Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Teoria e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-377220150002&lang=en vol. 31 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Invented Spelling and Reading Acquisition in Pre-school-age Children]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200137&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOVários investigadores mostraram que actividades de escrita inventada com crianças em idade pré-escolar contribuem para a aquisição da literacia, tendo um impacto positivo na evolução da sua escrita e consciência fonológica. O nosso objectivo foi avaliar o impacto de um programa de escrita inventada na aquisição da leitura. Participaram 60 crianças Portuguesas de 5 anos que não sabiam ler nem escrever. Foram aleatoriamente divididas em dois grupos, experimental e controlo, equivalentes quanto às letras conhecidas, consciência fonológica e inteligência. O grupo experimental participou num programa de escrita inventada e o grupo de controlo num programa de leitura de histórias. A leitura de palavras foi avaliada num pré-teste, pós-teste e pós-teste postergado. O grupo experimental teve resultados superiores nos dois pós-testes.<hr/>ABSTRACTSeveral researchers have shown that invented spelling activities with pre-school-age children contribute to literacy acquisition, having a positive impact on the evolution of children's writing and phonological awareness. Our aim was to assess the impact of an invented spelling programme on reading acquisition. The participants were 60 Portuguese 5-year-old children who were not able to read or write. Children were randomly divided in two groups, experimental and control, equivalent in terms of knowledge of letters, phonological abilities and intelligence. The experimental group participated in an invented spelling programme and the control group in a story reading programme. Children's word reading was evaluated in a pre-test, a post-test and a differed post-test. Experimental group had better results in both post-tests. <![CDATA[Teaching of Sentence Reading: Contributions of Behavior Analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200145&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOO paradigma da equivalência de estímulos tem sido pouco usado para estudar o ensino de leitura de sentenças. Assim, o presente estudo avaliou o efeito de um procedimento de ensino e testes de relações condicionais seguidos pelo encadeamento de palavras sobre a leitura com compreensão de sentenças e a generalização de leitura. Participaram oito escolares, com 7 e 9 anos de idade. O procedimento incluiu pré e pós-teste, três fases de ensino e testes de leitura com compreensão, um teste de conectividade e um teste de construção de sentenças. A leitura de palavras e de sentenças melhorou do pré para o pós-teste em todos os casos, demonstrando que o procedimento foi efetivo para ensinar leitura com compreensão de sentenças.<hr/>ABSTRACTThe stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, the present study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chaining of words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participated in the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, a connectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases, showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension. <![CDATA[Evidence of Criterion Validity of BILO<em>v3</em> in Children in Southern Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOAvaliar precocemente o desempenho de crianças em compreensão da linguagem oral é fundamental para diagnosticar possíveis dificuldades e intervir. Assim sendo, objetivou-se buscar evidências de validade de critério da Bateria Informatizada de Linguagem Oral (BILOv3), considerando-se idade, gênero e escolaridade. Participaram 474 crianças de 10 escolas gaúchas, do 1º ao 5º ano do ensino fundamental, entre 6 e 11 anos. Administrou-se a BILOv3 coletivamente e cada criança utilizou um microcomputador. A aplicação durou, aproximadamente, 35 minutos. Houve diferenças estatisticamente significativas em relação ao gênero nas provas Completar Histórias (CH) e Interpretar Histórias (IH), à idade para Completar Frases (CF) e CH e quanto à escolaridade, para CF, CH, IH. A BILOv3 apresenta-se sensível para captar diferenças entre o gênero, as séries escolares e idade dos estudantes e, portanto, com evidências de validade de critério. Isso sugere a possibilidade de sua utilização clínica e escolar, visando a identificação precoce de dificuldades linguísticas.<hr/>ABSTRACTTo diagnose possible difficulties and intervene it is essential to preemptively evaluate the performance of children in oral language comprehension. In context, the present study aimed to look for evidences of criterion validity in the “Bateria Informatizada de Linguagem Oral (BILOv3)”,considering age, sex and level of education. 474 children between 6 and 11 years old, from the 5th grade of middle school from 10 schools from Rio Grande do Sul, took part in the study. The BILOv3 was administrated collectively and each child used a computer. Application of the instrument took approximately 35 minutes. Statistically significant differences were found for sex in the “Completar Histórias (CH)” and “Interpretar Histórias (IH)” tests, for age in the “Completar Frases (CF)” and “Completar Histórias (CH)” tests and for level of education in the CF, CH and IH tests. The BILOv3 is sensitive to capture differences between sex, school grade and age of students and, therefore, shows evidence of criterion validity. This suggests the possibility of clinical use and use in schools, aiming at early identification of language difficulties. <![CDATA[Validity Evidence of a Scale Designed to Assess Children's Metacognition]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200163&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOPensamentos e conhecimentos que os indivíduos possuem sobre seus próprios processos cognitivos definem o termo metacognição. O objetivo deste trabalho foi continuar o processo de validação da Escala de Metacognição (EMETA) analisando evidências baseadas na estrutura e na consistência internas, bem como a realização de comparação entre as médias para investigar as influências das variáveis gênero, tipo de escola e idade. Os resultados encontrados em amostra de 196 participantes entre 9 e 12 anos apontaram a presença de um único fator denominado Metacognição e a possibilidade de redução dos itens de 67 para 40. Não foi encontrada diferença significativa influenciada pelas variáveis analisadas. Apesar dos resultados favoráveis ao acúmulo das evidências de validade, outros parâmetros psicométricos ainda devem ser avaliados.<hr/>ABSTRACTThoughts and knowledge that individuals have about their own cognitive processes define the term metacognition. The aim of this work was to continue the validation process of Metacognition Scale (EMETA) analyzing evidence based on the structure and consistency internal and a comparison between the means to investigate the influences of variables such as gender, school type and age of participants. The results found with 196 participants between 9 and 12 years old indicate the presence of a single factor called Metacognition and the possibility to reduction for 40 items. There was no significant difference influenced by the three variables. Despite the favorable results to the accumulation of evidence of validity, other parameters must still be evaluated on future researches. <![CDATA[Family Routines for Children with Special Needs in Adoptive Families]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200173&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOObjetivou-se descrever as rotinas de três famílias, que adotaram crianças com necessidades especiais ,que tinham conhecimento prévio dessa condição infantil. Utilizou-se o método de Estudo de Casos Múltiplos. Os dados foram obtidos por meio de Entrevista Semiestruturada (ES), do Inventário de Rotina (IR) e do Diário de Campo (DC). Quanto às semelhanças entre os grupos familiares, identificou-se que são comuns as atividades de alimentação/higiene, descanso e lazer, envolvendo a participação dos pais, irmãs e babás, geralmente nos ambientes domésticos da família. Observou-se diferenças importantes nos padrões de atividades, companhias e ambientes onde as rotinas ocorriam. Conclui-se que as variações nas rotinas estão relacionadas às particularidades de cada criança, à estrutura e nível socioeconômico de cada família participante.<hr/>ABSTRACTThis study aimed to describe the daily routines of three families who adopted children with special needs and had prior knowledge of this condition. We used the Multiple Case Study method. Data were obtained through Semi-structured Interview (SI), Inventory Routine (IR) and Field Diary (FD). Among the family groups the following common activities were identified: food/hygiene activities, rest and recreation, involving the participation of parents, sisters and nannies, usually in the home of the family. We observed significant differences in activity patterns, companionships and environments where the daily routines took place. We conclude that changes in routines are related to the particularities of each child, the structure and socioeconomic status of each participating family. <![CDATA[Affective and Family Relationships of Women with Anorexia and Bulimia]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200181&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOEste estudo teve por objetivo investigar a rede social de apoio de mulheres com anorexia e bulimia, com ênfase em suas relações afetivo-familiares. A amostra foi composta por 12 participantes atendidas em hospital universitário. Os instrumentos utilizados foram: roteiro de entrevista semiestruturada, Mapa de Rede e Genograma. Os resultados indicaram que as redes sociais das participantes têm configuração restrita, com proeminência de membros da família em sua composição. Os relacionamentos familiares oscilam, contudo, entre turbulência e distanciamento afetivo. As relações de afeto mantidas com pais, cônjuges e namorados são marcadas por divergências e insatisfações. A baixa densidade da rede de amizades e o empobrecimento da vida social resultam em isolamento e dificuldades de dar início e/ou manter relacionamentos afetivos duradouros.<hr/>ABSTRACTThis study aimed to investigate the social support network of women with eating disorders, emphasizing their affective family relations. The sample consisted of 12 participants assisted at a university hospital. The instruments used were a semi-structured interview, Network's Map and Genogram. The results indicated that participant's social networks are restricted, with prominence of family members in their composition. Family relations, however oscillate between affective turbulence and detachment. The affective relationships held with parents, husbands and boyfriends are marked by disagreements and dissatisfactions. The low density of the network of friends and the impoverishment of social life result in isolation and difficulties in initiating and/or maintaining lasting affective relationships. <![CDATA[Contributions of a Psychoeducational Intervention to Cope with HIV during Pregnancy]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200193&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOO estudo investigou as contribuições de uma intervenção psicoeducativa para o enfrentamento da doença entre gestantes vivendo com HIV. Participaram quatro mães com idades entre 29 e 37 anos, sendo que duas souberam da infecção na gestação. Trata-se de estudos de casos longitudinal envolvendo avaliações antes, durante, depois da intervenção e aos três meses de vida do filho/a. Os achados revelaram que a notícia do HIV durante a gestação se associou a grande risco psicológico, pois envolvia imenso esforço de adaptação e sobrecarga emocional potencializadas pelo risco de transmissão do vírus ao filho. A intervenção apresentou contribuições positivas para o enfrentamento da doença e o bem-estar emocional das mães. Discutese a necessidade de ampliar o apoio psicológico dos serviços de saúde a essas mulheres.<hr/>ABSTRACTThe study investigated the contributions of a brief psychoeducational intervention during pregnancy to cope with HIV among women living with HIV. Participants were four mothers, 29 to 37 years old, two of them diagnosed during their current antenatal exams. A collective study-case design was used to examine mother’s accounts before, after and during intervention sessions, as well as an assessment in the third month of the baby. Results revealed HIV diagnosis during pregnancy represented a situation of psychological risk, since it required a huge adaptation effort and an emotional burden caused by the possibility to transmit the disease to the child. In this context, the psychoeducational intervention showed positive contributions confronting HIV and to the emotional well being of the mothers. The need for appropriate psychological support to all pregnant women living with HIV is discussed. <![CDATA[Evaluation Guide of Parental capacities: An Ecological Validity Study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOEste estudo teve como objetivo avaliar e maximizar a adequação do Guia de Avaliação das Capacidades Parentais (De Rancourt, Paquette, Paquette, &amp; Rainville, 2006) ao sistema de proteção à infância português. Utilizou-se uma metodologia de grupos focais com técnicos psicossociais, magistrados e académicos que trabalham diretamente com a avaliação da parentalidade. As discussões focaram a exequibilidade da aplicação, a utilidade da informação recolhida e dos juízos clínicos efetuados para a elaboração de pareceres técnicos, e as alterações consideradas necessárias. Da análise efetuada com o software QSRNVivo8, concluiu-se que o Guia assenta em conhecimento científico atualizado e possibilita a obtenção de informação suficiente. Foram identificadas e detalhadas alterações metodológicas, estruturais e de conteúdo a introduzir no instrumento.<hr/>ABSTRACTThis aim of this study was to promote and improve the adaptation of the Parental Capacities Evaluation Guide (De Rancourt, Paquette, Paquette, &amp; Rainville, 2006) to the Portuguese child protection system. A focus group methodology was used with professionals who work directly on parenting assessment: Social workers, judges and researchers. The discussions of the focus group concentrated on the Guide ‘feasibility, the usefulness of the information obtained, the clinical judgements made and on the major changes needed. From content analysis with the QSRNVivo8 software, it was concluded that the Guide is based on updated scientific knowledge and that it provides sufficient information for the assessment of parenting capacities. Three major kinds of changes to be made were identified: methodological, structural and content changes. <![CDATA[“Manifestations of the Heart”: Meanings Attributed to the Disease by Pre-surgical Cardiac Patients]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOEste estudo objetivou explorar os significados atribuídos à doença cardíaca por pacientes cardíacos pré-cirúrgicos em tratamento ambulatorial no sul do Brasil. É um estudo clínico-qualitativo, de caráter exploratório e descritivo, cuja coleta de dados aconteceu por meio de entrevistas semiestruturadas e da autofotografia, propostas a 15 indivíduos. Foi realizada análise de conteúdo temática, emergindo as categorias: Confrontação com a doença: os saberes em questão, Negação da doença, Doença e trabalho e Sexualidade rompida. Os resultados destacaram as dificuldades dos participantes relacionadas à apropriação do quadro da doença e à aceitação dessa condição. Salienta-se a premência de ações de saúde, que possam ser coadjuvantes na reestruturação das possibilidades de vida para os pacientes cardíacos pré-cirúrgicos.<hr/>ABSTRACTThis study aimed to explore the meanings attributed to the cardiac disease by pre-surgical outpatients in the South of Brazil. It is a clinical and qualitative study, characterized as exploratory and descriptive. Data was collected through semi-structured interviews and auto-photography, proposed to 15 individuals. The use of thematic analysis resulted in the following categories which emerged: Confrontation with the disease: questioning existing knowledge, denial of the disease, disease and work, and ruptured sexuality. Results highlighted difficulties of the participants in regards to the appropriation of the disease condition as well as its acceptance. This result points out the need for health care actions that may help cardiac pre-surgical patients to restructure their possibilities of life. <![CDATA[Anger, Stress and Hypertension: A Comparative Study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOO estudo teve como objetivo investigar uma possível associação entre direção de expressão de raiva e stress em pessoas com hipertensão a partir da comparação com pessoas sem esse diagnóstico. Foram avaliados 112 participantes: 56 com hipertensão e 56 normotensos, pareados por escolaridade, gênero e faixa etária. Os instrumentos utilizados foram o Inventário de Sintomas de Stresspara Adultos de Lipp e o Inventário de Expressão de Raiva como Estado e Traço. Participantes com hipertensão apresentaram 9,7 vezes mais chances de estarem estressados que normotensos (OR=9,7; IC95%:4,0-23,5) e 19 vezes mais chances de expressarem raiva para dentro (OR=19; IC95%:5,3-68).<hr/>ABSTRACTThis study aimed to investigate the association between the direction of the expression of anger and stress in persons with hypertension based on the comparison with persons without this diagnosis. One hundred and twelve (112) subjects were evaluated, fifty six (56) with hypertension and fifty six (56) without, matched for educational level, gender and age. The instruments were Lipp’s Inventory of Stress Symptoms for Adults and the Inventory of Anger Expression as State and Trait. Hypertensive participants were 9.7 times more likely to be stressed than normotensive (OR = 9.7; 95% CI: 4.0-23.5) and 19 times more likely to express anger inward (OR = 19; 95% CI: 5.3-68). <![CDATA[Validation of the Brazilian Version of the ISMI Scale Adapted for Substance Dependents]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200229&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOEsse estudo teve como objetivo validar a escala Internalized Stigma of Mental Illness – ISMI adaptada para dependentes de substâncias psicoativas, no Brasil. A pesquisa foi conduzida com uma amostra de 299 dependentes de substâncias. O valor do alfa de Cronbach do escore total foi de 0,83 e o Coeficiente Spearman-Brown de 0,76. A validade de constructo, estimada pela Análise Fatorial Exploratória de Máxima Verossimilhança, demonstrou correlação estatisticamente significativa (p&lt;0,01) entre a ISMI e as escalas CES-D (r=0,47), Escala de Esperança de Herth (r=-0,19) e Escala de Autoestima de Rosenberg (r=-0,48). A versão brasileira da ISMI demonstrou propriedades psicométricas satisfatórias e promete ser um instrumento útil para mensurar estigma internalizado entre dependentes de substâncias.<hr/>ABSTRACTThe aim of this study was to validate the Internalized Stigma of Mental Illness scale – ISMI adapted for substance dependents in Brazil. The research was conducted with a sample of 299 substance dependents. In this sample, the scale had a reliability coefficient alpha of .83 and a coefficient Spearman-Brown of .76. The construct validity, estimated by Exploratory Maximum Likelihood Factor Analysis, showed a statistically significant correlation (p&lt;0.01) between ISMI and CES-D (r=.47), Herth Hope Scale (r=-.19), and Rosenberg Self-Esteem Scale (r=-0.48). The Brazilian version of ISMI showed satisfactory psychometric properties in the studied sample and promises to be a useful tool to measure internalized stigma among substance dependents. <![CDATA[Meanings of the Friendship among Transvestites: Construction of Interpretative Repertories]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200239&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOConsiderando a necessidade de outros olhares sobre a complexidade do universo das travestis, este estudo objetiva descrever e analisar os repertórios interpretativos sobre as relações de amizade entre elas. Participaram 10 travestis do sudeste brasileiro. A entrevista individual semiestruturada foi o recurso metodológico escolhido, apoiada pelo caderno de campo. O estudo se baseou nas propostas de análise do discurso construcionista social. Cinco repertórios interpretativos sobre amizade foram identificados: Babado; Batalha; Família; Segredo e Uó. O uso dos repertórios, em diferentes arranjos, apresenta a maneira como as travestis contam sobre si, seja ressaltando seus potenciais, seja legitimando sentidos de marginalidade e estigma. Esses sentidos criam a possibilidade de existência entre elas e podem subsidiar a construção e implementação de intervenções e políticas direcionadas a essa população.<hr/>ABSTRACTConsidering the need of alternative views of the complex universe of transvestites, this study aims to describe and analyze the interpretative repertoires of friendship used by them. The participants were ten transvestites who live in the southeast of Brazil. Individual semi-structured interviews were conducted and field notes were taken. The data analysis was based on discourse analysis as proposed by social constructionism. Five repertoires of friendship were identified: Babado, Batalha, Family, Secret and Uó. The use of repertoires, through different arrangements, shows how transvestites tell about themselves, either emphasizing their potentials or legitimizing meanings of marginality and stigma. These meanings create the possibility of existence between them and may encourage interventions and policies targeted to this population. <![CDATA[Evidence of Construct Validity of the Love Components Scale]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200249&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOEste estudo buscou verificar as propriedades psicométricas da versão brasileira da Escala de Componentes do Amor reduzida. Participaram 491 pessoas que estavam em relacionamentos amorosos. Análise Fatorial Exploratória extraiu três fatores que explicaram 73,5% da variância comum que não reproduziram a estrutura original. Os fatores extraídos apresentaram correlações de moderadas a fortes entre si e com os componentes da Escala Triangular do Amor reduzida. A solução de Schmid-Leiman indicou a existência de fator de segunda ordem na estrutura da escala. Os Alfas revelaram elevados índices de consistência interna para as dimensões do instrumento. Análise Fatorial Exploratória adicional com o conjunto de itens das duas medidas revelou uma estrutura fatorial indicativa de que estes possam representar os mesmos componentes do amor.<hr/>ABSTRACTThis study aimed to evaluate the psychometric properties of the Brazilian version of the reduced Love Components Scale. Participants were 491 people in loving relationships. Exploratory factor analysis extracted three factors that explained 73.5% of the common variance that did not reproduce the original structure. The factors showed moderate to strong correlations with each other and with the components of the reduced Triangular Love Scale. The Schmid-Leiman solution indicated the existence of a second-order factor. The reliability coefficients revealed a high internal consistency for all dimensions of the instrument. Additional exploratory factor analysis with the set of items of the two measurements revealed structural indications that they may represent the same components of love. <![CDATA[Context Variables and Responses to Organizational Change: Testing the Mediating Role of Attitudes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200259&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMONo contexto atual, a regra nas organizações passou a ser a mudança em ritmo cada vez mais acelerado, demandando constante assimilação por parte dos empregados. Por isso, este estudo investiga a mediação das atitudes na relação entre contexto e respostas à mudança organizacional. Para testar esse modelo de mediação foi realizado um estudo transversal quantitativo em duas organizações públicas. Os 981 participantes responderam três escalas. Foram realizadas análises de confiabilidade das medidas e análises de regressão para o teste do modelo de mediação. O modelo foi parcialmente corroborado, indicando a influência da atitude e do contexto nas respostas comportamentais à mudança organizacional. Este estudo tem implicações teóricas e metodológicas para o campo do comportamento organizacional. A contribuição prática se refere a um aumento da compreensão a respeito dos fatores que facilitam o sucesso das mudanças organizacionais.<hr/>ABSTRACTIn the current context, increasingly fast-paced changes have become the rule in organizations, demanding constant assimilation on the part of employees. Therefore, this study investigates the mediation of attitudes in the relationship between context and responses to organizational change. To test the mediation model a quantitative cross-sectional study was conducted in two public organizations. The 981 participants completed three scales. Analyses of reliability of the scales were realized while regression analysis was used to test the mediation model. The model was partially confirmed, indicating the influence of the context on attitude and behavioral responses to organizational change. This study has theoretical and methodological implications for the field of organizational behavior. The practical contribution refers to an increased understanding about the factors that facilitate the success of organizational change. <![CDATA[Human Resources Management of Temporary Agency Workers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200269&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMONeste estudo avaliamos em que medida a Teoria da Troca Social podia ser utilizada para explicar as respostas dos trabalhadores temporários de agência (TTA). Aplicamos um questionário a uma amostra de 953 TTA e utilizamos Modelos de Equações Estruturais para analisar os resultados. Verificamos que o sistema de práticas de gestão de recursos humanos se relacionava positivamente com o comprometimento afetivo (β = 0,58; p &lt; 0,01) e com o engagement (β = 0,24; p&lt; 0,01), explicando 40% e 30% dessas variáveis, respectivamente. O cumprimento do contrato psicológico por parte da organização mediava parcialmente a relação entre este sistema e essas respostas positivas dos trabalhadores. Uma importante implicação deste estudo é que o investimento nos TTA relaciona-se com respostas positivas da sua parte.<hr/>ABSTRACTThis study analyzed the extent to which the Social Exchange Theory can be used to explain the answers of temporary agency workers’ (TAW). We applied a questionnaire to a sample of 953 TAW and used Structural Equation Models (SEM) to analyze the results. We verified that the system of human resource management related positively with workers' affective commitment (β = 0,58; p&lt; 0,01) and engagement (β = 0,24; p &lt; 0,01), explained 40% e 30% of these variables respectively. The psychological contract fulfillment partially mediated the relationship between this system and TAW’ positive answers. One important implication of this study is that it confirms that investment with TAW has a return, i.e. positive workers outcome, which is important to organizational efficacy. <![CDATA[Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) among Firefighters from Belo Horizonte City, Brazil: Prevalence and Occupational Associated Factors]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722015000200279&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMOO objetivo do presente estudo foi estimar a prevalência (últimos 30 dias) de Transtorno de Estresse Pós-Traumático (TEPT) e investigar se variáveis ocupacionais estão associadas ao desfecho em bombeiros de Belo Horizonte, Brasil. Estudo transversal foi realizado em 2011. Dentre 794 elegíveis, 711 (89,5%) participaram. Informações foram obtidas por questionário de autorrelato: variáveis sociodemográficas e ocupacionais, saúde e eventos extralaborais adversos. A prevalência de TEPT foi 6,9%. Variáveis ocupacionais contribuíram para explicar o desfecho no modelo final (regressão logística multivariável): fatores psicosssociais do trabalho, eventos traumáticos ocupacionais, tempo de trabalho e absenteísmo. Idade, problemas de saúde mental no passado e eventos adversos extralaborais também foram associados ao TEPT. Os resultados são discutidos considerando os pressupostos do Modelo Demanda-Controle.<hr/>ABSTRACTThe aim of this study was to estimate the prevalence of PTSD (last 30 days) and to investigate whether occupational variables are associated with the outcome in firefighters from Belo Horizonte city, Brazil. The cross-sectional study was conducted in 2011. Among 794 eligible workers, 711 (89.5%) participated. Information was obtained by self-report questionnaire: sociodemographic and occupational variables, health status and non-occupational adverse events. The prevalence of PTSD was 6.9 %. Occupational variables contributed to explain the outcome in the final model (multivariate logistic regression): psychosocial work factors, occupational traumatic events, duration of work as firefighter, and absenteeism. Age, mental health problems in the past, and non-occupational adverse events were also associated with the outcome. The results are discussed considering the assumptions of Demand-Control Model.