Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220040001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Editorial</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b></b><B>Resenha: El mágico número tres: Cuando los niños aún no hablan</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Defining Issues Test-2</B>: <B>reliability of the Brazilian version and considerations concerning its use in studies on morality</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo avaliar a fidedignidade da tradução e adaptação brasileira do Definig Issues Test (DIT) -2, assim como realizar algumas ponderações sobre a utilização desse instrumento e do DIT -1 em pesquisas sobre moralidade. Os testes DIT-1 e DIT-2 foram aplicados em 621 jovens brasileiros, proporcionalmente distribuídos conforme a cidade de procedência (Floriano/PI, Erechim/RS e Marília/SP), o tipo de escola (pública e particular) e o ano escolar freqüentado (8º ano do ensino fundamental e 3º ano do ensino médio). Em relação à fidedignidade, notou-se que, apesar de os valores alcançados serem próximos àquele obtido na tradução e adaptação do DIT-1, revelam-se bem menores que os verificados nas versões originais americanas. Na verificação das pontuações alcançadas nos testes, foi observada a existência de tendências distintas no interior da amostra investigada, marcadas pelas variáveis controladas. Foram tecidas considerações sobre a validade e a interpretação desses testes.<hr/>This study aims to evaluate the reliability of a Brazilian translation and adaptation of the Defining Issues Test (DIT) -2, as well as to make considerations concerning the use of this tool and of DIT -1 in studies on morality. The DIT -1 and DIT -2 were administred to 621 Brazilian youngsters, equally distributed according to the city of origin (Floriano/PI, Erechim/RS and Marília/SP), the kind of school (public or private) and the school year attended (8th grade and 11th grade). Regarding the reliability, it was noticed that although the values achieved were close to that one obtained in the translation and adaptation of DIT -1, they revealed themselves much lower than the ones verified in the American original versions. When checking the scores achieved in the tests the existence of some tendencies within the investigated sample was observed. Some considerations regarding the validity and interpretation of these tests are made. <![CDATA[<B>Understanding relationships learning strategies and elementary school student's anxiety of Campinas</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisas sugerem que um bom desempenho escolar envolve o uso eficiente de estratégias de aprendizagem e o controle de variáveis psicológicas do aluno. Tendo como base teórica a Psicologia Cognitiva baseada na Teoria do Processamento da Informação, este estudo verificou relações entre o uso de estratégias de aprendizagem e a ansiedade de 155 alunos do ensino fundamental de uma escola pública de Campinas. Utilizou-se como instrumentos para a coleta de dados uma entrevista estruturada sobre estratégias de aprendizagem e uma escala de ansiedade. De modo geral, os resultados parecem indicar que a ansiedade pode tanto favorecer, quanto interferir no uso adequado de estratégias de aprendizagem. Os dados são discutidos em termos de suas implicações educacionais e direções para futuras pesquisas sobre essa temática são apresentadas.<hr/>A number of studies suggest that good academic achievement involves both the use of efficient learning strategies and control of the student's psychological variables. Using Cognitive Psychology, more specifically an Information Processing-based approach as a theoretical framework, the present study examined the relations between the use of learning strategy and anxiety of 155 elementary school students of a public school in Campinas. A structured interview on learning strategies and an anxiety scale were used. Overall, results seem to indicate that anxiety can either favor or interfere with the use of learning strategies. Results are discussed in terms of their educational implications. Directions for further research on this topic are also addressed. <![CDATA[<B>Experimental analysis of behavior and society</B>: <B>a new field of investigation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo do comportamento em sociedades foi relegado por quase 50 anos, apesar das reiteradas propostas de Skinner considerando sua importância. No ano de 1980, Sigrid Glenn criou o conceito de metacontingência que contribui como uma importante ferramenta para a descrição e análise do comportamento social. Neste artigo são apresentados alguns estudos envolvendo metacontingências e discute-se o papel do analista do comportamento no desenvolvimento de temas que abordam questões sociais, incluindo análise e modificação de práticas culturais.<hr/>Although there are many citations where Skinner writes about the importance of the study of cultural practices in behavior analysis, these studies were forgotten for almost fifty years. Working in this plan Sigrid Glenn has created the concept of metacontingency, a great contribution as a tool in the description and analysis of social behavior. Some metacontingency studies are presented in this paper and the behavior analyst's function in social issues is discussed, including analysis and modification of cultural practices. <![CDATA[<B>Analyzing the role of social variables and programmed consequences in instruction-following</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigando o papel da monitorização no seguimento de instruções, 12 crianças foram expostas a um procedimento de escolha segundo o modelo. A tarefa era tocar um dos dois estímulos de comparação na presença de um estímulo contextual. As respostas corretas evitavam e as incorretas produziam perda de reforçadores. O experimento consistia de cinco fases. As Fases 1, 3 e 5 eram iniciadas com uma instrução correspondente às contingências; as contingências em vigor na Fase 1 eram revertidas na Fase 2, restabelecidas na Fase 3, novamente revertidas na Fase 4 e restabelecidas na Fase 5. Os participantes foram atribuídos a duas condições, que diferiam quanto à fase na qual um observador era introduzido na situação experimental. Observou-se que 10 participantes abandonaram o seguimento de instruções nas Fases 2 e 4. Sugere-se que, mesmo quando é monitorado, o seguimento de instruções tende a deixar de ocorrer quando produz perda de reforçadores.<hr/>Twelve children in the eight-to-nine year age range were exposed to a matching-to-sample procedure in an investigation dealing with the role of monitoring in instruction-following. On this task, two comparison stimuli were touched in the presence of a contextual stimulus. Whereas incorrect responses resulted in reinforcement loss, correct responses avoided this consequence. There were five phases in the experiment: Phases 1, 3 and 5 began with an instruction corresponding to the contingencies; contingencies in effect in Phase 1 were reversed in Phase 2, reestablished in Phase 3, reversed again in Phase 4 and renewed in Phase 5. The participants were subjected to two conditions, differing with regard to the phase where an observer was introduced in the experimental situation. During Phases 2 and 4, 10 participants did not follow instructions. This finding indicates that even when monitoring is present, instruction-following does not occur if it is not reinforced. <![CDATA[<B>Social representation of environmental education and health education in college students</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A crescente globalização tem promovido modificações econômicas, políticas e culturais em diversos setores da atividade humana. Tal situação de interdependência tem favorecido a discussão de temas de interesse mundial, como a educação ambiental e a educação em saúde. O presente estudo teve como objetivo investigar as representações sociais da educação ambiental e da educação em saúde em 204 estudantes universitários da cidade do Rio de Janeiro, sendo 106 homens e 98 mulheres, na idade média de 26,9 anos. Os participantes preencheram um questionário com perguntas relativas a concepções pessoais sobre educação ambiental e educação em saúde. Da análise das respostas, através da técnica de análise de conteúdo, emergiram três categorias relativas à educação ambiental (concepção antropocêntrica utilitarista, concepção antropocêntrica pactuada e concepção ecocêntrica) e quatro categorias relativas a educação em saúde (saúde como ausência de doença, ênfase na saúde do corpo, saúde como equilíbrio corpo-mente e concepção ecocêntrica de saúde). As conclusões remetem ao entendimento de que meio ambiente e saúde ainda são entendidos como temas independentes, dificultando ações mais eficientes por parte da população e de entidades governamentais e não governamentais.<hr/>The growing globalization has been promoting economic, political and cultural modifications in several sections of the human activity. Such interdependence has been favoring the discussion of themes of global interest, as the environmental and health education. The present study aimed to investigate the social representations of the environmental education and of the health education in 204 college students of the city of Rio de Janeiro, 106 men and 98 women, with an average age of 26,9 year-old. The participants filled a questionnaire with questions on personal conceptions concerning environmental education and health education. Content analysis revealed three categories concerning environmental education (utilitarian anthropocentric conception, agreed-with anthropocentric conception and ecocentric conception) and four categories concerning health education (health as absence of disease, emphasis on body's health, health as body-mind balance and ecocentric conception of health). The conclusions suggest that environment and health are still understood as independent themes, hindering more efficient actions on the part of the population and of governmental and no governmental entities. <![CDATA[<B>Pedagogical mediation</B>: <B>reflections about the aesthetics look</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto é analisada a mediação pedagógica no processo de constituição do olhar estético, a partir de dois momentos de reflexão coletiva sobre o processo vivido por um sujeito numa oficina de pintura. A atividade estética relatada foi proposta a acadêmicos de psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina regularmente matriculados em uma disciplina optativa intitulada "Psicologia da Criatividade". Para a coleta de dados, optou-se pela videografia. A análise fundamentou-se no arcabouço teórico da psicologia histórico-cultural, priorizando discussões sobre a percepção enquanto atividade semioticamente mediada e as tramas que entrelaçam a produção e apropriação de significações num contexto de ensinar e aprender. Finalmente, através do discurso da protagonista da ação, foram identificados elementos que apontam para o reconhecimento de que a obra por ela produzida, ao engendrar múltiplos sentidos para os sujeitos em relação, pôde ser percebida através de outros ângulos, inusitados e imprevisíveis, possibilitando um novo olhar.<hr/>This text analyses the mediation in the construction process of the aesthetics look from two moments of collective reflection about the process, which a person went through during a painting workshop. The reported aesthetics activity was proposed to Santa Catarina Federal University academicians who were regularly registrated in a discipline entitled Creativity Psychology. For collecting data, they have chosen the videography. The analysis was built on theoretical framework of historical and cultural psychology, it becomes a priority to discuss the perception as semiotically mediated activity and the webs which interlace the production and the appropriations of significance in a teaching and learning context. Finally, through the protagonist speech of the action, elements have been identified that point to the fact that it is possible to recognize that the work produced, engendering multiples senses for the people related, can be noticed through other unusual and unpredictable angles, making an a new look. <![CDATA[<B>Sublimity of the evil and sublimation of the cruelty</B>: <B>child, sacred and street</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de uma ocorrência contemporânea, revisita-se a tese de que a Umbanda reflete processos históricos e guarda memórias sociais profundas. Há indícios de que esse talento vem sendo aplicado à reflexão do abandono da infância, orientando práticas de cuidado e de solidariedade retribuidoras de dons atribuídos ao "povo de rua" infantil, embasadas no reconhecimento da sua participação e inserção "mística" na vida social. Neste artigo analisam-se performances rituais de "exus mirins" e depoimentos desses personagens do panteão umbandista e dos seus fiéis, supondo-se que dar ouvidos a essas meditações coletivas e ao modo como espelham o curto circuito entre sociedade excludente e ferocidade infantil contribua para compreender como os setores que mais cedem vidas a esse horror o interpretam e se significam. Conclui-se que, por meio da inclusão profunda das crianças de rua no âmago da experiência religiosa, a Umbanda contraria a sua segregação e extermínio, físicos e simbólicos.<hr/>The observation of a contemporary occurrence led to the reconsideration of the thesis that Umbanda reflects historical processes and holds deep social memories. There are indications that such resource has been applied to the reflection of childhood abandonment, guiding care taking and solidarity practices that retribute the talents attributed to child "street people", based on the recognition of their participation and their "mystic" insertion in the social life. This article aims at analyzing ritual performances of "Little Eshuses" and statements of these umbandist pantheon's characters and of their followers. It is supposed that lending an ear to these collective meditations and to the way they reflect the short circuit between the excluding society and the childhood ferocity contributes to the understanding of how the sectors which most give away their lives to such horror interpret it and signify to themselves. It is concluded that Umbanda thwarts segregation and extermination - both physical and symbolic - of those children by means of their deep inclusion in the heart of religious experience. <![CDATA[<B>Psychology and pediatric dentistry</B>: <B>the contribution of behaviour functional analysis</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivando analisar funcionalmente a atuação do odontopediatra, procedeu-se ao atendimento odontológico de 3 crianças não-colaboradoras, utilizando ansiolítico ou placebo. As sessões foram filmadas e registrou-se os eventos clínicos e comportamentais dos participantes, em intervalos de 15 segundos. Os resultados revelaram que a colaboração das crianças pode ser considerada condição estabelecedora para os comportamentos da profissional. O ansiolítico não demonstrou efeitos sobre o comportamento dos pacientes. "Direção", categoria comportamental predominantemente utilizada pela dentista, revelou-se eficaz na evocação de respostas de colaboração para 2 pacientes. Os dados expressam a contribuição da análise funcional do comportamento ao estudo da interação profissional-paciente em odontopediatria.<hr/>The aim of this study was to carry out a functional description of the pediatric dentists' behavior concerning professional performance. Subjects were 3 uncooperative dental patients who were treated using placebo or diazepam. Dental sessions were videotaped. Procedures and behaviors were recorded in 15-second intervals. Results revealed that children's level of cooperative behavior may be a considered variable that affect professional behaviors. Diazepam was not effective. "Guidance" was predominantly used by the dentist and evoked cooperative behavior with two patients. The results express the contribution of behaviour functional analysis to the study of patterns of interaction between the dental practitioner and child patient. <![CDATA[<B>Effects of story reading on low ses children's language development</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investiga o impacto de um programa de leitura de histórias no desenvolvimento de habilidades da linguagem oral e escrita de crianças de baixo nível sócio-econômico. Trinta e oito crianças entre 4 e 6 anos de idade participaram do estudo. As crianças designadas para o grupo experimental foram submetidas a um programa interativo de leitura de histórias. As crianças designadas para o grupo controle não foram submetidas a nenhum tratamento especial. Os resultados sugerem que programas interativos de leitura de histórias podem ter um impacto positivo no desenvolvimento da linguagem oral de crianças de classe sócio-econômica baixa. Embora os dois grupos tenham apresentado níveis comparáveis de desenvolvimento da linguagem no início do estudo, as crianças do grupo experimental excederam as crianças do grupo controle em todas as medidas de compreensão de história e vocabulário administradas após o término do programa de treinamento.<hr/>The present study investigates the impact of an interactive book reading program on the development of low SES children's oral and written language skills. Participants were 38 4- to 6-year-old Brazilian children. The children assigned to the experimental group underwent a training program of story reading that encouraged the children to play an active role in meaning construction through conversations about the story&acute;s characters and events. The children from the control group were not subjected to any special treatment. The results suggest that interactive book reading programs may have a positive impact on low SES children&acute;s oral language skills. Although the two groups showed similar levels of language development in the beginning of the study, the children in the experimental group performed better than the children in the control group on the measures of story comprehension and vocabulary which were administered after the training program. <![CDATA[<B>The subjectivity present in the adoption psychossocial study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esse trabalho traz reflexões acerca da subjetividade presente nos estudos psicossociais da adoção, elaborados pela equipe técnica em uma Vara da Infância e da Juventude, a partir de uma pesquisa realizada, visando a conhecer quais critérios eram adotados por essa equipe, para elaborarem seus pareceres. A colocação em família substituta é medida excepcional que pode se realizar através da guarda, tutela ou adoção e visa garantir o direito da criança ou adolescente (impossibilitada de permanecer com sua família biológica) à convivência familiar e comunitária. A pesquisa foi efetuada num enfoque qualitativo, tendo como participantes nove técnicos do Setor de Adoção de uma VIJ (psicólogos e assistentes sociais) que realizam os estudos psicossociais de Adoção e de Inscrição, a avaliação psicossocial dos casos, seleção e preparação de candidatos. Utilizou-se como instrumento a entrevista de grupo focal. As informações obtidas nesse grupo foram analisadas de acordo com a proposta da epistemologia qualitativa. Os resultados mostram que há um reconhecimento do aspecto subjetivo da avaliação psicossocial, e que o sofrimento presente no processo de estudo e adoção é, em muitos momentos, também compartilhado pelo técnico. Um outro aspecto presente nos resultados refere-se à reflexão que o técnico realiza sobre suas próprias experiências em família e determinada classe social e cultural. As conclusões indicaram que o processo de estudo psicossocial gera desconforto, temor e ansiedade tanto nas famílias adotantes como nos psicólogos e assistentes sociais que realizam os estudos e acompanham os casos. Os técnicos percebem ainda que a subjetividade no processo pode dar margens a abusos de poder.<hr/>This article raises some thoughts concerning the subjectivity present in the adoption psychosocial studies carried out by the professionals from the Adoption Service of the Childhood and Adolescence Court. The results were obtained through a study which aimed at finding which criteria were adopted by the team of professionals of that Service to elaborate their technical reports. Keeping children or (and) adolescents who cannot stay with their origin families in foster families is an exceptional action that is officially taken through adoption or custody. Its main objective is to guarantee, for these children and adolescents, the right of family and community acquaitance and cohabitation. The research was carried out based on a qualitative approach, and the participants were: nine professionals of the Adoption Service (psychologists and social assistants) who carry out psychossocial studies for adoption, evaluation, selection and preparation of the adopting candidates. An interview with a focal group was used. The resulting information reveals the recognition of subjective aspects that take part in the psychosocial evaluation. It also shows that the suffering present in the process of evaluation and adoption is often shared by the professionals. Another aspect present in the results concerns the professionals'reflections about their own family experiences and their socio-cultural class. The conclusions indicated that the psychossocial study process raises embarassment, fear and anxiety in the adopting families, as well as in the psychologists and social assistants who carry out the case studies. The professionals also perceive that the subjectivity present in the study process may allow power abuse. In addition this article presents some strategies that will enable professionals to deal with the subjectivity present in adoption matters. <![CDATA[<B>Inventory of educational practices that favor creativity in higher education level</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo construir e validar um instrumento que permitisse avaliar a percepção de estudantes universitários quanto à extensão em que seus professores vinham apresentando comportamentos e implementando práticas docentes que favorecem o desenvolvimento e a expressão da criatividade do aluno. O instrumento denominado Inventário de Práticas Docentes era composto de 37 itens relativos a diversas dimensões da criatividade. Este instrumento foi aplicado em 1068 estudantes de universidades pública e privada. Foi efetuada uma análise fatorial e 4 fatores foram gerados: Incentivo a Novas Idéias, Clima para Expressão de Idéias, Avaliação e Metodologia de Ensino e Interesse pela Aprendizagem do Aluno. Os coeficientes a de fidedignidade obtidos para os fatores foram superiores a 0,72. Os resultados indicam que o inventário discrimina distintas dimensões do comportamento docente que são relevantes para o desenvolvimento da criatividade, constituindo-se em um instrumento útil para fins de pesquisa e diagnóstico de práticas docentes.<hr/>The purpose of this study was to construct and validate an instrument that assessed university students' perception with respect to what extent their teachers had presented behaviors and implemented educational practices that favoured the development and expression of students' creativity. The instrument was named Inventory of Educational Practices and consisted of 37 itens related to distinct dimensions of creativity. This instrument was administered to 1068 students from public and private universities. A factorial analysis was conducted and four factors were generated: Incentive to New Ideas, Climate for the Expression of Ideas, Evaluation and Methodology of Teaching, and Interest for the Student's Learning. The alpha coefficients of reliability for all factors were above .72. The results indicated that the inventory discriminates distinct dimensions of teacher behavior that are relevant to the development of creativity, being an useful instrument for researching and diagnosing educational practices. <![CDATA[<B>A prelimary analysis of cognitive and developmental approaches in autism</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en A imprecisão do conceito de autismo pode ser vista pela diversidade de quadros clínicos que entram neste conceito, assim como pelos diferentes enfoques teóricos que procuram explicá-lo. Desde a descrição de Kanner, o autismo tem sido visto ora como um problema afetivo/social, ora como um problema cognitivo. Nas décadas 1970/80, alguns autores consideraram o prejuízo social como primário no autismo enquanto outros defenderam o prejuízo da habilidade cognitiva da linguagem. Este debate mostrou-se inconclusivo. Hoje predominam dois enfoques teóricos: o cognitivista e o desenvolvimentista que resgata a visão de autismo como um problema afetivo/social e dissolve a oposição social x linguagem na medida em que um de seus pressupostos epistemológicos é conceber a linguagem verbal como uma atividade social cujos precursores são encontrados nas comunicações não-verbais mãe-bebê. O objetivo deste artigo é iniciar uma reflexão a respeito da relevância do esclarecimento dos pressupostos epistemológicos e das implicações de diferentes enfoques teóricos do autismo para a busca da etiologia e para a intervenção.<hr/>The diversity of clinical pictures and different theoretical approaches may explain the blurred boundaries of the concept of autism. Since Kanner, autism has been explained either as a social/affective deficit or a cognitive one. In the fruitless debate of the 1970/80s, some authors argued that the primary deficit was social/affective while others that it was in the cognitive area of language. Today the cognitive and developmental approaches predominate. The latter revives the social/affective approach to autism and dissolves the social x language opposition. One of its epistemological assumptions is to view language as a social activity because its precursors can be found in the mother-infant nonverbal communications. The purpose of this article is to begin a discussion about the importance of the epistemological assumptions of the different theoretical approaches to autism for the search of its etiology and intervention. <![CDATA[<B>Children with learning difficulties attending a psychopedagogic school program</B>: <B>evaluation of self-concept</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se avaliar o autoconceito de 40 crianças de ambos os sexos, na faixa etária de 7 a 10 anos, alunos de 1ª e 2ª série de uma escola da rede pública do município de Uberaba-MG, com nível intelectual pelo menos médio inferior, divididas em dois grupos: o G1 reuniu 20 crianças com dificuldades de aprendizagem escolar que freqüentam, além do ensino regular, um programa complementar denominado Ensino Alternativo e o G2, por sua vez, foi composto por 20 crianças sem dificuldades escolares freqüentando o ensino regular com bom rendimento. Os instrumentos utilizados foram: Matrizes Progressivas Coloridas - Raven Infantil - Escala Especial e Escala Infantil Piers-Harris de Autoconceito. Observou-se que as crianças do G1 apresentaram tanto o escore de autoconceito global quanto os escores de status intelectual e popularidade significativamente menor do que as crianças do G2.<hr/>The objective of the present study was to assess the self-concept of 40 children of both sexes aged 7 to 10 years, enrolled in 1st and 2nd grade in a public school in the municipality of Uberaba, MG, of at least medium low intellectual level, divided into two groups: G1, consisting of 20 children with learning difficulties who were enrolled in a complementary program denoted Alternative Teaching in addition to the regular school program, and G2, consisting of 20 children with no learning difficulties, enrolled in a regular school program with good performance. The instruments used were: Progressive Color Matrices - Childhood Raven - Special Scale and the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale-Revised Manual. G1 children were found to have significantly lower overall self-concept and intellectual status scores, as well as significantly lower popularity than G2 children. <![CDATA[<B>The computer game Tetris' solution</B>: <B>a micro genetic analysis</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com abordagem piagetiana, efetuou-se uma análise microgenética da resolução do Tetris por 2 universitárias. Individual e filmado, o procedimento incluiu pré-avaliação de possíveis, sessões do Tetris e auto-avaliações. Relata-se aqui a evolução da Participante-1 (P1), cuja amplitude permitiu maior compreensão do processo resolutivo. Na pré-avaliação, P1 revelou pensamento formal. Seu domínio do Tetris evidenciou melhorias na constituição de possíveis - estratégias, soluções e compreensão do jogo - subordinadas à dinâmica da equilibração e pensamento dialético, com mútuas influências entre suas representações do jogo, do fazer e dos resultados. Exibiu soluções finais em Nível-III, mas possíveis iniciais e erros mais elementares do que hipotetizado para um sujeito com pensamento operacional. Inversamente, criou interdependências mais abrangentes e complexas do que o previsto. Ao resolver o Tetris, P1 como que refez o percurso da evolução cognitiva, com progresso projetado até o patamar de suas estruturas cognitivas.<hr/>A microgenetic analysis of the Tetris' solution by two female college students was carried out with a Piagetian approach. The individual and videotaped procedure included pre-evaluation of possibilities,Tetris sessions and self-evaluations. One focuses on Participant-1 (P1), whose evolution provided more understanding about the solution process. In the pre-evaluation, P1 revealed a formal thought. Her Tetris' domain showed improvements in the construction of possibilities- game understanding, strategies and solutions - subordinated to the equilibration and dialectic thought, with mutual influences between her Tetris', resolution's and results' representations. P1 exhibited III-Level final solutions, but more elementary initial possibilities and mistakes than hypothesized to a person with formal thought. In contrast, she constructed more encompassing and complex interdependences than predicted. When solving the Tetris, it was as if P1 were remaking the cognitive evolution course, with progress projected on her top-level cognitive structures.