Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Campinas)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-166X20160003&lang=es vol. 33 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Thematic section: Psychology and Phenomenology: A field of interlocution in constant transformation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300381&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Phenomenology and Psychology in Brazil: Historical aspects]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300383&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Historiografia da Filosofia, tradicionalmente, indica que a Fenomenologia chega ao Brasil na década de 1940, pela via existencialista. Entretanto, foi no campo da Psicologia que a Fenomenologia teve suas primeiras referências no cenário brasileiro. A proposta deste artigo é apresentar um breve histórico da entrada e consolidação da Fenomenologia no País, apontando os autores preliminarmente referenciados e traçando suas raízes na Psicologia de Waclaw Radecki e Nilton Campos como pioneiros, além das primeiras referências na Filosofia com Euryalo Cannabrava e Vicente Ferreira da Silva. Por fim, busca avaliar o cenário atual, diante de suas relações históricas, marcando os desenvolvimentos recentes na Psicologia.<hr/>Abstract The Historiography of Philosophy traditionally indicates that Phenomenology arrived in Brazil in the 1940s, through discussions of Existentialism. However, it was in the field of Psychology that Phenomenology had its first publications in the Brazilian scenario. The purpose of this paper is to present a brief history of the arrival and consolidation of Phenomenology in Brazil, referring to its first authors, and tracing its roots in Psychology to pioneers Waclaw Radecki and Nilton Campos. We present the first references in Philosophy through Euryalo Cannabrava and Vicente Ferreira da Silva and also discuss the current scenario, shedding light to the latest developments in the area of Psychology, pinpointing their historical basis. <![CDATA[The structuring of experience according to Luigi Giussani]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300395&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo apresenta a noção de experiência em sua dinâmica própria de estruturação segundo o pensamento de Luigi Giussani, apontando sua originalidade. Experiência tomada como inteligência do sentido das coisas que viabiliza o emergir do real à consciência e que é examinada em sua característica de incrementar a capacidade da pessoa de compreender e amar, bem como de abrir-se à totalidade. A originalidade da noção giussaniana de experiência é identificada na ênfase no acontecimento ao invés da característica moderna e contemporânea do sujeito subjugar o real, podendo superar as reduções da experiência a sentimento, a fenômeno subjetivo ou efêmero.<hr/>Abstract This article presents the notion of experience in its own dynamic structure according to Luigi Giussani, pointing out its originality. Experience as intelligence of the meaning of things that enables the emergence from reality to consciousness is analyzed in view of its characteristic of increasing a person's ability to understand and love as well as to be open to totality. The originality of Giussani's notion of experience is the emphasis on the event rather than on the modern and contemporary characteristic of the subject suppressing reality, who might overcome the reductions of experience to a feeling, or a subjective or ephemeral phenomenon. <![CDATA[From essence to Lebenswelt as a method in phenomenological psychopathology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300403&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The use of different phenomenological philosophies as a methodological inspiration in psychopathology certainly leads to methodological implications that must be taken into account. Karl Jaspers, who was inspired by Husserl's transcendental phenomenology, sought the essence so as to reach the generality of the lived psychopathology, thereby giving birth to general psychopathology. This paper advocates for the ambiguous phenomenological method, inspired by Merleau-Ponty's philosophy of ambiguity, as a means to describe the lived psychopathology as Lebenswelt at the intersection of singular and universal in the reversibility of the chiasm. By leaving aside the essence and turning to the Lebenswelt, the ambiguous phenomenological method assumes that the lived pathology is produced in the intersection between the world and man, with culture as a constitutive dimension.<hr/>Resumo A utilização de diferentes fenomenologias filosóficas como inspiração metodológica em psicopatologia traz implicações metodológicas que devem ser levadas em conta. Karl Jaspers, que se inspirou na fenomenologia transcendental de Husserl, buscou as essências para alcançar a generalidade do vivido psicopatológico, criando a psicopatologia geral. Esse artigo propõe o método fenomenológico ambíguo, inspirado na fenomenologia da ambiguidade de Merleau--Ponty, para descrever o vivido psicopatológico como Lebenswelt, na interseção do singular com o universal, na reversibilidade do quiasma. Deixando de lado as essências e voltando-se para o Lebenswelt, o método fenomenológico ambíguo assume que o vivido psicopatológico se produz na interseção homem e mundo, tendo a cultura como dimensão constitutiva. <![CDATA[Rogers and Heidegger: Is a gathering for a new view of the self possible?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300413&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The aim of the article is to propose a connection between the construct of self as thought by the psychologist Carl Rogers in his personality theory and the notion of being-here, developed by Martin Heidegger's Existential Analytic. With reference to these authors, we discuss the possibility of a new vision of self from the contributions of the client-centered approach of Eugene Gendlin. Despite the recognition of differences in epistemological and ontological fields in which the authors are located, a rapprochement between self and being-here is considered possible. We expected that the debate on this issue will contribute to the enrichment of Phenomenological Psychology.<hr/>Resumo Este artigo tem como objetivo propor uma aproximação entre o constructo self, como pensado pelo psicólogo Carl Rogers em sua Teoria de Personalidade, e a noção de ser-aí, ideia presente na Analítica da Existência desenvolvida pelo filósofo alemão Martin Heidegger. Tendo como referência os autores mencionados, discute-se a possibilidade de uma nova visão do self a partir das contribuições de Eugene Gendlin à Terapia Centrada no Cliente. A despeito do reconhecimento das diferenças dos campos epistemológico e ontológico em que os autores se situam, considera-se possível uma aproximação entre self e ser-aí. Espera-se que o debate sobre essa questão possa contribuir para o enriquecimento da Psicologia Fenomenológica. <![CDATA[Michel Henry: Sense of self and hallucination]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300425&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract In this paper we develop the thesis of the possibility of understanding human beings, starting from the phenomenality of their therapeutic needs. We bring the phenomenality of hallucination to the center of the debate. We show how, in Michel Henry, the phenomenality of sight, touch and anguish is, in all, comparable to the phenomenality of hallucination. From the starting point of this phenomenality we will understand human actions and thus, the essence of clinical practice.<hr/>Resumo Neste texto desenvolveu-se a tese da possibilidade da compreensão do humano a partir da fenomenalidade das suas necessidades terapêuticas. A fenomenalidade da alucinação é trazida para o centro do debate. Buscou-se mostrar como é que, em Michel Henry, a fenomenalidade da visão, do tato e da angústia é em tudo comparável com a fenomenalidade da alucinação. Será a partir dessa fenomenalidade que se compreenderá o agir humano e, com ela, a essência da clínica. <![CDATA[Personal journal blogs as manifest internal conversation toward self-innovation: A semiotic phenomenological analysis]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300431&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This work is a semiotic phenomenological approach of writing in personal journal blogs to define and verify their potential as continuous and sustained movement toward personal change or self-innovation. The analysis juxtaposes, by quantitative and qualitative methods, chronological self-referential text data (semiotics) with the meaning of internal conversation disclosed in discourse (phenomenology). We take a specific blog domain for posts from random bloggers that would present self-referent terms as "I feel", "I think", "I believe", "my life", etc. Then we selected those posts with dense self-descriptions and expression of disparate personal thoughts and feelings. Approximately 150 posts were analyzed, resulting in a final sample of 12 homogeneous posts from a heterogeneous group of bloggers, nine females and three males, all native English speakers. We conclude that personal blog texts help convey psychological well-being through dialogical self-clarification, facilitate the emergence of new perspectives or self-actualizing, and can lead to self-innovation.<hr/>Resumo O presente trabalho recorre à fenomenologia semiótica para analisar diários pessoais em blogs com o objetivo de definir e verificar suas potencialidades como movimento contínuo e sustentado para mudanças pessoais e autoinovação. A análise justapõe, por métodos quanti e qualitativos, dados cronológicos e linguísticos de textos autorreferenciados (semiótica) com o sentido de conversas internas reveladas em discurso (fenomenologia). Foi tomado um domínio específico para postagens aleatórias de blogueiros que apresentassem termos autorreferentes, como "eu sinto" "eu penso", "eu acredito", "minha vida" etc. A partir disso, foram selecionadas postagens com autodescrições densas e díspares de pensamentos e sentimentos pessoais. Foram analisadas, aproximadamente, 150 postagens heterogêneas das quais retirou-se 12 postagens homogêneas, sendo 9 escritas por mulheres e 3 por homens, todos falantes nativos da língua inglesa. Concluiu-se que o texto de blog pessoal enseja bem-estar psicológico por meio de autoclarificações dialógicas, além de facilitar a emergência de novas perspectivas ou autoatualização podendo, assim, conduzir à autoinovação. <![CDATA[Personality and aggression: A contribution of the General Aggression Model]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300443&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The aim of the study was to identify the direct and indirect existing relationship among personality traits on aggression of high school and undergraduate students from the city of João Pessoa, Brazil, using the General Aggression Model as the theoretical framework. The sample consisted of 218 students, of which 107 were high school students and 111 undergraduate students. The instruments used for data collection were as follows: Aggression Questionnaire, the Big Five Inventory and a Socio-Demographic Questionnaire. The main results showed direct effects of neuroticism (+), extraversion (+) and agreeableness (-) in physical aggression. On the other hand, indirect effects of neuroticism (+), opening (+) and agreeableness (-) in physical aggression, mediated by aggressive emotions have been found. These findings are discussed based on previous research and the General Aggression Model along with suggestions of research which have been conducted in an attempt to further knowledge in this area.<hr/>Resumo Este estudo objetivou conhecer a relação direta e indireta que há entre os traços de personalidade e a agressão de estudantes do ensino médio e superior da cidade de João Pessoa. Como aporte teórico, foi utilizado o Modelo Geral de Agressão. Contou-se com uma amostra de 218 estudantes, dos quais 107 eram alunos do ensino médio e 111, universitários. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados foram os seguintes: o Questionário de Agressão, o Inventário dos Cinco Grandes Fatores de Personalidade e um Questionário Sócio-Demográfico. Os principais resultados mostraram efeitos diretos do neuroticismo (+), extroversão (+) e agradabilidade (-) na agressão física. Verificaram-se, por outro lado, efeitos indiretos do neuroticismo (+), abertura (+) e agradabilidade (-) na agressão física mediadas pelas emoções agressivas. Esses achados são discutidos com base em pesquisa prévia e no Modelo Geral da Agressão e sugestões de pesquisas as quais foram realizadas para se avançar nessa área. <![CDATA[Simultaneous assessement of social skills and behavior problems: Education and gender]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300453&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The aim was to compare the social skills of preschool and school-age children, considering groups differentiated by behavior problem indicators, according to the assessment performed by parents and teachers. Children of both genders participated in this study. Parents/primary caregivers assessed 194 children and 294 children were assessed by their teachers. The results indicated that, for the parents and teachers, the children without problems were more socially skilled. The gender of the children distinguished the repertoire of social skills, according to their parents, mainly the school-age children. For the teachers, considering both school periods, girls were more socially skilled and, for both parents and teachers, boys presented more behavior problems. These data have implications for assessment and intervention procedures.<hr/>Resumo Objetivou-se comparar as habilidades sociais de crianças pré-escolares e escolares considerando grupos diferenciados por problemas de comportamento e gênero, tendo por referência as avaliações de pais e professores. Participaram crianças de ambos os sexos, 194 avaliadas por pais/cuidadores primários e 294 por professores, dos períodos pré-escolar e escolar. Os resultados indicaram que para pais e professores as crianças sem problemas são mais habilidosas, tanto na pré-escola como na idade escolar. O gênero das crianças diferenciou o repertório de habilidades sociais, segundo os pais, para escolares. Para os professores, em ambos os períodos escolares as meninas foram mais habilidosas e, para pais e professores, os meninos apresentaram mais problemas de comportamento. Esses dados têm implicações para procedimentos de avaliação e intervenção. <![CDATA[La evaluación psicológica en contextos educativos: aciertos del pasado, errores del presente y propuestas de futuro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300465&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Con este artículo se pretende un doble objetivo. En primer lugar, evidenciar el progreso de la evaluación psicológica mediante el relato de determinados hitos del pasado y los actuales avances en producción, tecnología e investigación, progreso que no se ha producido a nivel aplicado en uno de los ámbitos más importantes, desde la antigüedad, de la evaluación psicológica en España, que es la evaluación en contextos educativos. Este hecho se debe a los errores legislativos de la Administración Educativa que ha permitido que profesionales sin la debida cualificación realicen estas funciones, por lo que es necesario que académicos, colegios profesionales y asociaciones científicas aúnen esfuerzos y establezcan directrices sobre las normas de uso de los test, la formación del evaluador y el control del intrusismo profesional. En segundo lugar se propone un modelo para la evaluación diagnóstica en contextos educativos, el "Modelo Integrador", en el que el psicólogo educativo no sólo recogerá información relevante del alumno sino también del contexto familiar y escolar.<hr/>Abstract This article will develop two objectives. The first is to highlight the progress of psychological evaluation through the consideration of important achievements of the past and current developments in production, technology and research, detailing the reasons why evaluation has not progressed in the applied level of educational contexts (one of the most important areas since the beginning of the psychological evaluation history in Spain). This non-progress is a result of legislative mistakes of the Educational Administration, which has allowed professionals without proper qualifications to perform those functions. It is necessary that university teachers, professional and scientific associations join force in order to establish guidelines of test usage, qualifications of evaluators and professional intrusion control. The second objective is to propose a model for diagnostic evaluation in educational contexts, the "Integrator Model", in which educational psychologists will collect relevant information not only about the student but also about the family and school context. <![CDATA[Creativity and thinking and creating styles in future managers, musicians, and architects]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300477&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pretende-se caracterizar e comparar os níveis de criatividade e os estilos de pensar e criar de uma amostra de 210 estudantes universitários dos cursos de Gestão, Arquitetura e Música, atendendo ao seu gênero e idade, bem como, analisar a possível correlação entre ambos. O Test for Creative Thinking - Drawing Production e a versão Portuguesa da Escala de Estilos de Pensar e Criar operacionalizaram as variáveis em estudo. A análise das diferenças entre médias mostrou que os estudantes de Arquitetura apresentam níveis de criatividade superiores comparativamente aos estudantes de Gestão. No que se refere aos estilos de pensar e criar, apenas o grupo etário entre 18 e 24 anos se revelou como mais Cauteloso/Reflexivo. O estudo das correlações aponta para uma correlação negativa significativa entre os níveis de criatividade e o estilo Cauteloso/Reflexivo para a totalidade da amostra e uma correlação positiva significativa entre os níveis de criatividade e o estilo Inconformista/Transformador, nos estudantes de Gestão.<hr/>Abstract The objective of this study is to characterize and compare the levels of creativity and the thinking and creating styles on a sample of 210 Management, Architecture, and Music university students considering their gender and age. The present study also aims to analyze the possible correlation between the levels of creativity and thinking and creating styles. The Test for Creative Thinking-Drawing Production and the Portuguese version of Thinking and Creating Styles Scale were used. The difference between means showed that Architecture students had higher levels of creativity than Management students. The analysis of the thinking and creating styles showed that only the students aged 18-24 years were more Cautious/Reflective. A strong negative correlation between the levels of creativity and the Cautious/Reflective style was found for the entire sample; a strong positive correlation between the levels of creativity and the Non-Conforming/Transformer style was found for the management students. We suggest critical reflection on the figurative nature and the social desirability of the tests used, as well as on the possible importance of special training in a certain area (e.g. Architecture) to explain the variance in creativity and in thinking and creating styles. <![CDATA[Teachers' linguistic styles and children's socio-communicative skills at 24, 30 and 36 months in storytelling contexts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300489&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio do presente estudo, objetivou-se analisar a interação educadora-criança, considerando os estilos linguísticos das educadoras e o desenvolvimento das habilidades sociocomunicativas infantis, a partir da Perspectiva da Interação Social dos Estudiosos da Linguagem. As interações foram observadas longitudinalmente, entre três educadoras e oito crianças aos 24, 30 e 36 meses de idade, em contextos diádicos e poliádicos de leitura. Categorias interacionais foram elaboradas para a análise dos dados. Na faixa etária dos 24 meses, as crianças apresentaram índices elevados de "não resposta" e "respostas verbais adequadas". Aos 30 meses, prevaleceram as "respostas verbais adequadas", as quais foram seguidas das "falas iniciativas" em torno dos 36 meses. Entre as educadoras, os "assertivos" e os "diretivos de atenção" sobressaíram aos 24 meses, enquanto aos 30 e 36 meses, as "requisições" foram mais frequentes. Os estilos considerados favorecedores do desenvolvimento sociocomunicativo infantil, como as "requisições" e as "reformulações", predominaram nos contextos diádicos.<hr/>Abstract The aim of this study was to analyze teacher-child interactions considering teachers' linguistic styles and the development of children's socio-communicative skills, based on the Social Interactionist Theory. Observations of interactions between 3 teachers and 8 children at the ages of 24, 30, and 36 months were conducted in dyadic and polyadic storytelling contexts. Interactional categories were created for data analysis. At the age of 24 months, the children presented great number of No answers and Adequate verbal answers. At 30 months, Adequate Verbal Answers prevailed, followed by Spontaneous speeches around the age of 36 months. Teachers were more Assertive and used more Directives with 24-month children, and the use of Requests was more common with children aged 30-36 months. The use of linguistic styles that can foster the development of children's socio-communicative skills, such as Requests and Recasts, prevailed in the dyadic contexts. <![CDATA[Relationships between motivation, cognitive styles and perception of teaching practices for creativity]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300503&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract This study investigates differences between Pedagogy and Teachers' Certificate in Mathematics undergraduates, males and females, from public and private institutions with respect to motivational orientations, cognitive styles and perception of pedagogical practices for creativity implemented by their teachers, as well as relationships between these variables. Three hundred and sixty-five students answered scales regarding motivation to learn, cognitive styles, and teaching practices for creativity. Intrinsic motivation predominated in the private university students and extrinsic motivation in the public university students. The data revealed differences between courses, gender and type of university concerning cognitive styles. Private university and pedagogy students had a more positive perception of professors' teaching practices that promote creativity. Positive relationships were observed between the factors of the instrument of pedagogical practices for creativity, intrinsic motivation and nonconformist transformer style, and between the various cognitive styles and intrinsic and extrinsic motivational orientation.<hr/>Resumo Este estudo investiga diferenças entre estudantes de Pedagogia e de Licenciatura em Matemática, dos gêneros masculino e feminino, de instituições públicas e particulares quanto a orientações motivacionais, estilos cognitivos e percepção de práticas pedagógicas promotoras da criatividade utilizadas por seus professores, bem como relações entre essas variáveis. Trezentos e sessenta e cinco estudantes responderam a escalas referentes à motivação para aprender, estilos cognitivos e práticas docentes para a criatividade. Motivação intrínseca predominou nos estudantes da universidade particular e a extrínseca nos da universidade pública. Os dados revelaram diferenças entre cursos, gênero e tipo de universidade nos estilos cognitivos. Estudantes de universidade particular e de Pedagogia perceberam de forma mais positiva práticas pedagógicas promotoras da criatividade utilizadas por seus professores. Observaram-se relações positivas entre os fatores do instrumento de práticas docentes para a criatividade, motivação intrínseca e estilo inconformista transformador e entre os diversos estilos cognitivos e orientação motivacional intrínseca e extrínseca. <![CDATA[Academic experience of Psychology students: Differences between beginners and graduating]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300515&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract There is a high incidence of academic failure in university students which manifests in different ways, such as: low ratings, delayed subjects, course changes and dropouts. We conducted a cross-sectional study with 262 students, which we evaluated the academic experience of the student of Psychology. The Reduced-Academic Experiences Questionnaire was applied. For each year studied we perceived statistical differences, taking into account the period the student studies: 1st year study and institution item (p = 0.039 and 0.000); 2nd year interpersonal and institutional item (p = 0.014 and 0.005). We found statistical differences between morning and night period in 4th-year-students in relation to personal and interpersonal items (p = 0.056 and 0.038). In relation to students from previous years compared to 5th-year-students, the significant statistical results were: 1st and 5th in personal (p = 0.004), study (p = 0.001) and institutional items (p = 0.001), 2nd and 5th in interpersonal (p = 0.050) and institutional items (p = 0.023), 3rd and 5th year in personal item (p = 0.000). We concluded the areas identified above present some domains which certainly best describe the academic adaptation, thus serving as goals for future investigations, in order to intervene and avoid problems in the adaptation of the entrant student at university.<hr/>Resumo Há grande incidência de insucesso acadêmico nos alunos universitários a qual se manifesta de diversos modos, como: baixas avaliações, disciplinas em atraso, mudanças de curso e abandonos. Foi realizado um estudo transversal com 262 alunos, onde avaliou-se a vivência acadêmica do estudante de Psicologia. O Questionário de Vivências Acadêmicas Reduzido foi aplicado. Em relação a cada ano estudado, perceberam-se diferenças estatísticas entre os itens, levando em conta o período que o aluno estuda: 1º ano, itens estudo e instituição (p = 0,039 e 0,000); e 2º ano, itens interpessoal e institucional (p = 0,014 e 0,005). Encontraram-se diferenças estatísticas entre o período matutino e noturno nos alunos do 4º ano em relação aos itens pessoal e interpessoal (p = 0,056 e 0,038). No que diz respeito aos alunos de anos anteriores em comparação aos do 5º ano, os resultados estatísticos significativos foram: 1º e 5º anos nos itens pessoal (p = 0,004), estudo (p = 0,001) e institucional (p = 0,001); 2º e 5º anos nos itens interpessoal (p = 0,050) e institucional (p = 0,023); e 3º e 5º anos no pessoal (p = 0,000). Concluiu-se que as áreas acima identificadas representam alguns domínios os quais, seguramente, melhor descrevem a adaptação acadêmica, servindo, dessa forma, como objetos para investigações futuras, a fim de intervir e prevenir problemas na adaptação do estudante ingressante na universidade. <![CDATA[Violence against women: Can "jealousy" mitigate the significance of violence?]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300525&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract Beliefs about love and jealousy can be variables that influence violence against women. The aim of our reproduction of a United States study was to compare our data with those of the original study regarding the acceptance of violence related to jealousy. A total of 264 college students participated in the study. They heard and assessed two audio recordings ("jealousy" and "no jealousy"), but half heard situations in which the husband beat his wife and half situations in which the husband does not beat his wife. After each audio recording, participants answered six questions, among them: "how much the husband loves his wife" and "how long would the relationship last". It was observed that, aggression, in the case of "no jealousy", showed to have a negative meaning both in the United States study and in the present study, which was not observed in the case of "jealousy". It may be concluded that violence against women is a cultural practice in Brazil and that social rules regarding male honor, female submission and jealousy exert influence on this practice.<hr/>Resumo Crenças sobre amor e ciúme podem constituir-se em variáveis que influenciam a violência contra a mulher. Esta replicação de um estudo norte-americano buscou, sobretudo, comparar os dados encontrados com os do estudo original quanto à aceitação da violência relacionada ao ciúme. Participaram 264 universitários. Todos ouviram e avaliaram dois áudios ("ciúme" e "não ciúme"), porém, metade ouviu que o marido bate na esposa e metade que ele não bate. Após cada áudio, os participantes avaliaram seis questões, dentre elas, o quanto o marido amava a esposa e quanto duraria a relação. Observou-se que a agressão, na condição "não ciúme", teve um significado acentuadamente negativo tanto no estudo norte-americano quanto no atual, o que não foi observado na condição "ciúme". Concluiu-se que a violência contra a mulher é uma prática cultural no Brasil e que regras sociais sobre honra masculina, submissão feminina e ciúme exercem influência sobre essa prática. <![CDATA["Kangaroo generations": New contexts, new experiences]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300535&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The aim of the article is to discuss academic productions published over the last 25 years regarding the transition to adulthood and focusing on the "Kangaroo generation". We found that these studies managed to recognize the pluralization and the single character of the transition to adulthood, with the parent-child living together, which is not necessarily associated with a dysfunctional character. We believe that the kangaroo family is a possible domestic arrangement that does not necessarily set doubts about the adult condition of the children. We propose the plural term "kangaroo generations" with the purpose of broadening the meaning of cohabitation between parents and children during the "mature stage" of the family life cycle. In addition, we consider that the level of knowledge derived from these studies cannot bring us satisfying notions of what it means to be an adult in the contemporary world and the notion of adulthood lacks revision, which makes further studies necessary.<hr/>Resumo Este artigo dialoga com produções acadêmicas dos últimos 25 anos acerca da transição para a vida adulta, com foco na "geração canguru". Constatou-se que os estudos evoluíram quanto a reconhecer a pluralização e a singularização das trajetórias de construção da adultez, passando a coabitação parento-filial a ser compreendida como possibilidade inscrita nesse contexto, desvinculada de um caráter necessariamente disfuncional. Acredita-se ser a família canguru uma possibilidade de arranjo doméstico que não coloca, obrigatoriamente, dúvidas quanto à condição adulta dos filhos. Propõe-se o termo plural "gerações-canguru" como forma de ampliar o olhar sobre os significados da coabitação entre pais e filhos na fase madura do ciclo vital familiar. Além disso, considera-se que o nível de conhecimento ora possibilitado é insuficiente para oferecer noções satisfatórias do que é ser adulto na contemporaneidade, permanecendo a ideia de adultez carente de revisão, tornando necessárias novas pesquisas. <![CDATA[Elder abuse in Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brazil: A documentary study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300543&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo objetivou verificar a prevalência e os tipos de maus-tratos sofridos por idosos, registrados na Delegacia de Proteção ao Idoso do município de Porto Alegre, Rio Grande do Sul. Além disso, buscou descrever o perfil da vítima e do agressor e identificar os motivos relacionados à ocorrência de maus-tratos nesse grupo etário. Realizou-se um estudo documental e retrospectivo com base nos boletins de ocorrência da Delegacia de Proteção ao Idoso de Porto Alegre registrados nos meses de abril e maio de 2011. Dos 224 boletins de ocorrência avaliados, 175 denunciavam situações de maus-tratos. Os maus-tratos psicológicos foram os mais frequentes, seguidos pelo abuso financeiro ou material. A vítima, na maioria dos casos, foi do sexo feminino e de baixa escolaridade. O agressor, geralmente, era do sexo masculino e familiar da vítima. Os resultados demonstram uma incidência significativa de maus-tratos contra idosos no município de Porto Alegre.<hr/>Abstract This study aimed to identify the prevalence of elder abuse in the city of Porto Alegre, RS, Brazil, causes of abuse, and the profile of the victim and the aggressor. A retrospective documentary study was carried out based on police reports filed in April and May 2011 to the Department of Senior Services of Porto Alegre. Of the 224 police reports evaluated, 175 were of elder abuse or mistreatment. Psychological abuse was the most frequently identified type of abuse, followed by material/financial abuse. Most of the victims were senior females with low level of education, and the majority of aggressors were male family members. The results show high rates of elder abuse in the city of Porto Alegre. <![CDATA[Socialization process and promotion of a Culture of Peace from the perspective of Military Police Officers]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000300553&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Conflitos violentos têm protagonizado grandes tragédias em todo o mundo. Isso ocorre porque a sociedade promove práticas culturais onde competição, agressão e violência são toleradas e mesmo incentivadas. A Cultura de Paz está intrinsecamente relacionada à cooperação e à resolução não violenta dos conflitos. Considerando o contexto da Polícia Militar, este estudo objetivou analisar e compreender a complexidade dos conceitos e valores de violência, paz e Cultura de Paz apresentados por policiais militares. A pesquisa qualitativa realizou entrevistas semiestruturadas com seis policiais militares, quatro homens e duas mulheres, e o procedimento de análise seguiu o modelo construtivo-interpretativo. Observou-se que os policiais militares têm dificuldades com o tema da Cultura de Paz e em conceituar e admitir a existência de conflitos positivos. Além disso, não se reconhecem como agentes promotores da Paz nos diversos contextos em que atuam, mas a isto se dispõem após refletirem sobre o tema.<hr/>Abstract Violent conflicts have led to tragedies worldwide. This happens because society promotes cultural practices in which competition, violence, and aggression are tolerated and even encouraged. The Culture of Peace is intrinsically related to cooperation and peaceful conflict resolution. Taking into account the Military Police context, the present study aims at analyzing and understanding the complexity of the concepts and values of violence, peace, and Culture of Peace presented by the officers. The qualitative methodology was used and semi-structured interviews were conducted with six military police officers, four men and two women. The analyses were based on an interpretive-constructivist approach. The participants demonstrated difficulties in conceptualizing a Culture of Peace and admitting the existence of positive conflicts. Moreover, they did not see themselves as peace promoters in the contexts in which they work. However, they envisioned that possibility after reflecting on the topic.