Scielo RSS <![CDATA[Psicologia & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-718220140005&lang=en vol. 26 num. SPE lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação - Prêmio ABRAPSO de teses, dissertações e monografias - edição 2013</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Work and politics in everyday life of self-management</b>: <b>the Justatrama network</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta uma pesquisa de doutorado que objetivou compreender as principais relações entre trabalho e política no cotidiano de uma rede autogerida. A Justa Trama reunia à época aproximadamente seiscentas pessoas, de sete empreendimentos econômicos solidários, de todas as regiões brasileiras, abarcando grande parte da cadeia produtiva do algodão agroecológico. Um extenso trabalho de campo, de caráter etnográfico, permitiu acompanhar as atividades políticas da rede entre 2010 e 2012. A filosofia da vida cotidiana de Agnes Heller foi o principal referencial teórico deste estudo. A rede revelou-se dialeticamente como organização de trabalho, cujo fim é gerar renda, e como organização política, de resistência ao modo de produção capitalista. Concluiu-se ainda que a política, no cotidiano da autogestão da rede, pode ser entendida como trabalho. E o trabalho, por sua vez, pode ser tomado como objeto da prática política dos trabalhadores.<hr/>El artículo presenta una investigación doctoral que tuvo por objetivos comprender relaciones entre trabajo y política en el cotidiano de una red autogerida. Justa Trama reunía a la época aproximadamente seiscientas personas, de siete emprendimientos económicos solidarios, de todas las regiones de Brasil, abarcando gran parte de la cadena productiva del algodón agroecológico. Un extenso trabajo de campo, de carácter etnográfico, permitió acompañar las actividades políticas de la red entre 2010 y 2012. La filosofía de la vida cotidiana de Agnes Heller fue el principal marco teórico del estudio. La red demostró ser dialécticamente una organización de trabajo, con fines de generar renta, y una organización política, que busca resistir al modo capitalista de producción. Concluimos que la política, en el cotidiano de la autogestión de la red, puede ser entendida como trabajo, y que el trabajo puede ser tomado como objeto de la práctica política de los trabajadores.<hr/>This article presents a doctoral research that aimed to discuss relationships between work and politics in the daily lives of a self-managed network. Justa Trama brings together about six hundred workers of seven economic enterprises from all regions of Brazil, it encompasses most of the links in the textile production chain from agroecological cotton plantation. An extensive ethnographic fieldwork enabled to monitor the political activities of the network between 2010-2012. The works of Agnes Heller about daily life are the main theoretical framework of this research. The network proved dialectically as an economic organization, whose purpose is to generate income, and as a political organization, resistance to the capitalist mode of production. It was also concluded that politics in the daily self-management of the network can be regarded as inherent to the work, and the work can be taken as an object of political activity of the group of workers. <![CDATA[<b>Gender, race and ethnicity intersectionality and Maria da Penha's law</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A violência de gênero contra as mulheres é um fenômeno mundial abordado exaustivamente. Este artigo discute como a interseccionalidade gênero, raça e etnia emerge nos discursos jurídicos sobre as mulheres que acessam a justiça. O referencial teórico foi composto pela analítica do poder de Michel Foucault articulada aos conceitos de interseccionalidade, gênero, raça e etnia. A pesquisa de campo foi realizada no Poder Judiciário de Porto Alegre e de Sevilha entre agosto de 2010 e outubro de 2012. Foram construídas três amostras de conveniência: entrevistas com 290 mulheres, análise de 70 processos judiciais e de 55 boletins de ocorrência. Foram realizadas entrevistas com quatro juízes/as de Porto Alegre e dois juízes em Sevilha. Os resultados apontam uma sobrerrepresentação das mulheres negras nos boletins de ocorrência, nas entrevistas, mas não nos processos. Apesar disso, os/as juízes/as entrevistados/as compreendem que a interseccionalidade gênero-raça e etnia não interfere no acesso à justiça.<hr/>La violencia de género contra las mujeres es un fenómeno mundial discutido a fondo. En este artículo se discute como la interseccionalidad género, raza y etnia emerge en los discursos legales sobre las mujeres que buscan el acceso a la justicia. El marco teórico fue compuesto por la analítica del poder de Michel Foucault articulada a los conceptos de interseccionalidad, género, raza y etnia. La pesquisa de campo fue realizada en el Poder Judiciário de Porto Alegre y de Sevilla, entre agosto de 2010 y octubre de 2012. Se construyeron tres amuestras de conveniencia: entrevistas con 290 mujeres, análisis de 70 procesos judiciales y de 55 informes policiales. Se construyeron entrevistas con cuatro jueces/as de Porto Alegre y dos jueces en Sevilla. Los resultados apuntan una sobrerrepresentación de las mujeres negras. Sin embargo, los/as jueces/as entrevistados/as comprehenden que la interseccionalidad género-raza y etnia no afecta el acceso a la justicia.<hr/>Gender-based violence against women is a worldwide phenomenon extensively studied. This article discusses how intersectionality between gender, race and ethnicity emerges in legal discourse about women accessing justice. The theoretical framework was composed by Michel Foucault's power analytics articulated with the concepts of intersectionality, gender, race and ethnicity. The fieldwork was conducted from August 2010 to October 2012 in Porto Alegre's and Seville's judiciary system. Quantitative and qualitative research techniques were used to analyze convenience samples composed by 70 lawsuits, 55 police reports and 290 interviews with women victims. Interviews were also conducted with four judges of Porto Alegre and two judges of Seville. The results indicate an overrepresentation of black women in police reports and interviews but not in law suits. Nevertheless, in judges' answers, gender-race-ethnicity intersectionality is not recognized as an element interfering in the access to justice. <![CDATA[<b>Urban spring</b>: <b>the deserted island interrogates the multitude</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo faz uma apreciação da imbricação da qual emergem a modernidade científica, o liberalismo e a racionalidade política clássica e suas relações com o modo de produção capitalista. Toma-se como ponto de partida a narrativa da vida numa ilha deserta apresentada pelo romance Robinson Crusoé, seja na sua versão original em Defoe ou na sua recontagem por Michel Tournier, com o objetivo de debater as implicações ético-políticas do fazer científico no campo das humanidades, mais especificamente na psicologia, frente às formas contemporâneas de resistência ao capitalismo, com destaque às possíveis conexões entre uma estética da existência, tal como proposta por Michel Foucault, e os movimentos coletivos que se vêm espalhando pelo mundo desde 2012.<hr/>Este artigo aborda el carácter imbricado en el cual surgen la modernidad científica, el liberalismo y la racionalidad política clásica en sus relaciones con el modo de producción capitalista. Toma-se como punto de arranque la narrativa de la vida en una isla deserta presentada por la novela Robinson Crusoé, sea en su versión original en Defoe o en la versión de Michel Tournier, con el objetivo de problematizar las implicaciones ético-políticas de la práctica científica en el campo de las humanidades, más bien en la psicología, frente sus formas contemporáneas de resistir al capitalismo, destacando las conexiones posibles entre una estética de la existencia, como aquella presentada por Michel Foucault, y los movimientos colectivos que se espalman por el mundo a partir de 2012.<hr/>This paper approaches the entanglement in whic raises the scientific modernity, the liberalism and the classical political rationality. It is taken as a starting point the narrative of a life in a deserted island, as it is presented by the novel Robinson Crusoe, both in the original Defoe version and in Michel Tournier's recounting, aiming to discuss the ethical political implications of scientific work in the humanities more specifically in psychology, in the face of contemporary forms of resistance to capitalism, highlighting the possible rapports between the aesthetics of existence, as it was proposed by Michel Foucault, and the collective movements that are spreading around the world since 2012. <![CDATA[<b>Paternity, family and crime</b>: <b>a archaeology between law and Psychology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo analisar arqueologicamente enunciados que articulam paternidade, família e criminalidade, tendo como corpus de pesquisa documentos da jurisprudência de Tribunais de Justiça. Problematizamos movimentos enunciativos que articulam Paternidade e Criminalidade: paternidade na matriz heterossexual - o pai se produz na diferenciação da mãe; paternidade como isonomia; as classificações que posicionam diferentes pais. Ampliando a análise investigamos também os enunciados que acionam o pai como um dos elementos da família, sem diferenciá-lo. Em relação às famílias, os enunciados se movimentam, normatizando formas de ser família - possibilitando a intervenção e destituição, ou preservando-a como bem social. A família figura nos documentos como elemento importante e determinante para a análise do criminoso, com deslocamento das explicações para a criminalidade do determinismo biológico para o determinismo familiar.<hr/>El presente artículo se propone analizar la arqueología de la relación existente entre la paternidad, la familia y la delincuencia. Los materiales investigados fueron los documentos de la jurisprudencia de los Tribunales de Justicia. Proponemos algunos movimientos que articulan Paternidad y el Delito: la paternidad en la matriz heterosexual - el padre se produce en la diferenciación de la madre; paternidad como la igualdad; clasificaciones que posicionan diferentes padres. Extendiendo el análisis también investigó las afirmaciones que desencadenan el padre como un elemento de la familia, pero sin lo diferencia. En cuanto a las familias, los enunciados se mueven, la estandarización de las formas de ser de la familia - que permite la intervención, o preservarla como un bien social. La familia aparece en los documentos como importante y decisivo para el análisis del desplazamiento de explicaciones para el delito de determinismo biológico para el elemento de determinismo familia.<hr/>This article discuss the relationship between paternity, family and crime, by analyze of the discourse in legal documents. It takes, as the research corpus, documents archived at the case law of the Courts of Justice in southern Brazil's states. From these documents we question statement movements that support links between Fatherhood and Crime. There are numerous movements in regard to paternity: paternity in the heterosexual matrix; paternity as equality; classifications for different fathers. Extending the analysis, it researches the statements that trigger the father as one of the family, no differentiates it. Regarding households, moving statements standardizing ways of being family. The family appear in the documents as an important and crucial to the analysis of criminal. <![CDATA[<b>Garbage, human conduct and management of the unbearable</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O lixo, como experiência insuportável da vida urbana, aglutinadora de matérias pútridas, inúteis e de refugos da sociedade, traduz-se, a partir do método genealógico pautado nos estudos de Michel Foucault, na análise das formas de problematização sobre as condições de existência do sujeito moderno. Duas formas principais de aglutinação de discursos e práticas apresentam-se aliados aos modos de governo das condutas. Na primeira delas, a forma lixo compõe-se de restos, matérias pútridas e inúteis, cujas práticas, outrora dispersas no campo do real, são organizadas conforme a racionalidade da medicina-social. Em segundo, a forma resíduo, por sua vez registra um novo campo de visibilidades sobre os restos, apoiado pelo conjunto de práticas sociais e discursos ecológicos que o circunscrevem como objeto de políticas públicas e, portanto, de governamentalidade, tais como, os conceitos de reciclagem, inclusão social e preservação dos recursos naturais.<hr/>La basura, como experiencia insoportable de la vida urbana, aglutinadora de materias podridos, inútiles y de residuos de la sociedad, fue traducido, a partir del método genealógico guiado por los estudios de Michel Foucault, y sus formas de problematización sobre las condiciones de existencia del sujeto moderno. Dos formas principales de conjunto de discursos y prácticas se presentan aliados a los modos de gobierno de las conductas. En la primera, la forma basura se compone de restos, materias podridas y inútiles, cuyas prácticas, anteriormente dispersas en el campo del real, son organizadas conforme la racionalidad de la medicina-social. En segundo, la forma residuo, registra un nuevo campo de visibilidades sobre los restos, apoyado por el conjunto de prácticas sociales y discursos ecológicos que circunscríbelo como objeto de políticas públicas y, por lo tanto, de guvernamentalidad, tales como los conceptos de reciclaje, inclusión social y preservación de los recursos naturales.<hr/>Garbage, as unbearable experience of urban life that agglutinate putrid, worthless and of society waste materials, is reflected,from the genealogical method based on studies of Michel Foucault, in the analysis of the forms of problematization about the conditions of existence of the modern subject. Two major forms of assemblage of discourses and practices are presented allies the modes of governance of conduct. In the first, the waste form is composed of debris, rotting and useless materials, whose practices, formerly scattered in the field of real, are organized according to the medical-social rationality. Second, the residue form in turn registers a new field of visibility on the remains, supported by the set of ecological social practices and discourses that circumscribe as an object of public policy and therefore governmentality such as, the concepts of recycling, social inclusion and preservation of natural resources. <![CDATA[<b>Institutional care in the assistance to childhood</b>: <b>the everyday in question</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tendo como referência o trabalho desenvolvido em uma instituição de acolhimento para crianças e adolescentes, este artigo reflete sobre o cotidiano desses serviços a partir da discussão sobre o lugar no discurso social em que são colocadas as crianças e suas famílias, bem como a instituição e seus agentes. A hipótese trabalhada é de que os diversos momentos cotidianos são constituídos por modelos de práticas sociais que formaram a assistência à infância - a caritativa, a filantrópica e a do Estado de bem-estar social - , cada uma atribuindo, em seu discurso, posições específicas aos envolvidos. São retomados esses modelos de assistência, de forma a evidenciar os eixos centrais pelos quais se constituem. Em seguida, é discutida essa hipótese a partir de cenas desse dia a dia, de modo a pensar como a problematização dessas posições pode permitir um outro lugar na escuta e nas práticas de psicólogos nas instituições de acolhimento institucional.<hr/>En relación con el trabajo en un centro de acogida para niños y adolescentes, este artículo reflexiona sobre la vida cotidiana de estos servicios a partir de la discusión sobre el lugar en el discurso social en el que se colocan los niños y sus familias, así como a la institución y sus agentes. La hipótesis es que los diversos momentos cotidianos son elaborados por los modelos de prácticas sociales que formaban la asistencia del infancia -caritativo, filantrópico y Estado de Bienestar Social -, asignando a cada uno, en su discurso, a los puestos específicos involucrados. Son recogido estos modelos, destacando los ejes centrales por los cuales se constituyen. A continuación, estas hipótesis son discutidas desde escenas de ese día a día, por lo que pensar lo problemático de estas posiciones puede permitir otro lugar de la escucha y la práctica de los psicólogos en las instituciones de acohida institucional.<hr/>This research brings a reflexion on daily children and adolescents care based on the work developed in an institution (shelter). It is based on the emplacement of children and their family, as well as the institution and their agents, into the social discourse. The hypothesis adopted here is that several social practices in these institutions consist on practice models that framed childhood assistance - the charitable, the philanthropic and the State of social welfare -, each one assigning specific positions to families and institutional agents. These models are recapitulated, in order to highlight the central axes for which constitute. Then, this hypothesis is discussed using information from these day-to-day events in order to consider how the questioning of these positions may allow another positioning in listening and in the practices of psychologists in institutional care institutions. <![CDATA[<b>About young drug users</b>: <b>the stories of no one</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo parte do crescente processo de judicialização do cuidado em saúde mental de jovens usuários de drogas e tem por objetivo problematizar a forma como, na relação entre os campos da Saúde Mental e da Justiça, vai se desenvolvendo uma biopolítica voltada para o governo da população de "adolescentes drogaditos". Para tanto, realizamos a análise de processos judiciais de internação compulsória de jovens por uso de drogas. Fundamentamo-nos nas ferramentas teóricas e metodológicas da Psicologia Social, dentro de uma perspectiva pós-estruturalista, especialmente no que se refere ao pensamento de Michel Foucault, na forma como o autor desenvolveu uma análise dos discursos e da emergência dos saberes na sua articulação com mecanismos e tecnologias de poder. A partir dessa perspectiva, evidenciamos a forma como essa biopolítica, embora aja em nome da garantia de direitos, opera produzindo vulnerabilidades.<hr/>El presente estudio parte del creciente proceso de judicialización del cuidado en salud mental de jóvenes usuarios de drogas y tiene por objeto problematizar la forma como, en la relación entre los campos de la Salud Mental y la Justicia, se va desarrollando una biopolítica orientada al gobierno de la población de "adolescentes drogadictos". Se ha llevado a cabo el análisis de procesos judiciales de internamiento forzoso de jóvenes por uso de drogas. El estudio está fundamentado en las herramientas teóricas y metodológicas de la Psicología Social, dentro de una perspectiva postestructuralista, especialmente en lo que atañe al pensamiento de Michel Foucault y la forma como desarrolló el análisis de los discursos y la emergencia de los saberes en su articulación con mecanismos y tecnologías de poder. A partir de éstos, se evidencia cómo dicha biopolítica, aunque actúe a nombre de la garantía de los derechos, opera produciendo vulnerabilidad.<hr/>The present study addresses the increasing process of judicialization of mental health care of young drug users, and aims at problematizing the way in which a biopolitics directed towards the government of the population of 'addicted teenagers' has been developed in the relationship between the fields of Mental Health and Justice. The development of this research is based on the analysis of lawsuits of adolescents that had been ordered the protective measure of psychiatric hospitalization for treatment for drug addiction. We have based our study on the theoretical and methodological tools of Social Psychology, especially with regard to the work of Michel Foucault, in the way that this author developed an analysis of both discourses and the emergence of knowledges in their articulation with power mechanisms and technologies. By analyzing these documents, we have attempted to identify that this biopolitics, in spite of guaranteeing rights, operates by producing vulnerabilities. <![CDATA[<b>Professionals of the health units and the teenage pregnancy</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo teve como objetivos analisar o conteúdo e a estrutura da representação social da gravidez na adolescência entre profissionais de saúde; verificar se as cognições participantes do núcleo central se mantêm nas tematizações provenientes de um segundo método de estudo das representações; e identificar as ações realizadas pelos profissionais diante da gravidez. A pesquisa foi desenvolvida em Unidades de Saúde da Família. Participaram 61 profissionais de saúde das Unidades de Saúde da Família. Utilizou-se o questionário de associação livre (analisado com o software EVOC) e entrevistas semiestruturadas (análise de conteúdo temática de Bardin). A representação da gravidez na adolescência foi associada a significados predominantemente negativos. A atuação tem uma base informativa, prescritiva, ancorada no modelo biomédico. O estudo aponta a importância da formulação de estratégias na implementação de políticas públicas de promoção e educação em saúde, com o intuito de minimizar o impacto biopsicossocial da gravidez na adolescência.<hr/>El estudio tuvo como objetivos analizar el contenido y la estructura de la representación social del embarazo en la adolescencia entre profesionales de la salud; verificar si las cogniciones participantes del núcleo central se mantienen en las tematizaciones provenientes de un segundo método de estudio; e identificar las acciones realizadas por los profesionales ante el embarazo. La investigación fue desarrollada en Unidades de Salud de la Familia. Participaron 61 profesionales. Se utilizó un cuestionario de asociación libre (analizado con el software EVOC) y entrevistas semi-estructuradas (análisis de contenido temático de Bardin). La representación del embarazo fue asociada a significados predominantemente negativos. La actuación tiene una base informativa, prescriptiva, anclada en el modelo biomédico. El estudio apunta la importancia de la formulación de estrategias en la implementación de políticas públicas de promoción y educación en salud, con el propósito de minimizar el impacto biopsicosocial del embarazo en la adolescencia.<hr/>The present study aimed to analyze the content and the structure of the social representation of teenage pregnancy among health professionals; verify if the core's participants cognitions remains in thematizations from a second method of study of the representations; and identify the actions taken by professionals before pregnancy. The research was developed in the family health units. Sixty-one health professionals working at the Family Health Units participated in this study. We used the questionnaire of free association (analyzed with the software EVOC) and semi-structured interviews (thematic content analysis of Bardin). The representation of teenage pregnancy was associated with predominantly negative meanings. The action has an informative and prescriptive base, anchored on the biomedical model. The study points to the importance of formulating strategies in the implementation of public policies for the promotion and health education, in order to minimize the biopsychosocial impact of teenage pregnancy. <![CDATA[<b>Stage-minor</b>: <b>cartography in arts and women experimentation in jail situation</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho parte de uma pesquisa intervenção em um presídio feminino do Rio Grande do Norte - Brasil, cujo objetivo é compreender os modos de viver e reinventar-se das mulheres presas. Trata-se de uma cartografia em teatro-experimentação a partir de uma experiência de estágio em Psicologia, no qual se articula corpo, arte e clínica, compondo o eixo gênero, sexualidades e intersecções. Utiliza-se da observação participante, do diário de atos e da arte em oficinas, objetivando acompanhar cuidadosamente processos em curso, mapear o território existencial das atrizes e possibilitar que linhas de fuga sejam produzidas, deixando vazar uma multiplicidade de vozes, devires. Os resultados: expressões do devir da sensibilidade das mulheres presas no cuidado com as outras, na troca de palavras de afeto, na experimentação de outras formas de relação com o corpo e com a sexualidade.<hr/>Este trabajo es parte de una investigación intervención en un cárcel femenino del Rio Grande del Norte - Brasil, cuyo objetivo es comprender los modos de vivir y reinventarse de las mujeres presas. Se trata de una cartografía en teatro-experimentación a partir de una experiencia de estajeo en Psicología, en el cual se articula cuerpo, arte y clínica, componiendo el eje género, sexualidades e intersecciones. Se utiliza de la observación participante, del diario de actos y del arte en talleres, objetivando acompañar cuidadosamente procesos en curso, mapear el territorio existencial de las actrices y posibilitar que líneas de fuga sean producidas, dejando vasar una multiplicidad de voces, devenires. Los resultados: expresiones del devenir sensibilidad de las mujeres presas en el cuidado con las otras, en el cambio de palabras de afecto, en la experimentación de otras formas de relación con el cuerpo y con la sexualidad.<hr/>This work starts from a research-intervention in a female prison at Rio Grande do Norte - Brasil, whose goal is to understand imprisoned women ways of living and how they reinvent themselves. It's about a cartography in a stage-experimentation out of a trainee experience in psychology, through which body, arts and clinics are articulated, composing the axis among gender, sexualities and intersections. It is used participant observation, field diary and arts in workshops, aiming to carefully follow ongoing processes, letting escape a multiplicity of voices, being-becomings. The results: expressions of the being-becoming sensibility of imprisoned women in the care with each other, in changing words of affection, in experimenting other forms of relation with the body and sexuality. <![CDATA[<b>Institutions, confinement and power relations</b>: <b>methodological issues in the thought of Michel Foucault</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo trata de uma discussão sobre a análise de instituições a partir do pensamento de Michel Foucault. Um dos objetivos é interrogar a afirmação de que Foucault definiu os mecanismos disciplinares como restritos ao confinamento em algumas instituições. Visa-se ressaltar que as relações de poder não eram propriedade de uma instituição ou apenas restritas ao Estado. Busca-se pensar como as tecnologias biopolíticas também extrapolam o âmbito estatal e operam governos das condutas por meio de articulações e composições e não ficam apenas fixadas em uma entidade de maneira naturalizada. Outro ponto tratado é o questionamento realizado por Foucault da visão de poder apenas como repressão e massificação operada pelas instituições. Finaliza-se, apontando a preocupação central de Foucault, qual seja, a análise das práticas, e não apenas das instituições.<hr/>El artículo es una discusión sobre el análisis de las instituciones del pensamiento de Michel Foucault. Uno de los objetivos es cuestionar la afirmación en el que Foucault define los mecanismos disciplinarios como restringido al confinamiento en algunas instituciones. Cuya finalidad es destacar que las relaciones de poder no eran propiedad de una institución o restricta al Estado. En el que busca pensar cómo las tecnologías bio-políticas también extrapolan el ámbito estatal y operan gobiernos de las conductas por medio de articulaciones y composiciones y no quedan apenas fija en una entidad de manera naturalizada. Otro punto relevante es el cuestionamiento hecho por la visión del poder de Foucault apenas como represión y masificación operada por instituciones. Finaliza apuntando la preocupación central de Foucault, , el análisis de las prácticas, no sólo apenas de las instituciones.<hr/>The article is a discussion on the analysis of institutions from the thought of Michel Foucault. One goal is to interrogate the claim that Foucault's disciplinary mechanisms defined as restricted to confinement in some institutions. The aim is to point out that power relations were not owned by an institution or just restricted to the state. The aim is to think how the biopolitical technologies also surpass the state level by governments and operate the pipeline through the joints and compositions and unfixed in an essential entity. Another point addressed is the questioning conducted by Foucault's vision of power as repression and mass operated by the institutions. Ends pointing to the central concern of Foucault, namely the analysis of practices and not institutions. <![CDATA[<b>The narrative method as a proposal for the study of Burnout</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500012&lng=en&nrm=iso&tlng=en A maioria dos estudos em Burnout tem priorizado a utilização de métodos e técnicas que definem a priori seus parâmetros de avaliação. Como uma alternativa a essa tendência, o presente artigo apresentará a perspectiva narrativa como um método que permite à pessoa a livre expressão de sua experiência de adoecimento. Essa ferramenta pode ampliar a compreensão teórica do fenômeno, tradicionalmente abordado pelas seguintes perspectivas: clínica; sócio-histórica e contextual; sociopsicológica; e trajetória de carreira. Após a descrição dessas abordagens, será apresentada a perspectiva narrativa - fornecendo uma visão do Burnout enquanto processo, pois o fluxo narrativo conecta e situa temporalmente elementos tradicionalmente referidos como exteriores (variáveis culturais e laborais) e interiores (valores e significados), superando dicotomias. Esses elementos potencialmente integrados em uma narrativa podem contribuir para a realização do diagnóstico diferencial da síndrome e para o aprimoramento das intervenções clínicas.<hr/>La mayoría de los estudios sobre Burnout prioriza el uso de métodos y técnicas que definen a priori los parámetros evaluados. Como alternativa a esta tendencia, este documento presentará la perspectiva narrativa como un método que permite a la persona a libre expresión de su experiencia de enfermedad. Esta herramienta puede ampliar la comprensión teórica del fenómeno, tradicionalmente abordado por las siguientes perspectivas: clínico; sociohistórica y contextual; sociopsicológica; y trayectoria profesional. Después de la descripción de estos enfoques se presentará la perspectiva narrativa - que proporciona una visión de Burnout como un proceso, debido a que el flujo narrativo y temporalmente situado conecta los elementos que tradicionalmente se conocen como externos (variables culturales y laborales) e interiores (valores y significados), superando dicotomías. Estos elementos potencialmente integrados en una narración pueden contribuir para la realización del diagnóstico diferencial del síndrome y para la mejora de las intervenciones clínicas.<hr/>The majority of Burnout researches uses methods and techniques that define a priori parameters of evaluation. As an alternative to this trend, the present article will present the narrative perspective as a method that allows the free expression of Burnout experience. This tool can extend the theoretical phenomenon understanding, traditionally studied for the following perspectives: Clinic; Sociohistoric and Contextual; Sociopsychological; and Career Development. After the description of these approaches, the narrative perspective will be presented - supplying a vision of Burnout as a process, therefore the narrative flow connects and points out elements traditionally classified as extra (cultural and labor variables) and intra-individual (values and meanings), overcoming dichotomies. These elements potentially integrated in a narrative can contribute for accomplishment of the syndrome's distinguishing diagnosis and the clinical interventions improvement. <![CDATA[<b>University students' discursive repertoires about racial quotas in brazilian public universities</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investiga os repertórios discursivos de estudantes universitários sobre as ações afirmativas. Os participantes (N= 105) responderam por escrito a uma pergunta sobre a implantação de cotas raciais nas universidades públicas. As análises feitas a partir do software Alceste evidenciaram quatro classes discursivas, que compartilham uma forte oposição às cotas raciais, diferenciando-se apenas em relação ao argumento utilizado. A primeira classe enfatiza a inexistência de diferenças intelectuais entre negros e brancos e, na segunda classe, vem a ideia de que as desigualdades sociais entre negros e brancos seriam produto do preconceito contra pobres, assim as cotas deveriam ser sociais. As duas últimas classes compartilham a preocupação com a qualidade do ensino, defendendo que o sistema de cotas poderia baixar o nível intelectual das universidades e que o correto seria investir na melhoria do ensino fundamental e médio.<hr/>Este estudio investiga los repertorios discursivos de estudiantes universitarios sobre las acciones afirmativas. Los participantes (N= 105) respondieron por escrito a una pregunta sobre la implantación de cuotas raciales en las universidades públicas. Los análisis realizados con el software Alceste evidenciaron cuatro clases discursivas que comparten una fuerte oposición a las cuotas raciales, diferenciándose apenas en los argumentos utilizados. La primera clase enfatiza la inexistencia de diferencias intelectuales entre negros y blancos. La segunda clase se basa en la idea de que las desigualdades sociales entre negros y blancos serían producto del prejuicio contra los pobres, de manera que las cuotas deberían ser sociales. Las dos últimas clases comparten la preocupación con la calidad de la enseñanza, defendiendo que el sistema de cuotas podría bajar el nivel intelectual de las universidades y que lo correcto sería invertir en la mejora de la enseñanza fundamental y media.<hr/>This study investigates university students' discursive repertoires on affirmative actions. Participants (N=105) answered a written questionnaire about the implementation of racial quotas in public universities. Analyses using Alceste software found four discursive classes, sharing a strong opposition to racial quotas and which differ among them just in the type of arguments included in each one The first class emphasizes the lack of intellectual differences between black and white people; the second class emphasizes the idea that social inequalities between black and white Brazilians are the result of the prejudice against poor people, thus, the quotas should be social. The last classes show the concerned about the quality of education, arguing that this quota system could lower the intellectual level at the universities and what should be done is to improve the quality of primary and secondary education. <![CDATA[<b>Productivity and subjective precariousness in the public university</b>: <b>the professors' wear down</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nos últimos anos, tem-se observado cada vez mais características típicas de mercado presentes na universidade pública. No Brasil, o aspecto com maior destaque nas publicações é o "produtivismo acadêmico", que tem como mote a ênfase na quantidade de produções bibliográficas. Neste artigo, busca-se discutir as características desse modelo, partindo-se do pressuposto que ele conduza a uma situação de precariedade subjetiva para os docentes. Para tal, apresenta-se o resultado de uma pesquisa qualitativa com professores de uma universidade pública, realizada por meio de entrevistas reflexivas. Os resultados indicam que a precariedade subjetiva vivenciada leva a um desgaste mental, o qual, por sua vez, pode ter como consequência o sofrimento psíquico e o adoecimento. Apesar de se mostrarem conscientes do processo que vivenciam, alguns docentes buscam adotar táticas individuais cotidianas de "sobrevivência", enquanto as estratégias coletivas com vistas à transformação são pouco enfatizadas.<hr/>Durante los últimos años, se ha observado cada vez más características típicas del mercado presentes en la universidad pública. En Brasil, el aspecto con mayor destaque en las publicaciones es el "productivismo académico", que tiene como lema el énfasis en la cantidad de producciones bibliográficas. En este artículo, se busca discutir las características de ese modelo, partiendo del presupuesto de que éste conduzca a una situación de precariedad subjetiva en los docentes. Para ese fin, se presenta el resultado de una pesquisa cualitativa con profesores de una universidad pública, realizada por medio de entrevistas reflexivas. Los resultados indican que la precariedad subjetiva vivenciada lleva a un desgaste mental, el cual, a su vez, puede tener como consecuencia el sufrimiento psíquico y el padecimiento. A pesar de ser conscientes del proceso que vivencian, algunos docentes buscan adoptar tácticas individuales cotidianas de "sobrevivencia", mientras que las estrategias colectivas orientadas a la transformación son poco enfatizadas.<hr/>In the past years, the public university has showed more and more market like characteristics. In Brasil greater highlight has been given, in scientific works, to the "academic productivity" which has, as its central theme, the emphasis in the amount of academic publishing. This article aims to discuss the characteristics of this particular paradigm , assuming that it leads to a situation of subjective precariousness to professors. To do so, the result of a qualitative research, developed through reflexive interviews with professors of a public university, is presented. The results point that the experienced subjective precariousness leads to mental wear down which thence, might present as a consequence, psychic suffering and illness. Although aware of the process, some professors adopt individual daily "survival" techniques, while collective strategies aiming transformation are poorly emphasized. <![CDATA[<b>School inclusion politics</b>: <b>the production of abnormality</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho tem como objetivo apresentar reflexões acerca das políticas públicas de inclusão escolar, as quais regulamentam o atendimento dos sujeitos com necessidades educativas especiais na rede regular de ensino em nosso país. Inicialmente, são apresentadas as políticas públicas de inclusão escolar que tratam de uma inclusão específica, produzida nas malhas de discursos legais e colocada a serviço do Estado-Nação para a produção de sujeitos de determinado tipo. Em um segundo momento, se discute a complexidade e os impasses de um intricado jogo de inclusões e exclusões, a partir do qual se busca pensar quem são os sujeitos da inclusão escolar. E, por fim, em uma tentativa de lidar com a complexidade desse jogo, sustentamos que as práticas discursivas postas por tais políticas de inclusão escolar são estratégias de governamento da diferença, ou seja, o Estado passa a atuar por meio de políticas públicas de domesticação.<hr/>Este trabajo tiene como objetivo presentar reflexiones acerca de las políticas públicas de inclusión escolar, las cuales reglamentan la atención de los sujetos con necesidades educativas especiales en la red regular de enseñanza en nuestro país. Inicialmente, se presentadas las políticas públicas de inclusión escolar que tratan de una inclusión específica, producida en las redes de discursos legales y a servicio del Estado-Nación para la producción de sujetos de determinados tipos. En un segundo momento, se discute la complejidad y los impasses de un intrincado juego de inclusiones y exclusiones, a partir del cual se busca pensar quiénes son los sujetos de inclusión escolar. Y, por fin, en una tentativa de trabajar con la complejidad de ese juego, sustentamos que las prácticas discursivas puestas por tales políticas de inclusión escolar son estrategias de gobierno de la diferencia, es decir, el Estado pasa a actuar por medio de políticas pública de domesticación.<hr/>This paper aims to present reflections on the public politics of school inclusion, which regulate the care of individuals with special needs in regular education in our country. Initially, we present the politics of inclusion in school dealing a specific inclusion, produced in the meshes of legal discourse and place in the service of nation-state for the production of individuals of particular type. In a second step, we discuss the complexity and dilemmas of an intricate game of inclusions and exclusions, from which one seeks to think who are the subjects of school inclusion. And finally, in an attempt to deal with the complexity of this game, we hold that the discursive practices posed by such politics of inclusion in school government strategies is the difference, in other words, the state will act through public politics of domestication . <![CDATA[<b>Psychology and work of teaching</b>: <b>intercessions with clinical activity</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta uma experiência de pesquisa em uma escola de ensino fundamental na Grande Vitória/ES, que utilizou como dispositivo metodológico a autoconfrontação cruzada com fotos e vídeos a partir da proposta da Clínica da atividade formulada por Yves Clot e seus colaboradores. Considera que no campo específico dos estudos dos processos de trabalho, é preciso retomar o problema da atividade, definida como experiência do labor. Nesse sentido, toma a "Clínica da atividade" como uma aposta, o que se expressa no princípio segundo o qual só é possível analisar o trabalho considerando o modo singular como o trabalhador atualiza a atividade em uma experiência. Desenvolve, nessa direção de análise, um paralelo entre a Clínica da atividade proposta por Yves Clot e colaboradores e o que denomina de experiência do labor.<hr/>El artículo presenta una experiencia de investigación en una escuela primaria en Gran Vitória / ES, que utiliza como recurso metodológico transversal selfconfrontation con fotos y videos de la actividad propuesta por la Clínica de la Actividad formulado por Yves Clot y sus colaboradores. Considera que en el campo de estudio de los procesos de trabajo, tenemos que volver al problema de la actividad, que se define como la experiencia de trabajo. En este sentido, toma la "Clínica de la Actividad" como una apuesta, que se expresa en principio de que sólo es posible analizar la obra teniendo en cuenta la forma natural como el trabajador actualiza la actividad en un experimento. Desarrolla en esta dirección de análisis, un paralelismo entre la clinica de la actividad propuesto por Yves Clot y los colaboradores y que él llama la experiencia del trabajo.<hr/>The article presents a research experience in an elementary school in Vitória/ES, which used as a methodological device selfconfrontation crossed with photos and videos from the proposal formulated by a Clinical Activity Yves Clot and his collaborators. Considers that in the specific field of studies of work processes, we must resume the problem of activity, defined as work experience. Take the "Activity Clinic" as a bet to that effect, which is expressed in principle, whereby you can only analyze the work considering the unique way as the worker updates the activity into an experience. Develops, this direction of analysis, a parallel between the clinical activity proposed by Yves Clot and employees and styling experience of labor. <![CDATA[<b>The process of constitution of identity in adolescence</b>: <b>work, class and gender</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho diz respeito ao processo de constituição da identidade de adolescentes, considerando a relação desses com seus outros significantes. O estudo foi realizado com base na psicologia social sociológica. Foi adotada uma metodologia qualitativa, realizando-se entrevistas em profundidade com 20 adolescentes residentes na região metropolitana de Belo Horizonte. Esses sujeitos foram selecionados considerando condição socioeconômica, gênero e a presença de trabalho na vida do adolescente. Foi possível problematizar a questão do trabalho na adolescência e as consequências dessa relação na identidade dos adolescentes. Os dados sobre condição socioeconômica demonstraram diferenças marcantes no processo de constituição do self entre aqueles oriundos de classe média e aqueles de classes desfavorecidas economicamente.<hr/>Este trabajo se relaciona con el proceso de constitución de la identidad de los adolescentes, teniendo en cuenta la relación con sus otros significativos. El estudio se realizó sobre la base de la psicología social sociológica. Se adoptó una metodología cualitativa, la realización de entrevistas en profundidad a 20 adolescentes en el área metropolitana de Belo Horizonte. Estos temas fueron seleccionados en base a la situación socioeconómica, el género y la práctica de trabajo en la vida del adolescente. Fue posible discutir el tema del trabajo en la adolescencia y las consecuencias de esta relación en la identidad de los adolescentes. Los datos sobre la situación socioeconómica han demostrado fuertes diferencias en el proceso de constitución del yo entre los de clase media y los de las clases económicamente desfavorecidas.<hr/>This work concerns the process of identity formation of adolescents, considering their relationship with their significant others. The study was based on sociological social psychology. We adopted a qualitative methodology, conducting in-depth interviews with 20 adolescents living in the metropolitan region of Belo Horizonte. These subjects were selected, considering socio-economic status, gender and the presence of work in the life of the adolescent. It was possible to discuss the issue of work in adolescence from the data on socioeconomic status, which had marked differences in the constitution of the self among those from middle class and those from economically disadvantaged classes. <![CDATA[<b>Adolescent perceptions of life projects and of teenage fatherhood</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na adolescência, há o estabelecimento de projetos de vida, que podem ser modificados frente à situação de paternidade. Assim, o objetivo deste estudo foi investigar a percepção de adolescentes não-pais sobre os projetos de vida e sobre a paternidade adolescente. Em particular, buscou-se examinar suas percepções sobre o impacto de uma gravidez na adolescência nos projetos de vida, em relação à família, à escola e ao trabalho. Foram entrevistados sete adolescentes não-pais, com idades entre 13 e 16 anos, com escolaridade variada e baixo nível socioeconômico. As respostas foram submetidas à análise qualitativa que, de modo geral, revelou uma diversidade nos projetos de vida dos adolescentes não-pais quanto à escola, trabalho e família. A paternidade adolescente foi percebida como negativa, devido às suas implicações na adolescência e nos projetos de vida, os quais seriam modificados, postergados ou abandonados.<hr/>Durante la adolescencia se establecen proyectos de vida que pueden cambiar con la paternidad. Luego, ese estudio tuvo como objetivo investigar la percepción de adolescentes no-padres acerca de proyectos de vida y paternidad adolescente. Particularmente se trató de examinar las percepciones de los adolescentes acerca del impacto del embarazo adolescente en relación a los proyectos de vida, familia, escuela y ocupación. Siete adolescentes, con edades comprendidas entre 13 y 16 años, de diferentes niveles educativos y socioeconómicos, que no son los padres, fueron entrevistados. Las respuestas fueron sometidas a un análisis cualitativo que, en general , reveló diferencias en los proyectos de vida de los adolescentes no padres acerca de escuela , ocupación y familia. La paternidad adolescente ha sido percibida por los participantes como algo negativo debido a sus implicaciones en la adolescencia y sus proyectos de vida, que serían modificados, retrasados o abandonados.<hr/>In adolescence there are life projects which can be modified by fatherhood experience. Therefore the aim of this study was to investigate the perceptions of adolescents who were not fathers concerning life projects and adolescent fatherhood. In particular it examined their perceptions regarding the impact of adolescent pregnancy on life projects concerning family, school and work. Seven adolescents who were not fathers, aged 13 to 16, of different education and socioeconomic background took part in the study. The answers were submitted to qualitative analysis which revealed in general a diversity of life projects of adolescents who were not fathers regarding school, work and family. Adolescent fatherhood was perceived as negative due to its implications to adolescence and to life projects which would be modified postponed or abandoned. <![CDATA[<b>Questioning the concept of "victim" of violence</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresentamos algumas discussões de uma pesquisa em que acompanhamos aproximadamente quinze mães de adolescentes que sofreram violência quando cumpriam medida socioeducativa. Buscamos analisar como certas concepções de "vítima" são atualizadas nas falas, ações, sentimentos e pensamentos dessas mães e como tais concepções contribuem para engendrar processos de produção de subjetividades. Para tanto, utilizamos a cartografia, um método de pesquisa da subjetividade que almeja acompanhar processos, e não representar realidades já dadas. Realizamos vinte encontros com as mães, na forma de assembleia geral, registrados em atas e diário de campo. Suas falas e ações oscilavam entre duas formas-subjetividade antagônicas: a reprodução de formas individualizadas de sofrimento e a criação de formas de organização coletiva para lutar por seus direitos, questionando a individualização da violência. Esperamos colaborar com o debate sobre a violência na atualidade, possibilitando problematizar a noção de "vítima", desnaturalizar práticas e vislumbrar outros modos de exercício da cidadania.<hr/>En este artículo presentamos discusiones de una investigación que acompañamos de cerca con aproximadamente quince madres de adolescentes que sufrieron violencia mientras cumplían medida socioeducativa. Se buscó analizar como concepciones de "víctima" son actualizadas en los discursos, acciones, sentimientos y pensamientos de estas madres y como esas concepciones contribuyen para formar procesos de producción de subjetividades. Utilizamos la cartografía, método de investigación de subjetividad que logra acompañar procesos y no representa realidades listas. Realizamos veinte juntas generales con las madres, registradas en actas y diario de campo. Sus discursos y acciones oscilaban entre dos formas-subjetividad antagónicas: la reproducción de formas individualizadas de sufrimiento y la creación de formas de organización colectiva para luchar por sus derechos, cuestionando la individualización de la violencia. Esperamos ayudar en el debate sobre violencia en la actualidad, problematizando el concepto de "víctima", desnaturalizando prácticas y vislumbrando otras maneras de ejercicio de ciudadanía.<hr/>We present discussions that we made in a research in which we monitored fifteen mothers that have teenager kids who suffered from violence in an establishment of correctional measures. We analyze how certain conceptions of victim of violence are updated through speeches, actions, feelings and thoughts of these mothers, and, also, how these conceptions contribute to engender processes of production of subjectivity. We use the cartography, a method of subjectivity's research that aims to monitor processes, not representing realities already given. We performed twenty meetings with these mothers, recorded in minutes and field diary. Their speeches and actions oscillated between two antagonistic kinds of subjectivity: reproduction of individualized forms of suffering, and the creation of collective organization to fight for their rights, questioning the individualization of violence. We hope to cooperate with the debate on violence, enabling problematize the notion of "victim", unnaturalizing practices and envision other ways of citizenship. <![CDATA[<b>The social representations of "recyclable collectors" of work and housing</b>: <b>the case of "Vila Chocolatão"</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Representações sociais acerca da esfera pública e privada e do significado do trabalho foram investigadas em adultos, catadores de lixo reciclável, residentes na "Vila Chocolatão", localizada na região central de Porto Alegre/RS. O método de abordagem utilizado foi a descrição etnográfica, seguida da análise de conteúdo de registros de diálogos informais, diários de campo e entrevistas. Os resultados evidenciaram que o contexto pesquisado emerge como metáfora das contradições e do "apagamento" entre as esferas pública e privada na sociedade contemporânea. As representações sociais acerca das categorias "trabalho" e "moradia" estão ancoradas na complexidade de seu cotidiano. Quanto às ações políticas as dissonâncias entre os órgãos públicos envolvidos na comunidade refletiu a ausência de um projeto comum e a falta de comunicação tanto entre os setores como entre os moradores, dificultando a implementação de diversas políticas públicas pretendidas, aprofundando, deste modo, a insegurança e os conflitos locais.<hr/>Representaciones sociales de la esfera pública y privada y el significado del trabajo se investigaron en adultos, colectores de materiales reciclables en "Vila Chocolatão", ubicado en el centro de Porto Alegre/RS. Como método de enfoque se utilizó la descripción etnográfica, seguido de un análisis de contenido de los registros de diálogos informales, diarios y entrevistas. Los resultados mostraron que el contexto de la investigación surge como una metáfora de las contradicciones y el "borrado" entre las esferas pública y privada en la sociedad contemporánea. Representaciones sociales de las categorías "trabajo" y "vivienda" están anclados en la complejidad de su vida cotidiana. En las acciones políticas, la disonancia entre los organismos públicos que participan en la comunidad refleja la ausencia de un proyecto común y la falta de comunicación tanto entre sectores como entre los residentes, por lo que es dificultada la implementación de diversas políticas necesarias, profundizando así la inseguridad y los conflictos locales.<hr/>Social representations about the public and private sphere and the meaning of work were investigated in adult collectors of recyclables, residents' Chocolatão Village "located in central Porto Alegre / RS. The ethnographic description was used as a method of approach to research, then a content analysis of the informal dialogues, diaries and interviews. The results showed that the researched context emerges as a metaphor of the contradictions and the "blurring" between the public and private spheres in contemporary society. Social representations of the categories "work" and "home" are rooted in the complexity of everyday life. As for the actions of political dissonance between the various agencies involved with the community reflected the absence of a common project and lack of communication both between sectors and between the villagers, hindering the implementation of various policies intended, deepening, thus, mistrust and conflict in the community. <![CDATA[<b>On the possibilities of political action in the sphere of consumption</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O debate a seguir visa a ilustrar o conjunto de estudos e pesquisas que vêm se dedicando a explicar a crescente importância da participação política na esfera do consumo. Em muitos estudos recentes, a politização do consumo é vista como um fator relevante na formação de uma nova consciência de cidadania. Tal politização é frequentemente associada com a participação em movimentos que se organizam para defender os interesses dos consumidores. Seguindo esta linha de raciocínio e usando uma análise comparativa, este trabalho pretende explicitar a conexão entre os principais temas presentes na história dos movimentos de consumidores no Brasil. Como um resultado importante desta análise, destacamos a agenda que orientou os movimentos de consumidores nos anos 1970, a saber, a questão do custo de vida, e o processo de transformação desta agenda, culminando no atual foco da sustentabilidade socioambiental.<hr/>Este artículo tiene como objetivo compilar la amplia gama de investigaciones que se ocupam del consumo como una forma de participación política. En muchos estudios recientes, la politización por el consumo es visto como un factor para la formación de una nueva conciencia ciudadana. Esta politización se asocia a menudo con la participación en los movimientos que se organizan para proteger los intereses de los consumidores. Siguiendo esta línea de razonamiento y el uso de un análisis comparativo, el presente trabajo tiene por objeto aclarar la conexión entre los temas principales en la historia del activismo de los consumidores en Brasil. Como resultado de esta revisión, se destacan la agenda que guió a los movimientos de consumidores en la década de 1970, a saber, la cuestión del costo de vida, y el proceso de transformación de este programa que culminó con el enfoque actual de la sostenibilidad ambiental.<hr/>The following discussion aims to illustrate the range of studies and research that have dedicated themselves to explain the growing importance of political participation in the sphere of consumption. In many recent studies the politicization of consumption is seen as a relevant factor in the formation of a new consciousness of citizenship. Such politicization is often associated with participation in movements that are organized to defend consumers' interests. Following this line of reasoning, using a comparative analysis, this paper aims to clarify the connection between the main themes present in the history of consumer movements in Brazil. As an important result of this analysis, we highlight the agenda that guided the consumer movements in the 1970s, namely the issue of cost of living, and the process of transformation of this agenda until the current focus on social and environmental sustainability. <![CDATA[<b>Madness festival and socio-cultural dimension of the Psychiatric Reform</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500022&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetiva discutir os significados do Festival da Loucura realizado em Barbacena. Realizada análise documental das reportagens publicadas, no período de 2006 a 2010, nos jornais de circulação local, estadual e nacional. Os dados foram analisados sob o referencial metodológico do Discurso do Sujeito Coletivo. Os significados do Festival da Loucura identificados foram: evento de múltipla parceria, inusitado, acadêmico-cultural, turístico-cultural, polêmico, mudança de paradigma e resgate histórico. Os significados encontrados do Festival da Loucura expressam a dimensão sociocultural do processo da Reforma Psiquiátrica e apontam que para entender a mudança de paradigma na saúde mental e compreender as alterações da política de atenção necessita-se de uma abordagem histórica, política e social.<hr/>This study aims to discuss the meanings of madness festival held in Barbacena. Realized documental analysis of published reports, the period 2006 to 2010, newspapers in local, state and national. Data were analyzed from the methodological framework of the Collective Subject Discourse. The meanings of madness festival identified were: event of multiple partners, unexpected, academic, cultural, tourist, controversial, paradigm shift and a historical. The meanings found express the socio-cultural dimension of the process of Psychiatric Reform and points out that to understand the paradigm shift in mental health and understand the policy changes requires attention to a historical, political and social.<hr/>Este estudio tiene como objetivo discutir los significados del Festival de la locura celebrado en Barbacena. Presenta un análisis documental de los artículos publicados en el período 2006-2010, en los periódicos locales, estatales y de circulación nacional. Los datos fueron analizados de acuerdo con el marco metodológico del Discurso del Sujeto Colectivo. Se identificaron significados del Festival de la locura: evento colaboración múltiple, inusual, académico y cultural, turístico y cultural, polémico, cambio de paradigma y recuperación histórica. Los significados encuentran el Festival de la Locura expresar la dimensión sociocultural del proceso de reforma psiquiátrica y señalan que para entender el cambio de paradigma en la salud mental y entender los cambios de la política de las necesidades es un enfoque histórico, político y social. <![CDATA[<b>Institution militancy in analisys</b>: <b>the (over)implication of workers in the Brazilian Psychiatric Reform</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500023&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo parte da problematização do conceito de instituição para propor um debate acerca do processo de institucionalização da Reforma Psiquiátrica em curso no Brasil. Tomando a própria Reforma como instituição, levanta possíveis processos conservadores operando no seio do movimento, o qual resultou na Lei que redireciona o modelo assistencial em saúde mental. Discute, a partir daí, a implicação de trabalhadores da rede de saúde, muitas vezes confundida com a militância que, na sua maioria, os mesmos também exercem no movimento antimanicomial. Finaliza explorando o conceito de sobreimplicação e os possíveis efeitos desse processo nos rumos que a Reforma Psiquiátrica vem tomando no país.<hr/>El artículo comienza con el cuestionamiento del concepto de institución a proponer un debate sobre la institucionalización del proceso de reforma psiquiátrica en marcha en Brasil. Tomando la Reforma misma como institución plantea posibles procesos conservadores que operan dentro del movimiento, lo que resultó en la Ley que vuelve a dirigir el modelo de atención de salud mental. Discute, a partir de ahí, la participación de trabajadores en el sistema de salud, a menudo se confunden con la militancia que, en su mayoría, también tienen el movimiento anti-asilo. Concluye con el análisis del concepto de superimplication y los posibles efectos de este proceso en la dirección que la reforma psiquiátrica está tomando el país.<hr/>The article problematizes the concept of institution in order to debate the institutionalization process of the Brazilian current Psychiatric Reform. Considering the Reform itself as an institution, it raises possible conservative processes operating in the core of the movement which results in the law that redirects the model of assistance in mental health. From this perspective, the implication of health workers is discussed once it is often confused with the militancy wich they also practice against the asylums. At last, the concept of overimplication is explored to enable the reflection over its effects in the Brazilian Psychiatric Reform. <![CDATA[<b>The illusion of images</b>: <b>smoking depictions in brazilian movies - psychosocial approach</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo amplia o olhar psicossocial sobre o tabagismo. Descreve um quadro de ocorrências de imagens de produtos de tabaco e de seu consumo em uma amostragem de vinte filmes de longa-metragem brasileiros para exibição comercial. Nos resultados foram observadas imagens com esse conteúdo em metade dos filmes da amostra, e, em 70% daqueles em que ocorreram essas cenas, havia também a exibição relevante de embalagens de produtos ou marcas comerciais. Como conclusão, a utilização da mídia de entretenimento aparece entre os dados pesquisados como importante conteúdo a ser avaliado nos filmes. A presença nas telas, não apenas de imagens de consumo de cigarros e embalagens de produtos, mas também de marcas comerciais, pode contribuir para influenciar crianças e jovens a experimentar cigarros e reforçar o ato de fumar como comportamento normativo ou padrão entre as pessoas.<hr/>Este estudio incluye el enfoque psicosocial en una discusión integral del tabaco. La investigación describe el contenido de tabaco en una muestra de veinte películas de largometraje brasileño para la exhibición comercial. En la mitad de las películas de la muestra se observaron imágenes con este contenido, y el 70% de aquellos en los que se produjeron estas escenas, también hubo una exhibición importante de embalaje del producto o marcas registradas. En conclusión, el uso de los medios de entretenimiento aparece entre los datos relevados como contenido importante a evaluar en las películas. La presencia en la pantalla, no sólo imágenes de consumo de cigarrillos y el embalaje del producto, sino también a las marcas comerciales, puede influir en los niños y los jóvenes para probar cigarrillos y la creación de la creencia de que fumar es una conducta normativa o patrón entre las personas.<hr/>This study includes the psychosocial approach in a comprehensive tobacco discussion. The research describes the tobacco content in a sample of twenty Brazilian films. In this sample half of the movies portray tobacco use and seven of them include packaging or brand depictions of tobacco products. In conclusion, the use of entertainment media as a vehicle of construction of social norms, beliefs and behavior patterns cannot be minimized and it can be observed as an important content to be assessed in the movies. Tobacco imagery can contribute to build perceptions about smoking among young people, may influence youth initiation of smoking by creating the belief that smoking is a normative behavior. <![CDATA[<b>The crack in a paved scene</b>: <b>the connection between the discourses legal, medical and media</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822014000500025&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo aborda o surgimento do crack nas metrópoles brasileiras, o grande internamento de seus usuários na última década e a leitura midiática sobre o tema. A análise mostra a articulação entre os discursos jurídico, médico e midiático, com o objetivo de desempedrar a cena epidêmica que se estabelece, identificando alguns elementos que, dispersa e contraditoriamente, solidificam a questão. Busca-se, assim, suspender os nomes e as verdades que preenchem o personagem-objeto dessa cena - perfilado como jovem, pobre, violento - que, de modo contundente, desaparece num roteiro de exclusão.<hr/>El artículo analiza el surgimiento del crack en las metrópolis brasileñas, el gran número de hospitalizaciones de personas a su cargo en la última década y la lectura de los medios de comunicación sobre el tema. El análisis muestra la relación entre los discursos jurídicos, médicos y de los medios de comunicación, con el objetivo de desestabilizar la epidemia establecida, identificando algunos elementos dispersos y contradictorios que solidifican el tema. El objetivo es, pues, de suspender los nombres y las verdades que llenan el objeto de esta escena - jóvenes, pobres, violentos - que desaparecen en la ruta de la exclusión.<hr/>The article discusses the rise of crack in Brazilian cities, the excessive admission of its users in the last decade and the media coverage. The analysis shows the link between the discourses legal, medical and media, in order to break up the epidemic scene that is established, featuring some elements that dispersed and contradictorily, solidify the issue. It also aims to suspend the names and truths that fill the character of the scene-object - profiled as young, poor, violent - and that so strongly, disappears on a script by exclusion.