Scielo RSS <![CDATA[Tempo Social]]> http://www.scielo.br/rss.php?pid=0103-207020120001&lang=en vol. 24 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.br/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.br <![CDATA[<b>Apresentação</b>: <b>Max Weber hoje</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The courses of Max Weber</b>: <b>political economy, Agrarian policy and The worker question (1894-1900)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta e comenta aspectos centrais dos cursos de Max Weber ministrados em Freiburg e Heidelberg entre 1894 e 1900. Trata-se sobretudo dos cursos sobre política agrária e sobre a questão dos trabalhadores, que foram objeto de cursos ministrados repetidas vezes ao longo daqueles anos iniciais da carreira docente de Weber. O artigo investiga, portanto: a trajetória acadêmica e intelectual de Weber no período, os cursos ministrados, o material que chegou até nós desses cursos e como ele foi editado, o conteúdo e a estruturação dos cursos e em que medida eles exerceram influência na obra posterior de Weber.<hr/>The article presents and comments on central aspects of the courses given by Max Weber in Freiburg and Heidelberg between 1894 and 1900. It focuses in particular on his courses on agrarian policy and on the worker question, both the topic of courses given numerous times over the initial years of Weber's academic career. Hence the article investigates: Weber's academic and intellectual trajectory over the period, the courses given, the material that has come down to us from these courses and how the texts have been edited, the content and structure of the courses, and the extent to which they influenced Weber's later work. <![CDATA[<b>The courses of Max Weber</b>: <b>general or theoretical political economy (1894-1898)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo aborda os cursos de economia ministrados por Max Weber em Freiburg e Heidelberg, ao final do século XIX, e procura situar o autor no contexto de discussão da época. Com vistas a iluminar mais amplamente a posição de Weber, são levantados aspectos da economia nas universidades alemãs de então, assim como do entendimento acerca dos métodos, objeto e objetivos dessa disciplina. O texto abre perspectivas tanto para se pensar a posição de Weber em relação à "controvérsia metodológica" (Methodenstreit ) entre Escola histórica e Escola austríaca, entre história econômica e teoria econômica, como para se avaliar a importância desses cursos para o pensamento de Weber em geral.<hr/>The article examines the economics courses given by Max Weber in Freiburg and Heidelberg at the end of the nineteenth century and aims to situate the author within the context of the intellectual discussions of the time. Looking to shed more light on Weber's position, the text explores various aspects of how economics was taught in German universities at the time, as well as the discipline's understanding of methods, objects and objectives. In so doing, it provides new ways of thinking about Weber's position vis-à-vis the 'methodological controversy' (Methodenstreit) between the Historical and Austrian Schools, between economic history and economic theory, and of assessing the impact of these courses on Weber's thought in general. <![CDATA[<b>Economic theory of the ancient States</b>: <b>Weber's view of the question of capitalism in Antiquity</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute o problema do capitalismo na Antiguidade, tal como Max Weber o formulou. Trata, portanto, de reconstruir o entendimento de Weber desse fenômeno, ou seja, das formas de organização econômica na Antiguidade. A análise do texto de Weber de 1908, "Agrarverhältnissen im Altertum" [Relações agrárias na Antiguidade], oferece a base de toda a discussão; mas também são abordados o contexto intelectual da problematização de Weber, como a polêmica Meyer-Bücher acerca dos fundamentos da economia antiga, assim como aspectos específicos do capitalismo antigo, no entender de Weber, em que a relação com a dimensão política ocupa papel de destaque.<hr/>The article discusses the problem of capitalism in Antiquity, as formulated by Max Weber. It seeks to reconstruct Weber's understanding of the phenomenon, that is, the forms of economic organization in Antiquity. An analysis of Weber's 1908 text "Agrarverhältnissen im Altertum" [Agrarian relations in Antiquity] provides the basis for the discussion as a whole. However the article also examines the intellectual context of Weber's problematization, such as the Meyer-Bücher polemic concerning the fundamental aspects of the ancient economy, as well as specific aspects of ancient capitalism, as Weber understood them, where the relation with the political dimension assumes a prominent role. <![CDATA[<b>The juridical roots of Max Weber</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo investiga a formação, a carreira e os trabalhos de Max Weber como jurista, assim como delineia as linhas gerais do impacto e das influências de sua formação jurídica na sua obra em geral. Especial atenção merece sua tese de doutorado sobre as sociedades comerciais na Idade Média, que é apresentada em sua problematização geral e em suas principais ideias. Com isso, procura-se indicar como os problemas tratados por Weber em sua tese de doutorado - sua principal obra jurídica - antecipam temas e problemas que serão desenvolvidos na obra posterior de modo ampliado e aprofundado.<hr/>The article investigates the formation, career and works of Max Weber as a jurist, and outlines the impact and influences of his legal training on his work in general. Special attention is given to his doctoral thesis on trading societies of the Middle Ages, presenting his overall problematization and his main ideas. The objective is to show how the problems explored by Weber in his doctoral thesis - his main juridical work - anticipate themes and problems developed more widely and deeply in his later work. <![CDATA[<b>The complete works of Max Weber - MWG</b>: <b>a portrait</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo reconstitui passo a passo o processo que levou à nova edição das obras de Max Weber. Expõe, assim, o desenvolvimento da concepção, estrutura, objetivos e critérios do trabalho editorial envolvido na elaboração da Max Weber Gesamtausgabe (MWG). Além disso, relata como se dá o processo de edição em si mesmo e explica quais são as formas de financiamento e como se estabeleceu equipe de pesquisadores responsáveis pelo projeto.<hr/>The article provides a step-by-step reconstruction of the process that led to the new edition of the works of Max Weber. It describes the development of the concept, structure, objectives and criteria of the editorial work involved in elaborating the Max Weber Gesamtausgabe (MWG). In addition it provides an account of the editing process itself and explains how the project was founded and how the team of researchers involved was formed. <![CDATA[<b>Max Weber and the cultural history of modernity</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo oferece um novo olhar sobre Weber como historiador. O fato de que a MWG reconstrói, de maneira bastante detalhada, o contexto histórico científico e intelectual torna mais evidente como os diferentes tópicos sobre os quais Weber trabalhou - a economia de mercado capitalista, as religiões do mundo ou o Estado moderno - foram abordados em última instância "do ponto de vista da história cultural". Diante desse quadro, meu artigo explora quatro aspectos principais: história econômica; ou mais precisamente o sentido cultural da ação econômica como ponto-chave para o pensamento histórico de Weber como um todo (I); a insistência de Weber na primazia de problemas analíticos e da escolha de perspectivas como pressupostos intelectuais do conhecimento histórico (II); a questão fundamental da história cultural em geral: como as ideias se atualizam em conflitos e constelações históricos e como a singularidade do desenvolvimento cultural europeu deve ser descrita em sua significação histórico-universal (III); a relevância da Primeira Guerra Mundial para os problemas e perspectivas de Weber: seu foco em uma teoria histórico-política do poder e da dominação e da gênese e estrutura do Estado moderno e da democracia (IV).<hr/>This article takes a new look at Weber as a historian. The MWG's detailed reconstruction of the scientific and intellectual historical context provides a clear insight into how all the different topics on which Weber worked - the capitalist market economy, world religions, or the modern state - were ultimately treated "from the view-point of cultural history." In response the article examines four aspects: Economic history; or more precisely, the cultural meaning of economic action as a key to Weber's historical thinking as a whole (I); Weber's insistence on the primacy of analytical problems and of choices of perspectives as intellectual presuppositions of historical knowledge (II); the cardinal question of cultural history in general: how ideas take effect in historical constellations and conflicts, and how the peculiarity of European cultural development is to be described in its universal-historical significance (III); the relevance of the First World War for Weber's problems and perspectives: his concentration on a historical-political theory of power and domination and of the genesis and structure of the modern state and democracy (IV). <![CDATA[<b>"Economy and society"</b>: <b>Max Weber's legacy following the publication of his Complete works (MWG)</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo relata o entendimento atual do conjunto de textos conhecido como Economia e sociedade, procurando esclarecer em que consistia originalmente; como foi organizado nas edições anteriores por Marianne Weber e Johannes Winckelmann; como foi tratado no âmbito da nova edição da MWG. Para tanto, procura indicar como Max Weber situava os diversos textos, as diversas versões e fases de concepção e composição desses escritos. A partir daí, sistematiza os principais aspectos dos textos evidenciados na MWG, assim como os principais campos de discussão que se abrem para a pesquisa, em especial a sociologia econômica.<hr/>The article reviews the current understanding of the set of texts known as Economy and Society, looking to identify the original content, how these texts were edited in previous editions by Marianne Weber and Johannes Winckelmann, and how they have been dealt with in the new edition of the MWG. These aims in mind, the text looks to show how Max Weber himself situated the various texts, including the different versions and phases of conception and composition of the writings. The article then summarizes the main aspects of the works, as evinced in the MWG, as well as the principal fields of discussion opened up for research, especially in economic sociology. <![CDATA[<b>Max Weber and the specialized sciences</b>: <b>the example of the economic history of Antiquity</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo investiga como a história econômica da Antiguidade aparece na obra de Max Weber e qual papel a Antiguidade exerce em seu pensamento. Para tanto, discute também qual o estatuto da história no pensamento de Weber, e como isso se relaciona com o conjunto das disciplinas acadêmicas de sua época. Além disso, procura-se indicar como Weber se situava entre as diversas disciplinas e como diferentes debates e polêmicas informaram a sua reflexão.<hr/>The article investigates how the economic history of Antiquity appears in the work of Max Weber and the role played by Antiquity in his thought. It also therefore discusses the status of history in Weber's thought and how this related to the academic disciplines of his period as a whole. In addition the article seeks to show how Weber was situated among the diverse disciplines and how different debates and polemics informed his approach. <![CDATA[<b>The Protestant ethic in the contemporary context</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo propõe uma leitura em vários planos do texto "A ética protestante e o espírito do capitalismo", de Max Weber, procurando indicar diferentes camadas e possibilidades de análise. Para tanto, propõe uma análise do texto em três planos diferentes e complementares: o político, o científico e o pessoal. Discute, assim, as diferentes versões e os diferentes contextos de publicação, abordando o diálogo de Weber com Marx e as relações do capitalismo com o protestantismo ascético. Por outro lado, destaca em que medida o texto pode e deve ser lido como uma espécie de autoanálise de Weber.<hr/>The article proposes a multi-level reading of The protestant ethic and the spirit of capitalism by Max Weber, looking to identify different textual layers and analytic possibilities. Hence it pursues an analysis of the text at three different and complementary levels: the political, the scientific and the personal. It discusses the different versions of the text and the different contexts of publication, including an exploration of Weber's dialogue with Marx and the relations between capitalism and ascetic Protestantism. At the same time it highlights the extent to which the text can and should be read as a kind of self-analysis by Weber. <![CDATA[<b>The "Lula Era", the 2010 presidential elections and the challenges of post-neoliberalism</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo explora o impressionante sucesso do Partido dos Trabalhadores (PT) e do seu líder, o ex-sindicalista Lula, ao conquistar uma terceira vitória presidencial consecutiva com a eleição de Dilma Rousseff em 2010. Em perspectiva histórica, ele examina os modos como o governo Lula representou uma ruptura com o passado, resumindo suas realizações substantivas em termos de distribuição de renda e criação de oportunidades. Debatendo a relação entre o petismo e o lulismo, o trabalho oferece evidências de que Lula e o PT mantiveram seu éthos fundante de fortalecimento à autoestima popular e promoção da cidadania participativa, embora sob novas circunstâncias. O texto termina com um diagnóstico dos desafios do governo Dilma Rousseff à luz da situação da economia internacional, das novas lutas trabalhistas emergentes no país e das limitações impostas pelo sistema político brasileiro.<hr/>The article explores the stunning success of the Brazilian Workers Party (PT) and its leader, Lula, former trade unionist, in winning a third consecutive presidential victory, with the election of Dilma Rousseff in 2010. In historical perspective, it examines the ways in which Lula's government (2002-2010) represented a break with the past while summarizing its substantive achievements in redistributing wealth and opportunity. Focusing on the tension between a historic party-centric petismo (declared partisan party support) and the broader personal popularity of its leader (lulismo), it offers evidence that Lula and the PT have retained their foundational ethos of enhancing popular self-esteem while fostering citizen participation and civil society mobilization, albeit under new conditions. It concludes with a diagnosis of Dilma Rousseff government's challenges in light of the international economic scenario, domestic labor mobilizations, and the constraints of the Brazilian political system. <![CDATA[<b>The social between heaven and hell</b>: <b>Pierre Bourdieu's philosophical anthropology</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Diversos autores têm chamado a atenção para o fato de que quaisquer estudos sociocientíficos de modalidades específicas de ação e experiência humana em sociedade dependem de alguma espécie de "antropologia filosófica", isto é, de um conjunto de pressupostos gerais acerca "do que é ser um agente humano" (Taylor), sem os quais o próprio diagnóstico da variabilidade histórica e cultural das práticas de atores concretos tornar-se-ia impossível. Bourdieu mostrou-se sensível a esta tese e, sobretudo na fase mais tardia de sua carreira, dedicou-se a explicitar o modo como suas investigações histórico-sociológicas pressupunham e, ao mesmo tempo, contribuíam para a formulação de "uma ideia de 'homem'". O artigo retraça o percurso bourdieusiano em direção a essa antropologia filosófica, partindo de sua sociologia genética do poder simbólico, pensada aqui como uma forma de teoria crítica (latu sensu), para desembocar em um retrato da condição humana em que o reconhecimento ("capital simbólico") aparece como meta existencial fundamental pela qual os indivíduos buscam dar sentido às suas vidas e como fonte da infindável competição simbólica que mantém em movimento a vida social. A visão agonística do universo societário que alimenta seus estudos sociológicos retorna em sua antropologia filosófica sob a forma de uma síntese singular entre a ideia durkheimiana de que "a sociedade é Deus" e a tese sartriana de que "o inferno são os outros".<hr/>Many authors have argued that any social-scientific study of specific modalities of human action and experience in society depends on some form of "philosophical anthropology", i.e, on a set of general presuppositions on "what it is to be a human agent" (Taylor) without which the very diagnosis of the historical and cultural variability of concrete agents' practices would become impossible. Bourdieu was sensitive to that thesis and, especially in the later phase of his career, attempted to make explicit that his historical-sociological investigations were founded upon, and the same time contributed to elaborate, an 'idea of "Man"'. The article retraces Bourdieu's path towards this philosophical anthropology, starting with his genetic sociology of symbolic power, conceived as a form of critical theory (latu sensu), and concluding with an account of the human condition in which recognition ("symbolic capital") appears as both the fundamental existential goal through which individuals attempt to obtain meaning to their lives and the source of the endless symbolic competition that keeps social life moving. The agonistic vision of the social universe that grounds his sociological studies returns in his philosophical anthropology under the guise of a singular synthesis between Durkheim's idea that 'Society is God' and Sartre's thesis that 'hell is other people'. <![CDATA[<b>The strength of weak bonds</b>: <b>employment strategies among Brazilian immigrants in Portugal</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto aprofunda o tema das estratégias de obtenção de emprego entre imigrantes brasileiros em Portugal. Entre os principais objetivos está, em primeiro lugar, compreender a importância das redes sociais na obtenção de emprego no exterior, como mecanismo facilitador do processo de migração. Em segundo, explorar a hipótese de que, entre os migrantes internacionais, os "laços fracos" importam mais para obtenção de emprego do que os "laços fortes". Por fim, identificar as variáveis - sexo, idade, qualificação, inserção socioprofissional e tipo de empregador, entre outras - associadas aos diferentes tipos de estratégias e de redes. A principal base empírica utilizada é uma pesquisa com imigrantes brasileiros em Portugal realizada no ano de 2009.<hr/>This article addresses the theme of job search strategies among Brazilian immigrants in Portugal. Its main objectives are, first, to understand the importance of social networks in finding employment abroad, as an enabling mechanism of the migration process. Second, to explore the hypothesis that, among international migrants, the "weak ties" matter more than "strong ties" to get a job. Finally, to identify the variables - gender, age, qualification, socio-professional insertion and type of employer, among others - associated with different types of strategies and networks. The main empirical base used for this study is a survey of Brazilian immigrants in Portugal carried out in 2009. <![CDATA[<b>The object of social sciences and the communicative turn</b>: <b>Adorno after Habermas</b>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura reconsiderar as críticas de Jürgen Habermas à teoria social de Theodor Adorno. Inicialmente, analisamos as razões apresentadas por Habermas para abandonar a crítica dialética do processo de racionalização social. Em seguida, para expor nossas objeções a essa interpretação, reconstruímos duas teses que, embora essenciais à crítica de Adorno ao processo de modernização vigente, foram deslocadas pelo paradigma da ação comunicativa. Por fim, através da relação entre linguagem e racionalidade que Adorno estabelece, sugerimos um tratamento diferente ao lugar da comunicação na constituição das sociedades contemporâneas.<hr/>The article intends to reconsider the critique of Theodor Adorno's Social Theory formulated by Jürgen Habermas. In the first part of the text we analyze in detail the reasons Habermas enounces to leave behind the dialectical criticism of the process of social rationalization. In order to put forward our objections to Habermas' interpretation we reconstruct, in the second part, two essential thesis, which became displaced by the paradigm of communicative action, and which had served Adorno to elaborate his criticism of the prevailing modernization process. As a conclusion, we propose a different understanding of the roll played by communication in the constitution of contemporary societies, through an analysis - based upon Adorno - of the relationship between language and rationality. <![CDATA[<i>Escritos sobre mito e linguagem (1915-1921)</i>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura reconsiderar as críticas de Jürgen Habermas à teoria social de Theodor Adorno. Inicialmente, analisamos as razões apresentadas por Habermas para abandonar a crítica dialética do processo de racionalização social. Em seguida, para expor nossas objeções a essa interpretação, reconstruímos duas teses que, embora essenciais à crítica de Adorno ao processo de modernização vigente, foram deslocadas pelo paradigma da ação comunicativa. Por fim, através da relação entre linguagem e racionalidade que Adorno estabelece, sugerimos um tratamento diferente ao lugar da comunicação na constituição das sociedades contemporâneas.<hr/>The article intends to reconsider the critique of Theodor Adorno's Social Theory formulated by Jürgen Habermas. In the first part of the text we analyze in detail the reasons Habermas enounces to leave behind the dialectical criticism of the process of social rationalization. In order to put forward our objections to Habermas' interpretation we reconstruct, in the second part, two essential thesis, which became displaced by the paradigm of communicative action, and which had served Adorno to elaborate his criticism of the prevailing modernization process. As a conclusion, we propose a different understanding of the roll played by communication in the constitution of contemporary societies, through an analysis - based upon Adorno - of the relationship between language and rationality. <![CDATA[<i>Martinha versus Lucrécia</i>: <i>ensaios e entrevistas</i>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura reconsiderar as críticas de Jürgen Habermas à teoria social de Theodor Adorno. Inicialmente, analisamos as razões apresentadas por Habermas para abandonar a crítica dialética do processo de racionalização social. Em seguida, para expor nossas objeções a essa interpretação, reconstruímos duas teses que, embora essenciais à crítica de Adorno ao processo de modernização vigente, foram deslocadas pelo paradigma da ação comunicativa. Por fim, através da relação entre linguagem e racionalidade que Adorno estabelece, sugerimos um tratamento diferente ao lugar da comunicação na constituição das sociedades contemporâneas.<hr/>The article intends to reconsider the critique of Theodor Adorno's Social Theory formulated by Jürgen Habermas. In the first part of the text we analyze in detail the reasons Habermas enounces to leave behind the dialectical criticism of the process of social rationalization. In order to put forward our objections to Habermas' interpretation we reconstruct, in the second part, two essential thesis, which became displaced by the paradigm of communicative action, and which had served Adorno to elaborate his criticism of the prevailing modernization process. As a conclusion, we propose a different understanding of the roll played by communication in the constitution of contemporary societies, through an analysis - based upon Adorno - of the relationship between language and rationality. <![CDATA[<i>Religião e juventude</i>: <i>os novos carismáticos</i>]]> http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702012000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo procura reconsiderar as críticas de Jürgen Habermas à teoria social de Theodor Adorno. Inicialmente, analisamos as razões apresentadas por Habermas para abandonar a crítica dialética do processo de racionalização social. Em seguida, para expor nossas objeções a essa interpretação, reconstruímos duas teses que, embora essenciais à crítica de Adorno ao processo de modernização vigente, foram deslocadas pelo paradigma da ação comunicativa. Por fim, através da relação entre linguagem e racionalidade que Adorno estabelece, sugerimos um tratamento diferente ao lugar da comunicação na constituição das sociedades contemporâneas.<hr/>The article intends to reconsider the critique of Theodor Adorno's Social Theory formulated by Jürgen Habermas. In the first part of the text we analyze in detail the reasons Habermas enounces to leave behind the dialectical criticism of the process of social rationalization. In order to put forward our objections to Habermas' interpretation we reconstruct, in the second part, two essential thesis, which became displaced by the paradigm of communicative action, and which had served Adorno to elaborate his criticism of the prevailing modernization process. As a conclusion, we propose a different understanding of the roll played by communication in the constitution of contemporary societies, through an analysis - based upon Adorno - of the relationship between language and rationality.