Scielo RSS <![CDATA[Psicologia: Reflexão e Crítica]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0102-797220120003&lang=en vol. 25 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Intervention with Non-Governmental Organization staff</b>: <b>reducing children's behavior problems</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve por objetivo avaliar os efeitos de uma intervenção com monitores de uma Organização Não-Governamental sobre os problemas de comportamento de crianças escolares. Participaram do estudo seis monitores, 24 crianças (idade variando entre oito e 11 anos), e pelo menos um de seus responsáveis. O programa de intervenção foi dividido em duas partes: (a) capacitação direcionada aos monitores para lidar com problemas de comportamento das crianças e (b) consultoria sobre aspectos organizacionais da instituição. As crianças foram avaliadas em quatro momentos: antes de qualquer intervenção, após a capacitação, após a consultoria e 10 meses após o término da consultoria. Nessas etapas de avaliação, utilizaram-se os seguintes instrumentos: Questionário de Capacidades e Dificuldades, Sistema de Avaliação de Habilidades Sociais-Versão para Professores e Protocolo de Observação dos Problemas de Comportamento Infantil. Em comparação ao pré-teste, as crianças apresentaram no pós-teste 1 e pós-teste 2: (a) diminuição estatisticamente significativa dos valores de média referentes aos problemas de comportamento, (b) aumento estatisticamente significativo dos valores de média com relação aos índices associados ao repertório de habilidades sociais. Pode-se afirmar que a intervenção foi eficaz para minimizar problemas de comportamento das crianças.<hr/>This study's main objective was to evaluate the overall effects of an intervention conducted by the staff of a Non-Governmental Organization with school children about their behavior problems. Six staff members, 24 children aged between 8 and 11 years old, and at least one of their parents or caretakers took part of the study. The intervention program was divided in two parts: (a) training targeted to the staff deal with children's behavior problems; (b) consultation on organizational aspects of the NGO. Children were assessed at four different moments: before the intervention, after training, right after the consultation, and 10 months later. The following instruments were used in all phases: Strengths and Difficulties Questionnaire, Social Skills Rating System - Teacher's Version, and Observation Protocols of Child Behavior Problems. Post-tests results when compared with pre-test showed: (a) statistically significant decreases of mean values related to behavior problems; (b) statistically significant increases of mean values regarding scores associated with social skills repertoire. It can be stated that the intervention was effective to reduce children's behavior problems. <![CDATA[<b>The Rorschach technique and the ICD-10 criteria for schizophrenia diagnosis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Trata de um estudo de correlação entre as variáveis da técnica de Rorschach (Sistema Klopfer) e os grupos de sinais e sintomas da CID-10 para a esquizofrenia. Participaram desse estudo 80 pacientes com o diagnóstico de esquizofrenia pela CID-10, com recidiva da doença, internados em hospitais psiquiátricos de Goiânia. Observou-se que, dentre os 8 grupos de sinais e sintomas da CID-10 para esquizofrenia, 7 grupos tiveram correlações com variáveis distintas do Rorschach. Tais dados sugerem que, embora exista uma relação entre as variáveis dos dois instrumentos, estas variáveis não se sobrepõem substancialmente. Entende-se que são importantes as pesquisas que indiquem padrões de inter-relação entre diferentes modelos de avaliação de distúrbios psíquicos, a fim de que se possam apontar pontos de convergência e divergência entre os mesmos, avançando desse modo em questões conceituais.<hr/>This is a correlational study between the variables of the Rorschach technique (Klopfer System) and groups of signals and symptoms of ICD-10 for schizophrenia. Eighty patients diagnosed with schizophrenia by the ICD-10, with disease recidivation, who were hospitalized in a psychiatric service in the city of Goiânia participated in the study. We observed that among the 8 groups of signals and symptoms of ICD10 for schizophrenia, 7 groups had correlations with distinct variable of Rorschach. These data suggest that while there is a relationship between the variables of the two instruments, such variables do not overlap substantially. It is understood that researches are important to indicate patterns of interrelationship between different models for evaluation of mental disorders so that they can point out similarities and differences between them, thereby advancing the conceptual issues. <![CDATA[<b>A review of the Romantic Jealousy Inventory (RJI)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi revisar o Inventário de Ciúme Romântico, na tentativa de obter um instrumento com melhores propriedades psicométricas. O instrumento revisado foi aplicado a 201 universitários de ambos os sexos. Uma análise fatorial exploratória revelou uma estrutura primária com seis fatores: Não Contato com o Parceiro, Contato Parceiro-Rival, Agressão ao Parceiro, Agressão ao Rival, Autoestima e Investigação. Uma análise fatorial de segunda ordem indicou a unidimensionalidade dos seis fatores primários. A fidedignidade (α) variou de 0,55 (Investigação) a 0,91 (Fator Geral). Portanto, a escala apresenta validade baseada na estrutura interna, mas a fidedignidade sofreu influência do baixo número de itens em alguns fatores. Entretanto, a escala pode ser recomendada para utilização em pesquisas, especialmente para avaliação global do ciúme romântico.<hr/>The aim of this study was to review the Romantic Jealousy Inventory in an attempt to obtain an instrument with better psychometric properties. The reviewed instrument was administered to 201 undergraduate students of both sexes. An exploratory factor analysis revealed a primary structure with six factors: Non-Contact with Partner, Partner-Rival Contact, Partner Assault, Rival Assault, Self-Esteem and Investigation. A second-order factor analysis indicated the unidimensionality of the six primary factors. Reliability (α) ranged from .55 (Investigation) to .91 (General Factor). Therefore, the scale presents validity based on internal structure, but reliability was influenced by the low number of items in some factors. However, the scale may be recommended to be used in research, especially for an overall assessment of romantic jealousy. <![CDATA[<b>Hierarchical relationship between the broad traits of the Big Five</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O modelo Big Five sustenta que a personalidade humana é composta por dezenas de fatores específicos. Apesar dessa diversidade, esses fatores confluem para cinco traços amplos que estão em um mesmo nível de hierarquia. O presente estudo apresenta uma hipótese alternativa, postulando níveis entre os traços amplos do modelo. Fizeram parte do estudo 684 estudantes do ensino fundamental e médio de uma escola particular de Belo Horizonte, MG, com idades entre 10 e 18 anos (m = 13,71 e DP= 2,11). Para medir os fatores do Big Five foi utilizado o Inventário de Características de Personalidade, anteriormente chamado de Inventário dos Adjetivos de Personalidade, de Pinheiro, Gomes e Braga (2009). O instrumento mensura oito polaridades das 10 polaridades presentes nos cinco traços amplos do Big Five. Dois modelos foram comparados via método path analysis: um modelo de quatro níveis hierárquicos e um modelo não hierárquico. O modelo hierárquico apresentou adequado grau de ajuste aos dados e mostrou-se superior ao modelo não hierárquico, que não se ajusta aos dados. Implicações são discutidas para o modelo Big Five.<hr/>The Big Five model sustains that human personality is composed by dozens of specific factors. Despite of diversity, specific factors are integrated in five broad traits that are in the same hierarchical level. The current study presents an alternative hypothesis arguing that there are hierarchical levels between the broad traits of the model. Six hundred and eighty-four junior and high school level students from 10 to 18 years old (M = 13.71 and SD= 2.11) of a private school in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil participated in the study. The Big Five was measured by an Inventory of Personality Traits, initially named as Personality Adjective Inventory, elaborated by Pinheiro, Gomes and Braga (2009). This instrument measures eight polarities of the ten presented in the Big Five Model. Two models were compared through path analysis: a four-level hierarchical model and a non-hierarchical one. The hierarchical model showed adequate data fit, pointing to its superiority in relation to the non-hierarchical model, which did not present it. Implications to the Big Five Model are discussed. <![CDATA[<b>Evaluation of cognitive functions related to attention, memory and perception of patients with multiple sclerosis</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esclerose múltipla é uma doença desmielinizante, que leva à destruição de importantes estruturas do Sistema Nervoso Central. Essas lesões podem resultar em déficits cognitivos. Com o objetivo de investigar a relação entre esclerose múltipla e alterações cognitivas de atenção, memória e percepção, foram avaliados 28 pacientes em um Centro Estadual de Referência, que satisfaziam os critérios de inclusão: idade entre 20 e 55 anos, nível escolar mínimo de 2º grau completo e classificação na Escala Expandida de Incapacidade menor que 7,0. Foram empregados quatro testes neuropsicológicos, validados pelo Conselho Federal de Psicologia: teste da cópia e reprodução de memória da figura complexa A de Rey-Osterrieth, teste de aprendizagem áudio-verbal de Rey, teste d2 e teste de dígitos. Para investigar o impacto da fadiga sobre as atividades cognitivas foi utilizada a escala MFIS-21Br. A análise estatística consistiu dos testes ANOVA, t para amostras pareadas ou de Mann-Whitney e de Kolmogorov-Smirnoff, unicaudais à direita, para rejeição da hipótese nula com nível de significância de 0,05. Os resultados apontaram perdas cognitivas com significância estatística nos pacientes com idade entre 40 e 55 anos e nos que apresentaram comprometimento por fadiga nos subdomínios cognitivo e psicossocial. Os pacientes com tempo de doença entre 5,0 e 19,9 anos apresentaram redução da pontuação nos testes, mas sem significância estatística. Concluiu-se que, dentre as funções cognitivas avaliadas, memória foi a mais freqüentemente comprometida, seguindo-se de atenção, sendo a percepção, comparativamente, a mais preservada.<hr/>Multiple sclerosis is a demyelinating disease that leads to the destruction of important structures of the Central Nervous System. These lesions may result in cognitive deficits. Aiming to investigate the relation between multiple sclerosis and cognitive alterations of attention, memory and perception 28 patients have been evaluated in a State Reference Center. They satisfied the following inclusion criteria: age between 20 and 55 years old, minimum scholarship level of High School and classification in the Expanded Disability Status Scale minor than 7.0. Four neuropsychological tests, validated by Federal Council of Psychology, were used: copy and memory reproduction of Rey-Osterrieth Complex Figure Test, Rey Audio-Verbal Learning Test, d2 Test and Digit-Span Test. To investigate the impact of fatigue on cognitive activities, MFIS-21Br scale was used. Statistical analysis consisted of ANOVA, pared samples t test or Mann-Whitney test, and Kolmogorov-Smirnoff test, right sided, for rejection of null hypothesis with significance level of .05. The results pointed out statistically significant cognitive losses for patients between 40 and 55 years old as well as for those who presented detriment due to fatigue in cognitive and psychosocial subdomains. Patients with disease duration between 5.0 and 19.9 years presented reduction on test scores, but without statistical significance. It was concluded that, among evaluated cognitive functions, memory was the most frequently compromised, followed by attention, and, perception, comparatively, was the most preserved. <![CDATA[<b>Using the Social Skills Inventory in the diagnosis of Social Anxiety Disorder</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou verificar as associações entre as manifestações clínicas e comportamentais do Transtorno de Ansiedade Social (TAS) e aferir a validade discriminativa do Inventário de Habilidades Sociais (IHS-Del-Prette) no diagnóstico deste transtorno. Participaram 1006 estudantes universitários, na faixa etária entre 17 e 35 anos, de ambos os gêneros. Posteriormente, 86 participantes foram randomicamente selecionados desta amostra inicial e agrupados como casos e não-casos de TAS por meio de avaliação clínica sistemática. Os resultados obtidos indicaram que quanto mais elaborado for o repertório de habilidades sociais de um indivíduo, menor será a sua probabilidade de satisfazer os critérios de rastreamento de indicadores diagnósticos para o TAS. Além disso, o IHS-Del-Prette demonstrou distinguir significativamente indivíduos com e sem TAS, evidenciando-se a sua validade discriminativa.<hr/>This study aimed to assess the relationship between clinical and behavioral manifestations of the Social Anxiety Disorder (SAD) and verify the discriminative validity of the Social Skills Inventory (SSI-Del-Prette) in the diagnosis of this disorder. The participants were 1,006 undergraduates, aged between 17 and 35 years old, both genders. Subsequently, 86 participants were randomly selected from the initial sample and grouped as SAD cases and non-SAD cases through systematic clinical evaluation. The results indicated that the more elaborate the repertoire of social skills of an individual is, the lower his/her likelihood of meeting the screening criteria of diagnostic indicators for SAD. Furthermore, the SSI-Del-Prette has demonstrated to significantly distinguish individuals with and without SAD, evidencing, thus, its discriminative validity. <![CDATA[<b>Psychosocial variables associated with orthognathic surgery</b>: <b>a systematic literature review</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A cirurgia ortognática é um tipo de tratamento orto-cirúrgico indicado para pacientes com deformidade dentofacial. Este tema tem ganhado repercussão na comunidade científica e, mais recentemente, no ramo das ciências psicológicas, pois as pessoas recorrem cada vez mais a este tipo de tratamento e os psicólogos começam a ser contratados para responderem às necessidades emocionais destes pacientes. Este artigo dedica-se a uma revisão da literatura, dos últimos nove anos, visando explorar particularmente se determinadas características psicossociais do paciente contribuem para a eficácia do tratamento ortocirúrgico. A nossa pesquisa identificou catorze estudos e os resultados são apresentados por setores: (a) fase pré-operatória, (b) fase pós-operatória a curto e médio prazo, (c) fase pós-operatória a longo-prazo. Verificámos que algumas características dos pacientes e uma relação de proximidade estabelecida com os profissionais de saúde parecem contribuir para a satisfação, porém, é apoio psicológico de caráter preventivo dos fatores de risco que parece determinar o sucesso do tratamento orto-cirúrgico. A demasiada valorização das expectativas de benefícios psicológicos, a insegurança na tomada de decisão, o desconhecimento dos custos emocionais da cirurgia, o pobre suporte social (ou a pressão dos familiares) e as perturbações psicopatológicas justificam a utilidade do apoio psicológico. Finalmente são apontadas algumas características psicológicas, positivas e negativas, do paciente assim como sugestões para futuras investigações.<hr/>Orthognathic surgery is a type of orthodontic treatment recommended for patients with dentofacial deformities. This issue has grown in the scientific community and, more recently, in the field of psychological science since there is an increasing number of people resorting to this type of treatment and psychologists are being hired to meet emotional needs of such patients. This paper focuses on a review of the literature from the last nine years and seeks to determine if some of the psychosocial characteristics of the patient contribute to the effectiveness of orthodontic-surgical treatment. Our research identified 14 studies and the results are presented according to the following: (a) pre-surgical phase; (b) short-term and mid-term post-surgical phases; and (c) long-term post-surgical phase. We observed that some of the patient's characteristics and a closer patient-caregiver relationship seem to contribute to the satisfaction of the treatment. However, it is the quality of preventive psychological support towards risk factors that seems to determine the success of this orthodontic treatment. Overvaluation of expectations towards psychological benefits, insecurity in the decision making, lack of knowledge about the emotional costs of the surgery, lack of social support (or family pressure) as well as psychopathological disorders justify the need of psychological support. Finally, some positive and negative patient characteristics have been pointed out in this paper, and suggestions for future investigations have been made. <![CDATA[<b>Singularities of gender in the representations of attachment during pre-school time</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Visando identificar diferenças individuais no modo como as crianças encenam uma variedade de situações relacionadas com a vinculação, o Attachment Story Completion Task-ASCT (Bretherton. Ridgeway, & Cassidy, 1990) tem sido utilizado em diferentes culturas, tanto com amostras clínicas como normativas, sendo uma das metodologias de narrativas mais utilizadas durante o período pré-escolar. Todavia, um ponto problemático da sua utilização prende-se com o facto de alguns estudos reportarem especificidades ao nível dos perfis narrativos evidenciados por meninos e meninas o que, do ponto de vista da Teoria da Vinculação, não seria de esperar. O ASCT foi aplicado a 252 crianças em idade pré-escolar (M=62; DP= 15,1) tendo as narrativas sido analisadas através de uma escala contínua de segurança. Não foi encontrada nenhuma relação significativa entre a segurança das narrativas e o Q.I. verbal dos participantes. Nas respostas ao ASCT verificou-se uma diferença em função do género [F(1, 253)=11,8, p<0,01], com as histórias produzidas pelas raparigas, em média, a receberem pontuações mais elevadas na dimensão segurança. Várias hipóteses teóricas são exploradas para explicar os perfis encontrados e, partindo da ideia avançada por Oppenheim (1997) de que a aplicação deste tipo de metodologias representa uma situação indutora de ansiedade para a criança, é dado destaque à tese evolutiva proposta por Taylor et al. (2000) que afirma existir divergências ao nível das estratégias de regulação emocional tendencialmente adoptadas pelos dois sexos em situações de stress e de conforto interpessoal.<hr/>Attempting to identify individual differences in the way children tend to enact a variety of attachmentrelated scenarios, the Attachment Story Completion Task (Bretherton, Ridgeway, & Cassidy, 1990) has been used in various cultures, both with normative and clinical samples, being considered a key narrative methodology in the field. Yet, a controversial question regarding its use is the fact that some studies unexpectedly report gender differences. Attachment Theory does not consider gender a relevant variable in the organization (quality) of attachment relationships. Gender is also not relevant when mental representations regarding such relationships are considered. Two hundred fifty two pre-schoolers (M=62; DP=15.1) participated in this study. Children's narratives were coded according to a continuous security scale, and no correlation was found with Verbal I.Q. Gender differences were found [F(1.253)=11.8, p<.01] with girls, on average, having higher scores than boys in all stories. Different reasons for children's play behavior were discussed, considering also that this kind of methodology can be a stressful situation to the child (Oppenheim, 1997). Special emphasis was given to Taylor et al. (2000) bio-evolutionist theory that explores the use of different strategies to cope with stress used by both genders. <![CDATA[<b>Memories and prevalence of posttraumatic stress disorder in intensive care units</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en The present study evaluated the prevalence of PTSD indicators in patients who had to be hospitalized in ICU six months after being discharged and examined the relationship between PTSD and mnemonic memories. Participants were 41 adult patients with different diseases who answered questionnaires about PTSD, memory and clinical information. It was identified that 24.4% of the sample presented PTSD symptoms. These patients presented more affective memories than those without PTSD (t=2.29, p<.05). Affective memories correlated with total PTSD and with the dimensions 'reliving' (r=.443, p<.01) and 'excitability' (r=.403, p<.01). Hierarchical regression analysis showed that sex (woman) and the presence of affective memories were PTSD predictors, explaining 38.2% of the variance.<hr/>O estudo avaliou a prevalência de indicadores de TEPT em pacientes que foram internados em UTI seis meses após a alta hospitalar, e examinou a relação entre TEPT e recordações mnêmincas. Participaram 41 pacientes adultos com diferentes doenças, que responderam a questionários sobre TEPT, memórias e informações clínicas. Identificou-se que 24,4% da amostra possuía indicadores de TEPT. Estes pacientes apresentaram mais memórias afetivas que os pacientes sem TEPT (t=2,29, p<0,05). As memórias afetivas correlacionaram-se com o TEPT total (r=0,408, p<0,01) e com suas dimensões revivência (r=0,443, p<0,01) e excitabilidade (r=0,403, p<0,01). A análise de regressão hierárquica mostrou que o sexo (mulher) (β=0,44, p<0,01) e a presença de memórias afetivas (β=0,46, p<0,01) foram preditoras de TEPT, explicando 38,2% da sua variância. <![CDATA[<b>Sleep, quality of life and depression in women in breast cancer post-treatment</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho investigou a qualidade de sono de mulheres com câncer de mama e suas relações com qualidade de vida e depressão. Cinqüenta mulheres com câncer de mama (grupo clínico) e cinqüenta controles responderam um questionário médico-demográfico e ao instrumento Pittsburgh Sleep Quality Index. O grupo clínico também respondeu aos instrumentos Quality of Life Cancer-Survivor e Brief Zung Self-Rating Depression Scale. Verificou-se que mulheres com câncer tinham significativamente mais queixas de nictúria, calor e despertares noturnos. O grupo clínico com má qualidade do sono apresentou comprometimento na qualidade de vida e mais sintomas de depressão. Em geral, a qualidade de sono em mulheres com câncer de mama pode predizer a qualidade de vida e o bem estar psicológico.<hr/>This study investigated the sleep quality of women with breast cancer and their relationship with quality of life and depression. Fifty women with breast cancer (clinical group) and a control group of other 50 women without the disease answered a clinical-demographic questionnaire and the Pittsburgh Sleep Quality Index. The clinical group also completed the Quality of Life Cancer-Survivor and the Brief Zung Self-Rating Depression Scale questionnaires. It was found that women with breast cancer had significantly more complaints of nocturia, heat and nighttime awakenings. The clinical group with poor quality of sleep reported impaired quality of life and more symptoms of depression. In general terms, sleep quality in women with breast cancer can predict their quality of life and psychological well-being. <![CDATA[<b>Perfectionism and attachment representations in young adults</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en As relações estabelecidas no seio familiar são extremamente importantes no desenvolvimento dos traços de personalidade dos indivíduos. O objectivo deste estudo foi investigar a relação entre o desenvolvimento do perfeccionismo e as representações de vinculação, numa amostra de 690 jovens adultos, com idades entre os 17 e os 30 anos. Os participantes preencheram um Questionário Sócio-Demográfico, duas Escalas Multidimensionais de Perfeccionismo (MPS-F e MPS-H) e um Inventário de Vinculação (IPPA). Os resultados indicam a existência de uma relação entre as dimensões maladaptativas do perfeccionismo e a representação de uma Vinculação Insegura à mãe e ao pai, enquanto as dimensões adaptativas do perfeccionismo relacionam-se com a representação de uma Vinculação Segura. Estes resultados sugerem que um dos factores que contribuem para o desenvolvimento do perfeccionismo é a natureza das relações parentais e consequentes interacções.<hr/>The relationships established within the family are extremely important in the development of individual personality traits. The goal of this study was to investigate the relation between the development of perfectionism and attachment representations in a sample of 690 young adults, aged between 17 and 30 years old. Participants completed two scales of Self-report Measure of Perfectionism (H-MPS and F-MPS) and the Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA), as well as a Social-Demographic Questionnaire. Results indicate the existence of a relation between maladaptive perfectionism dimensions and an insecure attachment representation to parents, whereas adaptive perfectionism dimensions seem to be related to a secure attachment representation. The results suggest that one of the contributing factors to the development of perfectionism is the nature of parental relationships and their consequent interactions. <![CDATA[<b>Religious Commitment Index (RCI)</b>: <b>elaboration and psychometric evidences</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo descreve o desenvolvimento do Índice de Compromisso Religioso (ICR), que busca unir diferentes dimensões do compromisso religioso em um único índice, mediante dois estudos. Participaram desses estudos 317 estudantes (Estudo 1) e 194 pessoas (Estudo 2), com médias de idade semelhantes (Estudo 1: m = 16,6, DP = 5,20; Estudo 2: m = 16, DP = 4,41), a maioria mulheres (53,6% e 67,5%, respectivamente). Os participantes responderam a uma escala de crenças e outra de práticas religiosas, além de perguntas sobre religiosidade e sóciodemográficas. Os estudos demonstraram as diferentes dimensões agrupando-se em um único fator, explicando 65% da variância total e apresentando consistência interna satisfatória. Tais resultados sugerem a adequação da ICR para utilização nos grupos religiosos estudados.<hr/>This paper describes the development of the Religious Commitment Index (RCI) which aims at grouping different dimensions of religious commitment in one single index by conducting two studies. Three hundred seventeen students took part in Study 1 and 194 people in Study 2, with similar mean ages (Study 1: m = 16.6, SD = 5.20; Study 2: m = 16, SD = 4.41), mostly female (53.6% and 67.5%, respectively). All participants completed one scale of religious beliefs and one of religious practices, followed by religious related and socio-demographic questions. Both studies showed the different dimensions grouping in one single factor, accounting for 65% of the total variance and showing satisfactory internal consistency. The results suggest the adequacy of the RCI for the studied religious groups. <![CDATA[<b>Translation and validation of the portuguese version of Goal Orientation in Exercise Scale (GOESp)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste estudo é a apresentação dos resultados da tradução e validação da versão Portuguesa da Goal Orientation in Exercise Scale (GOES), com recurso à análise factorial exploratória (AFE) e confirmatória (AFC), realizadas com dois grupos de praticantes de exercício em ginásios, de ambos os géneros e com idades entre os 15 e os 61 anos. Os resultados da AFE revelam uma estrutura factorial que explica 61% da variância dos resultados, pesos factoriais entre 0,63 e 0,86, e uma boa consistência interna (αEgo=0,91; αTarefa=0,74). No entanto, os resultados da AFC indicam que o modelo não se ajustou aos dados: S-Bχ²=154,59; gl=34; p=0,000; S-Bχ²/gl=4,55; SRMR=0,06; NNFI=0,87; CFI=0,90; RMSEA=0,10; 90% IC RMSEA=0,09-0,12, e só apresentou índices aceitáveis de ajustamento após a sua re-especificação, que conduziu à eliminação de um item. Assim, aconselha-se alguma prudência na sua utilização, e a realização de mais estudos sobre a sua validade.<hr/>The purpose of this study is to present the results of the translation and validation of the Portuguese version of Goal Orientation in Exercise Scale (GOES) through exploratory (EFA) and confirmatory (CFA) factor analysis. The study was conducted with two groups of participants who exercise in fitness centers, both sexes, and aged between 15 and 61 years old. The EFA results reveal a factorial structure which explains 61% of results variance, with item factor loadings ranging from .63 to .86 and reasonable reliability (αEgo=.91; αTask=.74). However, the CFA results showed an inadequate model fit: S-Bχ²=154.59; df=34; p=.000; S-Bχ²/df=4.55; SRMR=.06; NNFI=.87; CFI=.90; RMSEA=.10; 90% IC RMSEA=.09-.12, and only presented acceptable fit after its respecification, which leads to an item elimination. Thus, we suggest some caution in its utilization and more research is required to clearly assess its validity. <![CDATA[<b>Evaluation of burnout syndrome in professionals of the Family Health Strategy Service in João Pessoa - Paraíba</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho avaliou se os profissionais que atuam na Estratégia Saúde da Família em João Pessoa, Paraíba, apresentam síndrome de burnout. Foi utilizada uma amostra probabilística de 337 servidores, aplicando-se a Escala de Caracterização do Burnout, que investiga os seguintes fatores: (a) Exaustão emocional (α= 0,94); (b) Desumanização (α= 0,70); e (c) Decepção (α= 0,70). No tratamento dos dados, foram realizadas estatísticas descritivas, análises fatoriais, análises de Clusters e testes de comparação de amostra. Os resultados apresentaram que 37,09% dos profissionais pontuaram índices altos e médios (burnout desenvolvida), e que a 70,45% dos profissionais que possuem outro trabalho não possuem a síndrome, concluindo-se a necessidade do cuidado à saúde mental desses que atuam na porta principal do SistemaÚnico de Saúde.<hr/>This study evaluated whether the professionals who work at the Family Health Strategy Service in João Pessoa, Paraíba have burnout syndrome. It was used a random sample of 337 servers using the Burnout Characterization Scale which investigates the following factors: (a) Emotional exhaustion (α= .94); (b) Dehumanization (α= .70); and (c) Deception (α= .70). In data processing, descriptive statistics, factor analysis, clusters analysis and sample comparison tests were performed. The results showed that 37.09% of the professionals scored high and medium rates (developed burnout), and 70.45% of the professionals who have other jobs do not have the syndrome. It is concluded the need for mental health care to those who work in the front of the Brazilian Single Health System. <![CDATA[<b>Body image and food habits in anorexia nervosa</b>: <b>an integrative review of the literature</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Revisão integrativa da literatura com objetivo de investigar os construtos da imagem corporal e hábitos alimentares na anorexia nervosa (AN). As bases consultadas foram MedLine, LILACS e PsycINFO, no período de 2005 a 2009. A maioria dos artigos encontrados é constituída de estudos não-experimentais e descritivos, provenientes de fontes internacionais. Os resultados evidenciaram que a personalidade de mulheres com AN é permeada por baixa autoestima, sentimentos de inferioridade, inadequação, insegurança, perfeccionismo e obsessividade, fatores que acarretam acentuada inibição e retraimento social, e que exercem influência na distorção da imagem corporal e na aquisição de hábitos alimentares disfuncionais. Como conclusão ressalta-se a necessidade de tratamento interdisciplinar, e de novos estudos experimentais e nacionais, que busquem compreender a relação entre os construtos.<hr/>This is an integrative review of the literature that aims to investigate the constructs of body image and eating habits in anorexia nervosa (AN). The examined databases were MedLine, LILACS and PsycINFO in the period between 2005 and 2009. Most of the studies were non-experimental and descriptive, from international sources. The results showed that the personality of women with AN is permeated by low selfesteem, feelings of inferiority and inadequacy, insecurity, perfectionism and obsessiveness. These are factors that cause high inhibition and social withdrawal, and that influence body image distortion and the acquisition of dysfunctional eating habits. In conclusion, it is highlighted the need of an interdisciplinary treatment and the development of new national experimental studies seeking to understand the relationship between the constructs. <![CDATA[<b>Musical training and working memory span in beginners, veterans and with no musical knowledge children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A memória operacional e a atividade musical ativam áreas encefálicas recíprocas e homólogas, contudo não há evidências se o treino musical pode ampliar a capacidade da memória operacional. Objetivo: Avaliar o desempenho do treino musical sob a memória operacional em crianças de 9 e 10 anos de idade, praticantes de treino musical e sem experiência musical. PARTICIPANTES: Crianças Iniciantes (n=20), Veteranas (n=20) e Grupo Controle (n=20). MATERIAIS: Instrumentos computadorizados para avaliação da memória operacional. RESULTADOS: Crianças veteranas apresentaram melhores pontuações no BCPR (Teste de Repetição de Pseudopalavras para crianças brasileiras) e em subtestes da AWMA (Avaliação Automatizada da Memória Operacional). CONCLUSÃO: O treino musical parece ter contribuído para o desenvolvimento da memória operacional em crianças veteranas no programa de treino musical.<hr/>Working memory and musical activity activate reciprocal and homologues brain areas. However, there is a lack of evidence if musical training can amplify the working memory span. Objective: To assess the performance of musical training on working memory in children aged 9 and 10 years old who regularly have musical training or with no musical training at all. PARTICIPANTS: Beginners (n=20), Veterans (n=20) and a Control Group (n=20). MATERIALS: Computerized instruments to assess working memory. RESULTS: Veteran children presented higher scores in BCPR (Brazilian Children's Test of Pseudoword Repetition) and in specific tasks of AWMA (Automated Working Memory Assessment). CONCLUSION: Musical training seems to have contributed for working memory development in veteran children under musical training programs. <![CDATA[<b>Effects of selection tasks on naming emergence in children</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of the present work - which was divided into two studies - was to investigate if, from teaching selection tasks, naming responses would be emitted without direct teaching. Nine children aged between 7 and 12 participated in the study. In each study, 12 abstract pictures and 12 pseudo words were utilized. The procedures were comprised of six sessions that encompassed selection tasks (name-picture relations) and naming tests (picture-name relations). When a participant met 100% correct responses in selection tasks, (s)he was exposed to a naming test. The difference among the studies was the presentation of an echoic behavior pre-test of the pseudo words. The results indicated variability in the participants' naming performance.<hr/>O presente trabalho, dividido em dois estudos, teve como objetivo verificar se a partir de tarefas de seleção, respostas de nomeação seriam emitidas sem ensino direto. Participaram ao todo nove crianças com idades entre 7 e 12 anos. Em cada estudo foram utilizadas 12 figuras abstratas e 12 pseudopalavras. Os procedimentos continham seis sessões compostas de tarefas de seleção (relações nome-figura) e de testes de nomeação (relações figura-nome). Alcançado desempenho de 100% de acerto nas tarefas de seleção, o participante era exposto ao teste de nomeação. A diferença entre os estudos foi a apresentação de um préteste de comportamento ecóico das pseudopalavras. Os resultados indicaram variabilidade no desempenho de nomeação dos participantes. <![CDATA[<b>Sexuality of construction workers</b>: <b>perceptions about sexual exploitation of children and adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou investigar os condicionantes da exploração sexual de crianças e adolescentes (ESCA) sob a percepção de trabalhadores de grandes obras (TGOs) e analisar comparativamente grupos de perpetradores e não-perpetradores. Foram entrevistados 288 TGOs em diferentes regiões brasileiras. Dos entrevistados, 67% apontaram o envolvimento dos colegas de trabalho com ESCA e 25,4% relataram o próprio envolvimento. As principais variáveis correlacionadas ao problema foram o envolvimento com prostituição, o uso de drogas e o tempo alojado nas obras. O envolvimento com prostitutas despontou como variável mais importante na predição do envolvimento com ESCA. Intervenções nesta área requerem maior conhecimento acerca dos perpetradores, auxiliando na elaboração de perspectivas de enfrentamento mais eficazes.<hr/>This study aimed to understand the reasons for sexual exploitation of children and adolescents from the perception of Brazilian construction workers and compare groups of perpetrators and non-perpetrators. Two hundred eighty-eight construction workers were interviewed in different Brazilian regions. 67% of respondents indicated the involvement of co-workers with the issue and 25.4% reported their own involvement with it. Main variables correlated to the issue were the involvement with prostitutes, drug use and time out-of-home. Being involved with prostitutes was pointed as the most important variable explaining the involvement with the issue. Interventions in this area require more knowledge about the perpetrators, which may contribute to the development of more effective strategies of confrontation. <![CDATA[<b>Bereavement in older adults</b>: <b>individual challenge and contextual variables in different models</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en A perda por viuvez em idade avançada é, porventura, de entre vários acontecimentos do ciclo de vida, um dos mais normativos e, simultaneamente, dos menos investigados. Com o aumento da esperança de vida, a viuvez nos adultos idosos ocorre cada vez mais tarde no ciclo de vida, é um acontecimento expectável e parece haver vantagens em conceptualizá-lo como uma importante transição psico-social que implica a reconfiguração do significado da vida e dos seus propósitos. Neste artigo abordaremos alguns dos principais modelos do processo de luto e algumas variáveis individuais e contextuais que determinam reacções associadas à perda. Faremos uma particular focalização no modelo proposto por Stroebe e Schut bem como nas suas implicações teóricas e práticas.<hr/>The loss of a spouse in old age is one of the most significant, but least investigated events in the life cycle. With increasing life expectancy, widowhood in older adults occurs increasingly later in the life cycle. It is an expectable event and may be advantageously conceptualized as a major psychosocial transition that involves the reconfiguration of the meaning of life and its purpose. The present article discusses some of the main models of the grieving process and the effect of some individual and contextual variables on reactions regarding the loss of a spouse. It focuses mainly on Stroebe and Schut dual process model as well as on its theoretical and practical implications. <![CDATA[<b>Impact of pregnancy on at-risk, 10-14 year-old adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com o objetivo de identificar as repercussões ocorridas na vida de adolescentes que engravidaram entre 12 e 14 anos, em contexto de vulnerabilidade social, foram realizadas entrevistas semi-estruturadas e aplicados mapas de redes com 10 participantes, quando o filho estava entre um e três anos de idade. Os dados foram analisados qualitativamente, a partir da Teoria Fundamentada Empiricamente, de Anselm Strauss e Juliet Corbin. Os resultados evidenciaram que, após a experiência de gravidez e da maternidade, as adolescentes desenvolveram maior responsabilidade por sua vida reprodutiva e reformularam projetos, valorizando mais os estudos, apesar das dificuldades para retomá-los. O relacionamento com os parceiros caracterizou-se pela união estável, destacando-se a importância destes e das mães das adolescentes em seu processo de adaptação.<hr/>Aiming to identify the effects occurring in the lives of adolescents who became pregnant between 12 and 14 years old in a context of social vulnerability, we conducted semi-structured interviews and used network maps with 10 participants when their children were between 1 and 3 years old. The data were analyzed qualitatively, from the Empirically Grounded Theory of Anselm Strauss and Juliet Corbin. The results showed that after the experience of pregnancy and motherhood, adolescents developed greater responsibility for their reproductive lives and reviewed some future projects, giving more value to the studies, despite the difficulties to resume them. The relationship with partners was characterized by getting more stable, highlighting the importance of adolescents' partners and mothers in their adjustment process. <![CDATA[<b>The contribution of cognitive variables for reading and writing in Brazilian portuguese</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo investigou se as variáveis 'processamento fonológico' (memória de trabalho fonológica e consciência fonológica), 'nomeação seriada rápida' e 'consciência morfológica' contribuem de forma independente umas das outras para a leitura e a escrita no português brasileiro, após o controle da idade e da inteligência não verbal. Participaram da pesquisa 94 crianças matriculadas na 3ª série (quarto ano) do ensino fundamental de três escolas particulares. Os resultados de análises de regressão hierárquica indicaram que o processamento fonológico, a nomeação seriada rápida e a consciência morfológica apresentaram contribuições independentes para a habilidade de escrita. Porém, no que diz respeito à precisão e à fluência de leitura, apenas o processamento fonológico e a nomeação seriada rápida contribuíram para essas habilidades.<hr/>The purpose of this study was to evaluate the independent contribution of phonological processing (phonological awareness and phonological working memory), rapid naming and morphological awareness to reading and writing skills in Brazilian Portuguese. Ninety-four third-graders of three private Brazilian schools took part in this study. Hierarchical regression analyses were carried out on measures of reading (accuracy and fluency) and writing skills controlling for age and intelligence. The results showed an independent contribution of phonological processing, rapid naming and morphological awareness for writing skill. However, the results for measures of reading accuracy and reading fluency indicated that only phonological processing and rapid naming made independent contributions for such skills. <![CDATA[<b>Family environment and psychological adaptation in adolescents</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722012000300022&lng=en&nrm=iso&tlng=en The association between quality of family relationships and psychological adjustment has been understudied in the literature. This study tested the predictive relationship between family environment (measured by the dimensions of cohesion, hierarchy, support and conflict) and indicators of psychological adjustment (self-esteem, general self-efficacy and low levels of self-depreciation) in adolescents using structural equation modeling. Participants were 656 students aged between 12 and 18 years old from public schools. They answered the Family Climate Inventory, Rosenberg Self-Esteem Scale and General Perceived Self-efficacy Scale. The results indicated that the family environment (cohesion, support and low conflict) was a significant predictor of psychological adaptation. This study concluded that functional family relationships are important for the expression of positive psychological characteristics during adolescence.<hr/>A associação entre qualidade das relações familiares e adaptação psicológica tem sido subinvestigada na literatura. Esta pesquisa testou a relação preditiva entre ambiente familiar (através das dimensões coesão, hierarquia, apoio e conflito) e indicadores de adaptação psicológica (autoestima, autoeficácia geral e baixos níveis de autodepreciação) em adolescentes utilizando modelagem de equações estruturais. Participaram 656 estudantes de escolas públicas entre 12 e 18 anos, que responderam ao Inventário do Clima Familiar, à Escala de Autoestima de Rosenberg e à Escala de Autoeficácia Geral Percebida. Os resultados indicaram que o ambiente familiar (coesão, apoio e baixos índices de conflito) foi um preditor significativo de adaptação psicológica. Conclui-se que relações familiares funcionais são importantes para a expressão de características psicológicas positivas na adolescência.