Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Campinas)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-166X20170003&lang=es vol. 34 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Thematic Section: Interventions in Child Health Psychology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300327&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Supporting health-related parenting: A scoping review of programs assisted by the Internet and related technologies]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300331&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract eHealth interventions have been proposed as a possible solution to overcome major obstacles associated with low adherence rates, low accessibility, and high costs of parenting programs. Due to the number and variety of interventions found in the literature, this study aimed to conduct a scoping review of parenting interventions directed at supporting parents in promoting their child’s health and carrying out disease-related tasks. The scoping review identified 119 technology-based programs directed both at universal, preventive objectives and at the management and adaptation to chronic or severe acute health conditions. Several different web-based applications have been creatively used in healthrelated parenting interventions. Most programs use evidence-based psychological methodologies to promote parental self-management, build specific parenting skills, and provide customized feedback and social support. Further studies are needed to assess the contribution of the Internet and mobile applications to enhance the effectiveness of health-related parenting interventions and the dissemination of empirically validated programs.<hr/>Resumo Intervenções de eSaúde foram propostas para superar obstáculos relacionados com baixas taxas de adesão, baixa acessibilidade e custos elevados. Devido à diversidade de intervenções existentes, este estudo objetivou conduzir uma revisão abrangente das intervenções parentais para apoiar os pais nas tarefas relacionadas com a saúde e a doença dos filhos. A revisão abrangente encontrou 119 programas baseados em tecnologia, tanto direcionados para objetivos universais e preventivos, quanto para a gestão e adaptação a condições de saúde graves, crônicas ou agudas. Uma diversidade de aplicações foi utilizada de forma criativa em intervenções parentais. A maioria dos programas utiliza metodologias psicológicas baseadas em evidências para promover a autogestão, treinar habilidades parentais específicas e oferecer feedback personalizado e apoio social. São necessárias mais investigações para avaliar a contribuição da Internet e das aplicações móveis para aumentar a eficácia das intervenções parentais relacionadas com a saúde e a divulgação de programas empiricamente validados. <![CDATA[Non-pharmacological management of neonatal pain: Research and clinical practice in the Neonatal Intensive Care Unit]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300345&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract According to the World Health Organization and the International Association for the Study of Pain, pain is a relevant worldwide problem in the healthcare field. The present study aimed to describe the definition of pediatric pain and the main characteristics, and to examine the findings regarding the impact of pain on the development of the child. The best clinical practices in Neonatal Intensive Care Units should include developmental care and specifically implement pain management, aiming to protect the health and development of the infants. The efficacious non-pharmacological management of neonatal pain includes breastfeeding, skin-to-skin, non-nutritive sucking, facilitated-tucking and swaddling. Sweet solutions also have pain relief effects. Psychologists could actively participate in the implementation of non-pharmacological interventions and in the whole process to sensitize and train the professional teams, to alert parents to protection against pain and to support policymakers in the implementation of pain guidelines in the hospital.<hr/>Resumo De acordo com a Organização Mundial de Saúde e a Associação Internacional para o Estudo da Dor, a dor é um problema mundial relevante na área da Saúde. O presente estudo teve por objetivo descrever a definição da dor pediátrica e principais características, assim como examinar achados sobre impactos da dor no desenvolvimento da criança. As melhores práticas clínicas devem incluir o cuidado ao desenvolvimento nas Unidades de Terapia Intensiva Neonatal e, especificamente, a implementação do manejo da dor, visando proteger o desenvolvimento e saúde dos bebês. O manejo não-farmacológico da dor neonatal inclui amamentação, leite humano, sucção não-nutritiva, toque facilitador e enrolamento. As soluções adocicadas, como glicose e sacarose, também têm efeitos de alívio de dor. Psicólogos podem participar ativamente das intervenções não-farmacológicas e todo processo de sensibilizar e treinar equipes de profissionais, alertar familiares para proteção contra a dor e dar suporte aos dirigentes na implementação dos protocolos de dor no hospital. <![CDATA[A psychological intervention proposal on coping with pain for children with Sickle Cell Disease]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300355&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Pain is common in Sickle Cell Disease. This study proposes a Psychological Intervention Program for Children with Sickle Cell Disease (Intervenção Psicológica para Crianças com Anemia Falciforme). It was applied to seven children in a hospital. The intervention was based in the Motivational Theory of Coping and includes the Coping with Pain Game (Jogo “Enfrentando a Dor”). The Computerized Assessment Instrument of Coping with Hospitalization-Pain (Instrumento Computadorizado para Avaliação do Enfrentamento da Hospitalização-Dor) was applied before and after seven weekly sessions. The results showed significant increase in the facilitating behaviors to cope with pain, and in problem-solving, an adaptive coping; and a reduction in the non-facilitating behaviors and in rumination, a maladaptive coping. The stressor perception as a challenge to the need of competence increased, whereas the stressor perception as a threat to the need of competence and autonomy decreased. This intervention may have contributed to promote adaptive coping with pain.<hr/>Resumo A dor é comum na Anemia Falciforme. Este estudo propôs um Programa de Intervenção Psicológica para Crianças com Anemia Falciforme, aplicado em sete crianças, em um hospital. A Teoria Motivacional do Coping baseou a intervenção que incluiu o Jogo “Enfrentando a Dor”. Antes e após sete sessões semanais, foi aplicado o Instrumento Computadorizado para Avaliação do Enfrentamento da Hospitalização-Dor. Os resultados mostraram um aumento significativo dos comportamentos facilitadores do coping da dor e da solução de problemas, uma estratégia adaptativa, e uma diminuição nos comportamentos não facilitadores e na ruminação, uma estratégia mal adaptativa. A percepção do estressor como desafio à necessidade de competência aumentou e diminuiu a percepção de ameaça às necessidades de competência e de autonomia. A intervenção pode ter contribuído para promover o enfrentamento adaptativo da dor. <![CDATA[Parental alienation: Design of an instrument to assess mothers’ alienating behavior]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300367&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta pesquisa tem por objetivo elaborar o Inventário de Práticas Maternas Alienantes e reunir evidências de sua validade pela estrutura interna. Para isso, foram realizados dois estudos. O estudo 1 contou com a participação de duzentas mães divorciadas de cidades do estado da Paraíba, com idade média de 35 anos (DP = 9,06). Por meio de uma Análise Fatorial Exploratória, visualizou-se uma estrutura unifatorial do inventário, com um índice de consistência interna de 0,83. O estudo 2 contou com 189 mães divorciadas, residentes em municípios paraibanos, com idade média de 37 anos (DP = 10,69). Nesse estudo, uma Análise Fatorial Confirmatória sugeriu uma estrutura unifatorial da medida [χ² = 141,05, χ²/ gL = 4,03, GFI = 0,87, CFI = 0,88, TLI = 0,85, RMSEA (IC90% = 0,10 - 0,14) = 0,12, CAIC = 265,89 e ECVI = 0,96]. Conclui-se que o Inventário em questão é uma medida que apresenta características psicométricas que permitem seu uso com cautela em estudos futuros.<hr/>Abstract This research aims to develop the “Inventário de Práticas Maternas Alienantes” (Maternal Alienating Practices Inventory) and provide validity evidence based on internal structure. Therefore, two studies were carried out: in study 1, participants were 200 divorced mothers from different cities in the state of Paraíba, Brazil, and their average age was 35 years (SD = 9.06). Exploratory Factor Analysis showed that the Maternal Alienating Practices Inventory is a one-factor structure instrument with internal consistency of 0.83. In study 2, participants were 189 divorced mothers from different cities in state of Paraíba, and their average age was 37 years (SD = 10.69). Confirmatory Factor Analysis confirmed a one-factor structure of the instrument [χ² = 141,05, χ²/gl = 4,03, GFI = 0,87, CFI = 0,88, TLI = 0,85, RMSEA (IC90% = 0,10 - 0,14) = 0,12, CAIC = 265,89 and ECVI = 0,96]. It was concluded that the Maternal Alienating Practices Inventory is an instrument with psychometric properties, and therefore it can be used with caution in future studies. <![CDATA[Relations of friendship and self-concept in adolescence: An exploratory study in the school context]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300379&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No presente estudo, analisou-se a relação entre a qualidade das relações de amizade e as autoperceções dos adolescentes, expressas no seu autoconceito. A amostra foi constituída por 65 estudantes portugueses, com idades compreendidas entre os 12 e os 16 anos (M = 14). Os instrumentos foram o Questionário de Qualidade da Amizade e a versão portuguesa do Perfil de Autoperceção da Escala de Autoconceito para Adolescentes. Através de análises correlacionais, verificou-se uma relação entre a qualidade das relações de amizade e o autoconceito, sendo a dimensão companheirismo e recreação preditora do autoconceito global. Verificou-se, ainda, a ausência de um efeito de gênero na qualidade reportada das relações de amizade. Pelo contrário, ocorreu um efeito moderado do gênero no autoconceito, nomeadamente nas dimensões competência escolar, competência atlética, aparência física e autoestima, com o gênero masculino apresentando resultados médios superiores. Os resultados foram discutidos tendo em conta a importância das relações sociais para o desenvolvimento na adolescência.<hr/>Abstract In the present study, the relationship between friendship quality and adolescents’ self-perceptions, expressed through their self-concept, in the school context was investigated. The sample consisted of 65 Portuguese students aged 12-16 years (Mean = 14). The Portuguese versions of the Friendship Quality Questionnaire and the Portuguese version of the Self-perception Profile of the Adolescent Self-Concept Scale were used. Correlational analyses were carried out and showed an association between friendship quality and adolescents’ self-concept. The dimension companionship and recreation was predictive of global self-concept. There was no effect of gender on the friendship quality reported. On the other hand, a moderate effect of gender on self-concept was observed, namely on the following dimensions: academic competence, sports competence, physical attractiveness, and self-esteem. In all cases, males had higher scores. The results were discussed considering the importance of social relationships for adolescent development. <![CDATA[Autonomy in face of school authority, bullying and school performance]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300389&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In order to verify the relationship between autonomy in face of authority, bullying and academic performance, we developed three scales that were applied to 274 ninth-graders from public schools in São Paulo, of which 122 were girls with a mean age of 14.1 years (SD = 0.8). It was found that the more students defended punishment for disobedience and respect for authority, the more frequently they were appointed as the best in class and vice versa; these students also considered being victims of violence, which indicates that even students with good performance do not necessarily develop autonomy in face of authority, as they may be following rules without thinking about them. Students who suffer violence tend not to be independent from authority. Further research including students from private schools could corroborate the results of this study.<hr/>Resumo Com o objetivo de verificar a relação entre autonomia frente à autoridade, de um lado, com o bullying e o desempenho acadêmico, de outro, foram construídas três escalas aplicadas a 274 alunos do nono ano do ensino fundamental de escolas públicas paulistanas; 122 do sexo feminino, idade média de 14,1 anos (DP = 0,8). Verificou-se que quanto mais o aluno concordou com a necessidade da punição à desobediência e com o respeito à autoridade, mais foi indicado como melhor nas disciplinas e vice-versa e, mais se considerou como vítima da violência. Isso indica que mesmo alunos com bom desempenho não desenvolvem necessariamente autonomia frente à autoridade, pois podem estar seguindo normas sem refletir sobre elas, e que alunos que sofrem a violência tendem a não ser independentes dessa autoridade. Novos estudos considerando também alunos de escolas particulares poderiam, além de corroborar os resultados desta pesquisa, ampliar seu alcance. <![CDATA[Spelling performance of public and private school students: A comparative study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300399&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract To characterize and compare the spelling performance of private and public students. Three hundred 1st-5th graders from public and private schools in the city of Marília, São Paulo, Brazil, were evaluated, totalizing 30 students from each grade, respectively. Collective and individual versions of the Pró-Ortografia test (a renowned Brazilian spelling test) were administered. There were significant inter-group differences indicating that private school students achieved higher performance. The mean values of correct answers of higher grade level students were statistically greater than those of the lower grade level students. The results indicated that the mean values of correct answers of all versions of the spelling test administered increased across grades for both private and public school students. However, the data evaluated showed that private school students attained higher spelling performance than public school students from the 2nd grade onwards.<hr/>Resumo O estudo buscou caracterizar e relacionar o desempenho ortográfico dos escolares de 1º ao 5º ano do ensino particular e público. Foram avaliados 300 escolares do 1º ao 5º ano em duas escolas, uma particular e outra pública, da cidade de Marília, São Paulo, sendo 30 alunos de cada ano escolar. Como procedimento, foi aplicado o Pró-Ortografia na sua versão coletiva e individual. Houve diferença estatisticamente significativa na comparação intergrupos, indicando desempenho superior dos escolares do ensino particular. Com o aumento da seriação, todos os grupos aumentaram a média de acertos nas provas avaliadas. Os resultados indicaram que as médias de acertos nas provas ortográficas se tornaram superiores com a progressão escolar tanto para os escolares do ensino particular quanto para os do ensino público. No entanto, os dados evidenciaram que os alunos do ensino particular apresentaram desempenho ortográfico superior em relação aos do ensino público a partir do 2º ano. <![CDATA[Informative intervention programs to reading comprehension: Development and implementation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300411&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The objective of this study was to develop two intervention programs to promote reading comprehension, one for narrative texts and one for expository texts, to be used by 3rd-5th grade elementary school teachers in the classroom. The applicability of the programs was verified. A total of 143 elementary school students in 3rd, 4th, and 5th grades participated in this study. The students were evaluated before and after the administration of the intervention programs. There were significant differences in the answers of inferential questions about the macrostructure of the narrative texts in the three groups of students evaluated. A significant difference was also observed in the expository texts for the group of 5th graders, indicating superior performance of the students submitted to the programs. The strategies of the informative programs were more effective in improving students’ reading performance on the narrative texts than on the expository texts. Therefore, the strategies used should be reviewed in future studies.<hr/>Resumo O estudo teve como objetivo elaborar dois programas de intervenção para a compreensão de leitura, sendo um para textos narrativos e outro para textos expositivos, para aplicação em sala de aula pelos professores do 3º ao 5º ano do Ensino Fundamental I. A investigação buscou também verificar a aplicabilidade dos programas junto aos alunos. Participaram da pesquisa 143 escolares de três turmas do Ensino Fundamental I (3o, 4o e 5o anos). Os escolares foram avaliados pré e pós-aplicação dos programas. Houve diferenças significantes nas respostas das perguntas inferenciais de macroestrutura sobre os textos narrativos nos três grupos estudados e, para o grupo do 5º ano, nos textos expositivos, com desempenho superior dos escolares submetidos aos programas. As estratégias dos programas informativos se mostraram mais eficazes quando utilizadas para a leitura dos textos narrativos em comparação à leitura de textos expositivos, o que aponta a necessidade de revisão das estratégias utilizadas, em estudos futuros. <![CDATA[Aplicación del <em>mainstreaming</em> de género en las organizaciones a través de las certificaciones]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300423&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las desigualdades entre mujeres y hombres se siguen manteniendo en las organizaciones a pesar de los esfuerzos políticos y sociales realizados para afrontar este fenómeno. Las certificaciones de igualdad son reconocidas en España como uno de los instrumentos políticos diseñados para combatir estos desequilibrios de género a partir de la promulgación de la Ley Orgánica nº 3/2007 para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Este artículo tiene como objetivo identificar el enfoque desde el que las organizaciones, públicas y privadas, responsables de la promoción de certificaciones de igualdad de género, están respondiendo a la aplicación del mainstreaming de género. Aplicamos un análisis de contenido a partir del estudio de publicaciones relativas a las certificaciones. Los resultados muestran que estas certificaciones se conceden, en muchos casos, ignorando indicadores esenciales para implementar el enfoque de género. Igualmente, se impulsa su uso lucrativo como marca de calidad organizativa.<hr/>Abstract Inequalities between women and men persist in organizations in spite of political and social efforts to fight this phenomenon. Gender equality certifications have been recognized in Spain as one of the political measures aimed at combating gender imbalances since the promulgation of the organic Law nº 3/2007 on effective equality of women and men. This article aims to identify the approaches adopted by public and private organizations that are responsible to promote gender equality certifications in response to gender mainstreaming implementation. Content analysis of publications related to gender certifications was carried out. The results show that in many cases these certifications are granted disregarding essential indicators to implement the gender mainstreaming approach. Similarly, they have been used to boost profit since it indicates a distinguishing quality of these organizations. <![CDATA[La transformación de la universidad y los dispositivos de cuantificación]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300435&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las políticas de Educación Superior en Chile les demandan a las Universidades la instalación de dispositivos de gestión orientados a organizar, cuantificar y monitorear el trabajo académico. Pensando en las implicaciones del uso de estos dispositivos de gestión, este trabajo presenta los resultados de un análisis discursivo de 95 documentos de trabajo (Reglamentos, Bases de concurso, Formularios de acreditación) para conocer las interpelaciones que realiza a la labor universitaria. Mediante el método de análisis de discurso, se caracteriza la actuación de los documentos oficiales que regulan y transforman el trabajo académico. El estudio realizado evidencia que los dispositivos de gestión del Trabajo académico performan el trabajo mediante acciones tales como: establecer jerarquías entre las múltiples tareas de un académico y entre académicos, mediante criterios que no han sido discutidos por la comunidad profesional; objetivar procesos laborales y asumir consensos en torno a ello, desconociendo disputas y desacuerdos actuales; omitir el contexto de producción académica, construyendo una imagen del trabajo como proceso individual; y finalmente instando relaciones laborales individualizadas y competitivas.<hr/>Abstract In Chile, higher education policies have required universities to adopt management tools related to the monitoring and quantification of academic work. Accordingly, this paper presents the results of a documentary study of 95 official documents concerning academic work (Regulations, Scholarship and Grant Application Guidelines and Accreditation Application Forms) in order to understand the regulations pertaining to academic work. Discourse analysis was used to determine how these documents are used in the university environment to regulate and transform the academic work. The present study shows that management tools adopted characterize the academic work through actions such as: establish hierarchies among the multiple tasks of a faculty member and among faculty members using criteria that have not been discussed by the academic community; objectify work processes and reach consensus over them, disregarding current disputes and disagreements; omit the context of academic production creating an image of work as an individual process; and finally urge the establishment of individualizing and competitive work relationships. <![CDATA[Propriedades psicométricas do Maslach Burnout Inventory em uma amostra multifuncional]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000300449&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Las políticas de Educación Superior en Chile les demandan a las Universidades la instalación de dispositivos de gestión orientados a organizar, cuantificar y monitorear el trabajo académico. Pensando en las implicaciones del uso de estos dispositivos de gestión, este trabajo presenta los resultados de un análisis discursivo de 95 documentos de trabajo (Reglamentos, Bases de concurso, Formularios de acreditación) para conocer las interpelaciones que realiza a la labor universitaria. Mediante el método de análisis de discurso, se caracteriza la actuación de los documentos oficiales que regulan y transforman el trabajo académico. El estudio realizado evidencia que los dispositivos de gestión del Trabajo académico performan el trabajo mediante acciones tales como: establecer jerarquías entre las múltiples tareas de un académico y entre académicos, mediante criterios que no han sido discutidos por la comunidad profesional; objetivar procesos laborales y asumir consensos en torno a ello, desconociendo disputas y desacuerdos actuales; omitir el contexto de producción académica, construyendo una imagen del trabajo como proceso individual; y finalmente instando relaciones laborales individualizadas y competitivas.<hr/>Abstract In Chile, higher education policies have required universities to adopt management tools related to the monitoring and quantification of academic work. Accordingly, this paper presents the results of a documentary study of 95 official documents concerning academic work (Regulations, Scholarship and Grant Application Guidelines and Accreditation Application Forms) in order to understand the regulations pertaining to academic work. Discourse analysis was used to determine how these documents are used in the university environment to regulate and transform the academic work. The present study shows that management tools adopted characterize the academic work through actions such as: establish hierarchies among the multiple tasks of a faculty member and among faculty members using criteria that have not been discussed by the academic community; objectify work processes and reach consensus over them, disregarding current disputes and disagreements; omit the context of academic production creating an image of work as an individual process; and finally urge the establishment of individualizing and competitive work relationships.