Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220090003&lang=en vol. 22 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Stress and psychosocial adaptation in mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou o estresse parental em mães de crianças com Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH) (n=30), de crianças com TDAH e comorbidade com o Transtorno Opositor Desafiador (TOD) (n=30), e com desenvolvimento típico (n=30). Além disso, foram investigadas possíveis correlações do estresse parental, com as estratégias de coping, apoio social e severidade do TDAH. As mães foram avaliadas a partir dos seguintes instrumentos: Questionário de Suporte Social (SSQ); Inventário de Coping Parental - Área da Saúde - CHIP; Questionário de Estresse Parental para Pais de Criança com Transtorno de Desenvolvimento; MTA SNAP-IV Escala de pontuação para pais e professores. Dentre outros fatores, os resultados indicaram que as mães das crianças com TDAH combinado e TDAH + TOD apresentaram mais estresse parental do que mães de crianças com desenvolvimento típico e que o apoio social, o coping auto-estima e médico atuaram como moderadores do estresse parental.<hr/>The present study has investigated the parental stress in mothers of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) (n=30), in mothers of children with co-morbidity with the Oppositional Defiant Disorder (ODD) (n=30), and in mothers of children with typical development (n=30). In addition, possible correlations of parental stress with coping strategies, social support and ADHD severity have been investigated. The mothers have been evaluated using the following instruments: (a) Social Support Questionnaire (SSQ); (b) Parental Coping Inventory - Health Area - CHIP; (c) Questionnaire of Parental Stress for Parents of Children with Development Disorder; (d) MTA SNAP-IV Teachers and Parents Rating Scale. The results indicated that mothers of children with ADHD and ADHD + ODD presented more parental stress than mothers of children with typical development. In addition, social support, self-esteem coping and medical coping moderated the parental stress effect. <![CDATA[<B>Identity development in brazilian adolescents</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Identidade é composta pelos valores, crenças e metas com que um indivíduo está comprometido. Existem quatro estados de identidade: difusão, pré-fechamento, moratória e identidade estabelecida, identificados de acordo com a presença de exploração das alternativas e com a intensidade dos compromissos. Este trabalho verificou os estados de identidade em que se encontravam 753 adolescentes de 15 a 18 anos, estudantes do Ensino Médio de escolas públicas de São Paulo que responderam ao EOMEIS 2, uma escala tipo Likert que avalia os estados de identidade. A maioria dos adolescentes encontrava-se em moratória. Verificou-se uma associação positiva entre o sexo feminino e os estados de moratória e identidade estabelecida; entre a primeira série do Ensino Médio e o estado de pré-fechamento.<hr/>Identity is composed by values, beliefs and goals to which an individual is committed. There are four states of identity determined according to the exploration of alternatives and the intensity of commitment: diffusion, foreclosure, moratorium and achievement. This work evaluated the identity states of 753 Brazilian adolescents from 15 to 18 years old who study in public schools in the city of São Paulo. They responded to the Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOMEIS 2) a kind of Likert scale that measures states of identity. Most adolescents were in moratorium state. A positive association was identified between the female gender and both the states of moratorium and achievement, as well as, between the first year of high school and foreclosure. <![CDATA[<B>Foster care as risk or protective factors</B>: <B>institutional evaluation and quality indicators</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partindo-se de estudos referentes ao impacto da organização dos abrigos sobre o desenvolvimento de crianças e adolescentes institucionalizados, o presente trabalho objetivou: investigar as estratégias utilizadas por profissionais ao avaliarem abrigos, bem como os indicadores de qualidade que orientam essa tarefa. Participaram do estudo nove avaliadores e cinco coordenadores de abrigos. A coleta de dados deu-se por entrevistas, questionários e análise documental, sendo analisados segundo o referencial teórico da Psicopatologia do Desenvolvimento, especificamente referente aos fatores de risco e proteção. Os avaliadores utilizaram, de forma e freqüência variada, a visita à entidade como estratégia avaliativa. Os indicadores de qualidade identificados, também variaram. Obteve-se baixa freqüência de relatos sobre práticas educativas dos monitores e cuidados da entidade para manutenção dos vínculos familiares.<hr/>Based on studies relating the impact of foster care organizations on the development of institutionalized children and adolescents, the present paper conducted an investigation of the strategies used by professionals in charge of foster care evaluation in Brazil, as well as the quality indicators used for this task. Nine evaluators and five foster care coordinators took part in the study. Data collection involved interviews, questionnaires and document analysis, using a framework from Developmental Psychopathology, specifically in terms of its contribution on risk and protective factors. Evaluators used the institutional visit as a predominant assessment strategy, conducting it in different ways and frequency. The quality indicators found were also varied. A low frequency of reports related to the educational practice of frontline staff and institutional efforts in order to maintain family ties were observed as well. <![CDATA[<B>Attachment, conflict and self-esteem in adolescents from intact and divorced families</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objectivo analisar a contribuição da estrutura familiar (intacta e divorciada), do conflito interparental, do apego aos pais e aos pares para a auto-estima do adolescente. A amostra foi constituída por 403 adolescentes, entre os 14 e os 19 anos de idade. A análise univariada da variância mostrou que a estrutura familiar não prediz a auto-estima. Contudo, os estilos de apego aos pais derivados das análises de clusters e baseados no modelo bidimensional de Bartholomew foram associados à auto-estima , com níveis mais elevados para adolescentes de estilo seguro. A variância multivariada com o apego aos pais e aos pares como fatores independentes mostraram que o apego aos pares não desempenha um papel moderador na predição da auto-estima nos adolescentes. A regressão múltipla hierárquica indicou que uma elevada qualidade dos apegos aos pais e pares se mostram relevantes na predição da auto-estima.<hr/>This study aimed to analyze the differential contribution to adolescent's self-esteem concerning family structure (intact and divorced families), interparental conflict, and attachment to parents and peers. The sample consisted of 403 adolescents, aged from 14 to 19. Univariate ANOVA showed that family structure does not predict self-esteem, but adolescents from intact families with higher levels of interparental conflict presented lower self-esteem. Parental attachment patterns derived from cluster analysis and based on Bartholomew bi-dimensional model were associated with self-esteem, namely, with higher levels for adolescents with a secure style. An ANOVA showed no moderation role in predicting adolescents' self-esteem, when attachment to parents and peers were considered as independent factors. On the other hand, multiple regression results indicated that high quality bonds to parents and peers are predictors of self-esteem. <![CDATA[<B>The process of separation-individuation in adolescents during transition to fatherhood</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou o processo de separação-individuação de adolescentes do sexo masculino na transição para a paternidade. Os participantes foram três adolescentes, com 16 a 18 anos de idade no início da coleta de dados, residentes em Porto Alegre. Foi utilizado um delineamento de estudo de caso coletivo, de caráter longitudinal, para avaliar tal aspecto junto aos adolescentes no terceiro trimestre de gestação, terceiro mês, primeiro e segundo ano do bebê. Os relatos dos participantes foram analisados através de análise de conteúdo qualitativa, buscando investigar indicadores da segunda (Blos, 1996) e terceira (Colarusso, 1990) individuação. Foi possível constatar características das duas fases desse processo, especialmente no segundo ano do bebê, indicando que a paternidade, apesar de dificultar a vivência de algumas tarefas específicas da adolescência, trouxe alguns avanços no aspecto emocional.<hr/>The present study aimed at investigating the separation-individuation process in male adolescents during transition period to fatherhood. Three young fathers, aged between 16 and 18 years old in the beginning of data collection, living in Porto Alegre, took part in the study. To evaluate this process, the study used a collective-case design, of a longitudinal character, which comprised four phases: third quarter of pregnancy, the baby's third month, his/her first and second year. The participants' answers were analyzed through qualitative content analysis, looking for indicators of the second (Blos, 1996) and the third individuation (Colarusso, 1990). It was possible to verify characteristics of the second individuation in the young fathers, as well as of the third, especially in the child's second year of life, indicating that fatherhood brought some advances for emotional development is concerned, even though it also made some tasks of adolescence more difficult to be achieved. <![CDATA[<B>Longitudinal study of the development of children born preterm in the first year of post-natal age</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do estudo foi avaliar indicadores de desenvolvimento de crianças nascidas pré-termo e comparar o desempenho nas faixas de 5 a 7 e 10 a 14 meses de idade corrigida. Foram relacionados indicadores do desenvolvimento com variáveis neonatais e do ambiente familiar e sexo. Trinta crianças foram avaliadas pelo Denver-II. As cuidadoras responderam à entrevista e o prontuário médico foi analisado. Na faixa de 5 a 7 meses, 20 % das crianças apresentaram risco para problemas de desenvolvimento e 27% de 10 a 14 meses. Houve diferença significativa entre as fases com mais risco na linguagem na faixa de 10 a 14 meses. As crianças nascidas com menor peso e idade gestacional, que permaneceram mais tempo hospitalizadas e com situações familiares adversas apresentaram mais problemas de desenvolvimento.<hr/>The aim of the study was to assess the development of children born preterm and to compare the performance in the ranges of 5-7 and 10-14 months of corrected age. The children's development indicators and the variables of neonatal period and familial environment were correlated. Thirty children were assessed by Denver-II. The caregivers were interviewed and the medical chart was examined. Twenty per cent of children presented risk for developmental problems at 5-7 months, and 27% at 10-14 months. There was statistical significant difference between ages in language, with high risk at 10-14. The children with lower birthweight, lower gestational age, longer time stay in the hospital, and with adverse family situations showed higher risk for developmental problems. <![CDATA[<B>Selective attention mechanisms applied in attention deficit hyperactivity disorder</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O déficit atencional é o factor primordial da Transtorno do Deficit de Atenção com ou sem Hiperactividade (TDA/H). Neste artigo procura-se comprovar as dificuldades na atenção selectiva dos sujeitos com TDA/H em comparação com os sujeitos sem TDA/H, procurando verificar quais os mecanismos deste processo da atenção que estão mais afectados nos sujeitos com TDA/H. Para isso, avaliou-se a atenção selectiva em sujeitos com e sem TDA/H, numa população de 183 sujeitos, em que 152 não apresentam e 31 apresentam TDA/H. Os resultados gerais comprovam que os sujeitos com TDA/H apresentam piores capacidades de atenção selectiva do que os sujeitos sem TDA/H, nomeadamente ao nível dos acertos, dos erros, da capacidade de concentração e do número de elementos processados.<hr/>The attention deficit is the major factor of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This paper aims to demonstrate difficulties in selective attention of subjects with ADHD as compared to subjects without ADHD, attempting to verify which mechanisms of selective attention are more affected in subjects with ADHD. For this purpose, we evaluated selective attention in subjects with and without ADHD (152 without and 31 with ADHD), in a population of 183 subjects. The general results show that the subjects with ADHD present lower selective attention skills than the subjects without ADHD, specifically as far as rightness, errors, concentration and processed elements are concerned. <![CDATA[<B>Cognition, affection and interpersonal relationship of women with bipolar disorder</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O transtorno afetivo bipolar causa incapacitação e isolamento social, podendo levar ao suicídio. Tratou-se de estudo clínico de casos múltipos com uso de: Inventário de Depressão (BDI) e Suicídio (BSI) de Beck, Escala de Depressão de Hamilton (HAM-D) e Rorschach, Sistema Compreensivo. O objetivo foi analisar os aspectos afetivos, cognitivos e interpessoais das pacientes. Quatro pacientes foram estudadas. Foram atendidas em ambulatório público e préviamente diagnosticadas com depressão bipolar, segundo Entrevista Psiquiátrica (SCID-I/CV-DSM-IV). Resultados indicaram sentimentos depreciativos na autoimagem, conteúdos eufóricos e falta de insight sobre a auto-tolerância ao estresse. Aspectos emocionais e cognitivos influenciaram no contexto interpessoal, acentuando o sofrimento. Outros dados qualitativos clínicos foram observados e comentados.<hr/>The bipolar affective disorder induces incapacitation and social isolation, and might lead to suicide. It was a clinical study of multiple cases using the following instruments: Beck Depression Inventory (BDI), Beck Suicide Inventory (BSI), Hamilton Scale of Depression (HAM-D) and the Rorschach, by Exner's Comprehensive System (CS). The objective was to analyze the affective, cognitive and interpersonal aspects of the patients. Four female out-patients who were previously diagnosed as bipolar depressive, by the Psychiatry Interview according to Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (SCIDI/CV-DSM-IV) criteria were studied. Results had indicated undervalued feelings about themselves, euphoric contents and lack of insight about the self-tolerance related to stress controls. Emotional and cognitive aspects have influenced the interpersonal context leading to increased suffering. Other qualitative and clinic data have been observed and commented. <![CDATA[<B>Neuropsychological assessment of executive functions</B>: <B>methodological questions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O interesse pelo estudo das funções executivas tem crescido nos últimos anos. O objetivo deste artigo é revisar algumas questões metodológicas e conceituais relacionadas à avaliação neuropsicológica das funções executivas. As principais limitações e dicotomias relacionadas às funções executivas são apresentadas e a importância de um modelo teórico que fundamente os instrumentos de avaliação e suas interpretações clinicas analisada. Conclui-se que as evidências provenientes da investigação das funções executivas ainda não permitem a compreensão satisfatória desses processos. Sugere-se, a adoção de um modelo específico para o estudo das funções executivas.<hr/>The article aims to review methodological and conceptual issues related to neuropsychological assessment of executive functions. The main limitations and dichotomies of current studies related to executive functions are presented and the importance of theoretical support to validate the instruments and their clinical interpretation are discussed. There is still the need of additional evidences on executive functions that allow a complete understanding of all the processes involved. Finally, it is suggested the adoption of a specific model that may guide the study of the executive functions. <![CDATA[<B>Controversies about behavioral history</B>: <B>the identification of history effects and their duration</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Embora analistas do comportamento concordem que o comportamento atual seja influenciado pela história, pesquisas sobre história comportamental têm levantado várias questões polêmicas. O presente artigo analisa duas destas questões: (a) a classificação dos efeitos de história como "latentes" e (b) a possibilidade dos efeitos da história serem permanentes. Defende-se que o produto da história é um organismo modificado e não uma história armazenada. Argumenta-se que os efeitos de história são transitórios, de curta ou longa duração, em função de variáveis específicas do procedimento. O artigo aponta também implicações destas análises para a realização de futuros estudos na área.<hr/>Although behavior analysts agree that current behavior is affected by history, researches on behavior history have raised several controversial questions. The present article addresses two of these questions: (a) the classification of history effects as "latent", and (b) the possibility that history effects are permanent. It is argued that the product of history is a changed organism, not a stored history. It is suggested that history effects are transitory, short-lived or long-lasting, regarding the specific variables of the procedure. The present article also suggests implications of these analyses for future research on this area. <![CDATA[<B>Psychology, behavior, processes and interactions</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 2008 comemoram-se os 70 anos da publicação de O Comportamento dos Organismos, primeiro livro de Burrhus Frederick Skinner e de análise do comportamento. Este trabalho, inspirado em uma revisão crítica do texto publicada em 1990 por Philip N. Hineline no Journal of the Experimental Analysis of Behavior, discute algumas características do livro e da análise do comportamento que tornam o comportamentalismo uma abordagem muitas vezes mal entendida por uns, assustadora para outros. O tema abordado é complexo e possui diversos desdobramentos. Tanto as características da obra de Skinner, como as possíveis razões para a falta de sua compreensão, serão apenas brevemente apresentadas e discutidas. O aprofundamento do tema pode ser feito percorrendo-se a literatura citada.<hr/>In 2008 we celebrated the 70th anniversary of Skinner's publication - The Behavior of Organisms. The present work is inspired by a review of the book published by Philip N. Hineline in the Journal of the Experimental Analysis of Behavior. Some characteristics of the book and of behavior analysis that make behaviorism incomprehensible for some and menacing for others are discussed. The issue discussed is complex and has many derivations. The features of Skinner's work, and possible reasons for its misunderstanding, will be only briefly presented. A more complete account of the theme may be found in the literature cited in this work. <![CDATA[<B>Semiology of aphasias</B>: <B>a critical discussion</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute a semiologia das afasias, que teve início no século XIX com Broca e Wernicke. Não é nosso objetivo fornecer uma lista exaustiva de sintomas e síndromes para tratar do tema, já que buscamos discutir criticamente por que a semiologia das afasias ainda se baseia principalmente em perspectivas orgânicas na prática clínica e na pesquisa científica. Também discutimos as contribuições de Luria e de Jakobson para uma melhor compreensão de como a linguagem está comprometida nas afasias e como a Lingüística Moderna, sobretudo a Neurolingüística Discursiva, pode iluminar o debate. Analisamos alguns dados para ilustrar os pressupostos teóricos e metodológicos das referidas abordagens e discutimos ainda o peso excessivo que as classificações têm no contexto clínico.<hr/>The article discusses the semiology of aphasias, which started being developed in the 19th century by Broca and Wernicke. We do not provide an exhaustive list of symptoms and syndromes to address the theme, since we aim to critically discuss why the semiology of aphasias is still based mainly on organic perspectives in clinical practice and scientific research. We also discuss the contributions of Luria and Jakobson to a better understanding of how language is affected in aphasias and how Modern Linguistics, in special the Discursive Neurolinguistics, may enlighten the debate. We analyze some data to illustrate the theoretical and methodological assumptions of the above mentioned approaches and also discuss the excessive strength that classifications have in the clinical context. <![CDATA[<B>Case study as scientific research procedure</B>: <B>reflection from clinical work</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo tem por objetivo refletir sobre questões metodológicas e epistemológicas relativas à utilização do Estudo de Caso como estratégia de pesquisa científica. São apresentadas três modalidades de estudos de caso na área da fonoaudiologia, focalizando a seleção de caso a partir de análise estatística, o uso do arquivo clínico na pesquisa e a construção da teoria de clínica. Analisam-se vantagens, possibilidades, dificuldades e cuidados necessários à utilização da estratégia. Os resultados evidenciam a flexibilidade da estratégia relativamente à seleção dos casos, coleta, análise e interpretação dos dados, salientando sua versatilidade. Destaca-se a transitividade da estratégia por diferentes esferas de conhecimento, da atuação clínica à construção teórica e ao ensino, ressaltando seu papel na construção do conhecimento na área.<hr/>The objective of this article is to consider methodological and epistemological questions concerning the use of case study as a strategy of scientific research. Focusing on case selection through statistics analysis, the use of clinical files in research, and the construction of clinical theory, three kinds of case studies in the area of speech pathology are presented. Advantages, possibilities, difficulties, and necessary cares concerning the use of the strategy are analyzed. The results point out to the flexibility of the strategy in terms of selection of cases, collection, analysis, and interpretation of data, stressing its versatility. From clinical performance to theoretical construction and education, the transition of the strategy through different spheres of knowledge is evident, which emphasizes its role in the construction of knowledge. <![CDATA[<B>Diagnosis screening in the interdisciplinary neuropsychological assessment process</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo apresenta o modelo de triagem diagnóstica interdisciplinar de um núcleo assistencial neuropsicológico infantil. O modelo de triagem está fundamentado numa perspectiva bio-psico-social, que consiste na entrevista inicial com as crianças em grupo realizado uma equipe interdisciplinar. O modelo se justifica pelo fato de que essa percepção inicial do neuropsicólogo, através do modelo tradicional, é demorado, caro, e às vezes ineficiente para determinados pacientes neurológicos. A proposta de que possa direcionar o processo, gerando um ponto de partida para a avaliação neuropsicológica da criança. A implementação deste procedimento em serviços ambulatoriais propicia benefícios amplos que envolvem não só a redução de custos, como também a humanização do atendimento ao paciente.<hr/>This article aims at presenting a model of interdisciplinary diagnosis screening in a child care neuropsychological group. The biopsychosocial perspective is the base of the diagnosis screening, which consists of an initial interview with the children in groups carried by an interdisciplinary staff. The model is justified for the fact that this initial perception of the neuropsychologist, through the traditional model, is time-consuming, costly and, inefficient for most neurology patients. The proposal is that this can direct the assessment, generating a starting point for the neuropsychology evaluation. Considering the patient's decrease of emotional loses, the integrated diagnosis, and the financial aspect, we conclude that the implementation of this procedure in clinic services promotes benefits which involve not only the reduction of costs, but also the humanization of the patient's care. <![CDATA[<B>Optimism in children and adolescents</B>: <B>LOT-R adaptation and validation</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste trabalho visa a adaptação e validação da Escala Revista de Orientação para a Vida para Crianças e Adolescentes Portugueses. O presente estudo incidiu sobre um total de 3195 participantes do 5º e 7º anos de escolaridade. A análise de componentes principais encontrou dois factores, um ligado ao optimismo e outro que reflecte o pessimismo. Os resultados evidenciados na análise factorial confirmatória revelam um bom ajustamento da escala. Analisou-se a validade discriminante e concorrente com variáveis relacionadas com o constructo, nomeadamente: satisfação com o suporte social, auto-estima e qualidade de vida. O instrumento revela-se adequado na medição da orientação para a vida em populações de crianças e adolescentes, sendo útil no âmbito da psicologia da saúde.<hr/>The aim of this study was to adapt and validate the Life Orientation Test, reviewed for children and adolescents. This study included a sample of 3195 participants from the 5th and 7th grades. Through Principal Component Analyses we found two dimensions, one related to optimism and another linked to pessimism. Results in the confirmatory factor analysis showed a good fit model. Additionally, items discriminating validity and concurrent validity were inspected with measures related to optimism, such as, social support satisfaction, self-worth and quality of life. This instrument seems to be adequate for the measurement of life orientation in children and in teenagers, and may be useful in other contexts, such as health psychology. <![CDATA[<B>Personality and coping in patients with eating disorders and obesity</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo avalia o uso diferencial de coping e traço de personalidade em pacientes com transtornos alimentares (anorexia, bulimia e TASOE) e com obesidade e em população geral. Participam deste estudo 109 indivíduos (60 com diagnóstico de transtorno alimentar ou obesidade e 49 da população geral). Os instrumentos foram uma escala de traços de personalidade, Coping Response Inventory e Escala de Atitudes Alimentares (EAT). Observou-se diferença significativa nas médias de EAT por população demonstrando boa adequação deste instrumento como screening psicopatológico de transtornos alimentares. Ademais indivíduos que apresentam alto índice em neuroticismo e em descarga emocional, ao enfrentar seus problemas, possuem mais atitudes alimentares inadequadas refletidas pelo EAT (R=0.291, p=0.011). Os dados são discutidos através das teorias relacionadas aos cinco grandes traços da personalidade, coping, transtornos alimentares e obesidade.<hr/>This study assesses the differential use of coping and personality trait of patients with eating disorders (anorexia, bulimia, and Eating Disorders Not Otherwise Specified - EDNOS), obesity as well as in subjects from the general population. 109 subjects participated in the study (60 with eating disorder or obesity diagnostics; 49 from the general population). The instruments were Personality Trait Scale, Coping Response Inventory and Eating Attitudes Scale (EAS). It was observed significant differences on EAS according to the type of population, demonstrating this instrument's adequacy as psychopathological screening for eating disorders. Moreover, individuals presenting high neuroticism and who discharge their emotion to cope with their problems have more inadequate eating attitudes as shown by EAS (R=0.291, p=0.011). These results are discussed through theories related to the Big Five personality traits, coping, eating disorders and obesity. <![CDATA[<B>A discourse, two voices</B>: <B>strengths of an interpretative study on law and institutionalization</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en A ordem jurídica e a medida de internamento constituem-se como categorias centrais da análise de conteúdo das entrevistas de 15 jovens institucionalizados num Centro Educativo de Portugal, por prática de facto qualificado pela lei como crime. A técnica geradora de estrutura de discurso, usada como instrumento de validação comunicativa dos significados emergentes dos discursos, permite identificar as representações sociais que os jovens constroem sobre as categorias, a partir das quais o investigador realiza o seu próprio trabalho interpretativo. Os resultados apontam para uma concepção heterónoma do dever jurídico, sendo que os jovens associam ao internamento uma função, simultaneamente, educativa e sancionadora. Finalmente, este estudo pretende evidenciar as potencialidades de uma abordagem interpretativa em termos de investigação e intervenção.<hr/>This study is based on the content analysis of interviews done with 15 young males institutionalized in a Re-Education Center in Portugal for offensive behavior and conflict with the law. The technique of generating discourse structure, used as a communication validity tool, allows the definition of law and institutionalization as the main categories. The main goal is to describe the social representations youngsters build about the categories, upon which the researcher performs her own interpretative work. The analyses revealed that youngsters conceive law in terms of its legal consequences, while perceiving institutionalization as an educational measure, in terms of their social rehabilitation, but also referring to it as a punishment element. This study aims at accounting for the potentialities of the interpretative approach concerning research and intervention. <![CDATA[<B>Evidence of validity between perception of family support inventory and familiogram (FG)</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en A compreensão dos relacionamentos familiares está associada ao desenvolvimento de instrumentos psicológicos válidos e fidedignos. Neste sentido, o presente estudo pretendeu avaliar alguns indícios de validade do Inventário de Percepção de Suporte Familiar (IPSF) e do Familiograma (FG). Os dois instrumentos foram preenchidos por 260 universitários de duas cidades brasileiras. A amostra total foi composta por participantes de ambos os sexos, com idades entre 18 e 30 anos (Média=22,54, DP=3,69). Os resultados indicaram que os fatores Afetivo-Consistente e Adaptação Familiar possuem, em sua maioria, correlações moderadas com os construtos Afetividade e Conflito. Por outro lado, foram encontradas correlações baixas da Autonomia com os fatores do FG. Implicações destes resultados para a validade do IPSF e FG são discutidas.<hr/>The understanding of family relationships is related to the development of valid and reliable psychological instruments. In this way, the present study intended to evaluate some validity properties of the Perception of Family Support Inventory (PFSI) and Familiogram (FG). Both instruments were answered by 260 college students of two Brazilian cities. The total sample was composed by people of both genders, aged between 18 and 30 years old (Mean=22.54, SD=3.69). The results indicated that Emotional-Consistent and Family Adaptation factors moderately correlated with Affection and Conflict constructs. On the other hand, Autonomy has low correlations with FG factors. Implications of those results for the validity of PSFI and FG are discussed. <![CDATA[<B>Burnout</B>: <B>implications of the organizational sources of job-person mismatches in nursing workers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa investigou a relação entre o burnout e as fontes organizacionais de desajuste indivíduotrabalho. Cento e noventa profissionais de enfermagem responderam uma escala de burnout e um questionário de fontes organizacionais de desajuste. Foram verificados níveis alto, moderado e baixo de burnout. Evidenciaram-se correlações diretas e significativas entre as fontes de desajuste e os três fatores de burnout. As fontes de desajuste Ausência de Coleguismo, Sobrecarga de Trabalho e Conflito Valores e Práticas Organizacionais revelaram-se preditores significativos para Exaustão Emocional. O fator Desumanização somente foi predito por Sobrecarga de Trabalho. O fator Decepção foi predito por Ausência de Coleguismo e Sobrecarga de Trabalho. A relação entre o burnout e as fontes organizacionais de desajuste foi evidenciada.<hr/>This research investigated the relation between burnout and the organizational sources of job-person mismatches. One hundred ninety nursing professionals answered a scale of burnout and one questionnaire of organizational sources of mismatches. High, medium and low levels of burnout were verified. Direct and significant correlations were verified between sources of mismatch and the three factors of burnout. The mismatches sources Absence of Team Spirit, Work Overload and Conflict of Values and Organizational Practices were significant predictors of Emotional Exhaustion. The Dehumanization factor was only predicted by the Work Overload factor. The Deception factor was predicted by the factors Absence of Team Spirit and Work Overload. The relationship between burnout and organizational sources of mismatches was evidenced. <![CDATA[<B>The social construction of a multifamily group in the treatment of the eating disorders</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse estudo foi compreender os sentidos produzidos e negociados pelos familiares sobre a participação em um grupo de apoio para cuidadores de pessoas diagnosticadas com Anorexia Nervosa e Bulimia Nervosa. Por meio da abordagem teórico-metodológica do Construcionismo Social puderam ser resgatados os sentidos acerca da participação grupal, os discursos sociais que sustentam essas construções e as suas conseqüências para a interação grupal. Ao serem entendidos como verdades absolutas, esses sentidos produziram movimentos de segregação e afastamento no grupo. Ao serem revisitados, promoveram o aparecimento de sentidos alternativos, evidenciando o caráter construído e negociado do espaço grupal. Acredita-se que esse conhecimento pode trazer valiosas contribuições para o planejamento de estratégias de atendimento no contexto de tratamento dos transtornos alimentares.<hr/>The aim of this study was to analyze the meanings produced and negotiated by the relatives of people diagnosed with Anorexia and Bulimia who participated in a family support group. Using the Social Constructionism theoretical-methodological approach, the meanings about the family participation in group work, the social discourses that sustain such meaning constructions and their consequences to the group interaction were enlightened. When the meanings were taken as absolute truths, segregation movements among the participants were produced. However, those meanings could be revisited promoting the appearance of alternative ones, showing the negotiated and constructed character of the group space. This knowledge may contribute to a successful planning for the treatment of eating disorders. <![CDATA[<B>From columbine to virgínia tech</B>: <B>empirical based reflections about an expanding phenomenon</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722009000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O fenômeno conhecido como school shooting vem chamando a atenção do mundo, principalmente após a tragédia na Columbine High School, na cidade de Littleton, Colorado, nos Estados Unidos, em 1999. Posteriormente, em abril de 2007, o estudante Cho Seung-Hui protagonizou um massacre de proporções ainda maiores ao atirar contra estudantes do Virginia Polytechnic Institute and State University, matando 32 pessoas e se suicidando ao final. O presente artigo reflete sobre o fenômeno chamando a atenção para a sua expansão pelo mundo e traz uma reflexão, baseada em dados empíricos, sobre o desenvolvimento dos protagonistas dos massacres em seus contextos sociais, incluindo o ambiente familiar, a mídia e interações entre colegas nas escolas e universidades.<hr/>School shooting phenomenon has attracted attention throughout the world, especially after the Columbine massacre in April, 1999. In that event, 12 people died and about 30 were hurt. Some years later, in April 2007, Cho Seung-Hui carried out an even more impressive deed, shooting and killing 32 people at Virginia Polytechnic Institute and State University, USA. This article presents school shooting as a growing phenomenon that may happen anywhere and not just in the United States. A reflection based on empirical research is presented focusing the development of school shooters in their social contexts, including home environment, media influence, and inter-students interactions in High Schools and universities.