Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Campinas)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-166X20160002&lang=es vol. 33 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Thematic section: School and Educational Psychology - Challenges of professional practice and research in different educational contexts]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200183&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Students' engagement in school and family variables: A literature review]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200187&lng=es&nrm=iso&tlng=es "Students' engagement in school" is regarded in the literature as a current and valued construct despite the lack of empirical studies on its relationship with specific family variables. The present research aimed to survey studies on the correlation between students' engagement in school and family contexts, specifically in terms of the following variables: perceived parental support, socioeconomic and sociocultural levels, perceived rights, and parental educational styles. In order to describe the state of the art of student's "engagement in school" and "family variables", a narrative review was conducted. The studies reviewed highlight the role of family as a context with significance in student's engagement in school. However, further research is needed to deepen the knowledge of this topic considering potential mediator variables, either personal or school variables. It was also found the need for a psychosocial intervention aimed at providing support for the students coming from adverse family contexts who exhibit low level of engagement associated with poor academic achievement and a higher probability of dropping out.<hr/>A valorização e a atualidade do construto "envolvimento dos alunos na escola" têm sido salientadas na literatura teórica, observando-se, no entanto, falta de estudos empíricos acerca da sua relação com variáveis familiares específicas. A presente investigação teve por finalidade analisar as pesquisas acerca das relações entre o envolvimento dos alunos na escola e os contextos familiares, especificamente as variáveis: suporte parental percebido, níveis socioeconômico e sociocultural, direitos percebidos e estilos educativos parentais. Para descrever o estado da arte do presente tema, "envolvimento na escola", e as "variáveis familiares", a metodologia utilizada foi a revisão da literatura de tipo narrativa. Os estudos revistos destacam a importância da família como contexto com influências significativas no envolvimento dos alunos na escola. Detectou-se a necessidade de aprofundar os estudos existentes, tendo em conta possíveis variáveis mediadoras, quer de natureza pessoal quer de tipo escolar, bem como de uma intervenção psicossocial aos alunos que, vindos de contextos familiares adversos, apresentam fraco envolvimento e rendimento escolares e uma maior probabilidade de abandono dos estudos. <![CDATA[Innovations in School Psychology: The context of higher education]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200199&lng=es&nrm=iso&tlng=es A educação superior, tanto no Brasil quanto no exterior, tem sido alvo de inúmeras políticas educacionais contemporâneas. O sistema brasileiro ampliou-se velozmente na última década, ocasionando transformações institucionais no âmbito político-pedagógico e acadêmico, bem como no perfil dos estudantes. As mudanças têm como foco o direito de acesso acadêmico e a democratização de oportunidades. A expansão do ensino tornou-se uma urgente meta orientadora de decisivas ações governamentais. A consequente massificação agudizou, no espaço educativo das Instituições de Ensino Superior, as tensões e contradições, mas, também, as potencialidades para o desenvolvimento pessoal e as emancipações inerentes a esse contexto. Defendendo que a educação superior apresenta-se como fértil campo para a ação da Psicologia Escolar, apresenta-se, neste artigo, um modelo de atuação baseada em cinco eixos principais: 1) Mapeamento Institucional; 2) Escuta Psicológica; 3) Gestão de Políticas, Programas e Processos Educacionais; 4) Propostas Pedagógicas e Funcionamento de Cursos; 5) Perfil do Estudante. Essas reflexões e propostas para pesquisa e intervenção na área, fundamentadas pela Psicologia Histórico-cultural do desenvolvimento humano, enfatizam a mediação intencional do psicólogo no desenvolvimento dos atores educacionais. Como conclusão, destaca-se que a intervenção institucional e coletiva do psicólogo escolar deva estar voltada tanto à conscientização e ao empoderamento dos sujeitos, como às transformações sociais emancipadoras e ao sucesso acadêmico.<hr/>The higher education, both in Brazil and abroad, has been targeted by countless contemporary educational policies. Brazil's educational system has improved considerably over the past decade, causing institutional changes both in the political-pedagogical and in the academic scope, as well as in the students' profiles. The changes aim at the right to academic access and at the democratization of opportunities. The expansion of the education has become a top-priority compelling goal guiding decisive governmental actions. The subsequent massification in the educational scope of Higher Education Institutions has sharpened the tensions and contradictions, but it has also increased the potentialities for personal development and emancipation inherent to this context. Understanding that higher education is itself fertile ground for School Psychology to take action, this article presents an action plan based on five main axes: 1) Institutional Mapping; 2) Psychological Listening; 3) Policies, Programs and Educational and Processes Management; 4) Pedagogical Proposals and Course Scheme; 5) Student Profile. These considerations and proposals of research and intervention in this field, based on the Cultural-historical Psychology of human development, emphasize the psychologist's intentional mediation in the development of the educational actors. As a conclusion, we highlight that the institutional and collective intervention of the school psychologist should not only be turned toward the awareness and empowerment of the subjects, but also to the emancipating social changes and academic success. <![CDATA[Internship in School Psychology: Education and practice of the supervisor]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200213&lng=es&nrm=iso&tlng=es The aim of the study was to investigate the training and practice of the internship supervisor in the field of Educational Psychology. The research was carried out through semi-structured interviews with six internship supervisors. Data was collected into three groups, as follows: characteristics of the supervisor (emphasis on the importance of his/her personal and professional background); relationship with the working setting (knowledge on curriculum structure and on the relationship between field activities and supervision); and training possibilities for the psychologist (emphasis on the potential of the field to understand the reality and intervention). The results suggest that the supervisor profile, national educational legislation, policies for the expansion of undergraduate courses, night undergraduate courses, and the workload are specific conditions required to become a supervisor. Thus, the integration of training-practice is important for the professional supervisor.<hr/>Este trabalho objetivou investigar a formação e a prática do supervisor de estágio em Psicologia Escolar. A pesquisa foi desenvolvida mediante entrevistas semiestruturadas com seis supervisores da Região Metropolitana de Campinas, SP. Os dados foram agrupados em quatro conjuntos: características do supervisor (ênfase na trajetória pessoal e profissional); relação com o contexto de trabalho (referente ao conhecimento da estrutura curricular e à relação com a organização das atividades de campo e supervisão); possibilidades para formação do psicólogo (destaque ao potencial da área para compreender a realidade e a intervenção necessária, além de referenciais teóricos [diversidade de autores utilizados]). Os resultados sugerem que, além do perfil do supervisor, a legislação educacional nacional, as políticas de expansão dos cursos universitários, as práticas de cursos noturnos e a carga horária de trabalho são condições para o exercício da supervisão. Daí a importância da integração formação-prática na constituição do papel profissional do supervisor. <![CDATA[Contributions of Historical-cultural Theory to a supervised internship program in School Psychology]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200225&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse artigo aborda a experiência de estágio supervisionado em Psicologia Escolar desenvolvido em uma escola pública na cidade de João Pessoa (PB). A referida experiência foi norteada pela Psicologia Histórico-cultural de Vygotsky, que concebe as interações sociais enquanto pilares dos processos de aprendizado e formação da consciência dos sujeitos e a escola como espaço de mediação dos conhecimentos socio-historicamente organizados pela cultura. Os procedimentos adotados no estágio se concentraram na construção de relações com os atores institucionais, na apreensão do cotidiano escolar, na imersão nas práticas instituídas, bem como na assessoria aos docentes, equipe técnica e escolares. A partir dessa experiência verificou-se a relevância do estágio supervisionado para a construção de uma identidade do psicólogo que atuará em meios escolares, bem como para demarcar sua efetividade mediante processos de desenvolvimento humano em contextos públicos de educação.<hr/>This article investigated a supervised internship program in School Psychology conducted in a public school in João Pessoa, PB, Brazil. This internship program was based on Vygotsky's Theory of Historical-cultural Psychology, who stresses that social interactions are imperative to cognitive and conscience development and that a school is as space for mediation of culturally organized social-historical knowledge. The internship program focused on the development of relationships with institutional actors, settling into the school routine, active participation in the assigned activities, and advising teachers, staff and students. This program indicated the importance of supervised internship for the construction of the identity of school psychologists and its effectiveness in processes that underlie human development in public educational settings. <![CDATA[School-related problems through the eyes of different actors: An analysis of professionals' perceptions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200237&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo teve como objetivo pormenorizar e analisar a dinâmica de produção da queixa escolar entre, de um lado, professores e coordenadores pedagógicos e, de outro, profissionais de saúde que atuam em serviços de atenção à infância. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com nove participantes, sendo cinco profissionais de educação que atuam em uma escola pública municipal, e quatro profissionais de saúde que atendem casos de queixa escolar. Constatou-se, entre os educadores, a reiteração das tradicionais tendências de patologização dos impasses escolares e de terceirização de seu enfrentamento, enquanto que entre os profissionais de saúde predominou uma compreensão crítica e ampliada dos problemas educacionais e uma busca pelo estabelecimento de uma parceria com a escola no intuito de abordá-los e superá-los. Concluiu-se, a partir disso, que existe a necessidade de instrumentalizar os educadores para um efetivo acolhimento e um qualificado manejo pedagógico das diferenças na escola.<hr/>This study aimed to closely investigate the perceptions of school-related problems among teachers and/or pedagogical coordinators and health professionals working in public and private health care services. Semi-structured interviews were conducted with nine participants, five education professionals who work in a municipal public school and four health professionals experienced in working with children with school-related problems. The educators' responses confirmed the traditional tendency to pathologize school-related problems and to "outsource" these issues. The health professionals showed critical and broad understanding of the educational problems and indicated intention to a partnership with the school seeking to address and overcome these issues. The results confirmed the need to instrumentalize educators to ensure an effective and adequate pedagogical approach to dealing with differences in school. <![CDATA[Psicologia e gestores escolares: mediações estéticas e semióticas promovendo ações coletivas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200247&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem por objetivo apresentar parte de uma pesquisa de doutorado que investigou o potencial das ações do psicólogo escolar na promoção de mudança das práticas de gestão. Adotam-se os pressupostos teórico--metodológicos da Psicologia Histórico-cultural, sobretudo os de Vygotsky. As informações foram construídas a partir de sínteses derivadas da transcrição de gravações em áudio de encontros semanais, com duração média de duas horas, realizados ao longo de quatro anos. Participaram deste estudo um diretor, um vice-diretor e dois orientadores pedagógicos de uma escola pública municipal localizada em uma cidade do interior de São Paulo. Nesses espaços diversas expressões artísticas foram utilizadas como estratégias deflagradoras de reflexão e ampliação da consciência dos gestores. Resultados revelam que é preciso um investimento permanente do psicólogo escolar em espaços que favoreçam a ressignificação, a atribuição de sentidos e a construção de motivos coletivos para que as mudanças nos modos de gerir a escola ocorram.<hr/>This article is part of a Doctoral dissertation that investigated the potential of actions carried out by a school psychologist to bring about changes and improve management practices. This study was based on theoretical and methodological assumptions of cultural-historical Psychology, especially the insights of Vygotsky. Data were collected at a municipal public school, located in an inland city in the state of São Paulo, through transcriptions of audio recordings of two-hour weekly meetings over a period of four years. The meetings were held with the school principal, the assistant principal, and two school counselors, participants of this study. During these meetings, artistic expressions were used to encourage reflections and increase administrative staff's awareness. The results obtained indicated that school psychologists should use effective approaches to promote resignification, attribute meanings, and build collective motives to improve school management. <![CDATA[Socio-historical Psychology as the basis for understanding teaching practice]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200261&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta e discute a importância de produzir conhecimento a respeito dos aspectos subjetivos que constituem a atividade docente, buscando compreendê-la para além de sua aparência, em suas contradições e mediações. Propõe--se aqui a discussão dos pressupostos teóricos da Psicologia Sócio-histórica, a qual, por sua vez, fundamenta-se no Materialismo Histórico e Dialético. Estes dois últimos orientam as pesquisas realizadas pelo grupo "Atividade docente e subjetividade", o qual tem contribuído para a produção de conhecimento crítico na área da educação. Para tanto, inicia-se discutindo categorias como: Mediação, Historicidade, Atividade, Sentidos, Significados e Subjetividade. Em seguida, passa-se aos conceitos "real da atividade" e "atividade real" e os procedimentos de Autoconfrontação Simples e Cruzada propostos por Yves Clot. Enfatiza-se a importância do referencial teórico em todas as etapas da pesquisa, visto ser um critério de cientificidade do conhecimento produzido, e a necessária articulação entre todos esses momentos.<hr/>This article seeks to address the importance of producing knowledge about the subjective aspects of teaching practice in order to understand it beyond its theoretical definitions, i.e., to acknowledge its contradictions and mediations. This study presents a discussion of the theoretical assumptions of Socio-historical Psychology, which is rooted in the dialectical and historical materialism, which, in turn, are the basis for the studies conducted by the research group "Teaching practice and subjectivity". These studies have made major contributions to the critical knowledge in education. The present article initially discusses categories such as Mediation, Historicity, Activity, Senses, Meanings, and Subjectivity. Subsequently, the concepts of "real practice" and "real life practice" are introduced, followed by the simple and crossed self-confrontation techniques proposed by Yves Clot. It is essential to highlight the importance of the theoretical framework to support the entire process of the research since it is a scientificity criterion of the produced knowledge and the required coordination between all research steps. <![CDATA[Connectedness to nature scale: Psychometric evidence in Brazil]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200271&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo objetivou reunir evidências de validade e precisão da Connectedness to Nature Scale no contexto brasileiro. Dois estudos foram realizados. No Estudo 1, participaram 204 pessoas com idade média de 33 anos (Desvio-Padrão = 13,83), as quais responderam a referida escala e perguntas demográficas. Os resultados de uma análise de componentes principais indicaram uma estrutura unifatorial (a = 0,81). No Estudo 2, participaram 220 estudantes universitários com idade média de 23 anos (Desvio-Padrão = 5,82), os quais responderam a escala adaptada e perguntas demográficas. Uma análise fatorial confirmatória (estimador ML) confirmou a adequação da estrutura unifatorial (e.g., Comparative Fit Index = 0,91, Root-Mean-Square Error of Approximation = 0,064), obtendo consistência interna satisfatória (a = 0,83). Concluindo, a Connectedness to Nature Scale mostrou ser uma medida psicometricamente adequada para avaliar um fator geral de conexão com a natureza, podendo ser empregada em estudos futuros.<hr/>This article aimed to gather evidence of validity and reliability of the Connectedness to Nature Scale in Brazil. Two studies were conducted. A total of 204 people of mean age 33 years (Standard Deviation = 13.83) participated in Study 1 and responded to the demographic questions and Connectedness to Nature Scale items. The results of the principal component analysis showed a one-factor structure (a = 0.81). Two hundred and twenty undergraduate students of mean age 23 years (Standard Deviation = 5.82) participated in Study 2 and responded to demographic questions; an adapted version of the Connectedness to Nature Scale was used. Confirmatory factor analysis (ML estimation) confirmed the adequacy of the one-factor structure (Comparative Fit Index = 0.91, Root-Mean-Square Error of Approximation = 0.064), indicating satisfactory internal consistency (a = 0.83). In conclusion, the Connectedness to Nature Scale proved to be a psychometrically appropriate measure to assess general connectedness to nature, and it can therefore be used in future studies. <![CDATA[Performance comparison between right-handers and left-handers in a Brazilian sample of the Developmental Neuropsychological Assessment]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200283&lng=es&nrm=iso&tlng=es Studies that investigate handedness are performed in order to relate hemispheric specialization and cognitive performance. The aim of study was compare the neuropsychological performance between right-handed and left-handed children with ages from five to six years who participated in the Brazilian study of standardization of the Developmental Neuropsychological Assessment. For analysis of socio-demographic characteristics, descriptive statistics were used. To compare the mean scores between the groups, normality was tested using Analysis of Variance (one-way Anova) and the Kruskal-Wallis test. When comparing right-handed and left-handed children with typical development, left-handed children presented poorer performance on the subtests involving Attention and Executive Functioning, Language, and Learning and Memory.<hr/>Pesquisas sobre preferência manual são realizadas com o intuito de relacionar a especialização hemisférica cerebral e o desempenho cognitivo. O objetivo deste estudo foi comparar o desempenho neuropsicológico entre crianças destras e canhotas de cinco e seis anos de idade, participantes da pesquisa de normatização brasileira da Developmental Neuropsychological Assessment. Para análise das características sociodemográficas utilizou-se estatística descritiva. Para comparação dos escores entre os grupos, foi testada a normalidade, feita a Análise de Variância (Anova one-way) e o teste Kruskal-Wallis. Ao comparar crianças destras e canhotas com desenvolvimento típico, as canhotas apresentaram pior desempenho em subtestes que envolvem Atenção e Funções Executivas, Linguagem e Aprendizado e Memória. <![CDATA[Evaluation of the Ages and Stages Questionnaire-Brazil by Early Childhood professionals]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200293&lng=es&nrm=iso&tlng=es Child development assessment is important for the development of action plans for early childhood problem prevention. There are few instruments that are systematically used in day care centers. The Ages and Stages Questionnaire-Brazil, which consists of 18 questionnaires, was adapted and used in the public day care system of Rio de Janeiro. However, studies on the user's evaluation of this screening tool have not yet been conducted. A total of 28 childhood educators who work in 6 different day care centers participated in this study. They completed two different versions of the Ages and Stages Questionnaire-Brazil: a version to Assess Beliefs of Educators about children Development and another one about the Characteristics of this screening tool. The internal consistency for 504 questionnaires was calculated and compared to the original sample. Analysis of Variance was performed to identify differences between the importance given by educators to the five developmental domains assessed in the Ages and Stages Questionnaire: gross motor, fine motor, communication, problem solving, and personal-social. Results indicated good internal consistency and the need for changes in the questionnaire to ensure clarity and adequacy to day care centers.<hr/>Avaliar o desenvolvimento infantil é importante para planejar ações de prevenção a problemas na primeira infância. Há poucos instrumentos aplicados sistematicamente em creches. O Ages &amp; Stages Questionnaire-Brasil, que conta com 18 questionários, foi adaptado e aplicado no sistema público do Rio de Janeiro. Contudo, estudos de avaliação da medida pelos usuários ainda não foram conduzidos. Participaram 28 educadoras infantis de seis creches as quais respon-deram duas medidas: uma versão do Ages &amp; Stages Questionnaire-Brasil para Avaliação das Crenças de Educadoras sobre o Desenvolvimento; e Características do Ages &amp; Stages Questionnaire. Foi calculada a consistência interna de 504 questionários e comparada com a amostra original do Ages &amp; Stages Questionnaire-Brasil. Foi aplicada, ainda, uma Análise de Variância para identificar diferenças na importância atribuída pelas educadoras às cinco áreas do Ages &amp; Stages Questionnaire-Brasil: Coordenação motora ampla e fina, Comunicação, Resolução de problemas e Pessoal/Social. Os dados indicaram boa consistência interna, mas necessidade de mudanças quanto à clareza e contextualização para creches. <![CDATA[The significance of teaching in indigenous teacher education: The role of language mediation]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200303&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper presents the results of a PhD research that investigated the role of language mediation in the training of professionals to teach indigenous people, seeking to investigate its influence on the changes and preservation of indigenous culture. This study was based on theoretical and methodological assumptions of cultural-historical Psychology. The present study investigated a teacher training course, Tamî'kan - Indigenous Teacher Education, in the State of Roraima, and the data were collected through classroom observations and semi-structured interviews that were conducted with 10 students and 3 course coordinators. The results indicate difficulties undergone by the indigenous students resulting from previous teaching experiences by non-indigenous teachers, especially regarding the Portuguese language. This relationship leads to contradictions in terms of indigenous culture and can influence the students' character and professional life.<hr/>O presente artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve por objetivo analisar o papel da linguagem na mediação da constituição da docência indígena, buscando compreender sua influência na transformação e manutenção da cultura. Adotaram-se os pressupostos teórico-metodológicos da Psicologia Histórico-cultural. O contexto da pesquisa foi o Curso Magistério Indígena Tamî'kan, no estado de Roraima, e as informações foram construídas por meio de observações de aulas e entrevistas semiestruturadas com 10 estudantes e três dirigentes do curso em questão. Os resultados indicam que os sentidos configurados por esses alunos indígenas sobre a docência, além de diferentes, revelam forças tensionais vividas em seu processo de escolarização, já mediado desde o princípio por professores não indígenas e, consequentemente, pela língua portuguesa. Essa vivência constitui-se fonte de contradições no modo de se relacionar com a cultura indígena e de se constituir como sujeito e profissional. <![CDATA[Factors associated with the subjective well-being in married and unmarried people]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200313&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste estudo foi investigar os fatores associados ao Bem-Estar Subjetivo em pessoas casadas e solteiras. Participaram três grupos independentes (casados, solteiros que namoram e solteiros que não namoram), selecionados por critérios de conveniência (n = 374). Instrumentos: Escala de Bem-estar Subjetivo, Questionário de Conjugalidade dos Pais e Escala Fatorial de Satisfação com o Relacionamento de Casal. Foram realizadas análises descritivas, correlacionais, de regressão linear múltipla e comparação entre os grupos. A satisfação quanto à atração física e sexualidade está associada ao Bem-Estar Subjetivo nos casados. A percepção sobre a conjugalidade dos pais é o fator mais associado a esse bem-estar nos solteiros e na amostra geral. Embora a conjugalidade dos pais revele-se importante na estruturação do bem-estar na vida adulta, a experiência conjugal pode diminuir o impacto das experiências na família de origem, remalhando os vínculos iniciais considerados negativos. Novos estudos são necessários para dar suporte a essas conclusões.<hr/>The aim of this study was to investigate the predictors of Subjective Well-Being in married and unmarried people. Three independent groups of people (married couples, singles dating, and singles not dating), selected using convenience sampling (n = 374), participated in this study. The instruments used were: Subjective Well-being Scale, Parental Conjugality Questionnaire, and Factorial Scale of Couple Relationship Satisfaction. The data were evaluated using descriptive statistics, correlation analysis, multiple linear regression analysis, and comparison between the groups investigated. It was found that physical attraction and sexual satisfaction are associated with the Subjective Well-Being in married people. The perception of parental conjugality was the factor most strongly associated with the Subjective Well-Being in single people and the whole sample. Although parental conjugality proved to be important to promote the well-being of adults, marital experiences can reduce the impact on family-of-origin experiences, breaking the initial bonds that were considered negative. Further studies are needed to support these findings. <![CDATA[Patterns of crack cocaine use and probability of cessation: A cross-sectional study]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200325&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo desta pesquisa foi analisar a relação entre o padrão de consumo de crack nos últimos seis meses de uso ativo e a condição de abstinência ou não no momento das entrevistas. Trata-se de um estudo transversal com amostragem de conveniência, sendo que foram entrevistadas 495 pessoas entre os 14 e os 54 anos de idade. Foram estimadas razões de prevalência por Regressão de Poisson robusta para a condição abstinente por 12 semanas ou mais, segundo os padrões de consumo referidos, ajustando para sexo, idade, escolaridade, tempo desde o primeiro contato com a droga, uso de medicação e hospitalização em função do crack. Identificou-se associação entre o uso frequente e pesado e a cessação do consumo (RP 1,06 [IC95%: 1,01 - 1,12] p = 0,019). Esse achado amplia o leque de particularidades em relação ao crack e reforça os investimentos terapêuticos para todos os padrões de consumo.<hr/>This study aimed to analyze the relationship between the patterns of crack cocaine use among active users over the past six months and abstinence (or not) at the time of the interviews. A cross-sectional study was conducted in a convenience sample of 495 crack users aged 14 to 54 years. Prevalence ratios of the variable abstinent for at least 12 weeks were estimated using Poisson regression with robust variance according to the patterns of use, adjusting for sex, age, education, time since first contact trying crack cocaine, and treatments and hospitalization associated with crack use. There was an association between regular and heavy use and cessation of drug use (PR 1.06 [95% CI: 1.01 to 1.12] p = 0.019). This finding expands the range of particularities regarding the use of crack and reinforces the need for investments in crack cocaine addiction treatments for all use patterns. <![CDATA[Factors related to stress in divorces with child custody]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200335&lng=es&nrm=iso&tlng=es This paper presents a study with 78 adults in situations of divorce and child custody in the Public Defender's Office of Sergipe, Brazil in order to verify the occurrence of stress symptoms. The application of the Stress Symptoms Inventory, validated by Lipp, revealed that 71.8% of the participants experienced stress, and 51.8% of these were in the resistance phase and 82.1% predominantly presented psychological symptoms. Stress levels were related to being a woman (Odds Ratio = 6.43; Confidence Interval = 2.58 - 21.63; p = 0.001) and job instability (c2 = 7.972; p = 0.019). The age of the oldest child at the time of divorce is also related to stress: the older the child, the less likely the occurrence of stress (Odds Ratio = 0.925; Confidence Interval = 0.86 - 0.98; p = 0.03). The conclusion is the there is a need for family preventive interventions in order to support marital bonds, facilitating relational arrangements required during the time of separation.<hr/>Este trabalho apresenta um estudo realizado com 78 adultos que iniciaram processo de divórcio e guarda da prole na Defensoria Pública de Sergipe com a finalidade de verificar a ocorrência de sintomas de estresse. A partir do Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp obteve-se que 71,8% dos participantes apresentaram estresse, sendo que 51,8% estavam na fase de resistência e 82,1% com sintomas predominantemente psicológicos. Os níveis de estresse mostraram relação com o gênero feminino (Odds Ratio = 6,43; Intervalo de Confiança = 2,58 - 21,63; p = 0,001) assim como a instabilidade no mercado de trabalho (c2 = 7,972; p = 0,019). Verificou-se ainda que a idade do filho mais velho no momento da separação possui relação com níveis de estresse, pois quanto maior a idade do filho, menor a chance de ocorrência de estresse (Odds Ratio = 0,925; Intervalo de Confiança = 0,86 - 0,98; p = 0,03). Conclui-se que há necessidade de intervenções familiares preventivas, a fim de cuidar do vínculo conjugal, facilitando os arranjos relacionais requeridos pela separação. <![CDATA[Levels of suicidal ideation among young adults]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200345&lng=es&nrm=iso&tlng=es O suicídio constitui um grave problema para a saúde pública. Está entre as dez principais causas de morte na população mundial em todas as faixas etárias e ocupa o terceiro lugar em jovens entre 15 e 35 anos. O presente estudo é quasi-experimental, quantitativo e transversal, e tem como principal objetivo comparar os níveis de ideação suicida entre estudantes universitários (n = 50) versus não universitários (n = 51). Os sujeitos foram comparados em função do sexo, idade, local de residência, se vivem acompanhados ou sozinhos, nível de escolaridade e estado ocupacional. O instrumento utilizado foi o Questionário de Ideação Suicida. A amostra foi constituída por 101 indivíduos com idades compreendidas entre 18 e 25 anos, com média de 21,44 anos e desvio-padrão de 2,43. Os resultados evidenciaram que os maiores níveis de ideação suicida encontram-se na população não universitária. Os efeitos estatísticos com significado foram encontrados nas comparações por escolaridade, estatuto ocupacional, viver sozinho e presença de perturbação de ansiedade e/ou depressão. Os resultados do estudo sugerem que sejam adotadas medidas de prevenção do suicídio de forma a reduzir não só a taxa letal, mas também o número de tentativas.<hr/>Suicide is a serious public health problem and is among the top ten causes of death worldwide for all age groups. It is the third leading cause among 15-35-year olds. The main objective of this quasi-experimental, quantitative, and cross-sectional study was to compare the levels of suicidal ideation among college students (n = 50) and nonstudents (n = 51). Subjects were compared according to sex, age, place of residence, living arrangements, educational level, and occupational status using the Suicidal Ideation Questionnaire. The sample consisted of 101 individuals aged 18-25 years, Mean of 21.44 years and Standard Deviation of 2.43. The results showed higher levels of suicidal ideation among the non-college students. Statistically significant effects were found among the following variables: level of education, occupational status, living alone, and presence of anxiety disorder and/or depression. The findings of this study suggest the need for suicide prevention measures in order to reduce deaths by suicide and suicide attempt rate. <![CDATA[Mental health of young Brazilians: Barriers to professional help-seeking]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200355&lng=es&nrm=iso&tlng=es The present study investigated the perception of young Brazilians of professional help and barriers to seeking mental health services. A total of the 1,030 questionnaires were administered to young people aged 8-21 years of both genders attending public and private school or who had received or were receiving treatement at mental health facilities in three Brazilian cities. The data were evaluated using descriptive statistics, exploratory factor analysis, and comparison between means. The results showed fear of stigmatization as a major barrier to seeking mental health treatment, exerting greater impact than that of structural barriers. Regional differences influenced their perception of the treatment. Having undergone previous mental health treatment was found to be related to a greater perception of the positive effects of the treatment and the structural barriers to accessing care services. It was found that the onset of mental disorders usually occurs during early adolescence. School-related issues, anxiety, fear, and depression were the most common reasons for mental health treatment seeking among young people.<hr/>A presente pesquisa investigou a percepção de jovens brasileiros sobre ajuda profissional e barreiras na busca de serviços em saúde mental. Foram aplicados 1.030 questionários em jovens com idade entre 8 e 21 anos, de ambos os sexos, em três capitais brasileiras, de escolas e serviços de saúde mental públicos e privados. Foram realizadas estatísticas descritivas e inferenciais, comparação entre médias e análise fatorial exploratória. Os resultados demonstraram o medo do estigma como barreira na busca de tratamento em saúde mental, tendo maior impacto que as barreiras estruturais. Diferenças regionais influenciaram a percepção sobre o tratamento. Experiência anterior com tratamento em saúde mental relacionou-se a uma maior percepção dos efeitos positivos do mesmo e das barreiras estruturais para acesso aos serviços. Identificou-se maior incidência de adoecimento mental no início da adolescência. Problemas na escola, ansiedade, medo e depressão foram os problemas mais comuns relacionados à busca de tratamento em saúde mental. <![CDATA[Brazilian scientific production on organizational behaviour in the nonprofit sector]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200367&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho revisa a produção científica brasileira sobre comportamento organizacional no terceiro setor. Utilizou-se um levantamento pré-existente de pesquisas empíricas sobre micro comportamento organizacional, publicadas em 15 periódicos nacionais de Psicologia e Administração, no período de 1996 a 2012. Do total de 629 artigos sobre o tema, apenas 31 apresentaram estudos realizados no terceiro setor. O achado sugere que esse segmento econômico encontra--se ainda sub-representado. "Interações sociais" é o tema que tem sido mais estudado nesse setor, seguido por "afeto". No entanto, alguns assuntos relevantes para a pesquisa em comportamento organizacional foram pouco pesquisados nacionalmente no terceiro setor, como "motivação" e "significado do trabalho". É preciso compreender esse setor como promotor de contextos organizacionais peculiares que devem ser considerados para o desenvolvimento de teorias gerais sobre o fazer humano no trabalho.<hr/>This paper presents a review of the Brazilian scientific production on organizational behaviour in the nonprofit sector. A pre-categorized data set from empirical studies on micro organizational behaviour, which were published between 1996 and 2012 in 15 Brazilian Psychology and Business journals, was used. Out of 629 articles on micro organizational behaviour, only 31 addressed nonprofit organizations. This finding suggests that this economic sector is still underrepresented. "Social interactions" is the most commonly studied topic in this sector, followed by "affect". However, some topics relevant to research on nonprofit organizational behaviour have been insufficiently investigated in Brazil. These topics include "motivation" and "meaning of work". It is important to acknowledge that the nonprofit sector includes unique organizational settings that should be taken into account for the development of the general theories about human behaviour in the workplace. <![CDATA[ERRATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200375&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho revisa a produção científica brasileira sobre comportamento organizacional no terceiro setor. Utilizou-se um levantamento pré-existente de pesquisas empíricas sobre micro comportamento organizacional, publicadas em 15 periódicos nacionais de Psicologia e Administração, no período de 1996 a 2012. Do total de 629 artigos sobre o tema, apenas 31 apresentaram estudos realizados no terceiro setor. O achado sugere que esse segmento econômico encontra--se ainda sub-representado. "Interações sociais" é o tema que tem sido mais estudado nesse setor, seguido por "afeto". No entanto, alguns assuntos relevantes para a pesquisa em comportamento organizacional foram pouco pesquisados nacionalmente no terceiro setor, como "motivação" e "significado do trabalho". É preciso compreender esse setor como promotor de contextos organizacionais peculiares que devem ser considerados para o desenvolvimento de teorias gerais sobre o fazer humano no trabalho.<hr/>This paper presents a review of the Brazilian scientific production on organizational behaviour in the nonprofit sector. A pre-categorized data set from empirical studies on micro organizational behaviour, which were published between 1996 and 2012 in 15 Brazilian Psychology and Business journals, was used. Out of 629 articles on micro organizational behaviour, only 31 addressed nonprofit organizations. This finding suggests that this economic sector is still underrepresented. "Social interactions" is the most commonly studied topic in this sector, followed by "affect". However, some topics relevant to research on nonprofit organizational behaviour have been insufficiently investigated in Brazil. These topics include "motivation" and "meaning of work". It is important to acknowledge that the nonprofit sector includes unique organizational settings that should be taken into account for the development of the general theories about human behaviour in the workplace. <![CDATA[ERRATA]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2016000200377&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho revisa a produção científica brasileira sobre comportamento organizacional no terceiro setor. Utilizou-se um levantamento pré-existente de pesquisas empíricas sobre micro comportamento organizacional, publicadas em 15 periódicos nacionais de Psicologia e Administração, no período de 1996 a 2012. Do total de 629 artigos sobre o tema, apenas 31 apresentaram estudos realizados no terceiro setor. O achado sugere que esse segmento econômico encontra--se ainda sub-representado. "Interações sociais" é o tema que tem sido mais estudado nesse setor, seguido por "afeto". No entanto, alguns assuntos relevantes para a pesquisa em comportamento organizacional foram pouco pesquisados nacionalmente no terceiro setor, como "motivação" e "significado do trabalho". É preciso compreender esse setor como promotor de contextos organizacionais peculiares que devem ser considerados para o desenvolvimento de teorias gerais sobre o fazer humano no trabalho.<hr/>This paper presents a review of the Brazilian scientific production on organizational behaviour in the nonprofit sector. A pre-categorized data set from empirical studies on micro organizational behaviour, which were published between 1996 and 2012 in 15 Brazilian Psychology and Business journals, was used. Out of 629 articles on micro organizational behaviour, only 31 addressed nonprofit organizations. This finding suggests that this economic sector is still underrepresented. "Social interactions" is the most commonly studied topic in this sector, followed by "affect". However, some topics relevant to research on nonprofit organizational behaviour have been insufficiently investigated in Brazil. These topics include "motivation" and "meaning of work". It is important to acknowledge that the nonprofit sector includes unique organizational settings that should be taken into account for the development of the general theories about human behaviour in the workplace.