drogas. Uma política para estes adolescentes deve atentar para além do ato infracional e da relação com as drogas, reconhecendo o sofrimento social na origem de tais eventos.<hr/>ABSTRACT We investigated the knowledge of six social educators about the connection between the use of drugs and the offence practice of adolescents serving a social-educational measure in an open environment. The descriptive qualitative method was instrumented through semi-structured interviews, and the analysis was based on the interpretations that the social educators attributed to the use of drugs. To them, drug use is related to the historical conditions of social exclusion, emphasizing the difficulty of access to leisure and treatment services. The relation between drug use and the offence practice was observed in a little group of poly-drug users. A policy for these adolescents should not only take into account the infraction and the connection with drugs, but also the social suffering that has these events as an origin. <![CDATA[The Research on Mental Health Prevention in Brazil: The Expert’s Perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100512&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este estudo investigou experiências e recomendações de pesquisadores em prevenção primária em saúde mental no Brasil, com vistas a subsidiar uma agenda de trabalho para o fortalecimento nacional da área. Utilizou-se a técnica Delphi e dez pesquisadores, especialistas em prevenção, foram entrevistados. Investimentos na aproximação entre pesquisa e extensão, incremento do ensino de prevenção, parceria com diversas áreas de conhecimento e estudos de validação de instrumentos para avaliação de programas foram citados como necessidades. Foram apresentados recursos pessoais, profissionais e ambientais, percebidos como apoiadores para a construção da carreira. Foram abordadas direções futuras para a área, tais como a construção de redes de pesquisa e a difusão de programas preventivos. São discutidas implicações dos dados para uma agenda de pesquisa.<hr/>Abstract: This study investigated experiences and recommendations of researchers in primary prevention in mental health in Brazil in order to support a working agenda to strengthen this national field. The Delphi technique was used and ten researchers, prevention specialists, were interviewed. Investments in rapprochement between research and extension, increase prevention education, partnership with various areas of expertise and studies on validation of instruments for program evaluation were cited as needs. Personal, professional and environmental resources were presented as being of support to career building. Future directions for the area were discussed, such as the strengthening of research networks and dissemination of preventive programs. Implications of the results for a research agenda are discussed. <![CDATA[Family Quality of Life in Intellectual Disability: A Systematic Review of Studies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100513&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A qualidade de vida familiar (QdVF) em famílias de pessoas com deficiência intelectual (DI) tem interessado investigadores, sugerindo potencialidades em termos de avaliação e intervenção. O presente artigo realizou uma revisão sistemática dos estudos empíricos que analisam a QdVF em famílias de pessoas com DI. Efetuou-se uma pesquisa bibliográfica num portal de bases de dados e recorreu-se a critérios de inclusão previamente definidos. Do total de 32 estudos selecionados, 15 recorreram ao instrumento FQOLS-2006, focando-se na análise das dimensões e domínios da mesma; 11 ao Beach Center FQOL Survey, relacionando o constructo com diversas variáveis; e seis a outras formas de avaliação, essencialmente qualitativas. Assim, a QdVF mostra-se pertinente para compreender e intervir com famílias de pessoas com DI.<hr/>Abstract Family quality of life (FQoL) for families with members who have an intellectual disability (ID) has recently captured the interest of researchers and demonstrated potential for evaluation and intervention. This paper intends to revise systematically empirical studies that analyze FQoL in families with members having ID. A bibliographic search was carried out in a database and previously defined inclusion criteria were used. From a total of 32 studies, 15 used the FQOLS-2006 that focused on the analysis of their dimensions and domains, 11 the Beach Center FQOL Survey that related the construct to other individual and family variables and six other methods to evaluate FQoL. Thus, FQoL is relevant to understand and intervene with families of persons with ID. <![CDATA[The Truth of the Subject and its Transmission through Names]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100514&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Baseado nas formulações teóricas de Alain Badiou, e, em especial, no seu conceito de genérico, este texto procura explorar e expandir os desdobramentos que a questão da verdade possui para a psicanálise. Por ser indiscernível, a verdade, em que Lacan situou a mulher, seria o que se destacaria do processo que constitui o ser do Um. Na adjunção de uma verdade, quando então podemos falar de sujeitos, transcendências são desqualificadas, decisões sobre indecidíveis tornam-se possíveis, instituindo um processo que se operacionaliza de forma imanente, em que o trajeto, aleatório e contingente, viabiliza-se por meio do enriquecimento da língua. Nesse processo, podemos assinalar o papel do nome próprio, que teria a função de avalizar, concedendo duração, a fidelidade a uma verdade.<hr/>ABSTRACT Using theoretical formulations by Alain Badiou, mainly his concept of generic, this essay is dedicated to exploring and expanding the unfolding of the matter of truth for psychoanalysis. The truth, being undiscernible, where Lacan placed the woman, would be what would stand out from the process that constitutes the being of the One. In adjunction of a truth, when we will thus be able to refer to subjects, transcendences are disqualified, decisions about non-decidable issues become possible, creating a process operated by immanent manner, where the path, random and contingent, is enabled through enrichment of the language. In this process, we can point out the role of the proper name, which would have the duty of endorsing, granting duration, the fidelity of a truth. <![CDATA[Caregivers of Drug Addicts: A Study on Family Burden]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100515&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo objetivou avaliar o nível de sobrecarga do cuidador em uma amostra composta por 115 mulheres, familiares de dependentes químicos que estavam realizando tratamento. Buscou-se verificar diferenças quanto à sobrecarga e o tipo de droga, local de tratamento e variáveis sociodemográficas. Utilizou-se questionário sociodemográfico e Inventário de Sobrecarga do Cuidador de Zarit, analisados com auxílio do SPSS 21. O nível de sobrecarga foi moderado a severo, não diferindo significativamente quanto ao tipo de droga (álcool ou crack), mas sim quanto ao local de tratamento dos usuários (maior para ambulatório) e ao parentesco (mães com maior sobrecarga). Espera-se que os dados encontrados possam auxiliar na assistência aos familiares que assumem o cuidado no tratamento da dependência química.<hr/>Abstract This study aimed to assess the level of burden placed on family caregivers of drug addicts in a sample of 115 female family members whose relatives were under a drug addiction treatment program in João Pessoa-PB. The study also examined the existence of differences in burden level and type of drug, place of treatment and sociodemographic variables. A sociodemographic questionnaire and a Caregiver Burden Inventory (Zarit Burden Interview) were administered. The results of both instruments were analyzed with SPSS 21. The level of burden was moderate to severe. Significant differences were found in relation to place of treatment and kinship, but not in relation to the type of drug (alcohol or crack). We hope that this study may assist the persons who take care in the treatment of a drug addiction. <![CDATA[Domestic Violence and Children at Risk: Empirical Study of Portuguese Police Records]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100516&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Apresenta-se um estudo exploratório misto baseado na análise de autos de notícia e denúncia por crime de violência doméstica, reportados em 2010 à Polícia de Segurança Pública (Porto, Portugal). O objetivo do estudo foi examinar a presença de crianças, direta ou indiretamente envolvidas nessas situações. A análise estatística de 167 autos revelou que 45% referiam-se a famílias com filhos, admitindo-se que, em 29%, a violência era presenciada por crianças. A análise de conteúdo de 141 autos revelou existir também violência física e psicológica incidindo diretamente sobre as crianças e jovens, incluindo instrumentalização dos filhos. Conclui-se pela evidência do fenômeno de exposição de crianças à violência doméstica e pela necessidade de os agentes policiais reforçarem a sua formação para o atendimento a crianças em situação de risco.<hr/>Abstract We present a mixed exploratory study based on the analysis of news reports and denunciations for domestic violence, reported in 2010 to the Public Security Police (Porto, Portugal). The purpose of this study was to examine the presence of children, directly or indirectly involved in these situations. Statistical analysis of 167 reports revealed that 45% were from families with children, and in 29% the violence was witnessed by children. Content analysis of 141 reports also revealed physical and psychological violence directly on children and young people, including their manipulation. We concluded that there is evidence of exposure of children to domestic violence and there is a need of police officers to reinforce their specialized training on children at risk. <![CDATA[Perceptions of Crack Users on their Family Relationships in Childhood and Adolescence.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100517&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo principal deste estudo foi compreender a percepção dos usuários de crack sobre suas famílias de origem durante a infância e a adolescência. Realizou-se uma pesquisa qualitativa, da qual participaram 29 usuários de crack de ambos os sexos. Os dados oriundos das entrevistas semiestruturadas foram analisados de acordo com o conteúdo temático e organizados em categorias. Os resultados revelaram que os usuários de crack percebem os vínculos familiares como frágeis. Além disso, mencionaram a vivência de situações de violência e consumo de drogas entre os membros da família. Os dados indicam a necessidade de cuidado dos familiares, os quais, muitas vezes, também enfrentam problemas com o uso de substâncias, e o desenvolvimento de ações educativas preventivas na infância e na adolescência.<hr/>Abstract The main objective of this study was to analyze the perceptions of crack users on their family relationships in childhood and adolescence. In this qualitative study, 29 crack users of both sexes participated. Data from the semi-structured interviews were analyzed according to thematic content and organized into categories. Results show that the crack users perceive their family bonds during childhood and adolescence as fragile. In addition, they mention the experience of violence and drug use among family members. The data indicate the need to strengthen the care of family members, who often also face problems related to substance use, and the development of preventive educational activities in childhood and adolescence. <![CDATA[“La solución es la tijera”: Sexual Health Program Oriented to Lesbian and Bisexual Women]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100518&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La inclusión de las mujeres lesbianas y bisexuales en las agendas de promoción de la salud sexual es escasa. Sin embargo, los riesgos en sus prácticas sexuales han sido reconocidos científicamente. Este artículo presenta los resultados principales del programa de intervención “La solución es la tijera” dirigido a mujeres lesbianas y bisexuales jóvenes de Cali, Colombia. Participaron 23 mujeres entre los 18 y los 25 años de edad (X= 21.7; DS=1.78). La evaluación se realizó de manera pre- post a través de una metodología mixta. Se encontró un cambio significativo en los niveles de conocimientos y las actitudes frente al VIH. Asimismo, se reportó el fortalecimiento de la identidad, el empoderamiento en su sexualidad y los conocimientos sobre derechos sexuales y reproductivos.<hr/>RESUMO A inclusão das mulheres lésbicas e bissexuais na agenda de promoção de saúde é escassa. No entanto, os riscos existentes em suas práticas sexuais foram cientificamente reconhecidos. Este artigo pretende apresentar os principais resultados do programa “La Solución es la Tijera” orientado para mulheres lésbicas e bissexuais de Cali, na Colômbia. Vinte e três mulheres entre 18 e 25 anos de idade (X = 21,7; DS = 1,78) participaram deste estudo. A avaliação do programa foi realizada com um design de pre-post, usando metodologias mistas. Foram encontradas alterações significativas nos níveis de conhecimento e atitudes em relação a HIV. Da mesma forma, relatou-se reforço em sua identidade e empoderamento em sua sexualidade e conhecimento sobre direitos sexuais e reprodutivos.<hr/>ABSTRACT The inclusion of lesbian and bisexual women on health promotion agenda is scarce. However, the existing risks in their sexual practices have been scientifically recognized. This article presents the main results of the program “La Solución es la Tijera” oriented to lesbian and bisexual women from Cali, Colombia. Twenty-three women between 18 and 25 years old ((X= 21.7; DS=1.78) participated in this study. The program evaluation was conducted with a pre-post design, using mixed methodologies. Significant changes in the knowledge level and attitudes towards HIV were found. Likewise, a strengthening in their identity and an empowerment in their sexuality and knowledge about sexual and reproductive rights was reported by the participants. <![CDATA[Marijuana and Social Representations in Newspaper’s Articles]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A maconha é um objeto social polêmico e polissêmico no contexto brasileiro, sendo constantemente debatida em produções midiáticas. A pesquisa objetivou analisar a construção de representações sociais da maconha a partir de 489 matérias do jornal Folha de S. Paulo (2010-2012). Os dados foram tratados com o software ALCESTE e analisados a partir de seis campos léxicos organizados em dois eixos temáticos: repressão policial ao tráfico de drogas e tensões normativas do uso medicinal e recreativo. Os discursos suscitam dimensões individuais e coletivas relacionadas ao status legal do objeto, seus usos e formas de controle social - coercivas e normativas -, que inscrevem simbolicamente a maconha em disputas sociais de identidades, práticas e instituições.<hr/>Abstract Marijuana is a controversial and polysemic social object in Brazil, which is constantly discussed in the media. This study aimed to analyze the construction of social representations of marijuana from 489 articles of the newspaper Folha de S. Paulo (2010-2012). The data were treated with the software ALCESTE and analyzed based on six lexical fields organized in two thematic axes: police repression to drug trafficking and normative tensions of the medicinal and recreational use. The discourses raise individual and collective dimensions related to the legal status of the object, its uses and forms of social control - coercive and normative - that symbolically inscribe marijuana in social disputes of identities, practices and institutions. <![CDATA[Social Support Network: Prospects for Displaced Families in Porto Alegre]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100520&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El desplazamiento forzado de personas es un fenómeno social que viene incrementándose en diferentes partes del mundo. El artículo busca analizar a las historias de familias que pasaron por diferentes situaciones de desplazamiento forzado y la percepción del apoyo que recibieron durante y después de este proceso. Se realizó un abordaje cualitativo descriptivo, donde se analizaron las entrevistas con ocho mujeres que sufrieron procesos forzosos de desplazamiento y atendidas por la asistencia social y interpretadas por análisis del discurso a através del software N-Vivo. Los resultados apuntan que el apoyo social ha sido relevante para el desplazamiento y realocación de las familias, aunque por procesos más humanizados e inconstantes, donde no se priorizan solamente benefícios económicos o estructurales. Se concluye que el apoyo social se configura en espacios de diálogo, mediación y atención por parte de los trabajadores y/o entidades encargadas de las familias.<hr/>Resumo O deslocamento forçado de pessoas é um fenômeno social que vem se incrementando em diferentes partes do mundo. Este artigo busca dar visibilidade às histórias de famílias que passaram por diferentes situações de deslocamento forçado, assim como analisar a percepção de apoio que receberam durante e depois deste processo. Realizou-se uma abordagem qualitativa-descritiva, por meio de entrevistas, que foram analisadas através de análise do discurso. O apoio social se mostrou relevante no deslocamento e realocação das famílias, ainda que por processos mais humanizados e inconstantes, em que não só se priorizam os benefícios econômicos e estruturais, mas que configuram espaços de diálogo, mediação e acompanhamento por parte de trabalhadores e/ou entidades encarregadas pelas famílias.<hr/>Abstract The forced displacement of people is a social phenomenon that has been increasing in different parts of the world. The article seeks to give visibility to the stories of families who have gone through different situations of forced displacement, as well as to analyze the perception of received support during and after this process. We conducted a qualitative descriptive approach, where interviews were done and analyzed by discourse analysis. Social support has proved relevant in the displacement and relocation of families, even for more humanized and unstable processes, which not only give priority to economic and structural benefits, but that the conform spaces for dialogue, mediation and monitoring by workers and / or entities entrusted by families. <![CDATA[Social support and HIV: Relationship between Clinical and Sociodemographic Characteristics and Treatment Adherence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100521&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo investigou a relação entre suporte social, características sociodemográficas, clínicas e adesão ao Tratamento Antirretroviral (TARV) utilizando o questionário Social Support Inventory for People who are HIV Positive or Have AIDS. Para isso, foram avaliados 119 usuários HIV-positivos - dos quais 53,8% eram homens. Em relação à disponibilidade e satisfação, os valores médios foram de 3,37 (DP=1,00) para o suporte instrumental e 3,48 (DP=1,06) para o suporte emocional. Observaram-se diferenças significativas na disponibilidade e satisfação do suporte social com variáveis sociodemográficas e clínicas. Verificou-se que, quanto maior a disponibilidade e a satisfação com o suporte social, maior o OR para a adesão ao tratamento. O desenvolvimento de estratégias de apoio social pode contribuir positivamente para o controle da doença e melhor qualidade de vida dos usuários.<hr/>ABSTRACT This study aimed to assess the relationship between social support, sociodemographic and clinical characteristics and treatment adherence using the Social Support Inventory for People who are HIV Positive or Have AIDS. Thus, it were evaluated 119 HIV-positive patients, of which 53.8% were men. Regarding the availability and satisfaction mean values were 3.37 (DP=1.00) for the instrumental support and 3.48 (DP=1.06) for emotional support. Significant differences were found in the availability and satisfaction of social support with clinical and sociodemographic variables. It was found that the greater the availability and satisfaction with social support, the greater the OR for adherence to treatment. The development of social support strategies can positively contribute to disease control and better quality of life of HIV-positive patients. <![CDATA[The influence of job satisfaction on subjective well-being: A generational perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100600&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Os estudos relacionados ao bem-estar subjetivo e à satisfação laboral indicam uma relação entre os constructos. Contudo, a magnitude dessa relação pode ser influenciada por diversos fatores, entre eles, as gerações. O objetivo deste trabalho foi identificar as diferenças e semelhanças nas dimensões da satisfação laboral que influenciam o bem-estar subjetivo entre as gerações. Foram analisados os dados de 1042 sujeitos brasileiros e portugueses: 376 da geração Y, 400 da geração X e 266 baby boomers. As análises realizadas mostraram diferenças entre as dimensões da satisfação laboral que atuam como preditores do bem-estar subjetivo e indicaram diferenças na magnitude da relação entre as variáveis. Os resultados sugerem diferenças geracionais na relação entre satisfação laboral e bem-estar subjetivo.<hr/>ABSTRACT: Studies related to subjective well-being and job satisfaction indicate a relationship between the two constructs. However, the magnitude of this relationship can be influenced by several factors, including differences among generations. The aim of this study was to identify the differences and similarities in dimensions of job satisfaction that influence subjective well-being among generations. Data included 1,042 Brazilian and Portuguese subjects: 376 of generation Y, 400 of generation X, and 266 baby boomers. Analysis showed differences between the dimensions of job satisfaction that predicted subjective well-being and indicate differences in the magnitude of the relationship between the variables. Results suggest generational differences in the relationship between job satisfaction and subjective well-being. <![CDATA[Factor Structure and Psychometric Properties of the Scale of Support for Training Transfer]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100601&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O estudo objetivou analisar a estrutura fatorial e as propriedades psicométricas da Escala de Suporte à Transferência de Treinamento (ESTT) e sua relação com a efetividade do treinamento no trabalho. Um total de 1.540 funcionários de um banco estatal brasileiro participou do estudo respondendo à ESTT e à escala de impacto do treinamento no trabalho em amplitude depois de realizar um curso online. Foram realizadas análises de consistência interna, fatorial confirmatória e de regressões múltiplas. Uma estrutura com três fatores foi encontrada, bem como um alto nível de ajuste para os modelos. As medidas apresentam evidências de validade de construto e o suporte percebido pelos participantes esteve positivamente relacionado com a transferência de competências para o trabalho e desempenho geral.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to analyze the factor structure and psychometric properties of a Training Transfer Support Scale (STTS) and its relationship with the effectiveness of training at work. A total of 1,540 employees of a public Brazilian bank participated in this study by responding to the STTS and a measure of transfer of training after taking part in an online course. Reliability analysis, confirmatory factor analysis, and multiple regressions were conducted. A three-factor structure was found and a high level of fit for the models. Evidence of the construct validity of the measures was obtained, and the participants’ perception of support was positive related to the transfer of training to the workplace and overall performance. <![CDATA[Book Review: <em>Job Analysis, Recruitment and Selection: Practitioner Guide to Increase Professional Hiring Effectiveness</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100602&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O estudo objetivou analisar a estrutura fatorial e as propriedades psicométricas da Escala de Suporte à Transferência de Treinamento (ESTT) e sua relação com a efetividade do treinamento no trabalho. Um total de 1.540 funcionários de um banco estatal brasileiro participou do estudo respondendo à ESTT e à escala de impacto do treinamento no trabalho em amplitude depois de realizar um curso online. Foram realizadas análises de consistência interna, fatorial confirmatória e de regressões múltiplas. Uma estrutura com três fatores foi encontrada, bem como um alto nível de ajuste para os modelos. As medidas apresentam evidências de validade de construto e o suporte percebido pelos participantes esteve positivamente relacionado com a transferência de competências para o trabalho e desempenho geral.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to analyze the factor structure and psychometric properties of a Training Transfer Support Scale (STTS) and its relationship with the effectiveness of training at work. A total of 1,540 employees of a public Brazilian bank participated in this study by responding to the STTS and a measure of transfer of training after taking part in an online course. Reliability analysis, confirmatory factor analysis, and multiple regressions were conducted. A three-factor structure was found and a high level of fit for the models. Evidence of the construct validity of the measures was obtained, and the participants’ perception of support was positive related to the transfer of training to the workplace and overall performance. <![CDATA[Psychometric properties of the children’s environmental attitudes scale and the children's environmental satisfaction scale]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100603&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: O objetivo deste estudo é avaliar as propriedades psicométricas da Escala de Atitudes Ambientais para Crianças (EAAC) e da Escala Infantil de Satisfação com o Ambiente (EISA) por meio de análises de componentes principais, consistência interna e análises fatoriais confirmatórias. Participaram 1.746 crianças (53,5% meninas) com idades entre oito e 13 anos (M = 10,17; DP = 1,492) residentes em Porto Alegre (54,9%) e interior do Rio Grande do Sul. A EAAC apresentou composição unifatorial, consistência interna adequada e bons índices de ajuste. Na EISA, foram identificados dois componentes (Satisfação com o entorno e Conectividade) com consistência interna moderada e índices de ajuste satisfatórios. O estudo contribuiu para o desenvolvimento de instrumentos de mensuração da relação criança-ambiente no idioma português brasileiro.<hr/>ABSTRACT: The aim of this study is to evaluate the psychometric properties of the Children’s Environmental Attitudes Scale and the Children's Environmental Satisfaction Scale through principal component analysis, confirmatory factor analysis, and reliability analysis. Participants were 1,746 children (53.5% girls) between 8 and 13 years of age (M = 10.17; SD = 1.492) residents of Porto Alegre (54.9%) and inner municipalities of Rio Grande do Sul State. The first scale presented an unifactorial solution, adequate internal consistency and good fit indices. Two components were identified in the second scale (Satisfaction with the environment and Connectivity) with moderate levels of internal consistency and satisfactory fit indices. The study contributed to the development of instruments concerning child-environment relationship in Brazilian Portuguese language. <![CDATA[Social representations of care and aging in Brazil and Italy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100604&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO: Este estudo objetivou comparar as representações sociais de brasileiros e italianos acerca do cuidado ao idoso e velhice. Foram entrevistadas 40 pessoas acima de 65 anos, 20 brasileiros e 20 italianos. Os resultados mostraram que as representações sociais da velhice e do cuidar da pessoa idosa, enfatizam a relevância da autonomia e manutenção da atividade, trazendo o contexto de doenças e dependência como algo indesejável. A vivência da velhice e o cuidar da pessoa idosa parecem mais difíceis em situação de doença, quando os agravos impõe a necessidade de um “cuidador”, o que abala a independência da pessoa idosa. Torna-se necessário a implementação de políticas de educação para a saúde, que levem em consideração as necessidades dos idosos.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to compare the social representations of Brazilian and Italian participants about old age and care of elderly people. It were interviewed 40 people over 65 years old, 20 Brazilian and 20 Italian. The results showed that social representations of old age and care of elderly emphasize the importance keeping one’s autonomy and keeping active, bringing the context of disease and dependence as something unwanted. The experience of old age and the care of the elderly seem more difficult in disease situations in which the grievances imposes the need for a "caregiver", which undermines the independence of the elderly. It is necessary to implement education policies for health and aging, which take into account the needs of the elderly. <![CDATA[Psychometric Properties of the Brazilian Version of the Basic Needs Satisfaction in Sport Scale (BNSSS)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722018000100605&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo investigou as propriedades psicométricas da versão brasileira da Basic Needs Satisfaction in Sport Scale (BNSSS). O instrumento foi traduzido e adaptado por três especialistas da área. Um total de 475 atletas participaram deste estudo: 395 em um estudo de validade e 80 em um estudo de estabilidade temporal. Os resultados demonstraram traduções claras e pertinentes entre os três especialistas, e consistência interna satisfatória dos itens em português. Diferentes modelos foram testados (AFE e AFC), sendo que o modelo mais estável sugeriu a exclusão de oito itens e retenção de três fatores. A análise multigrupos apontou a invariância parcial entre os sexos. A escala apresentou estabilidade temporal (CCI&gt;0.70). Concluiu-se que a versão brasileira da BNSSS apresentou propriedades psicométricas aceitáveis.<hr/>Abstract This study investigated the psychometric properties of the Brazilian version of the Basic Needs Satisfaction in Sport Scale (BNSSS). The instrument was translated and adapted by three experts. A total of 475 athletes participated in this study: 395 in a validity study and 80 in a temporal stability study. Factor analysis was used and reliability coefficients were estimated in the first study, while in the second study the intraclass correlation was calculated. The results showed clear and relevant translations between the three experts, and satisfactory internal consistency of items in Portuguese. Different models were tested (EFA and CFA), and the more stable model suggested the exclusion of eight items and the retention on three factors. Multigroup analysis showed partial invariance between the sexes. The scale showed temporal stability (ICC&gt; 0.70). It was concluded that the Brazilian version of BNSSS showed acceptable psychometric properties.