Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220060002&lang=en vol. 19 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Criação da ABECiP</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Methodological advances in false memory research</B>: <B>development and norming of DRM procedure</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O procedimento de Roediger e McDermott (1995), que utiliza listas de palavras associadas, vem sendo utilizado no mundo inteiro pela sua comprovada eficácia no estudo experimental das falsas memórias. Foram realizados dois estudos com o propósito de construir e normatizar listas de palavras semanticamente associadas, adaptadas para a realidade brasileira. O Estudo I (n=426) descreve o processo de construção de 44 listas de palavras associadas, incluindo oito listas de palavras com conteúdo emocional. O Estudo II (n=471) apresenta os primeiros dados normativos sobre a produção de falsas memórias em adultos, a partir das listas geradas no primeiro estudo. As normas para as listas de palavras associadas foram elaboradas e testadas para duas condições de testagem da memória: recordação livre e reconhecimento. Os resultados retratam o poder do procedimento de palavras associadas para a investigação experimental das falsas memórias.<hr/>The Roediger e McDermott, (1995) Word List Paradigm has been widely used as a powerful experimental technique to investigate false memories. Two studies were designed with the purpose of developing and creating norms for lists of semantically related words for Brazilian Portuguese. Study 1 (n=426) describes the process of generating 44 word lists, including eight emotional lists. Study II (n=471) provides the first normative data on false memories production using the lists developed in the first study. Normative data includes two memory-testing conditions: free recall and recognition. Results indicate the effectiveness of the word lists paradigm for studying false memories. <![CDATA[<B>Metacognition as regulatory strategy of learning</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A Psicologia Cognitiva através de seu enfoque do Processamento de Informação postula que a mente é um sistema cognitivo, que habilita o ser humano a interagir no seu meio. Este sistema, por sua vez, tem a capacidade de se monitorar e auto-regular, potencializando o próprio sistema. Essa capacidade foi definida como metacognição. O presente trabalho tem como finalidade, primeiramente, analisar o conceito de metacognição, tentando capturar sua essência e funcionalidade como processo cognitivo; em segundo lugar, mostrar e discutir os modelos expostos por diferentes autores da área e, por último, relatar pesquisas que mostram a metacognição como fator determinante na aprendizagem instrucional.<hr/>Within Cognitive Psychology the Information Processing approach sees the mind as a cognitive system that allows the human being to interact in his/her environment. This system is capable of monitoring and self-regulating itself which, in turn, empowers the system all together. This capability has been defined as metacognition. The first aim of this study is to analyze the concept of metacognition, trying to capture its essence and functionality as a cognitive process. The second aim is to show and discuss the models provided by the different authors in the area. The final goal is to report a number of investigations that shows metacognition as a determinant factor for the instructional learning. <![CDATA[<B>Effects of a continuous history of reinforcement and social consequences on rule following</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o objetivo de investigar os efeitos de variáveis envolvidas no seguir regras, 18 crianças foram expostas a um procedimento de escolha segundo o modelo. A tarefa era tocar um de dois estímulos de comparação na presença de um estímulo contextual. As respostas corretas eram reforçadas com fichas. A Fase 1 era iniciada com a instrução mínima; a Fase 2, com a instrução correspondente às contingências e as Fases 3 e 4, com mudança nas contingências. As três condições diferiam nas Fases 1 e 3. Na Fase 1 da Condição 1 nenhuma resposta era reforçada e na Fase 1 das Condições 2 e 3, havia reforço diferencial das respostas corretas. Na Fase 3 das três condições, a manutenção do seguir regra não produzia ficha, mas produzia elogio na Condição 3. O seguir regra foi mantido nas Condições 1 e 3 e foi abandonado na Condição 2. Discute-se algumas explicações para a manutenção do seguir regras.<hr/>In order to investigate the effects of variables involved in rule following, 18 children were exposed to a matching-to-sample procedure. Each child touched one of two comparison stimuli in the presence of a contextual stimulus. Correct responses were reinforced with tokens. Phase 1 began with minimal instruction, Phase 2 with a contingency-correspondent rule, and Phases 3 and 4 with a change in the contingencies. The three experimental conditions differed in Phases 1 and 3. In Phase 1 of Condition 1, no response was reinforced, and in Phase 1 of Conditions 2 and 3, there was differential reinforcement of the correct responses. In Phase 3 of the three conditions, the maintenance of rule following was not rewarded with tokens; instead praise was delivered in Condition 3. Rule following was maintained in Conditions 1 and 3, but left out in Condition 2. Some explanations are provided for the maintenance of rule following behavior. <![CDATA[<B>Instructional control in play between children with different repertories</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo caracterizou a aquisição e o desenvolvimento do controle instrucional de três crianças familiares entre si que freqüentavam uma creche. Uma delas apresentou déficit no dar, receber e seguir instruções e teve seu desenvolvimento localizado abaixo da pauta. Registrou-se o desempenho instrucional das crianças ao longo de sete meses através de videogravações durante períodos de brincadeira. Foram identificadas: as instruções, o desempenho dos ouvintes ao receberem a instrução e as situações antecedente e subseqüente ao comportamento de instruir e de ser instruído. Houve incremento dos comportamentos de instruir, de ser instruído e de seguir instruções para as três crianças. Instruções orais e instruções orais/gestuais ocorreram com maior freqüência. As crianças seguiam parte das instruções que recebiam reforçando intermitentemente o comportamento de instruir. Discute-se a apresentação e o atendimento das instruções analisando-se os comportamentos de falante e ouvinte e as possibilidades de desenvolvimento do repertório instrucional de crianças com déficit no dar e seguir instruções.<hr/>This study characterized the acquisition and development of instructional control of three children who attended a daycare center. One child presented a deficit in giving, receiving and following instructions and the child's development was below scale. The instructional performance of the children was registered in video recordings of play periods for over seven months. The recordings registered: the instructions, the performance of the listeners when the instruction was received and the situations before and after the behavior of instructing and being instructed. There was an increase in instructing, being instructed and following instruction behaviors for all three children. Oral instructions and oral instructions with gestures occurred with greater frequency. The children who followed part of the instructions received intermittent reinforcement of the instructing behavior. The presentation and appropriate response to instructions was analyzed in terms of the behaviors of the speakers and listeners, and the development of instruction repertoires in children with deficits in giving and following instructions. <![CDATA[<B>Effects of two tutorial modalities on tutor children in spatial tasks</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo investiga efeitos da tutoria para o tutor, na aprendizagem de noções espaciais, em duas modalidades: explicação oral e explicação oral com demonstração. Participaram 40 crianças de 8 a 9 anos, em três grupos experimentais e um grupo controle. A pesquisa teve delineamento experimental, com pré-teste e pós-testes. No pré-teste e pós-testes 1 e 2 foram aplicadas duas provas de noções espaciais. A tarefa experimental consistiu na realização do jogo do parking em três condições: crianças sozinhas, crianças em díades na modalidade explicação oral ou na modalidade explicação oral com demonstração. Os resultados mostraram que a tutoria favoreceu a aprendizagem das noções espaciais para a criança tutora, com vantagem para a modalidade explicação oral com demonstração. Foram identificadas variações nos progressos alcançados pelos tutores nas duas modalidades tutoriais. São feitas considerações sobre as vantagens da tutoria no campo educacional.<hr/>The study concerns the effects of tutoring on tutor children, on the learning of spatial notions, in two tutorship modalities, oral explanation and oral explanation with demonstration. Subjects were 40 children aged 8 to 9 years old, randomly assigned to three experimental groups and a control group. The study design is experimental, with pre-test and post-test. Two spatial tasks were employed as pre-test and post-tests (1 and 2). The experimental task consisted in a parking game carried out under three conditions: children alone, children in pairs for both oral explanation and oral explanation with demonstration. Results showed that tutor's learning on the focused spatial notions was favored by tutorship especially under the oral explanation with demonstration condition. Some variations on the tutor's progress were also identified on both modalities. The results provide some grounds on which tutorship may be debated in the educational field. <![CDATA[<B>Effect of static images with different representations of movement under the subjective perception of time</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo da percepção de movimento e de tempo subjetivo pode ser ampliado com a utilização de imagens como estímulos visuais. Este trabalho teve como objetivo verificar se duas imagens estáticas com diferentes representações de movimento afetariam distintamente a percepção temporal. Participantes universitários não treinados em artes visuais submetidos a imagens com diferentes sugestões de movimento reproduziram o tempo de apresentação dos estímulos sob o paradigma prospectivo. Os resultados mostraram que a fotografia com menor sugestão de movimento (Estímulo A) foi julgada mais curta que aquela com maior sugestão de movimento (Estímulo B), embora ambas tenham sido subestimadas em relação à duração real. A análise dos dados das escalas de diferencial semântico, referentes a 4 critérios de julgamento de movimento em imagens estáticas, mostrou que o Estímulo A foi julgado possuindo menos movimento que o Estímulo B. Conclui-se que a sugestão de movimento numa imagem estática alonga a experiência temporal.<hr/>The study of the perception of movement and subjective time can be expanded with the utilization of images as visual stimuli. The aim of this work was to verify if two static images with different representations of movement would affect distinctly temporal perception. University students not trained in visual arts submitted to images with different suggestions of movement reproduced the time of presentation of the stimuli under the prospective paradigm. The results showed that the picture with the lesser suggestion of movement (Stimulus A) was judged shorter than the one with more suggestion of movement (Stimulus B), although both have been underestimated in relation to real duration. The analysis of the data of semantic differential scales, referred to 4 criteria of movement of judgment in static images, showed that stimulus A was judged having less movement than stimulus B. The conclusion was that the suggestion of movement in a static image extends the temporal experience. <![CDATA[<B>Language and thought</B>: <B>the signals language in the problem solving</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute-se a relação pensamento/linguagem e a língua de sinais, num estudo sobre a resolução de problemas matemáticos, do qual participaram surdos entre 18 e 30 anos, alunos de séries iniciais da Educação de Jovens e Adultos de escola pública do Distrito Federal (DF), e desenvolvido em três fases: avaliação das competências matemáticas dos sujeitos sobre a lógica do sistema de numeração e sua notação; pesquisa em LIBRAS para as expressões "n a mais que" e "n a menos que" em situação de comparação de conjuntos; investigação da resolução de problemas matemáticos de comparação em duas situações: a resolução individual sem intervenção e com ela. Os resultados sugerem que a dificuldade dos surdos frente a problemas de matemática advém do processo de escolarização que prima pela aquisição de regras de procedimentos de resolução, em detrimento da aquisição conceitual e pelo uso inadequado da LIBRAS como instrumento para a organização de significados semióticos e aquisição de conhecimentos.<hr/>The relationship between thought/language and sign language is discussed in a study about the resolution of mathematical problems, involving deaf subjects aged between 18 and 30, public school students from the initial grades of the Educational Program for Young Adults and Adults in the Distrito Federal (federal capital of Brazil). The study was developed in three phases: evaluation of the subjects' mathematical competencies, regarding the logic of the numerical system and its notation; research about the expressions that best translated "greater than n" and "fewer than n" in LIBRAS (Brazilian Sign Language) in situations where sets were compared; investigation of mathematical problem solving in two different situations: the subject's resolution of the problems with and without intervention. The results suggest that deaf people's difficulties in relation to mathematical problems are connected to the process of schooling due to its emphasis on the acquisition of solving procedures to the detriment of conceptual acquisition. Yet, the misusage of LIBRAS as a tool that favors the organization of semiotic meanings and knowledge acquisition jeopardizing the construction of deaf people's knowledge in this area. <![CDATA[<B>Reading comprehension and writing production among undergraduates</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisas têm indicado que muitos universitários não apresentam a competência desejável em leitura e escrita. Este estudo teve por objetivo verificar as relações entre as habilidades de compreensão em leitura e de produção escrita em universitários. Participaram 134 alunos ingressantes em cursos das áreas de exatas, humanas e biológicas. Utilizou-se um texto em Cloze para avaliação da compreensão e uma redação dos alunos, para avaliar a correção no uso da ortografia, a concordância verbal e a concordância nominal. Os resultados indicaram que quanto menor a compreensão da leitura maior o número de erros nos tópicos gramaticais, evidenciando uma correlação entre essas habilidades. Além disso, o teste de Cloze mostrou-se um instrumento útil para detectar o nível de compreensão dos leitores, trazendo elementos para eventuais programas de intervenção ou para práticas pedagógicas dos docentes que desejem auxiliar o desenvolvimento das capacidades lingüísticas em seus alunos.<hr/>Some researches have demonstrated that a lot of undergraduates do not have the desirable competence in reading and writing skills. The aim of this study is to verify, among undergraduates, the relations between reading comprehension and writing production. The participants were 134 freshmen studying in the humanities, exact and natural sciences. A traditional Cloze text was used and some texts written by the students were analyzed in order to evaluate the correction in the use of orthography, verb and subject agreement, according to the Portuguese Language standard. The results showed that the poorer the reading comprehension the bigger the number of mistakes in grammatical rules, therefore confirming the relation between reading comprehension and writing. The Cloze technique was useful to detect at what level the readers are, bringing elements for either eventual intervention programs or pedagogical practices of faculty members that want to help their students to develop linguistic skills. <![CDATA[<B>Evidences on the validity of the battery of reasoning tests (BPR-5) for employment selection</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A utilização de testes psicológicos é uma prática comum em empresas brasileiras. Estas avaliações, no entanto, muitas vezes são realizadas sem levar em conta a eficácia dos instrumentos utilizados em discriminar critérios relevantes para um bom de desempenho do funcionário em seu posto de trabalho. Nesse sentido o presente estudo teve como objetivo verificar as evidências de validade do BPR-5 em um contexto organizacional. Os participantes foram 79 funcionários de uma empresa de energia elétrica brasileira. Como critério foi utilizado o número de acidentes de trabalho dos funcionários. Os dados foram analisados por meio de estatísticas descritivas e análises correlacionais. Nos resultados, o critério utilizado, referente ao número de acidentes de trabalho, correlacionou-se com a inteligência principalmente para funcionários com menor tempo na função (-0,39; p<0,05). As implicações dos resultados tanto para a pesquisa quanto para a prática são discutidas.<hr/>The use of psychological tests is a common practice among Brazilian companies. These evaluations, however, are done many times without taking into account the efficiency of the instruments that are used for discriminating relevant criteria for a good performance of the employee at work. The purpose of this study was to check evidences on the validity of the BPR-5 test in an organizational context. The sample consisted of 79 employees of a Brazilian electric company. The number of injuries at the workplace was used as criteria. The data was analyzed using descriptive statistics and correlation analyses. The results showed that the criteria of injuries at the workplace presented significant correlations with the tests, indicating correlation with intelligence, especially for employees with less job experience (-0,39; p<0,05). The implications of these results for both research and practice are discussed. <![CDATA[<B>Family therapy in Brazil</B>: <B>an overview</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A questão relacionada a quem são e o que fazem os terapeutas de família tem sido insistentemente debatida e publicada em periódicos internacionais. Quanto ao Brasil, esta discussão tem sido feita principalmente nos congressos que buscam reunir os terapeutas de família brasileiros. Com o objetivo de descrever o campo nacional de estudos da Terapia de Família dividimos este artigo em duas partes distintas: levantamento e descrição de artigos, a partir de uma pesquisa em periódicos nacionais, feita na base de dados SCIELO e INDEXPSI; e análise de resumos dos trabalhos publicados nos Cadernos de Resumo dos Congressos Brasileiros de Terapia Familiar.<hr/>The issue of who are family therapists and what they do has been consistently debated and published in international journals. Regarding Brazil, this discussion has been made mainly in congresses that bring together Brazilian family therapists. With the goal of describing the national field of Family Therapy studies we have divided this article into two different sections: a search and description of some articles, chosen from a research in national journals, from SCIELO and INDEXPSI databases; and analysis of article abstracts published in the Collection of Abstracts from Brazilian Family Therapy Congresses. <![CDATA[<B>Marital conflict</B>: <B>impact on the psychological development of children and adolescents</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en As investigações sobre os processos relacionais familiares indicam uma associação entre conflito conjugal e presença de adversidade no contexto familiar com implicações no desenvolvimento psicológico de crianças e adolescentes. Este artigo propõe-se a revisar algumas contribuições teóricas importantes sobre o tema, abordando alguns resultados das pesquisas sobre o impacto do conflito conjugal no desenvolvimento psicológico de crianças e adolescentes. Discute-se, também, a contribuição do modelo cognitivo-contextual e do modelo segurança-emocional na compreensão das relações familiares e do conflito conjugal. Finalmente, são abordadas as implicações teóricas e práticas para as pesquisas na área da psicologia.<hr/>The investigations about family relations indicate an association between marital conflict and the presence of adversity in the family context with consequences on the psychological development of children and adolescents. The purpose of this article is to review some of the theoretical contributions on the subject, including some results of researches on the impact of marital conflict on the psychological development of children and adolescents. Also, the contributions of the cognitive-contextual model and the emotional-security model for the comprehension of family relations and marital conflict are discussed. Finally, theoretical and practical consequences for research in the psychological field are discussed. <![CDATA[<B>The myth of the exclusive mother and its impact on postnatal depression</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é resultado de um estudo qualitativo, baseado na Epistemologia Qualitativa, que visou promover reflexões acerca da depressão pós-parto, enfatizando os fatores psicossociais envolvidos. Trata-se de um estudo de caso sobre uma das participantes do grupo de apoio e orientação a mães com depressão pós-parto, desenvolvido na Universidade Católica de Brasília. Este grupo visou proporcionar um espaço de escuta emocional e apoio às puérperas, e foi campo para coleta de dados. Utilizou-se da técnica de completamento de frases, de técnicas projetivas, e de relatos apresentados nas sessões individuais e grupais para levantamento e construção de indicadores sobre a vivência da maternagem e da depressão pós-parto. O estudo deste caso forneceu-nos elementos para compreendermos o quão prejudicial pode ser o ideal de maternidade apresentado como natural e instintivo para mulheres que buscam satisfação absoluta na maternidade, configurando-se como um dos responsáveis pela instalação e manutenção da depressão pós-parto.<hr/>This article is the result of a qualitative study, based on Qualitative Epistemology, aimed to promote reflections on postnatal depression, emphasizing the psychological and social factors involved. This is a case study about one of the participants of a support group for mothers with postnatal depression, developed at the Universidade Católica de Brasília. The aim of this group was to provide a space of emotional listening and support, and it was a field for collecting data. The technique of completing phrases, projective techniques, and accounts presented in individual and group sessions were used for the survey and construction of indicators about the experience of maternity and postnatal depression. The study of this case gave us elements to understand how an ideal of maternity presented as natural and instinctive can be harmful for women that try to obtain absolute satisfaction in their experience of maternity, configuring this ideal as one of the responsible elements for the installation and maintenance of postnatal depression. <![CDATA[<B>Enuretical children and referred children for university mental health services</B>: <B>a comparative study of their parents' perception</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Foi aplicada a Lista de Verificação Comportamental para Crianças/Adolescentes de 4-18 Anos (CBCL/4-18) nos pais de 66 crianças de seis a dez anos com enurese primária noturna (falta de controle da micção durante o sono, nunca adquirida anteriormente) atendidas pelo Projeto Enurese do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo e de 235 crianças da mesma faixa etária encaminhadas para atendimento psicológico em cinco clínicas-escola brasileiras para uma comparação das percepções dos pais de ambos os grupos quanto ao perfil comportamental de seus filhos. De modo geral, as crianças enuréticas obtiveram melhores resultados que as encaminhadas quanto à competência social e a problemas escolares, de contato social e atenção. Os resultados parecem sugerir que estratégias diferenciadas de atendimento psicológico para as duas populações devem ser adotadas, focadas no problema da enurese primária no caso do primeiro grupo e nos problemas de desempenho escolar e social no segundo.<hr/>The Child Behavior Checklist (CBCL) was completed by the parents of 66 children age six to ten years old with nocturnal primary enuresis (i.e., children who wet the bed only at night and have never attained nocturnal urinary control), under treatment at the Enuresis Project of the Institute of Psychology of the Universidade de São Paulo, and by the parents of 235 children referred for psychological counseling services at five Brazilian mental health centers for a comparison of their perceptions regarding to their children's behavior profile. In most cases, enuretical children have obtained better results than the referred children regarding social competence as a whole and to academic, social contact and attention problems. These results seem to show that distinct psychological counseling strategies should be adopted for the two populations, focused on the primary enuresis problem in the first group and on the social and academic problems in the second group. <![CDATA[<B>Patterns of interaction between parents and their children with and without Down syndrome</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en A literatura a respeito das interações familiares de crianças com síndrome de Down é escassa, sobretudo em relação à participação do pai. Este estudo compara as interações familiares entre dois grupos de crianças pré-escolares, um com e outro sem síndrome de Down, enfatizando as continuidades e mudanças nos seus estilos de interação, ao longo de dois anos. Dez famílias foram visitadas semestralmente em suas casas e as interações entre criança-mãe, criança-pai e criança-mãe-pai ocorridas durante 'atividades livres' foram gravadas em vídeo. Foram analisados 1050 minutos de gravação por meio de observação direta. Os resultados mostram que há similaridades, mas também diferenças na freqüência de atividades realizadas e na participação e qualidade das interações entre genitores-criança e que as famílias diferem quanto aos padrões de estabilidades e mudanças, no decorrer do tempo. Os dados sugerem que há necessidade de incluir o pai e os irmãos nos planejamentos de pesquisa e analisar os dados observacionais considerando díades, tríades e tétrades.<hr/>Literature about family interactions of Down's syndrome children is scarce, especially regarding the father's involvement. This study compares the family interactions between two groups of pre-school children, one with Down's syndrome and the other with a typical development, highlighting the continuities and changes in their styles of family interaction for a period of two years. Ten families were visited in their homes and the child-mother, child-father, and child-mother-father interactions that developed during 'free activities' were recorded on video. 1050 minutes of video were analyzed by direct observation. The results show us that there are similarities but also differences in the frequency of activities, family member participation, and quality of parent-child interactions. And, that the families are dissimilar as to the patterns of stability and change, as time elapses. We suggest that it is very important to include the father and siblings in researches and to analyze the observational data considering the interactions of dyads, triads, and tetrads. <![CDATA[<B>The genogram as a research instrument of the impact of stressful events in the family-school transition</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O início da vida escolar é um momento especial dentro do ciclo vital que pode ser dificultado por eventos estressores tais como perdas e separações familiares, assim como por padrões de relacionamento conflituosos entre a família atual e a de origem. Neste artigo, pretende-se demonstrar o uso do genograma como instrumento de pesquisa em psicologia do desenvolvimento, com os seguintes objetivos: caracterizar as configurações familiares, identificar eventos estressores no ciclo vital das famílias, em especial, as perdas e separações, e analisar os padrões de relacionamento entre a família atual e a de origem. Realizou-se estudo de caso coletivo com seis famílias de crianças de cinco a seis anos, três delas consideradas como tendo adaptação fácil e três com adaptação difícil à escola de educação infantil. As mães foram entrevistadas e solicitadas a construir seu genograma familiar. Foram encontradas características específicas e distintas quanto às configurações familiares, aos eventos estressores na família atual e aos padrões de relacionamento nos dois grupos analisados. As implicações do uso do genograma como instrumento de pesquisa do impacto de eventos estressores na transição família-escola são discutidas.<hr/>The beginning of school life is a special moment in the life cycle that may be influenced by stressful events such as family loss and separation, as well as by conflicting relationship patterns between the present family and the family of origin. This article aims to demonstrate the use of the genogram as a research instrument in developmental psychology with the following objectives: characterize the family configurations, identify stressful events in the families' life cycle, especially, loss and separation experiences, and to analyze the relationship patterns between the nuclear family and the family of origin. A collective case study was carried out with six families and their children age five to six, three of whom were considered as having an easy adaptation to school and the other three as having a difficult adaptation. The mothers were interviewed and asked to construct their family genograms. Specific and distinct features were found regarding family configurations, stressful life events and relationship patterns in each group. The implications of the use of the genogram as a research instrument of the impact of stressful events in the family-school transition are discussed. <![CDATA[<B>Relationships of subjective well-being, coping strategies and perceived social support in the elderly</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Foram analisadas as relações das estratégias de enfrentamento, apoio social e variáveis sócio-demográficas com o bem-estar subjetivo de uma amostra de idosos. O bem-estar foi definido pela satisfação com a vida, os afetos positivos e afetos negativos. Participaram 123 idosos (média = 67,1; desvio padrão = 6,1), residentes em João Pessoa, Brasil. Análises de regressão hierárquica revelaram que (a) a satisfação com a vida é maior em mulheres, nas pessoas que recebem pensão, as pessoas que estão satisfeitas com o apoio recebido, as pessoas que dão apoio aos outros e nas pessoas que enfrentam os problemas de forma direta e uma re-avaliação positiva; (b) os afetos positivos aumentam com a satisfação do apoio recebido e com o enfrentamento direto e re-avaliativo e a diminuição do enfrentamento de esquiva e (c) os afetos negativos diminuem ao dar apoio e aumentam com o enfrentamento de esquiva. Os resultados mostram as diferenças dos componentes cognitivo e afetivo do bem-estar e apontam a necessidade de investigar a autonomia funcional do idoso.<hr/>Subjective well-being was studied in a sample of the elderly by analyzing the relationship among coping strategies, social support, and social-demographic variables. Well-being was defined by life satisfaction and positive and negative affect. There were 123 elderly participants (mean=67.1; standard deviation=6.1) who were residents in João Pessoa, Brazil. Hierarchical regression analyses revealed that (a) life satisfaction is higher in: women, people who receive pensions, people who are satisfied with the support they receive, people who give support to others, and people who cope with problems directly and by re-appraising the situation in a positive way; (b) positive affect increases with the satisfaction of the support received, with direct and re-appraisal coping, and with the decrease of coping by avoidance, and (c) negative affect decreases with giving support and increases with coping by avoidance. The results show the differences of the cognitive and affective components of well-being and identify the need to investigate the functional autonomy of the elderly. <![CDATA[<B>Social norms and prejudice</B>: <B>the impact of egalitarianism and competition on the automatic prejudice against blacks</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o objetivo de analisar o papel dos contextos de resposta no preconceito automático, realizamos três estudos. No primeiro estudo, investigamos os efeitos de dois contextos normativos (igualitário e meritocrático) sobre o preconceito automático contra os Negros. Verificou-se que o contexto meritocrático aumenta o preconceito dos participantes; mas o contexto igualitário não reduz o preconceito. No segundo estudo, investigamos que sentidos as pessoas atribuem à "igualdade". Dois sentidos principais foram encontrados: solidária e formal. Essas duas formas de igualdade foram utilizadas como priming no terceiro estudo, juntamente com contexto meritocrático. Os resultados indicaram que o contexto meritocrático torna os indivíduos mais preconceituosos. No entanto, o contexto da igualdade solidária anulou a ativação automática do preconceito contra os Negros. A igualdade formal situou-se numa posição intermediária entre os dois outros primes. Estes resultados são discutidos à luz das teorias sobre o papel das normas sociais nos processos inconscientes ou automáticos de preconceito.<hr/>The present studies examined the effects of social norms on the automatic prejudice against Black people. Study 1 assessed the effects of egalitarianism and competitive meritocracy on automatic racial prejudice. The results showed that the competitive meritocracy context increases prejudice. But, the egalitarian context didn't reduce the prejudice. Study 2 investigated the meanings that people assign to "equality". A content analysis denoted two main social representations: equality in the law (Rights and Duties) and equality as solidarity in relationships (fraternity, respect to differences, solidarity, etc.). We named the first representation of equality as "Formal Egalitarianism" and the second as "Solidarity Egalitarianism". Those two forms of equality were used as priming in the third study, together with the competitive meritocracy norm. Results indicated that the competitive meritocracy context increased prejudiced responses. However, the solidarity egalitarianism context controlled the automatic prejudice against Blacks. Formal egalitarianism has no effect on the control of prejudice. These results support the hypothesis concerning the impact of social normative contexts on prejudice activation. <![CDATA[<B>Subjectivity and solidarity</B>: <B>the diverse ways young workers commit themselves in social economy projects</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo enfoca a forma de inserção profissional e implicação no trabalho dos jovens no campo da economia solidária e do associativismo. O objetivo principal é discutir as relações entre os processos de subjetivação e a construção do ideal profissional de trabalhadores de até 30 anos. A análise das entrevistas, metodologicamente baseada na abordagem biográfica, aponta para uma diversidade das formas de compreender a relação com o trabalho e com os colegas no que se refere aos princípios da economia solidária e do associativismo. A ausência de suportes sociais (o apoio do Estado ou da sociedade civil) e a sustentabilidade financeira dos projetos influenciam nas formas dos trabalhadores aderirem (ou não) ao modelo de gestão solidário. A análise das entrevistas e o acompanhamento dos projetos indicam que os princípios da autogestão são parcialmente efetivados, existindo uma tendência a reproduzir relações hierárquicas e paternalistas.<hr/>This article discusses the way young professionals enter and commit themselves in the social economy and associative work field. The main objective is to understand the relationships between the process of subjectification and the construction of the professional ideal among workers up to 30 years old. The analysis of the interviews, methodologically based on the biographical approach, indicates a great diversity of ways of comprehending work relationships, concerning the principles of social economy and associativism. Lack of social support (from government or civil society) and financial sustainability of projects influence in the way young workers cohere to the model of social economy management. The analysis of the interviews and the long-term observation of the projects indicate that self-management principles are only partially accomplished, existing a tendency to reproduce paternalist and hierarchical relationships. <![CDATA[<B>Sex professionals</B>: <B>HIV-related aspects and generating meanings in daily work</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nesta pesquisa qualitativa foi analisado o processo de construção da subjetividade de nove profissionais do sexo entrevistadas, apreendendo o processo de produção de sentidos relacionados à contextualização do HIV em seu cotidiano de trabalho. Destas, quatro eram soropositivas. Foram identificados e analisados sete núcleos de significado (Família como desencadeadora e mantedora da atividade de profissional do sexo; Identidades diversas nos diferentes ambientes freqüentados: cisão trabalho x afetividade; Contradições vividas acerca do trabalho; AIDS como fator limitante dos prazeres em suas vidas e como empecilho para a continuidade do exercício de suas atividades; Fatores associados ao aumento da vulnerabilidade ao HIV; Serviço de Saúde como facilitador do processo de adesão ao tratamento e Entrevista como propiciadora de intervenções). Enquanto nas entrevistadas soronegativas predominaram sentimentos ambivalentes e contraditórios em relação à atividade, nas soropositivas foi observada uma polarização nos desprazeres desta atividade, inviabilizando sua continuidade após processo de adoecimento desencadeado pela AIDS.<hr/>This qualitative research analyzes the construction process of subjectivity of nine sex professionals who have been interviewed, grasping the process of generating meanings in the context of HIV in their daily work. Amongst these nine women, four were HIV carriers. Seven nodes of signification were identified and analyzed (Family as an element that causes and maintains their activity as sex professionals; Varying identities in different frequented environments: separation of work from affectivity; Contradictions that were experienced concerning work; AIDS as a limiting factor for pleasure in their lives and as an impediment to continue to practice their activities; Factors associated with the increase of vulnerability to HIV; Health Care as a facilitator in the process of adhering to treatment and the Interview as an appeasing approach for interventions). While ambivalent and contradictory feelings predominated in the seronegatives who were interviewed, a polarization towards the displeasures of the activity was observed in the seropostives, making it unfeasible to continue such activity after becoming ill by AIDS. <![CDATA[<B>The importance of Franz Brentano's <I>act-psychology</i></B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722006000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo pretende colaborar para resgatar, a Franz Brentano, a paternidade da doutrina da intencionalidade, que fundamenta um dos princípios básicos de sua act-psychology: a indissociabilidade entre idéia e ação para explicar a especificidade da conduta humana. Por esse motivo, é considerado um dos fundadores da psicologia moderna, emancipada da filosofia. Esse pressuposto está subjacente à doutrina da psicanálise, à psicologia da Gestalt e à psicologia cognitiva-fenomenológica.<hr/>This article attempts to redeem Franz Brentano's paternity of his Intentionality Theory, which sustains his act-psychology, which postulates, among other thesis, the indissociabitity between idea and action for explaining the specificity of human behavior. For that, he is considered one of the creators of modern psychology, as emancipated from philosophy. This assumption is subjacent to Psychoanalysis, Gestalt-Psychology and Cognitive-Phenomelogical Psychology.