Scielo RSS <![CDATA[Psicologia & Sociedade]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-718220070003&lang=en vol. 19 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Editorial</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>On social psychology in Brazil, among historical and personal memories</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo envolve uma recuperação de fatos e textos diversos, assim como de experiências vividas, que alimentaram o funcionamento de memórias históricas e a construção de memórias pessoais ao longo dos quarenta anos da trajetória acadêmica do autor como estudante e como professor de psicologia social no Rio de Janeiro. Procura-se, através dos relatos de tais memórias, caracterizar diferentes fases e orientações no desenvolvimento da psicologia social no Brasil, especialmente em suas relações com a psicologia e com as ciências humanas e sociais, bem como registrar algumas das condições - culturais, editoriais, políticas - e personagens individuais que exerceram influência nesse processo acadêmico. Sustenta-se ainda, à luz dessas memórias, que a avaliação, apropriação e articulação de contribuições oriundas da Europa e dos Estados Unidos levou finalmente à constituição de uma psicologia social brasileira que é caracteristicamente plural, crítica e avessa a fronteiras disciplinares rígidas.<hr/>This article involves a recollection of several facts and texts, as well as of lived experiences, that have fed the functioning of historical memories and the construction of personal memories along the forty years of the author's academic trajectory as a student and as a professor of Social Psychology in Rio de Janeiro. Through the reports of such memories, it seeks to characterize different phases and orientations in the development of Social Psychology in Brazil, specially in its relationships with Psychology and with human and social sciences, as well as to register some of the conditions - cultural, editorial, political - and individual characters that exerted influence in that academic process. Under the light of those memories, it still sustains that the evaluation, appropriation and articulation of contributions originating from Europe and from the United States led finally to the constitution of a Brazilian Social Psychology that is characteristically plural, critical and opposite to rigid disciplinary borders. <![CDATA[<B>Subjectivity as the object of psychology(ies)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto busca traçar uma história da colocação da subjetividade como objeto para as várias psicologias ao longo do século XX. Este conceito nasce no campo da filosofia do conhecimento migrando no final do século XIX para a psicanálise, de onde passa para os domínios da psicologia ganhando um tratamento histórico, social e político no final do século XX, apontando, a partir de então, para uma problematização dos processos de singularização como foco de estudo das psicologias contemporâneas.<hr/>This text intends to trace a history of where subjectivity is placed as the object for many different psychologies throughout the twentieth century. This concept originates from the field of philosophy of knowledge, migrating to psychoanalysis near the end of the nineteenth century, from where it moves to the domains of psychology, gaining a historical, social and political treatment at the end of the twentieth century, from then on, pointing to an inquiry on the process of singularization as the focus of study for contemporary psychologies. <![CDATA[<B>A tense obscurity</B>: <B>inquiring the psychosocial approach of subjectivity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abordamos en este artículo algunas reflexiones en torno al estudio psicosocial de la subjetividad, subrayando el diálogo transdisciplinar y la obra de autores alejados del marco convencional de la Psicología Social. El texto señala algunas de las tensiones y paradojas que el estudio del self plantea, así como algunas de las aportaciones teóricas cruciales para reflexionar acerca de ellas. Brevemente, y con una perspectiva foucaultiana, bosquejaremos los nudos de complejidad en torno al estudio de la historicidad del sujeto, su experiencia temporal y coherente, las dimensiones corporales y materiales, la dimensión inconsciente, la tensión entre sujeción y agencia y el carácter generizado de la subjetividad.<hr/>This article addresses some reflections considering the psychosocial study of subjectivity, emphasizing the transdisciplinary dialogue and the work of authors that move away from the conventional frame of Social Psychology. The text indicates some of the tensions and paradoxes that arise from the study of the self, as well as some of the crucial theoretical contributions to think about them. Briefly, and with a Foucaultian perspective, we will point out the issues of complexity that encompass studying the historicity of the subject, the temporary and coherent experience, the corporal and material dimensions, the unconscious dimension, the tension between subjection and agency and the gendered characteristic of subjectivity. <![CDATA[<B>Constructionism, discursive practices and possibilities of research in social psychology</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta o movimento construcionista como uma perspectiva crítica em Psicologia Social que propõe compreender os processos de institucionalização que tornaram certos acontecimentos essencializados. Para tanto, enfoca o estudo das práticas discursivas, considerando a linguagem como prática que provoca efeitos. Essa perspectiva possibilita estudos que focalizam acontecimentos na interface entre os usos da linguagem e as condições de sua produção e veiculação. O movimento indica que é necessário direcionar pesquisas para os regimes de verdade que as práticas discursivas sustentam ou rompem e, também, para as relações de poder que controlam, selecionam e organizam os enunciados.<hr/>This paper presents the constructionist movement as a critical perspective in Social Psychology, which proposes to understand and explain the processes of institutionalization that have made certain facts essentialized. For such, it focuses on the study of discursive practices, regarding language practice as a cause of effects. This language perspective makes research possible that focuses happenings in the interface between the uses of language and the conditions of its production and propagation. The movement indicates the need to redirect research to the regimes of truth that the discursive practices sustain or break and, also, for the relations of power that control, select and organize enunciations. <![CDATA[<B>Images as a methodological research strategy</B>: <B>photocomposition and other possible approaches</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto trata da fotografia como ferramenta de pesquisa em psicologia social, discutindo suas potencialidades na análise dos processos de produção de subjetividade. Para isto, parte-se de uma breve análise dos modos de utilização da fotografia na pesquisa social, tomando como referência a perspectiva metodológica da "intervenção fotográfica" e da "fotocomposição". Esta análise está baseada em dois estudos sobre subjetividade e trabalho, realizados com trabalhadores ligados a programas de geração de renda e de trabalho e com trabalhadores que exercem sua atividade na rua e nas praças da cidade de Porto Alegre, onde a produção de fotografias foi o eixo central das estratégias metodológicas.<hr/>This article deals with photography as a research tool in social psychology, discussing its potential in the analysis of the processes underlying the production of subjectivity. For this means, we briefly review some forms of using photography in social research, taking the methodological perspectives of "photographic intervention" and "photocomposition" as references. This analysis is based on two studies on subjectivity and labor, undertaken with individuals working in income and employment generation programs and in the streets and squares of the city of Porto Alegre, respectively, in which the production of photographies was the central methodological strategy. <![CDATA[<B>When community guides action</B>: <B>until an alternative community evaluation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Cuando los modelos habituales de evaluación de programas son utilizados irreflexivamente en la evaluación de la acción comunitaria, ellos pueden privilegiar una visión de control social que olvida y oculta la realidad vivida por los grupos evaluados. 1. Los instrumentos de esta desposesión de derechos pueden ser ideologías exportadas como productos universales. 2. El peso del acto concreto es crucial para afirmar la realidad que se pretende modificar. 3. Las retóricas científicas ocultan la realidad vivida por los sectores sociales con menos poder. 4. Las responsabilidades éticas y políticas de la evaluación comunitaria exigen que los planes de intervención sean conocidos, comprendidos y asumidos por todos los que deberán vivir con las consecuencias del cambio intentado.<hr/>When habitual models of program evaluation are used unreflectively for the evaluation of community action programs, they can focus exclusively on administrative accountability. 1. This limitation of participation can be due to the latent ideologies exported as universal products. 2. Understanding the concrete acts performed underlines the concrete reality of the situation that the project aims to modify. 3. Scientific discourses can obscure the life experiences of the relatively powerless social sectors. 4. Ethical and political responsibilities demand that intervention plans be known, shared and accepted by all those who will have to live with the intended and unintended consequences of the attempted social change. <![CDATA[<B>Inhabiting the city</B>: <B>analysis of therapeutic home services</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata de uma análise sobre o embate de pressupostos subjacentes à implantação/funcionamento e produção de sentidos dos denominados "Serviços Residenciais Terapêuticos", ressaltando o atual debate sobre o tema. Aponta como este 'dispositivo' tem se conformado em diferentes sociedades que aderiram ao movimento anti-manicomial, tendo como inspiração o trabalho de Basaglia, no sistema psiquiátrico italiano. Delineia-se a 'localização' sócio-histórica desse dispositivo, procurando associà-lo aos embates próprios às diversas realidades. A análise destaca uma relação imanente entre cultura (valores/sensibilidades predominantes nos modos existenciais societários) e duas formas antagônicas de conceber uma vida: como autopoiese, autocriação expansiva ou como conservação, sujeita a leis genéricas e transcendentes, que comportam prescrições e avaliações externas sobre a 'pertinência' do ser vivo. Estes pressupostos ontológico/epistemológicos emergem como centrais no atual debate sobre a loucura, carecendo de uma abordagem mais direta e rigorosa nos discursos/ações que sustentam a criação e funcionamento das moradias ou residências "terapêuticas".<hr/>The paper is about the analysis on the impact of presuppositions underlying the implementation/operation and production of meanings of the so-called "Therapeutic Home Services", emphasizing present discussions on the subject. It points out how such a "arrangement" has been adjusted within different societies which have joined the anti-asylum movement, inspired on Basaglia's work within the Italian psychiatric system. While socially and historically "localizing" the arrangement, they are associated to the usual clashes of opposed realities. The analysis highlights an immanent relationship between culture (values/feelings which prevail among social ways of living) and two antagonistic forms of conceiving life: autopoiese, expansive self-creation or surviving, subject to generic and transcendental laws, which involve external prescriptions and evaluation on the "pertinence" of the living being. Such ontological/epistemological presuppositions emerge as fundamental to the present discussion on insanity, which lacks a more direct and firmer approach in discourses/actions which support the implementation and operation of "therapeutic" homes for those who have been inpatients for an excessive period of time. <![CDATA[<B>Interculturality</B>: <B>for a genealogy of discrimination</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O tema interculturalidade não pode ser examinado sem o devido referimento às lutas por reconhecimento de identidades e de direitos. Hoje, especialmente depois da queda do muro de Berlim, e do propalado fim das ideologias, e mais recentemente após o 11/09/2001, observa-se um recrudescimento dessas lutas através de discursos étnico-religiosos. Associa-se a isso o crescente movimento migratório de pessoas verso países mais desenvolvidos, que alguns atribuem a globalização, outros aos próprios conflitos étnico-religiosos, ou a pobreza endêmica resultante do sistema político-econômico neoliberal. Acreditamos que todos estes fatores são indissociáveis e que compõem a realidade social contemporânea, com seus movimentos de exclusão direcionados a novos grupos. Este artigo reflete genealógicamente sobre diversidade e convivência intercultural, tentando entender as implicações e significados da discriminação hoje, em um contexto de crescente intolerância étnica, cultural e religiosa. Para tanto, utilizamos a experiência de Foucault com a revolução de Khomeini no Irã, entre 1978-79, como dispositivo inaugural da discussão sobre o hoje chamado "choque de civilizações". Utilizamos também exemplos atuais, muitos deles extraídos de nossa vivência como subjetividade imigrante na Europa.<hr/>Interculturality cannot be examined without referring to the struggles for identity and recognition of rights. Today, after the fall of the Berlin wall, and the gabber of the end of ideologies and, more recently, since 9/11, the world has witnessed an increase of these struggles through ethnical and religious discourses. Associated to this is the increasing migratory flow of people towards the developed countries triggered, according to many, by phenomena such as globalization, ethnic conflicts and endemic poverty caused by neo-liberalism. We believe that all these factors are tied together and that they make up today's social reality, with its toll of exclusion and discrimination to be paid by the newcomers. This article focuses on diversity and multicultural cohabitation and tries to grasp, genealogically, the meanings and effects of discrimination today. It uses Foucault's interviews and texts between 1978-79 about his direct involvement with Khomeini's Iranian Revolution. This material, together with many contemporary examples extracted from the author's subjectivity as an emigrant in Europe, serves as an inaugural vehicle to discuss ethnical, cultural and religious intolerance, in the background of the so called "clash of civilizations". <![CDATA[<B>Gender and superheroes</B>: <B>the masculine body traced by the norm</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en As Histórias em Quadrinhos de super-heróis ganham vida na imaginação dos leitores, estabelecendo fortes ligações com seu cotidiano. Um corpo musculoso e viril vem historicamente se tornando o referencial de corporeidade masculina, enquanto corpos que desviam desse modelo são comumente satirizados ou excluídos da mídia. Este ensaio objetiva discutir as formas de representação do corpo masculino nas HQs da DC Comics, especificamente nas histórias de Superman e de Batman, conforme a caracterização de personagens como "heróis", "vilões" ou "coadjuvantes". Nossa premissa é a de que estas caracterizações remetem a tendências distintas de representação dos corpos, (re)produzindo normas sociais e valores de estética sobre as corporeidades.<hr/>Superhero comic books gain life in the reader's imagination, establishing strong connections to their daily life. A muscular and virile body has historically become the reference for male corporeality, while bodies that deviate from this are commonly satirized or excluded from the media. This essay intends to discuss the forms of representation of the male body in DC comic books, specifically Superman and Batman, according to the portrayal of characters as 'heroes', 'villains' or 'supporting characters'. Our premise is that these roles relate to distinct tendencies for the depiction of bodies, (re)producing social norms and aesthetic values upon corporealities. <![CDATA[<B>Inventing the opposing-spring that resists</B>: <B>a study on the spirit of militancy in contemporaneity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo procura problematizar a militância na contemporaneidade a partir de entrevistas realizadas com militantes de movimentos sociais. Discute as possibilidades de construções militantes na atualidade a partir do conceito de modernidade líquida, que nos auxilia na compreensão das possibilidades de ser e estar no mundo, e da idéia de invenção, que busca a desconstrução das evidências do senso comum, deixando de entender os objetos de estudo como naturais ou permanentes, compreendendo-os como transitórios e construídos. Buscamos, assim, produzir este estranhamento com a questão da militância para que os olhares e as perspectivas de sua compreensão da militância sejam ampliados para além de estereótipos e pré-conceitos.<hr/>This paper aims at querying the spirit of militancy in contemporaneity, studying interviews performed with several social movement activists. It discusses the possibilities of militant activity development in present times, after the concept of liquid modernity, which will help us to comprehend the possibilities of being and belonging in the world; and the idea of invention, that seeks to deconstruct the evidences of common sense, abandoning the under-standing that the objects of research are natural or permanent, understanding them as ephemeral and in construction. Thus, we seek to produce this estrangement with the matter of militancy so that the views and perspectives of its comprehension may be enhanced far beyond the stereotypes and preconceptions. <![CDATA[<B>About the pertinence of cultural categories on the elaboration of Representations of New Social Movements</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presenta un estudio de las representaciones sociales sobre el movimiento antiglobalización (MAG) elaboradas por una muestra de obreros españoles. Para el análisis de dichas representaciones se ha utilizado un método de asociación libre de palabras a un conjunto de estímulos y un cuestionario de imagen del movimiento (que toma la forma de un diferencial semántico). Los resultados obtenidos a través de la asociación libre de palabras son analizados por medio de métodos multivariados (análisis de conglomerados, escalamiento multidimensional y análisis de correspondencias). Los resultados del cuestionario de imagen son resumidos en siete factores principales cuyas medias son comparadas según criterio de auto-categorización política. El principal efecto observado es el rechazo, por parte de los sujetos de la muestra, a utilizar las categorías culturales que en otros estudios aparecían como las más pertinentes para la elaboración de las representaciones sociales sobre el MAG.<hr/>This paper presents a study of the social representations on the anti-globalization movement (AGM) elaborated from a sample of Spanish workers. A method of free association of words as stimuli and an image of movement survey (that takes the form of a semantic differential) were used for the analysis of these representations. The results obtained by free association of words were analyzed by multivariated methods (hierarchical cluster analysis, multidimensional scaling and correspondences analysis). The results on the image survey were summarized in seven principal factors. The averages of these factors were compared according to the criterion of political self-categorization. The principal effect observed was a rejection, from a part of the subjects of the sample, in using the cultural categories that in other studies appeared as the most pertinent fo the elaboration of social representations about the anti-globalization movement (AMG). <![CDATA[<B>Medicalization as a biopolitical strategy</B>: <B>a study about the consuming of psychoactive prescribed drugs in a small town in state of Rio Grande do Sul</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo compreender como o consumo de psicofármacos se legitimou como uma tecnologia de si no interior do dispositivo de medicalização. Concluímos que esta é uma tecnologia que incide sobre os corpos por estar acoplada aos modos de subjetivação contemporâneos. A análise aqui apresentada trata do contexto social de Boa Vista das Missões, um pequeno município do Rio Grande do Sul. Realizamos uma pesquisa de campo com seis meses de duração e entrevistamos uma amostra de 400 pessoas. A análise dos relatos e das informações construídas buscou dar visibilidade aos enunciados presentes nas formações discursivas e que definem e explicam o consumo de psicofármacos por 53% da população da cidade. Utilizamos a perspectiva genealógica de Michel Foucault para refletir sobre este campo de pesquisa e problematizar a produção de modos de vida marcados por formas de controle individualizantes e totalizantes ao mesmo tempo. Neste sentido, partimos do histórico da inserção dos psicofármacos em nossa cultura para entender as dimensões que ocupam neste contexto. A análise identificou as redes enunciativas no interior do dispositivo de medicalização que fundamentam uma apresentação do biopoder que se sustenta no tripé "dependência, assistencialismo, individualismo".<hr/>The goal of this research was to comprehend how the consumption of psychoactive prescribed drugs was legitimated as a technology of the self inside the medicalization device (dispositf). We concluded that this is a technology that incurs on the body because it's attached to contemporary modes of subjectification. The analysis presented here refers to Boa Vista das Missões, a small town in the state of Rio Grande do Sul. We conducted a six months field research and interviewed a sample of 400 inhabitants. The speech and data analysis intended to give visibility to the statements present in the discursive formations and which define and explain the consumption of prescribed psychoactive drugs by 53% of the local population. We used Michel Foucault's genealogical perspective to guide our understanding of the data and to query the production of lifestyles characterized by individualized and totalized forms of control. As a starting point we described the history of the introduction of psychoactive drugs in our culture in order to understand the dimension of the consumption in this specific context. The analysis identified the statements thread in the interior of the medicalization device (dispositif) that sustains a form of biopower based on the tripod of "dependence - welfarism - individualism". <![CDATA[<B>Trivialization of lies in contemporary society and their internalization as psychic destruction</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na contemporaneidade, a mentira constitui um dos principais atributos das relações sociais, instituindo-se como valor eticamente perverso; manifesta-se como ideologia ou é expressa cinicamente como "mentira manifesta"; a lei é a da hipocrisia normatizada entre os sujeitos; revela-se sob as sutilezas enganosas e opressivas da burocracia, em certas justificativas cínicas de segredo ou de sigilo; destrói as manifestações do desejar, sentir, pensar e agir e esvazia o respeito à alteridade dos indivíduos; apresenta-se potencializada pela cumplicidade, mesmo que inconsciente, dos indivíduos, que a reproduzem em vínculos de farsa. O poder de difusão da mentira sustenta-se na banalização da malignidade que atravessa a vida dos homens. A mentira produz e difunde a atribuição de periculosidade a certos grupos e/ou nações - "os terroristas" - para justificar ações bélicas contra povos com fins prioritariamente econômicos.<hr/>Lies are currently the chief attributes of social relationships with an ethically perverse value. Lies manifest themselves as ideology or are cynically expressed as "overt lies". Naturalized hypocrisy among subjects is the new norm and is revealed beneath the wary and oppressive subtleties of bureaucracy in cynical secrecy or oath justifications. Lies disrupt the manifestations of desire, feeling, thought and activity and blurs the respect towards the individual's alterity. They are totally complicit even though unconsciously individuals reproduce them as a farce. The propagation force of lies is foregrounded in the trivialization of evil that lies within human life. Lies produce and propagate the attribution of dangerousness of certain groups and/or nations, such as that of the socalled "terrorists", so that war activities for economical advantages against certain populations may be justified. <![CDATA[<B>Cell phones</B>: <B>a "God-given gift" for mothers of youngsters</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisas realizadas em diferentes partes do mundo mostram que pais e mães equipam seus filhos jovens com celulares como uma forma de garantir sua segurança enquanto fazem as primeiras incursões por um mundo visto como cada vez mais perigoso. Os resultados de uma pesquisa realizada com mães de jovens cariocas entre 18 e 25 anos de idade revelam, no entanto, que essa pode não ser a única razão para que os filhos recebam celulares de presente de seus pais. Embora a preocupação com a segurança dos filhos fosse constantemente mencionada por todas as mães entrevistadas, foi sobretudo à sua própria segurança - usada com o significado de tranqüilidade, sossego, paz de espírito, etc. - que essas mães fizeram referência. O celular é, para elas, uma importante fonte de alívio da angústia de não saber onde estão os filhos.<hr/>Investigations conducted in different parts of the world show that parents equip their young children with cell phones in an attempt to enhance their safety while they independently explore a world perceived as progressively dangerous. Results from a study carried out in Rio de Janeiro with mothers of 18 to 25 year old youngsters, however, reveal that this may not be the sole reason for such parental behavior. Even though all interviewees constantly mentioned worries about their children's safety, above all these mothers were mainly referring to their own safety - used with the meaning of tranquility, calmness, peace of mind, etc. For them, the cell phone is an important source of relief from the anguish of not knowing where their children are. <![CDATA[<B>Self report of negative acts bullying in work situations among bank employees</B>: <B>a photography</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822007000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en As definições existentes do assédio moral no trabalho, apesar de ainda não haver um consenso, apontam para a ocorrência de atos negativos ou situações constrangedoras no trabalho que perdurem por um certo período de tempo e freqüência e onde a vítima se sinta intimidada. O objetivo deste trabalho foi identificar e analisar a ocorrência de situações constrangedoras no trabalho, relatadas por bancários brasileiros. O método consistiu na aplicação de um questionário em 2609 bancários. 33,89% da amostra relata ter sido exposta a pelo menos uma das situações constrangedoras apresentadas no questionário. Quando se considera o período de exposição de seis meses e freqüência semanal, 7,97% da amostra relata ter sido assediada. Além disso, as mulheres e o grupo de homo ou bissexuais relatam terem sido assediadas com maior freqüência. Esses resultados mostram que os bancários brasileiros estão expostos ao assédio moral com uma taxa similar às encontradas em estudos europeus.<hr/>The actual definition of bullying at work, although not a consensus, focuses on the occurrence of negative acts or constraining situations in the workplace, that lasts for a certain period of time; occurring on a weekly basis; and the victim feels intimidated. The objective of this work was to identify and analyze the occurrence of constraining situations, self-reported by Brazilian bank employees. A questionnaire was applied in 2609 bank employees. 33,89% of the sample reported at least one of the constraining situations presented in the questionnaire. When a period of exposition of six months and weekly frequency are taken into consideration, 7,97% of the sample reported bullying. Besides, the women and the homo or bisexual group reported bullying with a higher frequency than the other groups. Those results show that the Brazilian bank employees are exposed to bullying at work with a frequency similar to those found in European studies.