Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220010002&lang=en vol. 14 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <link>http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Historical Development and Methodological Foundations of Cognitive Neuropsychology</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A neuropsicologia cognitiva é apresentada em seu desenvolvimento histórico e principais mudanças metodológicas. Os debates ontológicos sobre as relações entre mente e cérebro na história da psicologia são apresentados. O surgimento da neuropsicologia é descrito como resultante dos estudos sobre as relações entre afasia e lesões cerebrais. A pesquisa sobre cognição, uma forte ênfase na psicologia nas últimas quatro décadas, é reconhecida como uma contribuição na compreensão das operações mentais humanas. Tais desenvolvimentos acabaram por fortalecer as relações entre cérebro e mente. As principais propostas metodológicas em neuropsicologia cognitiva são discutidas com especial ênfase nos seguintes aspectos: debates entre estudos de caso e estudos de grupo; dissociações entre tarefas cognitivas; e avanços e limitações das técnicas de neuroimagem. Finalmente, descreve-se o processo histórico de organização científica e profissional da área.<hr/>The cognitive neuropsychology is presented in its historical development and main methodological changes. The ontological debates are distinguished on the relations between mind and brain in the history of psychology. The appearance of neuropsychology is described as a result of the studies concerning the relations between aphasia and cerebral injuries. The research in cognition, a strong movement in psychology in the last four decades, is recognized as a contribution to the understanding of human mental operations. Such developments strengthened the relations between brain and mind. The main methodological proposals in cognitive neuropsychology are discussed with special emphasis for the following aspects: debate between case and groups studies; dissociations between cognitive tasks; and advances and limitations of the neuroimaging techniques. Finally, the historical process of scientific and professional organization of the area is described. <![CDATA[<B>Social Cognition and the Brain Cortex</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A cognição social é o processo que orienta condutas frente a outros indivíduos da mesma espécie. Várias estruturas cerebrais têm um papel chave para controlar as condutas sociais: o córtex pré-frontal ventromedial, a amígdala, o córtex somatosensorial direito e a ínsula. O córtex pré-frontal ventromedial está comprometido com o raciocínio social e com a tomada de decisões; a amígdala com o julgamento social de faces; o córtex somatosensorial direito, com a empatia e com a simulação; enquanto que a insula, com a resposta autonômica. Estes achados estão de acordo com a hipótese do marcador somático, um mecanismo específico por meio do qual adquirimos, representamos ou memorizamos os valores de nossas ações. Estas estruturas cerebrais atuam como mediadores entre as representações perceptuais dos estímulos sensoriais e a recuperação do conhecimento que o estímulo pode ativar. O sistema límbico é a zona limítrofe; nela, a psicologia se encontra com a neurologia. A correta sincronização destas zonas e estruturas, no adulto, é a chave para uma situação livre de patologia.<hr/>Social cognition refers to the processes that subserve behavior in response to other individuals of the same species. Several brain structures play a key role in guiding social behaviors: ventromedial prefrontal cortex, amygdala, right somatosensory cortex and insula. The ventromedial prefrontal cortex is most directly involved in social reasoning and decision making; the amygdala in social judgment of faces, the right somatosensory cortex in empathy and simulation and the insula in autonomic responses. These findings are corresponding to the somatic marker hypothesis, particular mechanism by which we acquire, represent and retrieve the values of our actions. These brain structures appear to mediate between perceptual representation of social stimuli and retrieval of knowledge that such stimuli can trigger. The limbic system is the border zone where psychology meets neurology. The synchronization of these functions and structures is the key for a human being free of pathology. <![CDATA[<B>The Relationship between Autism, Social Behaviour and Executive Function</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente artigo é discutir o papel do lobo frontal nos comportamentos que caracterizam a síndrome do autismo. Focaliza, em especial, as possíveis relações entre função executiva, teoria da mente e habilidade de atenção compartilhada. Conclui-se que, apesar da investigação sobre a hipótese de comprometimento da função executiva como déficit subjacente ao autismo ser uma área promissora, muitas questões ainda permanecem abertas, como por exemplo, a questão da relação causal função executiva-déficit social; dificuldades acerca da especificidade deste comprometimento na área do autismo; a necessidade de investigar-se a natureza e intensidade do comprometimento na função executiva dentro dos subgrupos que compõem o espectro autista e a sobreposição dessa teoria com a de coerência central. Argumenta-se que a discussão sobre relações entre função executiva e comportamento social será incompleta caso não for compreendida a partir de um contexto psicossocial no qual se inserem os indivíduos com autismo e suas famílias.<hr/>The aim of this paper is to discuss the role of the frontal lobe on the behaviours which characterize the autistic syndrome. The possible relationship between the executive function, theory of mind, and joint attention ability is specially focused. It is concluded that although the investigation of the hypothesis of the executive function underlying the deficts in autism is a promissing area, there are many questions which remain open, such as the causal executive function-social deficit relationship; difficulties regarding the restriction of this deficit to the autism; the need of investigating both the nature and the intensity of the executive function deficits within the subgroups which compound the autistic spectrum area, and the overlap between this theory and the central coherence theory. It is argued that the discussion about the relationship between the executive function and social behaviour will be incomplete if it does not take place within the psychosocial context in which the individuals with autism and their families are inserted. <![CDATA[<B>Initial Clinical Investigations with the List Discrimination Test (TDL-UFMG)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Circuitos ligados aos lobos pré-frontais participam em uma série de funções executivas, dentre elas a organização serial do comportamento. A memória para ordem temporal é um destes aspectos e foi investigada neste estudo por meio de um teste de discriminação de listas. Na fase de apresentação, duas listas com dez estímulos cada (dez palavras concretas ou dez desenhos de objetos) foram apresentadas antes e depois de uma tarefa distratora. Na fase de teste foi apresentada uma lista com 20 pares de estímulos, dos quais um era novo e o outro já aparecera previamente. Os participantes precisavam reconhecer os estímulos previamente apresentados, alocando-os a cada uma das listas (julgamento de ordem temporal). Nós relatamos estudos clínicos iniciais, indicando que o procedimento pode ser útil na discriminação de adultos jovens, idosos e pacientes com patologia frontal, esclerose múltipla e pacientes psiquiátricos. Todos os grupos de pacientes, bem como o grupo de idosos, mostram uma dissociação de desempenho, exibindo reconhecimento normal e déficits nos julgamentos de ordem temporal.<hr/>Prefrontal cortex-related circuits are important to several executive functions, including serial organization of behavior. Serial organization of memory was investigated by means of a list discrimination task. During stimulus presentation, two lists of ten stimuli each (ten concrete word or ten line drawings of objects) were presented before and after a distracter task. In the testing phase, 20 pairs of stimuli were presented one by one. One of the stimuli in the pair was new and the other had already been presented. Participants should recognize the old stimulus and determine the list where it appeared before (temporal order judgment). We report on initial clinical investigations suggesting that the task may be useful to differentiate between young adults and older subjects, and these from patients with frontal lobe pathology, multiple sclerosis as well as psychiatric patients. All groups of patients, as well as aged subjects, showed performance dissociation with normal recognition and altered serial ordering in memory. <![CDATA[<B>Investigation of Clinic Markers of Early Alzheimer's Disease with Neuropsychological Computerized Tests</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi investigar marcadores clínicos dos estágios iniciais da Doença de Alzheimer (DA) utilizando testes neuropsicológicos computadorizados. Foram estudados 40 pacientes com diagnóstico clinicamente provável de DA (leves) e 73 idosos com envelhecimento normal. Os grupos foram pareados por sexo, idade e escolaridade. Os testes foram desenvolvidos com o programa MEL Professional e avaliaram memória episódica (ME), memória de curto-prazo (MCP) e tempo de reação de escolha (TRE). Em cada teste a porcentagem de acertos (PA) e a latência de resposta (LR) foram registrados. Ao comparar os grupos utilizando o teste t, o grupo DA apresentou PA significativamente menor que o grupo controle nos testes de ME e MCP e apresentou LR significativamente maior em todos os testes. A análise das curvas ROC mostrou que os testes ME, MCP e TRE foram sensíveis e específicos para discriminar os grupos e portanto foram os marcadores clínicos dos estágios iniciais da DA.<hr/>The objective of this study is to investigate clinical markers of early Alzheimer's Disease (AD) using computerized neuropsychological tests. Forty patients with mild probable AD and 73 controls were studied. The groups were matched by sex, age and education. The MEL professional software was used to develop the tests. There were episodic memory (EM), short-term memory (STM) and choice reaction time (CRT) tests. Percentage of correct responses (PCR) and response latency (RL) were registered on each test. The t test was used to compare the groups. The AD group showed PCR significantly lower on EM and STM and showed RL higher on all other tests. The ROC analysis showed that EM, STM and CRT tests were sensitive and specific to discriminate the groups and therefore they were clinical markers of early AD. <![CDATA[<B>Differential Memory Profile Between Frontotemporal Dementia and Alzheimer's Disease</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os estados iniciais da demência tipo Alzheimer (DTA) caracterizam-se classicamente por deterioração da memória enquanto que as mudanças de conduta e de personalidade aparecem nas etapas iniciais da demência frontotemporal (DFT). Entretanto, na prática clínica, o diagnóstico diferencial é difícil. O objetivo do presente trabalho foi estudar o rendimento da memória de pacientes com DTA (n= 20) e com DFT (n= 20) comparando-o com um grupo de controles (n = 20). Os pacientes, emparelhados por idade e escolaridade, foram avaliados com uma bateria neuropsicológica exaustiva. Para a avaliação da memória, examinou-se a "queixa subjetiva" de perda de memória (memória subjetiva), a aprendizagem de uma lista de palavras (memória episódica) e o desempenho no teste de denominação de Boston (memória semântica). As pontuações de ambos os grupos de pacientes, na grande maioria das provas, foram significativamente inferiores às dos controles. Os pacientes com DTA mostraram uma deterioração global da memória episódica (tipo amnésia) e semântica com um alto nível de queixa subjetiva. Os sujeitos com DFT, por outro lado, apresentaram um déficit de memória importante na recuperação da informação, mas com melhores capacidades de registro da informação, apesar das dificuldades de reconhecimento do seu distúrbio.<hr/>While in Dementia of Alzheimer's Type (DAT) the initial states are characterized by the deterioration of memory, in frontotemportal dementia (FTD) the early symptoms are basically changes in behavior. However, in daily clinical practice, the establishment of a differential diagnosis is very difficult to be found. The objective of the present work is to compare the memory efficiency of patients with DTA (n= 20) and FTD (n= 20) to a control group. The patients, matched for age and educational level, were evaluated with basis on a number of exhausting neuropsychology tests. In order to examine memory, we used the learning, free recall and recognition of a list of words (episodic memory), the analysis of the performance in the Boston Naming Test (semantic memory) and the subjects memory complaints (subjective memory). The scores obtained on the most part of the tests by the two groups (DAT and FTD) were significantly worse than those of the control group. DAT patients, on the other hand, showed an important memory deficit on free recall but less encoding capacities, despite the difficulties in acknowledging their disturbance. Memory profile of FTD patients was characterized by forgetfulness while DAT profile was an amnesic one. <![CDATA[<B>Validation of a Battery for Working Memory Assessment (BAMT-UFMG)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A memória de trabalho pode ser concebida em termos de sistemas de armazenamento ou por meio de modelos processuais ou dinâmicos. Nós adaptamos, para uso com a população brasileira, uma bateria de testes baseada em um modelo que divide a memória de trabalho em três aspectos: eficiência ou velocidade de processamento, armazenamento temporário e coordenação de operações. O exame das características psicométricas do instrumento, aplicado em 832 participantes de diversas faixas etárias e níveis educacionais, revelou sua adequação para uso em nosso meio, preservando as características do procedimento original e mostrando coeficientes aceitáveis de fidedignidade e de validade. O desempenho nos testes se correlacionou com o desempenho em testes de função executiva e de inteligência fluida, mas não se correlacionou com testes de memória associativa episódica. O programa de pesquisa deve continuar com o exame da utilidade clínica da BAMT-UFMG em neuropsicologia.<hr/>Working memory may be conceived in terms of storing systems or by means of models of dynamic processes. We adapted a working memory assessment procedure based on a process model for use in Brazil. The model conceives working memory as three interrelated aspects: processing speed or efficiency, temporary storage and coordinative capacity. Results with 832 participants of several ages and educational levels indicate that the procedure is adequate to be used in our cultural environment, preserving the original characteristics and displaying acceptable reliability and validity characteristics. Working memory performance correlated with measures of executive function and fluid intelligence but not with measures of associative episodic memory. This research program will be pursued further examining the clinical neuropsychological usefulness of the BAMT-UFMG. <![CDATA[<B>Temporal Perception Disorder and its Influence on Memory</B>: <B>A Case Study of a Patient with Frontal Lobe Lesion </B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os mecanismos da memória episódica possibilitam uma pessoa "viajar" pelo tempo, e quando relacionados ao tempo futuro, compõem a memória prospectiva. O objetivo desse trabalho é verificar, através de um estudo de caso de uma paciente com lesão cerebral no lobo frontal, apresentando distúrbio de percepção temporal e falhas de memória, se é possível diferenciar os mecanismos neurocognitivos de memória operacional dos da memória prospectiva. Tomando por base o modelo de Ellis, a paciente foi submetida a uma bateria de lobo frontal e à prova experimental proposta por Einstein e Daniel. Os resultados mostraram que suas falhas não afetam recursos atencionais necessários na execução de ações complexas, mas o controle de mecanismos internos (self-driven), como a noção do tempo, ativação de intenções e tomada de decisões. De acordo com o modelo adotado, a paciente apresenta falha específica na ativação de intenções e no processo de supervisão. Esses achados indicam que memória operacional e memória prospectiva podem ter correlatos neuropsicológicos diversos.<hr/>The cognitive mechanisms of the episodic memory allow a person to travel through time. These mechanisms that are related to the future compose the so-called prospective memory. The main objective of this work was to verify whether it is possible to dissociate neurocognitive mechanisms of the working memory from those of the prospective memory by using a case study with frontal lesion, presenting failures in time perception and memory disorders. Based on the Ellis model, the patient was tested using both a frontal lobe battery and an Einstein and Daniel's task. The results showed that the failures did not affect attentional resources required for the execution of complex actions, but decreased the self-driven mechanisms such as the notion of time, intentionality and decision making. Following the model, the patient had specific failures in the activation of intentions and in the supervision process. These failures suggest that both the working memory and the prospective memory may have different neuropsychological attributes. <![CDATA[<B>Creating False Memories in Adults using Word Associated Lists</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Utilizou-se o procedimento de palavras associadas (DRM), o qual consiste na apresentação de listas de palavras semanticamente associadas às palavras não apresentadas, seguido por um teste de memória. Investigou-se o efeito do momento da testagem nas memórias verdadeiras e falsas e sua persistência por um período de uma semana, bem como o efeito de uma mera testagem sobre as respostas de um teste posterior. No Experimento 1, os índices de falsos reconhecimentos equivaleram aos dos verdadeiros em ambos os testes, sendo que as respostas verdadeiras persistiram mais que as falsas. No Experimento 2, no teste imediato, o índice de respostas verdadeiras foi superior ao das falsas, relação essa invertida no teste posterior. Quanto ao efeito da mera testagem, observou-se uma preservação das memórias verdadeiras e uma criação de falsas memórias. Os resultados são discutidos à luz da Teoria do Traço Difuso e consideradas possíveis implicações na prática psicoterápica e forense.<hr/>We used the DRM paradigm, which consists of the presentation of lists of associated words to a nonpresented one. We investigated the effect of time of testing, memory persistent and a mere memory test on both true and false memories. In Experiment 1, false recognition rates were as high as true recognition both in the immediate and delayed test. True memories were more persistent than false memories. Experiment 2 produced higher true recognition rates than false recognition in the immediate test. That relation was the inverse one in the delayed test. Regarding the effect of a previous memory test on a delayed one, we observed both a true memory inoculation against forgetting and a false memory creation effect. In addition, false memories were as persistent as true memories. Findings were discussed in terms of fuzzy trace theory interpretations. Possible clinical and forensic implications of our results were also considered. <![CDATA[<B>Pure Anartria</B>: <B>Study of Two Cases</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O marco do nascimento da neurolingüística é considerado a publicação do livro A síndrome de Desintegração Fonética, em 1939, que teve como autores: um neurologista, um psicólogo e uma lingüista. Dez anos mais tarde foi publicado, pela mesma equipe de pesquisadores franceses, o distúrbio de fala do paciente portador de anartria pura. No presente artigo, situaremos as polêmicas históricas a respeito de um distúrbio seletivo de fala de origem telencefálica, apresentaremos o primeiro caso descrito, acompanhado da descrição anátomo-patológica do cérebro que estivera guardado em formol por 20 anos e, realizada por um de nós (ARL), e por fim, apresentaremos um caso brasileiro, cujas imagens tomográficas de seu cérebro e espectográficas de sua fala e voz confirmam o trabalho pioneiro de Alajouanine, Pichot e Durant.<hr/>The mark of birth of neuro-linguistics is considered the publication of the book The Syndrome of Phonetic Disintegration, in 1939, that had as authors: a neurologist, a psychologist and a linguistics. Ten years later the same team of French researchers published about, the disturbance of speech of the patient carrier of pure Anartria. In the present article, we will place the historical polemics regarding a selective disturbance of speech of telencephalic origin and present the first described case, accompanied by the anatomic-pathological description of the brain that had been kept in formol by 20 years accomplished by one of us (ARL). Finally, we will present a Brazilian case, with tomographic images of its brain and spectrographic evaluation of its speech and voice that confirm the pioneer work of Alajouanine, Pichot and Durant. <![CDATA[<B>Comprehension of Nonliteral Discourse</B>: <B>The Case of Violations of Maxims of <I>Quantiti</I> and Indirect Request </B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para entendermos um ato de fala não literal devemos ser capazes de diferenciar entre o que o interlocutor fala do que deseja dizer usando informações contextualmente relevantes. O objetivo deste estudo é determinar se existe uma hierarquia de complexidade que perpassa os vários atos de falas não literais, tais como: violações da máxima de relação, violações da máxima de quantidade, solicitações indiretas e afirmativas irônicas. A análise do tempo de leitura de frases alvo (56 literais e 56 não literais) de histórias indica a existência de diferenças no processamento de alguns dos atos de falas não literais para compreensão. Mais precisamente, solicitações indiretas parecem ser processadas diferentemente nos três outros tipos de atos de discurso e os sujeitos parecem não perceber violações das máximas de quantidade como atos de fala não literais.<hr/>To understand a nonliteral speech act, we must be able to differentiate what the speaker says from what he wants to say using the contextually relevant information. The aim of this study is to determine whether there exists a hierarchy of complexity across various nonliteral speech acts such as: violations of the maxim of relation, violations of the maxim of quantity, indirect requests and ironic statements. The analysis of reading time of the target sentences (56 literal and 56 nonliteral) of the stories indicates some differences in the processing of some nonliteral speech acts for comprehension. More precisely, indirect requests appear to be processed differently from the three other types of speech acts and subjects appear not to perceive violations of the maxims of quantity as nonliteral speech acts. <![CDATA[<B>What is the Contribution of Rapid Serial Naming to Reading and Spelling Ability?</B>: <B>Evidence from Children and Adolescents with and without Reading Difficulties</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo investiga a correlação entre, por um lado, a nomeação seriada rápida e a consciência de fonemas e, por outro, diversas medidas de habilidade de leitura e escrita. Participaram do estudo 146 crianças e adolescentes norte-americanos, entre sete e 18 anos de idade. Aproximadamente metade dos participantes (N = 71) apresentava dificuldades de leitura. Os resultados sugerem que a nomeação seriada rápida contribui para a variação na habilidade de leitura e escrita independentemente da consciência de fonemas. Contudo, relativamente à consciência de fonemas, a nomeação seriada rápida apresenta uma contribuição modesta para a aprendizagem da leitura e da escrita em um sistema de escrita alfabético. Os resultados de análises adicionais sugerem que a habilidade subjacente à nomeação seriada rápida é particularmente importante para o desenvolvimento da habilidade de ler textos, rápida e acuradamente. Por outro lado, a consciência fonêmica é particularmente importante para o desenvolvimento da habilidade de ler através da codificação fonológica, ou seja, através da conversão das letras ou grupos de letras em seus sons correspondentes. Finalmente, houve pouca indicação de que o papel desempenhado pela nomeação seriada rápida e pela consciência de fonemas varie em função da idade ou da habilidade de leitura.<hr/>The study investigates the relationship between rapid serial naming and phoneme awareness, and reading and spelling ability. Participants were 146 North-American children and adolescents varying in age from seven to 18 years. Approximately half of the participants (N = 71) had reading difficulties. The results suggest that rapid serial naming contributes variation to reading and spelling ability that is independent of the contribution of phoneme awareness. However, relative to this skill, rapid serial naming makes a rather modest contribution to learning to read and spell in an alphabetic writing system. Further analyses suggested that rapid serial naming is particularly important for the development of the ability to read texts rapidly and accurately, whereas phoneme awareness is particularly important for the development of the ability to read by phonological recoding, that is, by translating letters or group of letters into their phonological codes. Finally, there was little indication that the role played by either phoneme awareness or rapid serial naming interacts with age or reading ability <![CDATA[<B>Cognitive Assessment of Reading and Writing</B>: <B>Reading-Aloud and Spelling Tasks</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tarefas de leitura em voz alta e de tomada de ditado de listas de palavra reais e de não-palavras, isoladas, fazem parte de um conjunto de provas maior -- o Procedimento de Avaliação Cognitiva da Leitura e da Escrita. Com base em Seymour, Pinheiro desenvolveu um teste experimental que se mostrou adequado para avaliação de leitura e de escrita em crianças mineiras da primeira à quarta série do Ensino Fundamental. O procedimento foi retestado, com sucesso, por Capovilla, Capovilla e Macedo. A partir desses resultados, Pinheiro desenvolve, atualmente, um instrumento computadorizado de avaliação que consiste de tarefas de leitura em voz alta e de tomada de ditado, entre outras. O presente trabalho discute as bases teóricas para a construção das listas de palavras reais e de não-palavras, com ênfase no controle da variável regularidade letra-som/som-letra.<hr/>Reading-aloud and spelling tasks using single word and nonword lists are part of a broader set of tests called Cognitive Assessment Procedure. Based on Seymour, Pinheiro developed an experimental test which seemed suitable for reading and writing assessment of first to fourth graders in Minas Gerais. That procedure was retested by Capovilla, Capovilla and Macedo. Based on those results, Pinheiro is presently involved in developing a computerized assessment procedure, which includes reading-aloud and spelling tasks, among others. This article presents the theoretical basis for the construction of single word and nonword lists, emphasizing the control of letter-sound/sound-letter regularity effect. <![CDATA[<B>Perilexical Processing During Reading Performance</B>: <B>Effects Upon Reaction Time, Duration and Segmentation of Utterances</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Conforme o modelo de leitura por dupla rota, na rota lexical a pronúncia é resgatada como um todo a partir do léxico, mas, na perilexical, é construída por segmentos silábicos. Esta análise computadorizada da leitura em voz alta de 270 pseudopalavras por 44 universitários avaliou proporção de acertos, tempo de reação, duração e freqüência de segmentação da pronúncia. Resultados revelaram que: 1) quanto mais curtas e simples as sílabas, mais rápida e segmentar a leitura perilexical; 2) quanto maior o número dessas sílabas, menor a velocidade, mas maior a segmentação; 3) dígrafos diminuem acertos e segmentação, e aumentam duração e tempo de reação; 4) dígrafos aumentam o tempo de reação só quando estão nas primeiras sílabas; 5) este tempo cresce dos grafemas simples aos encontros consonantais aos dígrafos. Tais achados ampliam a validade e complexidade do modelo e a compreensão dos processos seriais e paralelos envolvidos na rota perilexical.<hr/>According to dual-route reading models, in the lexical route pronunciation is retrieved as a whole from the lexicon, whereas in the perilexical route, it is constructed via phonological decoding of syllabic segments. The study assessed perilexical reading aloud of 270 isolated non-words by 44 college students. A computer analyzed error frequency and temporal parameters of pronunciation: reaction time (RT), duration, and segmentation frequency, as function of non-word characteristics. Results showed that: 1) the shortest and simplest syllables produced the highest reading speed and segmentation frequency; 2) the longest non-words produced the highest segmentation frequency, but the lowest reading speed; 3) digraphs increased error frequency, as well as duration and RT, but decreased segmentation frequency; 4) digraphs (two letters: one phoneme) increased RT only when they occurred in the initial syllables; 5) digraphs produced greater RT than did consonantal combinations (two letters: two phonemes), which in turn produced greater RT than did simple graphemes. Such findings increase the validity of the dual-process reading model, as well as the understanding of serial and parallel processes involved in perilexical processing. <![CDATA[<B>Anaphoric Resolution and Discourse Focus</B>: <B>The Case of the French "Hybrid" Demonstrative Pronoun (<I>celui-ci</I>)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Na tradição da teoria da centralização, muitos estudos mostraram uma sensibilidade significativa dos pronomes anafóricos para se referir às entidades focalizadas na representação do discurso. Essa sensibilidade estaria ausente nas expressões explícitas e nos substantivos repetidos. De acordo com os princípios dessa teoria, apresentamos um experimento com o objetivo de estudar a função referencial de identificação de uma expressão híbrida, o pronome demonstrativo "este". Os resultados indicam que a utilização dessa expressão está fortemente restringida pelas entidades de focalização e estaria motivada a estabelecer o centro de atenção sobre uma entidade mediamente focalizada. Esses resultados são discutidos à luz da teoria da centralização.<hr/>In the tradition of centering theory, many studies have shown a significant sensitivity of anaphoric pronouns to refer to focus entities in a discourse representation. This sensitivity would be absent with more explicit expressions like the repeated nouns. According to the principles of this theory, we present an experiment aiming at studying the function of the referential identification of a hybrid expression: the demonstrative pronoun celui-ci. The results indicate that the use of this expression is strongly constrained by the entities of focalization and it would be motivated to establish the center of attention on a mild focus entity. These results are discussed in the light of centering theory. <![CDATA[<B>Mental Representation</B>: <B>The Difficulties in the Cognitive and Metacognitive Activity when Solving Mathematical Problems</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo insere-se no âmbito da investigação cognitiva. Refere-se às dificuldades nas estratégias de compreensão na fase de Representação Mental (RM) relacionadas com a resolução de problemas matemáticos com enunciados verbais, detectadas em professores de séries iniciais do Ensino Fundamental. São analisadas as dificuldades relacionadas com a construção da Representação Mental, mais especificamente, a fase de integração. São investigados os processos responsáveis pelas mudanças na Representação Mental inicial: codificação, combinação e comparação seletivas. Os resultados comprovam que a Intervenção Psicopedagógica centrada no monitoramento cognitivo possibilita aos professores atuarem sobre suas próprias atividades cognitivas e metacognitivas, controlando e regulando as funções cognitivas relacionadas com os processos de mudança representacional, reduzindo assim, significativamente, as dificuldades nas estratégias de resolução de problemas matemáticos.<hr/>This study is included in the field of cognitive investigation. It encloses the difficulties of comprehension strategies of the Mental Representation phase regarding the solution of verbal stated mathematical problems, seen in teachers of the first years of basic education. The difficulties, related to the Mental Representation construction, were analyzed, more specifically the ones associated to the integration phase. The processes, which account for changes in the initial Mental Representation are also investigated: encoding, combination and selective comparison. The results show that psychopedagogical intervention on cognitive monitoring allowed teachers to work on their own cognitive and metacognitive activities, as well as control and regulate the cognitive functions related to processes of representational change, thus reducing significantly the difficulties in the use of strategies for solving mathematical problems