Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220020002&lang=en vol. 15 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Research pathways and contemporaneity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente ensaio ressalta algumas questões associadas às concepções epistemológicas objetivistas que servem de fundamento para a ciência moderna. Discute a transformação que esse modelo de ciência vem sofrendo em função do desenvolvimento de novos paradigmas de pensamento na contemporaneidade e a decorrente diversificação de métodos de pesquisa. Ênfase especial é dada na discussão de métodos qualitativos. Conclui que, apesar do menor poder de generalização e da interferência da subjetividade do pesquisador nos resultados, a pesquisa qualitativa, em função da aceitação ampla da processualidade dos fenômenos sociais, começa a ser vista como uma situação na qual ocorrem processos de produção de sentido. Deixa de ser a correspondência entre fato e representação o critério fundamental para se validar o conhecimento e passa-se, numa visão mais pragmática, a contemplar o quanto o conhecimento desenvolvido pode vir a trazer uma maior compreensão e benefícios para o ser humano.<hr/>This paper focuses on matters associated with objective epistemological concepts that work as foundation to modern science. It also discusses the transformations that this science model has gone trough as a function of new paradigms of thinking, developed in contemporaneity, and its resultant diversity of research methods. Special emphasis has been given to discussions of qualitative research methods. It's concluded that despite the lower generalization power and the interference of researcher subjectivity on this type of research, it starts to be seen as a situation in which meaning production processes occurs as part of social phenomena. It is not, so far, the correspondence between the facts and representation the fundamental criterion to validate knowledge. But under a pragmatic vision, it changes towards satisfying the need of a better comprehension and real benefits to human beings. <![CDATA[<B>A typology of street children based on <I>Cluster Analysis</i></B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Crianças e adolescentes em situação de rua vêm sendo estudados de forma sistemática desde a década de 1970. Os primeiros estudos procuraram quantificar esta população, e posteriormente, para melhor conhecê-los, surgiram tipologias baseadas em um critério, como tempo de permanência na rua, ou dois, tempo mais vínculo familiar. Com a finalidade de oferecer um procedimento de classificação, e uma tipologia, este estudo aplicou a análise de aglomerados Cluster Analysis a dois grupos. O primeiro composto de praticamente todas as crianças e os adolescentes em situação de rua no centro de uma cidade do interior do Estado de São Paulo, totalizando 67 pessoas, e o segundo uma amostra de 31 crianças e adolescentes, de dois bairros da mesma cidade, participantes de grupos de rua. Para o primeiro grupo foram selecionados 12 critérios e para o segundo, 7, que resultaram, para ambos grupos, em 3 aglomerados distintos. Foram também comparados estes resultados com censo de crianças de rua realizado há 4 anos. Resultados mostraram que este tipo de análise é útil na classificação destas crianças, que por sua vez poderá subsidiar melhor planejamento e ações de políticas públicas para o setor.<hr/>Street children and teenagers have been studied in a systematic way since the seventies. The first studies tried to quantify this population, and afterwards in order to know them better, typologies appeared based on the period they spend in the streets, or both the period in the street and their family relationship. In order to offer a classification procedure, as well as a typology, this research applied cluster analysis on two groups. The first one is composed by almost all downtown street children and teenagers of a city in the state of São Paulo, with 67 children and teenagers in total, and the second a sample of 31 children and teenagers from two neighborhoods of the same city all from the street. For the first group 12 criteria were chosen and for the second group, 7, which resulted in 3 different clusters. These results were also compared with the street children's census carried out four years ago. The results showed that this type of analysis is useful for children's classification, and besides that will subsidize a better planning and public political actions for this section. <![CDATA[<B>Intelligence quotient and reading acquisition</B>: <B>a correlational study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo foi desenvolvido para investigar a relação entre QI, medido pelo teste de inteligência WISC, e a aquisição de leitura de palavras simples. Cinqüenta e seis alunos, de ambos os sexos, de 7 a 15 anos, do Ciclo Básico de alfabetização de uma escola pública, foram avaliados em leitura e no WISC, no início e no final do ano letivo. Os alunos, em geral, apresentaram níveis aumentados de QI e de aquisição de leitura na segunda avaliação, entretanto, sem correlação entre essas variáveis; o QI mostrou-se ineficiente para prever sucesso ou fracasso na aquisição de leitura. Os dados sugerem a necessidade de mais investigações sobre o uso de testes de inteligência na avaliação psicológica, no contexto educacional.<hr/>The study was developed to investigate the relation between IQ testing, evaluated by the WISC, and the reading acquisition of simple words. Fifty six students, of both sexes, between 7 and 15 years old, studying in the elementary classes of a public school, were evaluated on reading and WISC performance at the beginning and at the end of the school year. The students, in general, showed increased levels of IQ and reading acquisition on the second evaluation. However, there was no correlation between these variables. The IQ testing was ineffective in predicting success or failure in reading acquisition. The data suggest the need for more investigations on the use of intelligence testing in psychological evaluation in the educational environment. <![CDATA[<B>Who is good (and i like) is beautiful</B>: <B>effects of familiarity on preschoolers' perception of physical attractiveness</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo procurou determinar a relação entre julgamentos de atratividade física, indicadores sociométricos e atributos comportamentais em pré-escolares. A atratividade das crianças foi avaliada por três adultas familiarizadas com elas, por três adultas que não as conheciam, por seus colegas e por elas próprias. Foram apuradas as escolhas positivas e negativas que cada criança recebeu. As crianças julgaram o comportamento dos colegas dentro de quatro dimensões: alegre/ triste; agressivo/ não agressivo; sociável/ isolado; colaborador/ perturbador. Para avaliar a autopercepção das crianças, aplicou-se a Escala Ilustrada de Competência e Aceitação Social Percebidas para Crianças. Encontraram-se correlações significativas entre a avaliação de atratividade física segundo adultas familiarizadas e segundo os colegas com escolhas positivas e com atributos comportamentais pró-sociais. Os resultados denotam ligações entre afeto, julgamento de atratividade e avaliações comportamentais bem estabelecidas em crianças de 5 anos, indicando que o efeito do estereótipo torna-se menor à medida que aumenta o grau de informação sobre a pessoa que está sendo julgada.<hr/>This study examined the correlation between preschool judgements of physical attractiveness, sociometric choices and behavioral descriptions of peers. Children's physical attractiveness was evaluated by three adults acquainted with the children, three not acquainted with the children, peers and by the children themselves. Peer's behavioral descriptions were related to: sadness/ happiness; aggression/ not aggression; sociability/ withdrawal; and cooperation/ disturbance. The Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance was administered in order to evaluate children's self-perception. Significant correlations between adults acquainted with the children and peer's evaluations of physical attractiveness and sociometric choices and prosocial behavioral descriptions were found. Results suggest well established connections among affect, physical attractiveness judgements and behavioral descriptions in 5 years old, showing that the stereotype effect decreases as the degree of information about the judged target increases. <![CDATA[<B>The body image in morbid obese women evaluated through the draw a person test</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetiva-se avaliar a auto-imagem de 30 mulheres com obesidade mórbida, comparativamente a 30 mulheres não obesas. Procedeu-se à avaliação individual, utilizando-se o Desenho da Figura Humana (DFH) e entrevista complementar. Quanto aos aspectos gerais do desenho, os grupos diferiram significativamente em relação aos índices qualidade do grafismo, localização na página e temática, caracterizando predomínio de sentimentos de inadequação por parte das obesas. Quanto aos índices relativos ao tamanho do desenho, proporção, representação do tronco e tamanho de diferentes partes do corpo, os grupos diferiram entre si, sugerindo presença de indicadores de depreciação e distorção da imagem corporal entre as obesas. Observa-se que as mulheres obesas apresentaram dificuldade de expressar, simbolicamente, sua vivência corporal, sugerindo a presença de indicadores de sentimentos de inferioridade, descontentamento e preocupação com o corpo e a beleza.<hr/>The aim of this study was to assess self-image in 30 morbid obese women compared to 30 non obese women. Individual evaluation was carried out using the Draw a Person Test and a interview. Regarding general aspects of the drawing the groups differed significantly in quality of graphism, location in the page and theme indexes, indicating prevalence of feelings of enadequacy in the obese group. With regard to size of drawing, proportion, trunk representation and different body parts size indexes, the groups differed significantly, suggesting depreciation and distortion of body image in the obese group. It was observed that obese women had difficulty in expressing way their corporal existence, in a symbolic suggesting inferiority feelings, discontent and worry about body and beauty. <![CDATA[<B>Women's multiple roles and the effects on psychological well-being</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo examina o envolvimento da mulher em uma multiplicidade de papéis e os conseqüentes efeitos para o bem-estar psicológico. Fizeram parte da amostra 132 mulheres que desempenhavam um trabalho pago e o papel de mãe, as quais responderam a um questionário composto por escalas que mensuram a qualidade do papel de mãe e trabalho pago, uma escala que avalia bem-estar psicológico (QSG-12) e uma escala de satisfação com o casamento. Regressões múltiplas foram feitas entre todas as variáveis e a variável critério, o bem-estar psicológico. Nossos resultados estão de acordo com pesquisas anteriores, mostrando que as recompensas a partir de autonomia no trabalho e autoridade de decisão predizem as medidas de bem-estar psicológico para todas as mulheres e a satisfação com o casamento predizem para todas, exceto para mulheres com elevado status sócio-econômico e mulheres com mais de 39 anos.<hr/>This study examines the effects of women's multiple roles on psychological well-being. The data were taken from a sample of 132 employed mothers who answered a questionnaire composed of three parts: a roles scale, that measures the quality of the two particular roles (paid worker, mother); a General Health Questionnaire (GHQ-12), that measures psychological well-being; and a marital satisfaction scale. Multiple regressions were carried out between all the variables and the criterion variable, the psychological well-being. Our results are in agreement with previous reports, showing that rewards from job autonomy and decision-making authority predicted measures of psychological well-being for all women, while marital satisfaction predicted for all women, except for those with high socio-economic status and those older than 39 years. <![CDATA[<B>Piaget and the moral conscience</B>: <B>an evolving kantism?</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta os principais resultados de uma pesquisa sobre a teoria da moral de Jean Piaget. No estudo de seus textos sobre a moral, utilizamos o método da análise estrutural. Essa análise possibilitou-nos descobrir em Recherche o seu plano inicial de pesquisa e propor uma interpretação original do significado de seu livro O julgamento moral na criança. Além disso, constatamos que ele buscou traçar o caminho que conduz o ser humano da anomia à autonomia moral. Esses resultados permitiram explicar por que a sua teoria da moral, assim como a sua teoria do conhecimento, pode ser compreendida como um kantismo evolutivo.<hr/>This paper gives the main results of a research on Piaget's theory of morality. In the study of his texts on morality, the method of structural analysis was used. This analysis made it possible to discover in Recherche his initial research project and to propose an original interpretation of his book The moral judgment of the child. Besides, it became evident that he tried to outline the way which leads the human being from a non-moral world to moral autonomy. These results show that his theory of morality, as well as his theory of knowledge, may be understood as an evolving kantism. <![CDATA[<B>Psychology revisited by pragmatics</B>: <B>subjectivity, knowledge and method</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é discutir as contribuições que poderiam resultar de uma apropriação do referencial da filosofia neopragmática da linguagem para a análise das pressuposições teóricas e metodológicas da Psicologia, tais como as de subjetividade, de conhecimento e de método. Por meio de um estudo teórico, são discutidas as noções de representação, de objetividade e de conhecimento e suas relações com a Psicologia. O artigo também discute as principais características do que, em filosofia, se chama de metafísica da subjetividade: um conjunto de crenças que implicam na busca por fundamentos, na busca por um estado em que seja possível apreender a real essência das coisas. A principal conclusão do artigo é a de que se torna necessário uma ampla redefinição e reavaliação daquelas pressuposições em Psicologia que já não correspondem mais à atual fase de discussões acerca do conhecimento, do método científico e de sua relevância para a comunidade humana.<hr/>The goal of this paper is to discuss contributions that could result from an appropriation of the neopragmatic philosophy of language for the analysis of theoretical and methodological assumptions of Psychology, such as subjectivity, knowledge, and method. By means of a theoretical study, the concepts of representation, objectivity, and knowledge, and their relation to Psychology are discussed. The paper also discusses the main characteristics of what is called, in philosophy, the metaphysics of subjectivity: a set of beliefes that implies the search for foundations, that is to say, the search for a state in which it is possible to apprehend the real essence of the things. The paper's main conclusion is the need for a wide redefinition and reevaluation of those assumptions in Psychology that no longer correspond to the current phase of discussions concerning knowledge, scientific method and their relevance for the human community. <![CDATA[<B>Cognitive processes involved in children's word reading</B>: <B>relations with reading comprehension and reading time</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A leitura é composta por múltiplos processos interdependentes. Este estudo analisou o uso preferencial de uma das rotas de leitura (Modelo Cognitivo de Dupla-Rota) e as possíveis relações com compreensão e tempo de leitura em 76 crianças de segunda e terceira séries do Ensino Fundamental de escola particular. Avaliou-se a leitura de palavras isoladas e a compreensão e tempo de leitura textual. Identificou-se quatro grupos segundo as habilidades de leitura de palavras: bons leitores por ambas as rotas; maus leitores por ambas as rotas; leitores preferencialmente lexicais e leitores preferencialmente fonológicos. Os primeiros foram os mais rápidos na leitura textual. Os grupos não diferiram significativamente em compreensão textual, exceto na 3&ordf; série. Concluiu-se que ambas as rotas de leitura são funcionais na amostra, porém a rota fonológica parece estar melhor desenvolvida do que a rota lexical, que está em expansão, sugerindo um processo de desenvolvimento das habilidades de leitura.<hr/>Multiple interdependent processes compose the reading. The present study analyzed the preferential usage on one of the reading routes (Dual Route Cognitive Reading Model) and the possible relations with reading comprehension and reading time in 76 children from second and third grades, in a Elementary private school. The reading of isolated words, comprehension and textual reading time were evaluated. Four groups were identified according with the skills of word reading: good readers in both routes (phonological and lexical), poor readers in both routes, preferably lexical readers and preferably phonological readers. The group of good readers in both routes was the fastest in textual reading. There weren't significant differences among the groups in reading comprehension, except in the third grade. It was concluded that both reading routes were functional in the sample, however the phonological route seems to be better developed than the lexical route, which is in expansion, suggesting a developmental process of the reading skills. <![CDATA[<B>The speech directed to boys and girls</B>: <B>a study on maternal <I>input</I> and their variations</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse estudo foi verificar os estilos comunicativos maternos dirigidos a meninos e meninas, especialmente os diretivos, num contexto de brinquedo livre. Os estilos comunicativos das mães e das crianças foram analisados a partir da perspectiva da interação social, que reconhece a importância do input materno para o desenvolvimento da linguagem infantil. Participaram desse estudo 16 díades mãe-criança distribuídas igualmente quanto ao gênero. As díades foram filmadas em ambiente natural numa situação de brinquedo livre. As transcrições das sessões foram realizadas seguindo as diretrizes do Codes for Human Analysis of Transcripts (CHAT) que compõe o sistema computacional Child Language Data Exchange System (CHILDES). A aplicação do teste Mann-Whitney revelou que foram dirigidos mais diretivos maternos ao grupo de meninos, enquanto que as solicitações maternas foram dirigidas mais ao grupo de meninas. Esses resultados foram discutidos considerando-se o nível de desenvolvimento lingüístico infantil e os contextos interativos nos quais os enunciados foram apresentados.<hr/>The aim of this study was to verify the maternal communicative styles directed to boys and girls, especially the directive one, in a free-play situation. The mother's and the children's communicative styles were based on the social interaction perspective, which recognizes the importance of maternal input to the development of the infant's is language. In this study there were sixteen mother-child dyads equally distributed in terms of gender. The dyads were recorded in natural environment in a free-play situation. The transcriptions of the sessions were carried out following the norms of the Codes of Human Analysis of Transcripts (CHAT) that composes the computational system Child Language Data Exchange System (CHILDES). Mann-Whitney test showed that mothers used more directives in the group of boys, while maternal request was more used in the group of girls. These results were discussed considering children's linguistic level of development and the interactive contexts in which the utterances appeared. <![CDATA[<B>Coping strategies of domestic violence victimized and non victimized children</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo investigar as estratégias de coping adotadas por crianças vítimas e não vítimas de violência doméstica, quando inseridas no microssistema escolar. Participaram da pesquisa 87 crianças divididas em dois grupos: 49 vítimas e 38 não vítimas de violência doméstica, as quais responderam a uma entrevista estruturada nas suas escolas, que visava a identificar os problemas mais freqüentes experienciados com os professores e com os colegas e as estratégias de coping utilizadas. As crianças vítimas de violência doméstica apontaram como problema de maior freqüência as agressões verbais por parte da professora e a estratégia de coping de agredir fisicamente para lidar nos conflitos com seus pares. As crianças não vítimas citaram com maior freqüência a busca de apoio de outras pessoas como estratégia para lidar com seus problemas junto aos colegas. As meninas adotaram a inação, quando enfrentam problemas com seus professores e se incomodam mais com as agressões verbais destes. Os resultados são discutidos levando em conta o contexto ecológico e as relações hierárquicas e apontam subsídios para programas de intervenção, que promovam resiliência e adaptação sadia de criançasà escola.<hr/>The present study aimed to investigate coping strategies of domestic violence victimized and non-victimized children in school's microsystem. Eighty-seven children, divided in two groups participated in this study: 49 victimized and 38 non-victimized children. They answered a structured interview to identify the most frequent conflicts faced with teachers and classmates and the coping strategies to deal with those issues. The victimized children reported higher frequency of verbal aggression from teachers, and physical aggressions as coping strategies to deal with peers. The non-victimized children seemed to look for others' support as coping strategies to deal with problems they have with their classmates. Girls did not seem to act when they faced problems with their teachers, and they felt more upset with teacher's verbal aggression. Results are discussed based on the ecological context and hierarchical relations, and give subsidies out to support intervention programs, to promote resilience and children's healthy adaptation to school. <![CDATA[<B>Milton H. Erickson and the trojan horse</B>: <B>the nonconventional therapy in the paradigms crisis scenario in clinical psychology</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo busca situar a obra de Milton Erickson no cenário da transição de paradigmas científicos, particularmente da psicologia clínica. Destaca-se que as contribuições desse autor, ao mesmo tempo em que denunciam as limitações do paradigma dominante, apontam na direção de pressupostos distintos, muito afins com as perspectivas de um paradigma emergente. A metáfora do cavalo de Tróia busca retratar a influência sutil e intensa do trabalho desse autor sobre as perspectivas consagradas, de modo que, enquanto fascina e causa admiração, traz em si um potencial elevado de reflexão crítica e incisiva sobre essas mesmas perspectivas. Destacando três aspectos centrais desse processo - a impossibilidade teórica, o resgate da subjetividade complexa e a busca de novas racionalidades - o artigo é concluído delineando possíveis caminhos para a concepção e o uso do legado de Erickson.<hr/>This article places Milton Erickson's work in the scenerio of transition of scientific paradigms, especially in clinical psychology. The text shows that Erickson' contribution denounces the limitations of the dominant paradigm and at the same time points to different assumptions that are very similar to the emergent paradigm's perspectives. The trojan horse metaphor aims at showing the powerful and subtle influence of Erickson's work on sacred perspectives. While Erickson's work cause fascination and wonder it simultaneously provoques critical and incisive reflections about the sacred perspectives. This paper makes salient three main aspects - the theorical impossibility, the rescue of a complex subjectivity and, at last, the search of new racionalities. As a conclusion, possible pathways for understanding and using Erickson's legacy in the field of clinical psychology are enphasized. <![CDATA[<B>Distance perception in children while walking</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente estudo foi investigar a percepção de crianças sobre distância na ausência de informação visual durante a locomoção. Ainda, se parâmetros biomecânicos relativos à locomoção são alterados durante a locomoção nas diferentes distâncias. Sete crianças na idade de 6 anos (GC) e 10 adultos (GA) foram convidados a andar vendados até alvos pré-estabelecidos. O expoente da função de potência e parâmetros biomecânicos (Ex.: duração da passada, proporção da passada e velocidade da passada) foram obtidos para cada grupo. Diferenças foram encontradas somente para os valores de distância produzida ao longo das distâncias testadas. Nenhum dos parâmetros biomecânicos diferiu entre GC e GA. Alterações quantitativas foram observadas nos parâmetros biomecânicos para distâncias curtas, embora o padrão do movimento não tenha sido alterado. Crianças desta faixa etária demonstram, em tarefas não usuais (Ex.: locomoção sem visão), adaptabilidade e capacidade de orientar-se no espaço utilizando apenas da sensibilidade háptica e provavelmente da imagem mental-construída da observação feita antes da realização da tarefa sem informação visual.<hr/>The purpose of this study was to investigate children's distance perception while walking blindfolded. Also, in order to measure differences at various distances, biomechanical parameters were assessed. Seven children, aged 6 (CG), and 10 adults (AG) were asked to walk to previously seen targets placed at different distances. Exponent and biomechanical parameters (i.e., stride duration, stride proportion, and stride velocity) were calculated for each group. The CG and AG exhibited similarities in biomechanical parameters, which for both groups changed with the length of the distance. We concluded that both children and adults used similar strategies to accomplish the distance perception task; that locomotion at short distances requires adaptations in gait patterns; and that children have a high capacity to adjust their behavior to unusual tasks (e.g., blindfolded locomotion). <![CDATA[<B>Perception and visual processing of form in humans</B>: <B>radial frequency filters of 1 and 4 cpd</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi mensurar curvas de resposta ao contraste para os filtros de freqüências radiais de banda estreita de 1 e 4 cpg para padrões espaciais modulados pela função cilíndrica de Bessel (J0). Foram estimadas 15 curvas para cada filtro com o paradigma psicofísico de somação de resposta de supra-limiar aliado ao procedimento da escolha forçada. Participaram deste experimento 5 voluntários adultos com acuidade visual normal ou corrigida. Os resultados demonstraram somações máximas de limiar de contraste na freqüência de teste dos filtros de 1 e 4 cpg circundadas por inibições nas freqüências vizinhas às freqüências radiais de teste de cada filtro. Estes resultados são consistentes com a existência de filtros de freqüências radiais de banda estreita operando no sistema visual humano através do processo de somação ou inibição em faixa de freqüências específicas.<hr/>The aim of this work was to measure narrow-band frequency response curves for two radial frequency filters, spatial stimuli modulated by cylindrical Bessel profiles, J0, whose test frequencies were 1 and 4 cpd. Five humans observers with normal or corrected visual acuity measured 15 curves for each filter with a supra-threshold response summation psychophysics method allied within a forced-choice paradigm. The results showed maximum summation effects at test frequency for filters 1 and 4 cpd surrounded on both sides by strong inhibition. These results are consistent with the existence of narrow-band radial frequency filters operating in human visual system either through summation or inhibition of specific frequency ranges. <![CDATA[<B>From the <I>Subjective State</I> concept toward the <I>Percept Echelons</I> proposal</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo refaz o percurso de Engelmann, lidando em 1962 com perceptos chamados de afetivos até a proposição mais recente de escalões de percepto. O estudo aprofundado dos perceptos afetivos indicavam estados conscientes internos, porém não localizados. Engelmann denominou-os estados subjetivos. Mas deparou que havia ao mesmo tempo outros perceptos internos, esses localizados. A solução era dois escalões: um superior - estados subjetivos - e outro inferior - perceptos internos. Mais tarde Engelmann encontrou estados objetivos, estados conscientes não localizados e externos, representados principalmente por locuções meteorológicas. Finalmente, reestudando um número enorme de experimentos de percepção humana, verificou que havia cinco escalões de percepto, organizados prioritariamente na seqüência seguinte levando em conta o tamanho das partes: estados total, bipartido, supramodal, modal e fragmentário. Os indivíduos são capazes de estar momentaneamente apenas num desses escalões, nunca mais de um. Não se sabe, por enquanto, se é possível representar por intermédio de escalões outras partes da consciência além dos perceptos.<hr/>Dealing firstly with the affective percepts in 1962 and ending with percept echelons, the paper reconstructs Engelmann's psychological pathway. A serious study of mostly affect percepts indicated nonlocalized internal conscious states. Engelmann called them subjeticve states. But at the same time he found that there were other internal but localized external percepts. He called them objetive states. They were mainly characterized through reporting the weather. Finally, revising numerous perception studies, total, bipartite, supramodal, modal and fragmentary states are found and organizaed through largeness priority. Engelmann called them percepts echelons. In one moment only one percept echelon is possible, not more than one. So far it is not known if others parts of consciousness are divisible through echelons. <![CDATA[<B>Bulimia nervosa</B>: <B>literature review</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo objetivou revisar a produção científica referente à bulimia nervosa, classificando-a em três dimensões de análise: países relacionados à pesquisa na área; periódicos de indexação; delineamentos e objetivos da pesquisa. A amostra foi composta de 200 abstracts de periódicos indexados nas bases de dados LILACS e MEDLINE, entre 1986 e outubro/2000, utilizando-se o descritor bulimia nervosa. Os Estados Unidos (43,5%) e o Brasil (12,5%) são os países com maior número de publicações. Os artigos estão distribuídos em 100 periódicos diferentes. O delineamento empírico predominou (75%), com destaque para o procedimento de comparação de grupos (63,5%), com a população adulta, predominado os estudos referentes às questões diagnósticas (24%), psicodinâmicas (21,5%) e aos aspectos ligados ao tratamento (17%). Os dados encontrados sugerem um interesse crescente pelo assunto nos dois últimos anos, provavelmente pela maior incidência da doença, necessitando-se de mais pesquisas que associem as influências sociais e os aspectos preventivos.<hr/>The aim of this paper was to revise the scientific production related to bulimia nervosa. It was classified in three dimensions of analysis: countries related to research in the area; indexed publications and designs and aims of the research. The sample comprised 200 abstracts of publications indexed in the LILACS and MEDLINE databases, between 1986 and october/2000, using the key word bulimia nervosa. The United States (43,5%) and Brazil (12,5%) are the countries having the largest number of publications. The articles are distributed among 100 different journals. The empirical design predominated (75%), with a greater emphasis on the procedure of group comparisons (63,5%), with adult population. Studies on diagnosis issues (24%) psychodynamic issues (21,5%) and aspects linked to treatment (17%). The data found suggest an increasing interest in the subject over the past two years, probably due to the higher incidence of the disease. More research is needed, associating social influences and preventive aspects. <![CDATA[<B>The father-baby interaction between adolescent and adult fathers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Embora muitos estudos investiguem a maternidade na adolescência, poucos têm investigado a paternidade adolescente. Uma vez que o adolescente precisa cumprir diversas tarefas próprias da fase na qual se encontra, ele tenderia a ficar sobrecarregado com as tarefas adicionais decorrentes da paternidade. Em virtude disso, sua interação com o bebê seria menos responsiva do que a de pais adultos. Nesse sentido, o objetivo deste estudo foi examinar eventuais diferenças entre pais adolescentes e adultos na interação com o bebê aos 3 meses de vida. Participaram do estudo 20 pais, sendo 9 adolescentes e 11 adultos, que esperavam seu primeiro filho. Quando o bebê completou 3 meses, foi realizada uma observação domiciliar da interação da díade pai-bebê. As análises não revelaram diferenças significativas na interação pai-bebê entre adolescentes e adultos. Estes resultados sugerem que a idade não é necessariamente um fator determinante da responsividade do pai em relação ao bebê. Ao contrário da expectativa inicial, estes adolescentes mostraram-se tão responsivos ao bebê quanto os pais adultos.<hr/>Although many studies have investigated adolescent motherhood, only a few have focused on adolescent fatherhood. It is believed that since the adolescent already has several tasks to deal with concerning his own adolescent period, he would be overwhelmed by the additional tasks regarding fatherhood. As a result, his interaction with his baby would be less responsive than an adult father&acute;s. This study aimed at examining possible differences between adolescent and adult fathers&acute; interaction with their 3-month-old baby. Twenty fathers, 9 adolescents and 11 adults, participated in the study. A home observation of the father-baby interaction was carried out when the baby was 3 months old. The analyses did not reveal significant differences between adolescent and adult fathers&acute; interaction with the baby. These results suggest that age is not necessarily a determinant factor of father&acute;s responsivity towards his baby. Contrary to the initial hypothesis, the adolescents were as responsive to the baby as the adult fathers. <![CDATA[<B>Temperament</B>: <B>characteristics and genetic determination</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou características temperamentais de uma amostra de crianças de 7 a 14 anos, verificando inclusive a influência exercida pela genética na determinação do temperamento. Uma amostra de 26 pais forneceu dados sobre o temperamento de 26 pares de gêmeos (15 monozigóticos, 11 dizigóticos), os quais totalizavam 52 sujeitos. Para coleta de dados foi utilizada a Escala Pavlovian Temperament Survey, versão infantil, que investiga três fatores de temperamento: Força de Excitação (FE), Força de Inibição (FI) e Mobilidade (MO). Resultados obtidos indicaram que a partir da percepção dos pais, esta amostra de sujeitos possuía como característica predominante de temperamento a mobilidade. Análise de variância (MANOVA) indicou que as características temperamentais variavam quando consideradas as variáveis sexo e faixa etária. Considerando-se a gemealidade, correlações obtidas entre pares de gêmeos monozigóticos e dizigóticos evidenciaram a influência exercida pela genética na determinação dos três fatores de temperamento.<hr/>This study investigated the temperament characteristics of a sample of children from 7 to 14 years old, verifying the influence of genetics in the determination of temperament. A sample of 26 parents provided data about temperament of 26 pairs of twins (15 monozigotic, 11 dizigotic), totalizing 52 subjects. For the data gathering, the Pavlovian Temperament Survey - PTS, child version was used, which investigates three temperament factors: Strength of Excitation (SE), Strength of Inhibition (SI) and Mobility (MO). The results showed that, from parents' perception, this sample had mobility as the predominant temperament characteristic. Analysis of variance (MANOVA) indicated that temperament characteristics varied when considering variables such as sex and age group. The correlation obtained from pairs of monozigotic and dizigotic twins made evident the influence of genetic determination on the three factors. <![CDATA[<B>Irrational beliefs questionnaire and irrational belief scale</B>: <B>psychometric properties</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en São estimadas e comparadas as propriedades psicométricas de versões em português de duas medidas de auto-relato para crenças irracionais: Questionário de Crenças Irracionais (QCI) e Escala de Crenças Irracionais (ECI). Oitocentos e quarenta e nove universitários completaram os instrumentos, além do Questionário de Saúde Geral de Goldberg (QSG) usado como critério externo da validade discriminante. Os resultados mostram que os dois instrumentos têm boa consistência interna e fidedignidade de teste e reteste, mas nenhum deles correlaciona-se significantemente com o QSG. Análise do componente principal da ECI indica estrutura de fator único com 16 dos 20 itens da escala apresentando altas cargas num mesmo fator para ao menos um dos sexos e a amostra geral. Os demais itens necessitarão ser adaptados ou modificados. Recomenda-se que a ECI seja preferida ao QCI na avaliação de crenças irracionais de sujeitos brasileiros e que novas pesquisas de validade sejam realizadas.<hr/>The study aimed to estimate and compare the psychometric properties of the Portuguese versions of two irrational-beliefs self-report measures: the Irrational Belief Questionnaire (IBQ) and the Irrational Belief Scale (IBS). Eight hundred fourty nine college students completed both instruments besides the Goldberg's General Health Questionnaire (GHQ), used as external criterion of the discriminant validity. Results show that both instruments have good internal consistency and test-retest reliability, but none of them correlated significantly with the GHQ. The IBS principal component analysis points to a single-factor structure with 16 out of the 20 scale's items high loading on the same factor in at least one of the groups according to the sex and the general sample. It is suggested that the IBS should be preferred to the IBQ for assessing irrational beliefs of Brazilians subjects and that further research on validity should be carried out . <![CDATA[<B>Excelence on production</B>: <B>the performance of professional soccer players</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo analisa os aspectos que influenciam a performance do jogador de futebol e os fatores contextuais relacionados. Com esse objetivo, fez-se um estudo entrevistando 2 ex-atletas, 2 jogadores que ainda atuam, 2 treinadores e 2 preparadores físicos - todos experientes e consagrados em suas profissões - para verificar quais são os fatores considerados importantes para a performance dos jogadores de futebol. Realizou-se análise de conteúdo sobre os dados das entrevistas. Constatou-se que muitos fatores envolvem o contexto que influencia o desempenho. Esses podem ser divididos em fatores psicológicos, físicos, técnicos e táticos e de suporte social oferecido ao jogador. A partir das categorias levantadas, estabeleceram-se as bases para construção de um questionário contendo os principais temas abordados pelos entrevistados, o qual será utilizado num estudo posterior.<hr/>The present article analyzes the factors that influence the performance of soccer players and the contextual factors related to their performance. In this study the following people were interviewed: 2 former-athletes, 2 players that are still active, 2 coaches and 2 physical trainers, all experienced and renowned. The article aims at verifying which are the factors considered important for the performance of soccer players. Content analysis was performed on the data of the interviews. Results show that many factors are related to the context that influences the performance. These can be divided in categories involving psychological, physical, technical and tactical factors; there were also factors that involve the social background offered to the player. From the categories raised, the basis for the development of a questionnaire involving the main subjects of the interviews was elaborated and will be used in a following study. <![CDATA[<B>Freud e o esquecimento de Schopenhauer em <I>Die Flucht ins Vergessen</I>, de Marcel Zentner</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722002000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo analisa os aspectos que influenciam a performance do jogador de futebol e os fatores contextuais relacionados. Com esse objetivo, fez-se um estudo entrevistando 2 ex-atletas, 2 jogadores que ainda atuam, 2 treinadores e 2 preparadores físicos - todos experientes e consagrados em suas profissões - para verificar quais são os fatores considerados importantes para a performance dos jogadores de futebol. Realizou-se análise de conteúdo sobre os dados das entrevistas. Constatou-se que muitos fatores envolvem o contexto que influencia o desempenho. Esses podem ser divididos em fatores psicológicos, físicos, técnicos e táticos e de suporte social oferecido ao jogador. A partir das categorias levantadas, estabeleceram-se as bases para construção de um questionário contendo os principais temas abordados pelos entrevistados, o qual será utilizado num estudo posterior.<hr/>The present article analyzes the factors that influence the performance of soccer players and the contextual factors related to their performance. In this study the following people were interviewed: 2 former-athletes, 2 players that are still active, 2 coaches and 2 physical trainers, all experienced and renowned. The article aims at verifying which are the factors considered important for the performance of soccer players. Content analysis was performed on the data of the interviews. Results show that many factors are related to the context that influences the performance. These can be divided in categories involving psychological, physical, technical and tactical factors; there were also factors that involve the social background offered to the player. From the categories raised, the basis for the development of a questionnaire involving the main subjects of the interviews was elaborated and will be used in a following study.