Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Teoria e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-377220060003&lang=en vol. 22 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Tempos de renovação</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Enhancing interaction between mother and child following cochlear implantation</B>: <B>a case study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi verificar os efeitos de uma intervenção conduzida com a mãe de uma criança com implante coclear através da avaliação de mudanças comportamentais identificadas após o programa. Participou deste estudo uma díade mãe ouvinte-criança com deficiência auditiva e implante coclear, filmada em quatro sessões de observação: uma situação de brinquedo e outra do cotidiano, antes e após a intervenção. Esta constou de dois encontros nos quais a mãe assistiu às filmagens e foi orientada quanto à sua conduta com relação à criança. Os resultados mostraram aumento no número de verbalizações maternas nas categorias informar e solicitar, bem como de falas da criança nas categorias falar espontaneamente e fazer solicitação, quando comparadas as medidas pré e pós-testes nas duas situações observadas. O estudo mostra a importância de intervenções que favoreçam a relação mãe-filho para o desenvolvimento de habilidades comunicativas da criança com deficiência auditiva e implante coclear.<hr/>The aim of this study was to evaluate the effect of an intervention made with the mother of a child following cochlear implantation through the evaluation of behavior changes identified after the program. Participants of the study were one mother and her deaf and cochlear implanted child, videorecorded during four observation sessions: in a playing and a daily situation, before and after the intervention. The intervention occurred in two meetings and involved practical orientations and the use of the videofeedback to help the mother analyse herself interacting with the child. Results showed that mother's speeches increased in two categories: giving information and making requests; as well as in the child's spontaneous speeches and making requests, when pre and pos-tests were compared in both situations. The study shows the importance of interventions which favour mother-child relations for the enhancement of a deaf and cochlear implanted child communicative skills. <![CDATA[<B>Personality in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) using the Rorschach inkblot test</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho investiga a personalidade de crianças com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) por meio do Rorschach. Participaram do estudo 48 crianças do sexo masculino e feminino com idade entre 6 e 11 anos, distribuídas em dois grupos. Grupo 1 composto por 24 crianças com diagnóstico clínico- neuropsicológico prévio de TDAH Misto (desatento, hiperativo e impulsivo); Grupo 2 constituído de 24 crianças com comportamento considerado normal. Foi utilizado o t-Test para amostras independentes com nível de significância de < 0,05. Os resultados do Grupo 1 indicam impulsividade em níveis elevados, dificuldades quanto ao controle geral da personalidade e falhas na modulação e controle dos aspectos afetivo-emocionais, prejuízo na capacidade de organização, de análise e síntese, dificuldade de percepção objetiva da realidade, na capacidade de sistematização e objetividade. Constatara-se ainda no Grupo 1 ansiedade, incapacidade de introspecção e reflexão em índice maior do que no Grupo 2.<hr/>This is a research with the use of Rorschach technique for studying personality of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The sample was composed by 48 male and female children, age ranging from 6 to 11, distributed in two groups: Group 1 composed by 24 children clinically and neuropsychologically diagnosed as having ADHD (inattentive, hyperactive and impulsive); Group 2 formed by 24 children whose personality functioning was considered normal. It was used t-Test for independent samples, with significance level < 0.05. The results pointed out in Group 1 high level of impulsivity, difficulty concerning general control of personality, less use of reason to control, modulation failure and controlling affection and emotional aspects, impairment related to organization, analysis and synthesis skills, difficulty in objective perception of reality, in systematization skills and objectiveness. Group 1 present higher anxiety level and a lower capacity to introspection and thinking than Group 2. <![CDATA[<B>Elementary and middle school teachers' social representation concerning inner-family violence</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo focaliza as representações sociais de professores do ensino fundamental acerca da violência intrafamiliar. A amostra foi de 94 professores de escolas públicas e privadas (Distrito Federal e Goiás), graduandos em Pedagogia. Na coleta de dados, aplicou-se um questionário visando apreender as representações sobre violência intrafamiliar, nas dimensões informação, campo das representações sociais e atitudes dos sujeitos diante de casos comprovados ou suspeitos de alunos vitimados pela violência intrafamiliar. Os resultados apontam contradições e ambivalências entre os sentimentos e as atitudes dos professores em relação ao fenômeno. Indicam, ainda, que a representação social da violência intrafamiliar, para grande parte dos sujeitos, ainda passa pela consideração do poder da autoridade paterna/familiar, que dá direito aos pais de educar seus filhos como melhor lhes convier, indicando a necessidade da capacitação de professores, no âmbito da formação inicial e continuada, para lidar adequadamente com a problemática da violência intrafamiliar, no cotidiano escolar.<hr/>This study is focused on the social representations of elementary and middle school teachers about the inner-family violence. The used sample encompasses 94 teachers of public and private schools (Federal District and Goiás, Brazil), undergraduate students in Pedagogy. In the data collection process a questionnaire was applied in order to apprehend the representations about the inner-family violence in the dimensions of information, social representation field and attitudes, regarding proven and suspicious cases of students, victims of inner-family violence. The results point to contradictions and ambivalences between the teacher's feeling and attitudes in relation to the phenomenon. They also indicate that the social representation of inner-family violence for a great part of the individuals, still passes through the consideration of the authority power of parents and families, which gives them the right to educate their children as they deem most appropriate, indicating the necessity of training for teachers, in the initial and continuous education, to adequately deal with the inner-family violence problem in the school daily issues. <![CDATA[<B>Woodcock-Johnson III Battery of cognitive abilities</B>: <B>construct validity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo da pesquisa foi investigar a validade de construto da Bateria Woodcock-Johnson III (WJ-III) para avaliar as habilidades cognitivas de brasileiros. Dois estudos foram elaborados, o primeiro com amostra de 375 participantes (220 mulheres, 155 homens), de 7 a 18 anos, e o segundo com 64 crianças (36 meninas, 28 meninos), 7 a 12 anos. Oito subtestes da WJ-III e o teste do Desenho da Figura Humana (DFH-III) foram administrados. Os resultados analisados apontaram a consistência interna dos itens da WJ-III, por meio da Correlação de Pearson, assim como diferenças significativas entre faixas etárias nos subtestes estudados, utilizando-se as Análises da Variância Multivariada e Univariada. Correlações significativas foram observadas entre a WJ-III e o DFH-III nas habilidades espacial, fluida e na rapidez de processamento. Conclui-se que a WJ-III possui validade de construto para crianças e jovens brasileiros.<hr/>The purpose of this research was to investigate the construct validity of the Woodcock-Johnson III battery (WJ-III) to assess Brazilians' cognitive abilities. Two studies were conducted. The first sample was composed of 375 participants (220 women, 155 men), ages 7-18, and the second of 64 children (36 girls, 28 boys), ages 7-12. Eight subtests of the WJ-III and the Human Figure Drawing Test (DFH-III) were administered. The results indicated the internal consistency of WJ-III items, by means of Pearson's Correlation, as well as significant differences among ages on the sub tests scores, shown by Multivariate and Univariate Analyses of Variance. Significant correlations were observed between WJ-III and the DFH-III in spatial, fluid and processing speed abilities. In conclusion, the construct validity of the WJ-III for Brazilian children and youngsters was demonstrated. <![CDATA[<B>The construction of a learning strategy scale for basic education students</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Embora as estratégias de aprendizagem sejam importantes para o processo de escolarização, existe uma carência de instrumentos nacionais que possibilitem um conhecimento do repertório referente a elas em estudantes brasileiros. Assim sendo, os objetivos deste trabalho são: descrever os passos relativos à construção de uma escala para avaliar as estratégias de aprendizagem de alunos do ensino fundamental e apresentar o estudo preliminar de suas propriedades psicométricas. Discute-se a utilidade desse instrumento para diagnóstico, intervenção e prevenção em psicologia escolar e educacional.<hr/>Although learning strategies are important tools for schooling process, there is a lack of national instruments to evaluate their knowledge by brazilian students. Therefore, the objectives of this paper are to describe the steps necessary for the construction of a scale to evaluate the learning strategies for basic education students and to present the preliminary study of its psychometric properties. It is also discussed the utility of this instrument for diagnosis, intervention and prevention in school and educational psychology. <![CDATA[<B>Emotional intelligence in university students</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O propósito deste estudo foi investigar as propriedades psicométricas de um instrumento para avaliação da inteligência emocional traduzido do inglês para o português (MSCEIT), no contexto cultural brasileiro. O instrumento foi aplicado a 334 participantes da pesquisa, de ambos os sexos (58,1% de mulheres e 41,9% de homens), universitários dos cursos de Psicologia (42,8%), Comunicação e Artes (39,5%) e Engenharia Civil (17,7%), com média de idade de 20,5 anos (DP=3,3). Os resultados indicaram boa consistência interna em todas as escalas do instrumento, com coeficientes alfa variando de 0,636 a 0,918. Também foram encontradas diferenças significativas entre gêneros em favor das mulheres, e entre cursos, em favor da Psicologia. Concluiu-se que o instrumento apresenta boas propriedades psicométricas para ser utilizado com população equivalente à deste estudo.<hr/>The aim of this study was to investigate the psychometric properties of an instrument to evaluate the emotional intelligence translated from English to Portuguese, in the Brazilian cultural context. It was administered to 334 participants of both sexes (41.9% males and 58.1% females). They were university students of Psychology (42.8%), Communication and Arts (39.5%) and Civil Engineering (17.7%), with a mean age of 20.5 years old. (SD=3.3). The results indicated a good internal consistency for all scales of the instrument, with alpha coefficients varying from 0.636 to 0.918. Significant differences were also found between genders, favoring women, and between courses, favoring Psychology students. We conclude that the instrument presents good psychometric properties to be used with a population equivalent to this study. <![CDATA[<B>Development of a scale for the social support evaluation in HIV/Aids</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo investigou a estrutura fatorial e as propriedades psicométricas da Escala de Suporte Social para Pessoas Vivendo com HIV/aids, elaborada com base em itens de uma escala canadense para avaliação do suporte social em pessoas soropositivas, em iniciativas de pesquisadores brasileiros e na revisão da literatura sobre o construto suporte social. A amostra de validação foi composta de 241 pessoas soropositivas (66,8% homens), com idades entre 20 a 64 anos (M=37,4). A análise fatorial exploratória, pelo método dos fatores principais e rotação oblíqua, indicou a existência de dois fatores de primeira ordem: suporte social emocional (12 itens, alfa=0,92) e suporte social instrumental (12 itens, alfa=0,84). Um fator de segunda ordem composto dos 24 itens originais foi identificado, com bons indicadores psicométricos (alfa=0,87). A estrutura fatorial encontrada correspondeu à estrutura esperada de um instrumento para avaliar as principais dimensões do suporte social em pessoas HIV+.<hr/>This study investigated the factorial structure and the psychometric properties of The Social Support Scale for People with HIV/Aids based on items from a canadian scale for evaluation of the social support for people living with HIV/aids, on initiatives of brazilian researchers and on the revision of the literature about the social support construct. The validation sample was composed of 241 HIV positive individuals (66.8% males), with ages between 20 and 64 years old (M =37.4 years). The exploratory factorial analysis using the principal axis extraction method and oblique rotation revealed two first order factors: emotional social support (12 items, alpha=0.92) and instrumental social support (12 items, alpha=0.84). A second order factor was also identified with all 24 original items, with good psychometric indicators (alpha=0.87). The factorial structure found corresponded to what is expected from an instrument aimed at measuring the major social support dimensions of people who are HIV positive. <![CDATA[<B>Attentive characteristics revealed by local and global multiple cues</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en As características do foco atentivo foram investigadas por meio do efeito de dicas locais múltiplas e globais, múltipla e unitária, sobre o desempenho em uma tarefa de busca visual. Os resultados mostram um ganho no desempenho de provas com dicas locais múltiplas válidas; o ganho é proporcional ao tamanho da área na qual os estímulos são apresentados. Nas provas com dica local válida para área existe ganho quando os estímulos são apresentados na área maior e custo na área menor. Dicas globais não proporcionam ganho em provas com dicas válidas, mas são acompanhadas de custo nas provas com dicas inválidas. Também existe custo nas provas em que o foco atentivo deve ser expandido ou contraído. Os resultados sugerem que o modelo de focos atentivos múltiplos é mais adequado para explicar o desempenho em tarefas com dicas locais múltiplas.<hr/>The characteristics of the attentive focus were investigated through the effect of local and global multiple cues, multiple and unitary, on the performance of a visual search task. The results show a gain in the performance of tests with valid multiple local cues; the gain is proportional to the size of the area in which the stimuli are presented. In the tests with valid local tips for the area there is a gain when the stimuli are presented in the larger area and a cost in the smaller area. Global cues do not generate a gain in tests with valid cues but are followed by a cost in tests with invalid cues. There is also a cost in tests where the attentive focus must be expanded or contracted. The results suggest that the model of multiple attentive focuses is more adequate to explain performance in tests with multiple local cues. <![CDATA[<B>Contrast sensitivity in preschool children with psychophysical method</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi utilizar o método psicofísico da escolha forçada para mensurar a função de sensibilidade ao contraste para freqüências espaciais (FSC) na faixa de 0,25 a 2 cpg, em crianças pré-escolares. Foram estimados limiares de contraste para 15 participantes (10 crianças e cinco adultos). Os resultados mostraram que as curvas de sensibilidade (FSC) de crianças de 4 e 5 anos e adultos apresentam perfis gerais semelhantes, embora sejam diferentes entre si. Estes resultados sugerem que o método psicofísico da escolha forçada pode ser utilizado para mensurar a FSC de crianças a partir dos 4 anos.<hr/>The aim of this work was to use the psychophysical forced-choice staircase method to measure contrast sensitivity function for spatial frequencies (CSF) in the range between 0.25 and 4 cpd in preschool children and adults. We estimated the contrast thresholds of 15 participants (10 children and five adults). The results showed that the sensitivity curves (CSF) of 4 and 5 years old chidren and adults were similar in general profiles although they were different between themselves. These results suggest that the psychophysical forced-choice staircase method can be used to measure the CSF of children over 4 years old. <![CDATA[<B>The influence of the neuroticism personality trait on the susceptibility to false memories</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en As falsas memórias são lembranças de eventos que na realidade nunca ocorreram. Porém, a pergunta que surge é quais características e traços de personalidade poderiam influenciar na suscetibilidade a esse tipo de distorção de memória. A fim de investigar as diferenças individuais e falsas memórias, o presente estudo testou em 150 estudantes universitários o efeito do traço de personalidade neuroticismo (baseado no modelo dos Cinco Grandes Fatores) na suscetibilidade às falsas memórias. Para isso foram utilizados como instrumentos a Escala Fatorial de Ajustamento Emocional/Neuroticismo e a versão brasileira do procedimento das Listas de Palavras Associadas, contendo palavras de cunho neutro e emocional (positivo e negativo). Os resultados mostraram que pessoas com alto neuroticismo apresentaram maior número de falsas memórias e uma melhor lembrança para palavras de valência emocional negativa.<hr/>False memories are recollections of events that in fact never happened. However, the question is which characteristics and personality traits could affect the susceptibility to this kind of memory distortion. The present study tested 150 college students to investigate the effect of the neuroticism personality trait (based on the Five Factor Model) on the susceptibility to false memories. The Factorial Scale of Emotional Adjustment/Neuroticism and the brazilian version of the Lists of Associated Words procedure, containing words of neutral and emotional nature (positive and negative) were used to assess memory performance. Our findings showed that individuals with high levels of neuroticism presented more false memories and a better remembrance forwords with negative emotional valence. <![CDATA[<B>Operant variability and repetition learned after uncontrollable aversive stimuli</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse experimento foi verificar se a experiência prévia com eventos aversivos incontroláveis interfere na aprendizagem da variabilidade ou da repetição operantes. Ratos (n=45) tiveram a reposta de pressão à barra reforçada positivamente em CRF e FR 4, sendo depois divididos em três grupos, expostos a choques elétricos controláveis, incontroláveis ou nenhum choque. Em seguida, receberam nove a 12 sessões de reforçamento positivo para seqüências de quatro respostas de pressão a barra, em uma caixa com duas barras (direita - D e esquerda - E): metade dos sujeitos foi reforçada por variar (VAR) e metade por repetir uma mesma seqüência (REP). Os resultados mostraram que o tratamento prévio com choques não interferiu na aprendizagem dos padrões de variabilidade e de repetição, que foram dependentes apenas da contingência em vigor. Esses dados são contrários ao previsto pela hipótese do desamparo aprendido.<hr/>The aim of the present experiment was to verify whether the previous experience with uncontrollable aversive events interferes in the learning of operant variability and repetition. Rats responses to lever pressure (n=45) were reinforced positively in CRF and FR 4 contingencies and then divided into three groups, exposed to electric shocks that could be either controllable, uncontrollable or none. After that, nine to 12 positive reinforcement sessions were conducted for sequences of four lever pressure responses in a box with two levers (right - D and left - E): half subjects was reinforced for varying (VAR) and half for repeating a same sequence (REP). The results showed that the previous shock treatment did not interfere in the learning of repetition and variability patterns which were only dependent on the contingence in force. These data are in disagreement with the learned helplessness hypothesis prediction. <![CDATA[<B>Darwinism in James</B>: <B>the function of consciousness in the evolution</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O darwinismo desempenha um papel central na psicologia jamesiana. Com efeito, os conceitos de variação e seleção fornecem uma maneira de escapar tanto do determinismo fisiológico quanto do determinismo sociológico. Ademais, o darwinismo permite a James mostrar a função e a eficácia causal da consciência na evolução dos seres humanos. Este trabalho pretende, por meio de uma análise histórico-conceitual, discutir tais questões que informam a primeira psicologia científica feita nos Estados Unidos.<hr/>Darwinism plays a major role in jamesian psychology. In fact, the concepts of variation and selection provide a way to escape from both physiological and sociological determinism. Moreover, Darwinism allows James to show the function and the causal efficacy of consciousness in the evolution of human beings. By means of an historical and conceptual analysis, we discuss these questions which inform the first scientific psychology developed in the United States. <![CDATA[<B>Ayahuasca and reduction of the abusive use of psychoactives</B>: <B>therapeutic efficacy?</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de uma avaliação do possível papel do uso da ayahuasca, em contexto religioso, como auxiliar na redução do consumo abusivo de psicoativos, a partir de uma pesquisa de estudo de caso. Foi realizada uma entrevista aberta com uma usuária regular de cocaína, nicotina e álcool que abandonou este comportamento após entrar em contato com a ayahuasca num contexto ritualizado. O caso foi analisado à luz da comparação deste com a literatura existente sobre o assunto. Foi traçada uma relação entre o início do uso da ayahuasca e o abandono do uso de cocaína, nicotina e álcool pela entrevistada, a partir da avaliação das representações simbólicas e das descrições de suas primeiras experiências com a bebida.<hr/>This paper evaluates the possible role of the use of ayahuasca, in a religious context, as an auxiliary in the reduction of the abusive consume of psychoactives, using a case report research. An open interview with a regular consumer of cocaine, nicotine and alcohol, which abandoned this behavior after the encounter with the ritualized use of ayahuasca, was made. The case was analyzed comparing it with the literature on the subject. From the evaluation of the symbolic representations and the descriptions of her first experiences with the brew, a relation was constructed between the moment the interviewee began to use ayahuasca and the moment that she abandoned the use of cocaine, nicotine and alcohol. <![CDATA[<B>Book review</B>: <B>children: an option or a duty?</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722006000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de uma avaliação do possível papel do uso da ayahuasca, em contexto religioso, como auxiliar na redução do consumo abusivo de psicoativos, a partir de uma pesquisa de estudo de caso. Foi realizada uma entrevista aberta com uma usuária regular de cocaína, nicotina e álcool que abandonou este comportamento após entrar em contato com a ayahuasca num contexto ritualizado. O caso foi analisado à luz da comparação deste com a literatura existente sobre o assunto. Foi traçada uma relação entre o início do uso da ayahuasca e o abandono do uso de cocaína, nicotina e álcool pela entrevistada, a partir da avaliação das representações simbólicas e das descrições de suas primeiras experiências com a bebida.<hr/>This paper evaluates the possible role of the use of ayahuasca, in a religious context, as an auxiliary in the reduction of the abusive consume of psychoactives, using a case report research. An open interview with a regular consumer of cocaine, nicotine and alcohol, which abandoned this behavior after the encounter with the ritualized use of ayahuasca, was made. The case was analyzed comparing it with the literature on the subject. From the evaluation of the symbolic representations and the descriptions of her first experiences with the brew, a relation was constructed between the moment the interviewee began to use ayahuasca and the moment that she abandoned the use of cocaine, nicotine and alcohol.