Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220100001&lang=en vol. 23 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Hospital care at childbirth</B>: <B>social representations of women and health care professionals</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudo de caráter comparativo que teve por objetivo investigar representações sociais (RS) de mulheres assistidas (20) e profissionais de saúde (20), sobre a assistência ao parto em maternidades. Foram realizadas 40 entrevistas que examinaram duas maternidades com enfoques diferentes de assistência ao parto. Para a análise dos dados utilizou-se a análise lexicográfica e classificação hierárquica descendente dos textos (ALCESTE). Entre os profissionais encontraram-se duas representações distintas: a primeira, denota uma visão medicalizada da assistência, e a outra aponta para uma assistência identificada com a proposta do Movimento pela Humanização do Parto e Nascimento. Entre as mulheres assistidas a qualidade da relação estabelecida com os profissionais é o fator que maior influência parece exercer sobre a maneira como representam a assistência recebida.<hr/>The aim of this comparative study was to investigate social representations of assisted women (20) and health care professionals (20) concerning childbirth assistance in maternities. Forty interviews were made examining two maternities with different approaches to childbirth assistance. In dealing with the data, we used lexicographical analysis and hierarchical descending clustering of texts (ALCESTE software). Among the health care professionals, two distinct representations were found: the first denoting a medicalized vision of assistance, and the second pointing towards an assistance identified with the Humanization of Birth Movement. Among the assisted women, the quality of their relationship with health care professionals seems to be the main influence on the way they represent the received assistance. <![CDATA[<B>Mental representations of attachment and the perception of parental pratices by young adults</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi investigar se o conhecimento ou não do script de base segura (representações mentais de apego) por jovens adultas afeta as cognições que compõe as suas futuras práticas parentais. Participaram 60 universitárias, com idades entre 18 e 25 anos divididas em dois grupos (Grupo 1: conhecimento do script de base segura e Grupo 2: desconhecimento do script de base segura, avaliado por meio do Attachment Script Assessment). A s práticas parentais foram analisadas através da observação de videoclipes sobre interações mãe-criança. Os resultados demonstraram que os dois grupos se dis-tinguiram em apenas duas categorias de práticas parentais: Promoção de Independência e Atribuição de Causalidade ao Comportamento da Criança, confirmando parcialmente as expectativas do estudo.<hr/>The aim of this study was to investigate whether mental representations of attachment affect the perception that young adults have while observing interactions of children and their mothers in a laboratory situation. Parental practices were defined as socio-cognitions (goals, plans, expectations and attributions) present during child rearing context. Those socio-cognitions were access through the observations of video-clips of mother-child interactions. Attachment was analyzed through the Attachment Script Assessment. The results showed that only two categories distinguished the two groups: Independence Development and Causal Attribution to Child Behavior, confirming partially the initial expectation of the study. <![CDATA[<B>Entry into the treatment of the congenital hypothyroidism according to reports of their caregivers</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa procurou identificar variáveis que interferem na adesão ao tratamento segundo relato de cuidadores de crianças com Hipotireoidismo Congênito atendidas em um centro de referência no Estado do Pará. Participaram 50 cuidadores primários, com idade entre 17 e 55 anos, com diferentes graus de parentesco com a criança. As variáveis relacionadas à adesão foram identificadas por meio de entrevistas com os cuidadores, seguindo roteiro estruturado. Os resultados indicaram que a maioria dos cuidadores desconhece sobre características da doença, etiologia, diagnóstico, tratamento e prognóstico, independen-temente da idade, escolaridade, grau de parentesco e tempo em que a criança está no Programa, dificultando a adesão ao tratamento. Para a maioria das crianças, o Teste do Pezinho foi realizado com atraso, indicando prejuízos ao tratamento.<hr/>This study aims at identifying variables which interfere on the entry into the treatment according to reports of caregivers of children suffering from Congenital Hypothyroidism seen at the Center of Reference in Pará State. Fifty main caregivers, with different degrees of kinship to the children and ranging from 17 to 55 years old, took part in this study. The variables related to the treatment entry were identified by means of interviews with the caregivers following structured pilot instructions. Results showed that most of the caregivers are not aware of the characteristics of the disease, its etiology, diagnosis, treatment and prognostic, regardless the age, school degree, kinship and amount of time the child is on the Program, which makes the treatment entry more difficult. In most children, the Newborn Screening Test was not done in the right time, fact that brought damage to the treatment. <![CDATA[<B>Attention deficit hyperactivity disorder</B>: <B>A glance at the elementary school</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nos últimos anos, o diagnóstico de TDAH aumentou no contexto escolar, aumentando também a quantidade de pesquisas sobre o assunto. O presente estudo investigou o número de alunos com TDAH em 17 escolas de Porto Alegre e a percepção de 136 professores de 1ª à 8ª série, sobre o transtorno e o comportamento das crianças com TDAH. Dois questionários foram utilizados: um preenchido pela direção da escola e o outro, pelos professores. A média dos alunos com TDAH das escolas estudadas foi de 3%, com dois casos extremos: uma escola com 51% e outra com 0,2%. Em relação à percepção dos professores, houve discrepância entre os possíveis casos apontados por estes e os levantados junto à direção. Conclui-se, portanto, que é necessário oferecer ao ambiente escolar mais informação sobre esse transtorno, pois a maioria das escolas estudadas não oferece subsídios aos professores.<hr/>In the last years the Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) has increased in schools. This study investigates the number of students reported with the ADHD in 17 schools in Porto Alegre, a city in the south of Brazil. One hundred and thirty six 1st to 8th grade teachers were asked about their perceptions concerning this behavioral disorder. Two questionnaires filled in by the school direction and by the teachers, respectively, were used. The average of students with ADHD in the schools was 3% - one school reported 51% and the other 0.2%. Concerning teachers' perceptions it was found a discrepancy between cases identified as ADHD by the teachers and the cases reported by the school direction. It is necessary to offer more information to the schools on the ADHD since most of them do not provide subsidies for the teachers regarding this matter. <![CDATA[<B>Parental ethnotheories</B>: <B>a study with mothers living in the capital and countryside of Santa Catarina State</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo teve como objetivo investigar etnoteorias parentais em mães residentes na capital e interior de Santa Catarina. Foram aplicadas escalas de crenças sobre práticas de cuidado, metas de socialização e alocentrismo familiar em 50 mães de cada contexto cultural. Os resultados na capital indicaram predomínio de elementos autônomo-relacionais em práticas e alocentrismo familiar, enquanto que em termos de metas, as mães valorizaram a autonomia da criança. No interior, no que se refere a metas de socialização e alocentrismo familiar, foram identificados aspectos relacionais. Contudo, em termos de crenças sobre práticas de criação, constatou-se maior valorização da autonomia. Concluiu-se que ambos os contextos caracterizam-se por um modelo de self autônomo-relacional, embora com diferentes ênfases de acordo com a dimensão investigada.<hr/>The aim of this study was to investigate parental ethnotheories of mothers living in the capital city and in the countryside of Santa Catarina State. In each cultural environment, fifty mothers were interviewed based on scales that evaluated their beliefs about childrearing practices, socialization goals and degree of familism. Results from the capital demonstrated a predominance of autonomous-related elements for practices and familism, whereas in terms of socialization goals, mothers valued the autonomy of the child. In the countryside, relational aspects were identified for socialization goals and familism. However, for beliefs about childrearing practices it has been noted emphasis on autonomy. The conclusion was that both contexts are characterized by an autonomous-related self, although with different emphases according to the dimension investigated. <![CDATA[<B>Postpartum depression</B>: <B>evidence from two clinical cases</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo examinou a conjugalidade em duas famílias em que a esposa apresentava depressão pós-parto, com base no Inventário Beck de Depressão e em uma entrevista diagnóstica. Os maridos não apresentavam depressão. Foi utilizado delineamento de estudo de casos para investigar como a conjugalidade era vivenciada nesse contexto. As entrevistas foram realizadas individualmente com ambos membros do casal, tendo sido gravadas e posteriormente transcritas. Os resultados revelaram que a conjugalidade estava sendo experienciadas com dificuldades em ambas as famílias, mas de maneira particular em cada caso, especialmente com relação à comunicação entre o casal e conseqüente estrutura da relação conjugal. Os resultados corroboraram a literatura, que associa a depressão com dificuldades na conjugalidade, mas indicam que há diferentes aspectos que podem ser afetados em cada família.<hr/>The present study investigated the conjugality in two families in which the wife had postpartum depression, according to the Beck Depression Inventory and a diagnostic interview. The husbands did not have depression. A case-study design was used in order to analyze how conjugality was being experienced in this context. The interviews were individually conducted with both members of the couple. They were audiotaped and transcribed. The results revealed that the conjugality was being experienced with difficulties in both families, but in a particular way in each case, especially regarding the communication between the couple and the structure of the matrimonial relationship. The results corroborated with the literature, which associates the depression with difficulties in the conjugality, but they indicate that there are different aspects that may be affected in each family. <![CDATA[<B>Variables of impact on quality of life of HIV-positive people over 50 years old</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou analisar a influência de variáveis bio-demográficas e clínicas na qualidade de vida (QV) de pessoas acima de 50 anos HIV+. Para tanto, contou-se com a participação de 43 pessoas HIV+ acima de 50 anos ( M=55; DP =4,6), sendo 63% do sexo masculino. Utilizou-se como instrumentos a Escala de Qualidade de Vida para a Velhice (WHOQOL-Old) e um questionário bio-demográfico. Verificou-se o impacto de variáveis bio-demográficas e clínicas nos seguintes fatores: "Autonomia", "Atividades passadas, presentes e futuras", "Morte e Morrer" e "Intimidade". A QV apresentou-se como uma dimensão da vida humana indissociável de condições objetivas como trabalho, lazer, moradia, dentre outros. Além disso, esse construto está relacionado a características subjetivas, próprias de cada indivíduo, como o suporte social.<hr/>This study aimed to analyze the influence of biodemographic and clinical variables on quality of life of HIV-positive people over 50 years old. For that, 43 HIV-positive people over 50 took part in the study ( M=55; DP =4.6), being 63% male. The Scale of Quality of Life in Old Age (WHOQOL-OLD) and a biodemographic questionnaire were used as instruments. It was verified the impact of biodemographic and clinical variables in the following factors: "Autonomy", "Past, Present and Future Activities", "Death and Dying" and "Intimacy". The QL presented itself as a dimension of human life which is inseparable from objective conditions such as work, leisure, and housing, among others. Moreover, it is related to subjective characteristics, specific to each individual, such as social support. <![CDATA[<B>Emotional indicators in the draw-a-person test of transplanted children</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do estudo foi examinar a presença de indicadores emocionais no Desenho da Figura Humana (DFH), utilizando o sistema Koppitz, em crianças transplantadas e sem problemas de saúde, comparando-as de acordo com o sexo. Quarenta e sete crianças transplantadas e 88 sem problemas de saúde com idades entre 5 e 12 anos completaram o DFH e responderam a uma entrevista sobre o mesmo. O teste t mostrou que os meninos transplantados apresentaram mais indicadores emocionais que os meninos sem problemas de saúde. Análise de regressão logística evidenciou que o indicador integração pobre das partes e DFH na posição esquerda do papel são características típicas das crianças transplantadas. Os resultados indicam que as crianças transplantadas, especialmente os meninos, possuem maiores riscos de apresentar problemas psicológicos. Uma avaliação sistemática desses pacientes é necessária para minimizar eventuais conseqüências emocionais relacionadas à doença crônica e ao transplante de órgãos na infância.<hr/>This study aims at examining the presence of emotional indicators in the Draw-A- Person Test (DAP), employing the Koppitz Scoring System, in transplanted and healthy children comparing them according to their gender. Forty-seven transplanted and 88 healthy children aged 5-12 completed the DAP and answered an interview about it. The T-test showed that male transplanted children presented more emotional indicators than male healthy children. Logistic regression analysis (LRA) demonstrated that 'poor integration of parts' indicator and DAP in the left side of the paper are typical characteristics of transplanted children. It seems that transplanted children, especially boys, are at higher risk to present psychological problems. A systematic evaluation of those patients is necessary to minimize emotional consequences due to chronic disease and organ transplantation in childhood. <![CDATA[<B>Revised Work Values Scale - WVS-R</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os valores do trabalho são os princípios que guiam a vida do indivíduo no trabalho. No Brasil, uma escala que já foi amplamente utilizada em pesquisas é a Escala de Valores relativos ao Trabalho (EVT). O objetivo do primeiro estudo foi realizar o teste confirmatório da estrutura empírica da escala. Uma amostra de 790 profissionais respondeu ao instrumento. Os resultados apontaram a adequação do modelo, mas a representação dos tipos motivacionais foi limitada. Para suprir esta lacuna, a escala foi revisada e validada no segundo estudo. A nova escala foi aplicada em uma amostra de 412 trabalhadores. Os resultados da análise fatorial e do escalonamento multidimensional apontam que houve melhoras significativas na estrutura empírica da escala. As implicações são discutidas.<hr/>Work values are guiding principles in the work life of a person. In Brazil, a broadly used scale is the Work Values Scale (WVS). The purpose of the first study was to do a confirmatory test of the empirical structure of WVS. A sample of 790 workers answered this instrument of research. The results showed a good fit of the structure, but also indicated a poor representation of some motivational types. The scale was revised and validated in the second study. More items were developed and the new scale was applied in a sample of 412 workers. The factor analysis and multidimensional scaling results showed an improvement of the empirical structure. Implications are discussed. <![CDATA[<B>Moral Judgment Test (MJT) adaptation for different cultures</B>: <B>Brazilian case</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo trata da adaptação do Teste de Juízo Moral (MJT) para a língua portuguesa. São apresentados os princípios do teste, seu formato e o processo de validação de conteúdo, constructo e de critério. Da mesma forma, a confiabilidade é discutida utilizando os resultados das pesquisas brasileiras que inclusive geraram a necessidade de elaboração de outro dilema para compor o MJT-xt (estendido).<hr/>The present article deals with the adaptation of the Moral Judgment Test (MJT) for the Portuguese language. The principles of the test, its format and the process of content, construct and criterion validation are presented. In the same way, reliability is discussed using Brazilian research results that produced the necessity of elaborating another dilemma to compose the MJT-xt (extended). <![CDATA[<B>Confirmatory factorial analysis of TEOSQp</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O propósito do presente estudo foi avaliar a confiabilidade, a validade factorial e a invariância (por sexo) da versão portuguesa do TEOSQ (Fonseca & Biddle, 2001). Integraram a amostra 1010 estudantes com uma média de idade de 15,42 anos. A análise factorial e da invariância foi avaliada através da análise factorial confirmatória. Os resultados corroboram a proposta de uma estrutura de duas subescalas (tarefa e ego). Com base nos índices de modificação e justificação teórica, o TEOSQ p foi reduzido a 12-itens, com melhores índices de adequação para o modelo oblíquo. Os resultados relativos à invariância por sexo não apresentaram apoio empírico total para a assumpção de equivalência multi-grupo, sugerindo que o TEOSQ p não parece avaliar as orientações cognitivas do mesmo modo, para os indivíduos do sexo masculino (modelo ortogonal) e feminino (modelo oblíquo). Face aos resultados obtidos, foram discutidas as implicações conceptuais, empíricas, assim como os aspectos de carácter aplicado.<hr/>The present research assessed the reliability, factorial validity and measurement invariance (by gender) of the Portuguese version of TEOSQ -Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire (Fonseca & Biddle, 2001). Data were collected from 1010 physical education students with a mean age of 15.42 ( SD=1.91). Factorial and invariance measurements were tested via confirmatory factorial analysis. Results supported internal consistency for the two proposed subscales (task and ego). Based on modification indices and theoretical justification the TEOSQ p was reduced to 12 items with better goodness-of-fit indices for the oblique model. The results of gender invariance did not provide full empirical support to the multi-group equivalence assumption, being suggested that TEOSQ p does not measure in the same way goal orientations for boys (orthogonal model) and girls (oblique model). In light of these results, conceptual, empirical and practical issues were discussed. <![CDATA[<B>Performance of the elderly in the CERAD cognitive battery</B>: <B>relations with socio-demographic variables and perceived health</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do estudo foi avaliar o desempenho de idosos em testes cognitivos da bateria CERAD e sua relação com variáveis sociodemográficas e saúde percebida. Foram estudados 158 idosos integrantes do estudo PENSA (Processo do Envelhecimento Saudável). A média de idade foi de 70,2 anos ( DP=8,2) e a média de escolaridade de 7 anos ( DP =4). O melhor desempenho cognitivo, na maior parte dos testes, esteve associado a mais anos de escolaridade, menor idade e viver com companheiro. No teste de nomeação, observou-se melhor desempenho entre os homens, e melhor desempenho nos testes de memória esteve associado com melhor saúde percebida. Concluiu-se que escolaridade, idade, gênero, estado civil e saúde geral percebida implicaram diferenças significativas no desempenho cognitivo dos idosos.<hr/>CERAD cognitive battery and its relation with socio-demographic variables and perceived health. The sample was composed by 158 community-dwelling elderly people who participated in the PENSA study (Study of Healthy Aging Process). Ages varied from 60 to 99 years old ( M=70.2; SD=8.2); with an average of seven years of education ( SD =4). Higher cognitive performance was associated with higher education, lower age, and having a partner. In the naming test, men outperformed women whereas higher memory performance was associated with better perceived health among women. It was concluded that education, age, gender, marital status and perceived health may be associated to variability in cognitive performance among elderly people. <![CDATA[<B>Confirmatory factor analysis of the Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ)</B>: <B>Portuguese version</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo do estudo foi examinar as propriedades psicométrica da versão Portuguesa do Questionário de Satisfação do Atleta ([QSA/Athlete Satisfaction Questionnaire - ASQ], Riemer & Chelladurai, 1998), através da análise factorial confirmatória, uma vez que as características culturais e de idioma podem afectar a aplicação e interpretação do questionário. O QSA possui 14 dimensões, com 54 itens e visa avaliar a satisfação do atleta com a sua experiência desportiva. O modelo foi testado com uma amostra de 527 atletas de diferentes modalidades: basquetebol, andebol, futebol e voleibol, dos campeonatos nacionais e regionais de Portugal. Todos os factores apresentam elevados coeficientes de consistência interna, com valores de alpha de Cronbach entre a=0,70 e a =0,94. De uma forma geral os valores dos indicadores globais de ajustamento do modelo observado, resultantes da análise factorial confirmatória (robustos TLI/NNFI=0,93, CFI=0,93 e do IFI=0,93, RMSEA=0,042 (0,039 - 0,044 e o índice SRMR=0,05) expressam a sua qualidade. Assim, os resultados sugerem que a avaliação da satisfação do atleta nas diversas facetas consideradas relevantes para a sua experiencia desportiva, parece poder ser realizada em futuras pesquisas, através da utilização do ASQ versão portuguesa<hr/>The purpose of this study was to examine the psychometric properties of the Portuguese version of the Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ), developed by Riemer and Chelladurai (1998), through confirmatory factor analysis since cultural and language characteristics can affect the applicability and the interpretation of the multidimensional Athlete Satisfaction Questionnaire. The ASQ has 14 dimensions, with 54 items to evaluate the athletes' satisfaction with their sports experience. The model was tested with a sample of 527 athletes (basketball, handball, soccer and volleyball players) from national and regional championships in Portugal. All factors have good internal reliability coefficients, with Cronbach alpha values ranging from a=0.70 to a =0.94. The results of confirmatory analysis, (robust TLI/NNFI=0.93, CFI=0.93, IFI=0.93, RMSEA=0.042 (0.039 - 0.044) and SRMR=0.05) show that the model has good fit indexes, which express its quality. Therefore, this study points out that the evaluation of athletes satisfaction in different facets which are considered relevant to their sports experience through the use of the ASQ Portuguese version is valid and reliable. <![CDATA[<B>Development and validation of an instrument to assess self-efficacy in personnel training, development and education situations</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pesquisas desenvolvidas nas últimas décadas indicam a relevância de características individuais, como auto-eficácia, na explicação de efeitos de programas educacionais. Inúmeras medidas específicas de auto-eficácia foram elaboradas e validadas neste ínterim. Entretanto, estas escalas confundem-se com medidas que avaliam os efeitos de ações educacionais sobre o desempenho dos indivíduos. São raros os estudos que desenvolveram escalas gerais de auto-eficácia. O presente estudo relata o desenvolvimento de uma escala de auto-eficácia geral. O instrumento, composto por 15 itens, foi submetido à validação teórica e à validação empírica. Neste último processo, 1845 treinandos participaram da pesquisa, de forma que suas respostas foram submetidas a análises fatoriais exploratórias. Os resultados indicaram a validade, a precisão e a confiabilidade do instrumento de auto-eficácia desenvolvido.<hr/>Researches done in the last decades suggest the importance of individual characteristics, such as self-efficacy, to explain the effects of training programs. Several specific measures of self-efficacy were developed and validated. These scales are confounded with impact measures that evaluate post-training individual performance. Studies concerning the development of self-efficacy generic measures are still rare. This study reports the development of a self-efficacy generic scale. The instrument, made up of 15 items, was submitted to a theoretical validation as well as to an empirical validation. In this last validation process, 1845 trainees participated of the research. Their answers were submitted to exploratory factor analysis, and the results indicated the validity, precision, and reliability of the self-efficacy instrument which was developed. <![CDATA[<B>The acquisition of regular verb morphology in brazilian portuguese</B>: <B>a cognitive linguistics approach</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesquisa em Lingüística Cognitiva no Brasil tem crescido de maneira considerável nos últimos anos. No entanto, ainda são poucos os estudos sobre a aquisição da linguagem que adotam o aporte teórico da Lingüística Cognitiva. Com o objetivo de preencher essa lacuna, o presente estudo investigou a produtividade de uma criança pequena no que tange o uso das diferentes flexões dos verbos regulares em português, em duas ocasiões diferentes: quando a criança tinha 1 ano e 10 meses de idade e quando ela tinha 2 anos e 2 meses de idade. Os dados foram retirados do banco de dados do projeto CHILDES. Apesar de ter havido um desenvolvimento significativo entre as duas ocasiões no uso das flexões verbais, os resultados sugerem que, em consonância com o paradigma da Lingüística Cognitiva, o conhecimento da morfossintaxe de verbos se desenvolve de forma gradual e é inicialmente pouco abstrato. As implicações desses resultados para uma teoria sobre a aquisição da linguagem são discutidas.<hr/>In recent years, there has been an increasing body of research on Cognitive Linguistics in Brazil. However, few studies have investigated first language acquisition from a Cognitive Linguistics viewpoint. The present study is an attempt to fill in this gap. The productivity of a young Brazilian Portuguese-speaking boy with regard to the use of regular verbs was investigated at two different times: when he was 1 year and 10 months old, and when he was 2 years and 2 months old. The data were taken from the CHILDES database. Although there was a significant progress between Times 1 and 2, results suggest that the knowledge of the morphosyntax of verbs develops gradually, being initially non-schematic, which is consistent with the Cognitive Linguistics framework. The implications of these results for a theory of language acquisition are discussed. <![CDATA[<B>Soul, mind and brain in pre-history and early human civilizations</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Atualmente, o debate sobre a natureza da mente humana vem tomando novos rumos graças ao desenvolvimento de diversos estudos, no campo das neurociências, que investigam a localização das funções cerebrais. Esses trabalhos vêm contribuindo para uma melhor compreensão dos substratos neurais das funções mentais, bem como da etiologia de diversos transtornos mentais. Entretanto, o conhecimento acumulado pela neurociência não ocorreu de forma súbita. Na verdade, o estudo das relações entre o cérebro e a mente não é recente. Da pré-história aos dias atuais, surgiram vários tipos de questionamentos a respeito da possível materialidade e localização das funções mentais humana. O presente trabalho apresenta, de forma histórica, como populações pré-históricas, assim como as primeiras civilizações, localizadas no Egito, na Mesopotâmia, na Índia e na China, desenvolveram e utilizaram conceitos relacionados com a alma, a mente e o cérebro humano.<hr/>Currently, the debate about the nature of the human mind is taking new directions through the development of several studies in the field of neuroscience which investigates the location of brain functions. These studies have contributed to a better understanding of the neural substrates of mental functions and the etiology of various mental disorders. However, the knowledge developed by neuroscience did not occur abruptly. Indeed, the study of mind-brain relationship is not new. From pre-history to the present days, various different types of inquiries have been made about the possible materiality and location of human mental functions. This paper presents, in a historic manner, how prehistoric populations as well as early civilizations located in Egypt, Mesopotamia, India, and China developed and employed concepts related to the soul, the mind and the human brain. <![CDATA[<B>Visual attention focusing</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste estudo investigamos o ajuste dinâmico do foco atentivo em função de algumas características físicas de uma dica visual exógena. O primeiro experimento investigou o efeito da área delimitada por uma dica visual apresentada por diferentes intervalos entre estímulos (IEE). O segundo experimento investigou a disponibilidade dos recursos atentivos no meridiano horizontal e vertical do campo visual e o efeito de letras flanqueadoras apresentadas dentro e fora do foco atentivo. Os resultados do primeiro experimento sugerem que o foco da atenção pode ser mantido estável por um período superior a 500 ms, e que o tempo pelo qual os recursos atentivos podem permanecer estáveis é inversamente proporcional a sua área. Estes resultados também confirmam uma relação inversa entre o tamanho da área a ser atendida e a eficiência no processamento da informação. Os resultados do segundo experimento corroboram o efeito causado por letras flanqueadoras observado por outros autores (B. Eriksen & Eriksen, 1974; Miller, 1991), com um aumento do tempo de reação na presença da letra flanqueadora incompatível com o alvo. As letras flanqueadoras têm um efeito significativamente menor quando apresentadas fora da área delimitada pela dica visual. Este resultado indica uma ação atentiva inibitória fora da área de focalização. Além disso, observou-se uma possível assimetria na distribuição dos recursos inibitórios entre o meridiano horizontal e vertical do campo visual.<hr/>This study investigated the dynamic adjustment of the attention focusing in function of some physical characteristics of an exogenous visual cue. The first experiment investigated the effect of the area delimitated by a visual cue presented by different intervals between stimuli. The second experiment investigated the availability of attentional resources in the horizontal and vertical meridian of the visual field and the effect of flanking letters presented in and out of the attention focusing. The results of the first experiment suggest that the attention focusing may be kept stable for a period longer than 500 milliseconds and that the time through which the attention resources can remain stable is inversely proportional to their area. These results also corroborated an inverse relation between the size of the area to be fulfilled and the information processing efficiency. The results of the second experiment corroborated the effect caused by flanking letters observed by other authors (B. Ericksen & Ericksen, 1974; Miller, 1991) with an increase on the reaction time in the presence of the flanking letter incompatible with the target. Flanking letters have a significant smaller effect when presented out of the area delimitated by the visual cue. This result indicates an inhibitory attentional action out of the focusing area. Moreover, a possible asymmetry in the distribution of these inhibitory resources between the horizontal and vertical meridian of the visual field was also observed. <![CDATA[<B>The relationship between letter name knowledge and the development of spelling</B>: <B>evidence from illiterate adults</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dezenove adultos que não haviam começado a ler foram solicitados a escrever uma lista de palavras da melhor maneira que pudessem. De modo geral, suas escritas foram compostas de letras cujo nome podia ser claramente detectado na pronúncia das palavras (e.g., a escrita IU para chinelo ). Esses resultados sugerem que adultos iletrados utilizam seu conhecimento do nome das letras para conectar a escrita à fala. Como parece ocorrer entre crianças, o uso dessa estratégia resultou, algumas vezes, em escritas "silábicas", isto é, escritas em que o número de letras corresponde ao número de sílabas na pronúncia da palavra.<hr/>Nineteen adults who did not know how to read were asked to spell a list of words as well as possible. In general, their spellings consisted of letters whose names could be clearly heard in the pronunciation of the word (e.g., the spelling I and U for chinelo, in which the names of the letters i and u can be detected in the pronunciation of the word). These results suggest that illiterate adults use their knowledge of letter names to connect print to speech. Similar to what has been observed among preschool children, the use of this strategy resulted, sometimes, in so-called "syllabic" spellings, that is, spellings in which the number of letters correspond to the number of syllables in the pronunciation of the word. <![CDATA[<B>Value correlates of desirable attributes of an ideal partner</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os objetivos deste estudo foram (a) conhecer em que medida e direção os valores humanos se correlacionam com os atributos desejáveis de um/a parceiro/a ideal; (b) saber quais destes atributos seriam considerados mais importantes em um parceiro ideal; e (c) avaliar se a importância dada a tais atributos desejáveis variaria em razão do sexo dos participantes. Fizeram parte da pesquisa 421 pessoas da população geral de João Pessoa (PB), com idade média de 25,9 anos, a maioria do sexo feminino (56,8%), solteira (70,5%) e com curso superior (65,4%). Estes responderam a Escala de Atributos do Parceiro Ideal, o Questionário dos Valores Básicos e perguntas demográficas. Os resultados indicaram que um conjunto consistente de subfunções valorativas se correlacionou com os atributos desejáveis de um/a parceiro/a ideal (por exemplo, as subfunções experimentação e normativa se correlacionaram com as dimensões atlética e tradicional, respectivamente). Por outro lado, revelaram também o papel do sexo dos participantes na diferenciação da importância dos atributos desejáveis; os homens valorizaram mais o atributo atlético e as mulheres o sociável . Estes resultados foram discutidos tendo-se em conta pesquisas prévias sobre a importância que homens e mulheres dão a atributos desejáveis de parceiros/as ideais.<hr/>This study had three main aims: (a) to know to what extend the human values are correlated with desirable attributes of an ideal partner; (b) to identify what attributes could be considered most important for an ideal partner; and (c) to assess if the importance assigned to such desirable attributes vary according to participants' gender. Four hundred twenty one people of general population from João Pessoa-PB took part in the study with mean age of 25.9 years old. Most of them were female (56.8%), single (70.5%), and with undergraduate degree (65.4%). They answered the Attributes of Ideal Partner Scale, the Basic Value Survey and demographic questions. Results indicated that a consistent set of value subfunctions were correlated with the desirable attributes of an ideal partner (e.g. the subfunctions excitement and normative were correlated with athletic and traditional dimensions, respectively). On the other hand, it was observed the role of participants' gender in differentiating the importance assigned to desirable attributes; the men appreciated more the athletic attribute, and the women did with respect to the sociable attribute. These findings were discussed based on previous research about the importance that men and women give to desirable attributes of ideal partners. <![CDATA[<B>The understanding of law professionals from the Federal District about drug users under the current new law</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O usuário de drogas tem recebido tratamentos contraditórios que promovem sua estigmatização e clandestinidade e limitam a compreensão do fenômeno. O objetivo foi investigar como Promotores e Juízes estão entendendo e aplicando a nova lei que legisla sobre a conduta de usar e portar drogas no Brasil. Onze operadores do Direito do Distrito Federal (DF) participaram de entrevistas semi-estruturadas divididas em três eixos: a visão em relação ao usuário de droga; como a lei vem sendo aplicada; e como concebe o trabalho da equipe multidisciplinar. As respostas demonstraram posições muito heterogêneas, denotando não haver ainda unanimidade quanto à compreensão da nova lei: se por um lado há uma crença compartilhada de que o uso de drogas é um problema de saúde pública, por outro, acredita-se que o usuário deve receber uma punição por seu ato ilegal. Um diálogo interdisciplinar efetivo permitiria uma atuação eficaz e reflexiva visando a beneficiar as pessoas que chegam à justiça.<hr/>Drugs users have been receiving contradictory treatments thereby promoting their stigma besides hiding and limiting the understanding of the phenomenon. The objective of this study was to investigate how the District Attorneys and Judges are considering and applying the new law which legislates on the conduct of drug use in Brazil. Eleven Law professionals from the Federal District participated in semi-structured interviews divided in three areas: the point of view in relation to the user of drugs, how the law is being applied, and how they conceive the work of the multidisciplinary teams. The results showed very heterogeneous positions, showing that there is no unanimity on the understanding of the new law. For some, there is a shared belief that drugs abuse is a public health problem, for others, it is believed that the user must receive a punishment for his/her illegal act. An effective and efficient interdisciplinary dialogue should allow a reflective action aiming at favoring those who come to justice. <![CDATA[<B>Errata</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en O usuário de drogas tem recebido tratamentos contraditórios que promovem sua estigmatização e clandestinidade e limitam a compreensão do fenômeno. O objetivo foi investigar como Promotores e Juízes estão entendendo e aplicando a nova lei que legisla sobre a conduta de usar e portar drogas no Brasil. Onze operadores do Direito do Distrito Federal (DF) participaram de entrevistas semi-estruturadas divididas em três eixos: a visão em relação ao usuário de droga; como a lei vem sendo aplicada; e como concebe o trabalho da equipe multidisciplinar. As respostas demonstraram posições muito heterogêneas, denotando não haver ainda unanimidade quanto à compreensão da nova lei: se por um lado há uma crença compartilhada de que o uso de drogas é um problema de saúde pública, por outro, acredita-se que o usuário deve receber uma punição por seu ato ilegal. Um diálogo interdisciplinar efetivo permitiria uma atuação eficaz e reflexiva visando a beneficiar as pessoas que chegam à justiça.<hr/>Drugs users have been receiving contradictory treatments thereby promoting their stigma besides hiding and limiting the understanding of the phenomenon. The objective of this study was to investigate how the District Attorneys and Judges are considering and applying the new law which legislates on the conduct of drug use in Brazil. Eleven Law professionals from the Federal District participated in semi-structured interviews divided in three areas: the point of view in relation to the user of drugs, how the law is being applied, and how they conceive the work of the multidisciplinary teams. The results showed very heterogeneous positions, showing that there is no unanimity on the understanding of the new law. For some, there is a shared belief that drugs abuse is a public health problem, for others, it is believed that the user must receive a punishment for his/her illegal act. An effective and efficient interdisciplinary dialogue should allow a reflective action aiming at favoring those who come to justice.