Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220000001&lang=en vol. 13 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Editorial</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Spelling errors in context</b>: <b>an information processing approach</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A maioria das línguas alfabéticas tem a ortografia fortemente influenciada por aspectos morfológicos. No entanto, o papel da morfologia no desenvolvimento da escrita tem sido pouco investigado. Neste estudo, é investigado o papel da morfologia no processamento da palavra escrita. A análise de erros cometidos em redações feitas por dez adolescentes mostra que a letra final das palavras é omitida com mais freqüência, quando essa letra corresponde a um morfema do que quando ela é parte da palavra. Os resultados são discutidos sob a luz da teoria do processamento da informação.<hr/>The orthography of the majority of alphabetic languages is highly influenced by morphemic factors. However, few studies have investigated the role of morphology in the development of skilled spelling. This study investigated the role of morphemic factors in processing written words. The analyses of spelling errors in context showed that final letters were omitted more often when coinciding with morphemes rather than when they were part of the words. The results are discussed in the light of information processing theory. <![CDATA[<strong>Phonological awareness training in low socioeconomic status children</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Um treino de consciência fonológica e de correspondências grafo-fonêmicas foi aplicado a crianças de nível sócio-econômico (NSE) baixo, alunas de Primeira Série do ensino fundamental de uma escola pública. Foram avaliados os efeitos sobre habilidades metafonológicas, leitura, escrita, conhecimento de letras, memória de trabalho e acesso léxico à memória de longo-prazo. O grupo experimental, com escore inicial em consciência fonológica abaixo da média, foi comparado a dois grupos controle, um com escore abaixo da média, e outro acima. Após 27 sessões de treino de 30 minutos cada, o grupo experimental apresentou ganhos em consciência fonológica, leitura e ditado de palavras e pseudopalavras, e conhecimento de letras. O estudo demonstra que é possível tratar atrasos em consciência fonológica, em leitura e escrita de crianças com NSE baixo, usando o mesmo procedimento de treino que já havia tido sucesso em crianças de NSE médio.<hr/>A phonological awareness training associated with a grapheme-phoneme correspondence training was applied to low socioeconomic status (SES) first graders of a public school. Effects on metaphonological skills, reading, spelling, letter knowledge, working memory, and lexical access to long-term memory were assessed. The experimental group, with a below average initial phonological awareness score, was compared to two control groups, one above and one below average. After 27 30-minute training sessions, the experimental group presented improvements in phonological awareness, reading and spelling of words and pseudowords, and letter knowledge. The study demonstrated that it is possible to treat phonological, reading and spelling delays in children with low SES, using the same training procedure that has proved successful with average SES children. <![CDATA[<B>Temporal displacement in development and transference of constructivist learning</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nesta pesquisa estudou-se a transferência de aprendizagem em conservação de massa para a conservação de líquido, considerando as variáveis idade, tipo de intervenção e resultados dos pós-testes imediato e retardado. Foram selecionadas 48 crianças não operatórias nas duas conservações, de cinco a sete anos, e construídos dois grupos aleatórios, sendo um submetido a aprendizagem por conflito cognitivo verbal, e o outro por conflito cognitivo com demonstração. Os resultados sugeriram que a idade teve influência na transferência, o quantum de aprendizagem teve ação apenas imediata e que as técnicas de conflito cognitivo não se diferenciaram. Assim, a transferência não atuaria pura e simplesmente, mas estaria ligada a certas condições do sistema cognitivo para dar apoio ao processo.<hr/>The present study investigated the effects of age, intervention type, and immediate or delayed post tests in the transference of learning from conservation of mass to conservation of liquid. Participants were 48 non operative children, five to seven years old, selected on the basis of the two conservation tasks. They were randomly assigned to two groups. One was trained in verbal cognitive conflict, and the other in cognitive conflict with demonstration. The results suggested that age affected the transfer, the amount of learning had just an immediate effect, and the techniques of cognitive conflict made no difference. Thus, the transfer would not occur independently, but it would be linked to some conditions of the cognitive system to give support to the process. <![CDATA[<strong>Disequilibrium and co-regulation in teaching-learning situations</strong>: <strong>an analysis according to the concept of communicative action (Habermas)</strong>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en As situações de ensino-aprendizagem, tomadas da perspectiva de desenvolvimento implicam um entrejogo de ações verbais dos atores, dirigidas tanto às ações do outro ator como ao objeto de conhecimento. Nesta perspectiva são fundamentais o desequilíbrio e a co-regulação da interação, bem como a emergência de novos conhecimentos. O objetivo deste trabalho é explorar o conceito de ação comunicativa (Habermas) para descrever o desequilíbrio e a co-regulação cognitivas em uma situação de ensino-aprendizagem. Deste referencial, analisou-se um diálogo professora - aluna, buscando-se caracterizar cada ação verbal do diálogo de acordo com Habermas. A seguir, relacionou-se cada ação comunicativa com sua conseqüência para a interação, em termos de desequilíbrio ou co-regulação. Esta análise permitiu descrever a dinâmica das ações comunicativas que, através de sucessivos desequilíbrios e co-regulações, criaram condições para restruturação do campo semântico nos atores e para emergência de novos conhecimentos sobre o objeto.<hr/>From the development perspective, teaching-learning situations imply an interplay of the actors’ verbal actions, each of which are directed to the actions of the others as to the object of knowledge. From this perspective, disequilibrium and co-regulation are fundamental, as well as the emergence of the new knowledge. The objective of this work is to explore the concept of communicative action (Habermas) in order to describe the cognitive disequilibrium and co-regulation in a teaching-learning situation. Aiming to characterize each verbal action according to Habermas, a teacher-student dialogue was analyzed. Then, each communicative action was related to its consequence to the interaction, in disequilibrium or co-regulation terms. This analysis allowed to describe the dynamics of the communicative actions. These actions, through successive disequilibrium and co-regulations, gave the conditions for restructuring the actors’ semantic field as well as for the emergence of new knowledge about the object. <![CDATA[<B>Issues about the relationship between perception and language</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en No estudo da percepção humana, tem sido privilegiado seu caráter de fenômeno mediado pela linguagem, destacando-se nesse campo o trabalho de Luria. Entretanto, a tentativa de discussão sobre o tema, no presente artigo, apontou para vários impasses decorrentes de uma concepção instrumental da linguagem que está por trás dessa hipótese de mediação. Nesse sentido, o levantamento de questões sobre a relação entre os dois fenômenos, no campo da aquisição da linguagem - bem como a análise de produções verbais da criança em momentos iniciais de seu percurso lingüístico - retornaram ao campo da Psicologia da Percepção. Com fundamento nessa perspectiva, pode-se formular a seguinte proposta: a substituição do estatuto instrumental da linguagem por seu estatuto de objeto autônomo se constitui como o ponto de partida para se poder levar adiante o compromisso com a hipótese de mediação lingüística do fenômeno perceptual.<hr/>In the study of human perception its phenomenal character mediated by language has been privileged. The work of Luria stands out in that field. However, any attempt to discuss this issue in runs across several impasses, derived from an instrumental conception of the language which underlies that mediation hypothesis. Thus, the rising of issues concerning the relationship between the two phenomena in the field of language acquisition - as well as the analysis of children’s verbal productions in the early moments of their linguistic course - returned to the field of Perceptual Psychology. Therefore, based on this perspective, a proposal can be made for the substitution of the instrumental status of language for one which takes its autonomy into account. This could be the starting point to achieve coherence with the hypothesis of linguistic mediation of the perceptual phenomenon. <![CDATA[<b>The concept of distributive justice related to school social rules</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investiga o desenvolvimento dos princípios de justiça distributiva, utilizado por crianças e adolescentes, em situação hipotética de distribuição de recompensa e compara a evolução do conceito de justiça distributiva com as noções de certo e errado emitidas por esses mesmos participantes sobre perguntas a respeito de normas sociais escolares. Examina as respostas que 90 crianças de terceira, quinta e sétima séries do Ensino Fundamental, de uma escola pública de Três Lagoas - MS, deram a perguntas e histórias-estímulo referentes às normas sociais escolares e ao conceito de justiça distributiva com algumas reflexões. Os resultados encontrados mostram que a criança primeiramente responde às questões guiada pelos resultados aparentes dos atos ou pela sua conformidade às regras e, posteriormente, avança para a análise das intenções; e observou-se um desenvolvimento progressivo da autonomia na passagem gradativa do princípio de igualdade para o princípio de eqüidade. Conclui-se que há evolução na utilização dos princípios de justiça distributiva, em diferentes idades e em cada sexo e que esta evolução é acompanhada da evolução de conceitos de certo e errado relacionados às normas sociais escolares.<hr/>This study examined the development of the principles of distributive justice with the participation of children and teenagers in a hypothetical situation of reward distribution and compared the evolution of the concept of justice to the principles of right and wrong transmitted by the same participants about questions concerning school social rules. The answers given by 90 children from the third, fifth, and seventh grades to questions and stories about school social rules and the concept of distributive justice were examined. The findings showed that children first answerd the questions guided by the apparent results of acts or by accepting the rules and eventually proceeded to analyze intentions. We observed a progressive development of self-autonomy in passing from the equality to the equity principle. Finally we came to the conclusion that there is evolution in using the principles of distributive justice, at different ages and genders, and that this evolution is related to the development of concepts of right and wrong concerning the school social rules. <![CDATA[<b>Social representations of justice for delinquent adolescents: new possibilities of research</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho tem por objetivo apresentar algumas tendências atuais de pesquisa sobre concepções de justiça principalmente na França e que utilizam conceitos e metodologias relacionados à teoria sobre Representações Sociais. Também serão apresentados os principais resultados de uma pesquisa-piloto que realizamos com 20 adolescentes que foram notificados a comparecer na promotoria pública por terem cometido diferentes infrações. Esses jovens foram questionados de diversas formas: de associações livres a questões sobre atos criminosos mais freqüentemente cometidos em nossa sociedade. As primeiras análises dos resultados obtidos apontam sugestões para próximos trabalhos na área, principalmente no sentido de serem investigadas variáveis como classe social, escolaridade e mídia e suas influências nas representações de justiça.<hr/>The objective of this paper was to present some current approaches of research on justice concepts, especially in France where concepts and methodologies related to social representations are used. Participants of the study were 20 adolescents charged with different transgressions who were called to testify at the District Attorney Office. The adolescents were asked to do free association with justice, law, and inequity, and questioned regarding considerations about law, definitions and examples of injustice, and accusations about things they thought were unfair. The data allowed the derivation of categories and led to suggestions for further research which should include variables such as social class, level of education, and the role of the media, and how they affect the representation of justice. <![CDATA[<B>Responsiveness of the development environment</B>: <B>beliefs and practices as a cultural system of nurturing children</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigou-se o ambiente doméstico, em termos de responsividade materna às demandas da criança, relacionada a atitudes em relação à maternidade e à criança. Quarenta e cinco mães e seus filhos, de uma área de favela urbana ou de bairros de classe média, foram entrevistadas e filmadas em suas casas, sobre questões relativas à maternidade e ao cuidado à criança. Um questionário investigando atitudes em relação à maternidade e à autonomia da criança foi também aplicado. A análise dos dados incluiu a construção de um escore de responsividade e o tratamento das respostas ao questionário para formar duas subescalas. Os resultados mostraram pouca diferença no grau de satisfação com a maternidade; em relação à autonomia da criança, houve diferenças estatisticamente significativas, relacionadas ao bairro de residência a ao nível de escolaridade. Os resultados são discutidos em termos da articulação entre práticas de cuidado à criança e sistemas culturais relacionados, e implicações desenvolvimentais.<hr/>This paper investigated the domestic environment in terms of maternal responsiveness to the child’s demands related to attitudes related to maternity and to the child. Forty-five middle class and slum-dwellers mothers and their children were interviewed at home. Questions about maternity and child- care practices were asked. A questionnaire to investigate attitudes related to maternity and to the child’s autonomy was also used. Analysis included the construction of a responsiveness score and the use of the answers to the questionnaires to form two scales. The results showed little difference in the degree of maternal satisfaction but there were large differences concerning the child’s autonomy, related to place of living and educational level of the mother. The results suggested an articulation between child care practices, cultural systems, and their implications for child development. <![CDATA[<B>Contextual factors in the incidence of caring behavior among children</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de um referencial etológico, este estudo teve como objetivo investigar uma modalidade de comportamento pró-social, o comportamento de cuidado, entre crianças em diferentes ambientes institucionais. Foram sujeitos 30 crianças, provenientes de três instituições, distribuídas igualmente quanto ao sexo e na faixa etária de dois anos. Essas crianças foram acompanhadas por dois anos através de sessões observacionais com registro em vídeo, utilizando-se a técnica de observação do sujeito focal. Para a análise estatística foram utilizadas as técnicas CHAID (Detetor Automático de Interação Baseado em Qui-Quadrado) e ANOVA para medidas repetidas. Os resultados evidenciam a influência do contexto sócio-afetivo e dos arranjos ambientais sobre as variações do comportamento de cuidado entre as crianças. O tipo de estruturação das atividades assim como o nível de fatores de risco constituem elementos da organização ambiental que repercutem diretamente na freqüência e variações desse comportamento, indicando sua dependência dos fatores contextuais do ambiente.<hr/>The objective of the present paper was to investigate a kind of pro-social behavior, the caring behavior among children in different institutional environments, based on an ethological model. The participants were 30 two-year-old children, of both genders, from three different institutions. These children were followed for two years, through observation sessions registered on video, using the technique of observing the focal subject. The data were analyzed using CHAID (Automatic Detector of Interaction based on Chi-Squared) and repeated measures ANOVAs. The results showed the influence of the social and affective context in the environmental arrangements on the variations of caring behavior among children. The structure of the activities and the degree of risk factors were the elements of the environmental organization which directly affected the frequency and variation of caring behavior, indicating their dependence on the contextual factors of the environment. <![CDATA[<B>Historic-sociocultural premises about the Brazilian family in relation to sex and age</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Segundo a abordagem etnopsicológica, as premissas histórico-socioculturais, que constituem crenças inquestionáveis consensualmente aceitas por um grupo social, desempenham papel chave na compreensão do comportamento individual. Apoiando-se nessa perspectiva, investigou-se a influência do sexo e idade no grau de adesão a premissas sobre a família brasileira. A amostra compreendeu 393 sujeitos de ambos os sexos, distribuídos em quatro faixas etárias, que responderam à adaptação brasileira do Questionário sobre a Estrutura da Família Mexicana. Os homens endossaram mais fortemente que as mulheres as premissas associadas à dominação masculina, valores tradicionais da família e virgindade feminina. As mulheres revelaram-se mais tradicionais que os homens na aceitação das premissas relacionadas à abnegação feminina. Não foram observadas diferenças entre os grupos de idade em nenhuma das dimensões consideradas. Concluiu-se que, embora a sociedade brasileira venha sofrendo mudanças, os valores e crenças sobre a família, introjetados pelos homens e pelos mais jovens, não acompanharam essas mudanças.<hr/>In the ethnopsychological approach, historic-sociocultural premises, which are unquestionable beliefs consensually accepted by a social group, play a key role in the understanding of individual behavior. Based on this approach, the influence of sex and age in the endorsement of premises about the Brazilian family was investigated. The sample consisted of 393 individuals of both sexes distributed in four age groups who answered a Brazilian version of the Mexican Family Structure Questionnaire. Men demonstrated greater acceptance of the premises associated with male dominance, traditional family values, and female virginity than women. Women showed greater endorsement of the premises related to female abnegation than men. No differences among age groups were observed. It was concluded that although Brazilian society has been changing, values and beliefs about the family introjected by men and youngsters have not changed yet. <![CDATA[<B>Health care practices in family context</B>: <B>a comparative case study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo examina práticas de atenção à saúde no cotidiano de famílias de diferentes estruturas e classes sociais. A partir de entrevistas com dez famílias de camada popular e seis de camada média, num estudo etnográfico foram selecionadas quatro famílias com estrutura matrifocal ou formada por novo arranjo conjugal. Analisou-se comparativamente duas famílias de cada estrutura, uma de cada camada social, descrevendo-se recursos e estratégias utilizados e redes de apoio social disponíveis. Os resultados sugerem que, em todos os casos, a mãe é o principal agente de cuidados à saúde. Quanto aos recursos disponíveis, evidenciou-se um estado de desamparo institucionalizado na camada popular. Na camada média predominam comportamentos preventivos em saúde. Nas famílias matrifocais a sobrecarga de trabalho das mães, provedoras e agente de cuidados, surge como aspecto comum e fragilizante. Considerou-se implicações desses resultados na discussão de mecanismos de proteção e risco, relevantes na promoção da saúde no contexto familiar.<hr/>This paper examined everyday health care practices focusing on families with different structures and socioeconomic status, following an ethnographical study with ten low-income families and six middle-income families. Four families (single-mother versus new marital arrangement) were selected to the present analysis. The comparative analysis described the resources and strategies utilized and the social network available for each pair of families. The results suggested that, in all families, the mother is the most important caretaker when it comes to health problems. The expression institutionalized helplessness was employed to describe the insufficient resources available to poor families. The middle-income families showed consistently more preventive behaviors. The overworked single-mothers were characterized at the same time as caretakers and providers. This characteristic is presented as a risk to the family. The results were helped the understanding of mechanisms of risk-protection to health and to health promotion in family context. <![CDATA[<B>Family talking about sexuality and pregnancy during adolescence</B>: <B>perceptions of pregnant adolescents</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apresenta-se uma análise fenomenológica da ambigüidade na tomada de decisão em comportamento sexual de meninas adolescentes que vieram a engravidar. A análise foi contextualizada nas relações informativas e comunicativas entre filhas e pais sobre temas de sexualidade e cuidados contraceptivos. As considerações analíticas foram baseadas em entrevistas com onze adolescentes gestantes e uma jovem mãe, todos de nível sócio-econômico médio baixo, com idade entre 12 e 19 anos. A informação sobre prevenção foi percebida, pelas jovens, como parcial e incompleta e a comunicação mostrou-se prejudicada por falta de confiança no interlocutor preferencial (no caso, a mãe). A rede de apoio, constituída por tias e amigas, mostrou-se falha em apresentar esclarecimentos ou reduzir incertezas. Além de despreparados, os interlocutores apresentaram dificuldades associadas à falta de informação e a não aceitação da sexualidade adolescente. A interpretação destacou três aspectos relacionados com a gravidez na adolescência: 1) reafirmou a liberdade e iniciativa da mulher em relação à sua sexualidade; 2) confirmou a ausência da discussão franca e informada sobre sexualidade; e, 3) mostrou a substituição do mito do amor romântico pela expectativa clara do sexo prazeroso.<hr/>This study presents a phenomenological analysis of the decision making ambiguity on sexual behavior by adolescent girls who become pregnant. The analysis was grounded in the informative and communicative relationships between daughters and their parents regarding sexuality and contraception care. The analytical considerations were based on 11 interviews with low middle class pregnant adolescents and one young mother, 12 to 19 years old. The analysis showed that the information the adolescents received about sexuality was incomplete, and that the communication process was hindered by lack of trust in those who tried to establish a dialogue with the girls, usually the mother. Also, the support net, composed by aunts and friends, did not provide the necessary information which was lacking. In fact, the sources of information were not sufficiently prepared to establish an efficient communication about sexuality with the adolescents because they lacked information and were prejudiced about adolescent sexuality. The interpretation pointed to three aspects related to adolescent pregnancy: 1) it reaffirms a woman’s freedom and initiative in relation to sexuality; 2) it confirms the absence of a candid and informed discussion about sexuality; and 3) it substitutes the myth of romantic love by the clear expectation of a pleasurable sexual encounter. <![CDATA[<B>The influence of violent films on children’s and adolescents’ aggressive behavior</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Teóricos da Aprendizagem Social salientam que as pessoas comportam-se de maneira similar a modelos que avaliam com alto status social ou de sucesso. Esta pesquisa foi realizada para avaliar a influência de filmes violentos em comportamento agressivo tanto de crianças como de adolescentes. O experimento I estudou 360 adolescentes, de ambos os sexos, em quatro grupos, um controle e três que tiveram seus comportamentos agressivos, medidos em jogo de futebol, após assistirem a filmes violentos, com e sem herói e não violento. O experimento II registrou os comportamentos agressivos de 160 crianças, dos dois sexos, em jogo de futebol, antes e após assistirem a filme violento e não violento. Os resultados mostraram que o comportamento agressivo das crianças e adolescentes do sexo masculino aumentou após assistirem a um filme violento, com herói, o mesmo não ocorreu com as mulheres. Porém, quando a violência refletiu abuso físico, psicológico ou sexual houve um aumento significativo do comportamento agressivo em adolescentes dos dois sexos. Essa última variável, apesar dos correlatos positivos com comportamento antisocial precisa ser melhor investigada.<hr/>Social learning authors pointed out that people behave in a way to imitate the pattern which they evaluate as having high social status or success. The present research was designed to assess the influence of violent films on children and adolescents’ aggressive behavior. Experiment I studied 360 adolescents, of both genders, in four groups: one was a control group and the other three watched violent films, with and without a hero, and a nonviolent film. Aggressive behavior was measured in a football game after they had watched the films. Experiment II recorded the aggressive behavior of 160 children, both genders, during a football game, before and after watching a violent and a nonviolent film. The results showed that aggressive behavior of male children and adolescents increased after they had watched the violent film with a hero. This effect was not observed with females. Still, when violence involved sexual, psychological, or physical abuse there was a significant increase in aggressive behavior of both genders. This variable showed positive correlations with antisocial behavior and needs more investigation in the future. <![CDATA[<B>From the place of the body to the non-place of the organ donation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A compreensão psicológica sobre a doação de órgãos deve fazer parte de uma reflexão maior capaz de incluir uma análise das práticas científicas, culturais e médicas nas quais o corpo está sendo engajado nos dias de hoje. Assim, esse estudo teve por finalidade principal desenvolver uma análise sobre o impacto causado pela doação de órgãos sobre a relação que o homem estabelece com seu corpo, tomado no sentido de lugar do indivíduo, centro de atravessamentos simbólicos, relacionais, identitários e históricos. Para se alcançar esse objetivo, foi feito um resgate teórico destinado a fundamentar, conceitualmente, algumas das representações sobre o corpo em nossa cultura, notadamente aquelas que se relacionam com as chamadas tecnologias corporais no campo da Medicina. A análise realizada sugere que a doação de órgãos se integra dentro de uma prática que faz do corpo um não-lugar, ou seja, desinveste-o dos significados simbólicos que o elegiam como veículo de relacionamento social e lugar da inscrição identitária do homem.<hr/>The psychological understanding of organ donation must be part of a broader reflection that includes an analysis of the scientific, cultural and medical practices within which the body is conceived contemporarily. Thus, the main purpose of this study was to develop an analysis of the impact caused by organ donation on the relationship that a person establishes with the body, taken as an individual’s place, the center of symbolical, relational, identity, and historical crossings. A theoretical review was carried out to develop a conceptual basis for some of the body representations in our culture, especially the representations related to corporal technologies in medicine. This analysis suggested that organ donation is part of a practice that conceives the body as a non-place, that is, that divests the body from the symbolical meanings that designated it as the chanel for social relationships and the place of a human identity registry. <![CDATA[<B>The psychological phenomenon as a cross-disciplinary subject of study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamentando-se no pressuposto teórico de que o processo de subjetivação individual ocorre em um ambiente cultural circunscrito, produzido pelas relações sociais dos indivíduos de uma dada sociedade, argumenta-se sobre a intercomplementariedade dos conhecimentos da Sociologia, Antropologia e Psicologia. Contudo, as culturas e as formas de relação social têm uma história. Uma história que esclarece as condições de desenvolvimento dos significados das formas de relação social, econômicas e políticas. Sendo assim, todo contexto cultural, político, social e econômico no qual se constrói a subjetividade individual, para ser compreendido em qualquer dos seus momentos, requer a sua reconstrução histórica.<hr/>Based on the theoretical assumption that the individual subjectivity process takes place in a restricted cultural context in a given society, we discuss the cross-complementarity of the knowledge from Sociology, Anthropology, and Psychology. However, the cultures and the types of social relationships have a history that illuminates the developmental conditions of the meanings of the types of social, economic, and political relationships. Thus, to understand the whole cultural, political, social, and economic context in which the individual subjectivity is built, its historical reconstruction is required. <![CDATA[<B>Autism</B>: <B>a brief review of different approaches</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esse artigo examina diferentes abordagens no estudo do autismo: psicanálise, teoria afetiva, teoria da mente, teorias neuropsicológicas e de processamento da informação. As principais contribuições e limitações dessas abordagens são identificadas. Reivindica-se a necessidade de integração dos diferentes domínios e de investigações que incluam tanto as deficiências quanto as competências sociais dos indivíduos com autismo. Isso auxiliaria no reconhecimento das diferenças individuais ao longo do continuum autista.<hr/>This paper examines different approaches to the study of autism: psychoanalyses, affective theory, theory of mind, neuropsychological and information processing theories. The main contribution and limitation of these approaches are pinpointed. A claim is made towards the need of integration of different domains and further investigation that includes both social deficits and competence of individuals with autism. This would help the recognition of individual differences within the autistic continuum. <![CDATA[<B>Delusion according to the theory of speech acts</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta uma possível solução para problemas suscitados pelo entendimento do fenômeno delirante segundo o modelo de uma teoria restrita da referência absoluta, na qual as palavras e, consequentemente, os juízos, corresponderiam às coisas como um alfabeto lógico. Na concepção pragmática aqui adotada, a linguagem é tomada por um jogo regido por regras em que é mais importante a eficácia da cooperação discursiva que o significado ideal das expressões. A teoria dos atos de fala se mostra a mais bem acabada solução da pragmática filosófica nesse sentido e é usada como princípio metodológico na análise dos excertos de fala de pacientes delirantes que constituem os corpus discursivos. O delírio termina por se mostrar como uma solução inédita para questões cruciais da história do indivíduo psicótico.<hr/>This paper presents a possible solution to the problems aroused by the understanding of the delusional phenomenon according to the model of a restricted theory of absolute reference in which the words and, consequently, the judgements, correspond to the things as a logical alphabet. In the pragmatic conception adopted here, language is taken as a game guided by rules in which effective discursive cooperation is more important than the ideal meaning of expressions. In this sense, the theory of acts of speech seems to be the best solution offered by the philosophical pragmatics and it is used as a methodological principle on the analysis of speech excerpts of delusional patients. Delusion shows itself as an original solution to decisive questions in the history of a psychotic person. <![CDATA[<B>The development, application, and assessment of an Occupational Insertion Program for the Unemployed Youth</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Elaborou-se um Programa de Inserção Ocupacional a partir de estudos exploratórios (1994-1997), junto a uma amostra de 563 jovens de ambos sexos da cidade de Porto Alegre. A análise de necessidades foi decorrente de estudos específicos relativos aos itinerários de transição escola-trabalho, aspectos familiares, escolares, psicossociais, cognitivos e de bem-estar psicológico. Foi realizada uma análise multivariada discriminante por grupo ocupacional (estudantes, trabalhadores fixos e temporários e desempregados), para identificar as variáveis que mais caracterizavam diferencialmente o grupo em estudo. A partir desse diagnóstico foi elaborado o Programa de Inserção, o qual consta de três módulos: Projeto Ocupacional, Habilidades Sociais e Conhecimentos/Atitudes relativos ao Trabalho. Aplicou-se o Programa em três grupos de adolescentes voluntários cadastrados no Programa SINE/Adolescente da Fundação Gaúcha do Trabalho e Assistência Social (FGTAS), com idades de 14 a 17 anos, de ambos sexos, num total de 56 jovens. Aplicou-se um questionário de avaliação da efetividade do Programa, antes e depois da Intervenção. Os resultados confirmam a hipótese inicial da eficiência do Programa no desenvolvimento do projeto ocupacional e das habilidades sociais. Porém os resultados relativos às atitudes ou crenças relativas ao trabalho não apresentaram resultados diferenciados. Propõe-se uma intervenção junto a cursos profissionalizantes, para inserir o Programa nos mesmos e trabalhar as atitudes no processo de formação. Recomenda-se um acompanhamento por um ano para avaliar os efeitos do programa na inserção dos jovens, comparando com um grupo controle.<hr/>An Occupational Insertion Program was designed based on exploratory study conducted between 1994-1997. The participants were 563 youth, of both genders, from Porto Alegre, Brazil. The needs' analysis resulted from specific studies of school-work transition itineraries, and aspects of school experience, family, psychosocial, cognitive, and psychological well-being. A discriminant analysis of occupational groups (students, permanent and temporary workers, and unemployed people) was conducted to help to identify the variables that allowed to distinguish between groups. This Insertion Program was composed of three modules: an occupational project, social skills and job search training, citizenship and work consciousness. The Program was developed with a sample of 56 unemployed youth of both sexes, 14 and 18 years-old, registered at state socialagency. Their participation was voluntary. A questionnaire to evaluate the program effectiveness was applied before and after the intervention. The results confirmed the initial hypothesis about program’s efficiency in the development of the occupational project and in the social skills and job search training. However, there were not significant differences concerning work related attitudes and beliefs. It is suggested that this intervention program be used in vocational courses to help improve work attitudes. A follow-up after one year is recommended to evaluate the program’s effects on youth compared to a control group. <![CDATA[<B>Transforming youth care workers into educators</B>: <B>a developmental perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo tem por objetivo apresentar e discutir modelos de desenvolvimento profissional, na área da intervenção psicossocial, que analisam o processo de aquisição de competência, bem como as necessidades, do trabalhador que atua e compartilha a rotina institucional com jovens considerados em situação de risco. As autoras contestam a eficiência do modelo de desenvolvimento linear idealizado teoricamente, baseado unicamente no tempo de experiência prática e ressaltam o vínculo existente entre a formação em serviço e a progressão na direção de estágios de desenvolvimento mais eficientes.<hr/>This study presents professional development models, in the psychosocial area, which analyse the process of competence’s acquisition, the needs of child and youth care workers who share the everyday tasks of institutional routine with persons considered at risk. The authors dispute the linear development model efficiency, which is based just on the length of practice, and stress aspects of professional development in psychosocial intervention showing the link between ongoing education and progression to more efficient developmental stages. <![CDATA[<B>Psychological treatment of the fear of flying based on a cognitive model</B>: <B>a case study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresentar-se-á um caso clínico com a avaliação e tratamento psicológico, a partir do modelo cognitivo, de uma mulher de 32 anos, que apresenta medo de voar de avião. A avaliação e o diagnóstico foram feitos através da entrevista clínica, utilizando os critérios do DSM-IV, e aplicou-se com medidas pré e pós-tratamento o Inventário de Ansiedade de Beck (BAI) e o Inventário de Depressão de Beck (BDI). As técnicas utilizadas no tratamento foram: dar informação, treinamento em relaxamento, tarefas comportamentais, dessensibilização sistemática em imaginação, detecção de distorções cognitivas, discussão de idéias irracionais e auto-exposição in vivo. Os objetivos terapêuticos foram alcançados através de uma intervenção de nove sessões de terapia, de periodicidade semanal, adicionando ao processo terapêutico biblioterapia como tarefa para casa. A intervenção alcançou mudanças positivas e a melhoria mantém-se depois de um seguimento de dois e de quatro meses trás o final do tratamento.<hr/>This paper describes a clinical case study, including psychological assessment and treatment, based on a cognitive model, of a 32-year-old woman who showed fear of flying. The assessment and diagnosis were carried out by means of a clinical interview employing DSM-IV criteria, the Beck Anxiety Inventory (BAI), and the Beck Depression Inventory (BDI). Measures of pre- and post-treatment were obtained. The techniques used in the treatment consisted of the following: information, relaxation techniques, behavior tasks, systematic desensitization in imagery, identification of cognitive distortions, discussion of irrational ideas, and self-exposure in vivo. The therapeutic objectives were achieved after nine weekly therapy sessions and usig a therapeutic program of bibliotherapy as a complementary activity. The therapy resulted in positive changes and in an improvement, which remained stable at the two to four month follow-ups after the end of the treatment.