Scielo RSS <![CDATA[Psicologia & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-718220150002&lang=en vol. 27 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[BODY'S COMPOSITIONS FOR CONSUMPTION: AN INTERDISCIPLINARY REFLECTION ABOUT SUBJECTIVITY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200246&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo discutimos a importância da ambiência midiática e publicitária para a composição de sentidos em torno do corpo. Tal atividade simbólica evidencia-se enquanto um lugar privilegiado de construção do sujeito moderno, ao dispor seus traços significantes relacionados à corporeidade, em convidativas negociações dos limites na constituição, reativa, dos sentidos relacionados ao corpo: disposições que orientam os processos de subjetivação, em ciclos de caracterizações provisórias. Articulamos questões em torno da relação corpo/discurso/subjetividade, tramando um diálogo entre pensadores oriundos de diferentes campos, partindo deste lugar ocupado pelo corpo como convocado para consumos, nas emanações sutis do discurso publicitário. Nesse sentido, refletimos sobre a dinâmica dos jogos de verdade, das técnicas de si contemporâneas, enquanto propõem a experiência de um cuidado e de uma liberdade de escolhas relacionados à segurança ontológica, muitas vezes em vista da coerência e aceitabilidade social.<hr/>En este articulo hablamos de la importancia de los medios y el ambiente de la publicidad para la composición de los sentidos del cuerpo. Dicha actividad simbólica aparece como un lugar privilegiado de la construcción del sujeto moderno, a tener sus rasgos significativos relacionados con la corporeidad , al invitar las negociaciones en los limites de la constitución, relativa, de los sentidos relacionados al cuerpo: las disposiciones aplicables para dar forma a los procesos de subjetividad en los ciclos de caracterizaciones provisionales. Cuestiones articuladas alrededor de la relación cuerpo/ discurso/subjetividad , trazando un diálogo entre pensadores de diferentes ámbitos , a partir de este lugar ocupado por el cuerpo como invitado para el consumo, en las emanaciones sutiles del discurso publicitario. En este sentido reflexionamos sobre la dinamica del juego de la verdad, y las tecnicas contemporaneas como propone la experiencia de la atención y la libertad de opciones relacionadas con la seguridad ontológica a menudo en vista de la coherencia y la aceptación social.<hr/>This paper discusses the importance of media context and advertising for composition of meanings around the body. This symbolic activity shows up as a privileged place of modern subject construction by evidencing significant traits related to corporeality and limits in the reactive formation of meanings related to body: dispositions that guide processes of subjectivity in cycles of provisional characterizations. This paper articulates issues around body/discourse/subjectivity relation. We build a dialogue between thinkers of different fields to analyze the body's role when it is invited to consume in subtle emanations of advertising discourse. In that sense, this paper reflects on the dynamics of truth games and contemporary techniques of self awareness, while proposing an experience of care and freedom of choice related to ontological security, often in view of coherence and social acceptability. <![CDATA[VIOLENCE AGAINST WOMEN: PROBLEMATIZING THEORETICAL, PHILOSOPHICAL AND LEGAL DEFINITIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200256&lng=en&nrm=iso&tlng=en A violência doméstica contra a mulher é um fenômeno múltiplo e complexo que tem destacado importantes discussões teórico-filosóficas e questionamentos ético-políticos. O presente artigo se propõe a articular a perspectiva de gênero às análises sobre violência em suas dimensões subjetiva, histórica, social e cultural, buscando (re)leituras críticas acerca das definições dessas violências. O olhar sobre a cultura machista e patriarcal brasileira revela posturas de legitimação e banalização de tais violências que legislações recentes, como a Lei Maria da Penha, buscam superar. Esta lei traz inovações jurídicas e processuais que pretendem empreender mudanças legais, políticas e culturais na afirmação dos direitos humanos das mulheres. Por tais perspectivas, propomos-nos a problematizar definições e tipificações das violências contra as mulheres e articular uma compreensão com a perspectiva ética e histórica dos direitos humanos, incorporando assim as dimensões ética e política ao olhar crítico e complexo sobre a violência doméstica contra a mulher.<hr/>La violencia doméstica contra las mujeres es un fenómeno múltiple y complejo que ha destacado importantes discusiones teóricas y filosóficas, cuestiones éticas y políticas. Este artículo tiene como objetivo articular una perspectiva de género al análisis de la violencia en sus dimensiones subjetivas, históricas, sociales y culturales, buscando (re)lecturas críticas de las definiciones de la violencia. La mirada en la cultura machista y patriarcal brasileña revela posturas de legitimidad y la trivialización de tal violencia que leyes recientes, como la Ley Maria da Penha, tratan de superar. Esta ley trae innovaciones jurídicas y de procedimientos que buscan adoptar cambios jurídicos, políticos y culturales en la afirmación de los derechos humanos de las mujeres. Por estas perspectivas, nos proponemos discutir definiciones y tipificación de la violencia contra las mujeres y articular un entendimiento con la perspectiva ética e histórica de los derechos humanos, incorporando así las dimensiones éticas y políticas a la crítica sobre la violencia doméstica contra las mujeres.<hr/>Domestic violence against women is a multiple and complex phenomenon that has highlighted important theoretico-philosophical discussions and ethico-political questionings. This article aims to articulate the gender perspective to the analysis of violence, in the subjective, historical, social and cultural dimensions, seeking critic (re)readings about the definitions of these violences. The look on the sexist and patriarchal Brazilian culture reveals postures of legitimation and trivializing of these violences that recent legislation, such as the Maria da Penha Law, have tried to overcome. This law brings legal and procedural innovations that aim to take legal, political and cultural changes in the affirmation of human rights of women. By such perspective, we propose to discuss definitions and typifications of violences against women and articulate an understanding with the ethical and historical perspective of human rights. Thereby, incorporating the ethical and political dimension to the complex and critical look on domestic violence against women. <![CDATA[LACLAU, SEXUALITIES AND THE BODIES: ANALYSIS OF BEAR SUBJECTIFICATIONS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200267&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo traz o debate dos corpos para analisar subjetivações ursinas. Inicialmente, é delineada uma breve revisão conceitual de analíticas de poder que contribuem para os estudos em embodiments, com destaque para Laclau e Mouffe (1987), Butler (2010) e Michel Foucault (1996). Foi realizada uma pesquisa qualitativa e corpus de pesquisa foi produzido por meio de entrevistas individuais semiestruturadas com 19 participantes. Os dados foram analisados sob a ótica pós-estruturalista do discurso tendo em vista as abordagens laclauniana e foucaultiana. A pesquisa conclui que o discurso ursino sobredetermina práticas dispersas no campo de afetividades analisado ao articular um esquema corpóreo "masculino". Este esquema se assume como um ponto nodal e, consequentemente, é o primeiro a ser acionado nas subjetivações dos participantes. Porém, tal processo não se concretiza de forma plena, nem elimina particularidades que muitas vezes parodiam demandas comportamentais.<hr/>Este artículo aporta al debate de los cuerpos para analizar subjetivaciones osinas. Inicialmente, es delineada una breve revisión conceptual de analícticas del poder que contribuyen a los estudios en embodiments, especialmente por Laclau y Mouffe (1987), Butler (2010) y Michel Foucault (1996). Se llevó a cabo una investigación cualitativa y el corpus de investigación fue producido a través de entrevistas individuales semiestructuradas con 19 participantes. Los datos fueron analizados a partir de la perspectiva postestructuralista del discurso dada las analícticas laclauniana y foucaultiana. La investigación concluye que el discurso osino sobredetermina prácticas dispersas en el campo de afectividades analizado mediante la articulación de un esquema corporal "masculino". Este esquema se configura en un punto nodal y por lo tanto es primero en ser despedido en los procesos de subjetivaciones. Sin embargo, esto proceso no se realiza plenamente, ni elimina particularidades que a menudo parodian demandas comportamentales.<hr/>This article brings the debate of bodies to analyze processes of subjectification of gay men called bears. Initially it's outlined a brief conceptual review of analytics of power that contribute to studies of embodiments, especially by Laclau and Mouffe (1987), Judith Butler (2010) and Michel Foucault (1996). The article is based on a qualitative research and the data were collected through semi-structured individual interviews with 19 participants. The data were analyzed considering the poststructuralist perspective of discourse studies given the Laclaudian and Foucauldian approaches. The research concludes that the bear discourse overdetermines dispersed practices in a field of affectualities by constructing a "masculine" body scheme. This scheme is a nodal point and therefore is the first to be enacted on subjectification processes. However, these processes are not fully realized, neither eliminates particularities that often parody the behavioral demands. <![CDATA[PROSTITUTION CLIENTS: SOCIAL REPRESENTATIONS OF HUMAN TRAFFICKING]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200280&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se reportan los hallazgos de una investigación realizada en la comunidad de La Merced de la Ciudad de México, donde la trata y la explotación sexual comercial se conjugan para victimizar a niñas, adolescentes y adultas, ante una comunidad pasiva, y la participación activa de clientes de prostitución, quienes no suelen cuestionar el proceso que las llevó a estar inmersas en el comercio sexual. El análisis de las entrevistas realizadas a hombres que se identificaron como clientes de prostitución, muestra en su representación social la existencia de elementos que dan cuenta de la trata y explotación sexual de mujeres prostituidas, sin embargo, no reconocen su participación en el delito, al utilizar a mujeres que han sido víctimas de trata con fines de explotación sexual.<hr/>São relatados os achados da pesquisa realizada na comunidade de La Merced, Cidade do México, onde o tráfico e exploração sexual comercial se combinam para vitimar crianças, adolescentes e adultas, ante uma comunidade passiva e a participação ativa dos clientes da prostituição, que tendem a não questionar o processo que as levou a estar imersas no comércio do sexo. A análise de entrevistas com homens que se identificaram como clientes de prostituição mostra, em sua representação social, a existência de elementos que respondem por tráfico e exploração sexual de mulheres prostituídas e, no entanto, não reconhecem o seu envolvimento no crime, ao usar as mulheres que foram traficadas para fins de exploração sexual.<hr/>This paper reports the results of a research conducted in the community of La Merced, located in Mexico City, where trafficking and commercial sexual exploitation combine to victimize girls, adolescents and adults, in face of the community's passive gaze and active participation of prostitution clients, since they usually do not question the process that led them to be immersed on sex trade. Analysis of the interviews made with men who identified themselves as prostitution clients, shows the existence of elements that account for trafficking and sexual exploitation of prostituted women in their social representation, however, they do not recognize participation in the felony, seeing that they use women trafficked for sexual exploitation purposes. <![CDATA[MENTAL ILLNESS AND AUTHORSHIP BASED ON FOUCAULT'S ARCHEOLOGY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200290&lng=en&nrm=iso&tlng=en Doença mental e autoria formam importantes limites temáticos nas investigações arqueológicas de Michel Foucault. Dentro desses limites, desrazão e autoria se encontram, conforme o seu diagnóstico da modernidade, em uma experiência extraordinária com a linguagem. Fora de tais limites, loucura e autoria possuem irreconciliáveis diferenças de status social. As implicações práticas da relação entre a razão e os associais, já presentes no diagnóstico da época clássica, adquirem então a primazia da análise, e a trama da linguagem dá lugar, nas investigações do filósofo, à trama política.<hr/>Enfermedad mental y autoría han sido importantes límites temáticos en las investigaciones arqueológicas de Michel Foucault. Dentro de estos límites, desrazón y autoría se encuentran, conforme su diagnóstico de la modernidad, en una experiencia extraordinaria con el lenguaje. Fuera de estos límites, locura y autoría tienen irreconciliables diferencias de status social. Las implicaciones prácticas de la relación entre razón y los asociales, ya presentes en el diagnóstico de la época clásica, adquieren entonces la primacía del análisis, y la trama del lenguaje da lugar, en las investigaciones del filósofo, a la trama política. <hr/>Mental illness and authorship are two important themes in the boundaries of Michel Foucault's archaeological investigations. Within these limits, unreason and authorship meet, as his diagnosis of modernity, in an extraordinary experience with the language. Outside these limits, madness and authorship have irreconcilable differences in social status. The practical implications of the relationship between reason and asocial, already present in the diagnosis of classical times, acquires the primacy in his analysis, and woof of language gives rise, in the investigations of the philosopher, to the political plot. <![CDATA[SPEECHES OF CAPS USERS ON THERAPEUTIC AND RELIGIOUS PRACTICES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho teve como objetivo analisar a construção discursiva das relações entre práticas terapêuticas e religiosas de evangélicos usuários de CAPS I e CAPS II da cidade de Campina Grande-PB. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo, tendo como respaldo teórico-metodológico a abordagem da Psicologia Social Discursiva. Para tanto, foram realizadas oito entrevistas narrativas e uma roda de conversa com oito usuários. Percebeu-se a relação entre a procura pelo sistema biomédico e a busca por serviços religiosos. Analisou-se que não somente os CAPS fundamentam o cuidado com o sofrimento psíquico, mas também os espaços religiosos. Considera-se que há necessidade da construção e invenção de novas práticas em saúde mental, sendo preciso a promoção de encontros entre os campos psi e os saberes religiosos, assim como a reflexão sobre as articulações possíveis entre eles, na tentativa de se atender aos anseios e significados, engendrados pelos usuários dos serviços de saúde mental.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo analizar la construcción discursiva entre las prácticas terapéuticas y religiosas de personas evangélicas, usuarios del CAPS I y CAPS II de la ciudad de Campina Grande-PB. Se trata de una investigación cualitativa, con el apoyo teórico y metodológico del enfoque de la Psicología Discursiva Social. Para ello, realizamos ocho entrevistas narrativas y un círculo de conversación con ocho usuários. Percibimos la relación que existe entre la demanda de sistema biomédico y la búsqueda de servicios religiosos. Analizamos, que no sólo en los CAPS se prioriza la atención al sufrimiento psiquico, sino también en los espacios religiosos. Se considera que existe la necesidad de la construcción y la invención de nuevas prácticas en materia de salud mental y que esto requiere de la promoción de encuentros entre campos psi y los saberes religiosos, así como reflexionar sobre la posible conexión entre ellos, en un intento de responder a las necesidades y significados engendrados por los usuarios de los servicios de salud mental.<hr/>This study aimed to analyze the discursive construction of the relationship between therapeutic and religious practices of evangelicals that use services of CAPS I and CAPS II at Campina Grande-PB. This is a qualitative research based on the Discursive Social Psychology theoretical-methodological approach. Therefore, we performed eight narrative interviews, as well as conversation circles with eight users. It was noticed a relation between demand for a biomedical system and the searching for religious services. We analyzed that not only the CAPS services provides care to psychological distress, but religious spaces also. Considering that there is a need for construction and invention of new practices in mental health, it becomes necessary to promote a meeting between Psychology fields with religious knowledge, as well as a reflection on the possible links between them, in an attempt to meet the desires and meanings of mental health services users. <![CDATA[PSYCHIATRIC DEINSTITUTIONALIZATION: FROM CONFINEMENT TO INHABITING IN THE CITY OF BELO HORIZONTE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200312&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo é sobre a (re)construção de uma casa, como resultado do Programa De Volta para Casa. Foram acompanhados 20 moradores de um hospital psiquiátrico pelo pesquisador, que é um profissional de saúde, durante um processo de desinstitucionalização. Foi conduzida uma pesquisa-ação com base na observação etnográfica a fim de melhorar a sua prática e observar todo o processo de desinstitucionalização. O estudo conclui que a (re)construção de uma casa exige escuta delicada e cuidadoso planejamento por parte dos profissionais de saúde. Eles devem levar em conta a subjetividade das pessoas com transtornos mentais envolvidos e dar-lhes a oportunidade de participar ativamente do processo, a fim de evitar angústia e desestabilização clínica no final do processo. É também possível concluir que o Programa De Volta para Casa, bem como a política de reforma psiquiátrica desenvolvida pelo município de Belo Horizonte fizeram sustentável a política de desinstitucionalização.<hr/>Este estudio es sobre la (re) construcción de una casa, como resultado del Programa de Regreso a Casa. Fueron seguidos 20 residentes de un hospital psiquiátrico por el investigador, que es un profesional de la salud para un proceso de desinstitucionalización. Se realizó una investigación de acción basado en la observación etnográfica con el fin de mejorar su práctica y observar todo el proceso de desinstitucionalización. El estudio concluye que la (re) construcción de una casa requiere delicada y cuidadosa planificación escucha por profesionales de la salud. Deben tener en cuenta la subjetividad de las personas con trastornos mentales implicados y darles la oportunidad de participar activamente en el proceso con el fin de evitar la angustia y la desestabilización clínica al final del proceso. También es posible concluir que el Programa de Volta para el hogar y la política de reforma psiquiátrica desarrollada por la ciudad de Belo Horizonte hicieron política desinstitucionalización sostenible.<hr/>This study is about the (re)construction of a house as a result of the Back Home Program. Twenty residents of a psychiatric hospital were followed by the researcher, a health care professional, during the deinstitutionalization process. He conducted an action research based on ethnographic observation improve their practice and observe the deinstitutionalization process as a whole. The study concludes that the (re)constructing of a house requires attentive listening and careful planning by the health professionals. Subjectivity of the people with mental disorders involved is to be considered, as they should be given the opportunity to actively participate in the process, in order to avoid distress and clinical destabilization at the end of it. It is also possible to conclude that the Back Home Program, as well as the psychiatric reform politics, both developed by Belo Horizonte municipality, have made possible the deinstitutionalization policy. <![CDATA["EXCELLENCE AND PRODUCTIVITY": NEW MANAGEMENT IMPERATIVES IN PUBLIC SERVICE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200322&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo discutir os efeitos desestabilizadores da subjetividade no trabalho de servidores federais após a implantação de uma nova ferramenta de gestão, baseada na excelência, na produtividade e na avaliação do desempenho de uma instituição pública da Amazônia. O estudo, de caráter qualitativo, baseou-se no referencial teórico da Psicodinâmica do Trabalho aplicada ao campo da Saúde Mental Relacionada ao Trabalho (SMRT). Foram entrevistados 14 servidores afastados do trabalho por motivo de transtornos mentais e comportamentais, de acordo com a Classificação Internacional de Doenças - CID-10. As entrevistas, agrupadas em categorias, foram interpretadas com base na análise temática de Bardin. Observou-se que as mudanças organizacionais na instituição resultaram em avanço tecnológico e introduziram metas de qualidade total, no entanto, tiveram impacto na subjetividade e no próprio corpo do trabalhador, limitando a autonomia e o reconhecimento no trabalho e tornando-se fonte de mal-estar, sofrimento psíquico e adoecimento.<hr/>Este artículo tiene como objetivo discutir los efectos desestabilizadores de la salud mental en el trabajo de los funcionarios públicos después de la implementación de una nueva herramienta de gestión, basado en la excelencia y la productividad y en la evaluación del desempeño de una institución pública La Amazônia. El estudio, cualitativo, se basó en la psicodinámica del marco teórico de Trabajo aplica al campo de la salud mental relacionados con el trabajo (SMRT). fueron entrevistados 14 servidores fuera del trabajo debido a los trastornos mentales y del comportamiento, de acuerdo con la Clasificación Internacional de Enfermedades - CID-10. Las entrevistas se interpretan con base en el análisis temático de Bardin. Se observó que los cambios en la organización como resultado el avance tecnológico y la introdujeron objetivos de calidad total, sin embargo, tuvo un impacto en la subjetividad y el cuerpo del trabajador, lo que limita la autonomía y el reconocimiento en el trabajo y convertirse en una fuente de incomodidad, malestar psicológico y enfermedad.<hr/>This article aims to discuss the destabilizing effects in the subjectivities of federal employees after implementation of a new management tool based on excellence, productivity and performance evaluation in a public institution in Amazon's state. The qualitative study was based on the theoretical framework of labour psychodynamics in the field of Mental Health at Work. 14 employees absent from work for reasons of mental and behavioral disorders were interviewed, according to the International Classification of Diseases - ICD- 10. The interviews were grouped into categories and interpreted based on Bardin's thematic analysis (2011). We observed that the institution organizational changes resulted in technological advancement and introduced total quality goals. However, this improvement had an impact in the worker's subjectivity and body, limiting the autonomy and recognition at work, as well as becoming a source of discomfort, psychological distress and illness. <![CDATA[NEOLIBERAL GOVERNMENTALITY AND SAFETY DEVICES]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200332&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo visa a realizar um debate teórico por meio das análises de Michel Foucault e de Robert Castel, entre outros, a respeito dos mecanismos de segurança e das estratégias de governamentalidade neoliberal, na sociedade contemporânea. Os cursos Em defesa da sociedade, Segurança, território e população e Nascimento da Biopolítica, de Foucault, inauguraram uma discussão relevante a respeito dos racismos de Estado e de sociedade, de seus paradoxos, nas democracias, e de seus efeitos a partir da emergência do neoliberalismo norte-americano e alemão, após a II Guerra Mundial, que foram difundidos em outros países, sobretudo na década de noventa do século XX, com especificidades em cada país, mas com pontos de conexão que nos permitem traçar um diagrama da sociedade de segurança e de como ela opera por táticas de governo das condutas, também denominadas governamentalidades, por Foucault.<hr/>Este artículo tiene como objetivo hacer un debate teórico a través del análisis de Michel Foucault y Robert Castel, entre otros, en relación con los mecanismos y estrategias de la gubernamentalidad neoliberal en la sociedad contemporánea de seguridad. Cursos En defensa de la sociedad, Seguridad, territorio, población y Nacimiento de la biopolítica, Foucault, inauguraron una discusión relevante del racismo de Estado y la sociedad, sus paradojas, en las democracias, y su efecto sobre la aparición de neoliberalismo americano y alemán, después de la Segunda Guerra Mundial, que se emite en otros países, especialmente en los años noventa del siglo XX, con las especificidades de cada país, pero con puntos de conexión que nos permiten dibujar un diagrama de la empresa de seguridad y su funcionamiento por las tácticas del gobierno de los conductos, también llamado governamentalidades por Foucault. <hr/> This article aims at a theoretical debate through the analysis of Michel Foucault and Robert Castel, among others, about the security mechanisms and strategies of neoliberal governmentality in contemporary society. Foucault's courses In defense of society, Security, territory and population and The Birth of Biopolitics have opened a relevant discussion about the racism of state and society, its paradoxes in democracies, and effects on the emergence of North America and Germany's neoliberalism after World War II, which was broadcast to other countries, especially in the nineties of the twentieth century, with each country's specificities, but with connection points that allow us to draw a diagram of how society security operates for the conduct of government tactics, also called governmentality by Foucault. <![CDATA[THE CONSTRUCTION OF POLITICS OF MEMORY BASED ON EVERYDAY LIFE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200341&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las últimas décadas, en aquellas sociedades occidentales que han enfrentado situaciones de violencia política, se ha generado un debate sobre los efectos políticos que implica recordar/olvidar dicho pasado. Es así como, las Ciencias Sociales desde los años 90, han hecho de las políticas de memoria un campo de estudios. El presente artículo tiene por objetivo sostener a través de un trabajo teórico, que las políticas de memoria, al contrario de lo que usualmente se plantea, no solo se producen desde acciones estratégicas emanadas de ámbitos políticos-institucionales, sino también desde acciones no planificadas y espontáneas que emergen desde el espacio cotidiano. Lo anterior se sustenta pues al recordar cotidianamente, junto con apelar al pasado en un escenario de conflictos, se producen posicionamientos que generan un ordenamiento de hegemonías y resistencias respecto a lo que se recuerda y al lugar que se le otorga en el presente.<hr/>Nas últimas décadas, nas sociedades ocidentais que enfrentaram situações de violência política, gerou-se um debate sobre os efeitos políticos que envolve lembrar / esquecer esse passado. Assim, as ciências sociais, desde os anos 90, fizeram da política da memória um campo de estudos. Este artigo tem por objetivo defender, através de um trabalho teórico, que as políticas da memória, ao contrário do que normalmente se afirma, não apenas ocorrem a partir de ações estratégicas que emanam de áreas político-institucionais, mas também de ações não planejadas e espontâneas, que emergem do espaço cotidiano. Essa opinião é corroborada pelo fato de que lembrar na vida cotidiana, bem como invocar o passado em um cenário de conflitos, produz posicionamentos que geram um sistema de hegemonia e resistência em relação ao que é lembrado e ao lugar que lhe é dado no presente.<hr/>Over the last decades, Western societies which have experienced political violence have debated the political effects entailed by remembering/forgetting this past. In this context, from the early 90s onwards, memory policies have become a field of study for the social sciences. Through theoretical work, the present article aims to advance the notion that politics of memory, in contrast with what is usually held, can be produced not only via strategic actions that spring from political-institutional spheres but also as a result of unplanned and spontaneous actions emerging from quotidian space. This notion is supported by the fact that remembering in everyday life, apart from invoking the past in a conflict-ridden setting, also produces positionings which generate an ordering of hegemonies and resistances revolving around that which is remembered and the place assigned to it in the present. <![CDATA[CULTURAL, EMOTIONAL AND COGNITIVE DIMENSIONS OF KIRCHNERIST ELECTORAL OPTION]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200351&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del trabajo fue estudiar el comportamiento del voto kirchnerista de la elección presidencial argentina del 2011 y contribuir desde la perspectiva psico-política al análisis del comportamiento electoral. Para ello, se analizó cómo el clima socio-político, el cinismo político, la ideología política y las emociones hacia el sistema político inciden sobre la sofisticación política y la eficacia política interna y externa. Además, qué porcentaje de la varianza de la intención de voto hacia Cristina Fernández de Kirchner (dimensión conductual y afectiva) estaría determinada por estas variables. Se trabajó con una muestra cuotificada de 350 ciudadanos de 18 a 65 años de Córdoba/Argentina, relevada en los cinco días anteriores a la elección del 23 de octubre de 2011. Los resultados discuten el rol mediador de variables sociocognitivas en relación a la elección de un candidato presidencial. Se enfatiza la importancia de considerar variables afectivas y situacionales asociadas al contexto socio-político.<hr/>O objetivo do trabalho foi estudar o comportamento do voto kirchnerista na eleição presidencial de 2011 e contribuir, a partir da perspectiva psicopolítica, à análise do comportamento eleitoral. Para isso, foi analisado como o clima eleitoral sociopolítico, o cinismo político, a ideologia política e as emoções em relação ao sistema político afetam a sofisticação política e eficácia política interna e externa. Além disso, qual é a percentagem da variação na intenção de votar em Cristina Fernandez de Kirchner (dimensão comportamental e afetiva) seria determinado por estas variáveis. Nós trabalhamos com uma amostra de 350 cidadãos de 18-65 anos, de Córdoba / Argentina, entrevistados nos cinco dias antes da eleição de 23 de outubro de 2011. Os resultados discutem o papel mediador das variáveis sócio-cognitivas em relação à escolha de um candidato presidencial. É enfatizada a importância de considerar variáveis afetivas e situacionais associadas com o contexto sociopolítico. <hr/>This study aimed to analyze the election of Cristina Fernández de Kirchner in 2011's Argentine presidential election and contribute from a psycho-political perspective to voter behavior analysis. We discuss how the socio-political climate, political cynicism, political ideology and emotions around political system affect the sophistication and internal / external efficacy of politics. Also, we analyzed which percentage of variance in the intention to vote for Cristina Fernández de Kirchner (behavioral and affective dimensions) would be determined by these variables. We used data from a non-probabilistic sample of 350 Cordoba's citizens between 18-65 years; quota by gender, age and socio-economic status and surveyed in the last five days previous to election (October 23th, 2011). Results show the mediating role of social-cognitive variables relative to the election of a presidential candidate. In turn, we emphasize the relevance of considering affective and situational variables related to socio-political context. <![CDATA[DIALECTICS BETWEEN SINGULARITY-PARTICULARITY-UNIVERSALITY: THE IMPLICATIONS OF MATERISLIST DIALECTICAL METHOD TO PSYCHOLOGY]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200362&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando que a Teoria Histórico-Cultural vem ampliando sua inserção na Psicologia brasileira nas últimas décadas, o presente ensaio teórico pretende contribuir para a apropriação de seus postulados ontológicos e epistemológicos. A análise busca explorar as implicações para a Psicologia como ciência e profissão do preceito lukacsiano do desvelamento das conexões entre singular-particular-universal como requisito para a apreensão dos fenômenos em sua essencialidade, evidenciando sua aproximação com o postulado por Vigotski em relação à necessária apreensão dos fenômenos psicológicos em sua processualidade. Nessa direção, coloca-se em questão a unidade dinâmica indivíduo/sociedade postulada pelo materialismo histórico-dialético, trazendo subsídios para a superação das cisões usualmente estabelecidas entre os polos dessa relação.<hr/>Mientras que la teoría histórico-cultural se há ampliado su inserción em la psicologia brasileña em las últimas décadas, este ensayo teórico tiene como objetivo contribuir a la apropriación de sus supuestos ontológicos y epistemológicos. La análisis pretende explorar las implicaciones para la psicologia como ciência y profesión del precepto lukacsiano de las conexiones entre singular-particular-universal como requisito para la compreensión de los fenómenos em su esencialidad, mostrando sua aproximación com el postulado por Vygotsky sobre la necessidade de apreension de los fenómenos psicológicos em su procesualidad. En este sentido, pone em tela la unidad dinâmica individuo/sociedade postulada por el materialismo histórico y dialéctico, a vista de traer subsídios para la superación de las divisiones frecuentes entre los polos de esta relación.<hr/>Considering that Cultural-Historical theory has been gaining importance within Brazilian Psychology in the last decades, this essay aims at contributing to understanding its ontological and epistemological foundations, introducing the concepts of singularity, particularity and universality of the dialectics that exists between them. The analysis looks to explore the implications to Psychology, both as a science and as a professional practice, of the lukacsian indication about the need to apprehend the connections between singularity, particularity and universality as a condition for understanding the essence of phenomena. In that sense, this analysis brings light to the individual/society dynamics unity affirmed by historical-dialectical materialism, which contributes to overcoming of the dichotomies usually established between the poles of this relationship. <![CDATA[POSSIBILITIES FOR PSYCHOLOGY IN SOLIDARITY ECONOMY: ACTION IN AN TIPC]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200372&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo relata uma experiência de inserção da Psicologia no campo da economia solidária, utilizando as contribuições teórico-metodológicas da Psicologia do Trabalho e da Psicologia Comunitária. As atividades aqui descritas e discutidas constituíram-se como parte de um projeto de extensão universitária em que se buscou potencializar a atuação dos agentes de incubação de uma Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) nos empreendimentos solidários em que estes iam intervir. Paralelamente, fez-se o acompanhamento de uma associação de coletores de material reciclável em processo de estruturação grupal e formalização jurídica. Com base nestes exemplos concretos, levantam-se tanto os aspectos positivos que a experiência trouxe quanto aqueles que podem ser aprimorados em futuras intervenções psicológicas no contexto da economia solidária. Assim e considerando os valores e as condições de cidadania que a economia solidária promove, acredita-se que a Psicologia deve se implicar e adotar uma atuação cada vez mais forte neste cenário.<hr/>Este artículo presenta una inserción de Psicología en el campo de la economía social, usando los aportes teóricos y metodológicos de la Psicología del Trabajo y Psicología Comunitaria. Las actividades descritas y analizadas se constituían como parte de un proyecto de extensión universitaria buscando maximizar el trabajo de los agentes de incubación de una Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) en las organizaciones solidarias donde actuarían. Al mismo tiempo, hubo el seguimiento de la estructuración de grupo y proceso de formalización legal de una asociación de colectores de materiales reciclables. Sobre la base de estos ejemplos concretos, se comenta os aspectos positivos de la experiencia y los aspectos que pueden mejorar en futuras intervenciones psicológicas en el contexto de la economía solidaria. Por lo tanto, y teniendo en cuenta los valores y las condiciones de ciudadanía que la economía solidaria promueve, se cree que la psicología debe participar y adoptar una presencia cada vez mayor en este contexto.<hr/>This paper reports an experience of insertion of Psychology in the field of solidarity economy, using theoretical-methodological contributions of Work Psychology and Community Psychology. The activities described and discussed in this paper constituted part of a university extension project in which we sought to potentiate the agent's action in the solidarity enterprises of a Technology Incubator of Popular Cooperatives in which they would intervene. At the same time, there was the accompaniment of an association of collectors of a recyclable material as the group formed its organization and juridical formalization. Based on these concrete examples, we detected both positive aspects obtained by experience, and aspects that could be improved in future psychological interventions in solidarity economy. Therefore, considering the values and citizenship conditions promoted by solidarity economy, we believe psychology should become involved and adopt an increasing action in such a context. <![CDATA[PSYCHOLOGY AND INFORMAL WORK: THE MEANING-MAKING PERSPECTIVE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200383&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo tem como objetivo apresentar e discutir um modelo teórico acerca da significação no trabalho, explorando suas consequências, na forma de desafios e possibilidades, para a pesquisa em psicologia sobre o trabalho informal. O processo de significação é constituído por três componentes: os significados produzidos e disseminados coletivamente sobre o trabalho; os sentidos, apreensões singulares daqueles significados; e a atividade, que serve de mediação entre o sujeito e a realidade, colocando em ação os sentidos e significados. O artigo também discute algumas características que definem o trabalho informal. Por fim, desenvolve três hipóteses de pesquisa: que o recorte do processo de significação permite ao pesquisador apreender as tensões entre formal/informal; que ele contribui para a consideração e diferenciação de distintos níveis na análise do fenômeno da informalidade; e que tal recorte contribui para uma compreensão não exclusivamente cognitivista e individualista sobre sentidos e significados do trabalho.<hr/>El presente artículo tiene como objetivo presentar y discutir un modelo teórico acerca de la significación en el trabajo, explorando sus consecuencias, en forma de retos y posibilidades para la investigación en psicología sobre el trabajo informal. El proceso de significación se constituye por tres componentes: los significados producidos y diseminados colectivamente sobre el trabajo; los sentidos, comprensiones singulares de aquellos significados; y la actividad, que se sirve de una mediación entre el sujeto y la realidad, colocando en acción los sentidos y la significación. El artículo también discute algunas características que definen el trabajo informal. Por fin, se desarrollan tres hipótesis de investigación: que el recorte del proceso de investigación permite al investigador comprender las tensiones entre lo formal y lo informal; que él contribuye para la consideración y la diferenciación de distintos niveles en el análisis del fenómeno de la informalidad; y que tal recorte contribuye para una compresión que no exclusivamente cognitivista o individualista sobre los sentidos u el significado del trabajo. <hr/>This paper aims to present and discuss a theoretical meaning-making model in work, exploring the challenges and possibilities it brings to the psychological research about informal work. The meaning-making process comprises three components: the social and collective meanings about work; the sense of work defined as a singular apprehension of those meanings; and the activity - which mediates the relation between subject and social reality, putting into action both meaning and sense. The paper develops three hypotheses: firstly, that the meaning-making approach allows the researcher grasp the tension between formal/informal labor; secondly, it helps him tell apart different levels of analysis on the informality phenomenon; and thirdly, this approach also contributes to a broader comprehension of meanings and sense in the work place, not only in cognitive and individualist terms. <![CDATA[FOR A CRITICAL CONCEPTION OF CHILDHOOD]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200394&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo se volta ao estudo de parte da obra de Walter Benjamin dedicada à problematização filosófica e política da infância, com o intuito de contribuir para o aprofundamento de discussões no campo da Psicologia a respeito do conceito de infância e seu caráter histórico. Walter Benjamin pode ser considerado um importante interlocutor para indagações críticas em Psicologia em torno da infância e da relação dialógica entre crianças e adultos. Após sugerir a fecundidade da aproximação, o artigo se volta à caracterização de Walter Benjamin acerca da experiência da infância, um dos aspectos mais significativos de seu esforço teórico e político de elaboração de um conceito de história materialista, atenta aos apelos dos vencidos e ao inacabamento do passado.<hr/>El presente artículo se vuelve al estudio de la parte de la obra de Walter Benjamin dedicada al cuestionamiento filosófico y político de la infancia, con el objetivo de contribuir en la profundización de las discusiones en el campo de la psicología con respecto al concepto de la infancia y su carácter histórico. Walter Benjamin puede ser considerado un interlocutor importante para cuestiones críticas en Psicología alrededor de la infancia y la relación dialógica entre niños y adultos. Después de sugerir la fecundidad del enfoque, el artículo se vuelve a la caracterización de Walter Benjamin sobre la experiencia de la infancia, uno de los aspectos más significativos de su esfuerzo teórico y político para elaborar un concepto de historia materialista, atenta al llamamiento de los vencidos y al inacabamento del pasado.<hr/>This paper is about part of the work of Walter Benjamin devoted to philosophical and political questioning of childhood, with the aim of contributing to the deepening of discussions in the field of Psychology about the concept of childhood and its historic sense. Walter Benjamin can be considered an important interlocutor for critical inquiry in Psychology around the children and dialogical relationship between children and adults. After suggesting the fruitfulness of the approach, the paper turns to the Walter Benjamin's characterization of the experience of childhood, one of the most important aspects of his theoretical and political effort to elaborate one materialist concept of history, attentive to the calls of the vanquished and the incompleteness of the past. <![CDATA[FACE OF DEATH: THE LAW IN CONFLICT WITH YOUTHS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200404&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo traça um breve panorama histórico de como a lei tem abordado a temática da infância e adolescência no Brasil desde o Código de Menores ao Estatuto da Criança e do Adolescente, priorizando o adolescente em conflito com a lei. A partir do Mapeamento Nacional de Medidas Socioeducativas em Meio Aberto e do Índice de Homicídios na Adolescência, relaciona o perfil dos adolescentes brasileiros integrantes do sistema socioeducativo em meio aberto com aquele dos adolescentes vítimas de homicídio: são do sexo masculino, pobres, de baixa escolaridade, vivendo nas regiões metropolitanas dos grandes centros urbanos, embora nos últimos anos tenha se observado um processo de interiorização das mortes violentas. Partindo das compreensões de disciplina e biopoder, conforme postuladas por Michel Foucault, busca promover reflexões acerca da incidência das medidas socioeducativas sobre um determinado grupo, justamente aquele que diariamente engrossa as estatísticas de mortalidade decorrente de causas violentas. <hr/>Este artículo traza un breve panorama histórico que indica cómo se ha abordado en la legislación la temática de la infancia y la adolescencia en Brasil desde el Código de Menores hasta el Estatuto del Niño y el Adolescente, haciendo hincapié en el adolescente en conflicto con la ley. Con base en el Mapeo Nacional de Medidas Socioeducativas en Medio Abierto y en el Índice de Homicidios durante la Adolescencia, se vincula el perfil de los adolescentes brasileños insertados en el sistema socioeducativo en medio abierto con el de los adolescentes víctimas de homicidios: son del sexo masculino, pobres, de escasa escolaridad y viven en las zonas metropolitanas de los grandes centros urbanos, aunque en los últimos años se ha detectado un proceso de interiorización de las muertes violentas. A partir de la comprensión de los conceptos de disciplina y biopoder, tal como los postulara Michel Foucault, se apunta a promover reflexiones acerca la incidencia de las medidas socioeducativas sobre un grupo determinado, precisamente aquél que diariamente abulta las estadísticas de mortalidad derivada de causas violentas.<hr/>The article provides a historical overview on how Brazilian law has addressed the topic of child and youth since the Minors Code to the Children and Adolescent Statute, prioritizing adolescents in conflict with law. From the National Mapping of Socio-educational Measures in Semi-Open Conditions and the Index of Homicide in Youth lists the profile of Brazilian youths that integrate the socio educative system in semi-open conditions with youths homicide victims: they are male, poor and low-schooling, living in metropolitan areas of large urban centers; although it has been observed in the recent years a process of violent deaths moving inland. Starting from the comprehensions of discipline and biopower as postulated by Michel Foucault, we seek to promote reflections regarding the incidence of socio-educational measures around a determined group, precisely the one that day-by-day monopolizes mortality statistics resulting from violent causes. <![CDATA[THE EXPERIENCE OF OLDER AMONG THE INDIGENOUS GUARANI MBYƁ]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200415&lng=en&nrm=iso&tlng=en É possível entender que o aumento de pessoas idosas no mundo requer uma perspectiva transcultural da adultez e da velhice. Assim, este estudo exploratório procurou compreender a dinâmica cultural de uma comunidade indígena, destacando o papel da pessoa mais velha. Para tal foram realizadas entrevistas abertas com roteiro semi-estrurado com seis interlocutores do Conselho de Anciãos do povo Guarani-Mbyá, de uma tradicional aldeia de São Paulo que se dispuseram a participar; e outras informações e impressões foram registradas ao longo da pesquisa num diário de campo. A análise do conteúdo sugeriu que "ser Guarani-Mbyá" é um modo de viver e estar, orientado para a preservação da tradição através da educação e religião; o papel dos mais velhos como guardiões e transmissores das tradições. Os resultados contribuem para olhar o envelhecimento sob outras perspectivas culturais.<hr/>El aumento de las personas mayores en el mundo requiere de una perspectiva transcultural de la edad adulta y la vejez. Por lo tanto, este estudio exploratorio trató de comprender la dinámica cultural de una comunidad indígena, destacando el papel de la persona de edad. Para ello se realizaron entrevistas abiertas con seis miembros del Consejo de Ancianos del pueblo Guaraní-Mbyá, un pueblo tradicional de São Paulo, Brasil, que estaban dispuestos a participar; otras informaciones, observaciones e impresiones fueron grabadas durante la investigación en un diario de campo. Los resultados sugieren que "ser guaraní mbyá" es una forma de vivir y de ser, orientada a la preservación de la tradición a través de la educación y la religión; el papel de los ancianos como guardianes y transmisores de tradiciones. Estos resultados pueden contribuir a la comprensión del envejecimiento en otras perspectivas culturales.<hr/>The world increase of older persons requires a transcultural perspective on adulthood and ageing. This exploratory study aims to better understand the cultural dynamics on the indigenous community Guarani Mbya, living in the Krukutu village, highlighting the role of the older persons. The sample comprises six members of the elders' council (Conselho de anciãos). Data collection was carried out through an open interview and a board diary. Data were submitted to content analysis. Main findings suggest that being Guarani is a way of being oriented to the traditions preservation through education and religion; older persons are the main guardians and transmit those traditions. Results contribute to a cultural perspective on old age and aging. <![CDATA[RETIREMENT AND URBAN SPACES: IS THERE A PLACE FOR THE RETIRED?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200428&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou investigar as relações estabelecidas por aposentados com os espaços urbanos centrais da cidade de Florianópolis, tendo por base a leitura de Henri Lefèbvre. Para tanto, realizaram-se incursões a tais espaços com observação de campo, elaboração de registros fotográficos e entrevistas abertas com sete pessoas aposentadas. Adotou-se o método lefebvriano na análise das informações, em três momentos: descritivo, analítico-regressivo e histórico-genético. Os achados da pesquisa permitiram desvelar que as relações dos pesquisados com os espaços urbanos centrais de Florianópolis estão atreladas ao cotidiano, imersas no real e no imaginário, sendo vivenciadas, muitas vezes, por meio de contradições entre a cidade como valor de uso e como valor de troca. Mesmo quando não encontram um "lugar" na cidade, estes aposentados procuram formas de participar e de se inserir como atores nas mudanças em curso dos espaços urbanos que habitam.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo investigar las relaciones establecidas por jubilados con los espacios urbanos centrales de la ciudad de Florianópolis, en base a la lectura de Henri Lefèbvre. Para tanto, hubo incursiones a dichos espacios con observación de campo, registros fotográficos y entrevistas abiertas con siete personas jubiladas. Adoptamos el método lefebvriano en el análisis de las informaciones, en tres fases: descriptivo, analítico-regresivos e histórico-genéticos. Los resultados de la investigación permitieron descubrir que las relaciones de los encuestados con las áreas urbanas centrales de Florianópolis están vinculadas al cotidiano, inmersas en lo real y lo imaginario, siendo vivenciadas, muchas veces, a través de contradicciones entre la ciudad como valor de uso y como valor de intercambio. Incluso cuando no encuentran un "lugar" en la ciudad, estos jubilados están buscando maneras de participar y de inserirse como actores de los cambios que están ocurriendo en los espacios urbanos en que habitan.<hr/>This study aimed to investigate the relationship of retired people with urban spaces located in the downtown areas of Florianópolis (SC), based on the theories of Henri Lefèbvre. Incursions to these places were performed with field observation, photographic registries and open interviews with seven retired people. The lefebvrian method of analysis was adopted in three different moments: descriptive, analytical-regressive and historical-genetic. Research findings revealed that the relation of the interviewees with downtown urban spaces of Florianópolis are linked to daily routine, lived as reality and imagination, and many times experiencing the city contradictions, as use-value and exchange-value. Even when they can not find a "place" in the city, they look for ways to participate and insert themselves as actors of the changes being made. <![CDATA[PSYCHOPHARMACOLOGY AND PSYCHOTHERAPY WITH ELDERLY PEOPLE]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200438&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo se propõe a averiguar a relação entre o uso de psicofármacos e o processo psicoterápico de idosos atendidos em um serviço-escola no Vale do Rio Pardo/RS, durante o período de 1997 a 2011. Trata-se de uma pesquisa documental, baseada em uma abordagem descritiva, desenvolvida a partir da análise de 73 prontuários dos usuários com idade a partir de 60 anos. A pesquisa faz parte de um projeto mais amplo que abrange pesquisas similares em todas as outras faixas etárias (inferiores a 60 anos). Ela mostra que a maior procura pelo tratamento se dá entre as mulheres, e que o principal motivo de procura pelo tratamento está relacionado à tristeza/pessimismo. Revela um número expressivo de medicação psicotrópica entre os idosos pesquisados, inclusive com a utilização de mais de um psicofármaco para uma mesma pessoa, o que reforça os estudos que apontam o aumento da medicação psicofarmacológica na sociedade.<hr/>El presente artículo se propone a averiguar la relación entre el uso de psicofármacos y el proceso psicoterápico de ancianos atendidos en un servicio-escuela en el Valle del Río Pardo/RS, durante el periodo de 1997 a 2011. Se trata de una investigación documental, basada en un abordaje descriptivo, desarrollado a partir del análisis de 73 prontuarios de los usuarios con edad a partir de 60 años. La investigación hace parte de un proyecto más amplio que abarca investigaciones similares en todas las otras fajas etarias (inferiores a 60 años). Ella enseña que la mayor procura por el tratamiento ocurre entre las mujeres, y que el principal motivo de procura por el tratamiento está relacionado a la tristeza/pesimismo. Revela un número expresivo de medicación psicotrópica entre los ancianos pesquisados, incluso con la utilización de más de un psicofármaco para una misma persona, lo que refuerza los estudios que apuntan el aumento de la medicación psicofarmacológica en la sociedad.<hr/>The present article seeks to ascertain the relation between psychopharmacos and psychotherapy processes in elderly people assisted at service-oriented schools, from 1997 to 2011, in Vale do Rio Pardo (RS). It is a documentary research based around the description of 73 dossiers from users aged 60 or above. The survey is part of a broader project which includes similar researches around other age based groups (below 60 years). Research shows that treatments are sought mostly by women and the main reason is related to sadness/pessimism symptoms. In addition to that, it reveals that a great number of psychotropic medications are being used by the interviewed senior citizens, and some of them are taking more than one at a time, a fact which reinforces studies pointing to the ever-increasing use of psychopharmacos in present society. <![CDATA[DEPRESSION AND CHRONIC RENAL FAILURE: A SOCIO-PSYCHOLOGICAL ANALYSIS]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200449&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou apreender as representações sociais (RS) elaboradas por pacientes nefrológicos em tratamento da hemodiálise e por seus familiares acerca da depressão e da insuficiência renal crônica (IRC). A amostra foi não probabilística, com 52 participantes, dos quais 26 eram pacientes, submetidos a um questionário sociodemográfico, à Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão, (subescala de depressão) e a uma entrevista semiestruturada. Os dados foram coletados em três hospitais e processados pelo SPSS 19.0 e pelo Alceste, sendo analisados por meio da estatística descritiva e análise lexical. Verificou-se que a RS da depressão foi ancorada nos elementos psico/cognitivo, físico/orgânico e psicossocial, objetivada principalmente na tristeza e no isolamento. A IRC foi representada com base nas adversidades psicossociais vivenciadas pelos grupos de pertença investigados. Observou-se que esta doença foi ancorada no suporte familiar e espiritual, nas restrições hídricas e alimentares, sendo associada ao desconhecimento da hemodiálise.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo comprender las representaciones sociales (RS) elaboradas por los pacientes de nefrología en tratamiento de hemodiálisis y sus familias sobre la depresión y la insuficiencia renal crónica (IRC). La muestra fue no probabilística, con 52 participantes, de los cuales 26 fueron pacientes, que contestaron a un cuestionario sociodemográfico, la Escala Hospitalaria e Ansiedad y Depresión (subescala de depresión) y la una entrevista semi-estructurada. Los datos fueron recolectados en tres hospitales y procesados ​​por lo SPSS 19.0 y Alceste, y analizados mediante la estadística descriptiva y el análisis léxico. Se verifico que las RS de la depresión se anclaron nos elementos psico/cognitivo, físico/orgánico y psicosocial, objetivado principalmente en la tristeza y el aislamiento. La IRC fue representada con base en las adversidades psicosociales experimentadas pelos grupos pertenecientes investigados. Se observó que esta enfermedad fue anclada en el apoyo familiar y espiritual, en las restricciones de agua y alimentos, asociada el no conocimiento de la hemodiálisis.<hr/>This study aimed to apprehend the social representations elaborated by nephrology patients on hemodialysis treatment and their relatives about depression and chronic renal failure (CRF). The sample was non-probabilistic and comprised 52 participants, of whom 26 were patients. They answered a socio-demographic questionnaire, the hospital anxiety and depression scale, and a semi structured interview. Data were collected in three hospitals and processed by the SPSS 19.0 and Alceste programs and analyzed using descriptive statistics and lexical analysis. It was found that the social representation of depression was anchored on psychic/cognitive, physical/organic and psychosocial elements; mostly objectified through sadness and isolation. The CRF was represented based on psychosocial adversity lived by the social group investigated. It was observed that this disease was anchored in family and spiritual support, food and water restrictions, associated with lack of knowledge about hemodialysis. <![CDATA[PSYCHOLOGY ON "THE RAFT OF THE MEDUSA": INTERVIEW WITH THOMAS TEO]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200460&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou apreender as representações sociais (RS) elaboradas por pacientes nefrológicos em tratamento da hemodiálise e por seus familiares acerca da depressão e da insuficiência renal crônica (IRC). A amostra foi não probabilística, com 52 participantes, dos quais 26 eram pacientes, submetidos a um questionário sociodemográfico, à Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão, (subescala de depressão) e a uma entrevista semiestruturada. Os dados foram coletados em três hospitais e processados pelo SPSS 19.0 e pelo Alceste, sendo analisados por meio da estatística descritiva e análise lexical. Verificou-se que a RS da depressão foi ancorada nos elementos psico/cognitivo, físico/orgânico e psicossocial, objetivada principalmente na tristeza e no isolamento. A IRC foi representada com base nas adversidades psicossociais vivenciadas pelos grupos de pertença investigados. Observou-se que esta doença foi ancorada no suporte familiar e espiritual, nas restrições hídricas e alimentares, sendo associada ao desconhecimento da hemodiálise.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo comprender las representaciones sociales (RS) elaboradas por los pacientes de nefrología en tratamiento de hemodiálisis y sus familias sobre la depresión y la insuficiencia renal crónica (IRC). La muestra fue no probabilística, con 52 participantes, de los cuales 26 fueron pacientes, que contestaron a un cuestionario sociodemográfico, la Escala Hospitalaria e Ansiedad y Depresión (subescala de depresión) y la una entrevista semi-estructurada. Los datos fueron recolectados en tres hospitales y procesados ​​por lo SPSS 19.0 y Alceste, y analizados mediante la estadística descriptiva y el análisis léxico. Se verifico que las RS de la depresión se anclaron nos elementos psico/cognitivo, físico/orgánico y psicosocial, objetivado principalmente en la tristeza y el aislamiento. La IRC fue representada con base en las adversidades psicosociales experimentadas pelos grupos pertenecientes investigados. Se observó que esta enfermedad fue anclada en el apoyo familiar y espiritual, en las restricciones de agua y alimentos, asociada el no conocimiento de la hemodiálisis.<hr/>This study aimed to apprehend the social representations elaborated by nephrology patients on hemodialysis treatment and their relatives about depression and chronic renal failure (CRF). The sample was non-probabilistic and comprised 52 participants, of whom 26 were patients. They answered a socio-demographic questionnaire, the hospital anxiety and depression scale, and a semi structured interview. Data were collected in three hospitals and processed by the SPSS 19.0 and Alceste programs and analyzed using descriptive statistics and lexical analysis. It was found that the social representation of depression was anchored on psychic/cognitive, physical/organic and psychosocial elements; mostly objectified through sadness and isolation. The CRF was represented based on psychosocial adversity lived by the social group investigated. It was observed that this disease was anchored in family and spiritual support, food and water restrictions, associated with lack of knowledge about hemodialysis. <![CDATA[THE POWER OF IDEAS IN CONFIGURING A RESEARCH FIELD]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822015000200470&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou apreender as representações sociais (RS) elaboradas por pacientes nefrológicos em tratamento da hemodiálise e por seus familiares acerca da depressão e da insuficiência renal crônica (IRC). A amostra foi não probabilística, com 52 participantes, dos quais 26 eram pacientes, submetidos a um questionário sociodemográfico, à Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão, (subescala de depressão) e a uma entrevista semiestruturada. Os dados foram coletados em três hospitais e processados pelo SPSS 19.0 e pelo Alceste, sendo analisados por meio da estatística descritiva e análise lexical. Verificou-se que a RS da depressão foi ancorada nos elementos psico/cognitivo, físico/orgânico e psicossocial, objetivada principalmente na tristeza e no isolamento. A IRC foi representada com base nas adversidades psicossociais vivenciadas pelos grupos de pertença investigados. Observou-se que esta doença foi ancorada no suporte familiar e espiritual, nas restrições hídricas e alimentares, sendo associada ao desconhecimento da hemodiálise.<hr/>Este estudio tuvo como objetivo comprender las representaciones sociales (RS) elaboradas por los pacientes de nefrología en tratamiento de hemodiálisis y sus familias sobre la depresión y la insuficiencia renal crónica (IRC). La muestra fue no probabilística, con 52 participantes, de los cuales 26 fueron pacientes, que contestaron a un cuestionario sociodemográfico, la Escala Hospitalaria e Ansiedad y Depresión (subescala de depresión) y la una entrevista semi-estructurada. Los datos fueron recolectados en tres hospitales y procesados ​​por lo SPSS 19.0 y Alceste, y analizados mediante la estadística descriptiva y el análisis léxico. Se verifico que las RS de la depresión se anclaron nos elementos psico/cognitivo, físico/orgánico y psicosocial, objetivado principalmente en la tristeza y el aislamiento. La IRC fue representada con base en las adversidades psicosociales experimentadas pelos grupos pertenecientes investigados. Se observó que esta enfermedad fue anclada en el apoyo familiar y espiritual, en las restricciones de agua y alimentos, asociada el no conocimiento de la hemodiálisis.<hr/>This study aimed to apprehend the social representations elaborated by nephrology patients on hemodialysis treatment and their relatives about depression and chronic renal failure (CRF). The sample was non-probabilistic and comprised 52 participants, of whom 26 were patients. They answered a socio-demographic questionnaire, the hospital anxiety and depression scale, and a semi structured interview. Data were collected in three hospitals and processed by the SPSS 19.0 and Alceste programs and analyzed using descriptive statistics and lexical analysis. It was found that the social representation of depression was anchored on psychic/cognitive, physical/organic and psychosocial elements; mostly objectified through sadness and isolation. The CRF was represented based on psychosocial adversity lived by the social group investigated. It was observed that this disease was anchored in family and spiritual support, food and water restrictions, associated with lack of knowledge about hemodialysis.