Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Teoria e Pesquisa]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-377220090004&lang=en vol. 25 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Um ano produtivo</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The subject autonomy</b>: <b>the theoretical contributions of G. H. Mead</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo busca refletir, a partir do interacionismo social de G. H. Mead, o processo de constituição do self, com base nas significações tecidas na interação social entre as pessoas. A reflexão do autor sobre a autonomia humana nos oferece elementos passíveis de desdobramento para a sociedade em que vivemos, pois sua preocupação com processos de formação de sujeitos reflexivos - voltados à participação em movimentos de mudança social, com vista à ampliação da democracia e da liberdade na sociedade mais ampla - está alicerçada em uma fecunda teoria psicossocial.<hr/>This paper endeavours to discuss from the standpoint of the social interactionism of G. H. Mead, the process of the constitution of "self", based on the meanings that are proposed by the social interaction among people. The author's reflection on human autonomy shows us elements that have implications for our society, since Mead is concerned on processes of reflexive subject's formation. These processes, which are related to the subject's participation in social change movements in order to enlarge democracy and freedom, are based on a prosperous psychosocial theory. <![CDATA[<b>Youth and political socialization</b>: <b>up-dating the debate</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho examina criticamente a atualidade da noção de socialização política, tendo em vista as questões que hoje se colocam sobre o distanciamento dos jovens em relação à política. O conceito de socialização política é analisado sob dois aspectos principais: em primeiro lugar, são discutidos seus pressupostos relacionados a uma teoria identitária de subjetividade que essencializa posições subjetivas relacionadas à idade, e se apoia numa visão desenvolvimentista da trajetória de vida humana. Em segundo lugar, discute-se como os estudos de socialização política pressupõem uma divisão entre espaços público e privado, em que as relações de transmissão cultural entre jovens e adultos, restritas ao espaço privado, desconsideram a contribuição da juventude em relação às decisões da vida em comum.<hr/>The present work analyses from a critical point of view the notion of political socialization and its current issues about the distancing of youth in relation to politics. The political socialization concept is analyzed according to two main aspects: first, it is discussed its assumptions in relation to an identity theory of subjectivity that essentializes subjective positions related to age, and it is based on a developmental perspective on human trajectory. Second, it is discussed how political socialization studies presuppose a division between public and private spaces, where the relations of intergenerational transmission are restricted to the private space, and thus, do not take into account youth contribution to the decisions of collective life. <![CDATA[<b>Human values and consumer choice in Australia and Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo teve o objetivo de observar quais implicações as diferenças culturais têm para o comportamento do consumidor. Um total de 793 participantes (brasileiros e australianos) foi exposto à Escala de Valores, Escala de Significado e Julgamento, e medidas de atributos de carros e comportamento de consumo. Observou-se o efeito de país sobre padrões culturais, de modo que australianos apresentaram escores mais altos para individualismo do que para coletivismo. Australianos preferiram um julgamento passo-a-passo e colocaram maior importância em atributos tangíveis, enquanto que brasileiros preferiram um julgamento afetivo. Conforme predito, a rota direta foi mais forte para brasileiros, enquanto que a rota indireta foi a preferida por australianos. Os resultados são discutidos em termos da validade ética do modelo para indivíduos que endossam valores culturais não individualistas.<hr/>The present study aimed to determine the effect of cultural differences on consumer behavior. A total of 793 participants (both Brazilians and Australians) were exposed to the Values Scale, the Meaning and Judgment Scale, and measures of car attributes and consumer behavior. There was a main effect of country on cultural patterns such that Australians scored higher on individualism than on collectivism. Australians preferred piecemeal judgment and placed more importance on the product's tangible attributes, whereas Brazilians preferred affective judgment. As predicted, the direct route was stronger for Brazilians than for Australians, who preferred the indirect route. Results are discussed in terms of the ethic validity of the model for individuals who endorse cultural values other than individualism. <![CDATA[<b>Burnout among university professors</b>: <b>impact of justice perceptions and affective commitment</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa objetivou analisar o poder mediacional do comprometimento organizacional afetivo na relação entre as percepções de justiça distributiva, processual e interacional e o burnout. Participaram da pesquisa 233 professores universitários. Foram aplicados os instrumentos avaliativos Maslach Burnout Inventory, Escala de Percepção de Justiça Organizacional e Organizational Commitment Questionnaire. Analisou-se o poder mediacional do comprometimento na relação entre a percepção de justiça e o burnout, a partir da regressão hierárquica. O poder mediacional do comprometimento se confirmou na relação entre percepção de justiça distributiva e exaustão. Concluiu-se que a percepção de injustiça na forma de distribuição de recursos pode levar o professor universitário à exaustão, o que pode ter probabilidade aumentada diante da falta de comprometimento.<hr/>This study aimed to analyze the mediational power of the affective organizational commitment in the relation among the perceptions of distributive, procedural, and interactional justice and burnout. Participants were 233 university professors. The following instruments were used: Maslach Burnout Inventory, Organizational Justice Perception Scale, and Organizational Commitment Questionnaire. We analyzed the mediational power of commitment in the relation between perception of justice and burnout, from a hierarchical regression. The mediational power of commitment was confirmed in the relationship between the perceptions of distributive justice and exhaustion. It can be concluded that the perceptions of injustice in the form of resource distribution may lead university professors to exhaustion, which might be more likely to happen if there is lack of commitment. <![CDATA[<b>An assessment of the discrimination against older persons in the Brazilian context</b><b> - </b><b>ageism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Buscou-se identificar os tipos predominantes de discriminação contra idosos que ocorrem no Brasil, bem como o nível de estresse que lhes está associado. Compararam-se também os resultados da amostra brasileira aos de duas amostras de referência, uma americana e uma portuguesa. Participaram 111 indivíduos, os quais responderam a um questionário biosociodemográfico e ao Ageism Survey, que integra itens relativos a estereótipos negativos, atitudes e comportamentos de discriminação face ao idoso. Os resultados revelaram que os tipos de discriminação predominantes foram os relativos aos contextos sociais e de saúde. Quanto ao nível de estresse, a maior parte dos itens apresentou uma baixa média de estresse. Isso pode indicar que a vivência de discriminação nem sempre se associa explicitamente ao estresse.<hr/>This study measured the prevalence of ageism in Brazil, as well as the stress level that is associated to it. Also, the Brazilian sample was compared to other two reference samples, an American and a Portuguese one. All participants (111 individuals) answered a sociodemographic questionnaire and the Ageism Survey, which is composed by items related to negative stereotypes, attitudes and elderly discrimination behavior. The results showed that the discrimination occurs more in social contexts, followed by those that occur in health contexts. As for the stress evaluation associated to the episodes of discrimination, in general, the mean of the items associated to stress was low. This may indicate that, for this sample, experiencing discrimination is not always related to stress. <![CDATA[<b>The formation of transgenic's social representations</b>: <b>the importance of a scientific exhibition</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os transgênicos têm sido frequentemente apontados como um exemplo na discussão da relação entre ciência, tecnologia e sociedade. Muitos países, incluindo o Brasil, têm apostado na atividade da divulgação científica para auxiliar a se pensar essa relação. A teoria das representações sociais pertence a uma tradição que estuda a divulgação científica desde a década de 60 do século XX. Esta pesquisa teve como objetivo verificar o impacto de uma exposição científica sobre transgênicos nas representações sociais desse objeto de alunos do Ensino Médio de uma escola pública de Florianópolis. Os resultados mostram que a exposição científica pode ajudar na formação de representações úteis ao processo de reflexão sobre a relação entre ciência e sociedade.<hr/>Transgenic have been often pointed out as an example whenever the relation between science, technology and society is discussed. Many countries, including Brazil, have bet on the activity of scientific diffusion in order to help rethinking this relation. The theory of social representations belongs to a tradition that studies scientific diffusion since the sixties of the twentieth century. The present research's goal was to verify the impact of a scientific exhibition about transgenic on the social representations of this object among high school students from Florianopolis. The results show that scientific exhibition can help forming representations that are useful in the reflection process about the relation between science and society. <![CDATA[<b>Learning strategies and academic performance</b>: <b>validity evidences</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi verificar a validade fatorial de uma escala de estratégias de aprendizagem, bem como explorar sua validade concorrente em relação ao desempenho acadêmico de estudantes. Participaram 815 crianças do Ensino Fundamental de escolas públicas e privadas dos Estados de São Paulo e Minas Gerais. A Escala de Estratégias de Aprendizagem foi aplicada coletivamente. Para a operacionalização dos objetivos, recorreu-se à análise fatorial exploratória. Os alphas de Cronbach do instrumento e das três subescalas revelaram índices aceitáveis de consistência interna. A análise de variância apontou diferenças estatisticamente significativas entre o desempenho acadêmico e a pontuação na escala. Os dados foram discutidos em termos de suas possíveis implicações para a área de avaliação psicoeducacional.<hr/>The purpose of the present study was to verify the factorial validity of a learning strategy scale as well as to explore the concurrent validity of the instrument in regard to students´ academic achievement. The sample was composed of 815 basic education children from both public and private schools of São Paulo and Minas Gerais. The Learning Strategy Scale was collectively applied. Exploratory factorial analyses were conducted to achieve the purposes of the study. The alphas of Cronbach of the instrument and of its three subscales showed good reliability. Variance analyses showed significant differences between school achievement and punctuation in the scale. The data were discussed in terms of their possible implications for the psycho-educational evaluation area. <![CDATA[<b>Brazilian norms for word lists</b>: <b>semantic association, concreteness, word frequency, and emotionality</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo fornece medidas normatizadas para 44 listas de palavras semanticamente associadas em português, de acordo com as seguintes dimensões: concretude, frequência, emocionalidade e associação semântica. Cada lista de palavras é composta por uma palavra-tema e 15 palavras semanticamente associadas a ela. As medidas de cada dimensão foram selecionadas de bancos de dados encontrados na literatura brasileira ou coletadas com universitários. Os resultados indicaram que os valores referentes à concretude, frequência e emocionalidade das palavras-tema tendem a covariar positivamente com os valores médios das suas respectivas listas. Além disso, o tamanho do conjunto de diferentes palavras associadas semanticamente à palavra-tema apresentou uma correlação inversa com a força associativa média das listas, mas não com a concretude da palavra-tema.<hr/>The present study provides normative measures for 44 word lists in Portuguese according to the following dimensions: concreteness, word frequency, emotionality and semantic association. Each list contains one theme word and 15 semantically associated words. The measures for each dimension were selected from databases published in the Brazilian literature, or collected from a sample of undergraduate students. The results indicated that concreteness, word frequency and emotionality values tend to co-vary positively with the average values of its respective lists. Furthermore, an inverse correlation was observed between the average associative values of each list and its set size, but no correlation was found between set size and the concreteness ratings of the theme word. <![CDATA[<b>Special Education teachers' interactive styles in early education</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo pretendeu caracterizar os estilos interactivos das educadoras do Ensino Especial ao se relacionarem com crianças com Necessidades Educativas Especiais (NEE) integradas em creches/jardins-de-infância do Porto. Participaram 50 educadoras e 50 crianças. Os comportamentos interactivos foram avaliados utilizando a Escala de Avaliação dos Estilos de Ensino. O envolvimento das crianças foi codificado por meio do EQUAL-III. A análise de clusters identificou dois sub-grupos: (i) educadoras que utilizam mais frequentemente comportamentos directivos; (ii) educadoras nas quais predominam comportamentos elaborativos e responsivos. Os subgrupos distinguiram-se em características de qualidade estrutural da sala, da educadora e do envolvimento da criança. As crianças com NEE parecem se beneficiar de interacções baixas em directividade. Interacções elaborativas-responsivas tendem a promover níveis mais sofisticados de envolvimento, pelo que são recomendadas.<hr/>This study intended to characterize special education teachers' interactive styles while interacting with children with disabilities, in day care/preschool contexts in Porto. Fifty special education teachers and 50 children with disabilities participated in the study. Interactive behaviours were rated based on the Teaching Styles Rating Scale. Child engagement was coded by means of the E-QUAL III. Using cluster analysis, two subgroups of teachers were identified: (i) teachers using more frequently directive behaviours; (ii) teachers with predominance of elaborative and responsive behaviours. Subgroups differences were found for classroom structural quality, teachers' characteristics and children's observed engagement. Children with disabilities seem to benefit from low directive interactions. Elaborative-responsive teacher's interactions tend to promote more sophisticated levels of children's engagement, and are thus recommended. <![CDATA[<b>Attention processes and field dependence-independence</b>: <b>a Study with portuguese children and adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo relaciona o estilo cognitivo "dependência-independência de campo" com o desempenho em tarefas envolvendo vários processos e recursos de atenção. Com uma amostra de 98 crianças e 95 adolescentes portugueses, foram aplicadas quatro tarefas de atenção: capacidade de armazenamento (Dígitos em ordem direta); memória de trabalho verbal (Dígitos em ordem inversa); capacidade para dirigir, mudar e manter a atenção (Código); e capacidade de atenção sustentada (Teste de Atenção e Rastreio Visual, VSAT). Recorreu-se, ainda, à aplicação de uma prova de fator g, tendo em vista o controle da inteligência. Os resultados revelam diferenças entre dependentes e independentes de campo, especialmente relevantes no grupo de crianças na prova de VSAT. Esses resultados abrem novas linhas de investigação para explicar a pior execução acadêmica dos indivíduos dependentes de campo.<hr/>The present study relates the "field dependence-independence" cognitive style to the performance on tasks involving several attention processes and resources. With a 98 Portuguese children and 95 Portuguese adolescents sample, four attention tasks were applied: storage capacity (Digits Forward Test); verbal working memory (Digits Backward Test); capacity to focus, shift, and maintain attention (Digit Symbol Test); and capacity for sustained attention (Visual Search and Attention Test, VSAT). It was also applied a factor g test for intelligence control. Results showed differences on attention processes between field-dependence and field-independence cognitive styles. These differences are more evident in the children subgroup on VSAT. These results open new research topics to explain lowest academic performance of field-dependent children. <![CDATA[<b>Repeated shifts of simple discrimination</b>: <b>learning in infants</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigou-se em três bebês a aprendizagem de discriminações simples com mudanças sucessivas na função dos estímulos (DSMS). Figuras animadas foram apresentadas em uma tela sensível ao toque. O treino começou com uma discriminação simples (DS) com dois estímulos, com mudança na função dos estímulos, até que todos tivessem funcionado uma vez como S+ e outra como S-. Posteriormente, três estímulos foram apresentados na mesma tentativa, completando um ciclo de DSMS. Duas crianças aprenderam a DSMS com dois estímulos e uma, a DS com dois estímulos. A substituição dos conjuntos de estímulos durante o treino, caracterizada como um treino de múltiplos exemplares, parece ter favorecido a permanência das crianças na tarefa e a aprendizagem da mesma.<hr/>This study investigated the acquisition of repeated shifts of simple discriminations (RSSD) in three infants. Animated images were presented on a touch sensitive screen. The procedure started off with a two-choice simple discrimination training (SD) with shifts in the stimulus function until all stimuli had functioned once as S+ and once as S-. Afterwards, all the three stimuli were presented in the same trial completing a RSSD cycle. Two of the infants learned the RSSD with the two-choice procedure and one infant learned the SD with two stimuli. The replacement of the stimulus sets throughout the training, characterized as a multiple exemplar training, seems to have contributed to the infants' engagement in the task as well as to the acquisition of the discriminations. <![CDATA[<b>Differences in detection of spatial and radial frequencies in children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi comparar curvas de sensibilidade ao contraste para estímulos radiais (FSCr) e grades senoidais (FSC) de 0,25, 0,5, 1 e 2 cpg em crianças de 6 a 13 anos. Foram mensurados limiares de contraste para 40 crianças, utilizando o método psicofísico da escolha forçada e níveis baixos de luminância. Todas estavam livres de doenças oculares e tinham acuidade visual normal. Os resultados mostraram que a sensibilidade das crianças foi maior para grades senoidais (FSC) do que para estímulos radiais (FSCr). Esses resultados sugerem que esses estímulos podem ser processados por áreas visuais distintas.<hr/>The aim of this work was to compare contrast sensitivity curves for radial (rCSF) and sine-wave gratings (CSF) stimuli of 0.25, 0.5, 1 and 2 cpd in 6 to 13 year-old-children. It was measured the contrast thresholds of 40 children using the psychophysical forced-choice method and low luminance levels. All children were free of identifiable ocular diseases and had normal acuity. The results showed that contrast sensitivity of the children was higher for spatial frequencies (CSF) than radial frequencies (rCSF). The results suggest that these stimuli can be processed by different visual cortical areas. <![CDATA[<b>Human aging and photopic contrast sensitivity for angular frequencies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi investigar o efeito do envelhecimento na sensibilidade a frequências angulares com luminância fotópica (42,6cd/m²). Foram mensuradas curvas de sensibilidade ao contraste em oito adultos jovens (20-29 anos) e oito idosos (60-70 anos) por meio do método psicofísico da escolha forçada. Todos os participantes estavam livres de doenças oculares identificáveis e tinham acuidade visual normal. Os resultados mostraram que o grupo de idosos apresentou alteração significante na faixa de frequências baixas e altas. Concluiu-se que o envelhecimento parece afetar o processamento de frequências angulares baixas e altas em condições de luminância fotópica.<hr/>The aim of this study was to investigate the effect of aging on the sensitivity to angular frequencies in photopic luminance (42.6cd/m²). Contrast sensitivity curves were measured in eight adults, from 20 to 29 years old and eight elder people, from 60 to 70 years old by means of the forced-choice method. All subjects were free from identifiable ocular disease and had normal visual acuity. The results showed significant decline of the sensitivity of the older adults group to high and low frequencies. It was concluded that aging might affect the processing of high and low angular frequencies in photopic luminance conditions. <![CDATA[<b>Cognitive arrangements</b>: <b>scope and representational limitations</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo avalia as características quantitativas (dimensões dos campos sensoriais) e qualitativas (padrões configuracionais, qualias e tempo/espaciais) das modalidades sensoriais faltantes e remanescentes e como elas afetam o arranjo cognitivo e a fluência representacional de indivíduos sensorialmente privados (cegos e surdos). Sugere-se que a utilização precoce e maciça do caráter predominantemente configuracional da modalidade sensorial visual, principal modalidade remanescente nos surdos congênitos, iniba a produção representacional nesses indivíduos, enquanto que o uso intensivo e precoce do caráter predominantemente insinuador da modalidade sensorial auditiva, principal modalidade nos cegos congênitos, incentive a produção representacional nesses últimos.<hr/>This study evaluates the quantitative (sensorial field's dimensions) and qualitative (configuration's patterns, qualias and spatial/time) characteristics of missing and remaining sensorial modalities and how they affect the cognitive arrangement and the representational fluency of sensorial impaired individuals (blindness and deafness). It is suggested that precocious and massive use of the predominantly configurational nature of the visual sensorial modality, the main modality remaining on born deaf subjects, inhibit their representational production, while the intensive and precocious use of the predominantly insinuating nature of the auditive sensorial modality, the main modality on born blind subjects, encourages representational production on them. <![CDATA[<b>Attentional bias in drug abuse</b>: <b>theory and method</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O viés atencional pode eliciar fissura, diminuir a concentração em tarefas não relacionadas à droga e aumentar a vulnerabilidade à recaída em dependentes de drogas. O objetivo deste estudo é discutir visões teóricas recentes e principais métodos de investigação do papel do viés atencional nos comportamentos aditivos. Realizou-se busca nas bases de dados Medline, Pubmed e Lilacs. Essa busca revelou que a dot-probe task e o teste emocional de Stroop estão entre os principais métodos de investigação do viés atencional. Também foram apontadas limitações metodológicas nas investigações sobre viés atencional, sugerindo que esse fenômeno deve ser estudado sob condições melhor controladas, que considerem níveis de dependência, privação e fissura. Estudar o viés atencional pode contribuir para identificar mecanismos cognitivos subjacentes aos comportamentos aditivos.<hr/>Attentional bias to drug-related cues can induce craving, decrease concentration on non-related drug tasks and increase vulnerability to relapse in drug addicts. The aim of this study is to discuss current theories and research methods about the attentional bias role on addictive behaviors. The literature review of Medline, Pubmed and Lilacs databases showed that the dot-probe task and the emotional Stroop test are among the main methods of attentional bias investigation. This review also pointed out the methodological limitations in attentional bias research, suggesting that this phenomenon should be studied under better controlled conditions, which should consider levels of dependence, withdrawal and craving. Further studies on attentional bias can help to understand cognitive processes that underlie addictive behaviors. <![CDATA[<b>Personality and breast cancer</b>: <b>scientific production in Psycho-Oncology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo se insere no campo da Psico-Oncologia. Objetivou-se empreender uma revisão sistemática da literatura científica dedicada especificamente ao papel da personalidade na evolução da condição clínica e emocional de mulheres acometidas por câncer de mama. Foram consultadas as bases de dados MedLine, PsycINFO, LILACS, SciELO-Brasil e PePSIC. De modo geral, os achados das referências selecionadas apontam que o otimismo enseja uma evolução mais favorável da condição emocional. Além disso, sustentam que pacientes com espírito de luta e manejo apropriado da ansiedade desencadeada por estímulos agressivos tendem a uma melhor condição clínica. Todavia, sugere-se a utilização, em futuras investigações, de escolhas teórico-metodológicas inovadoras para o avanço do conhecimento que atualmente se tem a respeito do assunto em pauta.<hr/>This study concerns on the Psycho-Oncology field. It aimed to make a systematic review of the scientific literature about the personality importance in the development of emotional and clinical condition of women with breast cancer. This review was carried out on reports from MedLine, PsycINFO, LILACS, SciELO-Brasil and PePSIC databases. In general, the selected references' results point out that optimism promotes a more favorable evolution of emotional condition. Besides, they sustain that patients with fighting spirit and appropriate handling of anxiety evoked by aggressive stimuli tend to show a better clinical condition. However, it is suggested that future investigations should select innovative theoretical and methodological approaches for the improvement of the knowledge produced in the area. <![CDATA[<b>Quality of life in bone marrow transplantation (BMT) survivors</b>: <b>a prospective study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve por objetivo analisar a qualidade de vida de pacientes que sobreviveram ao transplante de medula óssea (TMO). Realizou-se uma avaliação longitudinal que contemplou três períodos: Pré-TMO, pós-TMO imediato e pós-TMO tardio. A amostra inicial foi composta por 17 pacientes, 10 avaliados nos três momentos. Os instrumentos aplicados foram: Questionário MOS SF-36 e FACT-BMT. Os resultados evidenciaram que, no momento da saída da enfermaria, houve uma depreciação significativa da qualidade de vida dos pacientes, em especial em seus aspectos sociais e físicos. No entanto, constatou-se uma recuperação desses aspectos e melhora de outros, como capacidade funcional, no pós-TMO tardio. Não foram observadas diferenças significativas entre os valores obtidos na fase anterior ao transplante e um ano após o mesmo.<hr/>This research aimed to analyze the quality of life of bone marrow transplantation (BMT) survivors. A longitudinal evaluation was carried out pre-BMT, immediately after BMT and post-BMT. The initial sample included 17 patients, 10 of who were evaluated in the three periods. The data collection instruments were: MOS SF-36 and FACT-BMT. The results revealed a significant decrease in quality of life when the patient left the nursing ward, especially in social and physical features. However, recovery in these aspects and improvement of others were observed, such as functional capacity post-BMT. No significant differences were observed between scores in the pre-BMT period and one year after the transplantation. <![CDATA[<b>Training on self-observation and adherence to diet in an adult with type 2-diabetes</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo verificou os efeitos do treino de auto-observação sobre a adesão à dieta em um adulto com diabetes Tipo 2. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas no domicílio do participante. Após levantamento da linha de base, iniciou-se o treino no uso de protocolos para registro de automonitoramento (Passo 1), seguido de treino do relato verbal do paciente sobre a sua alimentação no dia anterior (Passo 2) e de treino no planejamento da adesão à dieta (Passo 3). O cálculo do Índice de Adesão à Dieta (IAD) do paciente e seus relatos verbais nortearam a análise dos resultados, que indicaram aumento na frequência de respostas de auto-observação do comportamento alimentar e no IAD no Passo 1. Esse ganho foi mantido no Passo 2 e maximizado com o treino no planejamento da adesão à dieta no Passo 3.<hr/>The present study verified the effects of self-observation over the adherence to a prescribed diet for an adult with Type 2-diabetes. The data collection was brought up by means of home interviews. Following the baseline determination, the following steps were performed: a training on the use of protocols for self-monitoring registration (Step 1), a training on the patient's verbal report over his feeding on the former day (Step 2), and a training on how to plan the adherence to the diet (Step 3). The calculation of the patient's Adherence Index to the Diet (AID) along with his verbal reports guided the data analysis, which revealed an increase in the frequency of self-observation of feeding behavior and in the AID on Step 1. This gain was maintained on Step 2 and further maximized by the training on planning the adherence to the diet on Step 3. <![CDATA[<b>The Aaron Beck cognitive therapy as reflexivity in high modernity</b>: <b>a sociology of knowledge</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uma sociologia do conhecimento interpreta a produção do conhecimento como vinculada a situações sociais. Partindo dessa premissa epistemológica, nosso artigo objetivou interpretar a terapia cognitiva de Aaron Beck como conhecimento construído e construtor do fenômeno de reflexividade da alta modernidade, conforme interpretada por Anthony Giddens. Nossa hipótese é que a reorientação do sistema de crenças do cliente, proposta pela terapia cognitiva, é uma forma de reconstrução reflexiva da autoidentidade, visando superar conflitos típicos da instabilidade da alta modernidade. Assinalamos aspectos na terapia cognitiva que a identificam com a reflexividade, sobretudo a ideia de que a construção da autoidentidade é uma tarefa na qual o indivíduo se engaja reflexivamente.<hr/>A sociology of knowledge interprets the knowledge production as tied to social situations. Leaving from this epistemological premise, our paper objectified to interpret the Aaron Beck cognitive therapy as a knowledge that is both constructed and constructor of the phenomenon of reflexivity in high modernity, as interpreted by Anthony Giddens. Our hypothesis is that the reorientation of the customer's beliefs system, proposed by the cognitive therapy, is a form of reflexive reconstruction of self-identity aiming to surpass typical conflicts of the instability in high modernity. We designate some aspects in the cognitive therapy that identify it with reflexivity, over all the idea that the self-identity's construction is a task in which the individual engages reflexively. <![CDATA[<b>Parental/marital perceptions' influence upon conjugal relations</b>: <b>ADI/PIT method</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-37722009000400021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou a influência das percepções maritais e parentais negativas sobre os relacionamentos de conjugalidade dos participantes e se as mudanças nessas percepções causariam impacto nesses relacionamentos. Foram selecionados 604 clientes, submetidos à Terapia de Integração Pessoal (TIP), os quais responderam questionários de autoavaliação nas diferentes fases do procedimento terapêutico. Os resultados revelaram que na presença de dificuldade de relacionamento com a figura parental, os(as) filhos(as) caracterizam os pais com atributos negativos. Além disso, os participantes que relatam dificuldade no relacionamento conjugal também apresentam dificuldade de relacionamento com a figura parental, assim como percepções de dificuldades no relacionamento marital dos pais. Esses padrões diminuem ao longo do processo terapêutico, evidenciando possibilidades positivas da metodologia ADI/TIP em sua prática clínica.<hr/>This study investigated the influence of negative marital and parental perceptions upon the participant's conjugal relationships and evaluated whether changes in such perceptions would cause impact on these relationships. A sample of 604 individuals, submitted to Personal Integration Therapy (PIT), answered a self-assessment questionnaire in different stages of the therapeutic procedure. The results revealed that in the presence of a difficult relationship with the parental figure, the participants characterized their parents with negative attributes. Besides, participants with difficult marital relationships also had difficult relationships with the parental figure, as well as perceptions of difficulties in the marital relationship of their parents. These patterns fall along the therapeutic process, showing positive possibilities of the ADI/PIT methodology in their clinical practice.