Scielo RSS <![CDATA[Estudos de Psicologia (Campinas)]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-166X20170001&lang=pt vol. 34 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[Seção temática: Psicologia Social do Trabalho: uma perspectiva crítica de pesquisa e intervenção no campo do trabalho]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[On the relationship between Psychology and work in the light of its colonial dimensions]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las herramientas propuestas en los marcos poscoloniales y decoloniales no han sido de mayor interés para los investigadores que se ocupan de la interrelación entre el conocimiento psicológico y el mundo laboral. Entonces, los estudios críticos han dejado de lado las implicaciones que tiene este conocimiento cuando "viaja" más allá de las fronteras de los países en donde se produce la Psicología. En este artículo se examinan algunas "dimensiones coloniales" que emergen de las articulaciones del "complejo psi" cuando se vincula con el mundo del trabajo en lugares en donde no se producen los objetos psicológicos, sino en donde estos son apropiados, replicados o hibridados para su uso cotidiano en los ámbitos laborales.<hr/>Abstract The tools proposed in the postcolonial and de-colonial frameworks have not been of interest to researchers preoccupied with the interrelation between the psychological knowledge and the world of work. Thus, critical studies have left aside the implications that this knowledge has when it goes beyond the borders in which Psychology is produced. This article examines some "colonial dimensions" that emerged from the articulations of the "psy complex" in places that do not produce psychological objects, but which are appropriate, replicated and hybridized for being used in workplaces. <![CDATA[Linhas paralelas: as distintas aproximações da Psicologia em relação ao trabalho]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa diferentes aproximações da Psicologia em relação ao mundo do trabalho, trazendo elementos para o debate sobre a unicidade, ou não, das abordagens construídas ao longo da história dessas aproximações, com foco nas vertentes da Psicologia Social do Trabalho e da Psicologia Organizacional. Para tanto, buscou-se compreender a história dessas tradições, suas origens e seu lugar no contexto contemporâneo. Concluiu-se que elas possuem diferentes abordagens e compreensões sobre o mundo do trabalho, com poucos pontos em comum em seus processos históricos e em suas expressões atuais, o que sinaliza a impossibilidade de afirmação de um campo unitário. A importância de demarcar essas fronteiras entre as diferentes vertentes da Psicologia que focalizam o trabalho é possibilitar a identificação das especificidades de cada uma, bem como apontar a diversidade de objetos de estudo, referenciais teóricos, propostas metodológicas e posicionamentos políticos que envolvem as pesquisas ou as intervenções.<hr/>Abstract This article analyses different ways by which Psychology has approached the world of work, promoting debate on whether these strategies constitute a unique or unified approach. Focusing on the branches Social Psychology of Work and Organizational Psychology, we aimed at understanding the history of these two traditions, their origins, and their role in the contemporary context. It was concluded that they have different approaches and understandings of the world of work, and that their historical processes, as well as their representation today, have very little in common. This indicates that they do not belong to the same field. Establishing boundaries between different approaches of Psychology that focus on work, enables the identification of their specificities and reveals the diversity of their objects of study, theoretical framework, methodological proposals, and the political aspects involved in their studies or interventions. <![CDATA[Identitary interpellation in the workplace: Proposal for understanding the processes of identity construction at work]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se propone un modelo para analizar la relación entre la construcción narrativa de la identidad laboral y las dinámicas de interpelación identitaria en el mundo del trabajo. Se diferencian tres planos de interpelación - discursivo, estructural y de interacciones locales -, que pueden divergir o converger entre sí o en relación a la identidad para sí (heredada o anhelada) del sujeto. Hacer foco en las dinámicas de interpelación identitaria en el trabajo permite dar contexto y sentido al ejercicio reflexivo e interpretativo de construcción narrativa de la identidad en el trabajo. El modelo se ilustra a partir de dos estudios de caso de carácter cualitativo en Chile, uno con trabajadores de programas de acción pública del Estado y el otro con trabajadores de tiendas de la industria del retail. El modelo es aplicable teórica y metodológicamente en nuevos terrenos para ampliar la comprensión de las articulaciones entre trabajo y subjetividad en el mundo contemporáneo.<hr/>Abstract This study proposes a model for analyzing the relationship between the narrative construction of work identity and the dynamics of identity interpellation in the world of work. Three levels of interpellation are identified - discursive, structural, and local interactions -, which can diverge or converge with one another or in relation to the identity for itself (inherited or desired) of the subject. Focusing on the dynamics of identity interpellation at work allows the possibility to contextualize and give meaning to the reflective and interpretative exercise of the narrative construction of identity in the workplace. The model is illustrated by using two qualitative case studies conducted in Chile, one with workers participating in public action programs implemented by the State and the other with workers employed by large retail companies. The model is theoretically and methodologically applicable in new fields and can expand our understanding on the relationship between work and subjectivity in the contemporary world. <![CDATA[Psicologia na política de assistência social: trabalho em um "setor terceirizado"]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Nesta pesquisa, buscou-se discutir os modos como psicólogos que atuam no Sistema Único de Assistência Social vivenciam e percebem o processo de terceirização dá área. Para isso, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com psicólogos que trabalham em diferentes equipamentos socioassistenciais, bem como uma pesquisa de campo em um serviço de acolhimento. Entre outras coisas, os interlocutores destacaram o fato de o processo de terceirização do Sistema Único de Assistência Social favorecer o estabelecimento de vínculos empregatícios frágeis, baixos salários, falta de capacitação e alta rotatividade de profissionais. Concluiu-se que, apesar de defender a "desprecarização" dos vínculos trabalhistas e o fim da terceirização, as leis brasileiras dão brechas para vínculos que adoecem.<hr/>Abstract This study aimed to discuss how psychologists working in the Sistema Único de Assistência Social (Unified System for Social Assistance) experience and perceive the outsourcing process of this public social assistance policy. Therefore, semi-structured interviews were conducted with psychologists who work in different social service settings, and a field research was carried out in a social assistance center. Among other things, the interviewees highlighted the fact that the outsourcing process of the Unified System for Social Assistance does not promote sustained employment, but rather low-wage jobs, lack of training, and high turnover. As a conclusion, it can be said that although Brazilian laws are aimed at effectively promoting employment stability and the end of outsourcing of social care services, there are gaps that allow unstable employment and insecure contracts, which affect the health of the Unified System for Social Assistance workers. <![CDATA[Sentidos de tempo livre para trabalhadores <em>offshore</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100053&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta resultados parciais da pesquisa que objetivou compreender quais os sentidos sobre tempo livre produzidos por trabalhadores offshore em seu cotidiano de trabalho. A pesquisa utilizou abordagem qualitativa, tendo como principal fonte de informação entrevistas compreensivas realizadas com trabalhadores de ambos os gêneros da Bacia de Campos/Rio de Janeiro. Foi possível consolidar dois eixos de análise: os tempos lá, relativos à vida dos trabalhadores quando estão embarcados nas plataformas de petróleo, e os tempos cá, referentes à sua vida em terra. Foram discutidos elementos substanciais acerca da vida cotidiana dos trabalhadores no período do embarque e as relações temporais concebidas em seu cotidiano de trabalho. Concluiu-se que as experiências temporais vivenciadas pelos trabalhadores offshore são intensas e pautadas na produção, enquanto os sentidos de tempo livre são de descanso e recuperação da força de trabalho.<hr/>Abstract This article reports the partial results of a research that was aimed at understanding the meanings of free time attributed by offshore workers in their daily work. The qualitative approach was adopted for the research, which was carried out based on comprehensive interviews conducted with workers of Bacia de Campos (a coastal sedimentary basin of the Northern region of the state of Rio de Janeiro, Brazil). Two major aspects were analyzed: the time there, referring to the lives of workers while on board of offshore oil platforms and the time here, referring to their lives while on land. Substantial elements of the daily life of workers during their time on the platform and the temporal relationships established in their daily work were discussed. It was concluded that the temporal experiences of offshore workers are based on production, whereas free time means rest period and time to recover from the efforts and restore energy to continue the work. <![CDATA[A prática médica no Sistema Único de Saúde: quando uma atividade de trabalho pede socorro]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100063&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As mudanças ocorridas no universo do trabalho na contemporaneidade atingiram diferentes categorias de trabalhadores, assalariados ou não. Isso alterou de forma marcante a organização e as condições de trabalho, tornando-as mais precárias. O trabalho do médico não escapou a essa lógica. Este artigo é fruto de uma pesquisa qualitativa que objetivou investigar a prática médica no Sistema Único de Saúde de Jaguariúna, São Paulo. Os dados levantados revelam a degradação da atividade de trabalho desses profissionais, motivada pela ausência de um coletivo de trabalho, pelo empobrecimento da identidade profissional e pela vivência de uma atividade contrariada, condições derivadas das mudanças apontadas acima. Entre os principais problemas de saúde associados estão a hipertensão e os transtornos mentais comuns.<hr/>Abstract Changes in the contemporary professional world have affected different category of workers, including salaried employees and self-employed persons. This fact has led to major transformations in work organization and working conditions, making them even more precarious. Medical profession is not an exception and has been equally affected. The present study is based on a qualitative study that investigated the medical practice at the Unified Health System in Jaguariúna, a city in São Paulo state, Brazil. The data gathered show a marked decline of this professional activity due to the lack of work collective, professional identity weakness, and frustrated activity. These conditions result from the changes mentioned above. Among the major health problems associated with the aforementioned conditions are hypertension and common mental disorders. <![CDATA[Entre a caridade, a filantropia e os direitos sociais: representações sociais de trabalhadoras do <em>care</em>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100075&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa as representações sociais de cuidadoras, sobre o trabalho de cuidado, em um serviço de acolhimento institucional para crianças e jovens. Com base na noção de trabalho do care e na Teoria das Representações Sociais, foram identificados os dispositivos legais e as políticas que regulam o funcionamento cotidiano da instituição, buscando compreender como está configurado o trabalho das cuidadoras, os significados que elas atribuem ao trabalho e a forma como o realizam em relação aos seus sentimentos e motivações. Ancoradas na identidade e nas habilidades consideradas tipicamente femininas e culturalmente difundidas na sociedade, as representações das cuidadoras apontam as contradições do trabalho de cuidado nos abrigos institucionais, cuja trama subjetiva intrínseca tanto lhe é essencial quanto pode colidir com as normas que o regulamentam e, ainda, reproduzir um modelo de divisão do trabalho que estabelece conexão direta entre cuidado e gênero feminino.<hr/>Abstract This article analyzes the social representations of female caregivers in terms of the care services provided in a residential facility for children and youth. Based on the concept of care work and the Theory of Social Representations, regulations and policies which govern the daily operations of this institution were identified aiming at understanding how they shape the work of caregivers, the meanings they attach to the work offered, and how they work with regard to their own feelings and motivations. Anchored in the identity and skills that are considered typically feminine and are widespread and culturally accepted in our society, the representations of the caregivers reveal contradictions in the care services provided in institutional facilities, whose intrinsic and subjective features can be either essential or go against the rules that regulate these services or even stimulate and promote a division of labor model that establishes a direct association between caregiving and feminine gender role. <![CDATA[A diferenciação cognitiva na infância: um estudo de perfis cognitivos aos 5, 7 e 9 anos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No seio do debate sobre se a inteligência é mais bem definida por um fator geral ou por aptidões específicas, ganha relevância a hipótese da diferenciação cognitiva. Análises recentes enfatizam o interesse dessa questão para a investigação e alertam para a relevância das suas implicações na área educativa. Este estudo analisou a possibilidade de a diferenciação das aptidões cognitivas ocorrer já na infância e também o efeito moderador do Quociente de Inteligência na magnitude da relação entre as habilidades cognitivas. Aplicou-se uma bateria de provas que avaliam várias funções cognitivas a uma amostra de 231 crianças com 5, 7 e 9 anos, distribuídas por três grupos de desempenho cognitivo. Os resultados de uma análise de clusters hierárquica e de uma análise de variância apontam para a não diferenciação das funções cognitivas na infância. Contudo, uma análise mais cuidadosa aponta para alguma diferenciação suportada pela hete-rogeneidade dos perfis cognitivos junto dos alunos com Quociente de Inteligência elevado.<hr/>Abstract Within the debate about whether intelligence is best defined by a general factor or specific skills, the hypothesis of cognitive differentiation gains relevance. Recent analyses have emphasized the importance of this issue in the investigation of cognitive skills and have highlighted its implications in education. This study examined the possibility that the differentiation of cognitive abilities may occur during childhood and investigated the moderating effect of Intelligence Quotient on the magnitude of the relationship between cognitive abilities. A battery of tests for assessing cognitive function was administered to 231 children aged 5, 7, and 9 years old, who were divided into three cognitive performance groups. The results of hierarchical cluster analysis and variance analysis indicate the lack of differentiation of cognitive functions during childhood. However, a more careful analysis suggests some differentiation supported by the heterogeneity of cognitive profiles among students with high Intelligence Quotient. <![CDATA[Evidências de validade fatorial e precisão da escala de atitudes em saúde mental]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study gathered evidence of factorial validity and internal consistency of the Attitudes in Mental Health Scale. Two studies were performed. A total of 404 college students, including women (69.6%) with a mean age of 24 years (Standard Deviation = 5.67), participated in Study 1. A total of 396 college students, including females (69.9%) with a mean age of 23 years (Standard Deviation = 5.41), participated in Study 2. In the first study, an exploratory factorial analysis indicated the existence of two factors (biomedical paradigm, α = 0.71; psychosocial paradigm, α = 0.66) with a total of 15 items. In the second study, a confirmatory factorial analysis indicated that the bifactorial model that was proposed for the scale was adequate: χ²/df = 2.41, GFI = 0.93 and RMSEA = 0.06, 90%IC [0.05 - 0.07]. The results concluded that this measure can be adequately applied in studies in the proposed measurement context.<hr/>Resumo Esta pesquisa objetivou reunir evidências de validade fatorial e de consistência interna da Escala de Atitudes em Saúde Mental. Foram realizados dois estudos. No Estudo 1 participaram 404 universitários, a maioria do sexo feminino (69,6%), com idade média de 24 anos (Desvio-Padrão = 5,67). No Estudo 2 participaram 396 universitários, a maioria do sexo feminino (69,9%), com idade média de 23 anos (Desvio-Padrão = 5,41). No primeiro estudo, análises fatoriais exploratórias indicaram a existência de dois fatores (paradigma biomédico,  = 0,71; paradigma psicossocial,  = 0,66) com 15 itens no total. No segundo estudo, uma análise fatorial confirmatória indicou que o modelo bifatorial proposto para a escala era adequado: ²/df = 2,41, GFI = 0,93 e RMSEA = 0,06, 90%IC [0,05 - 0,07]. Concluiu-se que essa medida pode ser empregada adequadamente em pesquisas, no contexto de mensuração a que se propõe. <![CDATA[Indicadores de problemas avaliados por pais e crianças estratificadas pelo peso ao nascer]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Studies on the impact of birth weight on child development require the participation of children as informants. The objective of this study was to compare the indicators of behavioral problems and depression in a cohort of school-age children stratified by birth weight and to investigate possible associations between the indicators of behavioral problems, evaluated by the parents, and depression, evaluated by the children. A total of 665 children, aged 10-11 years, distributed into five birth-weight groups were evaluated. The parents responded to the Strengths and Difficulties Questionnaire, and the children responded to the Children's Depression Inventory. It was found that there were: (a) significantly more indicators of hyperactivity and depression in the children born with very low birth weight; (b) associations between the indicators of childhood depression and the indicators of overall behavioral problems in all weight groups evaluated, except for the very low birth weight group. There was good consistency between the ratings of problems by children and parents.<hr/>Resumo Estudos sobre o impacto do peso ao nascer para o desenvolvimento infantil carecem da inclusão das crianças como informantes. Objetivou-se comparar os indicadores de problemas comportamentais e de depressão apresentados por crianças, em idade escolar, de uma coorte estratificada pelo peso ao nascer, e verificar as possíveis associações entre os indicadores comportamentais, avaliados pelos pais, e de depressão, informados pelas crianças. Foram avaliadas 665 crianças, aos 10-11 anos de idade, distribuídas em cinco grupos de peso ao nascer. Os pais responderam ao Questionário de Capacidades e Dificuldades, e as crianças responderam ao Inventário de Depressão Infantil. Constatou--se: (a) significativamente mais indicadores de hiperatividade e de depressão nas crianças nascidas com muito baixo peso; (b) associações entre os indicadores de depressão infantil e os problemas comportamentais gerais para todos os grupos de peso, com exceção do muito baixo peso. Verificou-se consistência na avaliação de problemas por parte das crianças e pais. <![CDATA[Intervenções em Psicologia Positiva na reabilitação de adultos e idosos: revisão da literatura]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Psicologia Positiva abrange o estudo das potencialidades e virtudes humanas, envolvendo o funcionamento saudável das pessoas. O objetivo dessa revisão foi verificar na literatura a efetividade de intervenções baseadas nos construtos espiritualidade, felicidade, otimismo e esperança sobre o processo de reabilitação de adultos e idosos. A busca resultou em 245 estudos, dos quais somente dez cumpriram os critérios de inclusão. Observaram-se mais estudos envolvendo esperança e espiritualidade, bem como amostras predominantemente compostas por mulheres. Os resultados mostraram tendência a melhor qualidade de vida dos sujeitos com níveis de esperança ou espiritualidade mais elevados, bem como evidência inicial de melhor resposta a tratamentos que se associaram ao fortalecimento de aspectos saudáveis e positivos. Observou-se que são poucos os ensaios controlados relacionados ao tema, pois a Psicologia Positiva é uma área de estudos em expansão, tornando fundamental o aumento de pesquisas para estabelecer resultados consistentes e confirmar as evidências apresentadas na presente revisão.<hr/>Abstract Positive Psychology encompasses the study of human potential and virtues, including the healthy functioning of people. The objective of this literature review was to assess the effectiveness of interventions based on the constructs spirituality, happiness, optimism, and hope concerning the rehabilitation of adults and elderly. The search resulted in 245 studies. Of all articles identified, only 10 met the inclusion criteria. There were more studies addressing hope and spirituality and samples composed predominantly of women. The results showed significantly better quality of life in individuals with higher levels of hope or spirituality and revealed initial evidence of better response to treatments associated with the strengthening of healthy and positive aspects. It was found that there are few controlled trials on this topic due to the fact that Positive Psychology is a growing area of study, and therefore more research is essential in order to achieve consistent results and confirm the evidence presented in this study. <![CDATA[The effects length of hospitalization in neonatal therapy has on interactions between mother and high-risk baby]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100131&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se consideran como bebés de alto riesgo a aquellos que requieren cuidados especiales, independientemente de su edad gestacional o su peso de nacimiento. Esto implica que las primeras interacciones madre-hijo tendrán lugar en una Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales. Se presentan los resultados preliminares de una investigación, en la cual se aplicó la Escala de observación del vínculo madre-bebé internado en una Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales, con el propósito de describir las interacciones madre-bebé. La muestra estuvo compuesta por 36 duplas y se realizaron 166 observaciones que se clasificaron de acuerdo a la puntuación obtenida en la Escala de Observaciones (Adecuadas, Poco adecuadas, Inadecuadas), la cual se ha relacionado con el tiempo de internación del bebé en la unidad de terapia neonatal, con la finalidad de investigar si existe una asociación entre estas variables. Conocer el modo en cómo se presentan las interacciones durante la internación permitiría realizar una detección temprana de las dificultades, con el fin de evitar que resulten en trastornos durante la infancia.<hr/>Abstract High-risk babies require special cares regardless of their gestational age or birth weight. Due to this, the first mother-baby interactions will be developed in a Neonatal Intensive Care Unit. Preliminary results of an investigation are presented, and for this study an Observational Scale of the bond between mother and baby in the Neonatal Intensive Care Unit was applied for the purpose of describing these mother-baby interactions. The sample was composed of 36 pairs, reaching a total of 166 observations which were classified according to the observational scale score (Appropriate, Slightly Appropriate, Not Appropriate), which was correlated to the length of time the babies stayed in the neonatal therapy in order to investigate whether there was an association between these variables. Understanding how interactions occur during hospitalization will allow early detection of bonding difficulties and the prevention of infant disorders. <![CDATA[Preditores da Síndrome de Burnout em psicólogos]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study assessed the predictors of Burnout syndrome in a sample of 518 psychologists working in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The research instruments used were the Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (Job Burnout Syndrome Assessment Questionnaire); the Psychosocial Risk Assessment Battery, the COPE Inventory - scale to assess coping strategies; the Emotional Labor Scale, and a questionnaire for the assessment of sociodemographic and labor variables. Multiple Linear Regression analysis results indicate that the predictors with the greatest explanatory power of the Burnout dimensions were overwork and emotion-focused coping strategies. The predictive model reveals that the risks of developing Burnout arise from the correlation between personal and work-related variables.<hr/>Resumo O presente estudo avaliou os preditores da Síndrome de Burnout em uma amostra de 518 psicólogos atuantes no Estado do Rio Grande do Sul, Brasil. Foram utilizados como instrumentos de pesquisa o Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo; a Bateria de Avaliação de Riscos Psicossociais; a Escala COPE Inventory, para avaliação de estratégias de enfrentamento; a Escala de Emoções no Trabalho, para avaliação do trabalho emocional, e um questionário para as variáveis sociodemográficas e laborais. Os resultados, obtidos por meio da Regressão Linear Múltipla, apontam que os preditores de maior poder explicativo das dimensões de Burnout foram a sobrecarga laboral e o uso de estratégias de enfrentamento focadas na emoção. O modelo preditor revela que os riscos ao Burnout decorrem da interação de variáveis pessoais e do trabalho. <![CDATA[A cognição social dos psicopatas: achados científicos recentes]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100151&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O psicopata apresenta traços na personalidade relacionados à ausência de remorso e uma maior dominância social, expressos muitas vezes como manipulação de outros indivíduos. Em estudos atuais sugere-se que psicopatas podem apresentar deficiências no processamento de estímulos emocionais em uma situação de interação social. Este estudo tem por objetivo realizar uma revisão teórica, não sistemática, discutindo pesquisas recentes sobre o tema. A partir da leitura, conclui-se que novas considerações revelam-se pertinentes, pois nem sempre o tipo de disfunção da cognição social dos psicopatas é explícito na literatura. Sugere-se que outros métodos para avaliar a capacidade dos psicopatas em identificar as emoções possam ser investigadas, além de identificar a medida das estratégias interpessoais. Em termos gerais, apresenta-se uma proposta de reflexão para um transtorno cuja compreensão etiológica deve ser biopsicossocial, contribuindo para assinalar novas direções nas pesquisas voltadas para a cognição social dos psicopatas.<hr/>Abstract Psychopaths have personality traits related to the failure to feel remorse and greater social dominance, which are often expressed in their manipulation of others. Current studies have suggested that psychopaths may have deficiencies in processing emotional stimuli in situations of social interaction. The objective of this study is to conduct a literature review and discuss recent research on this topic. Based on the studies reviewed, it can be said that new considerations are important since the type of social cognition impairment in psychopaths is not commonly addressed in the literature. It is suggested the use of different methods to evaluate the ability of psychopaths to identify emotions that can be investigated in addition to identifying the measure of interpersonal strategies. Overall, the present study proposes a reflection upon a disorder whose etiology should be understood from a biopsychosocial perspective, contributing to new directions in research on social cognition in psychopaths. <![CDATA[Ações educacionais em sexualidade para profissionais de saúde: uma revisão de literatura]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100161&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The objective of this study was to review the scientific literature addressing educational actions related to the training of health professionals in sexuality between 2003 and 2013. The results obtained show that college seniors, recent college graduates, or those working in hospitals and other health care facilities are not adequately prepared to meet patients' needs regarding sexuality. Several studies have shown improvement in the health practitioners' ability to deal with patients' sexuality issues after participating in training programs in sexuality, regardless of the course load. According to the articles reviewed, in order to improve the performance and comfort level of health practitioners to deal with patients' sexuality concerns, investments in educational actions are necessary.<hr/>Resumo Este estudo teve por objetivo analisar a literatura científica relacionada a ações educacionais para capacitação de profissionais de saúde na área da sexualidade, no período entre 2003 e 2013. Os resultados mostram que tanto estudantes do último ano quanto profissionais recém-formados ou vinculados a uma organização hospitalar há mais tempo estão despreparados para atender às atuais necessidades dos pacientes em relação a questões de sexualidade. Pesquisas indicam melhoria da capacidade dos profissionais em lidar com questões de sexualidade dos pacientes após participarem de treinamentos nessa temática, independentemente da carga horária do curso. Para melhorar o desempenho e conforto dos profissionais de saúde em relação a questões de sexualidade dos pacientes, fazem-se necessários investimentos em ações educacionais nessa área, como mostram as pesquisas analisadas. <![CDATA[Era uma vez... um estudo de caso sobre histórias e estórias adotivas]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de pesquisa-intervenção, ancorada por estudo de caso instrumental, que objetivou verificar os efeitos da narrativa de histórias na elaboração de angústias da adoção de criança maior, bem como mediar a inserção na família adotiva. Participaram do estudo a mãe e o pai adotivos e um garoto de seis anos. Para a coleta de dados foram utilizadas entrevistas semiestruturadas com os adotantes, enquanto com a criança se submeteu o Procedimento Desenho--Estória e sessões de narração de histórias infantis com a temática adotiva. Os resultados revelaram a importância dos contos para viabilizar reflexões e elaborações sobre o processo de adoção, assim como para auxiliar o contato com angústias primitivas e facilitar a inserção na nova família. A despeito do amparo proporcionado à criança através da narração das histórias, identificou-se a necessidade de fornecer suporte psicológico ao grupo familiar, a fim de solidificar a construção dos vínculos afetivos.<hr/>Abstract An intervention research based on an instrumental case study aimed at verifying the effects of storytelling on the anxiety resulting from the adoption of an older child and at assessing the child integration into the foster family. The adoptive mother and father of a six-year-old boy participated in this study. Data were collected through semi-structured interviews conducted with the adoptive parents. The story-drawing procedure and children's storytelling sessions sharing stories about adoption were used with the child. The results revealed the importance of stories to promote reflections and elaborations on the adoption process, help the contact with primitive anxieties, and facilitate the integration into the new family. Although the use of storytelling provides support to the child, we identified the need to provide psychological support to the family in order to foster the establishment of affective ties. <![CDATA[Efeitos de uma intervenção sobre a participação da pessoa com deficiência no ambiente de trabalho]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2017000100185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract Current laws and regulations have generated discussions about the accessibility of disabled people in the labor force. However, there is a need for changes in the physical, functional, and attitudinal and/or behavioral environment to create an inclusive environment. The objective of this research was to evaluate the effects of an intervention aimed at a critical reflection on the inclusion of people with disabilities in the workplace. The intervention was carried out in a higher education institution with academic staff and administrators; its effects were evaluated using the Conceptions of Disability Inventory. The results indicated that after having completed the course, the participants developed a broader and more human conception of the participation of people with disabilities in the workplace.<hr/>Resumo Normativas legais na atualidade têm promovido discussões sobre a acessibilidade da pessoa com deficiência no contexto laboral. Entretanto, mudanças no ambiente físico, funcional e atitudinal e/ou comportamental são necessárias para que esse ambiente seja de fato inclusivo. Este estudo objetivou avaliar os efeitos de uma intervenção que visou à reflexão crítica sobre a inclusão da pessoa com deficiência no universo do trabalho, realizada com funcionários e gestores de uma instituição de ensino superior. Seus efeitos foram medidos pela aplicação do Inventário de Concepções sobre Deficiência. Os resultados indicaram que, após terem frequentado o curso, os participantes manifestaram concepções mais favoráveis à participação da pessoa com deficiência no trabalho.