Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797219980002&lang=en vol. 11 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<strong>Apresentação</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Agradecimentos</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Poor Brasília, rich Brasília</strong>: <strong>expectations about the future among adolescents</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigou-se como adolescentes percebem seu futuro a partir da estrutura de oportunidade que lhes é disponível. Variáveis sócio-pessoais, idade, gênero, série, trabalho, escola que freqüentam, foram relacionadas com perspectivas de futuro. Participaram 335 jovens (185 M, 150 F) com idade média de 16 anos e 2 meses. Os dados foram coletados em cinco escolas: uma particular, uma pública e três destinadas a jovens carentes e/ou em situação de rua. Os respondentes assinalaram, numa escala de onze itens com cinco níveis, expectativas quanto a escolaridade, trabalho, casa própria, saúde, amigos, seu país, políticos. A análise canônica resultou em duas correlações (rc = .68 e .34), apontando duas relações significativas: (a) adolescentes, freqüentando uma escola privada e cursando uma série mais avançada, revelaram maiores expectativas de concluir o segundo grau e entrar para a universidade; (b) não freqüentar uma escola privada associou-se a não esperar um emprego que garanta boa qualidade de vida, nem esperar possuir casa própria.<hr/>The way adolescents view their future based on their current opportunities was investigated. Age, gender, year in school, working, and kind of school were related to expectations about the future. Some 335 youths (180 M, 150 F), average age 16 years and 2 months, responded to questionnaires in five kinds of schools: a private school, a traditional public school and three schools targeted for poor and/or street children. The respondents indicated on a five point scale their expectations about eleven aspects: schooling, work, owning a home, health, friends, country and politicians. A canonical analysis resulted in two correlations (rc = .68 e rc = .34), indicating two significant relations: (a) adolescent that are in a more advanced grade in a private school have higher expectations to finish high school and to enter university; (b) those who do not go to private school are less likely to expect a good job or to own a home. <![CDATA[<strong>Explanations about social inequalities</strong>: <strong>a study with street children in João Pessoa, Brazil </strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho estuda como meninos em situação de rua explicam as causas das desigualdades sociais. Consideraram-se 56 meninos, de 12 a 17 anos, sendo 25 vinculados ao Movimento Nacional de Meninos e Meninas de Rua, e 31 sem vínculo com o mesmo. Utilizou-se um questionário, auxiliado por fotos retratando situações de pobreza e de riqueza, a partir do qual os meninos expuseram suas explicações para tais fenômenos. Verificou-se que os meninos não-vinculados ao Movimento ressaltaram mais atribuições impessoais; retratando a idéia de que o homem tendo sua vida controlada por forças externas a si, seria incapaz de mudar sua realidade. Já aqueles participantes do Movimento explicaram a pobreza em termos da estrutura social, e a riqueza como conseqüência do esforço pessoal, concebendo o homem como um ser capaz de superar as dificuldades impostas pela sociedade. Tais dados demonstram que o Movimento, como organização militante, propiciou aos meninos a construção de uma cidadania diferenciada daquela que é construída quando os mesmos se encontram nas ruas.<hr/>The present paper studies the ways in which street children explain the causes of socioeconomic inequalities. The participants were 56 boys, 12 to 17 years old, 25 of whom were members of the Street Children National Movement and the remaining 31 had no links with it. A questionnaire was used together with some pictures portraying situations of poverty and of richness from which the boys gave explanations for those phenomena. The results showed that the boys who had no link with the Movement emphasized impersonal attributions as determinants of poverty and of richness, suggesting that persons having their life controlied by external factors, would be unabie to change their reality. On the other hand, the boys who were participants of the Movement explained poverty in terms of social structure and richness as depending on personal effort, thus conceiving persons as agents who belleve they can overcome the difficulties imposed by society through their own effort. These results show that the Movement, as a militant organization, helped the boys to build a concept of citizenship which is different from the one hold by street children who dot participate in the Movement. <![CDATA[<strong>Symbolic play as narrative</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A fim de examinar se o brinquedo simbólico organiza-se numa forma narrativa capaz de desvelar a subjetividade da criança, no presente trabalho é estudado o brincar produzido por três crianças, respectivamente a partir de três estudos de caso. Em cada caso é feita, primeiramente, uma comparação entre as situações de brincar e o esquema narrativo de Tzvetan Todorov. Em seguida, o sentido de uma narrativa escolhida é analisado e comparado com o contexto de vida da criança, segundo o método proposto por Jung. Nosso estudo demostra que o brinquedo simbólico organiza-se como uma narrativa, mas discute o emprego do conceito de narrativa exclusivamente a partir da linguagem. Isto porque o brinquedo simbólico pode, também, se organizar como uma imagem. Neste estudo, também é mostrado e discutido o modo como a subjetividade da criança aparece no brinquedo simbólico.<hr/>The possibility of symbolic play to be organized as a narrative which would allow for the study of children’s subjectivity is examined in this study through the use of a case study design. The play activity of three individual children constitutes each a study case. To analyze play situations firstly a comparison is made with Tzvetan Todorov’s narrative schema. Secondly, the sense of a chosen narrative is analyzed and compared to children’s life contexts following Jung’s procedure. The study shows symbolic play as indeed organized in a narrative form, however discusses the use of the concept of narrative exclusively from the standpoint of language. Symbolic play can also organize itself as an image. This study shows and discusses as well the manner child’s subjectivity is revealed in symbolic play. <![CDATA[<strong>General and specific aspects in text comprehension</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Diferentes tarefas são adotadas para avaliar habilidades de compreensão de textos, sendo cada uma delas considerada como o instrumento que melhor retrata esta habilidade. Entretanto, é possível supor que um único instrumento não revele todos os mecanismos envolvidos na compreensão, e que tarefas distintas possam avaliar diferentes mecanismos cognitivos e lingüísticos. Esta possibilidade foi investigada em duas tarefas apresentadas a crianças de 4 e 6 anos: reprodução de uma história ouvida; e perguntas inferenciais sobre a mesma história. Na análise das reproduções considerou-se a fidelidade ao texto ouvido e a integração dos enunciados. As respostas às perguntas foram analisadas em função do grau de precisão apresentado. Verificou-se uma progressão com a idade e dificuldades de compreensão relacionadas a determinadas partes do texto. Identificou-se, ainda, aspectos específicos relacionados às características das tarefas e ao gênero de texto adotado. Enfatiza-se a importância de tais aspectos específicos no processo de compreensão.<hr/>Different tasks are used to evaluate text comprehension abilities. Each of these is taken as the best way to evaluate such abilities. Nevertheless, it might be possible that different tasks assess different cognitive and linguistic mechanisms. This possibility was explored in 4- and 6-year-old children through two different tasks: reproduction of a story, and answers to inferential questions about the same story. In the analysis of the reproduction it was taken into account the level of similarity to the original text and the integration between sentences. The answers to the questions, were analysed according to its level of accuracy. Children’s performance improved with age. Some of the difficulties children had were related to certain parts of the story. It was also identified some specific aspects involved which appeared due to linguistic and cognitive requirements of the proposed task. The importance of those aspects in the process of text comprehension are emphasised. <![CDATA[<strong>Science and consciousness</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Minha abordagem ao universo é cética. Todas as coisas são conhecidas através de um conhecimento incompleto. Apenas o observador individual é capaz de saber por um momento o que é verdadeiro. Mas essa verdade se torna probabilística quando o presente se foi. Chamo de consciência-imediata essa verdade individual. Chamo de consciência-mediata o auto-conhecimento em outros animais, humanos ou não, de parte de seu funcionamento. Chamo de consciências-mediatas-de-outros partes capazes de serem estudadas. O estudo é feito através de indicadores de consciência, sendo um deles o relato verbal.<hr/>My philosophical approach to the universe is skeptic. All the things are known through a never complete knowledge. Only the individual observer knows really for a moment what is true. But this truth becomes probabilistic when the present is gone. I call this individual truth "immediate-consciousness". I call mediate-consciousness the own knowledge in another human, or non-human, animal of part of his or her functioning. I call others-mediate-consciousness the animal’s parts capable of being studied. The study is done through consciousness indicators, one of them being the verbal report. <![CDATA[<strong>Differences o value priorities between musicians and lawyers </strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desta pesquisa foi verificar se as conseqüências do exercício das profissões de músico e advogado são, respectivamente, relevantes para a obtenção de metas motivacionais inerentes às prioridades axiológicas do indivíduo. A teoria dos valores de Schwartz foi utilizada para estudar a relação entre as prioridades axiológicas com o comportamento profissional de músicos e advogados. O inventário de valores foi administrado a uma amostra de 122 sujeitos, sendo 71 advogados e 51 músicos profissionais. O tempo de atuação médio na área profissional foi de 9,3 anos (D. P. = 9,42). A Anova 2X2 (gênero e profissão) foi calculada ao nível de cada um dos dez tipos motivacionais de valores e de cada um dos quatro fatores de segunda ordem. Os músicos deram mais importância do que os advogados ao hedonismo e à estimulação. Os advogados enfatizaram mais do que os músicos três tipos motivacionais de valores: conformidade, segurança e poder. O perfil dos músicos é caracterizado pela procura de mudança, de sensações novas e de prazer. É o pólo do individualismo, da autonomia intelectual e afetiva e da abertura à mudança. No pólo oposto desta dimensão encontra-se a tendência ao conservadorismo, ao coletivismo, a preservar o status quo, que foi a característica do perfil dos advogados. Assim, estas duas profissões são baseadas em motivações opostas. De um lado, a motivação a inovar, a criar, a procurar formas novas de pensar e de sentir mesmo às custas de errar e, do outro lado, a motivação a conservar e a respeitar as tradições, as normas e os usos da sociedade.<hr/>The objective of this research was to know whether the consequences of practicing professions such as lawyer and musician are relevant to obtain motivational aims inherent to the individual’s axiological priorities. Schwartz’s theory of values which emphasizes the motivational bases of values has been used. A sample of 122 subjects, 71 lawyers and 51 professional musicians, was given Schwartz’s Inventory of Values. The average service time in a professional area was 9.3 years (SD = 9.42). A 2x2 Anova (sex and profession) was calculated according to each of the ten motivational types of values and to each of the four second order factors. The musicians, when compared to the lawyers, gave more importance to hedonism and stimulation. The lawyers emphasized more than the musicians three motivational types of values: conformity, security, and power. The musicians’ profile was marked by the search for changes, new sensations and pleasures, which constitute the pole for individualism, for intellectual and emotional autonomy, and for the propensity for change. In the opposite pole of this dimension is the tendency to conservatism, to collectivism, to preserve the status quo, which characterizes the lawyers’ profile. So, these two professions are based on opposite motivations: on one hand, the tendency to create, to innovate, and to seek for new ways of thinking and feeling, even risking mistakes and, on the other hand, the motivation to conserve and to respect society’s rules, traditions, and uses. <![CDATA[<strong>Using the Item Response Theory (IRT) in the construction of an item bank for the evaluation of verbal reasoning</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa objetivou a organização de um banco de itens destinados a avaliação do raciocínio verbal, utilizando a Teoria de Respostas ao Item (TRI). Com as respostas de 730 alunos do 2º grau, cuja idade média foi de 17,7 anos (DP = 3,12) fornecidas a um grupo de 51 itens em formato de analogias verbais, estimou-se a dificuldade e a discriminação através do modelo longístico de dois parâmetros. Também foram determinadas as curvas características dos itens (CCIs).<hr/>The purpose of this research was to organize an item bank for the evaluation of verbal reasoning using the Item Response Theory (IRT). With the responses of 730 high school students, average age 17,7 (SD = 3,12), to a group of 51 itens in the form of verbal analogies, the difficulty and discrimination were estimated using the longistic model of two parameters. The itens characteristic curves (ICC’s) were also determined. <![CDATA[<strong>Play, toys and children's conflicts</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou 77 episódios de conflito, envolvendo 18 crianças de 3 a 4 anos de uma pré-escola pública de Porto Alegre. Considerou-se o gênero das crianças, o contexto onde aconteciam os conflitos (pátio ou sala), os tipos de brinquedos e brincadeiras presentes nos episódios de conflito. Os dados foram registrados com câmeras VHS e notas de campo e tratados através da Análise de Correspondência e de Resíduos. Os resultados indicaram que os conflitos envolvendo brincadeiras simbólicas ocorreram mais na sala de aula e entre meninos, enquanto meninas conflituaram mais quando brincavam com jogos de acoplagem. Grupos formados por meninos e meninas conflitaram mais quando a brincadeira envolvia regras. Brinquedos orientados para adultos relacionaram-se mais com conflitos quando os grupos eram mistos, enquanto brinquedos orientados para crianças, quando os grupos eram formados somente por meninos. No caso das meninas nenhuma associação foi evidenciada ao tipo de brinquedo.<hr/>This study investigated 77 conflict episodes, involving 3 to 4 year-olds enrolled in a public preschool in Porto Alegre, Brazil. Children's gender, the context in which conflicts occurred (playground or classroom), types of toys and of play activities involved in conflict episodes were considered. Data were registered through video recording and field notes and were analyzed using Analysis of Correspondence and of Residues. Results indicated that while conflicts involving symbolic play occurred more often in the classroom and among boys, girls showed a greater number of conflicts when playing with blocks. Rule-based play showed conflicts more often when groups were mixed. While adult oriented toys related with conflicts in mixed groups, child oriented toys occurred more frequently in groups of boys only. No association was found between girls and type of toys used during conflict episodes. <![CDATA[<strong>Psychological and social dimensions in street children and street adolescents </strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa teve como objetivo desenvolver um diagnóstico dinâmico da criança e do adolescente em situação de rua nas área do Plano Piloto - Distrito Federal, levando em consideração as dimensões psíquicas e sociais desta população. O estudo foi realizado nos moldes da pesquisa-ação, com observações participantes nas quais o pesquisador interagia com a criança através de atividades lúdicas e educativas - jogos e desenhos. As observações foram registradas em fichas de campo e, posteriormente, analisadas e agrupadas em categorias relacionadas às dimensões psíquicas e sociais como: focos de transgressão, formação de grupos, estratégias de sobrevivência, vinculação, relação com o próprio corpo e com o do outro. A hipótese delineada foi que tais fatores se relacionam à construção da identidade e subjetividade da criança em situação de rua. Os desenhos das crianças e adolescentes apontaram aspectos regressivos e as observações etnográficas demonstraram que o espaço da rua funciona como fonte de referência paradoxal. Lidando com os paradoxos, os meninos e meninas em situação de rua constróem redes de alianças e sustentação subjetiva e organizam sua identidade. A dinâmica da criança de rua, marcada pelo paradoxo, reflete-se no trabalho de intervenção realizado pelo educador social e de rua, e este deve estar atento para não submergir no paradoxo da criança, paralisando sua capacidade de pensar e elaborar as dificuldades de sua atuação.<hr/>This survey aims at establishing a dynamic diagnosis of children and adolescents living on the streets of Brasilia’s main area (known as the "Pilot Plan"), in Brazil’s Federal District, taking into account the psychic and social dimensions of that population. The study was carried out according to the survey-action pattern, using ethnographic and participant observations, in which the researcher interacted with the child through play and educational activities - games and drawings. Observations were recorded in field cards, which were later analyzed and grouped in categories related to the psychic and social dimensions, such as: transgression spots, gangs organization, survival strategies, rapport, relating with their own and other’s bodies. The hypothesis has to do with the influence of these factors as elements connected to the street kid identity and subjectivity construction. Drawings made by children and adolescents pointed to regression aspects and the ethnographic observations showed that the street space works as a paradoxical reference source. By dealing with paradoxes, street boys and girls build alliances and subjective support nets, and organize their identity. The street child dynamics, marked by the paradox, affects the intervention work of social and street educators who must be attentive to avoid being caught by the child’s paradox, which would hamper their ability to think and elaborate on the difficulties their own action. <![CDATA[<strong>The psychologist in hospitals of Natal</strong>: <strong>a preliminary study </strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente trabalho foi empreender uma abordagem preliminar ao estudo da atuação dos psicólogos natalenses no contexto hospitalar. Foram entrevistadas cinco psicólogas, selecionadas através de amostragem intencional, atuando em hospitais não-psiquiátricos em Natal (RN). A análise levou em consideração quatro aspectos: formação acadêmica, trajetória profissional, caracterização das atividades realizadas e avaliação do trabalho realizado nos hospitais. Dentre os resultados principais, figuram uma formação deficitária, condições adversas de trabalho e práticas que muitas vezes não se distinguem do fazer clínico tradicional. São questionados o estatuto dessa modalidade de ação e as exigências para uma inserção mais consistente no campo da saúde pública.<hr/>This paper presents a preliminary approach to the study of Natal (Northeast of Brazil) resident psychologists’ practice in the hospital context. Five female psychologists, working in non-psychiatric hospitals, were chosen through intentional sampling technique to be interviewed. The analysis considered four points: their undergraduate training, their professional life, activities they developed in the hospital setting and a general assessment of their work. The results indicate a flawed academic background, poor actual conditions to carry out their jobs, and the use of conventional psychological methods instead of developing new ones. The status of this practice and the requirements for a more consistent practice in the public health field are discussed. <![CDATA[<strong>Scale of <i>Locus</i> of control - ELCO</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com base na teoria de Rotter e Escala de Levenson foi elaborada uma escala de Locus de Controle Organizacional (ELCO), composta por 28 itens. A escala foi validada com uma amostra de 350 empregados do Sistema Telebrás. Verificou-se a presença dos 2 fatores previstos na teoria, a saber: internalidade e externalidade, aparecendo a escala de externalidade, com 18 itens, bem estruturada (alfa = 0.81) e a de internalidade, com 10 itens, deixando a desejar no que se refere à consistência interna (alfa = 0.66). Com os dados desta pesquisa foi feita também análise do Locus de Controle desses mesmos empregados. A constatação mais saliente foi a de que o nível de internalidade caiu com o aumento do nível escolar e o aumento da experiência profissional desses mesmos empregados. Estes resultados surpreendentes foram interpretados em termos da situação típica da empresa, que está passando por um período de transição, a saber: a passagem da condição de empresa estatal para empresa privada, o que seria motivo da perda de confiança dos empregados na própria competência, particularmente por parte daqueles com maior competência intelectual e maior experiência profissional. Fez-se igualmente reparos na qualidade psicométrica da escala e da própria teoria do Locus de controle, no sentido de que esta precisa ser melhor axiomatizada para possibilitar a elaboração de escalas mais precisas para a medida dos construtos que propõe.<hr/>A scale with 28 items, the Organizational Locus of Control (ELCO), was built based on Rotter’s theory and Levenson’s scale. ELCO was validated on a sample of 350 employees of Telebrás, a governmental firm in Brazil. As foreseen from the theory, a principal-axis factoring showed the presence of the expected two factors, namely internal and external locus of control. The external locus of control factor, composed of 18 items, showed good internal consistency (alpha =.81) whereas the internal factor, with 10 items, still lacks consistency (alpha =.66). With the same data, a study of Telebrás employees’ locus of control was performed. The most striking finding was that the level of internality falls with schooling (high school graduates vs. University graduates), as well as with the amount of professional experience. The surprising results were interpreted in terms of the peculiar period that this public firm is undergoing, namely, of becoming a private enterprise. This situation seems to have induced the employees to a general loss of trust in their own competency, which is mostly felt by those who are intellectually more sophisticated and have a longer career experience. Also, the theory of locus of control needs better definition so as to make possible the construction of better scales of measurement of the constructs it contains. <![CDATA[<b>Contemporary marriage</b>: <b>the difficult association between individuality and conjugality</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na discussão sobre casamento contemporâneo várias questões são desenvolvidas. Ressaltam-se a relevância institucional do casamento e o papel que ele desempenha para os indivíduos como instrumento de construção nômica. Descreve-se como o casal contemporâneo é confrontado por duas forças paradoxais, ou seja, pelas tensões entre individualidade e conjugalidade. Aborda-se o tema da manifestação da aliança e da sexualidade no casamento e no recasamento contemporâneo. Discute-se a questão da separação conjugal e suas conseqüências para os membros do casal e da família. Descrevem-se as características da família recasada e suas possibilidades de interação funcional. Enfatiza-se a importância da relação conjugal para o desenvolvimento emocional dos filhos. E, finalmente, ressalta-se que o compromisso da terapia de casal não é com a manutenção ou a ruptura do casamento, mas com a saúde emocional dos membros do casal e da família.<hr/>The discussion about contemporary marriage involves several issues. The institutional relevance of marriage is emphasized, along with the role it plays for individuals as an instrument of nomic construction. It is described how the contemporary couple is confronted with two paradoxical forces, that is, by the tensions between individuality and conjugality. The manifestation of alliance and sexuality in contemporary marriage and remarriage is also approached. The issue of conjugal separation and its consequences for the couple and the family is discussed. Characteristics and functional interaction possibilities of the second marriage are tacked as well. The importance of the conjugal relationship for the emotional development of children is stressed. And, finally, we highlight that the commitment of couple therapy is not with the maintenance or rupture of the marriage, but with the emotional health of the members of the couple and the family. <![CDATA[<b>The development of the big five markers for personality assessment in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi desenvolver marcadores para a avaliação da personalidade no Modelo dos Cinco Grandes Fatores para uso no Brasil, funcionalmente equivalente ao inventário de Goldberg (1992). Participaram deste estudo 976 estudantes de diversas universidades da região sul do Brasil, de ambos os sexos. Os sujeitos se auto-descreveram, respondendo a um instrumento previamente desenvolvido, que continha 96 termos (adjetivos) obtidos através de um estudo piloto que examinou cerca de 180 descritores de traços frequentemente utilizados em português. Esses termos foram também considerados por juízes como descritores dos cinco fatores. Análises fatoriais, utilizando diferentes métodos de extração, mostraram que uma solução de 5 fatores é apropriada. Independentemente do método de análise, a estrutura fatorial dos itens se mantém estável. Os fatores extraídos correspondem aos descritos na literatura. O primeiro fator foi "Socialização" ("agreableness"), seguido por "Extroversão", "Escrupulosidade" ("conscientiousness"), "Neuroticismo" e "Abertura para Experiência". Os resultados mostraram ainda que os marcadores retidos formam escalas psicometricamente adequadas.<hr/>The aim of the present paper was to develop markers for personality assessment within the framework of the Big Five Personality Factors Model in Brazilian Portuguese that are functionally equivalent to those developed by Goldberg (1992). The participants were 976 students of both sexes of several universities in southern Brazil. Subjects described themselves using 96 adjectives which were previously obtained in a pilot study that examined 180-trait descriptors frequently used in Portuguese. These descriptors were also considered by judges as descriptors of the Big Five Factors. Factor analysis, using different extraction methods showed that a 5-factor solution was adequate. Independently of the method of analysis, the items loaded in the same factors and the extraction order did not vary. The first factor was Agreeableness, followed by Extroversion, Conscientiousness, Neuroticism e Intellect. <![CDATA[<strong>Carolina Martuscelli Bori</strong>: <strong>uma cientista brasileira</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79721998000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi desenvolver marcadores para a avaliação da personalidade no Modelo dos Cinco Grandes Fatores para uso no Brasil, funcionalmente equivalente ao inventário de Goldberg (1992). Participaram deste estudo 976 estudantes de diversas universidades da região sul do Brasil, de ambos os sexos. Os sujeitos se auto-descreveram, respondendo a um instrumento previamente desenvolvido, que continha 96 termos (adjetivos) obtidos através de um estudo piloto que examinou cerca de 180 descritores de traços frequentemente utilizados em português. Esses termos foram também considerados por juízes como descritores dos cinco fatores. Análises fatoriais, utilizando diferentes métodos de extração, mostraram que uma solução de 5 fatores é apropriada. Independentemente do método de análise, a estrutura fatorial dos itens se mantém estável. Os fatores extraídos correspondem aos descritos na literatura. O primeiro fator foi "Socialização" ("agreableness"), seguido por "Extroversão", "Escrupulosidade" ("conscientiousness"), "Neuroticismo" e "Abertura para Experiência". Os resultados mostraram ainda que os marcadores retidos formam escalas psicometricamente adequadas.<hr/>The aim of the present paper was to develop markers for personality assessment within the framework of the Big Five Personality Factors Model in Brazilian Portuguese that are functionally equivalent to those developed by Goldberg (1992). The participants were 976 students of both sexes of several universities in southern Brazil. Subjects described themselves using 96 adjectives which were previously obtained in a pilot study that examined 180-trait descriptors frequently used in Portuguese. These descriptors were also considered by judges as descriptors of the Big Five Factors. Factor analysis, using different extraction methods showed that a 5-factor solution was adequate. Independently of the method of analysis, the items loaded in the same factors and the extraction order did not vary. The first factor was Agreeableness, followed by Extroversion, Conscientiousness, Neuroticism e Intellect.