Scielo RSS <![CDATA[DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-445020170004&lang=en vol. 33 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Instructional coaching in continuing education for language teachers: a study focusing on therapeutic experiences]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000400983&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste estudo de abordagem qualitativa, investigamos como um processo de formação continuada por meio de coaching instrucional (Knight, 2007, 2009; Cunha, 2014) pode desencadear experiências terapêuticas ao professor de língua estrangeira em razão do vínculo humano estabelecido. Experiências terapêuticas foram aqui definidas como vivências em que o sujeito sofre afecção, aprendendo novos modos saudáveis de ser, estar e agir no mundo. Os dados foram coletados por meio de gravações em áudio durante 15 sessões de coaching instrucional realizadas com uma professora da educação básica pública no ano letivo de 2012. Ademais, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com seus alunos. A análise dos dados mostrou que o processo de coaching instrucional, por meio da interação entre coach e professora, desencadeou efeitos terapêuticos na vida da professora em seu ser e fazer profissionais.<hr/>ABSTRACT In this qualitative study, we investigated how continuing education through instructional coaching (Knight, 2007, 2009; Cunha, 2014) may trigger therapeutic experiences to the foreign language teacher due to the human bonding established. We defined therapeutic experiences as experiences in which a person is affected and therefore learns healthy ways of being and acting in the world. We audio-recorded and transcribed 15 instructional coaching sessions delivered to a public school teacher during the school year 2012. In addition, we carried out semi-structured interviews with the students. Data analyses showed that the instructional coaching process, through the interaction between the coach and the teacher, had therapeutic effects on the teacher’s professional life. <![CDATA[A study of hostile language in electronic comments from a discursive-interactional perspective]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa a violência verbal em posts publicados em um site de notícias, após campanha eleitoral brasileira de 2014. Para tanto, são introduzidos os conceitos de flaming (Kayani 1998) e discurso polêmico (Amossy 2011). O corpus é analisado com as categorias de Bousfield (2008) para a impolidez na linguagem. Foram identificadas, no corpus, ameaças à face positiva e negativa dos interlocutores, que se textualizam na forma de linguagem radical e polarizada, no âmbito do discurso polêmico. Os achados sugerem que categorias interacionais caracterizam o flaming de forma mais eficiente do que o uso exclusivo de categorias lexicais.<hr/>ABSTRACT The article focuses on hostile language used in electronic comments, published in a news site, after the Brazilian electoral campaign of 2014. To this end, the concepts of flaming (Kayany 1998) and polemical discourse (Amossy 2011) are introduced. For corpus analysis, Bousfield´s (2008) categories for the study of impoliteness in language are adopted. Negative and positive face threats were identified in the corpus, within the scope of polemical discourse. The research findings suggest that interactional categories stand a better chance towards the characterization of the phenomenon of flaming than the exclusive use of lexical categories. <![CDATA[La competencia estratégica y cultural en el aprendizaje de la entonación de (des)cortesía del español por parte de brasileños]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este trabajo aplicamos el modelo de Competencia Comunicativa propuesto por Cantero (2008) a la enseñanza de la entonación (des)cortés del español para brasileños, centrándonos principalmente en el desarrollo de las competencias estratégica y cultural.El objetivo de esta investigación es, a partir de la revisión de los rasgos de cortesía del español y de los rasgos de entonación prelingüística del español hablado por brasileños, ofrecer algunos ejemplos metodológicos en la enseñanza de la entonación cortés del español para brasileños, centrados en el desarrollo de las competencias estratégica y cultural, para evitar que la diversidad lingüística y cultural se interponga en las relaciones personales, creando malentendidos e incomprensiones entre hablantes de diferentes nacionalidades.<hr/>ABSTRACT In this paper we apply the Communicative Competence model proposed by Cantero (2008) to teach the politeness intonation of Spanish for brazilians, focusing mainly on the development of strategic and cultural competences. Based on the review of the politeness and impoliteness intonation of Spanish and the prelingual intonation features of Spanish spoken by brazilians, we aim at offering some methodological examples in the teaching of the courteous intonation. The purpose is to develop strategic and cultural competences in order to prevent linguistic and cultural diversity from being a source of misunderstanding and incomprehension between Spaniards and Brazilian Spanish speakers while cultivating personal relationships.<hr/>RESUMO Neste trabajo aplicamos o modelo de Competência Comunicativa proposto por Cantero (2008) para o ensino da entonação de (des)cortesia do espanhol para brasileiros, focalizandoprincipalmente o desenvolvimento das competências estratégica e cultural. Esteestudo tem como objetivo, a partir da revisão das características entonativas da cortesia do espanhol e de alguns traçosda entonação prelingüística do espanhol falado por brasileiros, oferecer exemplos metodológicos para o ensino da entonaçao de cortesia do espanhol para brasileiros, centrados no desenvolvimento das competências estratégica e cultural, com o fim de evitar que a diversidade linguística e cultural interponha-se entre as relações pessoais, criando malentendidos e incomprensões entre falantes de diferentes nacionalidades. <![CDATA[Teaching-learning (not) situated of mathematics and physics in the elementary-school: reflections on the conceptions of two teachers from the systemic-functional linguistics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401059&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo tem como objeto de reflexão os enunciados de dois professores acerca do ensino-aprendizagem (não)situado de matemática e física no ensino-fundamental em uma escola pública do município do Rio de Janeiro. Os enunciados que integram o corpus de análise foram coletados durante entrevistas com dois professores realizadas por uma das autoras desse artigo no âmbito do projeto Práticas de Linguagem em Diferentes Áreas do Conhecimento na Escola Pública (PLIEP). A interpretação dos dados, com base na concepção de gêneros do discurso, conceitos espontâneos e científicos, multiletramentos e em categorias da linguística sistêmico-funcional, revela uma maior adesão discursiva do professor de matemática a processos de construção de conhecimento socialmente situados e um distanciamento ideológico de ambos os professores das práticas de multiletramentos que caracterizam a (trans)formação de significados na vida contemporânea.<hr/>ABSTRACT This paper focuses on the reflection about two teachers’ utterances concerning the (non)situated teaching-learning processes of Mathematics and Physics in a public elementary school in Rio de Janeiro, Brazil. The utterances that integrate the analysis corpus were collected during interviews with two teachers performed by one of the authors in the scope of the project Language Practices in Different Knowledge Areas in Public Schools (PLIEP). Based on the notions of speech genres, spontaneous and scientific concepts, multiliteracies and on analytical categories proposed by Systemic-Functional Linguistics, the data interpretation indicates the Mathematics teacher’s increased discursive affiliation to socially situated knowledge construction processes as well as an ideological distance of both teachers in relation to the multiliteracies practices that characterize meaning (trans)formation in contemporary life. <![CDATA[Oral debate, multimodality and school: problems and possibilities of teaching oral genres using didactic sequence model]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401089&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo discute a adoção da perspectiva de gêneros discursivos na esfera escolar, enfocando um trabalho didático desenvolvido com o gênero oral debate deliberativo, em uma sequência didática, conforme modelo proposto pelo grupo de Genebra, trabalhada com alunos de Ensino Técnico Integrado ao Médio. Os resultados dessa prática nos proporcionaram reflexões teóricas importantes, indicando que, embora haja problemáticas ao se didatizar gêneros em situações de ensino-aprendizagem; há também possibilidades de ensino, que podem promover trabalhos contextualizados com a língua materna. Os dados possibilitaram também a descrição do gênero pelo eixo da multimodalidade para fomentar seus usos em sala de aula.<hr/>ABSTRACT This paper discusses the consequences of adopting discursive genre perspective in school sphere, based on work with an oral genre, deliberative debate, as a didactic sequence worked with High School/Professional Education students, based on model proposed by Geneva group. The results of this practical provided many important topics of discussion, by indicating that, although there are difficulties in using genres in teaching-learning situations; there are also many teaching possibilities that can help teachers to contextualize work with mother language. The data enabled us to describe the genre to foment its uses in classroom through the multimodality axis. <![CDATA[Reified forms of reference related to narrative characters affiliated with the legendary amazonian]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é analisar, a partir dos pressupostos da Linguística Textual e do Sociocognitivismo, formas reificadas de referenciação relativas a personagens de narrativas afiliadas ao lendário amazônico. Tomo como fundamento teórico as postulações de Marcuschi (2007), Fillmore (1976, 1977, 1982, 1985), Feltes (2007), Goffman (1974, 1988), Tomasello (1988, 1992a, 1995a, 2003), Koch (2004, 2006), Geertz (2008), Ferreira (1986), Abbagnano (1962), para os quais, sob diversas perspectivas teóricas, as formas-processos referencial-reificatórios são resultados de reconstruções sociocognitivas e culturais de entidades e eventos em mobilização nas narrativas em estudo.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to analyze, from the assumptions of Textual Linguistics and Sociocognitivism, reified reference forms related to characters from narratives affiliated with the legendary Amazonian. I take as a theoretical basis the postulates of Marcuschi (2007), Fillmore (1976, 1977, 1982, 1985), Feltes (2007), Goffman (1974, 1988), Tomasello (1988, 1992a, 1995a, 2003), Koch 2004, 2006), Geertz (2008), Ferreira (1986), Abbagnano (2007), for whom, from various theoretical perspectives, referential-reification processes are results of sociocognitive and cultural reconstructions of entities and events in mobilization in narratives. <![CDATA[The relationship between attitude and success of written correction feedback in the acquisition of a second language]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401151&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo informa parte de una tesis doctoral que investigó la actitud que tienen los estudiantes en relación al feedback correctivo (FC) escrito en una segunda lengua (L2). La actitud fue medida con un cuestionario que utilizó una escala Likert de 5 puntos. Las preferencias se midieron en porcentajes de frecuencia de respuesta y la correlación entre la actitud y el efecto del FC escrito se realizó utilizando el índice de correlación de Pearson. Además, se realizó un análisis de covarianza de medidas repetidas con la actitud como covariable para mayor precisión estadística. Los resultados indican que los estudiantes prefieren ser corregidos en la producción de textos escritos en inglés como L2 y que la actitud puede llegar a tener un efecto mediador sobre el efecto del FC.<hr/>ABSTRACT This paper reports part of a doctoral dissertation that investigated learner attitudes towards written corrective feedback (CF) in a second language (L2). Attitude was measured with a questionnaire that used a 5-point Likert scale. Preferences were measured in percentages per question and the correlation between attitude and the effect of CF using Pearson correlation index. In adition, to determine more accurately the statistical relationship between attitude and the effect of CF, a repeated measures analysis of covariance with attitude as covariate was performed. The results indicate that students prefer to be corrected in the production of texts in English as a second language and that attitude can mediate the effect of CF.<hr/>RESUMO Este artigo é parte duma tese de doutorado que investigou a atitude que os alunos têm em relação ao feedback corretivo (FC) escrito numa segunda língua (L2). A atitude foi medida com um questionário que incluía uma escala de Likert de 5 pontos. As preferências foram medidas em resposta à frequência de percentagens e a correlação entre a atitude e o efeito do FC escrito foram realizados utilizando o índice de correlação de Pearson. Além disso, foi realizada uma análise de covariância para medidas repetidas com atitude como uma co-variável para maior precisão estatística. Os resultados indicam que os alunos preferem ser corrigidos na produção de textos escritos em Inglês como L2 e atitude pode ter um efeito mediador sobre o efeito da FC. <![CDATA[The enunciative punctuation and the configuration of narrative instances in children’s news]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401177&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste trabalho, a partir do interacionismo em Aquisição da Linguagem, tal como proposto por De Lemos (1997, 1999, 2001), investigamos o uso de sinais de pontuação enunciativos (Dahlet 2006) em notícias produzidas por uma garota, buscando evidenciar o seu papel na configuração das instâncias narrativas. O corpus é constituído de 17 notícias produzidas dos 7 aos 10 anos em ambiente escolar e doméstico e a análise é predominantemente qualitativa. Os resultados mostram que parte significativa das ocorrências da pontuação enunciativa indicam a presença do interlocutor no dizer da criança e a volta desta sobre o seu dizer, caracterizando uma posição de escuta que relacionamos à configuração do narrador e do autor.<hr/>ABSTRACT In this paper, based on the interactionism in Language Acquisition proposed by De Lemos (1997, 1999, 2001), we investigate the use of enunciative signs of punctuation (Dahlet 2006) on news produced by a girl, trying to highlight their role in the configuration of narrative instances. The corpus consists of 17 news produced from 7 to 10 years old at school and home environment and all the analysis is mainly qualitative. The results show that many instances of enunciative punctuation indicate the presence of the interlocutor in the saying of the child and her return on her own saying. We relate this listening position to the narrator and the author configuration. <![CDATA[The Effect of Two Teaching Approaches on the Italian as a Foreign Language Learners’ Written Production]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho analisa a produção escrita de dois grupos de estudantes de italiano como língua estrangeira com o objetivo de relacionar o seu desempenho com a abordagem de ensino recebida. O primeiro grupo recebeu ensino explícito de duas estruturas: presente dell’indicativo e passato prossimo, e o segundo grupo foi submetido ao ensino implícito por meio de atividades comunicativas “encharcadas” com as estruturas-alvo, sendo também destacadas no insumo. Unidades didáticas foram elaboradas para atender as abordagens instrucionais. Os dados foram coletados através de pré- e pós-testes e pelas atividades de produção do material elaborado. Os resultados mostraram vantagens diferenciadas para cada grupo.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the written production of two groups of Italian as a foreign language (ItFL) learners in order to relate their performance to the teaching approach they were exposed to. The first group received explicit instruction on two structures: presente dell’indicativo and passato prossimo, while the second group received implicit instruction with a set of communicative activities containing input flood combined with enhancement of the target structures. Teaching units were designed to meet each approach. The data were collected through pre- and post-tests, and the writing activities from the teaching units. The results showed distinct advantages for each group. <![CDATA[The teachers’ acting revealed in the work of planning and production of a didactic sequence: contributions to the construction of a semiology of acting]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401235&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo retomamos e discutimos resultados de uma pesquisa de mestrado que visou a investigar o trabalho/agir de professoras de línguas durante o planejamento e a produção de uma sequência didática para o ensino de Língua Inglesa. A pesquisa fundamenta-se principalmente na corrente teórica do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD) (Bronckart, 2008; 2006; 2009[1999]) e em seus estudos realizados sob o viés das didáticas das línguas (Schneuwly; Dolz, 2004). Os dados de pesquisa foram gerados em um curso de extensão voltado à formação docente e analisados com base no modelo de análise de textos do ISD. Os resultados obtidos apresentam contribuições para construção e/ou discussão de uma semiologia do agir por meio da proposição de novas categorias de modos de agir; assim como ressaltam aspectos importantes do trabalho de planejamento docente e fomentam um debate acerca de seu estatuto na educação de professores.<hr/>ABSTRACT In this article we recover and discuss some results of a master’s study which aimed to investigate the work/act of language teachers during the planning and production of a didactic sequence for English language teaching. The research is mainly grounded on the theoretical approach of the Sociodiscursive Interactionism (SDI) (Bronckart, 2008; 2006; 2009 [1999]) and its studies carried out under the didactic of languages field (Schneuwly; Dolz, 2004). The data survey was generated in a university extension course for teachers’ education and analyzed based on the SDI model of text analysis. The research results bring contributions to the construction and/or discussion of a semiology of acting; as well as, highlight, important aspects of the planning work and promote a debate about its status on the teachers’ education. <![CDATA[Contemporary literacies and Bakhtinian architectonics]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401271&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Os letramentos contemporâneos trouxeram para a cena das teorias de Bakhtin e seu Círculo novos desafios e novas questões, especialmente, à teoria dos gêneros do discurso. Neste artigo, buscamos resgatar o conceito de arquitetônica no/do Círculo, repensado no complexo contexto da modernidade. No (in)acabamento deste percurso teórico, a título de ilustração, apresentamos como o conceito, metodologicamente, mostra-se uma potente categoria de análise, à medida que amplia as possibilidades de exame dos textos/enunciados digitais e dos letramentos contemporâneos por eles requeridos, para além das propostas de outras teorias, por ser mais flexível e abrangente. Com isso, buscamos relacionar gêneros e arquitetônicas na abordagem de enunciados em ambiente digital.<hr/>ABSTRACT Contemporary literacy brought up new challenging discussion matters to Bakhtin´s theories, mainly to what concerns the Discourse Genres theory. This paper aims at rescuing the Architectonics concept - in / of the Circle - rethinking such concept within Modernity complex context. Along the (un)finished theoretical path trailed all through this article, the concept is presented - as a means of illustrating the discussion - as a powerful category for methodological analysis, as it enlarges the possibilities of examining digital utterances /texts and the correspondent contemporary literacies related to them, once the Architectonics concept might be considered more flexible and broaden than other proposed analytical theories. Therefore, the present paper proposes to relate Genres and architectonics when approaching utterances in the digital context. <![CDATA[The variable status of constructions with and without Raising: a socio-functionalist approach]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401291&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Constituintes argumentais de oração encaixada podem assumir comportamento típico de Sujeito ou de Objeto em uma predicação matriz, fenômeno conhecido como Alçamento. Sob perspectiva sociofuncionalista, discutimos o estatuto variável de construções com e sem Alçamento, sob a hipótese de que tais construções podem ser concebidas como variantes de mesma variável sintática. Independentemente de ajustes morfossintáticos prototípicos do Alçamento, analisamos dados de uma variedade falada do português brasileiro envolvendo casos de Alçamento a Sujeito. Na consideração de variáveis linguísticas e sociais, os resultados apontam, no condicionamento da regra variável: (i) maior produtividade de Alçamento de Sujeito a Sujeito do que de Objeto a Sujeito; (ii) maior relevância de variáveis semântico-pragmáticas; (iii) irrelevância de variáveis sociais. A conclusão é a de que um tratamento satisfatório do fenômeno sob perspectiva sociofuncionalista requer mesmo que critérios morfossintáticos sejam abrandados, em favor da inclusão de critérios discursivo-pragmáticos.<hr/>ABSTRACT Argument constituent of embedded clause can take typical behavior of Subject or Object in a matrix predication, phenomenon named as Raising. Under socio-functionalist approach, we discuss the variable status of constructions with and without raising, assuming the hypothesis that such constructions can be considered as variants of the same syntactic variable. Regardless of prototypical morphosyntactic adjustments of raising, we analyzed data from a spoken Brazilian Portuguese variety involving Raising to Subject constructions. Considering both linguistic and social variables, the results indicate, in the conditioning of variable rule: (i) Subject to Subject Raising is more productive than Object to Subject Raising; (ii) semantic-pragmatic variables are more relevant; (iii) social variables are irrelevant. The conclusion is that a satisfactory treatment of the phenomenon under socio-functionalist perspective it requires that morphosyntactic criteria are mitigated in favor of the inclusion of discursive-pragmatic criteria. <![CDATA[Translation Quality Assessment: results of the first phase of a longitudinal study on the acquisition of translation competence]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401323&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta um recorte do projeto Competência Tradutória e Formação de Tradutores: o desenvolvimento das subcompetências específicas do tradutor (CNPq 485158/2013-2), cujo objetivo é investigar o desenvolvimento da competência tradutória em um grupo de tradutores em formação a partir de um estudo longitudinal. São apresentados a metodologia - adaptada dos trabalhos de Colina (2008), PACTE (2011b) e Braga (2012) - e os resultados da análise da qualidade do produto final da primeira fase do projeto. Estes apontam que os sujeitos têm competência tradutória ainda pouco desenvolvida e que a produção de traduções adequadas está relacionada ao nível de dificuldade da tradução.<hr/>ABSTRACT This paper presents partial results of the research project Translation Competence and Translators Training: the development of translator’s specific subcompetencies (CNPq 485158/2013-2). The project’s aim is to investigate translation competence development in a group of translators in training by means of a longitudinal study. The methodology - adapted from Colina (2008), PACTE (2011b) and Braga (2012) - and results of translation quality assessment of the first phase of the project are presented here. Results indicate that the subjects’ translation competence is still underdeveloped and production of suitable translations is related to the level of translation difficulty. <![CDATA[PINTO, R.; CABRAL, A. L. T.; RODRIGUES, M. G. S. (org.). <em>Linguagem e Direito:</em> perspectivas teóricas e práticas. São Paulo: Contexto, 2016. ISBN: 978-85-7244-951-9. 240p.]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401353&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta um recorte do projeto Competência Tradutória e Formação de Tradutores: o desenvolvimento das subcompetências específicas do tradutor (CNPq 485158/2013-2), cujo objetivo é investigar o desenvolvimento da competência tradutória em um grupo de tradutores em formação a partir de um estudo longitudinal. São apresentados a metodologia - adaptada dos trabalhos de Colina (2008), PACTE (2011b) e Braga (2012) - e os resultados da análise da qualidade do produto final da primeira fase do projeto. Estes apontam que os sujeitos têm competência tradutória ainda pouco desenvolvida e que a produção de traduções adequadas está relacionada ao nível de dificuldade da tradução.<hr/>ABSTRACT This paper presents partial results of the research project Translation Competence and Translators Training: the development of translator’s specific subcompetencies (CNPq 485158/2013-2). The project’s aim is to investigate translation competence development in a group of translators in training by means of a longitudinal study. The methodology - adapted from Colina (2008), PACTE (2011b) and Braga (2012) - and results of translation quality assessment of the first phase of the project are presented here. Results indicate that the subjects’ translation competence is still underdeveloped and production of suitable translations is related to the level of translation difficulty. <![CDATA[GUMBRECHT, Hans Ulrich. <em>The powers of philology</em>. <em>Dynamics of textual scholarship.</em> Champaign: University of Illinois Press. 2003]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502017000401361&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo apresenta um recorte do projeto Competência Tradutória e Formação de Tradutores: o desenvolvimento das subcompetências específicas do tradutor (CNPq 485158/2013-2), cujo objetivo é investigar o desenvolvimento da competência tradutória em um grupo de tradutores em formação a partir de um estudo longitudinal. São apresentados a metodologia - adaptada dos trabalhos de Colina (2008), PACTE (2011b) e Braga (2012) - e os resultados da análise da qualidade do produto final da primeira fase do projeto. Estes apontam que os sujeitos têm competência tradutória ainda pouco desenvolvida e que a produção de traduções adequadas está relacionada ao nível de dificuldade da tradução.<hr/>ABSTRACT This paper presents partial results of the research project Translation Competence and Translators Training: the development of translator’s specific subcompetencies (CNPq 485158/2013-2). The project’s aim is to investigate translation competence development in a group of translators in training by means of a longitudinal study. The methodology - adapted from Colina (2008), PACTE (2011b) and Braga (2012) - and results of translation quality assessment of the first phase of the project are presented here. Results indicate that the subjects’ translation competence is still underdeveloped and production of suitable translations is related to the level of translation difficulty.