Scielo RSS <![CDATA[Educação em Revista]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-469820180001&lang=es vol. 34 num. lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[EXPERIENCES WITH WEB 2.0 IN SCHOOL SETTINGS: A FRAMEWORK TO FOSTER EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON A PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100101&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract: Studies involving the use of digital technologies in educational settings, based on the concept of Personal Learning Environments (PLE), show the possibilities of enhancing educational processes through a pedagogical approach, which benefits from the affordances of technologies. We understand that a PLE is organized with tools, mechanisms, and activities that each student uses to read, produce and share. These actions are possible through different web 2.0 applications. This study aims to foster educational practices with technologies in the context of the classroom from the perspective of the PLE. The research, based on a qualitative approach, is organized into two phases. First, we propose a framework to assist teachers in the selection of web tools to foster educational practices based on PLE. Second, we present and analyze the results of a qualitative study, which involves the use of the proposed framework in educational practices conducted in the final years of elementary education in a private school in Brazil. Results point out that the proposed framework can be used to support the teachers in designing educational practices involving the use of digital technologies to promote the student’s PLE.<hr/>Resumo: Estudos envolvendo o uso de tecnologias digitais em ambientes educacionais, com base no conceito de Ambientes Pessoais de Aprendizagem (PLE), mostram as possibilidades de aprimorar processos educacionais por meio de uma abordagem pedagógica que reconhece o benefício dessas tecnologias. Entendemos que um PLE é organizado a partir de ferramentas, mecanismos e atividades que cada aluno usa para ler, produzir e compartilhar. Essas ações são possíveis por meio de diferentes aplicações da web 2.0. Este estudo tem como objetivo apresentar uma proposta para fomentar práticas educacionais com tecnologias no contexto da sala de aula na perspectiva do PLE. A pesquisa, baseada em uma abordagem qualitativa, está organizada em duas fases. Em primeiro lugar, propomos um modelo para auxiliar os professores na seleção de aplicações web para promover práticas educacionais baseadas no PLE. Em segundo lugar, apresentamos e analisamos os resultados de um estudo qualitativo, que envolve o uso do modelo proposto em práticas educacionais realizadas nos últimos anos do ensino fundamental em uma escola particular no Brasil. Os resultados apontam que a proposta pode ser usada para apoiar os professores no desenvolvimento de práticas educativas envolvendo o uso de tecnologias digitais para promover o PLE do aluno. <![CDATA[Efficient mechanisms in the production of school failure of young blacks: stereotypes, silencing and invisibilization]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100102&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo tem como objetivo refletir sobre alguns dos eficientes mecanismos de produção do fracasso escolar de jovens negros e negras, a partir dos resultados da pesquisa “A exclusão de jovens adolescentes de 15 a 17 anos cursando ensino médio no Brasil: desafios e perspectivas”. A pesquisa foi realizada nos anos de 2012 e 2013 nas cidades de Belo Horizonte, Brasília, São Paulo, Fortaleza e Belém. A partir das experiências narradas pelos jovens adolescentes, ao longo das entrevistas em profundidade realizadas na cidade de São Paulo, foi possível observar como os processos de estereotipização de corpos vistos como anormais, aliados ao silenciamento acerca do racismo, interferem na autoimagem e na autoestima dos jovens, contribuindo, direta e indiretamente, para os elevados índices de reprovação e evasão observados neste grupo étnico-racial.<hr/>Abstract: The article aims to reflect on some of the efficient mechanisms in the production of school failure of black youth, from the results of the survey “The exclusion of young teenagers aged 15 to 17 attending high school in Brazil: challenges and prospects “. The survey was carried out in the years 2012 and 2013 in the cities of Belo Horizonte, Brasilia, Sao Paulo, Fortaleza and Belem. From the experiences reported by young teens, over in depth interviews conducted in São Paulo city, we have observed how the stereotyping of bodies seen as abnormal, together with silencing about racism, affect the self-image and self-esteem of young people, contributing directly and indirectly to the high dropout rates observed in this ethnic-racial group. <![CDATA[<strong>THE ENCOUNTER BETWEEN ART AND EDUCATION: THE ROLE OF PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100103&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo é parte de uma pesquisa que problematiza o encontro da arte com a educação, no Brasil, nas últimas duas décadas e o papel da psicologia nesse processo. Realizou-se uma cartografia crítica por meio de um conjunto de artigos de revistas acadêmicas, que pautam de modo prático ou teórico essa relação entre arte e a educação. De modo concomitante buscou-se apreender as estratégias pelas quais se efetivam as práticas de pedagogização da arte e como a discursividade psicológica participa de sua constituição. Notou-se que a partir do encontro da arte com algumas formas da psicologia, promove-se um dispositivo que assume os valores éticos e estéticos do indivíduo como um processo ativo de se constituir como sujeito via uma estimulação.<hr/>Abstract This article is part of a research that problematizes the encounter between art and education in Brazil in the last two decades as well as the role of psychology in this process. A critical cartography was perfomed through an archive containing a set of articles from academic journals approaching the relationship between art and education in a practical or theoretical way. Concomitantly, there was an attempt to capture the strategies by which the practices of art pedagogization are carried out and how the psychological discourse participates in its constitution. It was noted that from the encounter of art with some forms of psychology, comes the promotion of a device that takes the ethical and aesthetic values of the individual as an active process of constituting oneself as a subject via stimulation. <![CDATA[REVISITING THE NOTION OF CURRICULAR JUSTICE: PROBLEMATIZATIONS THE PROCESS OF SCHOOL KNOWLEDGE SELECTION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente artigo apresenta um estudo teórico acerca da noção de “justiça curricular”, importante conceito para pensar as relações entre justiça social e educação no âmbito dos Estudos Curriculares. Em um contexto de intensificação das desigualdades educacionais, são revisadas, conceitualmente, algumas das principais obras sobre a temática da justiça curricular, em circulação no Brasil, dimensionando-as na interface de duas racionalidades predominantes, quais sejam: a redistribuição e o reconhecimento. Inspirado nos escritos políticos de Nancy Fraser, este artigo defenderá como aspecto central para o processo de seleção dos conhecimentos escolares uma forma de justiça curricular centrada nas dimensões da redistribuição, do reconhecimento e da representação. De acordo com o estudo desenvolvido, o conceito de justiça curricular, em sua potencialidade conceitual, pode ser um instrumento coletivo que nos permita promover a defesa da justiça escolar e da qualidade social da educação.<hr/>Abstract: This paper presents a theoretical study of the notion of “curricular justice”, important concept to think the relationship between social justice and education within the Curriculum Studies. In a context of intensification of educational inequalities, some of the major works on the theme of curriculum justice in circulation in our country are reviewed, conceptually, placing them in two predominant rationales interface - the redistribution and recognition. Inspired by the political writings of Nancy Fraser, this article will defend, as central aspect to the process of school knowledge selection, a form of curricular justice focused on the dimensions of redistribution, recognition and representation. According to the study, the concept of curricular justice, in its conceptual potentiality, can be a collective instrument that allows us to promote the defense of school justice and the social quality of education. <![CDATA[THE TEACHERS’ SUBJECTIVITY AND ITS EXPRESSION IN ACTIONS AND PEDAGOGICAL RELATIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100105&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O objetivo do artigo é analisar como está constituída a subjetividade de professores expressa por meio das ações e relações pedagógicas vivenciadas no cotidiano da escola. A pesquisa foi metodologicamente orientada pela Epistemologia Qualitativa, visando estabelecer um olhar complexo e sistêmico sobre o tema. Utilizou-se como recursos de investigação o Complemento de Frases e a Entrevista com 05 (cinco) professores de ensino Médio e Superior. A partir dos resultados da pesquisa, foi possível identificar que a subjetividade do professor, que se expressa em suas ações e em suas relações pedagógicas, está constituída por meio de processos e formações que sinalizam para o reconhecimento da importância das experiências vividas, o enfrentamento de desafios como fator de mudança, a busca constante da atualização do conhecimento, a consciência dos próprios limites, a preocupação com o bem-estar do outro e a consciência de sua ação profissional na vida dos estudantes.<hr/>ABSTRACT: The objective of the research is to investigate how teachers constitute their subjectivity expressed in their actions and pedagogical relations identified as subjects in the teaching process. The research was methodologically guided by the Qualitative Epistemology with the objective to set a complex and systemic view about the theme. Sentence complement and interviews with five teachers from high school and university levels were used as methodological research tools. It was possible to understand that the subjectivity of the teachers as an expression of his/her actions and pedagogical relationships embodies important elements taken from their living experiences. The way they faced challenges as a changing factor in their lives, their constant need for updating knowledge, the awareness of their own limits, the concern about the well-being of the other and the consciousness of their professional action in their students’ lives are some of these elements. <![CDATA[TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT: THE TRAJECTORY OF A TEACHER SUPERVISOR IN PIBID]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100106&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste trabalho apresentamos a análise da trajetória de uma professora enquanto supervisora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Por meio de uma análise narrativa, reconstruímos a história da professora no projeto, explicitando os principais aspectos de desenvolvimento profissional. Para tanto, nos apoiamos nas teorizações de Bernard Lahire sobre o conceito de disposições e sua articulação com as condições contextuais. Na análise da trajetória da professora inferimos disposições (participativa, reflexiva e à atualização) que foram mobilizadas ou atualizadas em determinadas características contextuais proporcionadas pelo PIBID. A mobilização dessas disposições, atravessadas por um contexto favorável, nos indicou aspectos de desenvolvimento profissional, como satisfação pessoal, reflexão sobre a própria prática, atualização teórica, entre outros. Os resultados evidenciam que é na confluência das condições contextuais com as maneiras pelas quais os sujeitos vivenciam essas condições, por meio de suas disposições, que o desenvolvimento profissional pode se dar de maneira efetiva.<hr/>ABSTRACT: In this work we present the analysis of the trajectory of a teacher as supervisor of the “Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (PIBID). Through a narrative analysis, we reconstructed the teacher story in the project, highlighting the main aspects of professional development. To this end, we rely on the theories of Bernard Lahire on the concept of dispositions and its articulation with the contextual conditions. In the analysis of the trajectory of the teacher we infer dispositions (participatory, reflective and to training) that were deployed or updated in certain contextual characteristics provided by PIBID. The mobilization of these dispositions, crossed by a favorable context, indicated aspects of professional development, such as personal satisfaction, reflect on their own practice, theoretical updates, among others. The results show that it is at the confluence of the contextual conditions with the ways in which individuals experience these conditions through its dispositions, that professional development can take place effectively. <![CDATA[THE “EDUCATIONAL PACT” AND THE MYSTERY “ALL”: SOCIAL STATE AND COUNTER-REFORM IN BOURGEOIS IN BRAZIL]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Apreender o modo como o Brasil reorganiza seu sistema de ensino ao longo da Revolução Passiva ou de redefinição dos limites de seu Estado social é compreender que a atual Contrarreforma, muito mais que produto, é processo. A análise do modo como se autoriza e legitima um partido de classe burguesa - na acepção gramsciana -, o movimento “Todos Pela Educação”, impõe o entendimento da tensão entre público e privado no campo da educação. É o que se conclui ao se cotejar as diretrizes institucionais da entidade às metas e estratégias do “Plano Nacional de Educação 2014/2024” e, em especial, aos pilares do “Pacto Pela Educação” em Goiás, como rearranjo local do repertório vocabular do grande capital internacional. Demonstrar esse transformismo é o propósito desta reflexão, que se configura como um recorte da pesquisa que procura apreender a relação entre as reformas educacionais pós anos 1990 e a organização do trabalho pedagógico em Goiás.<hr/>ABSTRACT: Learning the way Brazil reorganizes its education system along the Passive Revolution or reset the boundaries of their social state is to understand that thecurrent Counter-Reformation much more than product is the process. The analysis of how it authorizes and legitimizes a bourgeois class party - in the Gramscian sense - the “Education For All Movement” requires understanding the tension between public and private in the field of education. This is we conclude when comparing the institutional guidelines of the Entity to the Goals and Strategies of the National Education Plan 2014/2024 and, in particular, the Pillars of the “Pact for Education” in Goiás, as the local rearrangement of the vocabulary repertoire of the big international capital. Demonstrating this transformism is the purpose of this reflection, which is configured as a research cut that seeks to understand the relationship between educational reforms after 1990 and the organization of pedagogical work in Goiás <![CDATA[IN FAVOR OF A POETIC TEACHING: DIDACTICS AS CREATION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100108&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: O presente ensaio tem como desafio perspectivar teoricamente a díade didática-criação, por meio da proposição da docência como um trabalho eminentemente poético. Uma série de pensadores - Gaston Bachelard, Paul Valéry e Jacques Derrida, entre outros - é estrategicamente mobilizada a fim de sustentar a hipótese de uma imanência poética a atravessar a prática docente, desde que esta seja concebida e efetivada por escritas e leituras na esteira de traduções transcriadoras. O lastro conceitual que sustenta a argumentação consiste na acepção de tradução, legada por Haroldo de Campos, e de escrileitura, proposta por Sandra Mara Corazza. As discussões encaminham-se para a defesa de um modo de conceber o trabalho didático como um arranjo incessante de gestos que amalgamam leitura, escrita e tradução, redundando em uma espécie de canto tradutório cruzado entre alunos e professores.<hr/>ABSTRACT: This article aims at approaching theoretically the relation between didactics and creation, by proposing teaching as an intrinsically poetic work. A set of thinkers - Gaston Bachelard, Paul Valéry and Jacques Derrida, among others - is strategically used in order to sustain the hypothesis of a poetic immanence acting within the teaching practice, as long as it is conceived and carried out by writing and reading in the wake of transcriative translations. The theoretical axis that supports the argumentation consists in the concepts of translation, bequeathed by Haroldo de Campos, and of readwriting, proposed by Sandra Mara Corazza. The final discussions are dedicated to defend a way of conceiving teaching as a never-ending arrangement of gestures that merge reading, writing and translation, resulting in a sort of crossed translational chant between students and teachers. <![CDATA[Discourse analysis of students-workers on school truancy: A specific case in the math course]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100109&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Objetivamos, neste artigo, relacionar a evasão do ex-aluno do curso de matemática da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e sua necessidade de trabalhar, à luz da teoria de Michel Foucault, utilizando-nos de enunciados proferidos pelos próprios alunos evadidos. Para tanto, levantamos os dados oficiais da UEM acerca da evasão no curso de Matemática entre os anos de 2003 a 2013, buscamos e analisamos trabalhos científicos que tratam do objeto evasão e aplicamos uma entrevista com 26 evadidos. O objetivo da pesquisa, além da verificação das representações que os evadidos têm da sua evasão e sua necessidade de trabalhar, é incitar uma discussão crítica das representações do maior envolvido com a evasão, uma vez que as representações mostram sua subjetividade. Pretendemos descrever quais são os sujeitos evadidos e em que discurso estão inseridos. Almejamos dar voz aos sujeitos excluídos. Podemos afirmar que “sujeito evadido” se constitui em seu próprio discurso.<hr/>ABSTRACT: School absenteeism of ex-students in the Math course of the State University of Maringá, Maringá PR Brazil, and the need to work are related from the point of view of Foucault´s theory, through their own statements. By collecting official data of the university on truancy in the Math course between 2003 and 2013, we sought and analyzed scientific papers that address the evasion object and applied an interview with 26 escapees. The objective of the research, scientific papers and correlated documents were harvested on school truancy. Besides verifying the representations that truants have of their activities and their need to work, this paper instigates a critical discussion on representations involved in truancy. In fact, representations reveal their subjectivity. This research intends to describe the truants and in which discourse they are inserted so that the excluded subjects may have their own voice and opinion. “Truants” are made up by their own discourse. <![CDATA[TEACHER LEARNING PATHWAYS: IDENTITY PROCESSES IN AN ONLINE LEARNING COMMUNITY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo discorre sobre a constituição, em contextos colaborativos, da identidade docente de futuras professoras participantes de uma investigação sobre uma comunidade de aprendizagem online. Para este texto, buscou-se compreender como se expressam, nas narrativas, os indícios de constituição da identidade docente de licenciandas em formação. Os dados dessas narrativas autobiográficas mostraram como esse processo contribui para a constituição da identidade profissional docente e do desenvolvimento profissional, que se revelam em constante tensão, em um continuum, em que as experiências vivenciadas transcendem a polaridade teoria-prática e estão sempre vinculadas ao saber que emerge no próprio viver e fazer, a fim de significá-lo, problematizá-lo ou iluminá-lo.<hr/>Abstract: This article discusses the constitution of the teaching identity of future teachers in collaborative contexts, participant in an investigation about an online learning community. For this text, we seek to understand how they express, in the narratives, the evidences of the constitution of teaching identity of undergraduate women in formation. The data pointed out that the autobiographical narratives showed how this process contributes to the constitution of professional teaching identity and professional development that are disclosed in constant tension, in a continuum, in which the lived experiences transcend the theory-practice polarity, being these always linked to the knowledgethat emerges in the own living and doing, in order to mean it, problematize it or illuminate it. <![CDATA[PROFESSIONAL DEVELOPMENT WITHIN TEACHER LEARNING COMMUNITIES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100111&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Neste artigo, temos por objetivo relacionar projeções de desenvolvimento profissional e de profissionalidade a diferentes tipos de comunidades de aprendizagem docente. Para tanto, realizamos uma discussão a partir da descrição de diferentes modos de organização dessas comunidades. Em seguida, discorremos sobre as características subjacentes às comunidades fronteiriças, nas quais pesquisadores, professores e futuros professores trabalham de modo colaborativo, sem a regulação da universidade ou da escola. Ao final desta discussão, conclui-se que, por mais que as metodologias sejam aparentemente inovadoras, tornam-se necessárias avaliações dos processos formativos e reflexões cuidadosas sobre os aspectos subjacentes às comunidades de aprendizagem docente.<hr/>ABSTRACT: This article aims to relate the concepts of professional development and professionalism projections to different kinds of teacher learning communities. In order to do so, we address a discussion based on descriptions of different ways of organizing these communities. Then we convey the subjacent features of borderland communities in which researchers, teachers, and future teachers work in collaborative ways without any regulations set by the university or the school. The end of the discussion shows that, although the methodologies seem innovative, it is worthwhile to conduct systematic evaluations of the careful formative and reflection processes that are concerned with the subjacent aspects of teaching learning communities. <![CDATA[<strong>INSTITUTIONAL PROGRAM OF TEACHING INITIATION (PIBID): PERFORMANCE OF FELLOWS VERSUS NON-FELLOWS</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100112&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Relatam-se resultados de estudo com o objetivo de comparar o desempenho acadêmico de bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) com não bolsistas, considerando-se (a) o conceito dos cursos no Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE) e (b) o turno de funcionamento destes cursos. A população pesquisada foi composta por 2.193 egressos das licenciaturas da Universidade Federal do Ceará (UFC), referente ao período 2009.2 a 2015.1, dos quais 1.924 não foram bolsistas do PIBID (87,7%) e 209 foram bolsistas do PIBID (12,3%). Constatou-se que as maiores médias de rendimento acadêmico estiveram associadas aos licenciados ex-bolsistas do PIBID, independentemente do conceito do curso no ENADE, bem como do turno de funcionamento deste. Os resultados demonstraram a relevância do PIBID para a formação dos universitários, posto que foram identificadas diferenças substantivas na qualidade do aprendizado dos ex-bolsistas, expressas pelas maiores médias de desempenho, em comparação aos licenciados que não foram bolsistas do PIBID.<hr/>Abstract: We report the results of a study with the objective of comparing the academic performance of fellows from the Institutional Program of Teaching Initiation (PIBID) with non-fellows, considering (a) the concept of the courses in the National Student Performance Examination (ENADE) and (b) the turn of operation of these courses. The studied population consisted of 2,193 graduates of the Federal University of Ceará (UFC), referring to the period 2009.2 to 2015.1, of which 1,924 were not PIBID holders (87.7%) and 209 were PIBID scholarship holders (12.3 %). It was verified that the higher averages of academic performance were associated to the alumni graduates of PIBID, regardless of the concept of the course in the ENADE, as well as the turn of operation of this. The results demonstrated the relevance of the PIBID to the training of university students, since substantial differences were identified in the quality of the alumni’s learning, expressed by the higher performance averages, compared to the graduates who were not PIBID scholars. <![CDATA[HUMAN FORMATION, WORLD VISION, DIALOGUE AND EDUCATION: THE PRESENT RELEVANCE OF PAULO FREIRE AND MARTIN BUBER]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100113&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO: Este artigo discute questões contemporâneas da educação no que se refere às relações entre professores e alunos e à formação, a partir das teorias de Paulo Freire e de Martin Buber. Inicialmente, o texto explicita a aproximação entre a teoria de Freire e Buber. Em seguida, destaca aspectos fundantes da obra dos dois pensadores por favorecerem uma formação que se situe e que atue para o diálogo, contra a desumanização e qualquer tipo de humilhação, discriminação ou exclusão. Ao final, sintetiza contribuições de Paulo Freire e Martin Buber para uma educação voltada para a formação de comunidade e que seja crítica, criativa, dialógica. Nas considerações finais, fica evidenciada a atualidade de Freire e Buber, seu legado teórico para ações práticas e políticas.<hr/>ABSTRACT: This article discusses contemporary issues of education regarding the relationship between teachers and students and training/education, from the theories of Paulo Freire and Martin Buber. Initially, the text explains the proximity between the theories of Paulo Freire and Martin Buber. Next, it highlights fundamental aspects of the works of the two thinkers for favoring training/education that lies in and acts for dialogue, against the dehumanization and any kind of humiliation, discrimination or exclusion. Finally, it summarizes Freire’s and Buber’s contribution to an education focused on community training/education and that is critical, creative, dialogical. In the final considerations, the present relevance of Martin Buber and Paulo Freire, their theoretical legacy for practical and political actions is evident. <![CDATA[TRABAJO DOCENTE, ESCOLARIZACIÓN Y DESIGUALDADES SOCIALES: CONTRIBUCIONES Y DEBATES EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA EN ARGENTINA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100114&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Este artículo se propone realizar un análisis crítico y sistemático de la producción científica acerca de los vínculos entre trabajo docente, escolarización y desigualdades sociales en el período 1985-2015 en Argentina, con el objeto de examinar los principales debates conceptuales y teórico-metodológicos, como así también sus contribuciones para las discusiones actuales en el campo de la educación. Para ello, este trabajo reconstruye tres núcleos de debate: las contribuciones de la reformulación de los abordajes estructurales y del redireccionamiento de la mirada hacia los sujetos y las instituciones escolares; las discusiones surgidas de la incorporación de preocupaciones centradas en la heterogeneidad y el dinamismo de las identidades sociales; y los debates respecto del lugar de los contextos de pobreza en las instancias de formación y trabajo docente, ligados nuevas aproximaciones a los vínculos entre docencia, escolarización y desigualdad.<hr/>RESUMO: Este artigo propõe-se a realizar uma análise crítica e sistemática da produção científica acerca dos vínculos entre trabalho docente, escolarização e desigualdades sociais no período entre 1985 e 2015, na Argentina, com o objetivo de examinar os principais debates conceituais e teórico-metodológicos, bem como suas contribuições para as discussões atuais no campo da educação. Para isso, este trabalho reconstrói três núcleos de debate: as contribuições da reformulação das abordagens estruturais e do redirecionamento do olhar para os sujeitos e as instituições escolares; as discussões surgidas a partir da incorporação de preocupações centradas na heterogeneidade e no dinamismo das identidades sociais; e os debates a respeito do lugar dos contextos de pobreza nas instâncias de formação e trabalho docente, ligados a novas aproximações dos vínculos entre docência, escolarização e desigualdade<hr/>ABTRACT: This article intends to present a critical and systematic analysis of the scientific production on the links between teaching work, schooling and social inequalities between 1985 and 2015 in Argentina, with the aim of examining the main conceptual and theoretical-methodological debates, as well as their contributions for the current discussions in the educational field. This paper will approach three cores of debate: the contributions of the reformulation of structural approaches and the reframing of the looking to the subjects and schools; the discussions from the incorporation of the questions centred in the heterogeneity and dynamism of social identities; and the debates centred on the place of contexts in the instances of teachers´ training and work, linked to new approaches to the links between teaching, schooling and inequality. <![CDATA[BELIEFS OF TEACHERS ABOUT GRADE RETENTION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100115&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa crenças de professores da educação básica sobre reprovação escolar. Para tanto, discute possíveis relações entre crenças sobre reprovação, crenças acerca de princípios de justiça e avaliação e o conhecimento de professores a respeito de resultados de pesquisas sobre efeitos da reprovação. Explicita características do perfil dos professores que podem influenciar sua adesão à reprovação. A relação entre as crenças e entre estas e o conhecimento de pesquisas foi analisada por meio de correlação e a identificação das características associadas à adesão à reprovação foi feita com análise de regressão. Foram usados dados primários de quase 5,5 mil professores que lecionam Língua Portuguesa. Conclui-se que professores que aderem à reprovação tendem a aderir ao princípio de justiça meritocrático e à avaliação normativa. Ter maior tempo de experiência docente, não lecionar nos anos iniciais do ensino fundamental, maior conhecimento de pesquisas sobre o tema e mestrado e doutorado caracterizam os professores que concordam menos com a reprovação.<hr/>Abstract: This article aims to analyze the beliefs of basic education teachers about grade retention. To that end, it discusses possible relations between beliefs about grade retention, beliefs about justice and evaluation principles, and teachers’ knowledge about the findings of research on the effects of grade retention. We also present teacher profile characteristics that can influence teacher adhesion to grade retention. The relationship between the beliefs mentioned, and between them and knowledge of research, was analyzed by correlation and the identification of characteristics associated with retention was done by regression analysis. We used primary data concerning almost 5.5 thousand teachers that teach Portuguese Language. We found that teachers who adhere to retention tend to also adhere to a meritocratic principle of justice and to normative assessment. Having more experience in teaching, not teaching in initial years of basic education, a greater knowledge of research of the subject, and holding a Master’s or a Ph. D. degree characterize the teachers who are less likely to agree with grade retention.