Scielo RSS <![CDATA[Educação em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-469820180001&lang=es vol. 34 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EXPERIENCES WITH WEB 2.0 IN SCHOOL SETTINGS: A FRAMEWORK TO FOSTER EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON A PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Studies involving the use of digital technologies in educational settings, based on the concept of Personal Learning Environments (PLE), show the possibilities of enhancing educational processes through a pedagogical approach, which benefits from the affordances of technologies. We understand that a PLE is organized with tools, mechanisms, and activities that each student uses to read, produce and share. These actions are possible through different web 2.0 applications. This study aims to foster educational practices with technologies in the context of the classroom from the perspective of the PLE. The research, based on a qualitative approach, is organized into two phases. First, we propose a framework to assist teachers in the selection of web tools to foster educational practices based on PLE. Second, we present and analyze the results of a qualitative study, which involves the use of the proposed framework in educational practices conducted in the final years of elementary education in a private school in Brazil. Results point out that the proposed framework can be used to support the teachers in designing educational practices involving the use of digital technologies to promote the student’s PLE.<hr/>Resumo: Estudos envolvendo o uso de tecnologias digitais em ambientes educacionais, com base no conceito de Ambientes Pessoais de Aprendizagem (PLE), mostram as possibilidades de aprimorar processos educacionais por meio de uma abordagem pedagógica que reconhece o benefício dessas tecnologias. Entendemos que um PLE é organizado a partir de ferramentas, mecanismos e atividades que cada aluno usa para ler, produzir e compartilhar. Essas ações são possíveis por meio de diferentes aplicações da web 2.0. Este estudo tem como objetivo apresentar uma proposta para fomentar práticas educacionais com tecnologias no contexto da sala de aula na perspectiva do PLE. A pesquisa, baseada em uma abordagem qualitativa, está organizada em duas fases. Em primeiro lugar, propomos um modelo para auxiliar os professores na seleção de aplicações web para promover práticas educacionais baseadas no PLE. Em segundo lugar, apresentamos e analisamos os resultados de um estudo qualitativo, que envolve o uso do modelo proposto em práticas educacionais realizadas nos últimos anos do ensino fundamental em uma escola particular no Brasil. Os resultados apontam que a proposta pode ser usada para apoiar os professores no desenvolvimento de práticas educativas envolvendo o uso de tecnologias digitais para promover o PLE do aluno. <![CDATA[Efficient mechanisms in the production of school failure of young blacks: stereotypes, silencing and invisibilization]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100102&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo tem como objetivo refletir sobre alguns dos eficientes mecanismos de produção do fracasso escolar de jovens negros e negras, a partir dos resultados da pesquisa “A exclusão de jovens adolescentes de 15 a 17 anos cursando ensino médio no Brasil: desafios e perspectivas”. A pesquisa foi realizada nos anos de 2012 e 2013 nas cidades de Belo Horizonte, Brasília, São Paulo, Fortaleza e Belém. A partir das experiências narradas pelos jovens adolescentes, ao longo das entrevistas em profundidade realizadas na cidade de São Paulo, foi possível observar como os processos de estereotipização de corpos vistos como anormais, aliados ao silenciamento acerca do racismo, interferem na autoimagem e na autoestima dos jovens, contribuindo, direta e indiretamente, para os elevados índices de reprovação e evasão observados neste grupo étnico-racial.<hr/>Abstract: The article aims to reflect on some of the efficient mechanisms in the production of school failure of black youth, from the results of the survey “The exclusion of young teenagers aged 15 to 17 attending high school in Brazil: challenges and prospects “. The survey was carried out in the years 2012 and 2013 in the cities of Belo Horizonte, Brasilia, Sao Paulo, Fortaleza and Belem. From the experiences reported by young teens, over in depth interviews conducted in São Paulo city, we have observed how the stereotyping of bodies seen as abnormal, together with silencing about racism, affect the self-image and self-esteem of young people, contributing directly and indirectly to the high dropout rates observed in this ethnic-racial group. <![CDATA[<strong>THE ENCOUNTER BETWEEN ART AND EDUCATION: THE ROLE OF PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100103&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo é parte de uma pesquisa que problematiza o encontro da arte com a educação, no Brasil, nas últimas duas décadas e o papel da psicologia nesse processo. Realizou-se uma cartografia crítica por meio de um conjunto de artigos de revistas acadêmicas, que pautam de modo prático ou teórico essa relação entre arte e a educação. De modo concomitante buscou-se apreender as estratégias pelas quais se efetivam as práticas de pedagogização da arte e como a discursividade psicológica participa de sua constituição. Notou-se que a partir do encontro da arte com algumas formas da psicologia, promove-se um dispositivo que assume os valores éticos e estéticos do indivíduo como um processo ativo de se constituir como sujeito via uma estimulação.<hr/>Abstract This article is part of a research that problematizes the encounter between art and education in Brazil in the last two decades as well as the role of psychology in this process. A critical cartography was perfomed through an archive containing a set of articles from academic journals approaching the relationship between art and education in a practical or theoretical way. Concomitantly, there was an attempt to capture the strategies by which the practices of art pedagogization are carried out and how the psychological discourse participates in its constitution. It was noted that from the encounter of art with some forms of psychology, comes the promotion of a device that takes the ethical and aesthetic values of the individual as an active process of constituting oneself as a subject via stimulation. <![CDATA[REVISITING THE NOTION OF CURRICULAR JUSTICE: PROBLEMATIZATIONS THE PROCESS OF SCHOOL KNOWLEDGE SELECTION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo apresenta um estudo teórico acerca da noção de “justiça curricular”, importante conceito para pensar as relações entre justiça social e educação no âmbito dos Estudos Curriculares. Em um contexto de intensificação das desigualdades educacionais, são revisadas, conceitualmente, algumas das principais obras sobre a temática da justiça curricular, em circulação no Brasil, dimensionando-as na interface de duas racionalidades predominantes, quais sejam: a redistribuição e o reconhecimento. Inspirado nos escritos políticos de Nancy Fraser, este artigo defenderá como aspecto central para o processo de seleção dos conhecimentos escolares uma forma de justiça curricular centrada nas dimensões da redistribuição, do reconhecimento e da representação. De acordo com o estudo desenvolvido, o conceito de justiça curricular, em sua potencialidade conceitual, pode ser um instrumento coletivo que nos permita promover a defesa da justiça escolar e da qualidade social da educação.<hr/>Abstract: This paper presents a theoretical study of the notion of “curricular justice”, important concept to think the relationship between social justice and education within the Curriculum Studies. In a context of intensification of educational inequalities, some of the major works on the theme of curriculum justice in circulation in our country are reviewed, conceptually, placing them in two predominant rationales interface - the redistribution and recognition. Inspired by the political writings of Nancy Fraser, this article will defend, as central aspect to the process of school knowledge selection, a form of curricular justice focused on the dimensions of redistribution, recognition and representation. According to the study, the concept of curricular justice, in its conceptual potentiality, can be a collective instrument that allows us to promote the defense of school justice and the social quality of education. <![CDATA[THE TEACHERS’ SUBJECTIVITY AND ITS EXPRESSION IN ACTIONS AND PEDAGOGICAL RELATIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100105&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O objetivo do artigo é analisar como está constituída a subjetividade de professores expressa por meio das ações e relações pedagógicas vivenciadas no cotidiano da escola. A pesquisa foi metodologicamente orientada pela Epistemologia Qualitativa, visando estabelecer um olhar complexo e sistêmico sobre o tema. Utilizou-se como recursos de investigação o Complemento de Frases e a Entrevista com 05 (cinco) professores de ensino Médio e Superior. A partir dos resultados da pesquisa, foi possível identificar que a subjetividade do professor, que se expressa em suas ações e em suas relações pedagógicas, está constituída por meio de processos e formações que sinalizam para o reconhecimento da importância das experiências vividas, o enfrentamento de desafios como fator de mudança, a busca constante da atualização do conhecimento, a consciência dos próprios limites, a preocupação com o bem-estar do outro e a consciência de sua ação profissional na vida dos estudantes.<hr/>ABSTRACT: The objective of the research is to investigate how teachers constitute their subjectivity expressed in their actions and pedagogical relations identified as subjects in the teaching process. The research was methodologically guided by the Qualitative Epistemology with the objective to set a complex and systemic view about the theme. Sentence complement and interviews with five teachers from high school and university levels were used as methodological research tools. It was possible to understand that the subjectivity of the teachers as an expression of his/her actions and pedagogical relationships embodies important elements taken from their living experiences. The way they faced challenges as a changing factor in their lives, their constant need for updating knowledge, the awareness of their own limits, the concern about the well-being of the other and the consciousness of their professional action in their students’ lives are some of these elements. <![CDATA[TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT: THE TRAJECTORY OF A TEACHER SUPERVISOR IN PIBID]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100106&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste trabalho apresentamos a análise da trajetória de uma professora enquanto supervisora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Por meio de uma análise narrativa, reconstruímos a história da professora no projeto, explicitando os principais aspectos de desenvolvimento profissional. Para tanto, nos apoiamos nas teorizações de Bernard Lahire sobre o conceito de disposições e sua articulação com as condições contextuais. Na análise da trajetória da professora inferimos disposições (participativa, reflexiva e à atualização) que foram mobilizadas ou atualizadas em determinadas características contextuais proporcionadas pelo PIBID. A mobilização dessas disposições, atravessadas por um contexto favorável, nos indicou aspectos de desenvolvimento profissional, como satisfação pessoal, reflexão sobre a própria prática, atualização teórica, entre outros. Os resultados evidenciam que é na confluência das condições contextuais com as maneiras pelas quais os sujeitos vivenciam essas condições, por meio de suas disposições, que o desenvolvimento profissional pode se dar de maneira efetiva.<hr/>ABSTRACT: In this work we present the analysis of the trajectory of a teacher as supervisor of the “Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (PIBID). Through a narrative analysis, we reconstructed the teacher story in the project, highlighting the main aspects of professional development. To this end, we rely on the theories of Bernard Lahire on the concept of dispositions and its articulation with the contextual conditions. In the analysis of the trajectory of the teacher we infer dispositions (participatory, reflective and to training) that were deployed or updated in certain contextual characteristics provided by PIBID. The mobilization of these dispositions, crossed by a favorable context, indicated aspects of professional development, such as personal satisfaction, reflect on their own practice, theoretical updates, among others. The results show that it is at the confluence of the contextual conditions with the ways in which individuals experience these conditions through its dispositions, that professional development can take place effectively. <![CDATA[THE “EDUCATIONAL PACT” AND THE MYSTERY “ALL”: SOCIAL STATE AND COUNTER-REFORM IN BOURGEOIS IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Apreender o modo como o Brasil reorganiza seu sistema de ensino ao longo da Revolução Passiva ou de redefinição dos limites de seu Estado social é compreender que a atual Contrarreforma, muito mais que produto, é processo. A análise do modo como se autoriza e legitima um partido de classe burguesa - na acepção gramsciana -, o movimento “Todos Pela Educação”, impõe o entendimento da tensão entre público e privado no campo da educação. É o que se conclui ao se cotejar as diretrizes institucionais da entidade às metas e estratégias do “Plano Nacional de Educação 2014/2024” e, em especial, aos pilares do “Pacto Pela Educação” em Goiás, como rearranjo local do repertório vocabular do grande capital internacional. Demonstrar esse transformismo é o propósito desta reflexão, que se configura como um recorte da pesquisa que procura apreender a relação entre as reformas educacionais pós anos 1990 e a organização do trabalho pedagógico em Goiás.<hr/>ABSTRACT: Learning the way Brazil reorganizes its education system along the Passive Revolution or reset the boundaries of their social state is to understand that thecurrent Counter-Reformation much more than product is the process. The analysis of how it authorizes and legitimizes a bourgeois class party - in the Gramscian sense - the “Education For All Movement” requires understanding the tension between public and private in the field of education. This is we conclude when comparing the institutional guidelines of the Entity to the Goals and Strategies of the National Education Plan 2014/2024 and, in particular, the Pillars of the “Pact for Education” in Goiás, as the local rearrangement of the vocabulary repertoire of the big international capital. Demonstrating this transformism is the purpose of this reflection, which is configured as a research cut that seeks to understand the relationship between educational reforms after 1990 and the organization of pedagogical work in Goiás <![CDATA[IN FAVOR OF A POETIC TEACHING: DIDACTICS AS CREATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100108&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente ensaio tem como desafio perspectivar teoricamente a díade didática-criação, por meio da proposição da docência como um trabalho eminentemente poético. Uma série de pensadores - Gaston Bachelard, Paul Valéry e Jacques Derrida, entre outros - é estrategicamente mobilizada a fim de sustentar a hipótese de uma imanência poética a atravessar a prática docente, desde que esta seja concebida e efetivada por escritas e leituras na esteira de traduções transcriadoras. O lastro conceitual que sustenta a argumentação consiste na acepção de tradução, legada por Haroldo de Campos, e de escrileitura, proposta por Sandra Mara Corazza. As discussões encaminham-se para a defesa de um modo de conceber o trabalho didático como um arranjo incessante de gestos que amalgamam leitura, escrita e tradução, redundando em uma espécie de canto tradutório cruzado entre alunos e professores.<hr/>ABSTRACT: This article aims at approaching theoretically the relation between didactics and creation, by proposing teaching as an intrinsically poetic work. A set of thinkers - Gaston Bachelard, Paul Valéry and Jacques Derrida, among others - is strategically used in order to sustain the hypothesis of a poetic immanence acting within the teaching practice, as long as it is conceived and carried out by writing and reading in the wake of transcriative translations. The theoretical axis that supports the argumentation consists in the concepts of translation, bequeathed by Haroldo de Campos, and of readwriting, proposed by Sandra Mara Corazza. The final discussions are dedicated to defend a way of conceiving teaching as a never-ending arrangement of gestures that merge reading, writing and translation, resulting in a sort of crossed translational chant between students and teachers. <![CDATA[Discourse analysis of students-workers on school truancy: A specific case in the math course]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Objetivamos, neste artigo, relacionar a evasão do ex-aluno do curso de matemática da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e sua necessidade de trabalhar, à luz da teoria de Michel Foucault, utilizando-nos de enunciados proferidos pelos próprios alunos evadidos. Para tanto, levantamos os dados oficiais da UEM acerca da evasão no curso de Matemática entre os anos de 2003 a 2013, buscamos e analisamos trabalhos científicos que tratam do objeto evasão e aplicamos uma entrevista com 26 evadidos. O objetivo da pesquisa, além da verificação das representações que os evadidos têm da sua evasão e sua necessidade de trabalhar, é incitar uma discussão crítica das representações do maior envolvido com a evasão, uma vez que as representações mostram sua subjetividade. Pretendemos descrever quais são os sujeitos evadidos e em que discurso estão inseridos. Almejamos dar voz aos sujeitos excluídos. Podemos afirmar que “sujeito evadido” se constitui em seu próprio discurso.<hr/>ABSTRACT: School absenteeism of ex-students in the Math course of the State University of Maringá, Maringá PR Brazil, and the need to work are related from the point of view of Foucault´s theory, through their own statements. By collecting official data of the university on truancy in the Math course between 2003 and 2013, we sought and analyzed scientific papers that address the evasion object and applied an interview with 26 escapees. The objective of the research, scientific papers and correlated documents were harvested on school truancy. Besides verifying the representations that truants have of their activities and their need to work, this paper instigates a critical discussion on representations involved in truancy. In fact, representations reveal their subjectivity. This research intends to describe the truants and in which discourse they are inserted so that the excluded subjects may have their own voice and opinion. “Truants” are made up by their own discourse. <![CDATA[TEACHER LEARNING PATHWAYS: IDENTITY PROCESSES IN AN ONLINE LEARNING COMMUNITY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo discorre sobre a constituição, em contextos colaborativos, da identidade docente de futuras professoras participantes de uma investigação sobre uma comunidade de aprendizagem online. Para este texto, buscou-se compreender como se expressam, nas narrativas, os indícios de constituição da identidade docente de licenciandas em formação. Os dados dessas narrativas autobiográficas mostraram como esse processo contribui para a constituição da identidade profissional docente e do desenvolvimento profissional, que se revelam em constante tensão, em um continuum, em que as experiências vivenciadas transcendem a polaridade teoria-prática e estão sempre vinculadas ao saber que emerge no próprio viver e fazer, a fim de significá-lo, problematizá-lo ou iluminá-lo.<hr/>Abstract: This article discusses the constitution of the teaching identity of future teachers in collaborative contexts, participant in an investigation about an online learning community. For this text, we seek to understand how they express, in the narratives, the evidences of the constitution of teaching identity of undergraduate women in formation. The data pointed out that the autobiographical narratives showed how this process contributes to the constitution of professional teaching identity and professional development that are disclosed in constant tension, in a continuum, in which the lived experiences transcend the theory-practice polarity, being these always linked to the knowledgethat emerges in the own living and doing, in order to mean it, problematize it or illuminate it. <![CDATA[PROFESSIONAL DEVELOPMENT WITHIN TEACHER LEARNING COMMUNITIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100111&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste artigo, temos por objetivo relacionar projeções de desenvolvimento profissional e de profissionalidade a diferentes tipos de comunidades de aprendizagem docente. Para tanto, realizamos uma discussão a partir da descrição de diferentes modos de organização dessas comunidades. Em seguida, discorremos sobre as características subjacentes às comunidades fronteiriças, nas quais pesquisadores, professores e futuros professores trabalham de modo colaborativo, sem a regulação da universidade ou da escola. Ao final desta discussão, conclui-se que, por mais que as metodologias sejam aparentemente inovadoras, tornam-se necessárias avaliações dos processos formativos e reflexões cuidadosas sobre os aspectos subjacentes às comunidades de aprendizagem docente.<hr/>ABSTRACT: This article aims to relate the concepts of professional development and professionalism projections to different kinds of teacher learning communities. In order to do so, we address a discussion based on descriptions of different ways of organizing these communities. Then we convey the subjacent features of borderland communities in which researchers, teachers, and future teachers work in collaborative ways without any regulations set by the university or the school. The end of the discussion shows that, although the methodologies seem innovative, it is worthwhile to conduct systematic evaluations of the careful formative and reflection processes that are concerned with the subjacent aspects of teaching learning communities. <![CDATA[<strong>INSTITUTIONAL PROGRAM OF TEACHING INITIATION (PIBID): PERFORMANCE OF FELLOWS VERSUS NON-FELLOWS</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100112&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Relatam-se resultados de estudo com o objetivo de comparar o desempenho acadêmico de bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) com não bolsistas, considerando-se (a) o conceito dos cursos no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) e (b) o turno de funcionamento destes cursos. A população pesquisada foi composta por 2.193 egressos das licenciaturas da Universidade Federal do Ceará (UFC), referente ao período 2009.2 a 2015.1, dos quais 1.924 não foram bolsistas do PIBID (87,7%) e 209 foram bolsistas do PIBID (12,3%). Constatou-se que as maiores médias de rendimento acadêmico estiveram associadas aos licenciados ex-bolsistas do PIBID, independentemente do conceito do curso no ENADE, bem como do turno de funcionamento deste. Os resultados demonstraram a relevância do PIBID para a formação dos universitários, posto que foram identificadas diferenças substantivas na qualidade do aprendizado dos ex-bolsistas, expressas pelas maiores médias de desempenho, em comparação aos licenciados que não foram bolsistas do PIBID.<hr/>Abstract: We report the results of a study with the objective of comparing the academic performance of fellows from the Institutional Program of Teaching Initiation (PIBID) with non-fellows, considering (a) the concept of the courses in the National Student Performance Examination (ENADE) and (b) the turn of operation of these courses. The studied population consisted of 2,193 graduates of the Federal University of Ceará (UFC), referring to the period 2009.2 to 2015.1, of which 1,924 were not PIBID holders (87.7%) and 209 were PIBID scholarship holders (12.3 %). It was verified that the higher averages of academic performance were associated to the alumni graduates of PIBID, regardless of the concept of the course in the ENADE, as well as the turn of operation of this. The results demonstrated the relevance of the PIBID to the training of university students, since substantial differences were identified in the quality of the alumni’s learning, expressed by the higher performance averages, compared to the graduates who were not PIBID scholars. <![CDATA[HUMAN FORMATION, WORLD VISION, DIALOGUE AND EDUCATION: THE PRESENT RELEVANCE OF PAULO FREIRE AND MARTIN BUBER]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100113&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo discute questões contemporâneas da educação no que se refere às relações entre professores e alunos e à formação, a partir das teorias de Paulo Freire e de Martin Buber. Inicialmente, o texto explicita a aproximação entre a teoria de Freire e Buber. Em seguida, destaca aspectos fundantes da obra dos dois pensadores por favorecerem uma formação que se situe e que atue para o diálogo, contra a desumanização e qualquer tipo de humilhação, discriminação ou exclusão. Ao final, sintetiza contribuições de Paulo Freire e Martin Buber para uma educação voltada para a formação de comunidade e que seja crítica, criativa, dialógica. Nas considerações finais, fica evidenciada a atualidade de Freire e Buber, seu legado teórico para ações práticas e políticas.<hr/>ABSTRACT: This article discusses contemporary issues of education regarding the relationship between teachers and students and training/education, from the theories of Paulo Freire and Martin Buber. Initially, the text explains the proximity between the theories of Paulo Freire and Martin Buber. Next, it highlights fundamental aspects of the works of the two thinkers for favoring training/education that lies in and acts for dialogue, against the dehumanization and any kind of humiliation, discrimination or exclusion. Finally, it summarizes Freire’s and Buber’s contribution to an education focused on community training/education and that is critical, creative, dialogical. In the final considerations, the present relevance of Martin Buber and Paulo Freire, their theoretical legacy for practical and political actions is evident. <![CDATA[TRABAJO DOCENTE, ESCOLARIZACIÓN Y DESIGUALDADES SOCIALES: CONTRIBUCIONES Y DEBATES EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA EN ARGENTINA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100114&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Este artículo se propone realizar un análisis crítico y sistemático de la producción científica acerca de los vínculos entre trabajo docente, escolarización y desigualdades sociales en el período 1985-2015 en Argentina, con el objeto de examinar los principales debates conceptuales y teórico-metodológicos, como así también sus contribuciones para las discusiones actuales en el campo de la educación. Para ello, este trabajo reconstruye tres núcleos de debate: las contribuciones de la reformulación de los abordajes estructurales y del redireccionamiento de la mirada hacia los sujetos y las instituciones escolares; las discusiones surgidas de la incorporación de preocupaciones centradas en la heterogeneidad y el dinamismo de las identidades sociales; y los debates respecto del lugar de los contextos de pobreza en las instancias de formación y trabajo docente, ligados nuevas aproximaciones a los vínculos entre docencia, escolarización y desigualdad.<hr/>RESUMO: Este artigo propõe-se a realizar uma análise crítica e sistemática da produção científica acerca dos vínculos entre trabalho docente, escolarização e desigualdades sociais no período entre 1985 e 2015, na Argentina, com o objetivo de examinar os principais debates conceituais e teórico-metodológicos, bem como suas contribuições para as discussões atuais no campo da educação. Para isso, este trabalho reconstrói três núcleos de debate: as contribuições da reformulação das abordagens estruturais e do redirecionamento do olhar para os sujeitos e as instituições escolares; as discussões surgidas a partir da incorporação de preocupações centradas na heterogeneidade e no dinamismo das identidades sociais; e os debates a respeito do lugar dos contextos de pobreza nas instâncias de formação e trabalho docente, ligados a novas aproximações dos vínculos entre docência, escolarização e desigualdade<hr/>ABTRACT: This article intends to present a critical and systematic analysis of the scientific production on the links between teaching work, schooling and social inequalities between 1985 and 2015 in Argentina, with the aim of examining the main conceptual and theoretical-methodological debates, as well as their contributions for the current discussions in the educational field. This paper will approach three cores of debate: the contributions of the reformulation of structural approaches and the reframing of the looking to the subjects and schools; the discussions from the incorporation of the questions centred in the heterogeneity and dynamism of social identities; and the debates centred on the place of contexts in the instances of teachers´ training and work, linked to new approaches to the links between teaching, schooling and inequality. <![CDATA[BELIEFS OF TEACHERS ABOUT GRADE RETENTION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa crenças de professores da educação básica sobre reprovação escolar. Para tanto, discute possíveis relações entre crenças sobre reprovação, crenças acerca de princípios de justiça e avaliação e o conhecimento de professores a respeito de resultados de pesquisas sobre efeitos da reprovação. Explicita características do perfil dos professores que podem influenciar sua adesão à reprovação. A relação entre as crenças e entre estas e o conhecimento de pesquisas foi analisada por meio de correlação e a identificação das características associadas à adesão à reprovação foi feita com análise de regressão. Foram usados dados primários de quase 5,5 mil professores que lecionam Língua Portuguesa. Conclui-se que professores que aderem à reprovação tendem a aderir ao princípio de justiça meritocrático e à avaliação normativa. Ter maior tempo de experiência docente, não lecionar nos anos iniciais do ensino fundamental, maior conhecimento de pesquisas sobre o tema e mestrado e doutorado caracterizam os professores que concordam menos com a reprovação.<hr/>Abstract: This article aims to analyze the beliefs of basic education teachers about grade retention. To that end, it discusses possible relations between beliefs about grade retention, beliefs about justice and evaluation principles, and teachers’ knowledge about the findings of research on the effects of grade retention. We also present teacher profile characteristics that can influence teacher adhesion to grade retention. The relationship between the beliefs mentioned, and between them and knowledge of research, was analyzed by correlation and the identification of characteristics associated with retention was done by regression analysis. We used primary data concerning almost 5.5 thousand teachers that teach Portuguese Language. We found that teachers who adhere to retention tend to also adhere to a meritocratic principle of justice and to normative assessment. Having more experience in teaching, not teaching in initial years of basic education, a greater knowledge of research of the subject, and holding a Master’s or a Ph. D. degree characterize the teachers who are less likely to agree with grade retention. <![CDATA[MAPPING THE MANAGEMENT AND PEDAGOGICAL SUPPORT COMPETENCES OF PROFESSIONALS WORKING WITH DISTANCE LEARNING]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100116&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente estudo teve como objetivo diagnosticar, empiricamente, as competências profissionais (técnicas e comportamentais), de apoio e suporte administrativo, pedagógico e secretarial, de cursos a distância ofertados no âmbito da Universidade Aberta do Brasil. Por meio de duas etapas empíricas foi realizada pesquisa com desenho multimétodo sequencial, que envolveu fase qualitativa, composta por análise documental e realização de nove entrevistas semiestruturadas, e fase quantitativa, com aplicação de questionário totalmente estruturado. O tratamento dos dados foi feito por análise de conteúdo e análise estatística. Os resultados indicaram baixas lacunas de competência, o que sugere que as atividades de captação, treinamento e desenvolvimento de competências provavelmente têm sido realizadas de forma condizente com as necessidades das atribuições das equipes secretariais e de apoio. Recomenda-se, para pesquisas futuras, que se utilize avaliação por múltiplas fontes e a validação psicométrica do instrumento de competência, para identificar suas evidências de validade interna e externa.<hr/>ABSTRACT: The aim of the present study was to empirically diagnose the professional competencies (technical and behavioral) concerning the management, pedagogical and secretarial support in distance learning courses provided by Brazil Open University. A sequential mixed model design was applied through two empirical stages, which encompassed one qualitative stage composed of documental analysis and of the conduction of nine semi-structured interviews; and the was based on the application of a totally structured questionnaire. Data treatment was conducted through content and statistical analysis. Results showed low competence gaps, fact that suggests that activities focused on recruitment, training and on competence development have been possibly performed in compliance with the attributes needed by the secretarial and support teams. It is recommended to apply data evaluations based on multiple sources and on the psychometric validation of the competence instrument in further studies in order to identify its internal and external validity evidences. <![CDATA[CHALLENGES OF PHILOSOPHY: TEACHING PRACTICE IN HIGH SCHOOL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100117&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A discussão sobre a filosofia e seu ensino representa o tema central deste trabalho. No cenário atual, a filosofia tem seu lugar definido no currículo, conforme determina o Parecer 038/2006. A disciplina de filosofia no Ensino Médio tem uma importância crucial na formação crítica dos estudantes, apontada pelos teóricos e também pelos professores em sua prática pedagógica. Assim, a problemática proposta é tratar a filosofia nesse nível de ensino, tendo em vista os depoimentos dos professores entrevistados e os variados aspectos/inquietações deste processo de filosofar. A trajetória da filosofia na escola se (re)organiza nas complexas relações estabelecidas pela disciplina no cenário da Educação e, também, no universo político que caracteriza cada contexto vivido. Portanto, este artigo discute a forma como os docentes compreendem e significam a prática pedagógica do ensino de filosofia, buscando problematizar estratégias/investigações capazes de fomentar a ensinabilidade desta área do saber.<hr/>Abstract: In this work we discuss the new approach to teaching Philosophy following its reinsertion in the national Brazilian curriculum, according to law 038/2006. In High School, Philosophy has been (re)organized through complex relationships established between the subject in the educational scenario and also in the political universe that characterizes each lived context. In High School, Philosophy has a crucial impact in educating students to be critical citizens, as pointed out by both theoreticians and teachers during their pedagogical practice. Thus, we propose an understanding of this subject at the High School level, considering the point of view of teachers and varied aspects/uneasiness of the process of philosophizing. We discuss how teachers understand and signify their pedagogical practice, problematizing strategies/investigations that are able to foster the teaching of philosophy. <![CDATA[DEMOCRATIZACIÓN E INCLUSIÓN EN LA UNIVERSIDAD ARGENTINA: SUS ALCANCES DURANTE LOS GOBIERNOS KIRCHNER (2003-2015)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100118&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En Argentina, durante los gobiernos de Néstor y Cristina Kirchner (2003-2015), la ampliación de las oportunidades en el ámbito universitario ocupó un lugar central en la agenda gubernamental. En este trabajo, nos proponemos explorar los alcances y limitaciones de estas políticas inscriptas desde la perspectiva teórica en las nociones de democratización e inclusión. Las mismas se traducen operativamente a través de la creación de nuevas instituciones -especialmente las ubicadas en el conurbano de Buenos Aires- y diversos programas de apoyo económico directo. Por medio de estas vías aumenta la oferta educativa y mejora el acceso de los sectores más postergados pero, al no articularse con políticas que aborden de manera compleja el vínculo entre las variables socioeconómicas, institucionales y del mercado de trabajo tienen sólo un efecto limitado en la reducción de las desigualdades sociales.<hr/>Resumo: Na Argentina, durante os governos de Néstor e Cristina Kirchner (2003-2015), a ampliação das oportunidades no âmbito universitário ocupou um lugar central na agenda do governo. Neste trabalho, nos propusemos a explorar os alcances e limitações destas políticas inscritas na perspectiva teórica das noções de democratização e inclusão. As mesmas se traduzem opreracionalmente através da criação de novas instituições - principalmente as localizadas na região urbana de Buenos Aires - e diversos programas de apoio económico direto. Por meio destas vias aumenta a oferta educacional e melhora o acesso aos setores mais esquecidos, mas ao não articular-se com políticas que abordem de maneira completa o vínculo entre as variáveis socioeconônicas, institucionais e do mercado de trabalho tem somente um efeito limitado na redução das desigualdades sociais.<hr/>Abstract: In Argentina, during the administrations of Nestor and Cristina Kirchner (2003-2015), the expansion of opportunities in universities had a central place in government’s agenda. In this paper we intend to explore the scope and limitations of these policies analyzed from the theoretical perspective through democracy and inclusion notions. These policies were put into practice through creation of new institutions -especially those located in the suburbs of Buenos Aires- and direct financial aid programs. These strategies increase educational opportunities and improve its access to the most excluded sectors. Nevertheless, as they are not articulated with policies that address in a complex way the link between socio-economic, institutional and labor market variables, their impact in the reduction of social inequalities has a limited effect. <![CDATA[TEACHING KNOWLEDGE: POLICIES FOR TEACHER’S KNOWLEDGE RECOGNITION IN BRAZILIAN VOCATIONAL EDUCATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100119&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta comunicação objetiva discutir o desenvolvimento e implementação de políticas voltadas para o reconhecimento de saberes dos professores do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Inicialmente, apresentamos os marcos regulatórios do processo de Reconhecimento de Saberes e Competências (RSC) desses professores aprofundando-nos, por meio da análise de documentos e regulamentações, na forma como o RSC tem sido implementado em uma instituição de educação profissional de Minas Gerais. Para discutir sobre os saberes construídos no/pelo trabalho, recorremos ao aporte da ergologia, em especial aos trabalhos de Durrive e Schwartz (2007), Schwartz (1998, 2010) e Trinquet (2010). No âmbito dos saberes docentes, realizamos pesquisa bibliográfica abarcando autores, como Schön (1992), Tardif (2002), Therrien (2001), entre outros, que tratam sobre especificidade desses saberes e sua importância para a docência. Por fim, apontamos para a necessidade de se pensar como as políticas de reconhecimento de saberes docentes vêm se constituindo e quais saberes elas valorizam.<hr/>Abstract: This communication discusses the development and implementation of policies for the recognition of knowledge of Basic Technical and Technological Education teachers. Initially, we present the regulatory framework of the process of Knowledge and Competence Recognition (RSC) of these teachers, exploring the way that RSC has been implemented in a vocational education institution through analysis of documents and regulations. In order to discuss the knowledge built through he work, we used ergology contributions, especially the works of Durrive and Schwartz (2007), Schwartz (1998, 2010) and Trinquet (2010). To address the theme “teaching knowledge”, we carried out a bibliographical research with authors such as Schön (1992), Tardif (2002), Therrien (2001), among others, that wrote about the specificity of these knowledge and its importance for teaching. Finally, we point out the need to think about how teacher knowledge recognition’s policies have been constituted and what kinds of knowledge they value. <![CDATA[FOR AN OBSCENE EDUCATION UNFOCUSING OUR <em>HIPO WOMEN</em> BODIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100120&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este texto se tece agenciado ao filme “Itão Kuêgü: as hiper mulheres”. Com e a partir de imagens em movimento, criou-se um percurso que extrapolou a tela, sendo possível analisar pedagogias corporais denvolvidas na produção de cenários educacionais contemporâneos. Ensaiamos uma escrita que compõe imagens obscenas tomadas aqui como hiper mulheres, a desfocar nossos corpos de hipo mulheres: corpos generificados produzidos pelas decentes e boas pedagogias, corpos vestidos e educados por muitos ensinamentos, corpos em conformidade a um ser de determinado gênero. Objetivamos problematizar alguns modos em que aprendizagens de gênero ocorrem incessantemente nos currículos, mostrando-nos como homens e mulheres devem ser e se relacionar consigo e com os outros. Nesse movimento,operamos em favor da obscenidade da educação, no sentido do que é deixado fora de cena nos espaços educacionais, recompondo neles outros corpos em desaprendizagens, corpos hiper. Argumentamos, portanto, que é preciso desconstruir e desaprender os ensinamentos hipo para experimentarmos tantas outras subjetividades hiper mulheres. Currículos poderiam acolher a novidade obscena da vida?<hr/>ABSTRACT: This text is woven based on the movie “Itão Kuêgü: as hiper mulheres”. With and from moving images, was created a course that extrapolated the screen, being possible to analyze corporal pedagogies involved in production of contemporary educational scenarios. We rehearse here a writing that composes obscene images taken here as hyper women, to blur our hipo women bodies: generalized bodies produced by decent and good pedagogies, bodies dressed and educated by many teachings, bodies conforming to a being of a certain gender. We aim to problematize some ways in which gender learning occurs incessantly in the curricula, showing us how men and women should be and relate to themselves and others. In this movement, we operate in favor of the obscenity of education, in the sense of what is left out of scene in educational spaces, recomposing in them other bodies in unlearning, hyper bodies. We argue, therefore, that it is necessary to deconstruct and unlearn hipo teachings in order to experience so many other hyper feminist subjectivities. Could curriculum accommodate the obscene novelty of life? <![CDATA[INDIVIDUAL LEARNING, ORGANIZATIONAL SUPPORT AND PERCEIVED TEACHING PERFORMANCE: A STUDY WITH UNIVERSITY TEACHERS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100121&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O estudo analisou as relações entre a percepção de aprendizagem de competências e de desempenho de docentes de nível superior. Além disso, testou o papel moderador do suporte organizacional na relação entre a aprendizagem individual e desempenho docente. Participaram do estudo 275 docentes de uma universidade pública federal, que responderam ao inventário de percepção de aprendizagem de competências, suporte à transferência e desempenho docente (ASOD). Foram realizadas análises confirmatórias e testados os modelos de predição e moderação. Uma das conclusões do estudo foi que a aprendizagem docente nas atividades de ensino, pesquisa, extensão e gestão predizem a percepção de desempenho em cada uma das atividades respectivamente. Não foram encontradas evidências de que o suporte modera as relações entre as aprendizagens e a percepção de desempenho docente.<hr/>ABSTRACT: This article analyzes university teachers’ perception about competences’ learning processes and their perceived performance, as well as the moderating role exercised by organizational support in the relationship between individual learning and perceived teaching performance. To explore the relationship among competency learning, support and job performance, a survey was carried out with 275 teachers from a federal university in the northeast of Brazil, that replied to the perception inventory of competency learning, transference support and teacher performance (ASOD). By analyzing the replies, it was confirmed that teacher learning in teaching, research, extension and management activities is the best predictor of performance perception. No evidence was found that the support moderates the relationship between teacher learning and perceived performance in the four activities. <![CDATA[PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION AT A DISTANCE: TEACHING MEDIATION AND FORMATION POSSIBILITIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100122&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo traz reflexões sobre a mediação docente em cursos técnicos a distância e suas relações com a formação do egresso. Fundamentados na Teoria Histórico-Cultural (VYGOTSKY, 1931, 2007; DAVYDOV, 1988) e nos conceitos de mediação pedagógico-didática e mediação instrumental de Lenoir (2014), foi feito estudo de caso com três cursos técnicos a distância da rede federal. Foi observado que as condições de trabalho apresentadas não poderiam sustentar outra forma de mediação docente senão a instrumental, pois são mínimas em recursos pedagógicos, infraestruturais e humanos. A dificuldade mais citada pelos alunos foi a ausência de mediação didática por um professor que dominasse o conteúdo. Atividades centrais da mediação docente como dúvidas de conteúdo e orientação em tarefas ficam relegadas a tutores de áreas diversas. Concluiu-se que a mediação docente e a estrutura pedagógica dos cursos analisados não sustentam a formação integral, apontando mais para interesse em adequar políticas brasileiras às recomendações internacionais.<hr/>ABSTRACT: This article presents a reflection on teacher mediation within technical courses at a distance and its relation to quality formation. Based on the Historical-Cultural Theory (VYGOTSKY, 1931, 2007; DAVYDOV, 1988), using the pedagogical-didactic concept of mediation and the instrumental mediation of Lenoir (2014), a case study of three technical distance courses was made from within the federal network. It was observed that the working conditions presented could not support another form of teacher mediation, only instrumental mediation, since it requires minimal pedagogical, infrastructural and human resources. The difficulty most cited by the students was the absence of didactic mediation by a teacher who mastered the content. Core activities of teacher mediation such as dealing with content doubts and task orientation are relegated to tutors from diverse areas. It was concluded that teacher mediation and the pedagogical structure of the courses analyzed do not support integral formation, pointing more for the need to adapt Brazilian policies to those recommended internationally. <![CDATA[READING CIÊNCIA HOJE DAS CRIANÇAS: THE MAGAZINE’S USAGE MODES AND OWNERSHIPIN CLASSROOM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100123&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este trabalho trata dos modos de uso e apropriação da revista Ciência Hoje das Crianças em uma turma de séries iniciais do Ensino Fundamental. A perspectiva teórico-metodológica de análise inspira-se nas concepções de Bakhtin e Vygotsky acerca da interação verbal e na “memória pedagógica” sobre os acontecimentos de sala de aula. As análises apontam que o uso da revista Ciência Hoje das Crianças em sala de aula faz circular a linguagem de divulgação científica. Ressalta-se, a importância da revista nas aulas de Ciências dado o nível de envolvimento das crianças e da professora, a aprendizagem de conteúdos de ciências e a qualidade da participação de todos durante a experiência pedagógica com o periódico. Entretanto, essa postura não é construída espontaneamente e está relacionada, entre outras coisas, ao acesso à revista na sala de aula e à forma como as atividades de ensino foram conduzidas pela professora.<hr/>ABSTRACT: This work deals with usage modes and magazine ownership of Ciência Hoje das Crianças in an elementary school’s early grade class. Theoretical and methodological perspective analysis are inspired by Bakhtin and Vygotsky’s conceptions of verbal interaction and “educational memory” in classroom events. The analysis indicates that using Ciência Hoje das Crianças in classroom helps circulate science communication language. It emphasizes the magazine’s importance in Science classes, given the level of involvement of children and teacher, learning scientific content and the quality of participation of all during pedagogical experience with the publication. However, this attitude is not built spontaneously and is related, among other things, to the access of the magazine in class and how the activities were conducted by the teacher. <![CDATA[CURRICULUM PERSPECTIVES ABOUT PEDAGOGUE TRAINING FOR NON-SCHOOL EDUCATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100124&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O artigo apresenta reflexões derivadas de um estudo curricular pautado pelo objetivo de mapear elementos demonstrativos do quadro atual de formação de pedagogos para atuação profissional em contextos de Educação Não Escolar (ENE). O estudo curricular abrangeu Projetos Pedagógicos de Cursos de Pedagogia de 20 universidades públicas brasileiras e os procedimentos analíticos se estruturaram a partir do uso da técnica de análise categorial de conteúdo. O referencial subjacente às análises baseia-se na discussão sobre o caráter epistemológico da Pedagogia e da ENE, bem como na abordagem crítica em torno dos enfoques curriculares que formam tradições do curso de Pedagogia no Brasil. Em vista dos resultados analíticos, se destacam a pouca expressividade de saberes específicos relativos à ENE na configuração curricular dos cursos de Pedagogia e, em consequência, os desafios da estruturação de percursos formativos que dialoguem melhor com demandas de novos âmbitos de inserção profissional do pedagogo.<hr/>ABSTRACT: This paper presents reflections derived from a curriculum study guided by the goal of mapping demonstrative elements of the current framework of pedagogue training for professional performance in contexts of Non-School Education (NSE). The curriculum study covered Pedagogical Projects of Pedagogy Courses from 20 brazilian public universities and analytical procedures were structured by the use of categorial content analysis technique. Underlying framework in the analysis is based on the discussion of the epistemological character of Pedagogy, as well as the critical approach around curricular perspectives that constitute Pedagogy course’s traditions in Brazil. From analytical results, it is recognized the little expressiveness of specific knowledge relating to the NSE in Pedagogy courses’ curricular settings and, as a result, the challenges of structuring formation routes that are associated with the demands of new employability spaces for pedagogues. <![CDATA[FAO’S RURAL DEVELOPMENT AND EDUCATION PROPOSALS IN THE 1950’S AND TODAY: FORGING CONSENSUS AS SOCIAL DISGUISE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100125&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A Organização das Nações Unidas para Alimentação e Agricultura - FAO, agência da ONU, atua com expressividade nos programas de governo de combate à fome e de desenvolvimento rural no Brasil, bem como em países da América Latina, Caribe e África. Neste artigo apresentamos como objeto de estudo a relação entre a proposta de desenvolvimento rural da FAO e os princípios educativos defendidos por esta agência nos anos 1950 e a partir de 2005.O estudo foi realizado por meio de fontes secundárias e primárias, cuja síntese das conclusões aponta que como nos anos 1950, e coerentemente com a metodologia da FAO de constituição de consensos sociais em torno das propostas de desenvolvimento rural e educativa, atualmente são lançadas bandeiras de lutas que aglutinam setores sociais antagônicos em torno de uma proposta que promove a inserção subordinada das populações do campo à lógica do mercado.<hr/>ABSTRACT: The Food and Agriculture Organization - FAO, a UN Agency - acts with expressiveness in hunger relief and rural development programs in Brazil, as well as in other countries in Latin America, the Caribbean and Africa. In this article we analyze the relationship between FAO’s rural development proposal and educational principles advocated by the agency during the 1950’s and also since 2005. The study was conducted through secondary and primary sources. Summarizing the conclusions, today, as in the 1950s, the organization supports campaigns that gather antagonistic social sectors around projects that promote insertion of countryside population subordinated to market’s logic, a strategy consistent with FAO’s methodology for the establishment of social consensus for rural and educational development. <![CDATA[WHAT CAN YOUNG PEOPLE EXPECT FROM BRAZILIAN’S HIGH SCHOOL REFORM?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100126&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O artigo aborda traços recorrentes do ensino médio brasileiro com o objetivo de refletir sobre a proposta de sua reestruturação contida na Lei 13.415/17. Sem a preocupação de tecer uma análise exaustiva dessa lei, o texto tem como foco discutir aspectos que caracterizam o ensino médio brasileiro e que estão presentes na atual legislação. Em seguida discute as suas implicações para a relação dos jovens com esse nível de ensino no contexto atual de sua massificação. O ensino médio é caracterizado como um campo de disputas em torno de diferentes projetos educacionais que se diferenciam em termos de concepções políticas e das perspectivas em relação às questões das juventudes brasileiras. A reforma em andamento no Brasil revela outros interesses para além de atender às demandas dos jovens.<hr/>ABSTRACT: This article addresses Brazilian Secondary Education’s recurrent features, aiming to reflect on its restructuring proposal contained in Law 13.415/17. With no concern of making an exhaustive analysis of this law, the text focuses on discussing aspects that characterize Brazilian High Schooland that are present in the current legislation. The article then discusses its implications to young people’s relationship with this level of education in the current context of its massification. Secondary Education is characterized as a field of disputes around different educational projects that differ in terms of political conceptions and perspectives regarding issues lived by Brazilian youth. The analysis concludes that the ongoing reform in Brazil has other interests beyond youth’s demands. <![CDATA[FIVE CENTRAL THEMES IN THE CONSTITUTION OF THE EDUCATION-WORK RELATIONSHIP IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100127&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Apresentando cinco temas centrais no debate sobre a relação educação-trabalho no Brasil, este artigo dá relevo ao fundamento sobre o qual eles estão assentados. Tais temas - a teoria do capital humano; a escola como reprodução; a dualidade estrutural da educação; a perspectiva marxista sobre o papel do trabalho na escola; e a crise do trabalho - ganham evidência a partir da década de 1970 fundados numa nova possibilidade que emerge no discurso educacional: o mundo do trabalho pode, ou deve, impor demandas à escola nacional, alterando sua organização e suas práticas. A tese defendida circunscreve o objeto partilhado por este campo e diz que a possibilidade mencionada é precisamente aquilo a que se dá o nome de educação para o trabalho.<hr/>ABSTRACT: Presenting five central themes in the debate about the education-work relationship in Brazil, this paper highlights the foundation over which they are seated. These themes - the human capital theory; school as reproduction; education’s structural duality; the work crisis - gain evidence in the 1970s, founded by a new possibility that emerges from educational discourse: the work world can, or must, impose demands to national school, altering its organization and practices. The thesis defended here circumscribes the object shared by this field and states that the mentioned possibility is precisely what is called education for work. <![CDATA[EDUCATIONAL POLICIES AND THEIR EFFECTS ON SCHOOLINGSPACES AND TIMES: HIGH-SCHOOL’S REINVENTION INTERPRETED BY YOUNGSTERS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100128&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O artigo descreve o que pensam, sentem e experimentam os jovens do ensino médio da rede pública estadual de Minas Gerais quando confrontados com a implementação de uma política educativa que, alicerçada em uma reformulação curricular, modifica tempos e espaços escolares. Inicialmente, o trabalho contextualiza o Projeto Reinventando o Ensino Médio e a pesquisa. Na primeira seção, discutimos as questões que permeiam a implantação do projeto na rede pública estadual mineira, no período de 2012-2014. Na segunda seção, analisamos a percepção dos jovens que vivenciaram a política em sua dimensão prática, explorando uma metodologia do tipo qualitativo baseada nos grupos focais. As falas dos jovens são reveladoras de como tais políticas colocam os sujeitos para as quais elas são endereçadas em um lugar quase invisível. Por fim, na terceira seção, tecemos algumas ponderações acerca dos resultados da pesquisa.<hr/>ABSTRACT: In this paper, we aim to describe the feelings, thoughts, and experiences among young people in high schools of public State schools’ network in Minas Gerais, Brazil, after implementation of new educational policies that reformulated curricula and modified schooling spaces and times. This work is organized in three sections. First, we discuss the political context in which the project “Reinventing High School” emerged and was implemented in Minas Gerais’ public schools between 2012 and 2014. In the second section, we analyse students’ perceptions of such policies in their practical dimension, based on data obtained from focus groups. Their voices reveal that politics and policies often put in an invisible place the very subjects for which they are directed. Finally, in the third section, we make considerations and reflections about the results and impact of this research. <![CDATA[TEACHER EDUCATION FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN PEDAGOGY CURRICULA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100129&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo apresenta dados de uma pesquisa que objetivou analisar os currículos dos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Federais no Brasil considerando a promulgação das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Pedagogia em 2005. A análise das configurações curriculares contemplou trinta e três universidades das quarenta e sete que ofereciam o curso de graduação em Pedagogia. A fim de analisar a configuração dos currículos de Pedagogia para a formação específica da docência para a educação infantil, foi preciso dar visibilidade ao lugar que as crianças e a infância ocupam no seu interior. A análise destes conteúdos buscou identificar ainda a existência de diálogos interdisciplinares para tratar da infância e suas consequências para a consolidação conceitual e a orientação das ações pedagógicas com as crianças na educação infantil.<hr/>ABSTRACT: This article presents data from a research that aimed to analyze curricula from Pedagogy courses in Federal Public Universities in Brazil, considering the promulgation of the National Curricular Guidelines for Pedagogy courses in 2005. The curricular configurations’ analysis contemplated thirty-three Universities of the forty-seven that offer bachelor degrees in Pedagogy. In order to analyze the curricula configuration in Pedagogy specifically in teaching for early childhood education, it was necessary to give visibility to the place that children and childhood occupy in the examined curricula. The analysis of these contents also sought to identify the existence of interdisciplinary dialogues to deal with childhood and its consequences for the conceptual consolidation and orientation of pedagogical actions with children in early childhood education. <![CDATA[ADDITIONAL LANGUAGE TAUGHT IN PUBLIC SCHOOLS: DISCUSSION FROM AN INTERCULTURAL SCENARIO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100130&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo tem por objetivo discutir dados parciais de uma pesquisa mais abrangente que buscou analisar a oferta de línguas adicionais na educação básica em um cenário marcado historicamente pela interculturalidade, a Microrregião de Blumenau, Santa Catarina. Estudos anteriores já apontaram a presença de línguas de imigração nessa região, o que justifica a necessidade de se traçar um perfil das línguas oferecidas no currículo escolar dos sistemas públicos de ensino. Os procedimentos metodológicos incluíram um levantamento de dados nos quinze municípios que compõem a referida região, por meio de um questionário. A partir desse levantamento foi possível conhecer a situação de cada município no tocante às línguas oferecidas nas escolas e as recentes políticas linguísticas locais. A análise dos registros indica o pouco investimento nas línguas de imigração ainda presentes na Microrregião, bem como a necessidade de se discutir o papel da escola diante do plurilinguismo na contemporaneidade.<hr/>ABSTRACT: This article aims to discuss partial data of a more comprehensive survey that analyzed the offer of additional languages in the primary education, in a scenario historically characterized by intercultural aspects: the Micro-region of Blumenau, Santa Catarina. Previous studies have pointed the presence of immigration languages in the region, which justifies the need of tracing a profile of languages offered in the school curriculum of the public education system. The methodological procedures included a data survey through questionnaire in the fifteen cities that compose the region. From this survey, it was possible to recognize each city situation regarding the languages offered in schools and the latest local linguistic policies. The records’ analysis shows small investment in the immigration languages still present in the micro-region, as well as the need to discuss the role of the school while facing contemporary multilingualism. <![CDATA[METHOD OF GLOBAL LITERACY THROUGH SHORT STORIES AND THE ROLE OF READING AS A RENEWAL OF PRACTICE AND PEDAGOGICAL MODERNITY (1918-1938)]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100131&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O artigo tem por objetivo identificar representações sobre o método de alfabetização global de contos, analisando o papel da leitura no processo de renovação das práticas de ensino e na instauração da modernidade. Tomando o jornal Gazeta do Norte como fonte documental, constatou-se que a cidade de Montes Claros - MG fez adesão à Reforma Francisco Campos (1927-1928), que impôs o método global de contos para alfabetizar com base na compreensão dos textos e não apenas na memorização de unidades linguísticas. Os discursos disseminados ainda indicam que o ensino da leitura deveria possibilitar a pesquisa, a reflexão e o uso da linguagem em diferentes situações comunicativas.<hr/>ABSTRACT: This article aims to identify representations about the global method of literacy through short stories, analyzing the role of reading in the process of renewal of teaching practices and the establishment of pedagogical modernity. Taking the newspaper ‘Gazeta do Norte’ as a document source, we found that the city of Montes Claros, Minas Gerais, joined the Francisco Campos Reform (1927-1928) which imposed the global method of short storiesto teach how to read and write based on the understanding of texts not only in the memorization of linguistic units. The disseminated speeches also indicate that reading teaching should enable research, reflection and language use in different communicative situations. <![CDATA[THE DEBATE ABOUT CURRICULUM POLICY AND THE MEANING OF SUPERVISED INTERNSHIPS (1996-2006): AN ANALYSIS BASED ON DISCOURSE THEORY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100132&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo trata de uma pesquisa cujo objeto de estudo é o debate da política curricular e os sentidos do estágio supervisionado (1996-2006), considerando demandas, articulação, hegemonia. Formulamos indagações como: quais demandas se hegemonizam nas políticas de currículo? Como os sentidos do estágio são construídos ao longo desse debate? Trabalhamos com a teoria do discurso de Ernesto Laclau defendendo que tal debate é um campo de articulação discursiva. O campo de estudo é a Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE) e o Ministério da Educação/ Conselho Nacional de Educação. Construímos um método de análise com base na teoria do discurso na perspectiva da desconstrução/problematização dos discursos, demonstrando como se opera a sua hegemonização. Os sentidos do estágio supervisionado resultam de práticas articulatórias entre as diferentes demandas produzidas, sob a influência do conflituoso debate em torno do conhecimento/modelos de formação e do currículo.<hr/>ABSTRACT: This article describes the results of a research study about Brazil’s debate on curriculum and the meaning of supervised internships (1996-2006), considering the concepts of demands, articulations, and hegemony. We have worked with Ernesto Laclau’s discourse theory arguing that such a debate represents a discursive articulation field. We formulated questions like “Which demands are hegemonized in curriculum policies?” and “How the meanings of supervised internships are built through this debate?” The field of study is the National Association for Education Professionals Training (ANFOPE) and the Ministry of Education/National Council of Education (MEC/CNE). We created a method of analysis based on discourse theory in order to examine the aforementioned debate through the perspective of questioning/deconstructing discourses to reveal how hegemony operates. We found that the meanings of supervised internship result from articulatory practices between different demands produced during it, under the influence of conflictual debate surrounding knowledge, training models and the curriculum. <![CDATA[“SCIENCE WITHOUT BORDERS” AS A DISCOURSIVE EVENT AND POWER/KNOWLEDGE DEVICE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100133&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A ideia de que internacionalizar a educação é tarefa da qual o ensino superior no país não pode escapar mobiliza as discussões realizadas ao longo deste artigo. Assim, a partir da premissa de que o chamado Programa Ciência sem Fronteiras se configura como um dispositivo de poder/saber, refletimos sobre as regularidades discursivas e os efeitos de poder vinculados a um conjunto de enunciados que tem como referencial a internacionalização da educação. Primeiramente, discutimos o programa como acontecimento discursivo e dispositivo de governamentalidade; em seguida, analisamos sequências enunciativas retiradas de um arquivo mais abrangente, composto por documentos e entrevistas feitas a sujeitos que tiveram uma experiência educacional com esse programa. As discussões encontram-se calcadas em levantamento bibliográfico, pesquisa documental e entrevistas narrativas (BAUER &amp; GASKEL, 2002), Também valemo-nos do método arquegenealógico, com base em Foucault (1999, 2008, 2014, 2015), bem como Deleuze (2011), Veyne (2011) e Navarro (2004, 2011, 2015).<hr/>ABSTRACT: The idea that internationalizing education is a task that higher education in Brazil can’t escape from mobilizes discussions carried out throughout this article. Based on the premise that Science Without Borders Program is configured as a power/knowledge device, we reflect on discursive regularities and power effects linked to a set of statements that have the internationalization of education as a reference. At first, we discussed the program as a discursive event and as a device of governmentality; afterwards, we analyzed some enunciative sequences taken from a more comprehensive database, composed of documents and interviews done to subjects who had educational experience with this program. The discussions are based on bibliographical research, documentary research and narrative interviews (BAUER &amp; GASKEL, 2002). In addition to the discursive analysis of this material, we use the archegenealogical method developed by Foucault (1999, 2008, 2014, 2015), as well as Deleuze (2011), Veyne (2011) and Navarro (2004, 2011, 2015). <![CDATA[BLESS, PRAY AND EDUCATE: PATHWAYS OF an AMAZON CURATOR]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100134&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo analisa a benzedura como prática educativa a partir da experiência de uma curadora evangélica, cuja prática se assenta no enfrentamento de doenças físicas e espirituais, no ensino de terapêuticas e da doutrina evangélica. O quilombo de Abacatal no Pará é o lócus de seu atendimento, espaço de circulação de saberes. A experiência de Dona Dionéia revela a benzedura como premissas para pensarmos o processo educativo sobre o qual assenta sua prática. Teoricamente, o artigo situa-se na interface entre educação e antropologia. Caracteriza-se como um estudo de natureza qualitativa do tipo etnográfico sob a metodologia da História oral. A prática educativa de Dona Dionéia mobiliza saberes ambientais, medicinais, espirituais e corporais. Assim, homens e mulheres aprendem a partir da observação que fazem do rito de cura, na escuta das orações e terapêuticas, na imitação da técnica de produção e (re)criação do remédio, configurando uma pedagogia do cotidiano.<hr/>Abstract: The article analyzes the blessing as an educational practice based on the experience of an evangelical curator, whose practice is based on the confrontation of spiritual illnesses and the teaching of therapies. The Quilombo of Abacatal in Pará is the locus of its service, space of circulation of knowledge. Dona Dionéia’s experience reveals the blessing as a premise to think about the educational process on which her practice is based. Theoretically, the article is situated at the interface between education and anthropology. It is characterized as a qualitative study of the ethnographic type under the methodology of oral history. The educational practice of Dona Dionéia mobilizes environmental, medicinal, spiritual and corporal knowledge. Thus, men and women learn from their observation of the ritual of healing, listening to prayers and therapies, imitating the technique of production and (re) creation of the remedy, forming a pedagogy of daily life. <![CDATA[WHAT DO SCHOOL MANAGEMENT TEAMS THINK ABOUT SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100135&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O artigo apresenta um estudo que teve por objetivo investigar as compreensões das equipes diretivas escolares sobre o serviço de Atendimento Educacional Especializado. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se um questionário. Participam da pesquisa sete diretores(as), oito supervisores(as) e sete orientadores(as) de sete escolas de uma cidade do Estado de Santa Catarina, totalizando 22 participantes. A análise de conteúdo foi utilizada para analisar as compreensões das sete Equipes Diretivas (ED). Os resultados demonstraram que a maioria dos participantes tem uma compreensão sobre o AEE focada no público alvo da Educação Especial. Assim, o Atendimento Educacional Especializado parece ser entendido pelas equipes diretivas como um serviço individualizado, setorizado e com pouca interlocução entre os profissionais da escola.<hr/>ABSTRACT: This study aimed to investigate the understandings of school management teams about the Specialized Educational Assistance service. As a data collection instrument, a questionnaire was used. The participants in this research were seven principals, eight supervisors and seven counselors from seven schools in a city in the state of Santa Catarina, totaling 22 participants. Content analysis was used to analyze the understandings of the seven Directive Teams. The results demonstrated that the majority of participants have an understanding about Specialized Educational Assistance focused on the target audience of Special Education. The Specialized Educational Assistance seems to be understood by the management teams as an individualized service, sectored and with little interlocution among other professionals of the school. <![CDATA[PALABRAS DE UNA INDIA VASCA: LECTURAS SOBRE EL COMPROMISO INTELECTUAL DE GABRIELA MISTRAL CON LA GUERRA CIVIL ESPAÑOLA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100136&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Gabriela Mistral, profesora, escritora y diplomática chilena se desempeñó como cónsul de Chile en España entre los años 1933 y 1935, etapa durante la cual desarrolló una intensa proximidad con el país y una profunda identificación con la lengua española. Por medio del análisis de cartas y de la dedicatoria del libro Tala(1938), entre otras fuentes, intentaremos comprender como la guerra civil que afectó a este país detonó en la autora memorias que marcaron su escritura como intelectual llevándola a comprometerse con los niños españoles afectados por el conflicto y con la búsqueda de la paz. Al mismo tiempo, trataremos de reconocer cómo en la producción de la autora se presentan reflexiones acerca del concepto de infancia, invitándonos, por ejemplo, a significarla como una esperanza transformadora para pensar algunas de las experiencias de tragedia y muerte que se vivían en el mundo.<hr/>ABSTRACT: Gabriela Mistral, teacher, writer and Chilean diplomatic performed as consul of Chile in Spain between the years 1933 and 1935, stage during which she developed an intense proximity with the country and a deep identification with the Spanish language. Through the analysis of letters and the dedication of the book Tala(1938), among others sources, we will try to understand how the Spanish Civil War that affected that country triggered memories from the author. The war marked her writing as intellectual taking her to compromise with the Spanish children affected by the conflict and with the pursuit of peace. At the same time, we will try to recognize how the author’s production presented reflections about the concept of infancy, inviting us, for example, to signify it as a transforming hope to think some of the experiences of tragedy and death that happened in the world in this period.<hr/>RESUMO: Gabriela Mistral, professora, escritora e diplomata chilena atuou como consulesa de Chile na Espanha entre os anos 1933 e 1935, etapa durante a qual desenvolveu uma intensa proximidade com o país e uma profunda identificação com a língua espanhola. Por meio da análise de cartas e da dedicatória do livro Tala (1938), entre outras fontes, tentaremos compreender como a guerra civil que afetou a este país detonou na autora memórias que marcaram sua escrita como intelectual, levando-a a se comprometer com os meninos espanhóis afetados pelo conflito e com a busca da paz. Ao mesmo tempo, trataremos de reconhecer como na produção da autora se apresentam reflexões sobre o conceito de infância, nos convidando, por exemplo, a significá-la como uma esperança transformadora para pensar algumas das experiências de tragédia e morte que se viviam no mundo. <![CDATA[TECHNICAL EDUCATION AND EMPLOYABILITY IN SOCIAL PROGRAMS: THE EXPERIENCE OF BOLSA FAMÍLIA PROGRAM AND PRONATEC IN A CITY IN THE BRAZIL-URUGUAY BORDER]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100137&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo deste trabalho é analisar a repercussão do Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e ao Emprego (PRONATEC) para a inserção e qualificação profissional. Nos debates acadêmicos, técnicos e do senso comum sobre a sua efetividade para o fim da pobreza, muitas vezes se questiona sua influência sobre a estabilidade do trabalhador no mercado de trabalho. Contudo, poucos estudos têm se dedicado a verificar junto aos próprios beneficiários a relevância do PRONATEC para a inserção profissional, caminho considerado sustentável para o combate à situação de vulnerabilidade das famílias beneficiárias. Propondo-se a essa análise, o trabalho parte de dados coletados em entrevistas com beneficiários do PRONATEC e do PBF (Programa Bolsa Família) em uma cidade da fronteira do Brasil com o Uruguai. É abordada a importância econômica dos programas sociais para as famílias frente às dificuldades do mercado de trabalho local.<hr/>Abstract: This paper aims to analyze the repercussions of the National Program for Accessing Technical Education and Employment (PRONATEC) for professional insertion and qualification. In academic debate, common sense and technical discussion about its efectiveness to end poverty, its influence in the workers’ stability in the labor market is often questioned. The path of professional insertion is generally seen as sustainable to fight the vulnerability of the families. However, few studies have been dedicated to verify the view of the beneficiaries themselves. Proposing such analysis, this paper brings data collected from interviews with beneficiaries of PRONATEC and Bolsa Família Program (PBF) in a city in the Brazil-Uruguay border. The programs’ economic importance to the families is approached facing the difficulties of the local labor market. <![CDATA[INTERVIEW WITH TEACHER DR.ª LIVIA SUASSUNA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100138&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo deste trabalho é analisar a repercussão do Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e ao Emprego (PRONATEC) para a inserção e qualificação profissional. Nos debates acadêmicos, técnicos e do senso comum sobre a sua efetividade para o fim da pobreza, muitas vezes se questiona sua influência sobre a estabilidade do trabalhador no mercado de trabalho. Contudo, poucos estudos têm se dedicado a verificar junto aos próprios beneficiários a relevância do PRONATEC para a inserção profissional, caminho considerado sustentável para o combate à situação de vulnerabilidade das famílias beneficiárias. Propondo-se a essa análise, o trabalho parte de dados coletados em entrevistas com beneficiários do PRONATEC e do PBF (Programa Bolsa Família) em uma cidade da fronteira do Brasil com o Uruguai. É abordada a importância econômica dos programas sociais para as famílias frente às dificuldades do mercado de trabalho local.<hr/>Abstract: This paper aims to analyze the repercussions of the National Program for Accessing Technical Education and Employment (PRONATEC) for professional insertion and qualification. In academic debate, common sense and technical discussion about its efectiveness to end poverty, its influence in the workers’ stability in the labor market is often questioned. The path of professional insertion is generally seen as sustainable to fight the vulnerability of the families. However, few studies have been dedicated to verify the view of the beneficiaries themselves. Proposing such analysis, this paper brings data collected from interviews with beneficiaries of PRONATEC and Bolsa Família Program (PBF) in a city in the Brazil-Uruguay border. The programs’ economic importance to the families is approached facing the difficulties of the local labor market. <![CDATA[CHILDHOOD, PLAYING AND TOYING: REFLECTIONS FROM NORBERT ELIAS’ THEORETICAL REFERENCE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100139&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A fase em que se estabelece a infância é um período essencial na vida dos seres humanos, não só para o desenvolvimento físico e cognitivo como também social. Contudo, apesar do reconhecimento desta importante etapa do desenvolvimento humano, estudos sob o ponto de vista sociológico têm sido pouco explorados na literatura. Partindo deste cenário e sabendo então da necessidade de mais estudos sobre essa temática no campo educacional, o presente texto tem como objetivo contextualizar o papel da infância e de suas atividades, tais como o brincar e o jogar, no contexto do processo civilizador.<hr/>ABSTRACT: The childhood phase is an essential period to people’s lives, not only for the physical and cognitive development but also to the socio-cultural development. However, despite the recognition of this important stage of human development, social studies about this subject have not been explored with intensity in academic literature. Starting from this scenario and acknowledging the need for further studies on this subject in the educational field, this paper aims to contextualize the role of childhood and its activities, such as to play and to toy in the context of the civilizing process. <![CDATA[GRAMSCI, THE JOURNALS, THE INTELLECTUAL AND EDUCATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100140&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste artigo, abordamos a forma como Gramsci compreendeu o importante papel dos periódicos, principalmente, as revistas como meio difusor de uma nova concepção de mundo na vida do operariado e do povo em geral. Para que os periódicos atinjam seus objetivos, é necessário que se estabeleça o princípio educativo, em que intelectuais orgânicos e subalternos da sociedade estabelecem a troca de saberes. Assim, constatamos que o intercâmbio educacional, dá-se dentro das revistas, como ocorreu com os periódicos L’Ordine Nuovo e Il Grido. Desse modo, segundo Gramsci, os periódicos foram decisivos para que o operariado de seu tempo pudesse compreender a própria realidade e os mecanismos de exploração da classe dominante. Desta forma, se estabelece a chamada guerra de posição. Em outras palavras, as batalhas que são travadas nas revistas e na sociedade civil em busca da hegemonia e, consequentemente, da reforma intelectual e moral.<hr/>ABSTRACT: In this article we discuss how Gramsci1 understood periodic publications’ important role, especially the magazines as a diffusing form of a new conception of the world in the life of the working class and people in general. So the publications can achieve their goals, it is necessary to establish the educational principle, in which organic intellectuals and society’s subordinates establish a knowledge exchange. Thus, we find that educational exchange takes place within the magazines, as occurred with the publications L’Ordine Nuovo and Il Grido. In this way, according to Gramsci, the magazines were decisive so that the workers of their time could understand reality itself and the mechanisms of exploitation of the ruling class. From this, the so-called positional warfare is established. In other words, the battles that happen in magazines and in civil society in search of hegemony and consequently of intellectual and moral reform. <![CDATA[CONTEXTUAL FACTORS RELATED TO SCHOOOL PRINCIPAL’S TURNOVER IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100141&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este estudo investiga a rotatividade de diretores no município do Rio de Janeiro, no período de 2006 a 2012, período que compreende o momento antes e depois da implementação de políticas de responsabilização escolar pela Secretaria Municipal de Educação. O objetivo do estudo foi investigar os fatores associados às taxas de rotatividade de diretores em escolas de ensino fundamental da rede municipal, frente ao aumento das pressões sobre o cargo de diretor, decorrentes da mudança nas regras de provimento de cargo e da adoção de políticas de responsabilização escolar. Os resultados sugerem que a experiência do diretor, a porcentagem de alunos com distorção idade-série nas escolas e o desempenho dos estudantes estão associados à probabilidade dos diretores permanecerem no cargo, em especial nos mandatos que se iniciaram no período após a adoção de políticas de responsabilização escolar.<hr/>ABSTRACT: This study investigates school principal’s turnover in the city of Rio de Janeiro from 2006 to 2012, a period that includes the years before and after the implementation of school accountability policies by the Municipal Education Department. The goal of the study was to investigate the contextual factors related to school principal’s turnover rates at public primary schools, due to a growth of pressures over school principal’s position, because of changes in the requirements to become a principal and the implementation of school accountability policies. The results suggest that the principal’s experience, the percentage of pupils with age/grade gap in schools, and student performance are associated with the likelihood of principals’ re-elections, especially at mandates that began in the period after the implementation of school accountability policies. <![CDATA[DETERMINANT FACTORS FOR UNDERGRADUATE STUDENT’S DROPOUT IN AN ACCOUNTING STUDIES DEPARTMENT OF A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100142&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT: The purpose of this article was to identify explanatory factors for undergraduate student’s dropout from the Accounting program of a Brazilian public university. The theoretical platform that guided the study was formulated using three evasion models related to higher education. The survey database consisted of socioeconomic and demographic information of 371 students. The research used quantitative and qualitative methodologies to reach the proposed goal. Quantitative data analysis was performed through logistic regression. The model proposed by the study was able to accurately predict 77% of the cases of dropout/completion from the sample. The qualitative step was based on five semi-structured interviews with those in the sample who dropped out of their studies. The findings of the research have helped understand the phenomenon of undergraduate student dropout from the Accounting program and stresses the importance of rethinking public policies for the retention of talent and, especially, of those students who depend on their work to maintain their studies.<hr/>RESUMO: O objetivo do artigo foi identificar fatores explicativos da evasão do curso de Ciências Contábeis de uma universidade pública brasileira. A plataforma teórica que norteou o estudo foi formulada por três modelos de evasão voltados para o ensino superior. A base de dados da pesquisa foi composta por informações socioeconômicas e demográficas de 371 estudantes. A pesquisa utilizou metodologias quantitativas e qualitativas para alcançar o objetivo proposto. A análise quantitativa dos dados foi realizada por meio de regressão logística. O modelo proposto pelo estudo conseguiu prever corretamente 77% dos casos de evasão/diplomação da amostra. A etapa qualitativa baseou-se em cinco entrevistas semiestruturadas com os evadidos da amostra do estudo. Os achados da pesquisa ajudam a entender o fenômeno da evasão no curso de Ciências Contábeis e destaca a importância de se pensar políticas públicas para a retenção de talentos e, principalmente, dos indivíduos que estudam e trabalham ao mesmo tempo. <![CDATA[PRACTICE OF YOUTH AND ADULT EDUCATION MANAGEMENT IN SOCIAL SERVICE INDUSTRY IN THE STATE OF BAHIA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100143&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo resultou de pesquisa quali-quanti sobre as práticas da gestão da educação de jovens e adultos (EJA), oferecida pelo Serviço Social da Indústria (SESI), durante o ano de 2015, no estado da Bahia. O objetivo foi investigar, a partir dos olhares de sujeitos envolvidos, como ocorria a gestão nesse contexto da pesquisa e qual o estilo dominante. O referencial teórico envolveu Amorim (2012), Barbosa (1995), Campos (2004), Castro (1998), Cury (2002), Diniz-Pereira (2006), Freitas e Pilla (2006), Gadotti e Romão (2004), Libâneo (2001), Lück et al (2012), entre outros. Como resultados, podemos afirmar que os investigados declararam entender que a participação nas práticas gestoras e pedagógicas é fundamental para o estabelecimento de ações gestoras, democráticas e participativas. Elas ampliam e fortalecem a qualidade gestora no âmbito institucional.<hr/>Abstract: This article resulted from qualitative and quantitative research about the practice of youth and adult education (EJA) management, offered by Social Service for Industry (SESI), in the state of Bahia. The main goal was to investigate how the practice and dominant style of management occurred in that context, based on the points of view of the subjects involved. The theoretical framework included Amorim (2012), Barbosa (1995), Campos (2004), Castro (1998), Cury (2002), Diniz - Pereira (2006), Freitas and Pilla (2006), Gadotti and Romão (2004), Libâneo (2001), Lück et al (2012), among others. As results, the subjects investigated declared that participation in managerial and pedagogical practices is fundamental for the establishment of democratic and participative managerial actions. They enlarge and strengthen managerial quality inside the organization. <![CDATA[INTRODUCTION DERMEVAL SAVIANI’S MARXIST CONCEPTIONS OF HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY IN RELATION TO KNOWLEDGE THEMES: CONTRIBUTIONS TO THE CURRICULUM]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100144&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo traz à tona as contribuições do educador brasileiro Dermeval Saviani ao campo do currículo. Para isso, utiliza de pesquisa bibliográfica resgatando os princípios marxistas de sua obra, articulando-os ao campo do currículo tendo como pano de fundo a temática do conhecimento. O trabalho utiliza também comentadores de Saviani de modo a tornar mais completa e diversificada a análise. Resgatar as contribuições de Saviani ao currículo é importante em um momento que o campo se afasta da temática do conhecimento (MOREIRA, 2001, 2002, 2007, 2010, 2012) ao priorizar as articulações com a cultura sob viés marcadamente pós-estruturalista. Assim, as concepções de Dermeval Saviani se mantêm atuais e polêmicas ao campo, ao defender uma concepção de conhecimento que acolhe princípios de universalidade, e que prioriza a necessidade do currículo como um vetor de transmissão dos conhecimentos tidos como patrimônios da humanidade.<hr/>ABSTRACT: This article brings to light the contributions of the Brazilian educator Dermeval Saviani to the curriculum’s field. To do so, we did a bibliographical research, rescuing Saviani’s Marxist principles in his work, articulating them to the curriculum’s field against the background of knowledge theme. The paper also uses Saviani commentators to present a more complete and diverse analysis. Rescuing Saviani’s contributions to the curriculum is important at a time when the field moves away from the knowledge theme (MOREIRA, 2001, 2002, 2007, 2010, 2012) by prioritizing articulations with the culture under a sharply post-structuralist bias. Thus, the conceptions of Dermeval Saviani remain current and controversial to the field, because they defend a conception of knowledge that embraces principles of universality and prioritizes the curriculum’s necessity as a vector of transmission of knowledge considered as patrimony of humanity. <![CDATA[AND NOW, WHO AM I? I WILL REMEMBER, IF I CAN! I’M DETERMINED TO DO IT!: IDENTITY (DE)CONSTRUCTIONS OF A TEACHER WHO TEACHES ABOUT SCIENCES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100145&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O estudo objetivou descrever experiências negociadas em trajetórias diversas para entender como elas forjam situações em que é possível imaginar-se uma professora que ensina sobre Ciências. Nessa pesquisa autobiográfica, em que a história de vida é utilizada como dispositivo de investigação, apresentamos a imaginação como um componente importante de nossa experiência no mundo, a qual possibilita-nos criar novas relações, ampliando nosso eu e transcendendo o tempo e o espaço. Sustentamos que, na participação em comunidades sociais, como as comunidades escolares de que as/os professoras/es são membros, significados são (re)negociados na relação com as/os outras/os, conduzindo-as/os a experiências de aprendizagem da docência que as/os permite imaginar-se no mundo, (des)construindo identidades docentes de pertencimento a essas comunidades. Como pertencemos, simultaneamente, a muitas comunidades diferentes, (des)construímos múltiplas identidades ao longo de nossas trajetórias, em um movimento contingente em que vamos assumindo vertentes de nossas identidades.<hr/>ABSTRACT: The study aimed to describe experiences negotiated in diverse paths to understand how they forge situations in which it’s possible to imagine a teacher who teaches about Sciences. In this autobiographical research, where life history is used as a device for investigation, we present the imagination as an important component of our experience in the world, which enables us to create new relationships, enlarging our notion of self and transcending time and space. We defend that in participating in social communities, such as the school communities of which teachers are members, meanings are (re)negotiated in relation to others, leading them to a learning experience about teaching that allows them to imagine themselves in the world, (de)constructing teaching identities of belonging in these communities. As we belong simultaneously to many different communities, we (de)construct multiple identities throughout our careers, in a contingent movement in which we assume aspects of our identities. <![CDATA[FIRST-YEAR STUDENT PROFILE IN THE “BACHELOR’S DEGREE WITH A TEACHING CREDENTIAL IN NURSING” PROGRAM AT A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100146&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este estudo faz parte de contexto de ampliação de vagas públicas no ensino superior. Tem como objetivo descrever e analisar o perfil dos estudantes ingressantes do curso de Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem, da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto/Universidade de São Paulo (EERP/USP), de 2006 a 2015, por meio de estudo de natureza exploratório-descritiva, utilizando questionário como técnica de coleta de dados, contendo dados de identificação pessoal, profissional, escolar e cultural. Os participantes foram os alunos ingressantes no curso citado, desde a primeira turma, em 2006, até o ano de 2015. A partir da análise dos dados, foram observadas mudanças no perfil de aluno ingressante no que se refere, principalmente, à faixa etária, escolaridade prévia e ingresso de trabalhadores. No contexto universitário, conhecer essas mudanças é importante para a implementação da proposta político-pedagógica desse curso.<hr/>ABSTRACT: This study is conducted within the context of increased admissions at public universities. The study’s objective is to describe and analyze, through exploratory/descriptive research, the profile of first-year students from 2006 to 2015 of the “Bachelor’s Degree with a Teaching Credential in Nursing” program at the University of São Paulo, Ribeirão Preto College of Nursing. A questionnaire was applied as the means of data collection, which obtained personal identification data as well as professional, educational, and cultural data. Participants were first-year students in the aforementioned program, from the program’s founding class of students in 2006 through the entering class of 2015. From the data analysis, we observed substantial changes in the first-year student profile, especially with regard to age, previous education, and employment status. Knowing these changes is important for implementation of the political-pedagogical proposal of the program. <![CDATA[BETWEEN PAST AND PRESENT: CONTRASTS IN ACCESS TO EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN THE FEDERAL DISTRICT]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100147&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A criação de Brasília ocorreu em meio a utopias, sobretudo a de superar os problemas sociais dos grandes centros urbanos brasileiros. Uma das estratégias encontradas por Anísio Teixeira foi a apresentação de um projeto educacional inovador, baseado no acesso irrestrito à educação pública da pré-escola à universidade. Ao contrastar o passado e o presente, procuramos evidenciar aspectos das desigualdades na nova capital com foco na Educação Infantil, analisando dois recortes temporais: 1) acontecimentos documentados nos primeiros anos após a fundação da capital; e 2) dados contemporâneos de renda e de acesso à Educação Infantil. Demonstramos que a exclusão social que marca a capital remonta a sua fundação e persiste para além das divisões geográficas entre o Plano Piloto e as demais Regiões Administrativas do Distrito Federal. As desigualdades também são observadas no sistema educacional, sobretudo na Educação Infantil.<hr/>ABSTRACT: The foundation of Brasilia occurred in the midst of utopias, especially that to overcome the Brazilian urban centers’ social problems. One of the strategies proposed by Anísio Teixeira was the presentation of an innovative educational project, based on unrestricted access to public education from pre-school to university. Contrasting the past and present, we sought to highlight aspects of inequalities in the new capital with a focus on Early Childhood Education, analyzing two moments in time: 1) events documented in the first years after the inauguration of the capital; and 2) contemporary data about income and access to Early Childhood education. We demonstrate that the social exclusion that characterizes the capital goes back to its inauguration and persists beyond the geographical divisions between the Pilot Plan and the other Administrative Regions of the Federal District. Inequality is also observed in the educational system, especially in Early Childhood Education. <![CDATA[ERRATA: ENTREVISTA COM PROFESSORA DR.ª LÍVIA SUASSUNA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100701&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: A criação de Brasília ocorreu em meio a utopias, sobretudo a de superar os problemas sociais dos grandes centros urbanos brasileiros. Uma das estratégias encontradas por Anísio Teixeira foi a apresentação de um projeto educacional inovador, baseado no acesso irrestrito à educação pública da pré-escola à universidade. Ao contrastar o passado e o presente, procuramos evidenciar aspectos das desigualdades na nova capital com foco na Educação Infantil, analisando dois recortes temporais: 1) acontecimentos documentados nos primeiros anos após a fundação da capital; e 2) dados contemporâneos de renda e de acesso à Educação Infantil. Demonstramos que a exclusão social que marca a capital remonta a sua fundação e persiste para além das divisões geográficas entre o Plano Piloto e as demais Regiões Administrativas do Distrito Federal. As desigualdades também são observadas no sistema educacional, sobretudo na Educação Infantil.<hr/>ABSTRACT: The foundation of Brasilia occurred in the midst of utopias, especially that to overcome the Brazilian urban centers’ social problems. One of the strategies proposed by Anísio Teixeira was the presentation of an innovative educational project, based on unrestricted access to public education from pre-school to university. Contrasting the past and present, we sought to highlight aspects of inequalities in the new capital with a focus on Early Childhood Education, analyzing two moments in time: 1) events documented in the first years after the inauguration of the capital; and 2) contemporary data about income and access to Early Childhood education. We demonstrate that the social exclusion that characterizes the capital goes back to its inauguration and persists beyond the geographical divisions between the Pilot Plan and the other Administrative Regions of the Federal District. Inequality is also observed in the educational system, especially in Early Childhood Education.