Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220060001&lang=en vol. 19 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B><I>Psicologia</i></B>: <B><I>Reflexão & Crítica</I> inicia editoração eletrônica</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Social cognition on children</B>: <B>discovering the influence of false beliefs and emotions on human behavior</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo investigou a compreensão das crianças sobre a influência de crenças e emoções no comportamento. Participaram 100 crianças de 4-5 anos, diferentes níveis socioeconômicos, ambos sexos, distribuídas em 04 grupos conforme a idade. Apresentou-se uma transferência inesperada de objeto, seguida de duas questões em condições distintas. Observou-se a teoria da mente em 56% delas, a partir dos 4 anos. A análise loglinear mostrou que fatores como idade e nível socioeconômico são preditores significativos de melhor desempenho. Comparando-se os resultados nas questões de crença falsa e emoção, foi observada melhora crescente conforme a idade, tendo a questão de emoção apresentado padrão mais elevado. Discutiu-se: 1) a capacidade em predizer e justificar emoções desenvolve-se mais cedo que a habilidade para inferir ações baseadas em crença falsa; 2) o modo de apresentação da questão não favorece o desempenho; e 3) a interferência do nível socioeconômico ocorre entre os 54-65 meses de idade.<hr/>The study had investigated the children's comprehension of the influence of beliefs and emotions on human behavior. Participated 100 children, from 4 and 5 years old, different socioeconomic levels, both genders, distributed in 4 groups according to the age in months. The results was an unexpected object transference, followed by two questions in different conditions. Observed the theory of mind occurs in 56% of the them, starting at 4 years old. The loglinear analysis showed that the factors age and socioeconomic level are meaningful predictors of a better performance. Comparing the results in the questions of false belief and emotion, it was observed an increasing improvement in the development according to age, but in the question of emotion it showed a higher standard. It is discussed: (1) the capacity in predicting and justifying emotions is developed earlier than the ability to infer actions based upon false belief, (2) the way to pose the question did not help the performance and (3) the interference of SES occurs between 54-65 months of age. <![CDATA[<B>The importance of generosity at the begining of moral development in childhood</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en No presente artigo, apresentamos uma análise do papel da generosidade no universo moral da criança. Começamos por definir a generosidade enquanto virtude moral, comparando-a com a justiça. Em seguida, fazemos uma revisão da literatura psicológica que nos traz dados sobre elementos relacionados a ela (ética do cuidado, atitudes pró-sociais e simpatia) e apresentamos a hipótese segundo a qual a generosidade é melhor assimilada do que a justiça por parte de crianças de 6 anos. Para testar esta hipótese, apresentamos os resultados de 2 pesquisas com crianças de 6 e 9 anos, nas quais pedimo-lhes que atribuem sentimentos a personagens não justas e não generosas. Coerentemente com resultados de estudos anteriores, a maioria das crianças de 6 anos atribui sentimentos positivos à personagem não justa. Em compensação, elas atribuem sentimentos negativos às personagens não generosas. Estes dados são discutidos para defender a hipótese segundo a qual a generosidade, por ser menos dependente de regras e imposições adultas, tem raízes mais profundas do que a justiça na consciência moral infantil.<hr/>In the present research, we analyse the role of generosity in the moral universe of childhood. We begin by defining generosity as a moral virtue, comparing it with justice. Then, we present a literature review of generosity-related psychological elements (ethics of care, pro-social attitudes, sympathy) and establish the hypothesis that this virtue is better understood than justice by subjects who are six and nine years of age. To test this hypothesis, we present the results of two empirical studies with 6 and 9 year old children, in which we asked that they attribute feelings to people acting unjustly and ungenerously. While we confirm previous studies showing that six year olds have the tendency to attribute positive feelings to unjust people, the results show that negative feelings are attributed to ungenerous people. The discussion of this data defends the hypothesis according to which generosity, being less dependent of adult rules and impositions, has deeper roots than justice in the child's moral conscience. <![CDATA[<B>Cheating on college exams</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo da presente pesquisa foi comparar a prática da "cola" entre estudantes universitários, num contexto de baixa competitividade e num contexto de elevada competitividade. Participaram da pesquisa 56 estudantes de Engenharia de dois tipos de universidades públicas do Estado de São Paulo. Num deles, que denominamos Sem Competição, os alunos entravam no vestibular sabendo que área iriam seguir, e no outro, que denominamos Com Competição, os alunos entravam no ciclo básico e as áreas eram escolhidas dois anos depois, de acordo com as notas obtidas. Os resultados foram coletados através de um questionário com perguntas sobre o comportamento dos alunos com relação à cola nos últimos meses. Nos dois tipos de universidades, os estudantes geralmente passavam cola para os seus amigos mais próximos, sendo a prática da cola mais freqüente nas universidades em que não havia competição em comparação com aquela em que havia. Os resultados obtidos foram discutidos com base nas Teorias do Intercâmbio Social e do Altruísmo Recíproco.<hr/>The goal of the present research was to investigate cheating among undergraduates in two different contexts: low competitiveness versus high competitiveness. Participants were 56 undergraduates from Faculties of Engineering of two kinds of public universities located at Sao Paulo State. In one of the kinds, named Without Competition, students enter knowing the Engineering specialization they will follow, whereas in the other, named With Competition, the students' grades during the two first years of a basic cycle will determine the Engineering specialization they will follow. The participants completed a questionnaire about cheating during the last months. In both universities, communication of answers during examinations occurred between friends. Cheating was less frequent in the university with high competitiveness. Results were discussed from the perspective of the Theories of Social Interchange and Reciprocal Altruism. <![CDATA[<B>Psychological determinants of the intention to constitute a family</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudos têm predominantemente analisado as organizações familiares já formadas. Tentando trazer a análise a um passo anterior, este estudo investigou a intenção de constituir família, verificando em que medida algumas variáveis psicológicas (valores humanos básicos, auto-imagens independente e interdependente e atitudes frente a relações afetivas estáveis) explicam esta intenção. Participaram 658 universitários com estado civil solteiro, sendo 50,6% do sexo feminino e com idade média de 20 anos. Apenas os valores de orientação social e as atitudes frente a relações afetivas estáveis, especificamente envolvimento e comprometimento, apresentaram correlação com a intenção de constituir família. Adicionalmente, verificou-se que apenas os valores afetividade, religiosidade e estabilidade pessoal predisseram esta intenção. As implicações destes resultados são discutidos e pesquisas futuras sugeridas.<hr/>Studies have focused predominantly on family organizations that have been previously constituted. Trying to bring the analysis to a previous step, this study analyzed the intention to constitute a family, studying in which extension this intention is explained by psychological variables (basic human values, the independent and interdependent self-construals, and the attitudes toward stable affective relationships). 658 single undergraduate students participated in this study, of which 50.6% were women with a mean age of 20 years. Correlations and regressions analysis were performed. As hypothesized, the importance attributed to social values and attitudes toward stable affective relationships were correlated with the intention of constituting a family. However, neither independent nor interdependent self-construals presented significant correlations. Specifically, three values (affectivity, religiosity and personal stability) appear to be predictors of this intention. The implications of these findings are discussed, and future researches on this thematic are suggested. <![CDATA[<B>Organizational values and Burnout Syndrome</B>: <B>two moments in a public day-care center</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudos anteriores têm assinalado a associação da incidência da síndrome de burnout e os valores organizacionais (valores atribuídos às organizações pelos empregados em um nível ideal e real). Em tal contexto, foi desenvolvida pesquisa em uma maternidade pública em 2003, replicando uma pesquisa anterior realizada em 2000, objetivando comparar os resultados. Aplicaram-se o Inventário de Valores Organizacionais e o Inventário de Maslach sobre burnout, numa amostra de 48 profissionais de saúde, e entrevistas, numa sub-amostra. Os resultados indicaram ocorrer uma redução nas diferenças entre níveis de análise ideais e reais dos valores organizacionais, principalmente no pólo de igualitarismo. Esses resultados associam-se às mudanças na gestão organizacional. Os níveis de burnout entre os profissionais de saúde apresentaram-se estáveis. A associação entre os valores organizacionais da maternidade e a síndrome de burnout muda, porém é contraposta pela tensão oriunda no aumento da carga de trabalho e nos salários.<hr/>Previous studies have shown that the association between the incidence of Burnout Syndrome and organizational values (values attributed by employees to organizations on ideal and real levels). In this context, in 2003, a research at a public day-care center was developed, replicating a previous one accomplished in 2000, with the objective to compare the results. The Inventory of Organizational Values and the Maslasch Burnout Inventory were applied with the samples of 48 health professionals. Interviews were applied too. The results indicate that a reduction of differences between ideal and real levels of organizational values occur, notably in the equalitarian pole. These results associate to changes on organizational management. Levels of burnout were stable among health professionals. The association between organizational values of the day-care center and Burnout Syndrome change, but it is refuted by the tension from issues concerning the increase of workload and wages. <![CDATA[<B>Arithmetic problem-solving</B>: <B>effect of equivalence relations between three different forms of presenting problems</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O paradigma da equivalência de estímulos tem sido usado para o desenvolvimento de diversos procedimentos aplicáveis ao ensino de leitura, escrita e aritmética. O objetivo do presente estudo foi o de investigar o efeito do ensino de relações de equivalência entre três formas de apresentação de problemas aritméticos de adição sobre o comportamento de resolver problemas. Sete alunos da 1ª série do ensino fundamental foram submetidos a um pré-teste e pós-teste com problemas de adição impressos nas formas de balança (A), operação (B) e sentença lingüística (C). O treino de equivalência de estímulos estabeleceu relações entre A-B e A-C. Seis dos sete participantes responderam de acordo com as classes estabelecidas. O desempenho dos participantes no pós-teste foi superior ao apresentado no pré-teste. Conclui-se que o estabelecimento de relações de equivalência entre problemas aritméticos de adição em forma de balança, operação e sentença lingüística melhorou o desempenho na resolução problemas desses tipos.<hr/>The equivalence paradigm has been applied to the development of a variety of procedures applied to teach reading, writing and arithmetic. This work aimed to investigate the effect of teaching stimulus equivalence relations between three different forms of arithmetic sum problems on problem-solving behavior. Seven first grade students of Fundamental Schooling (=Elementary Schooling) were submitted to a pre-test, and a post-test with sum problems printed in the form of slave (A), operations (B) and word problems (C). The conditional discrimination procedure established relations between A-B and A-C. Six of seven participants responded accordingly to the established classes. The performance of the participants in the post-test was higher than in the pre-test. It was concluded that the establishment of equivalence relations between arithmetic sum problems in the form of slave, operations, and word problems enhanced the performance of the resolution of those types of problems. <![CDATA[<B>Modularity of action programs in normal and Down syndrome individuals</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investiga as estratégias que indivíduos com síndrome de Down utilizam para aprender a ler palavras no início da aprendizagem da leitura. Indivíduos com síndrome de Down que conheciam ou não o nome das letras aprenderam a ler dois tipos de grafias simplificadas: grafias fonéticas, em que as letras correspondiam a sons na pronúncia das palavras (Ex.: BTRA para beterraba) e grafias visuais, em que as letras não representavam sons na pronúncia das palavras, mas eram visualmente mais salientes (Ex.: U Q L G para detetive). Os resultados questionam a hipótese de que indivíduos com síndrome de Down aprendem a ler visualmente. Os indivíduos que não conheciam o nome das letras acharam ambos os tipos de grafia muito difíceis. Por outro lado, os indivíduos que conheciam o nome das letras acharam as grafias fonéticas significativamente mais fáceis do que as grafias visuais.<hr/>This study investigates the reading strategies that are used by individuals with Down syndrome when they begin to learn to read Portuguese. Individuals with Down syndrome who knew or did not know the name of the letters learned to read two types of simplified spellings: phonetic spellings in which the letters corresponded to sounds in the pronunciation of words (e.g., BTRA for beterraba 'beet'), and visual spellings in which the letters bore no relationship to sounds in the pronunciation of words, but which were visually more outstanding (e.g., U Q L G for detetive 'detective'). Results questioned the view that individuals with Down syndrome learn to read visually. The individuals who did not know the name of the letters found both type of spellings very difficult. In contrast, the individuals who knew the name of the letters learned the phonetic spellings more easily than the visual spellings. <![CDATA[<B>Modularity of action programs in normal and Down syndrome individuals</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Habilidades motoras são representadas de forma abstrata em programas de ação. Uma vez formados, esses programas constituem-se em módulos que minimizam as demandas de controle motor em tarefas complexas. O presente estudo investigou se há formação de módulos na aquisição de habilidades motoras em indivíduos normais e portadores da síndrome de Down. Participaram do estudo doze indivíduos divididos igualmente em três grupos (crianças, adultos e adultos portadores da síndrome de Down). Eles praticaram a reprodução manual de um padrão gráfico composto de cinco linhas retas, ao qual foi adicionado um novo padrão após 100 execuções. Os indivíduos portadores da síndrome de Down tiveram dificuldades para formarem módulos e seu desempenho foi similar ao das crianças. A ausência de modularidade no comportamento pode explicar as dificuldades motoras muitas vezes enfrentadas por indivíduos portadores da síndrome de Down.<hr/>Motor skills are represented as abstract form by action programs that once formed constitutes modules that ease the demand of motor control in complex tasks. The present study investigated whether modules are formed in the acquisition of motor skills in normal individuals and individuals with Down syndrome. Twelve individuals took part in the study, they were assigned equally to three groups: children, adults and adults with Down syndrome. They practiced the manual reproduction of a graphic pattern composed by five linear strokes that was added to another graphic pattern after 100 trials. Down syndrome individuals had difficult to form modules and their performance was similar to that of the children. The lack of modularity in the behavior of Down syndrome individuals may explain the difficulty they face many times while performing motor skills. <![CDATA[<B>Unidimensionality study about Raven's Coloured Standard Progressive Matrices</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo avaliou o ajuste do modelo Rasch quanto à unidimensionalidade das Matrizes Progressivas Coloridas de Raven. Foram estudadas 441 crianças de ambos os sexos, de 1ª a 4ª série do ensino fundamental. Para avaliar a possibilidade de violação, optou-se pela análise de componentes principais de resíduos, pois eles podem ser suficientes para violar a unidimensionalidade intrínseca dos itens. Foram selecionados os itens de maior saturação em relação à dimensão positiva e negativa do primeiro fator, em relação ao teste como um todo e a cada série em particular. Esses itens foram novamente analisados pelo modelo de Rasch, separadamente, e correlacionadas as pontuações do fator positivo com o negativo. Os resultados sugeriram que o instrumento como um todo e a série B possibilitam a interpretação da existência de outra dimensão além da extraída pelo modelo de Rasch e nas outras duas séries as correlações estiveram próximas do ponto de rejeição.<hr/>This study assessed the adjustment of the Rasch model concerning unidimensionality of Raven's Colored Standard Progressive Matrices. Four hundred and forty-one (441) elementary school children, of both genders, attending first to fourth grade were investigated. Considering that residuals may be enough to violate the intrinsic unidimensionality of the items, residual principal component analysis was used to assess the possibility of this violation. Items with higher factorial loading relating to the positive and negative dimensions on the first factor were selected, in respect to the test as a whole and to each subset in particular. These items were re-analyzed with the Rasch model within each data group. Then the positive and negative factor measures were correlated. Results suggested the possibility of other dimensions besides those extracted by Rasch model based on the test and subset B, though the correlation coefficients of the other subsets were close to rejection. <![CDATA[<B>Cognitive assisted assessment</B>: <B>strategies of constraint-seeking information questions in problems' resolution</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do estudo foi avaliar indicadores de potencial cognitivo de crianças com queixa de dificuldades de aprendizagem, utilizando procedimento combinado de avaliação psicométrica (Raven) e avaliação assistida (Jogo de Perguntas de Busca com Figuras Diversas - PBFD). Foram avaliadas 34 crianças (8 - 11 anos). O PBFD é delineado em fases, inicial sem ajuda (SAJ), assistência (ASS), manutenção imediata (MAN), manutenção posterior (MANP), transferência I (TRF-I) e transferência II (TRF-II) e avalia desempenho, operações cognitivas e comportamento. Da amostra, 59% das crianças classificaram-se abaixo da média no Raven. Comparando-se ASS, MAN, MANP, TRF-I e TRF-II em relação a SAJ, verificou-se aumento significativo das perguntas relevantes e do número de acertos (exceção TRF-I). Houve aumento significativo do número de crianças com operações cognitivas positivas em ASS, MAN, TRF-I e TRF-II comparado a SAJ. Os comportamentos positivos ocorreram em pelo menos 62% em todas as fases.<hr/>The aim of the study was to assess indicators of the cognitive potential of children with learning disability complaints, using combined procedure of psychometric assessment (Raven) and assisted cognitive assessment (Constraintseeking questions game with several figures CSQ - SF). Thirty-four learning disabled children were assessed (8 11 years). CSQ - SF is designed by phases, initial with no assistance (SAJ), assistance (ASS), immediate maintenance (MAN), posterior maintenance (MANP), transference I (TRFI) and transference II (TRFII) and it assesses performance, cognitive operations and behavior. In the sample, 59% of the children were classified below average in Raven. Phases ASS, MAN, MANP, TRF-I and TRF-II in comparison to SAJ shows significant increase of relevant questions and of the number of correct answers (except in the TRF-I). There was a significant increase of the number of children with positive cognitive operations in ASS, MAN, TRF-I and TRF-II in relation to SAJ. The positive behaviors occurred in at least 62% in all phases. <![CDATA[<B>A paradigm to differenciate use of implicit and explicit memory</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo da contribuição de diferentes subtipos de memória de longo-prazo, explícitas e implícitas, e a contribuição dessa em determinados testes é dificultado por três fatores principais: a) a definição ambígua desses subtipos de memória, "conscientemente" e "não conscientemente" evocáveis, respectivamente; b) as múltiplas características distintas de testes de avaliação de memória implícita e explícita, o que torna pouco reveladora a comparação de seus resultados; e c) o fato de que ambas estratégias de memória podem ser empregadas conjuntamente na realização de praticamente todo tipo de teste. O "Critério de Recordação Intencional" (Retrieval Intentionality Criterion; Schacter, Bowers e Booker, 1989) consiste num paradigma que propõe controlar esses fatores de modo que se possa distinguir a contribuição de memória explícita da implícita. No presente trabalho ilustra-se como empregar essa metodologia e interpretar os resultados advindos de sua aplicação usando o teste de complementação de conjuntos de três letras (stem-completion).<hr/>The study of the contribution of different subtypes of long-term memory, explicit and implicit, in the performance in certain tasks is constrained by three different factors: a) the ambiguous definition of these types of memory, "consciously" and "non-consciously" retrievable, respectively; b) the distinct features of tasks that assess implicit and explicit memory, rendering the direct comparison of results in these tasks little revealing; e c) the fact that both implicit and explicit strategies can be employed together in practically all types of tests. The "Retrieval Intentionality Criterion" (Schacter, Bowers, & Booker, 1989) consists of a paradigm that proposes to control these factors so that the use of explicit and implicit memory can be distinguished. The present work illustrates how this methodology can be employed and how to interpret results obtained applying a stem-completion task. <![CDATA[<B>Semantic contingency in the father's and mother's speech</B>: <B>a comparative analysis</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo comparar a contingência semântica das falas paterna e materna, considerando a participação da criança na conversação. Participaram 12 crianças da classe média da cidade de João Pessoa/PB, com idade entre 24 a 31 meses, e seus respectivos genitores. Os genitores foram filmados em sua residência quando interagiam com suas crianças em uma situação de brincadeira livre por 20 minutos. Os resultados indicaram que as mães eram significativamente mais contínuas ao tópico da fala da criança do que os pais. Dentre os comportamentos contingentes, verificou-se que as mães expressaram mais reformulações e imitaram mais a fala dos meninos do que das meninas. Tais resultados foram discutidos considerando-se os contextos interativos e analisando-se as implicações das contingências da fala dos genitores para o processo de aquisição da linguagem.<hr/>The aim of this study is to compare the semantic contingency in the father's and mother's speeches directed to the child, considering the child's participation in the conversation. Twelve (12) children between 24 and 31 months old and their respective genitors of middle-class families from the city of João Pessoa, Pernambuco, Brazil, participated in this study. The parents were videotaped when interacting with their children in a free play situation for 20 minutes in their houses. The results indicated that the mothers gave significantly more continuity to the children's speeches when compared to the fathers. In relation to other contingent behaviour, the mothers presented more recast and imitations to the boys' speech than to the girls'. These results were discussed considering the level of the children's linguist development, the context in which the interactions occurred and analyzing the implications of contingency and breakdown speech to the process of language acquisition. <![CDATA[<B>Intergenerational narratives</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo revisa a literatura sobre a produção narrativa de crianças e adultos idosos, focalizando estudos intergeracionais. Demonstra a importância das histórias para o desenvolvimento infantil, e o papel do interlocutor neste contexto. Situa o adulto idoso como um interlocutor privilegiado, apresentando estudos que mostram o narrar como uma atividade fundamental nesta etapa da vida. O contato entre crianças e pessoas idosas tem sido promovido e estudado principalmente para verificar e modificar a percepção de um grupo sobre o outro. Parece, entretanto, prevalecer uma proposta altruísta, ao invés da concepção de uma interação proveitosa para ambos. O artigo enfatiza a relevância de alguns programas que valorizam e promovem a habilidade dos idosos em contar histórias para crianças, discutindo iniciativas brasileiras nesta área.<hr/>This article reviews studies on the narrative production of children and senior adults, focusing on intergenerational studies. Demonstrates the relevance of storytelling in child development and the adult's role in this context. Situates senior adults as privileged interlocutors for children, presenting studies that demonstrate narrating as a fundamental activity in this stage of life. The interaction between children and senior adults has been studied to verify and change the perception of one group upon the other. However, the altruistic proposal seems to prevail, instead of an interactionist conception that would make the most for both. There seems to be, however, a tendency for intergenerational programs to emphasize an altruistic perspective instead of an interactionist one that would be to the advantage for both. This paper emphasizes the relevance of some intergenerational programs that value and promote the aptitude of storytelling in senior adults, discussing Brazilian initiatives in this area. <![CDATA[<B>The development of terms relating to space in children and adults</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em três estudos objetivou-se determinar quando crianças (de escolas públicas e particulares), universitários e adultos (que haviam cursado até a 5.ª série do ensino fundamental) começam a expressar apropriadamente termos relativos a espaços. Foram verificados "no(a)/em cima de", "no(a)/dentro de", "tirando de", "tirando de dentro", "dentro" e "fora". Os resultados mostram, nas questões referentes à localização dos objetos, que a produção e a apropriação dos termos relativos a espaço melhoram com o aumento da idade. O tipo de escola não interferiu nos resultados. Entretanto, nas questões relativas aos diferentes usos apropriados ou não dos termos, tanto a idade quanto o tipo de escolaridade influenciaram no desempenho das crianças. Nos adultos, apenas na Questão 2 do 2.º Estudo houve influência do nível de escolaridade: os universitários obtiveram melhor desempenho do que aqueles que cursaram até a 5.ª série do ensino fundamental.<hr/>In the three studies here described we aimed at determining when children (form public and private schools), college students and adults (who had completed the 5th grade) begin to appropriately use terms that refer to space. The terms we investigated were ''on'' or ''on the top of'', ''in'' or ''inside of'', ''taking off'', ' 'taking out'', ''inside'' and ''outside''. The results from the children show that, for questions regarding the placement of objects, the production and appropriation of spatial terms increase with age. The type of school had no effect on these results. However, we found that age and type of school had influenced the results among children for questions related to other uses of spatial terms. Comparisons between the two adult groups showed an effect of schooling in question 2 of the second study only, with college students outperforming adults with a 5th grade education. <![CDATA[<B>Gender differences in the groups of street play</B>: <B>the hypothesis of unilateral approach</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo investigou aspectos da diferenciação sexual em brincadeiras de crianças/adolescentes na rua. Participaram 668 pessoas entre 1 e 18 anos (245 meninas - 423 meninos), moradores/visitantes de três ruas num bairro da periferia de Belém, durante 1 ano. Foram observadas diferenças de gênero quanto à participação na rua e à variedade de subcultura lúdica. Observou-se predominância dos meninos na rua, segregação e tipificação sexual nas brincadeiras e maior penetração das meninas na subcultura masculina. Os dados sobre composição dos grupos, segregação, tipificação e preferência por brincadeiras levam à hipótese de aproximação unilateral entre os grupos de gênero<hr/>This study examined aspects of sex differentiation among children and adolescents engaged in play activities in the street. The participants included 668 individuals between the ages of one and 18 years (245 girls and 423 boys), residing near three streets in a peri-urban area of Belém, during a one-year period. Scan sampling was utilized and the following variables were recorded: the identity and number of participants, group composition, type of play activity, age and play locale. There were gender differences related to the frequency of participation and types of activity. Although males were more numerous than females in the street, and play activities were largely sex-typified and segregated, females tended to participate in masculine dominant activities. The data on group composition, segregation, typology, game and toy preference lead us to infer the presence of gender-related unilateral approximation. <![CDATA[<B>Discussions on violence and the production of meaning</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esse artigo tem como objetivo compreender a Produção de Sentidos sobre violência, a partir da observação e discussão em grupo com homens considerados agressores. Fundamentou-se no campo da Psicologia Social, mais precisamente a partir da perspectiva do Construcionismo Social, trabalhando com pressupostos da Produção de Sentidos e das Práticas Discursivas. A pesquisa foi realizada com homens que freqüentam um grupo denominado ''Agressores Anônimos'', coordenado por técnicos de uma ONG, em parceria com o Sistema Judiciário. Nossa condição nesses grupos foi a de observadores participantes e estivemos presentes em 22 encontros, cada um com duração aproximada de 90 minutos, por 20 meses. A partir das análises, entendemos que os significados sobre violência indicam que esses homens a situam no espaço das relações familiares e estão implicados com outros acontecimentos como uso de drogas, formas diversas de agressão. Também foi apontada a dificuldade de estabelecer diálogo, sendo este entendido como uma possibilidade de contornar situações violentas.<hr/>This article aims to understand the Production of Meaning on violence through observations and discussions with men who are considered aggressors. Our discussion is based on the theoretical approaches of Social Psychology, more precisely through the perspective of Social Constructionism with postulations from the production of meaning and discursive practices. The research was accomplished with men that participate in a group called &laquo;Anonymous Aggressors&raquo;. We have participated in these groups as participant-observers and have taken part in 22 sessions of 90 minutes each for the period of 20 months. From our analysis, we understand that the meanings of violence indicate that these men situate themselves in the space of family relationships and that these meanings are implicated with other events like the use of drugs, diverse forms of aggression, and the lack of dialogue as a possibility to overcome violent situations. <![CDATA[<B>Concerning preparation and composition in group therapy</B>: <B>social constructionist descriptions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en A definição construcionista do grupo terapêutico como uma prática discursiva enfatiza o caráter de negociação do processo de preparação e composição do grupo. Considerando esta perspectiva, o objetivo deste trabalho é compreender como determinadas formas de conversar contribuem para o processo de preparação e composição de um grupo de apoio para portadores do HIV. O grupo estudado consistiu de 10 sessões com 4 participantes. As sessões foram gravadas e transcritas. Através da análise discursiva dos momentos grupais, foi possível descrever a preparação para o grupo através de três processos conversacionais de: co-responsabilização do participante e construção inicial do pedido; co-responsabilização do terapeuta e renegociação do contrato; e 'aproximação discursiva' das descrições dos participantes. Em relação à composição do grupo, a inclusão no grupo não foi ditada a priori a partir de características do indivíduo, mas implicou um exercício de 'engajamento relacional' entre terapeuta e participantes.<hr/>The constructionist definition of group therapy as a discursive practice emphasizes the character of negotiation in the process of group preparation and composition. Considering this perspective, the objective of this study is to comprehend how certain ways of talking contribute to the process of preparing and composing a support group for people living with HIV. The group that was studied had 10 sessions with 4 participants. The sessions were tape recorded and transcribed. By using discursive analysis on the transcripts of the group sessions, it was possible to describe the preparation for the group as involving three conversational processes: initial construction of demand and the participant's co-responsibility; renegotiation of the contract and the therapist's co-responsibility; and the 'discursive approach' of participant's descriptions. In relation to group composition, the inclusion of the participant in the group a priori was not based on the individual's characteristics but it implied an exercise of 'relational engagement' between therapist and participants. <![CDATA[<B>Psychosocial predictors of musculoskeletal symptoms</B>: <B>the relevance of mediated and moderated relationships</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho teve como objetivo o desenvolvimento de um modelo teórico que associa variáveis de natureza psicossocial, presentes no ambiente de trabalho, a sintomas de distúrbios osteomusculares, investigando possíveis relações de mediação e moderação. Uma amostra de 494 trabalhadores de um banco estatal preencheu um questionário que incluiu medidas dos aspectos psicossociais do ambiente de trabalho, reatividade ao estresse (exaustão emocional), estilos de coping e uma escala de freqüência de sintomas osteomusculares, além de questões sobre hábitos e estilo de vida. Os resultados mostraram que exaustão emocional foi o mais poderoso preditor de relato de sintomas, o que é um indício de que a reação ao estresse seja uma via pela qual os fatores psicossociais afetam a saúde osteomuscular.<hr/>This study aimed to develop a theoretical model that associates psychosocial variables in occupational settings to musculoskeletal symptoms, looking for possible relationships of mediation and moderation. A sample of 494 government workers of a bank (owned and administered by the government) responded to a questionnaire that included psychosocial variable measurements of the occupational setting, stress reactivity (emotional exhaustion), coping styles and a scale of musculoskeletal symptoms frequency, besides questions on habits and lifestyle. The results showed that emotional exhaustion was the most powerful predictor of symptoms report, which indicates the stress reaction is a path by which psychosocial aspects may affect musculoskeletal health. <![CDATA[<B>Parents work values influence on sons work values</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Valores laborais são princípios ou metas, hierarquicamente organizadas, que as pessoas buscam e que guiam a sua vida no trabalho. A família, a escola e a experiência de trabalho são apontadas como as variáveis mais influentes na formação dos valores laborais. Os pais são considerados os agentes socializadores mais influentes nesse processo, pois servem como modelo de trabalhador para as crianças. O objetivo do presente trabalho é investigar a influência dos valores paterno e materno nos valores laborais de estudantes universitários. Participaram 129 estudantes universitários, de 17 cursos escolhidos aleatoriamente, seus pais (84 mães e 45 pais) e 956 colegas de curso dos estudantes. Os participantes responderam à Escala de Valores Relativos ao Trabalho. Os resultados das regressões hierárquicas indicaram que os pais e os colegas exercem influência sobre os valores laborais de Realização Profissional e Estabilidade dos estudantes. São discutidas a relevância e as limitações desses resultados no artigo.<hr/>Work values are principles or goals, ordered by importance, that people seek and that guide his/her life at work. Family, school and work experiences are indicated as the most important factors in the formation of work values. Parents are considered the most influential social agent in this process, since they serve as a role model to their children. The present study examines the impact of the work values of parents on the work values of college students. One hundred and twenty nine (129) students and their parents (84 mothers and 45 fathers) in 17 randomly chosen undergraduate courses, as well as 956 colleagues of these students participated in this investigation. They answered the Work Values Scale. The results of the hierarchical regressions demonstrated that parents and colleagues influence the student's work values of Professional Achievement and Stability. The relevance and limitations of these results are discussed in this paper. <![CDATA[<B>The acquisition of a temporal task (DRL) by dentate gyrus-selective colchicine lesioned rats</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en A lesão seletiva do giro denteado (DG) reduz a eficiência do desempenho de ratos treinados pré-operatoriamente em um esquema de reforçamento diferencial de baixas taxas (DRL); embora os animais lesados sejam capazes de suprimir a resposta de pressão na barra por determinado intervalo de tempo após a resposta anterior, eles subestimam esse intervalo, resultando em um desempenho menos eficiente. Como os animais tinham recebido treinamento pré-operatório, não ficou claro se a lesão interfere na aquisição da discriminação temporal. Este estudo avaliou o efeito da lesão do DG na aquisição de uma tarefa de DRL-20 s. Ratos foram submetidos à neurocirurgia e então ao treino na tarefa de DRL-20 s. Os resultados mostraram que embora os animais lesados se beneficiem do treinamento na tarefa, sua aquisição não é tão eficiente quanto a exibida pelos animais controle. Os resultados sugerem ainda que a lesão do giro denteado interfere na acuidade da discriminação temporal.<hr/>Previous studies have shown that dentate gyrus damage render rats less efficient than sham-operated controls in the performance of a differential reinforcement of low rates of responding (DRL-20 s) task acquired prior to the lesion; even though the lesioned rats were able to postpone their responses after a previous bar press, they seem to underestimate time relative to sham-operated controls, which interferes with their performance. This study investigated the effects of multiplesite, intradentate, colchicine injections on the acquisition and performance of a DRL-20 s task in rats not exposed to preoperatory training, i.e., trained after the lesion. Results showed that the lesioned rats improved along repetitive training in the DRL-20 s task; however, relative to the sham-operated controls, their acquisition rate was slower and the level of proficiency achieved was poorer, indicating that damage to the dentate gyrus interferes with temporal discrimination.