Scielo RSS <![CDATA[Tempo Social]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-207020050001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<B>Nota do editor</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>The "Ateneísta" origin of Latin American cultural history</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho analisa a formação de uma rede transnacional de intelectuais, os "ateneístas" - um grupo intelectual constituído originalmente no México em torno da dupla experiência do Ateneo de la Juventud e da participação nas diversas iniciativas culturais (em especial a criação da Universidade Nacional do México) promovidas pelos governos da Revolução Mexicana -, e seu papel nas origens da história cultural da América Latina. As trajetórias intelectuais de seus membros mais importantes - Pedro Henríquez Ureña e Alfonso Reyes - e que contribuíram para a formação de um circuito intelectual que vinculava entre si os campos intelectuais mexicano, argentino, espanhol e brasileiro, são examinadas com certo detalhe. O propósito do trabalho é duplo: de um lado, se propõe a explorar a relação entre a circulação internacional de idéias e as condições para a emergência de novas formações culturais no interior dos campos intelectuais nacionais; e, de outro, analisar o processo específico pelo qual tomou corpo - por meio da confluência entre obras específicas, de projetos editoriais, de instituições culturais e de intercâmbios ou contatos culturais entre os distintos países ibero-americanos - um discurso historiográfico com características novas na região. O período compreendido é o que vai aproximadamente de 1906 a 1960.<hr/>In this article, the formation of a transnational network of intellectuals, that of the "Ateneístas" - a group which was originally constituted in Mexico through the double experience of the "Ateneo de la Juventud" and of participation in the various cultural initiatives promoted by the Revolutionary governments of Mexico (and especially in the creation of the Universidad Nacional de México) -, is analyzed; as is its role in the origins of the cultural history of Latin America. The intellectual trajectories of two of its most prominent members - which, through their agency, contributed to the formation of an intellectual network linking the national intellectual fields of Mexico, Argentina, Spain and Brasil - are examined in some detail: those of Pedro Henríquez Ureña and Alfonso Reyes. The purpose of this study is dual. It proposes an exploration, on the one hand, of the relationship between the international circulation of ideas and the conditions for the emergence of new cultural formations within national intellectual fields. It seeks, on the other hand, to analyze the specific process whereby a historiographical discourse with novel characteristics took shape in the region - through the agency of a confluence of specific works, publishing projects, cultural institutions, and cultural contacts among the different countries of Iberoamerica. The period covered is roughly that which stretches from 1906 to 1960. <![CDATA[<B>Hispano-american intellectual networks during 1920's in Argentina</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo se propõe a investigar as conexões entre Reforma Universitária e vanguarda estética na Argentina dos anos de 1920, enfocando principalmente a rede de ligações, interesses e contatos que a vanguarda recebe (recolhe) da experiência reformista. Para tanto, privilegiou-se a análise da revista Martín Fierro (1924-1927) com o propósito de mostrar que, entre a vocação cosmopolita da revista e a busca de um novo nacionalismo cultural, pode-se reconhecer nessa publicação uma particular afirmação do tópico americanista. Tomado em um sentido que rejeita uma definição essencialista do "ser americano", o americanismo - como horizonte de referências e contatos - será apresentado como um dos tópicos que contribuem positivamente para resolver alguns dos dilemas da vanguarda estética dos anos de 1920.<hr/>I have intended, in this article, to investigate the connections between the higher education reformation and the aesthetic avant-garde movement of the twenties in Argentina. I focused on the influence the reformist experience, specially its net of connections, interests and contacts, had over the avant-garde movement. In order to do that I chose to analyze the Martín Fierro (1924-1927) magazine showing that in between the magazine's cosmopolitan vocation and the search for a new cultural nationalism we can recognize a particular statement of the topic of Americanism. Rejecting the essentialist definition of what "being American" means, the Americanism, as a referential point, will be presented as one of the themes that have positively contributed to the solving of some of the dilemmas aroused by the aesthetic avant-garde movement of the twenties. <![CDATA[<B>Artists and intellectuals in post-1960 Brazil</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo trata da trajetória de intelectuais brasileiros considerados de esquerda, especialmente os artistas, a partir dos anos de 1960. Desenvolve-se a hipótese da existência de uma "estrutura de sentimento" da brasilidade revolucionária, forte até 1968, em resposta a mudanças na organização social, e de como ela tendeu a desestruturar-se quando a sociedade seguiu em outra direção. As obras dos artistas que compartilhavam dessa estrutura de sentimento eram diferenciadas e não havia total identidade entre eles, às vezes rivais entre si. O processo de modernização conservadora da sociedade viria a institucionalizar profissionalmente o meio artístico e intelectual, afastando-o do compromisso com as causas críticas da ordem. Esgotaram-se as coordenadas históricas em que frutificou certa estrutura de sentimento que, não raro, converteu-se em ideologia legitimadora da indústria cultural brasileira.<hr/>This article is about the progress of Brazilian left wing intellectuals, especially the artists, after the 1960's. In it, we develop the hypothesis of the existence of a structure of feelings of revolutionary Brazilianism, strong until 1968, as an answer to changes in social organization, and how it tended to become de-structured when the whole of society went in another direction. The works by the artists who shared this structure of feelings shared something familiar but there was no total identity among them; at times, they were rivals. The process of conservative modernization of society would professionally institutionalize the artistic and intellectual milieu, keeping it apart from the commitment with critical causes of order. The historical constraints in which certain structures of feelings bore fruit dried up, and, many times, those feelings were transformed into an ideology that legitimized the Brazilian cultural industry. <![CDATA[<B>The production of "the Latin American city"</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho propõe uma análise histórica da categoria "cidade latino-americana" como construção cultural. O argumento central é que, durante o período compreendido entre o segundo pós-guerra e a década de 1970, a idéia de "cidade latino-americana" funcionou como uma categoria do pensamento social, como uma figura do imaginário intelectual e político em amplas regiões do continente. Este texto procura reconstruir os principais itinerários conceituais e ideológicos da categoria, suas funções políticas e institucionais na conjuntura específica da região. Esse modo de entender a categoria "cidade latino-americana" em sua configuração histórica específica, sugere o autor, pode oferecer uma via produtiva para os estudos culturais latino-americanos.<hr/>This paper suggests a historical analysis of the category "Latin American city" as a cultural construct. The central argument is that, during the period between the post-war and the 1970's, the idea of a Latin American city became a category of social thought, as part of the intellectual and political imagination in several regions of the continent. The text tries to rebuild the main conceptual and ideological turns, their political and institutional functions within the specific regional circumstances. The article suggests that this approach to the "Latin American city" category in its precise historical configuration may be a productive path for Latin-American cultural studies. <![CDATA[<B>Imigrants cultural entrepreneurs in São Paulo in the 1950's</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo discute as relações entre imigração, indústria, diversificação das elites e criação das instituições culturais em São Paulo nos anos de 1950, momento de intenso dinamismo da cidade que adquiria os contornos definitivos de metrópole. Como conseqüência dessas mudanças, solidificou-se a compreensão do caráter civilizatório contido no desenvolvimento cultural, estabelecendo-se franca homologia com a modernização em curso, em todas as esferas da sociedade. Na esteira dessas iniciativas, vicejaram as linguagens culturais mais renovadoras, caso do concretismo na poesia e nas artes plásticas; da dramaturgia e da cinematografia; da arquitetura, do design, da publicidade; das ciências sociais e do planejamento urbano; dos debates que grassavam em todos os campos. O vigor cultural do período forjou-se na dinâmica da modernidade burguesa, identificada com o progresso e comprometida com a construção do poder do dinheiro.<hr/>This paper discusses the relationship between immigration, industry, diversification of the elites and the creation of cultural institutions in São Paulo in the 195's, a time of intense city dynamics when it was acquiring the definite shapes of a metropolis. As a consequence of these changes, the understanding of the civilizing character imbued in cultural development became solidified, and a general homology with the modernization in course, in all spheres of society, was established. This was breeding ground for renewed cultural languages, such as 'concretism' in poetry and in the fine arts; of the theatre and film making; of architecture, design and advertising; the social sciences and urban planning; of the debates that took place in all fields. The cultural vigor of the time was gained from the dynamics of bourgeois modernity, identified with progress and compromised with the institutional building of wealthy patrons. <![CDATA[<B>The city and its doubles: Gilberto Freyre's city guides</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto propõe uma interpretação dos guias de cidades escritos e publicados por Gilberto Freyre nos anos de 1930: o Guia prático, histórico e sentimental da cidade do Recife (1934) e Olinda - segundo guia prático, histórico e sentimental de cidade brasileira (1939). A leitura detida dessas obras, pouco analisadas, permite discutir uma série de questões, já que Freyre fala da(s) cidade(s), de si mesmo e de uma cena de época. É sob essa orientação - a condição de leitora se confunde com a de turista - que procuro seguir seus traçados urbanos, atenta às imagens projetadas sobre a cidade e sobretudo às pistas lançadas sobre sua própria condição de intérprete da cena urbana e da vida social brasileira. O itinerário desenhado por Freyre funciona também como bússola para localizar sua posição como analista da modernização e da modernidade, a partir da consideração da cena regional. Os textos apresentam, numa espécie de drágea concentrada, temas e problemas que mobilizaram o autor durante toda a vida.<hr/>The aim of this text is to analyze the city guides written and published by Gilberto Freyre in the 1930's: the "Practical, historical and sentimental guide of Recife" (1934) and "Olinda - the second practical, historical and sentimental guide of a Brazilian city" (1934). The careful reading of these little-studied works allows one to discuss a number of issues, since Freyre talks about the cities, as well as about himself and about other contemporary topics. It is under these circumstances - the place of the reader becomes indiscernible from that of the tourist that I follow his urban tracks, conscious of the images projected on the city, and most of all, of the clues on his own condition as interpreter of the Brazilian urban scenery and social life. The itinerary Freyre chooses functions beautifully as a compass to place one in the position of analyst of modernization and modernity, taking regional surroundings as a starting point. The texts present themes and issues that mobilized the author during his whole life. <![CDATA[<B>Entrevista de Pierre Bourdieu com Yvette Delsaut</B>: <B>sobre o espírito da pesquisa</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto propõe uma interpretação dos guias de cidades escritos e publicados por Gilberto Freyre nos anos de 1930: o Guia prático, histórico e sentimental da cidade do Recife (1934) e Olinda - segundo guia prático, histórico e sentimental de cidade brasileira (1939). A leitura detida dessas obras, pouco analisadas, permite discutir uma série de questões, já que Freyre fala da(s) cidade(s), de si mesmo e de uma cena de época. É sob essa orientação - a condição de leitora se confunde com a de turista - que procuro seguir seus traçados urbanos, atenta às imagens projetadas sobre a cidade e sobretudo às pistas lançadas sobre sua própria condição de intérprete da cena urbana e da vida social brasileira. O itinerário desenhado por Freyre funciona também como bússola para localizar sua posição como analista da modernização e da modernidade, a partir da consideração da cena regional. Os textos apresentam, numa espécie de drágea concentrada, temas e problemas que mobilizaram o autor durante toda a vida.<hr/>The aim of this text is to analyze the city guides written and published by Gilberto Freyre in the 1930's: the "Practical, historical and sentimental guide of Recife" (1934) and "Olinda - the second practical, historical and sentimental guide of a Brazilian city" (1934). The careful reading of these little-studied works allows one to discuss a number of issues, since Freyre talks about the cities, as well as about himself and about other contemporary topics. It is under these circumstances - the place of the reader becomes indiscernible from that of the tourist that I follow his urban tracks, conscious of the images projected on the city, and most of all, of the clues on his own condition as interpreter of the Brazilian urban scenery and social life. The itinerary Freyre chooses functions beautifully as a compass to place one in the position of analyst of modernization and modernity, taking regional surroundings as a starting point. The texts present themes and issues that mobilized the author during his whole life. <![CDATA[<B>Witness about <I>Les Héritiers</B></I>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Les Héritiers, les étudiants et la culture, escrito em parceria por Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron, e publicado em Paris em 1964 (Éditions de Minuit), resultou de uma pesquisa feita por meio de questionário, com base em amostra de estudantes de letras de Paris e de algumas outras universidades francesas. Pierre Bourdieu ensinava sociologia na Universidade de Lille (Norte): o depoimento aqui publicado relata as condições de realização da pesquisa em Lille, sob sua direção, e retraça a história da obra, desde sua elaboração no âmbito do Centro de Sociologia Européia, até sua recepção dentro e fora do ambiente da pesquisa universitária.<hr/>Les Héritiers, les étudiants et la culture, written by Pierre Bourdieu in partnership with Jean-Claude Passeron and published in Paris in 1964 (Éditions de Minuit), was the result of research done through a questionnaire, based on a sample of students of Letters, in Paris and from a few other French universities. Pierre Bourdieu taught sociology at the University of Lille (North): the statement published herwith tells about the conditions under which the research was undertaken in Lille, under his supervision, and retraces the history of the work, from its elaboration at the European Sociology Centre, to the reception inside and outside university research environment. <![CDATA[<B>The lure of ethnography of science</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo compara os resultados do exercício, peculiar aos sociólogos e antropólogos da ciência pós-kuhnianos, de documentar a prática científica cotidiana - ou o que se convencionou chamar de science-in-the-making - com os resultados advindos de um exercício análogo, relativo à arte, realizado algumas décadas antes pelo historiador da arte Ernst Gombrich. Argumenta-se que, enquanto Gombrich foi conduzido a resultados verdadeiramente auspiciosos - sendo-lhe permitido, por meio de seu empenho em estudar o que se poderia chamar de art-in-the-making, mostrar como diferentes estilos de representação pictórica se formam e evoluem -, sociólogos e antropólogos pós-kuhnianos foram conduzidos a apenas uma insossa crônica da ciência. Discute-se a razão do sucesso do primeiro e do fracasso dos últimos.<hr/>This articles compares the results which have come out of the exercise, peculiar to post-Kuhnian sociologists and anthropologists of science, of documenting everyday scientific practices - or what has been called "science-in-the-making" - with the results which came out of an analogous exercise, concerning art, undertook some decades earlier by the art historian Ernst Gombrich. I argue that whereas Gombrich was led to very auspicious results - his concern with what could be called "art-in-the-making" has allowed him to explain how different styles of pictorial representation are formed and how they evolve -, the post-kuhnian sociologists and anthropologists were led to nothing but a tasteless chronicle of science. I discuss the reason of both, the success of the first and the failure of the latter. <![CDATA[<B>The conditions of possibility of land occupations</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Ocupar terras e nelas montar acampamentos é, em nossos dias, a forma apropriada para reivindicar a reforma agrária no Brasil e dela se valem as organizações do mundo rural, como o MST e o movimento sindical. O Estado tem conferido legitimidade à pretensão dos movimentos ao desapropriar as terras ocupadas e redistribuí-las. Esse fato recente na história nacional é examinado a partir de pesquisa realizada em Pernambuco, estado com o maior número de ocupações. O foco é a zona das plantações canavieiras, onde há grande concentração de acampamentos. O artigo inscreve as ocupações na história recente da região, mostra o que contribuiu para que se multiplicassem e analisa suas implicações. Ao final é feita uma digressão sobre a África do Sul, onde as ocupações, tidas pelos movimentos sociais como o procedimento adequado para obter do governo a distribuição de terras, não possuem a mesma magnitude. A comparação permite identificar as condições sociais que no caso brasileiro têm favorecido a institucionalização das ocupações e no caso sul-africano as têm obstaculizado.<hr/>Invading private lands and setting up encampments has now become the favoured means of pushing for agrarian reform in Brazil, a strategy used by rural organizations such as MST (the Landless Movement) and workers unions. The State has also legitimized these movements' aims to take over occupied lands and re-distribute them. Research conducted in Pernambuco, the state with the highest number of occupations, provides the basis for examining this recent aspect of Brazilian history. The article focuses on the rural zone formed by large-scale sugarcane plantations where many encampments are concentrated and situates the occupations in the context of the region's recent history, revealing the causes behind their multiplication and analyzing their implications. It concludes by turning to South Africa where land invasions - conceived by social movements as the best procedure for obtaining land distribution from the Government - have failed to attain the same magnitude. This comparison allows us to identify the social conditions that have favoured the institutionalization of land occupations in Brazil while hindering them in South Africa. <![CDATA[<B>The origins of Embraer</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa a criação das organizações que deram origem à Embraer, isto é, o Ministério da Aeronáutica, o Centro Tecnológico de Aeronáutica (CTA) e o Instituto Tecnológico da Aeronáutica (ITA), fundados nos anos de 1940 e 1950. Essas organizações criaram as condições para a fundação da empresa estatal em 1969. São analisadas as suas relações com o projeto estratégico de defesa nacional da Aeronáutica.<hr/>The article analyses the emergence of organizations that originated Embraer, i.e., the Ministry of Aeronautics, the Aeronautics Technological Center (CTA) and the Aeronautics Technological Institute (ITA), founded in the 1940's and 1950's. These organizations made it possible for the state enterprise to come into existence in 1969. This paper analyses the Embraer's involvement with the Aeronautics' national defense strategic project. <![CDATA[<B>The tourist guides in Berlin</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda o tema das narrativas sobre a cidade de Berlim presentes em folhetos, livros de história e guias turísticos, em distintos momentos históricos: o período pós-guerra, a época da divisão (Leste e Oeste) e o momento mais recente de reunificação, condizente com a instituição de uma capital multicultural. As reflexões acentuam o modo como diferentes espaços, monumentos e edificações são evocados e submetidos a processos simbólicos, processos esses que revelam disputa entre memórias e apontam constantes redefinições da relação entre passado e presente. Ressalta-se, dessa perspectiva de análise, uma metodologia de observação sobre as narrativas da cidade que pode ser ampliada a outras experiências urbanas.<hr/>This paper deals with the narratives about Berlin as can be found in leaflets, history books and travel guides, at different historical moments: the post-war period, the division of the State (East-West) and more recently, at the time of reunification, when it became worthy of being instituted as a multicultural capital. The discussion highlights the way different spaces, monuments and buildings are recalled and embedded in symbolic processes, that reveal a dispute among memories and that point to constant redefinitions of the relation between past and present. From this point of view, it is possible to realize that the observation methods of the city narratives may be expanded and applied to other urban experiences. <![CDATA[<B>Census and nation building in the Brazilian Empire</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo analisa como o tema "nação" se articulou, no século XIX, com as tentativas de realizar os primeiros levantamentos censitários brasileiros, especialmente em 1852 e em 1872. Traça-se um paralelo entre a necessidade sentida pela elite política nacional de realizar censos gerais e o processo de construção da nação, que acompanha o processo de construção do Estado. Identificando já no século XIX o início desse processo, procuro mostrar que os censos podem ser pensados como elementos articulados a ele. Da mesma forma, o Recenseamento Geral do Império de 1872 forneceu pela primeira vez um retrato da nação no que diz respeito ao povo que a constituía, realizando uma significativa representação da nação.<hr/>This article analyses the censuses in XIXth century Brazil, especially in 1852 and in 1872, as a part of the nation building process. I trace a parallel between the necessities of national censuses perceived by the national political elites and the processes of nation and state building. I show that censuses can be considered a part of this process, articulating bureaucratic necessities and symbolic dimensions for the nation building process. In this sense, the Imperial General Census of 1872 exhibited, for the first time, a portrait of the nation, showing the face of Brazilian people and supporting a representation of the nation. <![CDATA[<B>The trip to Paris by Brazilian artists of the 19th century</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo propõe-se a analisar o papel da Académie Julian, uma academia privada que recebeu grande parte dos artistas brasileiros que aportaram em Paris entre o final do século XIX e o início do século XX. Três temas são aqui abordados: a formação recebida; a importância da instituição para as artistas do sexo feminino e o modo como as novidades estéticas que despontavam em Paris foram absorvidas e reinterpretadas pelos artistas patrícios que para lá se dirigiram.<hr/>This paper analyzes the role the Académie Julian, a private academy, played as it received a great part of artists who went to Paris between the end of the 19th and the beginning of the 20th century. Three themes are discussed: what they studied, the importance of the institution for the female artists and how esthetic novelties that were cropping up in Paris at the time were absorbed and reinterpreted by those artists. <![CDATA[<B>Dialetics as method working process</B>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702005000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uma vertente da tradição marxista adota como critério de filiação a essa linhagem a fidelidade à metodologia de Marx. Este, no entanto, não escreveu nada semelhante a um tratado sobre o método. A questão do método tornou-se assim ponto de litígio. Examinam-se, aqui, pela via do confronto, as exposições metodológicas de Friedrich Engels e Georg Lukács, adotando por fio suas concepções sobre natureza e história, teoria e prática, bem como suas avaliações acerca das relações entre Marx e Hegel.<hr/>A line of the Marxist tradition adopts as an affiliation criterion to it the fidelity to the methodology of Marx. He, however, never wrote anything similar to a treaty on the method. The question of the method became thus a point of disagreement. Here are examined, through confrontation, the methodological expositions of Friedrich Engels and Georg Lukács, adopting as a line their conceptions on nature and history, theory and practice, as well as their evaluations about the relationship between Marx and Hegel.