Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220100003&lang=en vol. 23 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Brazilian validity of the harter' self-perception profile for children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Self-perception Profile for Children (SPPC) é usado para investigar a autopercepção de crianças. O objetivo deste estudo foi traduzir o SPPC para o português e verificar a validade dos itens, da análise fatorial confirmatória e da consistência interna teste-reteste dessa versão. Participaram do estudo, além de sete profissionais, 746 crianças (8 a 12 anos), as quais responderam o instrumento em dois momentos. Os resultados indicam que a versão brasileira contém questões claras e pertinentes (CVCt > 0,70) e apresenta índices satisfatórios de validade fatorial confirmatória (χ2/gl = 4,33; Non-normed Fit Index = 0,958; Comparative Fit Index = 0,967 e Tucker e Lewis´s Index of Fit = 0,962) e de consistência interna teste-reteste, e assim a versão brasileira se mostrou válida.<hr/>Harter's Self-perception Profile for Children (SPPC) is used to evaluate children's self-worth. The objective of this study was to translate and verify the validity of the items, the confirmatory factorial analysis and the test-retest internal consistence of the Brazilian version of SPPC. The participants of this study were 7 professionals and 746 children (8 to 12 years old) who answered the instrument at two different moments. The results indicated that the Brazilian version contains clear and pertinent questions (CVCt > 0.70), shows satisfactory indices of the confirmatory factorial validity (χ2/gl = 4.33; Non-normed Fit Index = 0.958; Comparative Fit Index = 0.967 and Tucker and Lewis's Index of Fit = 0.962) as well as of internal consistence. Thus, the Brazilian version showed to be valid. <![CDATA[<b>Relationship among psychopathological symptoms, treatment adherence and quality of life in HIV/AIDS infection</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo observou a existência de relações significativas entre sintomatologia psicopatológica (BSI), adesão ao tratamento (CEAT-VIH) e qualidade de vida (WHOQOL-Bref) em 125 pessoas HIV-positivo/AIDS em tratamento antirretroviral, atendidos em um hospital do Porto (Portugal). A sintomatologia psicopatológica correlacionou-se negativamente com adesão ao tratamento e qualidade de vida, e a adesão ao tratamento associou-se positivamente com a qualidade de vida. O modelo preditor de adesão ao tratamento, mediante análise de regressão múltipla, incluiu a ausência de sintomatologia psicopatológica, o comportamento de retirada dos medicamentos na farmácia hospitalar e a presença de efeitos colaterais do tratamento (R² =0,30). Ademais, observou-se um efeito mediador de sintomatologia psicopatológica entre a adesão ao tratamento e a qualidade de vida das pessoas com HIV/AIDS.<hr/>The study shows evidence of statistical association among psychopathological symptoms (BSI), treatment adherence (CEAT-VIH) and quality of life (WHOQOL-Bref) in 125 HIV-positive/AIDS patients followed at Porto Hospital (Portugal). The psychopathological symptoms present a negative correlation with treatment adherence and quality of life. On the other hand, adherence was positively correlated with quality of life. The model of adherence to the antiretroviral treatment using multiple regression analysis includes absence of psychopathological symptoms, an adherence behavior (i.e. to get the medication at the hospital's pharmacy) and the experience of side effects because of medication (R² = 0.30). Besides, psychopathological symptoms have a mediation effect between adherence and quality of life in people with HIV/AIDS. <![CDATA[<b>Criterion validity of the social skills rating system (SSRS-BR)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo efetuou a análise da validade de critério da versão brasileira do Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais (SSRS-BR), com base na comparação entre os resultados de uma amostra de 84 crianças com deficiência mental e de 496 crianças com desenvolvimento típico. As crianças e seus professores avaliaram habilidades sociais, problemas de comportamento e competência acadêmica por meio do SSRS-BR. Em todas as escalas globais e na maioria das subescalas, os instrumentos de auto-avaliação e de avaliação por professores foram sensíveis para diferenciar, significativamente, crianças com e sem deficiência mental nos construtos medidos pelo SSRS-BR. Esse estudo permite disponibilizar o instrumento para futuras pesquisas, processos de avaliação e programas de intervenção para crianças com deficiência mental.<hr/>This study carried out the analysis of the criterion validity of the Brazilian version of the Social Skills Rating System (SSRS-BR). The results of a sample of 84 children with mental disability were compared with a sample of 496 children with typical development. The children and their teachers evaluated social skills, behavior problems and academic competence using the SSRS-BR. In all global scales and in most subscales the instruments of self-evaluation and evaluations done by teachers were sensitive to, significantly, differentiate children with and without mental disability in the constructs measured by the SSRS-BR. This study provides the instrument for future researches as well as for the development of evaluation procedures and intervention programs for children with mental disability. <![CDATA[<b>Positive psychology and evaluating instruments used in Brazil</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo é apresentar uma revisão integrativa da literatura científica acerca dos instrumentos de avaliação existentes na Psicologia Positiva, no contexto brasileiro. Pelas bases LILACS e SciELO (1970-2008), a partir de critérios de inclusão/exclusão, foram recuperados e analisados seis trabalhos. Os estudos que abordam os instrumentos de mensuração existentes são relacionados ao bem-estar subjetivo e à satisfação. Entre as principais contribuições do referencial, destaca-se a construção de instrumentos de avaliação e modelos de intervenção. As principais escalas mencionadas são norte-americanas, havendo apenas uma brasileira. Constatou-se a necessidade de se firmar a produção de instrumentos adaptados e validados para o contexto brasileiro, além de novos estudos que investiguem os instrumentos internacionais, seus pressupostos, validação e aplicação em diversos contextos culturais.<hr/>The objective of this study is to present an integrative review of the scientific literature about concepts, methods and evaluating instruments regarding Positive Psychology. Six papers from LILACS and SCIELO databases (1970-2008) based on inclusion/exclusion criteria were analyzed. The studies broached tools of measurement related to subjective welfare and satisfaction. Among the major contributions of this frame of reference, we point out the construction of estimation tools and intervention models. The foremost scales are North-American, in fact, there is just one Brazilian scale. Thus, it was noticed the necessity of developing adapted and valid instruments for the Brazilian context. Besides, new studies that investigate international instruments, their prerequisites, validation and applications in different cultural contexts should be done. <![CDATA[<b>WISC-III subtests of similarities, vocabulary and comprehension</b>: <b>objective or subjective scoring?</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho visou analisar a pontuação dos subtestes Semelhanças, Vocabulário e Compreensão do WISC-III, tendo em vista que podem envolver maior subjetividade do avaliador. Participaram do estudo 42 psicólogos de diferentes Estados do Brasil, os quais corrigiram as respostas de 6 protocolos do teste selecionados aleatoriamente da amostra de padronização ao contexto brasileiro. Tomando-se como referência os escores totais, o subteste Vocabulário apresentou maior variabilidade nas pontuações, seguido por Compreensão. Considerando-se o total de itens analisados em cada subteste, Semelhanças apresentou a maior concordância entre os avaliadores. Entretanto, os resultados evidenciaram que os três subtestes envolvem a subjetividade do avaliador na pontuação das respostas.<hr/>In all psychological tests, scoring should be of concern for examiners because the accuracy of results depends, at some extent, on the quality of the correction. This work aims to examine the correction, by different psychologists, of the scores for the Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III) subtests of Similarities, Vocabulary and Comprehension since these are the subtests where examiner's subjectivity seemingly most influences scoring. Forty two psychologists from different states in Brazil participated in this study. They corrected the answers of six test protocols randomly selected from a standardization sample for the Brazilian context. Taking as reference the total scores, the Vocabulary subtest showed greater variability in score, followed by the Comprehension one. Considering the total number of items tested in each subtest, Similarities had the highest agreement among raters. The results showed that all the three subtests involve subjectivity on behalf of the examiner to score the answers. Continuing in this study, we also aim to determine test reliability based on interrater agreement. <![CDATA[<b>A study about elementary algebra with balance scale</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Opondo-se à idéia de um ensino baseado na memorização mecânica sem compreensão das estratégias utilizadas para a resolução de problemas em sala de aula, este trabalho mostra uma experiência com alunos da sétima série do ensino fundamental no qual foi utilizada uma sequência didática com balança de dois pratos, tendo como respaldo o aporte teórico da escola francesa da didática da matemática. Nele traçamos um panorama geral dos aspectos relevantes desta escola e estabelecemos critérios para julgar os trabalhos de elaboração dos alunos, a fim de avaliar se eles chegaram ou não a compreender o sentido das estratégias aprendidas. Por fim fazemos uma avaliação da utilidade deste artefato cultural aqui utilizado como artefato instrucional.<hr/>Despite the fact that in Brazil, schools rarely give attention to the importance of properly using strategies applied for mathematics in classroom, there are many works to show the importance of the ability in understanding them. One area of interest related to this issue is the didactic of mathematics in France. Here we give a panoramic vision of this area of study. This paper also analyzes a study of elementary algebra using a didactic sequence with balance scale to see if students make sense of the strategies learned. At the same time the usefulness of this cultural artifact used as an instructional aim is verified. <![CDATA[<b>Symmetrical faces by hemiface reflections are not more attractive than the natural ones</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com a finalidade de investigar se a simetria está relacionada à atratividade facial, vinte fotos em preto e branco de faces frontais de jovens adultos (10F, 10M) foram manipuladas por um editor gráfico de maneira a gerar faces simétricas pela reflexão de suas hemifaces direita e esquerda. Sessenta e dois voluntários julgaram a atratividade das faces simétricas e naturais por meio de uma escala visual analógica em dois experimentos. Em um experimento as faces foram apresentadas com os elementos faciais externos e no outro sem eles. Em ambos experimentos as faces naturais foram geralmente julgadas mais atrativas que as simétricas. Conclui-se que a simetria facial por reflexão das hemifaces não é fator preponderante na atratividade facial.<hr/>In order to investigate whether symmetry is related to facial attractiveness, a computer graphic software generated symmetrical faces by reflecting the right and the left hemiface of twenty frontal faces (10F, 10M) of young adults from black-and-white pictures. Applying an analogical visual scale, sixty two volunteers judged the attractiveness of the symmetrical and natural faces in two experiments. In one experiment the faces were presented with external elements and in the other without them. In both experiments, the natural faces were generally judged more attractive than the symmetrical ones. In conclusion, symmetry from reflections of the hemifaces is not a preponderant factor for facial attractiveness. <![CDATA[<b>Hidden resilience</b>: <b>the social construction of the concept and its implications for professional practices with at-risk adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo visa apresentar as principais idéias e conceitos sobre resiliência, tendo como parâmetro a produção de Michael Ungar. Inicialmente será apresentada a perspectiva pós-moderna, na qual discutir-se-á sobre a construção social do conceito de resiliência e em seguida será introduzido ao leitor o conceito de "hidden resilience", aqui traduzido como resiliência oculta e relacionado a estratégias de coping não-convencionais. As pesquisas com adolescentes no Canadá e em vários países possibilitou a consolidação da proposta elaborada pelo autor, para o qual resiliência refere-se a uma experiência relacionada à capacidade do indivíduo de navegar por recursos associados ao bem-estar e à capacidade de suas famílias e comunidade em prover tais recursos de formas culturalmente significativas. Implicações para práticas profissionais na área da adolescência e juventude serão discutidas.<hr/>The purpose of this paper is to present the main concepts and ideas about resilience developed by Michael Ungar. At first, it will be discussed his post-modern approach of resilience and the social construction of the phenomenon. Thereafter, it will be presented the concept of hidden resilience related to unusual coping strategies. Researches carried out with adolescents in Canada and other countries solidified the conception of resilience as an experience associated to the individual's capacity to develop resources associated to his/her well-being and the condition of the individual's family and community to provide such resources in culturally meaningful ways. It will also deal with implications for professional practices with at-risk adolescents. <![CDATA[<b>More or less dead</b>: <b>explorations about the construction of the concept of death in children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo da presente pesquisa é investigar quando concepções religioso-metafísicas e secular-biológicas surgem no desenvolvimento do conceito de morte. Foram entrevistadas noventa e duas crianças com idades entre 6-8 e 10-12 anos, estudantes de escolas públicas e privadas localizadas na cidade do Recife, Brasil. Foram apresentadas duas narrativas aos participantes descrevendo a morte de uma avó ou avô, para em seguida solicitar que julgassem se certos processos corporais e mentais deixavam ou não de funcionar após a morte. Os resultados indicam que crianças de ambos os grupos de idade apresentaram uma forte visão secular-biológica da morte. As crianças também fizeram distinções entre corpo e mente, emitindo justificativas de cunho secular-biológico para funções corporais e justificativas de cunho religioso-metafísico para funções mentais.<hr/>The objective of the present project lies on investigating when religious/metaphysical and secular/biological conceptions emerge in the development of a concept of death. A total of 92 children of 6-8 and 10-12 years old, from public and private schools, all from the city of Recife in Brazil were interviewed. Participants were presented to two narratives depicting the death of a grandparent and were further asked to judge if certain bodily and metal functioning cease or not after death. Findings indicate that children from both group ages hold an overall strong secular-biological view of death. In addition, children made distinctions between body and mind, giving secular/biological explanations to body functioning and religious/metaphysical ones to mental functioning. <![CDATA[<b>The influence of social, individual and linguistic factors on children's performance in tasks of reading single words aloud</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo avalia a interferência de fatores sociais, individuais e lingüísticos no desempenho de leitura em voz alta de 333 crianças de Belo Horizonte cursando 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental. Medidas de tempo de reação e precisão foram coletadas. Uma análise de regressão hierárquica (método de Estimação de Equação Generalizada) mostrou a existência dos efeitos de regularidade grafema-fonema e fonema-grafema na leitura e um impacto do número de categorias de regularidade utilizadas na emergência desse efeito. Dos fatores sociais, apenas a escolaridade da mãe foi importante para a precisão (na direção inversa à esperada). Não houve efeito de gênero. Outros fatores além dos tradicionais também mostraram-se relevantes, como a idade de aquisição da leitura e a compreensão verbal. O estudo contribuiu com questões teóricas relevantes para a avaliação cognitiva da leitura no português.<hr/>This study evaluates social, individual and linguistic factors in the performance of a single- word reading aloud task. A group of 1st to 4th grade school children from Belo Horizonte-MG (N = 333) read aloud 323 single words presented in a computer screen. Measures of reaction time (RT) and error scores were collected. The Generalized Estimating Equations method exhibited the grapheme-phoneme and phoneme-grapheme regularity effect in reading and also showed an impact on the number of categories of regularity in this effect. No social factor was important to explain the results, but their mothers' education was correlated to the error scores (in opposite direction). There was no gender effect. Other factors rather than the traditional ones were also relevant, such as the age of reading acquisition and the verbal comprehension. The work brings important theoretical issues to cognitive reading assessment in Brazil. <![CDATA[<b>Children's behavior problems and social skills</b>: <b>a longitudinal study</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo teve como objetivo avaliar o desenvolvimento de crianças indicadas por suas professoras na Educação Infantil (EI) como apresentando problemas de comportamento (Grupo IPC) ou comportamentos socialmente habilidosos (Grupo ICSH), em dois momentos: quando tinham cinco anos e quando tinham 10 anos. Participaram 48 professoras de 62 crianças de ambos os sexos. Os instrumentos utilizados foram Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas para Professores e Escala Comportamental Infantil B. Os resultados indicaram diminuição dos problemas de comportamento e aumento dos comportamentos socialmente adequados no grupo IPC; os grupos eram bastante diferentes na primeira avaliação, quando na EI, mas as mudanças se atenuaram no ensino fundamental. Em ambas as avaliações, as crianças do Grupo ICSH foram avaliadas como mais habilidosas.<hr/>The aim of this study was to assess the development of children whose primary teachers believed they had behavioral problems (IPC Group) compared to socially skilled children (ICSH Group). They were assessed in two occasions: when they were five years old and when they were 10 years old. Forty-eight teachers and 62 children of both genders participated in the study. The instruments used were the Teacher's Questionnaire for Socially Skilled Responses and the Child Behavior Scale B. In the results, the IPC Group showed a decrease of behavior problems and an increase in socially appropriate behavior. The groups were quite different in the first assessment, but their behaviors became more similar in elementary school. In both assessments, children in ICSH Group were assessed as more socially skilled. <![CDATA[<b>Dialectic in developmental psychology</b>: <b>its importance and significance in research</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo examina la significación y la relevancia de la dialéctica en la obra psicológica de Piaget y de Vigotsky. Por un lado se analiza una metodología dialéctica común, presente en las unidades de análisis de las investigaciones. Por otro, se exponen los rasgos peculiares que adquiere la dialéctica en la explicación del desarrollo en ambos desarrollo. Finalmente, en base a los análisis realizados, se caracterizan los rasgos de la dialéctica. También se discute su unicidad y su carácter apriori en la Psicología del Desarrollo y en las Ciencias Humanas, justificándose su diversidad, en función de las temáticas que se indagan, así como a ciertos límites en el uso de esa categoría en la indagación empírica. Su implementación exige que adopte formas diferentes, pertinentes a los distintos problemas y focos teóricos.<hr/>The present article analyses the signficance and relevance of dialectic in Piaget's and Vigotsky's psychological studies. On one hand, it highlights the common dialectical methodology present in units of analysis in research. On the other hand, it focuses on the peculiar features dialectic acquires within both authors' explanation of psychological development. Lastly, a characterization of dialectic features based on previous analysis is introduced. The present article argues against the unique dialectic and its a priori features in Developmental Psychology and Human Sciences areas. It also justifies its diversity in relation to the subject matters under investigation as well as the existence of certain limits in the use of that category in empirical research. The use of dialectics requires the adoption of diverse forms regarding different issues and theoretical focuses. <![CDATA[<b>Interpersonal forgiveness in relation to psychosocial and demographic variables</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O perdão foi estudado através do Enright Forgiveness Inventory - EFI (versão em português) - em relação à intensidade da mágoa, aos afetos, aos julgamentos e aos comportamentos da vítima referentes ao ofensor. Verificou-se também se a cultura, o sexo, a idade e a religião influenciam o perdão. Participaram 200 brasileiros e 394 estadunidenses. Os resultados foram similares nas duas culturas: as pessoas perdoaram espontaneamente, mas não completamente. O perdão mostrou-se negativamente correlacionado com a intensidade da mágoa; foi oferecido em maior grau à família e aos amigos do que a estranhos e a colegas de trabalho; e as pessoas perdoaram mais pelos julgamentos do que pelos afetos. Não ocorreram diferenças quanto à religião, sexo ou idade. Futuros estudos devem verificar se ao perdoar completamente os afetos positivos pelo ofensor permanecem inferiores ou se igualam aos escores dos julgamentos positivos.<hr/>The Enright Forgiveness Inventory - EFI (Portuguese version) was used to verify relationships between forgiveness and degree of injury to the agents of hurt and also the degree of affect, behavior and judgment from victims towards their offenders. It was also checked whether culture, gender, age and religion affect the act of forgiving. Two hundred Brazilians and 394 Americans participated in the study. Findings were similar for both cultures. Forgiveness was negatively related to the degree of injury. People forgive family and friends at a higher degree than they forgive strangers or co-workers. Positive judgments received significantly higher scores than positive affect. No significant effect was found for forgiveness regarding gender, age or religion. Future studies should verify whether genuine forgiveness shows positive affect for offenders at a same degree as positive judgments or affect remains always lower than judgment for forgiving. <![CDATA[<b>Impacts of a parent intervention program</b>: <b>their children's academic achievement and classroom behavior</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste estudo avaliou-se o impacto de um programa de intervenção com os pais, sobre o desempenho acadêmico e o comportamento de crianças da 1ª e 2ª séries do Ensino Fundamental. Os participantes foram divididos em três grupos: Grupo Experimental 1 (GE1 - professores e 29 crianças cujos pais participaram da intervenção), Grupo Experimental 2 (GE2 - professores e 36 crianças cujas mães participaram da intervenção) e Grupo Controle (GC - professores e 34 crianças cujos pais e mães não participaram da intervenção). Antes e após o programa de intervenção, as crianças foram avaliadas utilizando-se o Teste de Desempenho Escolar (TDE); os professores preencheram um questionário aberto e o Social Skills Rating Scale -Versão para Professores (SSRS-P). Em comparação com o pré-teste, no pós-teste, as crianças do GE1 e do GE2 (mas não as do GC) apresentaram: (a) melhor desempenho acadêmico em leitura e na pontuação total do TDE, (b) resultados mais positivos no SSRS-P e, (c) um maior número de atributos positivos e menor número de atributos negativos, segundo as professoras.<hr/>This paper presents the impacts of a parent intervention program on the academic performance and classroom behavior of their children. The participants of the study were either first or second grade students. There were three groups of participants: Experimental Group 1 (EG1 - 29 children whose fathers participated in the intervention program along with the children's teachers); Experimental Group 2 (EG2 - 36 children whose mothers participated in the intervention program along with the children's teachers); and Control Experimental Group (CG - 34 children, whose parents did not participate in the intervention program, and the children's teachers). Before and after the intervention program, the children were evaluated using the Academic Achievement Test (AAT) and their teachers completed an open-ended questionnaire as well as the teacher's version of the Social Skills Rating Scale (SSRS-T). In comparison with the pre-test, in the post-test the children in the EG1 and EG2 (but not in the CG) obtained: (a) higher overall scores in the AAT and in the reading sub-test; (b) more positive results in the SSRS-T; and (c) were rated by their teachers as presenting a greater number of positive attributes and a smaller number of negative attributes. <![CDATA[<b>Social learning and aggressive and playful behaviors of pre-school boys</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investigamos a relação entre fatores de aprendizagem social, acessados via questionários, e os comportamentos agressivos e lúdicos de meninos pré-escolares, através de observação direta durante o recreio. Os participantes foram 15 meninos com idades entre quatro e seis anos, da cidade de Goiânia, GO, Brasil. Uma análise multivariada de variância indicou efeitos significativos de modelos de agressividade em casa nas taxas de agressão durante o brincar. Crianças expostas a punições físicas abusivas, brigas entre adultos e programas violentos de TV apresentaram mais agressões reais. Meninos que relataram brincar com armas de brinquedo em casa não apresentaram mais agressões reais do que os que relataram o contrário, mas apresentaram maior proporção de agressões de faz-de-conta. Os resultados também indicaram que quanto mais modelos agressivos em casa, maior a incidência de comportamentos agressivos.<hr/>We investigated the interaction between social learning factors measured by questionnaires and aggressive and playful behaviors of pre-school children, through direct observation during their playful break time. The subjects were 15 boys between four and six years old who were enrolled in a non-profit child care center in Goiânia-GO, Brazil. A multivariate analysis of variance indicated significant effects of aggressive models at home on aggression levels during playful behavior. Children exposed to abusive physical punishment, adult fighting and violent TV programs engaged in more episodes of aggression during playful breaks. Boys who reported to play with toy guns at home did not engage in aggressive behavior more often than those who did not, but they displayed a higher proportion of pretended aggression. Results also indicated that aggressive behavior becomes more frequent as the number of aggressive models at home increases. <![CDATA[<b>Adaptive behaviour and future time perspective</b>: <b>some evidence from education and health settings</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O papel do futuro no comportamento actual dos indivíduos, em particular dos jovens, tem sido alvo de atenção ao longo do tempo, destacando-se aquele que tem vindo a ser um efeito consistente de associação entre, por um lado, a perspectivação e a construção de planos de futuro - expressados pelo conceito de perspectiva temporal de futuro (PTF) - e, por outro, a expressão de comportamentos adaptativos, que contribuem para uma maior adaptação ao meio. Dois dos contextos de estudo em que essa relação é mais abordada são os da educação e da saúde, este último especificamente ao nível da promoção de comportamentos saudáveis e da prevenção de riscos. Tendo em conta estes dois contextos, o presente trabalho pretende sistematizar e discutir um conjunto de dados, resultantes de vários estudos, e que se consideram relevantes para a evidenciação dessa relação.<hr/>The role of future in the current individual behavior, especially among youngsters, has been receiving considerable attention. It is important to underline the consistent effect of association between future plans construction and perspectives - as expressed by the Future Time Perspective (FTP) concept and adaptive behavior expression. This aspect is considered as a contributor to higher adaptation. Two of the contexts where that relation is studied are education and health, the latter specifically at healthy behavior development and risk prevention levels. Having in mind these two dimensions, the present article intends, to discuss some data from several studies, which are considered relevant for giving emphasis on such relation. <![CDATA[<b>Adjustment to divorce and co-parental relations</b>: <b>contributions from the theory of attachment</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo propõe-se uma contribuição da teoria da vinculação na compreensão dos processos de adaptação dos adultos ao seu divórcio e como a desvinculação ao ex-cônjuge interfere na coparentalidade pós-divórcio. Este artigo formula duas hipóteses teóricas. A primeira hipótese afirma que o divórcio, enquanto processo relacional, deve ser lido como um momento de perda que germina reacções psicológicas similares às experienciadas pelos viúvos, tal como descreve Bowlby no modelo de perda da figura de vinculação, estando dependente dos estilos de vinculação dos adultos. A segunda hipótese sustenta que a coparentalidade pós-divórcio é predita pelos estilos de vinculação e pela qualidade da reorganização da vinculação dos pais. Finalmente, uma integração teórica é apresentada, operacionalizada numa proposta de investigação futura neste domínio.<hr/>In this article, it is proposed the contribution of the attachment theory for understanding adults' adjustment processes to their divorce and how detachment to ex-spouse can infer in co-parenting relationships after marital dissolution. This article makes two theoretical assumptions that focus on two dimensions. The first hypothesis states that the divorce, while a relational process, should be read as a moment of loss that germinates similar psychological reactions to those experienced by widows. Bowlby describes it in his model of loss of the attachment figure as dependent on attachment styles of divorced adults. The second hypothesis argues that the post-divorce co-parenting relationships are predicted by the attachment styles and by the quality of parents' attachment reorganization. At the end, a theoretical integration is built, based on a proposal for future research in this area. <![CDATA[<b>Improving reading comprehension by developing monitoring strategies</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo examinar o progresso da compreensão leitora através do desenvolvimento da habilidade de monitoramento a partir do emprego do paradigma de detecção de erros. Adolescentes distribuídos nos grupos experimental e controle realizaram as tarefas de monitoramento e leitura (teste de Cloze) como pré-teste e pós-teste, tendo sido controladas: habilidade verbal, atenção e memória de trabalho. Os grupos não diferiram em suas habilidades lingüístico-cognitivas, nem em seu desempenho nas tarefas do pré-teste. Após a intervenção, o grupo experimental foi significativamente melhor do que o grupo controle nas tarefas de leitura e de monitoramento. Tais evidências sugerem que o progresso no desenvolvimento da compreensão de texto está relacionado à eficiência com que os adolescentes monitoram sua leitura.<hr/>The present study examines whether the development of monitoring strategies improves textual comprehension skills using an error detection methodology for checking it. Adolescents distributed into experimental and control groups were presented to the monitoring and cloze tasks of pre- and post-tests where tasks like verbal ability, attention and working memory were controlled. The experimental and control groups did not differ in their linguistic-cognitive abilities or in their performance in the pre-test tasks. However, the performance of the experimental group was significantly better than the control group in the reading and monitoring tasks carried out after the intervention. The evidences found in this study suggest that text comprehension can be improved by the efficiency adolescents monitor their reading process. <![CDATA[<b>Relations between social vulnerability and perceptions of family Support and quality of life among flderly people</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en No presente estudo, examinou-se a relação entre a percepção de qualidade de vida e de suporte familiar entre idosos, segundo seu nível de vulnerabilidade social e características sócio-demográficas. Foram entrevistados seis grupos de 25 idosos (N = 150), um grupo para cada nível de vulnerabilidade, em um município paulista de porte médio. Os instrumentos utilizados foram: Inventário de Percepção de Suporte Familiar, Escala de Avaliação da Qualidade de Vida - QdV-DA e o Critério de Classificação Econômica Brasil. Correlações estatisticamente significativas, indicaram que os níveis de vulnerabilidade social estavam diretamente relacionados a indicadores de nível socioeconômico, às percepções de suporte familiar (total, afetivo-consistente, de adaptação e autonomia) e de qualidade de vida.<hr/>The present study examines the relation between perceptions of quality of life and of family support among elderly people according to their level of social vulnerability and other sociodemographic characteristics. Interviews were conducted with six groups of 25 elderly people (N = 150), one group for each level of vulnerability, in a mediumsized municipality in São Paulo state, Brazil. The instruments used were: the Family Support Perception Inventory, Quality of Life in Alzheimer's disease and the Brazilian Family Economic Classification Checklist. Statistically significant correlations indicate that levels of social vulnerability are directly related to socioeconomic measures, as expected, but also to perceptions of family support (total, consistent-affective, of adaptation and autonomy) and of quality of life. <![CDATA[<b>The psychological synthesis evaluated by the interactive model</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this article was to elaborate a model to evaluate the synthesis process resulting from the interaction which is established between opposing constructs, like gender schemas. In social psychology, the existence of opposites is possible to be detecting in contemporary theories, such as individualism versus collectivism and masculinity versus femininity. In all these themes, opposites assume both an oppositional and complementary attitude, but little relevance has been given to the process of synthesis. The Interactive Model was elaborated in an attempt to mathematically express the synthesis process and open up the possibility of studying human personality from a new perspective - the Psychological Synthesis.<hr/>O propósito deste estudo foi elaborar um modelo para avaliar o processo de síntese resultante da interação que se estabelece entre constructos com naturezas opostas, como os esquemas de gênero. Em psicologia social, a existência dos opostos pode ser detectada em teorias contemporâneas, tais como: individualismo versus coletivismo e masculinidade versus feminilidade. Em todos estes temas, os opostos assumem tanto uma postura de oposição quanto uma postura complementar, mas pouca relevância tem sido dada ao processo de síntese. O Modelo Interativo foi elaborado na tentativa de expressar matematicamente este processo de síntese, e abre a possibilidade de se estudar a personalidade a partir de uma nova perspectiva - a Síntese Psicológica. <![CDATA[<b>Resenha</b>: <b>Intuition in judgment and decision making</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722010000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this article was to elaborate a model to evaluate the synthesis process resulting from the interaction which is established between opposing constructs, like gender schemas. In social psychology, the existence of opposites is possible to be detecting in contemporary theories, such as individualism versus collectivism and masculinity versus femininity. In all these themes, opposites assume both an oppositional and complementary attitude, but little relevance has been given to the process of synthesis. The Interactive Model was elaborated in an attempt to mathematically express the synthesis process and open up the possibility of studying human personality from a new perspective - the Psychological Synthesis.<hr/>O propósito deste estudo foi elaborar um modelo para avaliar o processo de síntese resultante da interação que se estabelece entre constructos com naturezas opostas, como os esquemas de gênero. Em psicologia social, a existência dos opostos pode ser detectada em teorias contemporâneas, tais como: individualismo versus coletivismo e masculinidade versus feminilidade. Em todos estes temas, os opostos assumem tanto uma postura de oposição quanto uma postura complementar, mas pouca relevância tem sido dada ao processo de síntese. O Modelo Interativo foi elaborado na tentativa de expressar matematicamente este processo de síntese, e abre a possibilidade de se estudar a personalidade a partir de uma nova perspectiva - a Síntese Psicológica.