Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220050002&lang=en vol. 18 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Editorial</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Marital and parental relationships</B>: <B>a comparison of middle and working class families</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en É importante estudar as inter-relações entre as relações parentais e maritais para a compreensão do desenvolvimento e o ajustamento social de crianças. O objetivo deste estudo é descrever aspectos da qualidade das relações parentais e maritais de 14 famílias de classes média e baixa, compostas por pai, mãe e criança-alvo na faixa etária de 4-5 anos. Um questionário sobre dados sócio-demográficos, estrutura familiar, modos de vida e divisão de tarefas domésticas foi respondido pelas mães e uma entrevista semi-estruturada foi conduzida com mães e pais, separadamente, incluindo questões sobre satisfação marital, conflito, coalizão, valores e crenças sobre casamento e educação de filhos e suas influências nas interações genitores-criança. Os resultados indicam que uma boa relação marital favorece o compartilhamento de tarefas domésticas e práticas de educação entre maridos e esposas e promove o desenvolvimento de sentimentos de segurança em suas crianças. Os dados são discutidos em termos das influências mútuas entre as relações maritais e parentais, levando em consideração as similaridades e as diferenças entre as famílias de classes média e baixa.<hr/>It is important to study the interrelatedness between marital and parental relationships in order to understand children's social adjustment and development. Therefore, this study aims to describe aspects of the quality of marital and parental relationships from Brazilian working and middle class families. Fourteen families consisting of father, mother, and target preschool children at the age of 4-5 years were selected to participate in this study. A questionnaire on social-demographic data, family structure, lifestyles, and division of home tasks was answered by mothers. A semi-structured interview was conducted with mothers and fathers, separately, including questions on marital satisfaction, conflict, coalition, values and beliefs on marriage and parenting, and their influence on parents-child interactions. The results indicate that a good marital relationship fosters sharing domestic tasks and childrearing practices between wives and husbands and promotes the development of security feelings in their children. The discussion is based on the differences between working and middle class families in terms of mutual influences between both kinds of relationships. <![CDATA[<B>Considerations about the biological dimension of the instinct concept in Freud</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo postula-se a existência de uma dimensão biológica do conceito de pulsão na obra de Freud, relacionada com o enigmático da gênese e do desenvolvimento do aparato psíquico. Considerando que no pensamento freudiano existe uma tensão entre duas modalidades discursivas, a primeira relacionada com os desenvolvimentos da hipótese estrutural sobre o inconsciente, e a segunda que funciona como centro gravitacional de teorizações provenientes da fisiologia e da biologia, estabelece-se determinadas linhas de força que atravessam o pensamento freudiano, designadas como variantes evolucionistas e decompostas em variantes evolucionistas-ontogenéticas-derivativas, evolucionistas-filogenéticas-instintuais e evolucionistas-ontogenéticas constitutivas. Ao final do artigo, conjectura-se que com a expansão da psicanálise talvez seja possível traduzir numa linguagem metapsicológica os aspectos fronteiriços da reflexão freudiana.<hr/>In the present report we postulate the existence of a biological dimension implicit in the concept of instinct in Freud's work, related to the enigmatic nature of the genesis and development of the psychic apparatus. Since in Freudian thought there is a tension between two discourse modalities, the first related to the developments of the structural hypothesis about the subconscious and the second functioning as a gravitational center for theoretical constructs derived from psysiology and biology, certain lines of force are established which permeate Freudian thought, designated as evolutionary variants and broken down into evolutionary-ontogenetic-derivative, evolutionary-phylogenetic-instinctive and evolutionary-ontogenetic-constitutive variants. At the end of the article we propose that, with the expansion of psychoanalysis, it might perhaps be possible to traslate into a metapsychological language the frontier aspects of Freudian reflection. <![CDATA[<B>Contemporary worker and work-related musculoeskeletal diseases</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en As Lesões por Esforços Repetitivos (LER)- também conhecidas como Distúrbios Osteomusculares Relacionados ao Trabalho (DORT) e que se tornaram visíveis a partir da entrada da reestruturação produtiva- são vivenciadas por trabalhadores e expressam um dos sofrimentos advindos da relação do trabalhador com o trabalho. Buscamos neste artigo a compreensão de como as LER/DORT podem desenvolver-se no corpo do trabalhador contemporâneo com base em sua história de trabalho, pensando esta síndrome como uma subjetivação da relação entre o trabalhador e o trabalho. Esta pesquisa apresenta como proposta associar conhecimentos da área biomédica com conhecimentos da psicologia social, configurando uma abordagem interdisciplinar na busca de uma linguagem de interface entre profissões que possuem o mesmo enfoque - o trabalhador.<hr/>Cumulative Trauma Disorders (CTD)- which are also known as Work-Related Musculoeskeletal Disorders (WRMD) and have stood out since an economic system rose based on production restructuring- are faced by workers and express suffering stemming from the relations between workers and work. We look into how CTD/WRMD develop in contemporary workers&acute; body, taking account of their work history and viewing such syndromes as the subjectivation of the relation between workers and work. We favor an interdisciplinary approach based on both the biomedical knowledge and the social psychology, in search for an interface language among the professions that have the same focus- the worker. <![CDATA[<B>Wandering and deliruim in highway wanderers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os andarilhos freqüentemente caminham pelas estradas sem destino como nômades que renunciam a fixações geográficas, psicológicas e sociais. Não é raro encontrar andarilhos de estrada com manifestações de visões e pensamentos delirantes. O objetivo dessa pesquisa foi investigar possíveis conexões entre a movimentação constante dos andarilhos e a eclosão de delírios. Coletamos e analisamos narrativas de andarilhos, explorando especificamente os conteúdos alusivos à representação de si, de seu mundo e de sua caminhada pelas estradas. Idéias persecutórias, megalomaníacas e depressivas, superinvestidas afetivamente, aparecem com freqüencia nos pensamentos sobre o presente, o passado e nas reflexões sobre os motivos do deslocamento constante. Os resultados sugerem que há uma forte relação entre a movimentação constante e sem destino e as idéias e visões delirantes que os acometem.<hr/>Wanderers often walk across the highways without destiny, like nomadic that renounce geographical, psychological and social establishments. It is not rare to find wanderers with manifestation of visions and delirious thoughts. We intend to research possible connections between the constant moving of wanderers and the outbreak of the delirious. We collected and analyzed the wanderers' talks, specifically exploring the allusive contents to the representation of themselves, of their world and of their walk across the highways. Persecution, megalomania and depression ideas, super invested of affect, often appeared in their thoughts about present, past and in their reflections about the origins of constant moving. The results suggest that there is a strong relation between constant and without destiny moving and the delirious ideas and visions that emerge inside them. <![CDATA[<B>Persons living with HIV/AIDS</B>: <B>coping, social support and quality of life</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesquisa testou modelo sobre as relações entre qualidade de vida (QV), condição clínica, escolaridade, situação conjugal, enfrentamento e suporte social, em pessoas portadoras do HIV/AIDS. Participaram 241 pessoas (161 homens), de 20 a 64 anos, 169 sintomáticas e 72 assintomáticas, 208 delas em uso de terapia anti-retroviral. A variável critério QV foi investigada nas dimensões psicossocial, física, do ambiente e qualidade de vida geral, mediante análises de regressão múltipla hierárquica. Suporte social emocional, enfrentamento focalizado na emoção, enfrentamento focalizado no problema e viver com parceiro(a) foram preditores significativos da dimensão psicossocial da QV, alcançando a maior variância explicada (59% ajustado). Suporte social emocional e enfrentamento focalizado na emoção foram preditores significativos nas análises relativas às demais dimensões da QV. Discutem-se implicações para as práticas de saúde referentes às ações profissionais propiciadoras do bem-estar psicológico e da qualidade de vida em pessoas vivendo com HIV/AIDS.<hr/>A model describing quality of life (QoL) as a function of health conditions, education, marital status, coping and social support in symptomatic or asymptomatic HIV-infected patients was tested. The participants were 241 adults, aged 20 to 64, 161 men, 169 symptomatic, and 208 on antiretroviral treatment. The criterion variable QoL was represented by the psychosocial, physical, environmental and overall quality of life dimensions measured by the Brazilian version of the World Health Organization QoL Assessment. Hierarchical multiple regression analysis revealed that the emotional support, emotion-focused coping, problem-focused coping, and marital status were significant predictors explaining 59% (adjusted) of the variance in the psychosocial dimension. Emotional support and emotion-focused coping were significant predictors associated to the other QoL analyzed dimensions. Implications concerning professional interventions and factors that should contribute to the improvement of the psychological well-being and QoL of seropositive persons are discussed. <![CDATA[<B>New paradigms on the school psychologist's practice</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho reflete acerca das implicações paradigmáticas envolvidas na prática do Psicólogo Escolar nos dias de hoje, que tem sido modificada radicalmente ao longo de sua história voltando-se para uma prática relacional, baseada em um pressuposto do ser humano em construção histórica e social. Entretanto, quando este profissional adentra uma instituição educacional, depara-se com inúmeras dificuldades: falta de compreensão de outros profissionais da educação acerca do papel do psicólogo na escola; manutenção de uma prática excludente, individualista (o problema está no aluno ou na sua família), caracterizando um pensamento cartesiano e linear de causalidade. Porém, confrontando posturas, poderá criar espaços de reflexão junto aos sujeitos da escola, visando criar condições mais justas de existência. A partir do pressuposto histórico-cultural e da teoria sistêmica, apresentam-se formas de criação destes espaços de reflexão acerca dos problemas da escola, cujos resultados apontam para uma nova prática do profissional de psicologia escolar.<hr/>This article is a reflection on the paradigmatic implications involved on the practice of the school psychologist, which has been modified towards a relational practice, based on the presupposition of the historical social constitution of the human being. However, when this professional works in an educational institution faces several difficulties, such as: lack of comprehension from the other professional of the school board about the role of the psychologist at school; maintenance of a excluding and individualist practice (the problem is in the mind of the student or in his family), characterizing a linear and Cartesian thought. However, confronting practices, the school psychologist may create situations in order to think together with school board on better and fair existing conditions. Based on the presuppositions of the cultural-historical psychologist as well as the systemic theory, new forms of creation of these situations are presented and the results point to a new practice of the school psychologist. <![CDATA[<B>Medical specialisations</B>: <B>a psychosocial study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo exploratório sobre fatores psicológicos e sociais envolvidos na escolha e prática das diversas especialidades médicas, com base na formulação sociológica de Bourdieu e nas considerações de Dejours a respeito do encontro do homem com seu trabalho. O estudo é baseado na análise de conteúdo de entrevistas livres, seguidas de questionário de levantamento social aplicados em 40 médicos atuantes, de ambos os sexos, de diferentes faixas etárias e várias especialidades na cidade de São Paulo. O exame, em profundidade, das entrevistas revela que: a) os conflitos psicológicos inerentes à formação da identidade médica e a sua prática são influenciados por aspectos sócio-econômicos interiorizados e decorrentes do estrato social de origem do médico; b) as experiências vividas e influenciadas pelo estrato sócio-econômico de origem de cada indivíduo determinaram a organização e a complexidade do espaço subjetivo e, portanto, de suas percepções e de seu comportamento prático; e, c) a hierarquia de valores na Medicina pode ser considerada como defesa coletiva contra ansiedades resultantes da tarefa médica e do constante lidar com situações de impotência.<hr/>This paper presents an exploratory study of the psychological and social factors related to the choice and practice of the various medical specialities, based on the sociological formulation of Bourdieu and the considerations of Dejours concerning man's encounter with his work. The study was based on the analysis of an open interview and social survey questionnaire applied on 40 active medical doctors of both sexes, different ages, and several specialities, in the city of Sao Paulo, Brazil. The results of a thorough analysis of the interviews reveals that: a) the psychological conflicts inherent in the formation of a medical identity and the practice of medicine are influenced by acquired socio-economic elements that lead to differing practical solutions and results depending on social class descent; b) the experiences of each individual, according to his/her socio-economic status, determine the organisation and complexity of his/her subjective space and, therefore, of his/her perceptions and practical behaviour; c) the hierarchy of values in Medicine can be considered as a collective defence against anxieties resulting from medical tasks and the constant dealing with situations of powerlessness. <![CDATA[<B>Work application strategies of learning from training</B>: <B>conceptual proposition and development of a measure</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O papel exercido pelo treinando no ambiente posterior ao treinamento ainda é pouco explorado na literatura especializada, enquanto vários modelos de avaliação de impacto do treinamento no trabalho ressaltam o papel exercido pelas condições ambientais no contexto pós-treinamento. Esse trabalho pretende explorar aquele papel, tendo como objetivo propor um conceito para o estudo do fenômeno e validar uma medida para sua mensuração. Foi realizada uma análise conceitual do fenômeno e uma escala para sua mensuração foi desenvolvida. A escala foi aplicada em uma amostra de trabalhadores e os dados submetidos a análises para aferição da estrutura latente. Os resultados corroboram os pressupostos teóricos da análise conceitual, mas devem ser realizados mais estudos para: a) descrever melhor as características do fenômeno; e, b) relacioná-lo com indicadores de resultado do treinamento no trabalho.<hr/>The role of the ex-trainee in the post training environment is not enough studied, while several evaluation models of training impact highlight the role of contextual variables at the post training environment. This work intends to investigate that role. The objectives are to propose a concept for studying the phenomenon and to validate a questionnaire for its measurement. A conceptual analysis of the construct has been done and a scale has been developed. This scale was applied in a sample of workers and the data was analyzed by using a latent structure technique. The results corroborate the theoretical presuppositions of the conceptual analysis, but more studies need to be done to a) better describe the construct characteristics; and b) relate it with indicators of training results at work. <![CDATA[<B>Possibilities and difficulties on the articulation between research and psychotherapy with adolescents</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi investigar a relação entre a área de pesquisa em psicologia do desenvolvimento aplicada à adolescência e o campo de atendimento psicoterapêutico com adolescentes. Foi realizada uma revisão de literatura que ressalta a importância da consideração de fatores do desenvolvimento para a prática clínica, e 15 entrevistas com psicoterapeutas (psicólogos e psiquiatras), de diferentes abordagens que descrevem a prática corrente. As entrevistas foram analisadas em 3 etapas sucessivas: descrição qualitativa (tematização), análise indutiva (identificação de temas críticos) e análise crítica (confronto dos temas críticos com a literatura). Os resultados indicaram que os clínicos não utilizam dados de pesquisa na sua prática, e que a atualização de conhecimentos sobre a adolescência ocorre de forma desordenada, no contato direto com os pacientes. Como conseqüência, esses terapeutas demonstram dificuldades para avaliar resultados das intervenções. Essas dificuldades caracterizam o campo psicoterapêutico em um momento de transição, no qual os profissionais tendem a afastar-se das teorias e privilegiar a prática.<hr/>The aim of this study was to inquire the interaction of developmental psychology research on adolescence and the professional field of adolescent psychotherapy. This inquiry included a literary review, which indicated the importance of considering developmental issues in clinical practice, and 15 psychotherapists' interviews (psychologists and psychiatrists), representing different approaches, about their psychotherapy processes. The analysis was made in three consecutive stages: qualitative description (theme process), inductive analysis (critical themes identification), and critical analysis (comparing critical themes with the literature). The results indicated that therapists have not been using research data in their practices, and that their knowledge about adolescence is updated confusedly, from the direct contact with the patients. Thus, clinicians experience difficulties in evaluating their interventions' outcomes. Those difficulties portray a psychotherapeutic field in transition, where professionals tend to move away from clear-cut theoretical affiliations towards privileging practical experience. <![CDATA[<B>The motives of achievement, affiliation and power</B>: <B>post-graduation student's motivational profiles and it's relation with individual income</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa expõe evidência empírica relativa aos motivos de sucesso, afiliação e poder, prosseguindo 3 objetivos: 1) relacionar esses motivos com as remunerações; 2) testar se os mestrandos denotam perfil motivacional distinto do que caracteriza os estudantes de graduação; 3) aferir se esse perfil é similar ao extraído de estudos anteriores, realizados com amostras portuguesas, e nos quais prepondera a motivação afiliativa. Recrutou-se uma amostra de 594 estudantes, dos quais 314 freqüentavam mestrado (exercendo atividade profissional) e 280 bacharelado ou licenciatura. Os motivos foram medidos através de um instrumento desenvolvido e validado previamente. Os resultados sugerem o seguinte: a) a remuneração correlaciona-se positivamente com o motivo de poder; b) o poder explicativo dos motivos para a remuneração é bastante inferior ao facultado pelo número de anos pós-licenciatura, parecendo que reforçam ou mitigam o efeito dessa experiência; c) relativamente aos restantes estudantes, os mestrandos revelam mais elevadas orientações para o sucesso e o poder; d) o perfil da amostra diferencia-se do padrão extraído de outras populações portuguesas pelo fato de denotar mais elevada motivação para o sucesso, não sendo possível, porém concluir se tal reflete a especificidade da amostra ou alguma alteração na configuração motivacional portuguesa.<hr/>This research concerns the motives of achievement, affiliation and power. It aims: a) to show how the motives explain income of individuals; b) to test if the postgraduate students denote a motivational profile different from the one of the graduate students; c) to test if these profiles are similar to those extracted by Rego in Portuguese samples, in which the affiliation motive predominates. The sample comprises 314 postgraduate students and 280 graduate students. The motives were measured through a questionnaire previously developed and validated. The main findings are the following: a) income correlate positively with the power motive; b) the predictive power of motives to the income is lower than the one provided by the length of time after graduation; c) postgraduate students score higher than graduate students on the power and achievement motives; d) the profile of the sample is different from the one extracted from previous Portuguese samples, although it is not possible to know if this is due to the specificity of the sample or to some change in the Portuguese motivational profile. <![CDATA[<B>Values, ethics and moral judgment</B>: <B>an familiar business exploratory study</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou princípios éticos, valores morais e julgamento moral nas empresas familiares. Participaram 2 empresas gaúchas, com 28 participantes cada. Utilizou-se questionário e MJI. A metodologia foi análise de conteúdo e de freqüência. Os principais resultados foram: ambas empresas possuem código de ética que é conhecido. Foi citado que a má conduta deve ser denunciada, que ambas empresas adotariam medidas corretivas, apesar da punição ser desigual. As infrações mais cometidas foram: mentira, roubo, assédio sexual, consumo de drogas durante expediente, contratação por indicação de pessoas não-qualificadas, informações escondidas sobre empresa, controle de recados e e-mails e exigência de horas-extras sem pagamento adicional. Foram destacados valores como responsabilidade, respeito e honestidade. Não encontramos diferenças significativas no julgamento moral.<hr/>This paper has investigated ethical principals, moral values and moral judgements into family business. Two gaúcha business, with 28 people each, have participated in. It was utilized a questionnaire and MJI. The methodology used was the analyses of content and frequency. The main results were: both business have code of ethics and it common knowledge. It was said that bad behavior must be revealed and both business would adopt corrective measures despite the fact that punishment is unequal. The transgressions that have been committed the most were: lie, stealing, sexual harassment, use of drugs during office hours, hiring unqualified people by indication, hidden information about the company, messages and e-mails control and requirement of overtime without payment. Values, responsibility, respect and honesty have been highlighted. Significant differences in moral judgment not been founded. <![CDATA[<B>Before and after</B>: <B>expectations and experiences of mothers concerning labour</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O parto representa um marco na vida da mulher, repercutindo profundamente nos seus planos físico, emocional e social. Antecipado na gestação, nas fantasias da mulher, continuará sendo revivido nas lembranças da mãe. O presente estudo longitudinal investigou as expectativas e o posterior relato da experiência do parto de 28 mulheres primíparas, com idades entre 20 e 37 anos. Entrevistas individuais foram realizadas no 3º trimestre de gestação e 3 meses após o parto. Análise de conteúdo qualitativa indicou que as mães relatam, durante a gestação, tanto expectativas positivas como negativas em relação ao parto, seja no que diz respeito a si própria quanto ao bebê. Já em relação à experiência do parto, houve uma tendência à polarização, com algumas mães relatando apenas sentimentos positivos e outras apenas sentimentos negativos. Apoiando a expectativa inicial do estudo, os relatos mostram que o parto se constitui em um evento que perpassa todo o processo de gestação e puerpério, marcando profundamente a história da mãe.<hr/>Labour represents an important event in a woman's life, having a deep impact on the physical, emotional and social domains. It is anticipated during pregnancy, in the woman's fantasies and will be relived in the mother's memories. The present longitudinal study investigated the expectations and the later report of the labour experience of 28 primiparous women, aged 20 to 37. Individual interviews were carried out during the 3rd trimester of pregnancy and 3 months after labour. Qualitative content analysis indicated that mothers reported, during pregnancy, both positive and negative expectations regarding herself and the baby during labour. As far as labour experience is concerned, there was a trend towards polarization, with some mothers reporting only positive feelings whereas others reported only negative ones. Supporting the initial expectation of the study, the results show that labour is an event which encompasses the whole process of pregnancy and postpartum having a deep impact on the mother's history. <![CDATA[<B>Updating the debate between Piaget and Chomsky in a neurobiological perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os entendimentos sobre a aquisição da linguagem e sobre as estruturas cognitivas estão em debate no seio das ciências cognitivas. Isso se dá apesar de um grupo de acadêmicos, de forma retórica, insistir em desmerecer o modelo construtivista piagetiano, mantendo uma adesão ao inatista ponto de vista chomskyano. Nesse artigo, retoma-se o clássico debate entre esses dois sistemas de conhecimento, repensando-o em uma perspectiva psicobiológica e apresentando recentes estudos neurobiológicos que sugerem a correção do compromisso, apontado por Piaget, entre o inato e o adquirido.<hr/>The understandings of language acquisition and of cognitive structures are in debate in the center of the cognitive sciences. It happens despite of a group of academics who, in a rhetorical way, insists on despising Piaget's constructivist model, keeping a connection to Chomsky's innatist theory. This paper recalls the classical debate between these two knowledge systems, rethinking it in a psychobiological perspective and presenting recent neurobiological studies that suggest a correction of commitment between innate and acquired as pointed by Piaget. <![CDATA[<B>Question-asking organization</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esse estudo teve como objetivo verificar duas hipóteses da teoria de questionabilidade textual de Virbel: 1) o reconto é semelhante à organização de pergunta-resposta do autor; e, 2) a semelhança entre o reconto e força de questionabilidade da frase varia em função do grau de consistência do texto. Um primeiro comparou o reconto de 53 participantes com a força de questionabilidade das frases elementares do texto. Os resultados mostraram correlações significativas entre as duas variáveis de estudo. Um segundo experimento analisou o reconto de 141 participantes de 2 versões da história, que variaram quanto ao grau de consistência. Foram encontradas correlações significativas apenas na versão com maior grau de consistência. Os resultados dos 2 experimentos vão ao encontro da teoria de questionabilidade que propõe que para compreender e reconstruir uma história o ouvinte/leitor segue uma rede hierárquica que organiza as unidades significativas tendo por base a força de questionabilidade.<hr/>This study aimed to verify two hypotheses of the text questionability theory (Virbel): 1) the recall is similar to the author's question-asking organization; and 2) the similarity between the recall and the questionability force will be in function of the text consistency. A first experiment compared the recall of 53 subjects with the questionability force of the elementary sentences. Significant correlations and regressions between the two variables were found. A second experiment analyzed the recall of 141 subjects in 2 versions of the story of the first experiment differentiated by the degree of consistency Correlations were found only in the version with higher degree of consistency. The results of the 2 experiments were in accordance with the questionability theory in that, in order to understand and to reconstruct a story, the 'comprehender' follows a hierarchical network, which organizes the unities of meaning based on their questionability force. <![CDATA[<B>Family communication strategies</B>: <B>an adolescent perspective</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Bons níveis de saúde familiar se encontram associados a uma comunicação efetiva entre os membros da família. A partir desta perspectiva, este estudo buscou conhecer as estratégias de comunicação utilizadas pelos adolescentes com seus pais. Participaram voluntariamente 35 estudantes com idades entre 12 e 15 anos que estavam cursando 7ª e 8ª séries do ensino fundamental. Os participantes foram divididos em 5 grupos e investigados através da técnica do grupo focal realizando-se 2 encontros com cada grupo, os quais foram gravados e, posteriormente, transcritos. Sobre o material, fez-se uma análise de conteúdo da qual emergiram 3 eixos temáticos, desmembrados em 14 categorias de conteúdos afins. Os adolescentes mostraram que possuem estratégias claras para comunicarem-se com seus pais. Dentre outras, revelaram que escolhem o momento para comunicar assuntos mais difíceis como episódios de fracasso escolar. O humor dos pais também é levado em consideração por eles na escolha do momento certo para falar.<hr/>Good levels of family health are associated with an effective communication among family members. Using this perspective, this article aims to evaluate the adolescent strategies to communicate with their parents. 35 elementary school students, between the ages of 12 and 15 years old, participated as volunteers in this study. The students were divided into 5 groups and investigated through the focal group technique. Two meetings were performed with each group, the meetings were taped and transcribed afterwards. The content analysis resulted in 3 thematic lines, divided into 14 clear categories teenagers use to communicate with their parents. Among other things, the students revealed to choose the most appropriate moment to talk about difficult issues, such as school failure. The parents humor is also considered when choosing the right moment. <![CDATA[<B>Applications of training in social skills</B>: <B>analysis of national production</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Habilidades sociais são reconhecidas como fator de proteção no curso do desenvolvimento humano. Por conseqüência, programas para o desenvolvimento de habilidades sociais têm sido desenvolvidos para promover saúde mental. Este artigo descreve programas de treinamento em habilidades sociais com amostras brasileiras para prevenção primária, secundária e terciária. Foram enfocados os participantes, delineamento, instrumentos de avaliação, técnicas de intervenção e resultados. A consulta a periódicos, base de dados LILACS e livros produzidos por grupos de pesquisa identificou 17 programas de intervenção. A literatura evidenciou o predomínio de programas em grupo, nos contextos clínico e escolar, com delineamentos pré-experimentais e uso de técnicas cognitivo-comportamentais. Os resultados encontrados foram promissores rumo a melhorias no desempenho social. São apresentadas sugestões para o planejamento de futuras intervenções.<hr/>Social skills are recognized as protection factor in the human development course. As a result, programs targeted at development of social skills have been done to promote mental health. This article describes programs of social skills training with Brazilian samples for primary, secondary and tertiary prevention. Participants, design, evaluation instruments, intervention techniques and results were focused. Search on journals, LILACS base data and books written by research groups identified 17 intervention programs. The literature showed the predominance of programs in group, in clinical and educational contexts, with pre-experimental designs, and use of cognitive-behavioral techniques. Results found are promising toward improvement in social performance. Suggestions to planning of future interventions are presented. <![CDATA[<B>Emotional intelligence and psychological well-being among middle-aged and old men and women</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722005000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigamos relações entre bem-estar psicológico e inteligência emocional, em amostra de conveniência com 120 indivíduos, homens e mulheres, 60 de 45 a 55 e 60 de 60 a 69 anos. Instrumentos: duas escalas multidimensionais, Escala de Desenvolvimento Pessoal e Medida de Inteligência Emocional. Resultados: em automotivação e autoconsciência (MIE) os 2 grupos de idade masculinos pontuaram mais alto do que os femininos. Ocorreram correlações significantes entre automotivação (MIE) e auto-aceitação, propósito, crescimento pessoal, domínio e geratividade - manter e oferecer (EDEP). Análise fatorial da EDEP resultou em 5 fatores que separaram as competências relacionadas ao autodesenvolvimento e às relações interpessoais. Bem-estar psicológico e inteligência emocional não se comportaram como construtos independentes e nem foram consistentemente afetados por gênero e idade.<hr/>There was carryed out a descriptive study aimed at investigate relations between psychological well-being and emotional intelligence. There was a convenience sample with 60 middle aged (45-55) and 60 old (60-69) males and females. Measures: Self-development Scale and Scale of Emotional Intelligence. Results: Male subjects scored higher than female on self motivation and self conscientiouness (MIE). There occurred significant relations between self motivation and self acceptation (MIE), and between self motivation and purpose, personal growing, mastery and generativity (maintenance and offering) (EDEP). Factorial analysis performed on EDEP resulted in five factors. Self development dimentions splited from others related to interpersonal relationships. Psychological well-being and emotional intelligence did not behave as independent constructs neither were consistently affected by gender and age.