Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Campinas)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-166X20150003&lang=en vol. 32 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[The relationship between learning potential and academic performance: Prediction by the Dynamic Assessment Approach of children's inductive reasoning]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300343&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi verificar a predição do potencial de aprendizagem do raciocínio indutivo, avaliado pelo Teste Dinâmico Informatizado de Raciocínio Indutivo para Crianças, em relação ao desempenho acadêmico. Participaram do estudo 317 crianças de ambos os sexos, que cursavam da 1ª à 5ª série. A amostra foi submetida à aplicação do Teste Dinâmico, da Prova de Raciocínio Abstrato da Bateria de Provas de Raciocínio Infantil, bem como foi coletada a média final referente às matérias estudadas pelos alunos. Adicionalmente os professores indicaram, segundo sua percepção, os alunos com maior ou menor capacidade para aprender. Os resultados encontrados indicaram diversas correlações positivas, moderadas e baixas, entre o Teste Dinâmico e o desempenho acadêmico. Utilizando a prova de Raciocínio Abstrato efetuou-se uma análise de regressão linear, que apontou validade incremental para o Teste Dinâmico. Por meio desses dados pode-se constatar evidência de validade para o Teste Dinâmico e sua predição para o desempenho acadêmico.<hr/>The aim of the study was to verify the predictive power for learning potential in inductive reasoning as assessed by the Dynamic Assessment Approach of children's inductive reasoning regarding academic performance. A total of 317 children, of both genders, from the 1st to 5th grades participated in the study. The sample was submitted to the Dynamic Assessment Approach and Abstract Reasoning subtest of the Test Battery of Child Reasoning. The children's final achievement scores were also collected. Additionally, their teachers indicated, according to their perception, which students were more and less capable of learning. The results indicated several positive correlations, moderate and low, between the Dynamic Assessment Approach and academic performance. A linear regression analysis was performed using Abstract Reasoning, which pointed to incremental validity to the Dynamic Assessment Approach. The data showed evidence of validity of the Dynamic Assessment Approach and its ability to predict academic performance. <![CDATA[Preliminary psychometric studies of Baptista's Depression Scale for Adults]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300357&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste estudo foi buscar evidências de validade interna, com base na relação com outras variáveis, por meio de grupos critério e índices de sensibilidade, especificidade e precisão de uma nova escala, intitulada Escala Baptista de Depressão - versão adulto. Participaram do estudo 771 pessoas de 17 a 69 anos, sendo 70,2% do gênero feminino. Do total, 691 eram estudantes universitários, 40 eram diagnosticados com depressão, e outros 40 constituíam uma subamostra não depressiva, emparelhada com os diagnosticados depressivos em termos de gênero, idade e escolaridade. Para a coleta de dados foi utilizada uma entrevista estruturada para o Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV - Transtornos do Eixo I, para confirmação diagnóstica dos pacientes depressivos, bem como a Escala Baptista de Depressão, versão adulto. Os resultados encontrados indicaram um ponto de corte igual a 88,5, com capacidade de identificar 97,5% de casos verdadeiros positivos (sensibilidade) e 87,5% de casos verdadeiros negativos (especificidade). A análise fatorial por componentes principais, em sua resolução final, indicou dois fatores responsáveis por 35,3% da variância total explicada. A precisão pelo alfa de Cronbach variou de 0,90 a 0,96 para os grupos de participantes e grupos de gênero. Sugere-se que outros estudos incluam amostras clínicas maiores.<hr/>The aim of the study was to investigate the Baptista Depression Rating Scale for Adults to find evidence of validity based on its internal structure, relationship with other variables through criterion groups, sensitivity, specificity and reliability indexes. A total of 771 individuals (70.2% females; 17 to 69 years old) participated in the study of which 691 were undergraduate students, 40 were depressive patients, and 40 were a non-depressive sub-sample paired with the depressive patients according to gender, age and education. The Structured Clinical Interview for DSM-IV(r) Axis I Disorders (SCID-CV), Clinician Version, (to confirm diagnosis of depressive patients) and the Baptista Depression Rating Scale for Adults were used to collect the data. The results indicated a cutoff point of 88.5, identifying 97.5% of true positive cases (sensitivity) and 87.5% of true negative cases (specificity). The factor principal component analysis indicated two factors responsible for 35.3% of total variance explained. The reliability of Cronbach's alpha ranged from 0.90 to 0.96 for groups of participants and gender groups. Further studies including greater clinical samples are suggested. <![CDATA[Risky Behavior Index: Construction and analysis of psychometric properties]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300371&lng=en&nrm=iso&tlng=en Adolescentes adotam comportamentos de risco que podem favorecer ou prejudicar seu desenvolvimento, o que demanda atenção científica e profissional. Este estudo apresenta o processo de construção e análise das propriedades psicométricas do Índice de Comportamento de Risco. O processo envolveu quatro etapas: revisão da literatura, seleção dos itens, análise preliminar do instrumento, análise final das propriedades psicométricas. Foi utilizado um banco de dados com informações de 466 estudantes de escolas públicas de Porto Alegre, no estado do Rio Grande do Sul, com idade entre 11 e 19 anos. A versão final do Índice possui 17 itens, distribuídos em quatro fatores: comportamento sexual de risco, uso de substâncias, comportamento infracional e comportamento suicida. O instrumento apresentou consistência interna satisfatória (α = 0,84), assim como permitiu avaliar simultaneamente um conjunto de comportamentos de risco, bem como identificar a prevalência e coocorrência desses comportamentos em adolescentes ou jovens adultos, contribuindo para o desenvolvimento científico e profissional de atenção à adolescência.<hr/>Adolescents adopt risk taking behaviours that may contribute or hinder their development, which demand scientific and professional attention. The aim of the present study is to discuss the construction process and the analysis of the psychometric properties of the Behavioral Risk Index. The process included four steps: literature review, item selection, preliminary and final analysis of psychometric properties. A database with 466 students, between the ages of 11-19 years, from public schools in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, was used. The final version of the index has 17 items, divided into four factors (risky sexual behavior, substance use, delinquent and suicidal behavior) and it presented satisfactory internal consistency (α = 0.84). This instrument enables the simultaneous evaluation of multiple behavioral risks and identifies the prevalence and co-occurrence of these behaviors in adolescents or young adults, contributing to the scientific and professional attention to adolescence. <![CDATA[Identifying Signs of Dyslexia Test: The construction process]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300383&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou apresentar os processos de construção de um teste de triagem para avaliar sinais de dislexia. O procedimento foi realizado em duas fases: (a) identificação de produções científicas e instrumentos nacionais e internacionais sobre a avaliação da dislexia e seleção das habilidades cognitivo-linguísticas mais frequentemente avaliadas; (b) construção da versão preliminar e análise por juízes especialistas. A partir dessas fases foi elaborado o Teste para Identificação de Sinais de Dislexia, destinado a crianças na faixa etária de 8 a 11 anos. O teste é composto pela avaliação de oito habilidades: leitura, escrita, atenção visual, cálculo, habilidades motoras, consciência fonológica, nomeação rápida e memória imediata. Estudos futuros são necessários a fim de que sejam verificadas evidências de validade e confiabilidade do instrumento.<hr/>This article aims to present the process of construction of a screening test to assess signs of dyslexia. Two phases were performed: (a) identifying scientific productions and national and international instruments on the assessment of dyslexia and selection of the most frequently evaluated cognitive-linguistic skills; (b) construction of a draft and analysis by specialist judges. From these phases the "Identifying Signs of Dyslexia Test" instrument was prepared, designed for children aged 8-11 years, and composed of the assessment of eight skills: reading, writing, visual attention, calculation, motor skills, phonological awareness, rapid naming, and immediate memory. Future studies are needed to verify the validity and reliability evidence of the instrument. <![CDATA[Phenomenology Naturalization and methodological perspectives on Psychology experimental research]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300395&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo explora a relação entre Fenomenologia e Ciências Cognitivas a partir da literatura internacional denominada naturalização da fenomenologia. São discutidas as tendências de pesquisa na área. O estudo contrasta a pesquisa com métodos introspectivos da metodologia básica em Ciências Cognitivas e Fenomenologia Experimental. Nas tendências de naturalização da Fenomenologia, destaca-se a Fenomenologia front-loaded, caracterizada como um tipo de fenomenologia experimental, que utiliza a fenomenologia filosófica para informar e redefinir desenhos experimentais na pesquisa com processos psicológicos básicos. A prerrogativa do modelo front-loaded é o fomento de variações experienciais em seres humanos, por meio de ilusões perceptivas e desempenho cognitivo, sob condições de controle experimental. Ao final, são discutidos os limites da relação entre Fenomenologia e Ciências Cognitivas, apontando a distinção necessária entre Fenomenologia como ciência de fundação e Fenomenologia como pré-ciência experimental aberta ao diálogo interdisciplinar.<hr/>The aim of the paper is to discuss the relationship between Phenomenology and Cognitive Sciences based on what the international literature denominates as Naturalization of Phenomenology. We discuss the research trends in the field. First, we differentiate the introspective approach methods from the Cognitive Science and Experimental Phenomenology methods. A trend in the naturalization of phenomenology is front-loaded phenomenology, which is characterized as a kind of experimental phenomenology that uses philosophical phenomenology as a tool to inform and refine experimental design settings in research focused on the basic psychological processes. The prerogative of front-loaded model is to promote experiential variation in humans by means of perceptual illusions and cognitive performance, under controlled experimental conditions. Finally, we discuss the limits between Phenomenology and Cognitive Sciences, pointing to the necessary distinction between Phenomenology as a foundational science and Phenomenology as a pre-experimental science open to interdisciplinary dialogue. <![CDATA[School psychologists in Portugal: Training profile and educational needs]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tendo por base um inquérito junto a 477 psicólogos escolares de instituições públicas e privadas portuguesas, foram analisados o perfil e as necessidades de formação desse grupo profissional. Os resultados apontam que, a par da formação em áreas diretamente relacionadas com a prática psicológica em contexto escolar, muitos profissionais reportaram ser especializados no domínio da psicologia clínica e da saúde. As necessidades de formação identificadas parecem refletir a natureza dos problemas encontrados na área, como as dificuldades de aprendizagem, a indisciplina, e os problemas de comportamento. Tais necessidades parecem ainda apontar as principais áreas de intervenção desses profissionais, atinentes a necessidades educativas especiais, avaliação e consulta psicológica, e orientação vocacional. Paralelamente, elas evidenciam o desejo desses profissionais em expandir seu campo de atuação para além dos papéis ditos tradicionais. A partir deste estudo podem ser derivadas implicações tanto para a formação inicial quanto para a formação continuada dos psicólogos escolares.<hr/>The profile and training needs of Portuguese school psychologists, working in public and private schools, were analysed based on a survey with 477 professionals. Results show that in conjunction with training in domains directly related to psychological practice in the school context, many school psychologists reported having a specialization course in the field of clinic and/or health psychology. The identified training needs appear to reflect the nature of the problems encountered in the field (e.g., learning difficulties, indiscipline and behaviour problems), as well as the main intervention areas of Portuguese school psychologists (e.g., special educational needs, assessment, support/counselling and vocational guidance). In parallel, results show that some professionals desire to expand their field of expertise beyond the so-called traditional roles. We discuss the implications for the initial and continuing training of school psychologists. <![CDATA[Self-handicapping strategies for learning of preservice teachers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300417&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aim of the study was to investigate self-handicapping strategies applied by students in an academic context and to analyze the relationship between the use of these strategies and the students' gender, age and course year. The sample consisted of 164 students of both genders aged 18 to 48 years and enrolled in the second and fourth years of the undergraduate program in pedagogy at Brazilian public universities. The data were collected through open-ended questions and a self-reported Likert scale instrument. Students reported applying several self-handicapping strategies, such as procrastination and not reading the recommended texts. Young students and women reported a more frequent use of these strategies. The importance of identifying the self-handicapping behavior of college students is discussed in this article.<hr/>A presente pesquisa tem como objetivo investigar as estratégias autoprejudiciais empregadas por alunos em contexto acadêmico, explorando as relações entre o uso dessas estratégias e o gênero, idade e etapa do curso. A amostra foi composta por 164 estudantes universitários de ambos os gêneros, com idade entre 18 e 48 anos, matriculados no 2º e no 4º ano de cursos de Pedagogia em universidades públicas brasileiras. Os dados foram coletados por meio de questões abertas e de uma escala de autorrelato do tipo Likert. Os estudantes relataram empregar diversas estratégias autoprejudiciais, como procrastinar e não fazer a leitura dos textos recomendados. Os alunos mais novos e as mulheres relataram uso mais frequente dessas estratégias. Discute-se a importância de se identificar os comportamentos autoprejudiciais de universitários. <![CDATA[Teacher opinions on sexuality and Sexual Education of students with intelectual disability]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo descritivo investigou, por meio de um questionário para análise quanti-qualitativa, a opinião de 451 professores sobre a sexualidade e a educação sexual de alunos com deficiência intelectual. A maioria (94,2%) percebe a sexualidade de seus alunos com deficiência intelectual, identificando o desejo de namorar (38,3%), a ocorrência de perguntas (35,8%), de jogos sexuais e masturbação (19,6%) e comportamentos inadequados (6,3%); diante disso, têm sentimentos positivos (37,5%) e negativos (53,8%). Embora acreditem que podem contribuir para a educação sexual de seus alunos (87,8%), os participantes consideram necessário um preparo pessoal e profissional (39,9%), bem como o apoio da escola e da família (24,4%). Assim, conclui-se ser preciso investir na formação continuada em educação sexual para os professores que atuam nas escolas inclusivas.<hr/>Using a questionnaire for quantitative and qualitative analysis, this descriptive study investigated the opinion of 451 teachers about sexuality and sexual education of students with intellectual disabilities. The majority (94.2%) perceives the sexuality of their students with intellectual disabilities, identifies their desire to date (38.3%), occurrence of questions (35.8%), sexual games and masturbation (19.6%) and the inappropriate behavior (6.3%); before that, they have positive feelings (37.5%) and negative (53.8%). Teachers believe they can contribute to the sexual education of their students (87.8%), however, they considered necessary the own training (39.9%) or the support of the school and the family (24.4%). It is important to invest in continuous training in sexual education for teachers working in inclusive schools. <![CDATA[Reading rate and academic performance in the last grade of elementary school]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300437&lng=en&nrm=iso&tlng=en A velocidade de leitura, calculada pelo número de palavras lidas por minuto, é um dos aspectos observados na fluência dessa habilidade. Esta pesquisa caracterizou a velocidade de leitura no último ano do ensino fundamental, segundo o texto e o desempenho acadêmico, investigando possíveis correlações entre essas variáveis. Trinta e dois estudantes do 9° ano, agrupados pela média escolar, leram dois textos diferentes, oral e silenciosamente. A velocidade calculada variou de 96,05 palavras por minuto, na leitura oral inédita, a 219,41 palavras por minuto, na segunda leitura oral. O texto influenciou a velocidade da leitura oral, provavelmente pela frequência ou número de caracteres das palavras. A velocidade da leitura silenciosa mostrou-se mais alta que a observada na leitura oral. Houve correlação entre velocidade de leitura e desempenho acadêmico. São necessários parâmetros brasileiros para avaliar a velocidade de leitura conforme as diferentes idades e ao níveis de escolaridade.<hr/>Reading rate (number of words read per minute) is one of the aspects observed in reading fluency. This study characterized reading rate in the ninth grade of elementary school, according to the text and academic performance, investigating possible correlations between these variables. Thirty-two students were grouped in accordance with their average achievement scores and they read two different texts aloud and silently. Reading rate ranged from 96.05 words per minute (unpracticed reading) to 219.41 (reading aloud preceded by initial reading aloud). The text exerted an influence on reading aloud (likely the frequency and number of characters in words of the Portuguese language). Estimated speed during silent reading was faster than the one observed during reading aloud. A correlation was found between reading rate and academic performance. Brazilian reference values are required to evaluate the reading rate at different ages and different levels of schooling. <![CDATA[A critical review of three perspectives in spelling development]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300449&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aprender a ler e a escrever está entre os maiores desafios de uma criança. Um componente importante da alfabetização é a escrita. Apesar do aumento de interesse pela escrita nos últimos anos, seu estudo ainda não atrai tanta atenção quanto o da leitura. Este artigo revisa três perspectivas no estudo do desenvolvimento da escrita: fonológica, cons-trutivista e da aprendizagem estatística. Atenção especial é dada aos estudos que examinam o desenvolvimento da escrita de forma translinguística, já que são cruciais para diferenciar as propriedades do desenvolvimento da escrita que são universais, daquelas que são específicas ao sistema de escrita da criança. As tradicionais perspectivas fonológicas e construtivistas são revisadas e criticamente avaliadas sob a perspectiva da aprendizagem estatística, mediante a revisão de seus conceitos fundamentais, com base estudos recentes que corroboram algumas de suas premissas.<hr/>Learning how to read and spell can be one of the biggest challenges in children's lives. Although interest in spelling development has increased in recent years, the study of spelling has still not attracted as much attention as the study of reading. This article reviews three perspectives in the study of spelling development: phonological, constructivist and the statistical learning perspectives. We devote special attention to studies that have examined spelling development cross-linguistically, as these studies are crucial for differentiating universal properties of spelling development from those that are adaptations to specific features of the child's language or target writing system. The traditional phonological and constructivist perspectives will be reviewed and evaluated and a new perspective, statistical learning, will be introduced, along with a revision of its fundamental concepts and recent studies that corroborate its claims. <![CDATA[Songs about conjugal life found in verses of Brazilian lyrics produced between 1940 and 1960]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300461&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo do presente estudo foi identificar elementos de representações sociais de casamento, marido e esposa, presentes em letras de canções populares gravadas nos anos de 1940 e 1950. Foram selecionadas 306 letras de canções, a partir de consulta a acervos particulares. Na análise dos dados foi utilizado o software Alceste, que apontou a existência de quatro classes, que diferentes formas de discurso acerca das relações conjugais e dos papéis de gênero no casamento, indicando elementos de representações sociais. Um primeiro grupo, constituído pelas classes 1, 3 e 4, pode ser considerado um eixo na organização das representações sociais de casamento, marido e esposa. Esse eixo, aqui denominado Papel feminino e masculino no casamento: real versus ideal, caracteriza-se por apresentar um discurso predominantemente masculino quanto aos aspectos do cotidiano conjugal, com indicações da esposa ideal e da esposa inadequada, retratando o marido como trabalhador/provedor financeiro. Já o outro eixo temático, constituído pela classe 2, tem como tema a desilusão amorosa e a separação. Os resultados exemplificam o papel dos fatores sociais, históricos e culturais na construção das configurações reais com que as relações conjugais são vividas. Apontam, também, como tais relações são orientadas e justificadas por representações sociais flexíveis, associadas aos contextos nos quais foram produzidas, consolidadas e/ou transformadas.<hr/>The aim of the present study was to identify elements of social representations of marriage, husband and wife, present in popular song lyrics recorded during the 1940s and 1950s. Three hundred and six song lyrics were selected from private record collections. The Alceste software was used for data analysis, which pointed towards the existence of four classes that represent different forms of speech about conjugal relations, gender roles in marriage and elements of social representation. Classes 1, 3 and 4 constituted a subgroup that can be considered as an axis in the organization of social representations about marriage, husband, and wife. This subgroup was called Female and Male Role in Marriage: real versus ideal. It is characterized by predominantly male discourse on aspects of conjugal everyday life, indicating the ideal wife and the inadequate one, with the husband being pictured as the worker/financial provider. Class 2 consists of another thematic axis, whose contents cover partner disenchantment and separation. The results exemplify the participation of social, historical, and cultural factors in the construction of the real organization/arrangement with which conjugal relations are lived, and how such relations are guided and justified by flexible social representations associated with the social contexts in which they were produced, consolidated, and/or transformed. <![CDATA[Father-infant relationship in the context of preterm birth: Pregnancy, hospitalization and third month after discharge]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300475&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo buscou compreender o impacto do nascimento pré-termo na relação pai-bebê. Participaram do estudo três pais de bebês nascidos pré-termo, com idade entre 27 e 45 anos e que residiam com a mãe do bebê. Foi utilizado um delineamento longitudinal de estudo de caso coletivo, envolvendo entrevistas sobre a relação do pai com o bebê no período gestacional, no período de internação da criança e no terceiro mês após a alta hospitalar. Os relatos foram analisados por meio de análise de conteúdo qualitativa. De modo geral, constataram-se expressivas transformações na interação pai-bebê no lapso de tempo compreendido entre a gestação e o terceiro mês após a alta hospitalar. Além disso, os resultados revelaram a importância das visitas frequentes ao bebê durante a internação, para o estabelecimento daquela relação. Por outro lado, ficou evidente o receio de contato físico, em especial nas primeiras semanas de hospitalização, o que deve ser considerado nas intervenções pai-bebê durante a internação.<hr/>The aim of the study was to understand the impact of preterm birth on the father-infant relationship. Three fathers of preterm born children, aged 27-45 years, who live with the baby's mother, participated in the study. A collective-case study design was developed involving interviews about father-infant relationship in the context of preterm birth during pregnancy, hospitalization and the third month after discharge. The reports of the participants were examined through qualitative content analysis. There have been significant changes in father-infant interactions between pregnancy and third month after discharge. The results revealed the importance of frequent visits to the baby during hospitalization for the establishment of the father-infant relationship. Furthermore, it was noted that father-infant relationship was marked by fear of physical contact, particularly during the first weeks of hospitalization, which should be considered in parent-infant interventions during hospital stay. <![CDATA[The mourning for the adult child from the perspective of mothers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300487&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo se propõe a discutir o processo de luto de mães que perderam filhos adultos, dando ênfase aos recursos utilizados por elas no enfrentamento da perda. Realizou-se uma pesquisa qualitativa, na qual foram entrevistadas cinco mulheres: três casadas, uma viúva e uma separada, com idade entre 50 e 75 anos de idade, pertencentes ao segmento socioeconômico médio da população carioca. Da análise das entrevistas emergiram quatro categorias temáticas: estratégias de enfrentamento do luto; continuidade do vínculo com o filho morto; reações iniciais e sentimentos diante da morte do filho; e relacionamento conjugal/parental. Neste trabalho, são discutidas as duas primeiras. Os resultados apontaram a importância do suporte social, da religiosidade e da continuidade do vínculo com o filho morto como poderosos recursos de enfrentamento da perda.<hr/>The aim of the article is to discuss the mourning of mothers who have lost adult children, emphasizing on the resources used by them for coping with the process of bereavement. A qualitative research was conducted with five women belonging to the middle-socioeconomic segment in Rio de Janeiro, Brazil. The women, three married, a widow and a divorced one, with ages ranging from 50 and 75 years, were interviewed. Four thematic categories emerged from the discourse analysis of the interviews: strategies for coping with mourning; continuity of the bond with the deceased child; initial reactions and feelings in the face of the child's death, and marital/parental relationship. In this study we discuss the two former categories. Results point to the relevance of social support, religiosity, and the continuity of the bond with the deceased child as powerful resources to cope with loss. <![CDATA[Characterization of supervision in a Health Psychology teaching center]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300499&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo tem por objetivo aprofundar o conhecimento sobre a formação do psicólogo na área de Psicologia da Saúde, caracterizando o supervisor e a experiência de supervisão, com base em pesquisa desenvolvida em um centro de formação em Psicologia da Saúde localizado no interior do estado de São Paulo. Como instrumento, foi utilizado o Inventário de Levantamento de Atividades de Supervisão, em uma versão para os supervisores e outra para os super-visionandos. Participaram do estudo 21 supervisores e 21 aprimorandos. Os supervisores, em sua maioria, eram mulheres com ampla experiência e com titulação de especialização ou mestrado. A análise das respostas indicou que a avaliação do processo de supervisão foi positiva para os participantes nos aspectos: empatia e atenção à experiência afetiva, aprendizagem e autoexpressão, compreensão das dificuldades, e responsividade às necessidades dos aprimorandos.<hr/>To deepen the knowledge about the training of psychologists in the field of Health Psychology, the goal of this study is to characterize the supervisor and supervisory experience in a training center in Health Psychology located in São Paulo. The instrument used was the Inventory Survey of Supervisory Activities (one version for supervisors and one for supervisees). A total of 21 supervisors and 21 supervisees participated in the study. Most supervisors were women with a broad experience and a specialization course and a Master's degree in Psychology. The analysis of the responses in the inventories indicated that the evaluation of the supervision process is positive for participants in the following aspects: empathy and attention to affective experience. learning and self-expression, understanding of difficulties and responsiveness to the needs of supervisees by their supervisors. <![CDATA[Quality of life and anxiety related to voice disorders: systematic review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300511&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou revisar sistematicamente na literatura as relações entre a disfonia e a ansiedade e qualidade de vida. Como estratégia de busca, foram utilizados os termos "ensaio clínico randomizado", "ansiedade", "voz", "distúrbios da voz", "qualidade da voz" e "treinamento da voz", nas bases de dados MedLine (PubMed), Cochrane Central, Embase, PsycINFO, Lilacs e SciELO. Incluíram-se ensaios clínicos randomizados de fonoterapia vocal com os desfechos ansiedade e qualidade de vida. Utilizou-se a abordagem Grades of Recommendation, Assessment, Development and Evaluation, que tem o objetivo de determinar a qualidade da evidência para cada desfecho. Dos 137 estudos identificados, apenas três atenderam aos critérios de inclusão e foram considerados como relevantes para a composição da amostra deste trabalho. A maioria dos estudos encontrados apresentavam limitações metodológicas, resultados imprecisos e ausência de razão de chances. Dentre as limitações desta revisão, destaca-se que parte dos achados esteve relacionada ao autorrelato do paciente e que dois ensaios foram realizados com a mesma amostra. Apesar do pequeno número de estudos, constata-se que a ansiedade e a qualidade de vida estão associadas à disfonia.<hr/>The aim of the study was to systematically review published literature about the relationship between dysphonia, anxiety and quality of life. The research strategy was to search for the keywords "randomized clinical trial", "anxiety", "voice", "voice disorders", "voice quality", "voice training" in the literature databases of MedLine (PubMed), Cochrane Central, Embase, PsycINFO, Lilacs, SciELO. We included randomized clinical trials of voice treatment involving anxiety and quality of life outcomes. The GRADE approach was used, which aims to determine the quality of evidence for each outcome. Of 137 studies identified, three were included according to our inclusion and exclusion criteria. Most of the studies included presented methodological limitations, inaccurate results and absence of odds ratio. Among the limitations of this study, some findings were related to the patient's self-report and two studies were performed with the same sample. Despite the small number of studies, it is found that anxiety and quality of life are associated with dysphonia. <![CDATA[Critical Psychology: A movement of rupture within Psychology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo objetivou revisar sistematicamente na literatura as relações entre a disfonia e a ansiedade e qualidade de vida. Como estratégia de busca, foram utilizados os termos "ensaio clínico randomizado", "ansiedade", "voz", "distúrbios da voz", "qualidade da voz" e "treinamento da voz", nas bases de dados MedLine (PubMed), Cochrane Central, Embase, PsycINFO, Lilacs e SciELO. Incluíram-se ensaios clínicos randomizados de fonoterapia vocal com os desfechos ansiedade e qualidade de vida. Utilizou-se a abordagem Grades of Recommendation, Assessment, Development and Evaluation, que tem o objetivo de determinar a qualidade da evidência para cada desfecho. Dos 137 estudos identificados, apenas três atenderam aos critérios de inclusão e foram considerados como relevantes para a composição da amostra deste trabalho. A maioria dos estudos encontrados apresentavam limitações metodológicas, resultados imprecisos e ausência de razão de chances. Dentre as limitações desta revisão, destaca-se que parte dos achados esteve relacionada ao autorrelato do paciente e que dois ensaios foram realizados com a mesma amostra. Apesar do pequeno número de estudos, constata-se que a ansiedade e a qualidade de vida estão associadas à disfonia.<hr/>The aim of the study was to systematically review published literature about the relationship between dysphonia, anxiety and quality of life. The research strategy was to search for the keywords "randomized clinical trial", "anxiety", "voice", "voice disorders", "voice quality", "voice training" in the literature databases of MedLine (PubMed), Cochrane Central, Embase, PsycINFO, Lilacs, SciELO. We included randomized clinical trials of voice treatment involving anxiety and quality of life outcomes. The GRADE approach was used, which aims to determine the quality of evidence for each outcome. Of 137 studies identified, three were included according to our inclusion and exclusion criteria. Most of the studies included presented methodological limitations, inaccurate results and absence of odds ratio. Among the limitations of this study, some findings were related to the patient's self-report and two studies were performed with the same sample. Despite the small number of studies, it is found that anxiety and quality of life are associated with dysphonia. <![CDATA[Praxis and formation of Community Social Psychology: Demands and ethical-political challenges]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300521&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresenta-se uma breve contextualização a respeito de alguns desafios presentes à formação no campo da Psicologia e das práticas psicossociais em comunidade. A seguir desenvolve-se uma análise em torno de três eixos. No primeiro será feita uma exposição sobre o contexto atual e campo das práticas da Psicologia Social Comunitária, destacando-se preocupações e tensões nessas práticas. No segundo eixo, as dimensões teórico-metodológicas relevantes para o processo de formação serão indicadas e estão denominadas como "necessidades de formação para a práxis" em Psicologia Social Comunitária. No último eixo, apresentam-se o que se denominou de "delicadezas" ético-políticas presentes no "fazer" psicossocial em comunidade. Finaliza-se com a indicação de princípios e suas respectivas categorias conceituais, considerados necessários ao processo de formar para a práxis em Psicologia Social Comunitária.<hr/>This article provides a brief contextualization of some challenges present in the formation within the field of psychology and of community psychosocial practices. An analysis is performed in three axes. The first axis describes the current context and field practices of Community Social Psychology, highlighting concerns and tensions found in these practices. The second points out the theoretical-methodological dimensions relevant for the formation process, which are denominated "formation needs for praxis" in Community Social Psychology. The last axis introduces the so-called ethical-policies "subtleties" that are part of the community psychosocial "work". Finally, principles and their concept categories necessary to the formation process of praxis in Community Social Psychology are presented. <![CDATA[Why theory matters: Analytical strategies of Critical Psychology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300533&lng=en&nrm=iso&tlng=en Based on Critical Psychology from the Standpoint of the Subject the article describes analytical concerns and strategies of critical psychology. In a first step, the development of critical psychologies is located in current discussions on the production of knowledge, and three different typical approaches and major steps toward situated critique as a practice of mutual recognition are delineated. This shift, it is argued, has led to a historically new relevance of critique, and two basic analytical elements of critical research are introduced: Everyday conflictuality as the initiating moment of critique as well as the importance of theory for critical inquiry. On this basis a variety of analytic strategies and concepts are presented which inform Critical Psychology from the Standpoint of the Subject and suggest a constituent move from partial perspectives toward situated generalization.<hr/>Based on Critical Psychology from the Standpoint of the Subject the article describes analytical concerns and strategies of critical psychology. In a first step, the development of critical psychologies is located in current discussions on the production of knowledge, and three different typical approaches and major steps toward situated critique as a practice of mutual recognition are delineated. This shift, it is argued, has led to a historically new relevance of critique, and two basic analytical elements of critical research are introduced: Everyday conflictuality as the initiating moment of critique as well as the importance of theory for critical inquiry. On this basis a variety of analytic strategies and concepts are presented which inform Critical Psychology from the Standpoint of the Subject and suggest a constituent move from partial perspectives toward situated generalization. <![CDATA[The dialectics of new fascism in Greece]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300547&lng=en&nrm=iso&tlng=en The success of historical fascism in the particular transitional period at the beginning of the 20th century was grounded in its contribution to the successive acceptance and application of the so-called Fordist model for the organization of labor (accompanied by the correspondent social conditions and relations). Historical fascism contributed thus, with its particular way, to establishing a new class compromise between the potentials related with the productive forces and the confinements emanating from the productive relations. This contribution constitutes the "creativity" of fascism. Such a historical perspective on social processes allows us not to fall into the trap of understanding fascism only as a (barbarian) "deception". Fascism cannot be a plain deception, because a "mere deceit" cannot mobilize people. Fascism takes over, adopts real and unfulfilled needs and hopes - which as such constitute resistance to the capitalist arrogance and logic of commodification of everything - and offers its own (fascist, barbarian) solution or fulfillment. Consequently, our responsibility cannot lie in rejecting these needs and hopes (which are basically needs and hopes for security) because of their distorted or "pervert" articulations. Our responsibility lies in the careful peeling of these hopes/demands from their (fascist) enwrapment. Nationalism (from the subalterns!) does not constitute a mere irrational leftover from the past, but contains potentially mystic and romantic pre- or anti-capitalist elements and references. Nationalism obtains its dynamics and persuasion (for the subalterns!) from and for the contemporary societal processes, thus constituting an active, political and actual demand/position within the restructuring of society - which is in itself a moment in the restructuring of capitalism. Herein also the "rational kernel" of the anti-capitalist antithesis by the New Right is founded as counter position to the "neutral" commodification of everything. This antithesis can of course not be the issue for us the opponents of fascism. The "problem" for us is the fascist perspective in which this antithesis is embedded; the political vision which has recruited the antithesis for confining solidarity only to "our people" and not broadening solidarity towards all people!<hr/>O sucesso do fascismo histórico no período de transição, em particular no início do século 20, foi baseado em sua contribuição para a aceitação e aplicação sucessiva do chamado modelo fordista para a organização do trabalho (acompanhada das condições e relações sociais correspondentes). Fascismo histórico contribuiu assim, em sua forma particular, com a criação de um novo compromisso de classe entre os potenciais relacionados com as forças produtivas e as prisões que emanam das relações produtivas. Esta contribuição constitui a "criatividade" do fascismo. Tal perspectiva histórica sobre os processos sociais, não nos permite cair na armadilha de se compreender o fascismo apenas como um (bárbaro) "engano". O fascismo não pode ser um engano simples, porque um "mero engano" não pode mobilizar as pessoas. Fascismo assume, adota necessidades e esperanças reais e não cumpridas - que, como tal, constituem resistência à arrogância capitalista e lógica da mercantilização de tudo -, e oferece a sua própria solução (fascista, bárbara) ou sua realização. Por conseguinte, a nossa responsabilidade não pode mentir em rejeitar essas necessidades e esperanças (que são, basicamente, precisas e esperar pela segurança) por causa de suas articulações distorcidas ou "pervertido". Nossa responsabilidade exige-nos cuidadosas esperanças e demandas de seu (fascista) envolvimento. Nacionalismo (a partir dos subalternos!) não constitui uma mera sobra irracional do passado, mas contém potencialmente elementos anticapitalistas e referencias pré-místicas e românticas. Nacionalismo obtém sua dinâmica e persuasão (para os subalternos!) de e para os processos sociais contemporâneos, constituindo, assim, uma demanda/posição ativa, política e real no âmbito da reestruturação da sociedade - que é em si mesmo um momento na reestruturação do capitalismo. Aqui também o "núcleo racional" da antítese anticapitalista pela Nova Direita é fundada como posição contrária à mercantilização "neutra" de tudo. Esta antítese pode, naturalmente, não ser o problema para nós, os adversários do fascismo. O "problema" para nós é a perspectiva fascista em que essa antítese é incorporada; a visão política que recrutou a antítese para confinar solidariedade apenas para "nossa gente" e não a ampliação de solidariedade para com todas as pessoas! <![CDATA[The Zapatista Army of National Liberation and its critique of conformist, despotic and forgetful psychologies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300557&lng=en&nrm=iso&tlng=en El discurso de un conocido grupo guerrillero mexicano, el Ejército Zapatista de Liberación Nacional, es tomado, no como un objeto de estudio, sino como una forma de estudio, es decir, como fuente de una perspectiva psicológica de reflexión e investigación, de acción y transformación. De modo más preciso, el artículo presenta la crítica puntual que el Ejército Zapatista de Liberación Nacional dirige hacia tres psicologías ideológicas profanas y empíricas, tácitamente aceptadas y ampliamente difundidas en la sociedad, a saber, las psicologías conformista, despótica y desmemoriada. Se considera que estas tres psicologías subyacen a ciertas corrientes y teorías en la disciplina psicológica científica hegemónica dentro del ámbito académico.<hr/>The discourse of a well-known Mexican guerrilla group, the Zapatista Army of National Liberation, is taken, not as a study object, but as a form of study, i.e., as a source of a psychological perspective of reflection and research, of action and transformation. More precisely, the paper discusses the Zapatista critique towards three secular and empirical ideological psychologies -the three tacitly accepted and widespread in society -, namely the conformist, despotic and forgetful psychologies. It is considered that these psychologies underlie certain trends and theories in the hegemonic scientific psychological discipline within academia. <![CDATA[From psychosocial trauma to limit-situations: The understanding of Ignácio Martín-Baró]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000300569&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensaio constitui-se como uma revisão-síntese preliminar da concepção de Ignácio Martín-Baró sobre o trauma psicossocial, considerando algumas de suas obras. Pretende-se destacar a concepção crítica no interior da Psicologia Social da Libertação e, para alcançar o sentido desta acepção crítica, reflete-se sobre a ideia de situação-limite, também elaborada pelo autor, como categoria que explicita e incorpora a sua compreensão do trauma. A categoria situação-limite é, posteriormente, apresentada como dimensão constitutiva da intervenção preventiva para o psicólogo escolar no bojo dos trabalhos que vem sendo realizados pelo Grupo de Pesquisa Avaliação e Intervenção Psicossocial: Prevenção, Comunidade e Libertação na Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Brasil.<hr/>This essay was established as a preliminary synthesis review of Ignacio Martín Baró - on psychosocial trauma, considering some of his works. It is intended to highlight the critical design within the Social Psychology of Liberation, and to achieve this critical sense reflected on the idea of extreme situation, also prepared by the author, as a category that explains and incorporates their understanding of trauma. The limit-situation category is subsequently presented as a constitutive dimension of preventive intervention for the school psychologist in the midst of the work that has been carried out by the Research Group Evaluation and Psychosocial Intervention Prevention, Community and Liberation at Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Brazil.