Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220040002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Editorial</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Teacher's motivational style and students' intrinsic motivation</B>: <B>the self-determination perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Teoria da Autodeterminação foi proposta com o objetivo de compreender os componentes da motivação intrínseca e extrínseca e os fatores relacionados com a sua promoção. Nessa perspectiva, são abordadas a personalidade e a motivação humana, concentrando-se nas tendências evolutivas, nas necessidades psicológicas inatas e nas condições contextuais favoráveis à motivação, ao funcionamento social e ao bem estar pessoal. No contexto da pesquisa educacional, a motivação intrínseca tem sido relacionada ao envolvimento dos alunos com as tarefas de aprendizagem, pela preferência por desafios, persistência, esforço, uso de estratégias de aprendizagem, entre outros resultados positivos. Partindo da Teoria da Autodeterminação, este artigo tem como objetivos analisar os conceitos relativos à motivação intrínseca, postulados nessa teoria, refletir sobre o papel do professor, mas especificamente sobre seu estilo na promoção desse padrão motivacional no aluno, bem como discutir as implicações educacionais deste tema.<hr/>The Self-determination Theory has the purpose of understanding the intrinsic and extrinsic components of motivation, and the factors that contribute for its promotion. In this perspective personality and human motivation are considered in terms of developmental tendencies, innate psychological needs and contextual variables which favour motivation, social functioning and personal well-being. In the context of educational research, intrinsic motivation has been characterized by students' involvement in learning tasks due to their preference for challenges, persistence, effort, as well as by their use of learning strategies. In line with that, the objectives of this paper are not only present and analyze the concepts related to intrinsic motivation according to the Self-determination Theory, but also reflect upon the teacher's role and style in the promotion of students' intrinsic motivation. Educational implications are also discussed. <![CDATA[<B>From Aplysia to the constitution</B>: <B>evolution of concepts in behavior analysis</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivou-se apresentar a evolução de conceitos na análise do comportamento, especialmente nos trabalhos de Skinner, desde a definição do conceito de operante, de contingência de reforço, até os processos de seleção por conseqüências, seguindo o desenvolvimento de uma linguagem teórica que abarca desde o comportamento de moluscos até o texto da Constituição, enquanto metacontingência. Os trabalhos iniciais de Skinner usavam a linguagem desenvolvida por Pavlov no estudo de reflexos condicionados para abranger todo o comportamento. De sua dissertação de doutorado até os trabalhos publicados nos anos 1980, Skinner evoluiu e com ele toda a análise do comportamento, que hoje usa a mesma linguagem mais sofisticada para abordar temas complexos como práticas culturais e a sobrevivência de culturas.<hr/>This work presents the evolution of concepts in behavior analysis, especially in the writings of Skinner, from the definition of operant behavior and reinforcement contingency to processes of selection by consequences, following the development of a conceptual language that covers both the behavior of molluscs and the metacontingencies included in the constitution of a country. Skinner's first papers used the terminology developed by Pavlov in his studies of conditioned reflexes to deal with behavior in general. From Skinner's doctoral dissertation to the papers published in the 80's there was an evolution, followed by the field of behavior analysis, which today uses the same, sophisticated language to deal with complex issues like cultural practices and the survival of cultures. <![CDATA[<B>Psychology, science and constructionisms</B>: <B>making sense of self</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O construcionismo social tem sido proposto como um conjunto de elaborações da crise paradigmática que tem sofrido as ciências nas últimas décadas. A complexidade e riqueza de tais elaborações dificultam uma descrição única e consensualmente aceita sobre o construcionismo social. Neste artigo temos como objetivo explorar as propostas de Kenneth J. Gergen e Rom Harré acerca do construcionismo social, seus pressupostos, a visão de ciência promovida por cada uma delas, buscando compreender as implicações para a construção de suas descrições de self. Se é possível identificarmos diversas semelhanças nas propostas destes autores, algumas diferenças significativas marcam a distinção de suas posturas, e servem para mapear o campo de tensões no qual outros autores construcionistas buscam ativamente se posicionar.<hr/>Social constructionism has been proposed as a set of answers for the scientific paradigmatic crisis of last decades. The complexity and richness of its statements make difficult a unitary and consensual description of what is social constructionism among its proponents. Our objective in this article is to explore in more details Kenneth J. Gergen and Rom Harré's view of social constructionism, its assumptions and view of science, thus favoring an understanding about the way these authors describe and understand the self. Although it is possible to identify many similarities in their proposals, some differences clearly separate their positions, and help to map this field of tensions in which other constructionist authors try to position themselves. <![CDATA[<B>The experimental context and the theory of mind</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para investigar a aquisição e desenvolvimento da teoria da mente de 58 pré-escolares, entre 3 e 5 anos, de classe alta de Porto Alegre, foram aplicadas 3 tarefas: crença falsa, aparência-realidade e crença, em duas modalidades. Usou-se uma modalidade 2 de cada tarefa para obter melhor desempenho das crianças. Criou-se, também, para a tarefa de crença falsa, uma categoria de justificativa, que permitiu às crianças corrigir as suas respostas iniciais. ANOVA com medidas repetidas mostrou que as crianças de 3 e 4 anos apresentaram um desempenho similar nas 3 tarefas aplicadas, excetuando-se a modalidade 1 de aparência-realidade e de crença falsa, quando consideradas as justificativas das crianças às respostas. Quanto às tarefas utilizadas, estas classificaram-se de forma hierárquica em relação à dificuldade: a crença falsa foi a mais difícil, seguida pela aparência-realidade e finalmente a crença. Os resultados são discutidos com relação às exigências cognitivas de cada tarefa e à metodologia.<hr/>Fifty-eight middle-class 3 to 5 preschool children of Porto Alegre were given 3 tasks in order to examine the acquisition and development of the Theory of mind: false-belief, appearance-reality, and belief, standard and facilitated. The last one was introduced in order to investigate children's best performance on the tasks. Children's justifications to their answers were considered as another modality for the false-belief task, so children could confirm or correct their initial answers. ANOVA with repeated measures showed that 3 and 4-year-olds performed similarly, except for appearance-reality and belief, which was the easiest one. Results are discussed concerning the cognitive demands of each task. Also, children's best performance on the justification modality of the false-belief task is discussed concerning methodological issues and the assessment of children's theory of mind. <![CDATA[<B>Women in body and soul</B>: <B>biopsychosocial factors in menopause</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho investigou na literatura científica os aspectos biológicos, psicológicos e socioculturais que se estão em jogo na etapa da meia-idade feminina a fim de melhor compreender a vivência dessa mulher. O evento da menopausa - caracterizada pela cessação da ovulação e por manifestações físicas e psíquicas - marca este momento vital e impõe questões que, se não forem bem trabalhadas, podem, no limite, ocasionar sintomas depressivos. As mudanças hormonais condicionam o processo de envelhecimento que aponta para a finitude. Um certo estranhamento em relação a si mesma faz com que muitas mulheres tenham dificuldades em lidar com as perdas inerentes a esta fase de vida.<hr/>This study investigated biological, psychological and sociocultural aspects that interact in middle-aged women in order to better understand their feelings and experiences. The advent of the menopause - characterized by the end of the menstruation and by psychic and physical manifestations - imposes fundamental questions that, on the limit, may elicit depressive symptoms. Hormonal changes are implicated in the aging process, that point to the finitude. A feeling of not being themselves makes many women experience difficulties with losses inherent to this life period. <![CDATA[<B>Cooperation, competition and individualism from a sociocultural constructivist perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Examinando questões de relevância e interesse no campo da psicologia, o artigo focaliza a necessidade de compreender o domínio da motivação social, destacando a questão da cooperação, competição e individualismo. A perspectiva teórica adotada valoriza os aspectos sócio-culturais, afetivos, cognitivos na análise das diferentes modalidades de interdependência humana. Resgata questões conceituais e teóricas referentes aos diversos elementos envolvidos no sistema motivacional do indivíduo, assumindo uma visão sistêmica e holística, que enfatiza a dimensão interativa e contextual presente nos processos de desenvolvimento de crenças e valores, bem como na promoção de padrões de interação social específicos. Este artigo atribui especial ênfase ao estudo e à aplicação dos conceitos básicos decorrentes da adoção de uma perspectiva sócio-cultural construtivista do desenvolvimento humano, destacando as dimensões metodológicas e ressaltando a necessidade urgente da psicologia de investigar a questão, tendo em vista a relevância do tema para a sociedade contemporânea.<hr/>In the present article we argue for the need to develop a conceptual and theorical approach to the study of social motivation, particularly focusing upon the issue of cooperation, competition and individualism. The perspective herein adopted takes into account sociocultural, affective and cognitive dimensions of human social interdependence. We discuss the multiple and diverse components of human motivational system from a systemic and holist viewpoint that emphasizes the contextual and interactive dimensions of developmental processes of value co-constructions, as well as specific patterns of social interactions. The article highlights the need to investigate the topic from a sociocultural constructivist perspective, addressing the methodological issues and, especially, stressing the urge of scientific psychology to contribute to contemporary society by providing a better understanding of processes implied in the development of cooperative, competitive and individualist values. <![CDATA[<B>Effects of navigation training on orientation tasks by blind adults</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi demonstrar se um programa de navegação pode ajudar indivíduos com deficiência visual a melhorar a acurácia na orientação dinâmica. Nove participantes com deficiência visual retornaram a um ponto de partida após percorrer rotas em linha reta e triangular. Pré e pós-avaliações foram feitas entre um período de 4 meses, durante o qual o treinamento com navegação foi realizado. Entre pré e pós-teste, erros relativos de desvios angulares (ERDA) foram diferentes apenas na tarefa em linha reta. O valor de ERDA foi maior na tarefa em linha reta possivelmente por causa da magnitude do giro inicial antes de retornar ao ponto de partida (i.e., 180º) em contraste com a tarefa triângulo (i.e., 45º). Conclui-se que, em tarefas de orientação, os erros no desvio angular dependem da amplitude do giro inicial ao retornar para o ponto de partida. Ainda, a acurácia na manutenção da direção é influenciada por um treinamento específico com navegação.<hr/>The purpose of this study was to verify whether or not an intervention program in navigation could help blind individuals to improve accuracy in dynamic orientation tasks. Nine individuals with blindness were requested to return to the departure point after walking in a straight line and along two sides of a squared triangle. Pre- and post-evaluations were conducted before and after a four-month training program. During the straight-line task, results of relative errors of angle deviations (READ) showed significant differences between the two test periods. The READ was larger in the straight-line task because the subject had to turn 180º prior to returning to the departure point (in contrast with the triangle task, which required a turn of 45º). We concluded that, in orientation tasks for individuals with blindness, errors in angle deviations depend on the amount of turn prior to returning to the departure point. And finally, the navigation program influenced accuracy in maintaining direction during orientation tasks. <![CDATA[<B>Parents role in the development of soccer players</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou o papel dos pais no desenvolvimento de atletas jovens de futebol. Foram voluntários nesse projeto 20 pais e 12 filhos jogadores, entre as idades de 15 e 18 anos, participantes da temporada 2000 do Campeonato Mineiro. Utilizou-se uma abordagem quantitativa e qualitativa, através de formulários, questionários e entrevistas semi-estruturadas de aprofundamento. Constatou-se que os pais tinham pouco envolvimento nos treinamentos e competições dos atletas, não alteraram a rotina familiar em função dos treinamentos dos mesmos. O relativo apoio dos pais não prejudicou o progresso dos filhos devido os pais permitirem os mesmos praticarem o futebol livremente. Outro aspecto importante foi o progresso dos filhos devido à paixão, à intensidade e freqüência de prática, além do apelo financeiro que o futebol profissional evoca no Brasil. Esses resultados indicam a necessidade de precauções quando se considerar paradigmas de primeiro mundo em outras culturas na qual exista restrição contextual.<hr/>This study investigated the role of parents in the development of soccer players. Twenty parents and 12 soccer players, between 15 and 18 years old participated in the study. Both quantitative and qualitative approaches were used by administrating questionnaires forms and interviews. It was observed that few changes occurred in the family routines and that parents were minimally involved in their sons' sport activities. This did not appear to be a constraint for their sons' development because of their passion for soccer, the total amount of practice, and a potential lucrative professional career. Researchers should carefully adopt important paradigms from first world countries to another country with contextual differences. <![CDATA[<B>Religious experience and aesthetic experience in plastic artists</B>: <B>perspectives from the psychology of religion</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pode a experiência religiosa ser substituída pela experiência estética? Os estudiosos se dividem na resposta. Situando a pergunta no quadro de referência conceitual e epistemológico que distingue entre religião substantiva e religião funcional, levantamos a hipótese de que não há substituição substantiva, mas pode haver substituição funcional entre essas experiências. Levantamos a hipótese ulterior de que a experiência estética pode ser uma experiência do sagrado. As hipóteses foram examinadas com os dados obtidos em entrevistas com oito renomados artistas plásticos, por ocasião da 23ª Bienal de São Paulo, em 1996. Os dados revelaram diferenças, continuidades e analogias entre arte e religião assim como entre arte e sagrado, que permitiram reconhecer em alguns casos substituição funcional da religião pela arte, principalmente se dotada da densidade do sagrado.<hr/>Can aesthetic experience replace religious experience? Researchers are quite divided about this issue. From a conceptual and epistemological framework that distinguishes between substantive and functional religion, we formulated the hypothesis that there is not a substantive replacement, but there can be a functional replacement of religious experience by an aesthetic experience. We also considered the additional hypothesis that aesthetic experience can be an experience of the sacred. The hypotheses were examined with the help of interviews with eight well known Brazilian artists, by the time of the 23rd Biennial International Exhibition of Arts of São Paulo, 1996. The data revealed differences, continuities, and analogies between art and religion and between art and the sacred, that allowed to identify in some cases a functional replacement of religion by art, especially if art was endowed with the density of the sacred. <![CDATA[<B>Psychossocial analysis of the settling and its surroundings</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando que o processo de assentamento se completa quando há uma efetiva integração entre assentados e comunidade, objetivou-se comparar as crenças e expectativas existentes entre os pequenos produtores assentados e seus vizinhos moradores de pequenas parcelas adquiridas através de herança ou compra. Cinqüenta e dois assentados e 53 pequenos proprietários participaram de grupos focais e entrevistas individuais sobre a história de sua comunidade, suas expectativas etc. Os resultados mostraram que os assentados descrevem seus vizinhos como desorganizados e acomodados, já os pequenos agricultores percebem os assentados como invasores de terras e beneficiados pelo governo. Ambos descrevem o contato social com o exogrupo como negativo devido aos preconceitos existentes de lado a lado. Conclui-se que embora o assentamento tenha por finalidade integrar seus membros à comunidade, esse objetivo não foi alcançado, implicando a necessidade de uma política integradora e que trate os agricultores de forma homogênea, independente da maneira como lograram a terra.<hr/>We hereby aim at comparing the beliefs and the existing expectations between small-settled growers and their neighbours, who either purchased or inherited small-properties, by taking into account that the settling process only gets completed when there is an effective integration between settlers and the community. Five-two settlers and 53 small-property owners took part in focus groups and individual interviews were carried out concerning the history of their community, expectations and so on. The results showed that settlers describes their neighbours as non-fighting-for-life disorganized people, while small-property owners see settlers as government-benefited land invaders. Both of them describe the social contact with the exogenous group as negative due to the existing prejudices on both sides. We are there led to conclude that although settling aims at integrating its members with the community, such target is not attained. This points to the need for an integrating policy- so as to contemplate a homogeneous form of treatment for growers- no matter how they managed to own the land. <![CDATA[<B>Psychosocial aspects and HIV/Aids</B>: <B>a comparative bibliometric study of the published articles between Brazil and Spain</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo examina os artigos publicados sobre os aspectos psicossociais relacionados ao tema HIV/Aids entre 1992 e 2002 comparando as publicações de Brasil e Espanha indexadas ao PsychINFO. O material encontrado foi analisado a partir de sete categorias: 1) país onde foi realizado o estudo; 2) profissão do autor; 3) país da revista; 4) idioma; 5) metodologia empregada; 6) população; e 7) tema da pesquisa. Os resultados mostraram uma quantidade similar de artigos publicados nos dois países. Verificou-se que grande parte dos estudos brasileiros são realizados em parceria entre centros nacionais e estrangeiros, resultando em publicações em revistas internacionais de língua inglesa, enquanto que os estudos espanhóis são feitos e publicados principalmente dentro da Espanha. Os médicos publicam mais em ambos países, e a metodologia predominante é a quantitativa. A população e os temas investigados refletem os dados epidemiológicos e a realidade social dos dois países.<hr/>The present work examines the published papers related to the HIV/Aids topic between 1992-2002 comparing Brazilian and Spanish indexed publications at PsychoINFO. The papers collect were analyzed within seven categories: 1) country where the work was performed; 2) authors' profession; 3) journal's country; 4) language; 5) used methodology; 6) work's target population; and 7) topics researched. The results showed similar amount of published papers in both countries. It was found that most part of the Brazilian studies are performed in partnership between national and foreign institutions, resulting in international English-written publications, while the Spanish studies are both developed and published in Spain. The physicians are the professionals who publish more in both countries, and the predominant methodology is quantitative. Target population and investigated topics reflect the epidemiological data and the social reality of both countries. <![CDATA[<B>Notations from children's mathematical thinking</B>: <B>equalizing and dividing quantities at the roots of multiplicative structures</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo trata da aprendizagem das estruturas aditivas em sua passagem às multiplicativas conforme o modelo da equilibração e as proposições de Vergnaud sobre campos conceituais. Descreve a natureza e as transformações de notações infantis em tarefas de igualização e de repartição de grandezas, e verifica a significação das notações produzidas no exame das relações psicogenéticas entre aquelas estruturas. Os 12 participantes (6,4 a 9,5 anos de idade), alunos de duas escolas públicas de periferia urbana de duas regiões metropolitanas diferentes, executaram, em tríades, tarefas com momentos alternados de execução prática e de notação interpretada do executado. A análise qualitativa microgenética dos dados videografados resultou em tipos de notação e em tendências de transformação conceitual reveladas pelas notações. A discussão sublinha a natureza e as alterações das notações descritas, e o lugar relevante, nas relações psicogenéticas entre as estruturas consideradas, de esquemas inerentes a ambas, igualização e repartição.<hr/>The paper concerns the learning of additive structures on its way to the multiplicative ones according to the equilibration model and Vergnaud's propositions about conceptual fields. It describes the nature and the changes of children's notations produced on tasks of equalization and partition of quantities, and verifies the meaning of those notations in the study of the psychogenetic relationship between those structures. The 12 participants (6,4 to 9,5 years old), attending two State Elementary Schools from suburbs of two different metropolitan areas, performed in triads the tasks, which alternated moments of practical compositions, notations production and their interpretation. The qualitative microgenetic analysis of videotaped data resulted in notation types and in tendencies of the conceptual transformations shown by the notations. The discussion underlines the nature and the progression of the described notations, and the relevant role of equalization and repartition as inherent schemata to the psychogenetic relationship between the focused structures. <![CDATA[<B>Working-class female students</B>: <B>academic success and regulating discourse</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo, realizado em Portugal, analisa as entrevistas de 3 alunas da classe trabalhadora e as suas respectivas famílias. Estas alunas foram selecionadas a partir de um estudo anterior em que tinham sido investigadas as relações entre os resultados escolares e o seu meio sócio-econômico de origem. Este trabalho demonstrou que de cerca de 600 alunos provenientes de todos os meios sócio-econômicos, só 3 alunas da classe trabalhadora conseguiram obter classificações acadêmicas elevadas no 9º ano, que é o final da escolaridade básica obrigatória. O objetivo do atual estudo é compreender como estas alunas obtiveram sucesso acadêmico e de que modos o avaliam. Os fundamentos teóricos e metodológicos foram os da "análise crítica do discurso" que permitiram considerar a possibilidade destas alunas terem obtido um rendimento escolar elevado pela interiorização do discurso da classe média sobre a escola, embora este pareça estar dissimulado, oculto ou mascarado tanto para as alunas como para as suas famílias.<hr/>This study, conducted in Portugal, analysed interviews of 3 female students from working-class backgrounds and their respective families. These students were selected from a previous study in which academic results and their link to socio-economic background were analysed. That work demonstrated that, out of 600 students from all socio-economic backgrounds, there were only three working-class female students who achieved high academic results up to the 9-th and final year of compulsory education. The aim of the present study is to understand why these three female students have succeeded, and how they appreciate this success. "Critical discourse analysis" has been the theoretical and methodological basis for this work and has permitted to consider the possibility that these female students had achieved such great academic success by internalising the discourse of the middle classes, although this is dissimulated, hidden and masked forboth for the female students and their families. <![CDATA[<B>Sociometric study of an alternative institution for street children</B>: <B>building a pedagogic proposal</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata-se de investigação sobre uma instituição de atendimento a adolescentes em situação de rua, escolhida pelo fato de os atrair e retirar da marginalidade. O objetivo foi identificar os principais elementos da instituição responsáveis pela fixação e adesão da clientela, visando oferecer subsídios para a construção de propostas pedagógicas de atendimento a meninos de rua. A coleta de dados consistiu na aplicação do teste sociométrico da instituição e em entrevistas individuais com seus membros. A análise dos dados fundamentou-se na Teoria Sociométrica com contribuições da abordagem familiar sistêmica. Os aspectos relevantes para a efetividade do trabalho com meninos de rua foram: a) escolha sociométrica como critério de seleção da clientela; b) afinidade e integração entre os dirigentes da instituição; c) consonância entre a oferta da instituição e a demanda da clientela de "viverem em família"; d) presença de uma figura masculina positiva e forte de autoridade, identificada como "o pai".<hr/>This is a research of an institution which provides assistance to homeless children which was chosen because it got the children's attention and took them out of the marginality. The research aims at identifying the elements that are mainly responsible for the adherence and maintenance of the clientele to the institution project. The data was complied by means of a sociometric test of the institution and by individual interviews with their members. The analysis of the data was based on the Sociometric Theory and the Systemic Theory contributions. The relevant aspects for an effective work with homeless children were: a) sociometric choice as a selection criteria; b) affinity and integration among the directors of the institution; c) consonance between the institution offering and the children demand "to live in a family environment"; d) presence of a male figure with positive personality and strong authority identified as "the father". <![CDATA[<B>Visual processing of form in human</B>: <B>threshold contrast curves to concentrically symmetric patterns</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho foi mensurar curvas de limiar de contraste para padrões espaciais circularmente simétricos em coordenadas polares. Mensurou-se os limiares de contraste para grade senoidais, freqüências radiais e freqüências radiais acopladas à freqüência angular de 4 ciclos\360º. Participaram dos experimentos 6 adultos jovens com acuidade visual normal ou corrigida. As freqüências estimadas com o paradigma psicofísico da escolha forçada foram: 0,2; 0,3; 0,5; 0,8; 1; 2; 3; 4; 6 e 9 cpg. Os resultados mostraram que o acoplamento de freqüências radiais à freqüência angular causou um aumento na sensibilidade do sistema visual humano de pelo menos 1,6 em relação à curva de sensibilidade ao contraste para estímulos radiais puros. Estes resultados são consistentes com o modelo de canais múltiplos de freqüências espaciais para estímulos definido a priori em termos de coordenas polares.<hr/>The aim of this work was to measure contrast sensitivity curves to concentrically symmetric patterns in a system of polar coordinates. We measured the contrast thresholds to sine wave gratings, radial frequencies and coupled radial/angular frequencies. Six young adults with corrected-to-normal visual acuity participated in the experiments. The frequencies measured with a forced-choice psychophysical method were 0.2, 0.3, 0.5, 0.8, 1.0, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0, 6.0 and 9.0 cpd. Results showed that coupled radial/angular frequencies caused an increase in the sensitivity of at least 1.6 times in relation to radial contrast sensitivity function. These results were in agreement with the model of multiple channels processing of spatial frequencies of stimuli defined in terms of polar coordinates.